אריך אמר:אם כבר הזכרת את המושג אהבת חינם, כאן המקום להסתייג ממנו. כי אין אהבת חינם, האהבה נובעת ממקום אמיתי. אהבה בין אחים לא נקראת אהבת חינם, וכך גם אהבה בין יהודים. מאותה סיבה שהשנאה היא בחינם, האהבה היא לא כך.
נוטר הכרמים אמר:לבך אמר לך? כך ידוע משם הראי"ה קוק שטבע מושג זה. בפשוטו 'אהבת חנם' שייך במי שגמלו רעה והוא תחת אשר ישטננו - אוהבו כמקדם ויותר, ואף שאסור ליטור שנאה, מ"מ מנא לך שמחויב לאהוב את שונאיו. ועוד יש לפלפל ע"פ היסוד של 'כמים הפנים לפנים' המבואר בתוס' בב"מ לענין שנאת הרשעים ודין מצוה בשונא בטעינה.
לא מצאנו בשום מקום עד 1948 את המושג "אהבת חינם"!!!!יאיר אמר:אריך אמר:אם כבר הזכרת את המושג אהבת חינם, כאן המקום להסתייג ממנו. כי אין אהבת חינם, האהבה נובעת ממקום אמיתי. אהבה בין אחים לא נקראת אהבת חינם, וכך גם אהבה בין יהודים. מאותה סיבה שהשנאה היא בחינם, האהבה היא לא כך.נוטר הכרמים אמר:לבך אמר לך? כך ידוע משם הראי"ה קוק שטבע מושג זה. בפשוטו 'אהבת חנם' שייך במי שגמלו רעה והוא תחת אשר ישטננו - אוהבו כמקדם ויותר, ואף שאסור ליטור שנאה, מ"מ מנא לך שמחויב לאהוב את שונאיו. ועוד יש לפלפל ע"פ היסוד של 'כמים הפנים לפנים' המבואר בתוס' בב"מ לענין שנאת הרשעים ודין מצוה בשונא בטעינה.
מצאנו גם מצאנו את המושג לפני כן והראי"ה השתמש בו אך הוא אינו המקור למשפט המפורסם שאומרים בשמו אלא של הרבי מדרוהוביץ' שהיה בקשרים קרובים עימו: http://www.orhaorot.022.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=1342283מלך הבשן אמר:לא מצאנו בשום מקום עד 1948 את המושג "אהבת חינם"!!!!יאיר אמר:אריך אמר:אם כבר הזכרת את המושג אהבת חינם, כאן המקום להסתייג ממנו. כי אין אהבת חינם, האהבה נובעת ממקום אמיתי. אהבה בין אחים לא נקראת אהבת חינם, וכך גם אהבה בין יהודים. מאותה סיבה שהשנאה היא בחינם, האהבה היא לא כך.נוטר הכרמים אמר:לבך אמר לך? כך ידוע משם הראי"ה קוק שטבע מושג זה. בפשוטו 'אהבת חנם' שייך במי שגמלו רעה והוא תחת אשר ישטננו - אוהבו כמקדם ויותר, ואף שאסור ליטור שנאה, מ"מ מנא לך שמחויב לאהוב את שונאיו. ועוד יש לפלפל ע"פ היסוד של 'כמים הפנים לפנים' המבואר בתוס' בב"מ לענין שנאת הרשעים ודין מצוה בשונא בטעינה.
ויעוי' מה שפירש"י על שנאת חינם ששונא בלי סיבה של ראה בו דבר עבירה, ולא שייך זה גבי אהבה!
אז המשפט הוא לא מ1948 אלא מ1924מרן קודש קודשים אמר:מצאנו גם מצאנו את המושג לפני כן והראי"ה השתמש בו אך הוא אינו המקור למשפט המפורסם שאומרים בשמו אלא של הרבי מדרוהוביץ' שהיה בקשרים קרובים עימו: http://www.orhaorot.022.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=1342283
אתה מתכוין ש"אוהבי ישראל" שהם שונאי המקום לא מדובר בכאלה שבכל ענייניהם הם צדיקים אמיתיים? חשוב להדגיש את זה. נראה לי שהמשפט הוא בשם הבריסקער רב שאמר שמי שמדבר על אהבת ישראל ואהבת ארץ ישראל הם בדרך כלל שונאי ה' ושונאי תלמידי חכמים.נדיב לב אמר:יש הטוענים שבדרך כלל אוהבי ישראל 'המובהקים' הם אותם אלה שונאי המקום. כמובן לא צדיקים אמיתיים.
