אהבת חינם - אשכול ממוזג

אריך

משתמש ותיק
אם כבר הזכרת את המושג אהבת חינם, כאן המקום להסתייג ממנו. כי אין אהבת חינם, האהבה נובעת ממקום אמיתי. אהבה בין אחים לא נקראת אהבת חינם, וכך גם אהבה בין יהודים. מאותה סיבה שהשנאה היא בחינם, האהבה היא לא כך.
 

יאיר

משתמש ותיק
אריך אמר:
אם כבר הזכרת את המושג אהבת חינם, כאן המקום להסתייג ממנו. כי אין אהבת חינם, האהבה נובעת ממקום אמיתי. אהבה בין אחים לא נקראת אהבת חינם, וכך גם אהבה בין יהודים. מאותה סיבה שהשנאה היא בחינם, האהבה היא לא כך.
נוטר הכרמים אמר:
לבך אמר לך? כך ידוע משם הראי"ה קוק שטבע מושג זה. בפשוטו 'אהבת חנם' שייך במי שגמלו רעה והוא תחת אשר ישטננו - אוהבו כמקדם ויותר, ואף שאסור ליטור שנאה, מ"מ מנא לך שמחויב לאהוב את שונאיו. ועוד יש לפלפל ע"פ היסוד של 'כמים הפנים לפנים' המבואר בתוס' בב"מ לענין שנאת הרשעים ודין מצוה בשונא בטעינה.
 

מלך הבשן

משתמש רגיל
יאיר אמר:
אריך אמר:
אם כבר הזכרת את המושג אהבת חינם, כאן המקום להסתייג ממנו. כי אין אהבת חינם, האהבה נובעת ממקום אמיתי. אהבה בין אחים לא נקראת אהבת חינם, וכך גם אהבה בין יהודים. מאותה סיבה שהשנאה היא בחינם, האהבה היא לא כך.
נוטר הכרמים אמר:
לבך אמר לך? כך ידוע משם הראי"ה קוק שטבע מושג זה. בפשוטו 'אהבת חנם' שייך במי שגמלו רעה והוא תחת אשר ישטננו - אוהבו כמקדם ויותר, ואף שאסור ליטור שנאה, מ"מ מנא לך שמחויב לאהוב את שונאיו. ועוד יש לפלפל ע"פ היסוד של 'כמים הפנים לפנים' המבואר בתוס' בב"מ לענין שנאת הרשעים ודין מצוה בשונא בטעינה.
לא מצאנו בשום מקום עד 1948 את המושג "אהבת חינם"!!!!
ויעוי' מה שפירש"י על שנאת חינם ששונא בלי סיבה של ראה בו דבר עבירה, ולא שייך זה גבי אהבה!
 
מלך הבשן אמר:
יאיר אמר:
אריך אמר:
אם כבר הזכרת את המושג אהבת חינם, כאן המקום להסתייג ממנו. כי אין אהבת חינם, האהבה נובעת ממקום אמיתי. אהבה בין אחים לא נקראת אהבת חינם, וכך גם אהבה בין יהודים. מאותה סיבה שהשנאה היא בחינם, האהבה היא לא כך.
נוטר הכרמים אמר:
לבך אמר לך? כך ידוע משם הראי"ה קוק שטבע מושג זה. בפשוטו 'אהבת חנם' שייך במי שגמלו רעה והוא תחת אשר ישטננו - אוהבו כמקדם ויותר, ואף שאסור ליטור שנאה, מ"מ מנא לך שמחויב לאהוב את שונאיו. ועוד יש לפלפל ע"פ היסוד של 'כמים הפנים לפנים' המבואר בתוס' בב"מ לענין שנאת הרשעים ודין מצוה בשונא בטעינה.
לא מצאנו בשום מקום עד 1948 את המושג "אהבת חינם"!!!!
ויעוי' מה שפירש"י על שנאת חינם ששונא בלי סיבה של ראה בו דבר עבירה, ולא שייך זה גבי אהבה!
מצאנו גם מצאנו את המושג לפני כן והראי"ה השתמש בו אך הוא אינו המקור למשפט המפורסם שאומרים בשמו אלא של הרבי מדרוהוביץ' שהיה בקשרים קרובים עימו: http://www.orhaorot.022.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=1342283
 

מוטי

משתמש ותיק
מרן קודש קודשים אמר:
מצאנו גם מצאנו את המושג לפני כן והראי"ה השתמש בו אך הוא אינו המקור למשפט המפורסם שאומרים בשמו אלא של הרבי מדרוהוביץ' שהיה בקשרים קרובים עימו: http://www.orhaorot.022.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=1342283
אז המשפט הוא לא מ1948 אלא מ1924
 

איש גלילי

משתמש ותיק
בענין אהבת חנם - היה שגור על לשונו של הרה"ק מוהר"י מויז'ניץ (בעל אהבת ישראל) זצללה"ה: אני מעדיף להכשל באהבת חנם מאשר להכשל בשנאת חנם.
 

