לבישת טלית קטן ללא גופיה

במבי

משתמש ותיק
מלשון הרמ"א משמע שמותר ללבוש טלית קטן ללא גופיה

מותר ליכנס בציצית גלבית הכסא: הגה וכ"ש לשכב בהן דשרי ויש שכתבו שנהגו דשלא לשכב בטלית שיש בו ציצית גם שלא ליתנו לכובס עכו"ם לכבס והכל שלא יהיו מצות בזויו' עליו אך נוהגין להקל לשכב בהם [כל בו]: (או"ח - סימן כא-ג)



אני רושם את הדברים כי פעם שמעתי את קרובת משפחתי אומרת שאסור להלביש לילד ציצית על הגוף ממש כי יש בזיון למצווה (ואין עניין כמובן דווקא שהציצית תהיה ממש על הגוף אך מעיקר הדין משמע שמותר ומי שמחמיר שהציצית תהיה על גופיה ולא על הגוף ממש אולי תע"ב)
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
אין למדין הלכות מהאשה אפי' אם היא קרובת משפחה
אלא א,כ היתה אשת ת"ח
ודאי הוא בזיון לשים ישר על הגוף
אבל אולי יהי'/ חדש לך לשמוע שיש אומרים שלא יוצא ידי ציצית בכה,ג כלומר שהוא פטור מציצית כשלובש על הגוף

אם כי הייתי אומר שזה חיודש ואין הכרח
אבל כך מפרש הגר,ח קנייבסקי את התוספתא במסכת ציצית דאפרקסין פטור מציצית יעוי' שם או שאחד החכמים יעלה את זה פה
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
אין למדין הלכות מהאשה אפי' אם היא קרובת משפחה
אלא א,כ היתה אשת ת"ח
ודאי הוא בזיון לשים ישר על הגוף
אבל אולי יהי'/ חדש לך לשמוע שיש אומרים שלא יוצא ידי ציצית בכה,ג כלומר שהוא פטור מציצית כשלובש על הגוף

אם כי הייתי אומר שזה חיודש ואין הכרח
אבל כך מפרש הגר,ח קנייבסקי את התוספתא במסכת ציצית דאפרקסין פטור מציצית יעוי' שם או שאחד החכמים יעלה את זה פה
 

יאיר

משתמש ותיק
אסור שפתילי הציצית יגעו בגוף וכמו שרומז המ"ב על אלו דתוחבים הציציות

וכן יש דעה שציצית גופיה זו בעיה כיון שאסור שהבגד יספוג הזיעה. איני זוכר בדיוק פרטי הענין אבל זה הובא באחד מספרי הגר"ח קניבסקי שליט"א.
יבואו היודעים וישלימו.
 

יאיר

משתמש ותיק
הבא"ח (הבן איש חי) כותב שראוי לישון עם הציצית ואף לקיים מצות פו"ר!

לא מובן אך כך כותב
 

חימקו

משתמש ותיק
במבי אמר:
מלשון הרמ"א משמע שמותר ללבוש טלית קטן ללא גופיה

מותר ליכנס בציצית גלבית הכסא: הגה וכ"ש לשכב בהן דשרי ויש שכתבו שנהגו דשלא לשכב בטלית שיש בו ציצית גם שלא ליתנו לכובס עכו"ם לכבס והכל שלא יהיו מצות בזויו' עליו אך נוהגין להקל לשכב בהם [כל בו]: (או"ח - סימן כא-ג)



אני רושם את הדברים כי פעם שמעתי את קרובת משפחתי אומרת שאסור להלביש לילד ציצית על הגוף ממש כי יש בזיון למצווה (ואין עניין כמובן דווקא שהציצית תהיה ממש על הגוף אך מעיקר הדין משמע שמותר ומי שמחמיר שהציצית תהיה על גופיה ולא על הגוף ממש אולי תע"ב)

מצד בזיון נראה שאין בעיה שהרי אם יש לו ארבע כנפות חייב בציצית ומה שייך בזיון?!
מצד אחר יש לפטור כי יש בפוסקים שכתבו שבגד זעה פטור מציצית.
 

לומד ומלמד

משתמש ותיק
שמעתי פעם בשם הגר"ש פישר להעיר שאם הציצית איננה משמשת לשום 'בגד' חוץ ממצוות הציצית [היינו לשא היה לובשו בלא חיוב מצוות ציצית] - אזי חסר עיקר מצוות ציצית כי אין לבגד זה שום שם ושימוש של בגד ללבישה.
 