מידות ושיעורי תורה אמר:תודה
מידות ושיעורי תורה אמר:תודה
יוסף ישר אמר:בספר פניני רבנו הגרי"ז כתב וז"ל:
אמר לי מרן הגרי"ז זצוק"ל מי שבא ומדבר אותי אודות 'אהבת ישראל' - יודע אני מיד בבירור שלושה דברים,
א) שהוא שונא את הקב"ה,
ב) שהוא שונא את התורה,
ג) שהוא שונא יהודים כשרים, עכ"ל.
נשמע מוגזם מופרך, קיצוני ופאנטי,
היום עיננו רואות וכלות, כמה גדולים דברי חכמים...
נדיב לב אמר:
יוסף ישר
נשמע מוגזם ומופרך למי שקורא את דברי הגרי"ז החריפים במנותק מהמצב ששרר בקום המדינה.
באותם ימים אפלים, הסטטוס קוו לגבי גיוס בחורי ישיבות, חוק ניתוח מתים, גיוס בנות לצבא ולשרות האזרחי, שמירת שבת במרחב הציבורי וכיו"ב, היה מוטל בספק, וכל צידוד באהבת ישראל, היה מופנה בצביעות אוטומטית כלפי החרדים - שגורמים במחאותיהם והפגנותיהם פילוג ושנאת ישראל, ומשמעו, לקרר את המלחמה שנטשה על העקרונות הרוחניים. לא כן למי שיודע את המצב אז לאשורו, אינו מוגזם ומופרך. ויבואו המבינים בע"מ וירחיבו.
בספר בינה ודעת עמ'תת"ז
כתב דברים יסודיים מאד בעניין זה
ואכן כבר מרגלא בפומיה דהג"ר שמשון פינקוס זצוק"ל מהאי טעמא - שאין כזה דבר אצל יהודי 'אהבת חינם'.הרי נצטווינו לאהוב כל אחד מישראל
[ובלבד שיהיה בגדר רעך]?
וא"כ מה שייך פה חינם
שנאה אסורה.מה זה שנאת חינם אתה יודע?
אבל למה זה חינםשנאה אסורה.
כי זה כמו לחלל שבת כי אני רעב ...אבל למה זה חינם
זה חינם כי התורה אסרה!!!!!!!!!!!!אבל למה זה חינם
אומרים שגביר אחד הסביר לבנו שאם אתה שונא משהו כי יש לו 2000 ש"ח והתברר שיש לו רק 1000 אז האלף השני נקרא חינם
שמא אהבה יתירה יותר מהמחויב. (ואמנם שמעתי שהגרי״ס אמר שמצוות ואהבת לרעך כמוך הוא שכמו שאת עצמך אתה אוהב לא בגלל שזה ״דין״, כך תאהב את חברך לא בגלל שזה ״דין״…)שלום וברכה
מהיכן הגיע המושג אהבת חינם?
הרי נצטווינו לאהוב כל אחד מישראל
[ובלבד שיהיה בגדר רעך]?
וא"כ מה שייך פה חינם
כמו שלא יתכן להניח תפילין חינם
מה זה יותר מהמחוייב?שמא אהבה יתירה יותר מהמחויב
אולי עניינים של לפנים משורת הדין.מה זה יותר מהמחוייב?
וכי יתכן לומר שהידור במצוות הוא חינם?אולי עניינים של לפנים משורת הדין.
וכי שייך לאהוב יהודי יותר מעיקר החיוב?יתר על עיקר החיוב).
אם נסתכל על זה בראי של חיוב ולפנים משורת הדין, נמצא שעיקר החיוב הוא לא המקסימום.וכי שייך לאהוב יהודי יותר מעיקר החיוב?
מהיכי תיתי שעיקר החיוב הוא לא מקסימום אהבה??אם נסתכל על זה בראי של חיוב ולפנים משורת הדין, נמצא שעיקר החיוב הוא לא המקסימום.
לכאורה כך נראה מעצם המונח ״לפנים משורת הדין״, כלומר יש שורת הדין - עיקר החיוב, ויש מה שמעבר לשורת הדין.מהיכי תיתי שעיקר החיוב הוא לא מקסימום אהבה??