יהודה1

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
יש הטוענים שבדרך כלל אוהבי ישראל 'המובהקים' הם אותם אלה שונאי המקום. כמובן לא צדיקים אמיתיים.
אתה מתכוין ש"אוהבי ישראל" שהם שונאי המקום לא מדובר בכאלה שבכל ענייניהם הם צדיקים אמיתיים? חשוב להדגיש את זה. נראה לי שהמשפט הוא בשם הבריסקער רב שאמר שמי שמדבר על אהבת ישראל ואהבת ארץ ישראל הם בדרך כלל שונאי ה' ושונאי תלמידי חכמים.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בחיפוש בבר אילן המקור הקדום היחיד הוא בעקידת יצחק במדבר שער עו...
אך שם בא כביטוי לאהבה שאינה מוצדקת...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:

ציטוט' מתוך אשכול קיים - אהבת ישראל
יוסף ישר אמר:
בספר פניני רבנו הגרי"ז כתב וז"ל:
אמר לי מרן הגרי"ז זצוק"ל מי שבא ומדבר אותי אודות 'אהבת ישראל' - יודע אני מיד בבירור שלושה דברים,
א) שהוא שונא את הקב"ה,
ב) שהוא שונא את התורה,
ג) שהוא שונא יהודים כשרים, עכ"ל.

נשמע מוגזם מופרך, קיצוני ופאנטי,
היום עיננו רואות וכלות, כמה גדולים דברי חכמים...

נדיב לב אמר:

יוסף ישר
נשמע מוגזם ומופרך למי שקורא את דברי הגרי"ז החריפים במנותק מהמצב ששרר בקום המדינה.
באותם ימים אפלים, הסטטוס קוו לגבי גיוס בחורי ישיבות, חוק ניתוח מתים, גיוס בנות לצבא ולשרות האזרחי, שמירת שבת במרחב הציבורי וכיו"ב, היה מוטל בספק, וכל צידוד באהבת ישראל, היה מופנה בצביעות אוטומטית כלפי החרדים - שגורמים במחאותיהם והפגנותיהם פילוג ושנאת ישראל, ומשמעו, לקרר את המלחמה שנטשה על העקרונות הרוחניים. לא כן למי שיודע את המצב אז לאשורו, אינו מוגזם ומופרך. ויבואו המבינים בע"מ וירחיבו.
 

איש הישראלי

משתמש ותיק
שלום וברכה
מהיכן הגיע המושג אהבת חינם?
הרי נצטווינו לאהוב כל אחד מישראל
 [ובלבד שיהיה בגדר רעך]?
וא"כ מה שייך פה חינם
כמו שלא יתכן להניח תפילין חינם
 

אברהם וינברג

משתמש ותיק
בספר החינוך המצווה היא אהבת ישראל והיא אינה בחינם אלא בגלל שכולנו בני איש אחד נחנו. אכן בתורה מופיעה אהבת חינם והיא היתה למי שבקש בצלים שומים ואבטיחים חינם כשמאחורי הבקשה הזו הסתתר רצון אחר כי רצו באמת דבר או אהבה אחרת בחינם.
ראיתי בשם הרב נבנצל שליט"א שבכל מקום שהוא שומע את המילה אהבת חינם הוא מבין שמאחוריה מסתתרת "שנאת החרדים"
 

ב.א.

משתמש ותיק
שלום וברכה
מהיכן הגיע המושג אהבת חינם?
הרי נצטווינו לאהוב כל אחד מישראל
[ובלבד שיהיה בגדר רעך]?
וא"כ מה שייך פה חינם
כמו שלא יתכן להניח תפילין חינם
שמא אהבה יתירה יותר מהמחויב. (ואמנם שמעתי שהגרי״ס אמר שמצוות ואהבת לרעך כמוך הוא שכמו שאת עצמך אתה אוהב לא בגלל שזה ״דין״, כך תאהב את חברך לא בגלל שזה ״דין״…)
 

ב.א.

משתמש ותיק
מהיכי תיתי שעיקר החיוב הוא לא מקסימום אהבה??
לכאורה כך נראה מעצם המונח ״לפנים משורת הדין״, כלומר יש שורת הדין - עיקר החיוב, ויש מה שמעבר לשורת הדין.
אם לפנים משורת הדין היה עיקר החיוב, נמצאת אומר שיש לכל אחד חיוב לנהוג לפנים משורת הדין, וזה כמובן לא הגיוני.
 
חלק עליון תַחתִית