B.b

משתמש רגיל
B.b אמר:
יש כמה קישורים להלן שכבר דברו בזה:
https://kavhalacha.co.il/%D7%90%D7%A7%D7%98%D7%95%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94/%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%AA/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%9C%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%A9-%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%AA-%D7%A7%D7%98%D7%9F-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%92%D7%95%D7%A3-%D7%9E%D7%9E%D7%A9-%D7%9C%D7%9C%D7%90-%D7%92%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%94-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%95%D7%A9%D7%A8%D7%99-%D7%90%D7%96%D7%95%D7%9C%D7%90%D7%99

https://www.hidabroot.org/question/210124
 

B.b

משתמש רגיל
B.b אמר:
B.b אמר:
יש כמה קישורים להלן שכבר דברו בזה:
https://kavhalacha.co.il/%D7%90%D7%A7%D7%98%D7%95%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94/%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%AA/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%9C%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%A9-%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%AA-%D7%A7%D7%98%D7%9F-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%92%D7%95%D7%A3-%D7%9E%D7%9E%D7%A9-%D7%9C%D7%9C%D7%90-%D7%92%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%94-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%95%D7%A9%D7%A8%D7%99-%D7%90%D7%96%D7%95%D7%9C%D7%90%D7%99

https://www.hidabroot.org/question/210124

https://www.ykr.org.il/question/4667/
 

B.b

משתמש רגיל
כף החיים סי' ח' סק"ג הביא שלדעת האריז"ל יש להקפיד בזה. ובהליכות שלמה ג,יא כתב שאין בזה משום ביזוי מצוה
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לומד ומלמד אמר:
שמעתי פעם בשם הגר"ש פישר להעיר שאם הציצית איננה משמשת לשום 'בגד' חוץ ממצוות הציצית [היינו לשא היה לובשו בלא חיוב מצוות ציצית] - אזי חסר עיקר מצוות ציצית כי אין לבגד זה שום שם ושימוש של בגד ללבישה.

אבל לפי דעת "ערוך השולחן" בכל בד בעל ד' כנפות יוצאים ידי מצוות ציצית

(ובכך אולי מיישב את המנהג שנהגו בדורות עברו שמוזכר שהציציות היו בגודל מיניאטורי, וכבר מובא שבדור הגאולה יהיה הידור גדול במצוות ציצית)


https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7705&st=&pgnum=41

123.png
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
ציצית זה בגד, ולא משנה כיצד לובשו, אם ישר על הגוף או לא, בהכי חייביה רחמנא.
מה נעשה שהגרח"ק לא סבר כמוך ופירש את הברייתא במסכת ציצית נגד דבריך
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
מאיר גוטמן אמר:
רואים שקוף אמר:
ציצית זה בגד, ולא משנה כיצד לובשו, אם ישר על הגוף או לא, בהכי חייביה רחמנא.
מה נעשה שהגרח"ק לא סבר כמוך ופירש את הברייתא במסכת ציצית נגד דבריך
למיטב זכרוני הגר"ח לא אמר שיש איסור ללבוש אלא שלי הפירוש של הרא"ש במו"E (שלמיטב זכרוני הוא דעת יחיד) יוצא שבגד שמיוחד לספוג זיעה (שוב פעם לא כל בגד שלובשים ישר על הגוף לכאורה עולה בהגדרה זו) פטור מציצית (לא נאמר איסור משום בזיון אלא שזה לא נחשב בגד ולכן פטור)  אשמח אם תצטט את דבריו הקדושים כי אין לי גישה אליהם כרגע

למיטב זכרוני בתשובות והנהגות אכן כתוב שאסור משום בזיון אבל לא מצאתי לו חבר
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
זכורני שהרב עזריאל מנצור דייק ממהרח"ו (בעץ הדעת טוב) שצריך ללבוש הט"ק על הגוף ממש
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעויין בדברי ערוך השולחן



https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7705&st=&pgnum=45


image.jpeg
 

Elhanan

משתמש ותיק
במבי אמר:
מלשון הרמ"א משמע שמותר ללבוש טלית קטן ללא גופיה

מותר ליכנס בציצית גלבית הכסא: הגה וכ"ש לשכב בהן דשרי ויש שכתבו שנהגו דשלא לשכב בטלית שיש בו ציצית גם שלא ליתנו לכובס עכו"ם לכבס והכל שלא יהיו מצות בזויו' עליו אך נוהגין להקל לשכב בהם [כל בו]: (או"ח - סימן כא-ג)



אני רושם את הדברים כי פעם שמעתי את קרובת משפחתי אומרת שאסור להלביש לילד ציצית על הגוף ממש כי יש בזיון למצווה (ואין עניין כמובן דווקא שהציצית תהיה ממש על הגוף אך מעיקר הדין משמע שמותר ומי שמחמיר שהציצית תהיה על גופיה ולא על הגוף ממש אולי תע"ב)

מסכת ציצית "אפיקרסין פטורה ור׳ עקיבא אומר חייבת"
הראש במ"ק פרק ג מג מביא ירושלמי שאפיקרסין זה בגד זיעה וכך נפסק בשו"ע יו"ד ש"מ י' .
 

לביא

משתמש ותיק
זכורני שמובא בשם ספר מסוים (לא זוכר לשמו כעת) שאם ניכר שהטלית נועדה לשם הגנה מהזעה היא פטורה מציצית הואיל ונועדה להגן מזעה ולא לשם לבוש.
ופשוט שלית הלכתא כוותיה ומי שמביאו דוחהו בשתי ידיים.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
Elhanan אמר:
במבי אמר:
מלשון הרמ"א משמע שמותר ללבוש טלית קטן ללא גופיה

מותר ליכנס בציצית גלבית הכסא: הגה וכ"ש לשכב בהן דשרי ויש שכתבו שנהגו דשלא לשכב בטלית שיש בו ציצית גם שלא ליתנו לכובס עכו"ם לכבס והכל שלא יהיו מצות בזויו' עליו אך נוהגין להקל לשכב בהם [כל בו]: (או"ח - סימן כא-ג)



אני רושם את הדברים כי פעם שמעתי את קרובת משפחתי אומרת שאסור להלביש לילד ציצית על הגוף ממש כי יש בזיון למצווה (ואין עניין כמובן דווקא שהציצית תהיה ממש על הגוף אך מעיקר הדין משמע שמותר ומי שמחמיר שהציצית תהיה על גופיה ולא על הגוף ממש אולי תע"ב)

מסכת ציצית "אפיקרסין פטורה ור׳ עקיבא אומר חייבת"
הראש במ"ק פרק ג מג מביא ירושלמי שאפיקרסין זה בגד זיעה וכך נפסק בשו"ע יו"ד ש"מ י' .

קוהוט מביא דעות מהו אפיקרסין

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=48229&st=&pgnum=474
 
 

Elhanan

משתמש ותיק
במבי אמר:
Elhanan אמר:
במבי אמר:
מלשון הרמ"א משמע שמותר ללבוש טלית קטן ללא גופיה

מותר ליכנס בציצית גלבית הכסא: הגה וכ"ש לשכב בהן דשרי ויש שכתבו שנהגו דשלא לשכב בטלית שיש בו ציצית גם שלא ליתנו לכובס עכו"ם לכבס והכל שלא יהיו מצות בזויו' עליו אך נוהגין להקל לשכב בהם [כל בו]: (או"ח - סימן כא-ג)



אני רושם את הדברים כי פעם שמעתי את קרובת משפחתי אומרת שאסור להלביש לילד ציצית על הגוף ממש כי יש בזיון למצווה (ואין עניין כמובן דווקא שהציצית תהיה ממש על הגוף אך מעיקר הדין משמע שמותר ומי שמחמיר שהציצית תהיה על גופיה ולא על הגוף ממש אולי תע"ב)

מסכת ציצית "אפיקרסין פטורה ור׳ עקיבא אומר חייבת"
הראש במ"ק פרק ג מג מביא ירושלמי שאפיקרסין זה בגד זיעה וכך נפסק בשו"ע יו"ד ש"מ י' .

קוהוט מביא דעות מהו אפיקרסין

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=48229&st=&pgnum=474
 

נפסק להלכה שבגד זיעה פטור מקריעה וא"כ פטור גם מציצית.
 
ברוךווייס אמר:
למיטב זכרוני בתשובות והנהגות אכן כתוב שאסור משום בזיון אבל לא מצאתי לו חבר
לא מצאתי טעם בדברים, שהרי ציצית מצוותו על כנפי בגדיהם, וכל שימוש לבגד אינו בזיון שכן דרך בגד ובכך מצוותו.
 

Elhanan

משתמש ותיק
אליהוא בן ברכאל אמר:
ברוךווייס אמר:
למיטב זכרוני בתשובות והנהגות אכן כתוב שאסור משום בזיון אבל לא מצאתי לו חבר
לא מצאתי טעם בדברים, שהרי ציצית מצוותו על כנפי בגדיהם, וכל שימוש לבגד אינו בזיון שכן דרך בגד ובכך מצוותו.

במסכת ציצית מפורש וכדלעיל.
 
חלק עליון תַחתִית