אפשר להדליק חנוכיה במסיבה! חידוש מרבי נסים קרליץ זצ"ל

לבי במערב

משתמש ותיק
כך לשונו בסיום התשובה: אז נדברו.JPG

ואף אם כוונת מר להדלקה במסיבות (דוקא) - גם בזה ברור מלשונו ש'יש הו"א' להתיר זאת, ובודאי בנדון האשכול [שהרי לא היו בהדלקה שבביהכ"נ; זאת מלבד שבעיקר הנושא דעתו נוטה כמעט לחייב בזה, שהרי הוצרך לתרץ[!] מדוע לא נהגו להדליק בכל המקומות של אסיפת רבים].
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
צריך לדעת שרוב מנין ובנין של פוסקי ההלכה לא התירו הדלקה מחוץ לב"ה.
(כמעט בכל נושא הלכתי יש מיעוט שסובר אחרת)
 

לבי במערב

משתמש ותיק
חימקו אמר:
(כמעט בכל נושא הלכתי יש מיעוט שסובר אחרת)
אכן. ובכ"ז:
א. הכרזה גרנדיוזית כהכללה כי "אין שום הו"א דשרי לברך בכה"ג", אינה ראוי'. גם את המחלוקת יש לנהל כדרכה של תורה.
ב. אין מזחיחין את ה'מיעוט' על הנהגתם כפסיקת רבותיהם.
 

אבי חי

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
אבי חי אמר:
חימקו אמר:
לא התירו הדלקה מחוץ לב"ה.
שוב, צ"ל לא התירו ברכה. הלא כך?
לא התירו ברכה, הרי שאין זו הדלקת מצוה.
רצונך - תדליק נרות בחודש מאי, זה אותו דבר.
א. עדיין ראוי לדקדק בלשון.
ב. לא על כל הדלקה שיש בה תוספת הידור בפרסומי ניסא תקנו ברכה. (עי' הנידון בברכת המדליק בביהכ"נ)
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
רצונך - תדליק נרות בחודש מאי, זה אותו דבר.
אף אם אינו מברך עליהם, הא מיהא מקיים תיקון חז"ל לפרסומי ניסא [ובזה י"ל לכאו' הקושיא שבאשכול אחר, אם יברך הרואה נרות שהודלקו מפני החשד].
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
אין מזחיחין את ה'מיעוט' על הנהגתם כפסיקת רבותיהם.
גם אלו ההולכות ללא כיסוי ראש כפסיקת הרב משאש מחיפה?
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מה יש להשוות?! שם מדובר בדעת יחיד (ובדבר שעיקרו - ככה"נ - מה"ת), שגם הוא עצמו חזר בו כנראה משהגיע לאה"ק ת"ו.
אך אליבא דאמת - אכן לא ייתבעו על כך ששמעו לדברי רבם [לא בנדון זה, כיון שלא היתה בו הוראה, אלא במקרים דומים אחרים], כשם שאנשי מקומו של ר"א הכינו מכשירי מילה בשבת.
 

ידידיה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
מה יש להשוות?! שם מדובר בדעת יחיד (ובדבר שעיקרו - ככה"נ - מה"ת), שגם הוא עצמו חזר בו כנראה משהגיע לאה"ק ת"ו.
אך אליבא דאמת - אכן לא ייתבעו על כך ששמעו לדברי רבם, כשם שאנשי מקומו של ר"א הכינו מכשירי מילה בשבת.
לא. מאחר וגדולים ממנו חלקו עליו אסור לתלמידיו וגם לו עצמו לעשות כדבריו, ואינו שייך כלל לר"א שהיה בר פלוגתייהו דחכמים.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
בסדר. נישאר חלוקים בנדון זה, שאינו נוגע כלל לנושא האשכול.

[הדוגמא ההיא לא רלוונטית גם מפני שהתשובה המדוברת אינה עוסקת אלא ב'לימוד זכות', אך לא הורה להם הגר"י שיסירו מטפחותיהן מראשיהן... וק"ל].
 

אבי חי

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
וגדולים ממנו חלקו עליו

ר"ל שסברו שאין לדעתו מקום.

אבל בדבר שלכו"ע תלוי בשיקול הדעת, כמדו' שכל ת"ח שהגיע להוראה הוא בר פלוגתא אף של הגדולים שבדור.
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
ידידיה אמר:
וגדולים ממנו חלקו עליו

ר"ל שסברו שאין לדעתו מקום.

אבל בדבר שלכו"ע תלוי בשיקול הדעת, כמדו' שכל ת"ח שהגיע להוראה הוא בר פלוגתא אף של הגדולים שבדור.

לא הבנתי, מה נקרא שיקול דעת?
הרי אם אין לדעתו מקום, כך אין לשיקול דעתו מקום.
כך לדוג' התרת הממזרים של הרב גורן.
 

לענ''ד

משתמש ותיק
לכאורה לפי טעמו אפשר גם לברך לפני חנוכה על הדלקת הנרות לצורך לימוד.
ואף ב10 בבוקר...
 

אבי חי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אבי חי אמר:
ידידיה אמר:
וגדולים ממנו חלקו עליו

ר"ל שסברו שאין לדעתו מקום.

אבל בדבר שלכו"ע תלוי בשיקול הדעת, כמדו' שכל ת"ח שהגיע להוראה הוא בר פלוגתא אף של הגדולים שבדור.

לא הבנתי, מה נקרא שיקול דעת?
הרי אם אין לדעתו מקום, כך אין לשיקול דעתו מקום.
כך לדוג' התרת הממזרים של הרב גורן.
כשכתבתי אין לדעתו מקום לא התכונתי מצד הגברא, אלא מצד עצם הדעה.

כך דעת החזו"א על אלו שאינם נוהגים קדושה בפ"נ, שאין להם על מה שיסמוכו.
דבר התלוי בשיקול הדעת הוא דבר שהמצדד כן יש לו על מה שיסמוך אף לדעת החולקים עליו.

(יכולה להיות גם שלילת לגיטימיות כלפי הגברא. זה נושא אחר)
 
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
רואים שקוף אמר:
רצונך - תדליק נרות בחודש מאי, זה אותו דבר.
אף אם אינו מברך עליהם, הא מיהא מקיים תיקון חז"ל לפרסומי ניסא [ובזה י"ל לכאו' הקושיא שבאשכול אחר, אם יברך הרואה נרות שהודלקו מפני החשד].
פרסומי ניסא, אין עניינו פרסומת!
הקב"ה לא צריך את הפרסומת שלנו.
פרסומי ניסא זה להשריש בעצמי את הנס, להכיר בזה, ומתוך כך להודות לבורא ית' וית'.
יש גדרים שחז"ל קבעו כיצד עושים את זה, וגם במקום שאין מי שיראה.
הגדרים אותם גדרים, וכל המשנה ידו על התחתונה.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
שייגניסט אמר:
חימקו אמר:
לבי במערב אמר:
אין מזחיחין את ה'מיעוט' על הנהגתם כפסיקת רבותיהם.
גם אלו ההולכות ללא כיסוי ראש כפסיקת הרב משאש מחיפה?
מה המקור בספריו?
 

שו"ת מים חיים, אבן העזר סימן קיז.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
יש גדרים שחז"ל קבעו כיצד עושים את זה, וגם במקום שאין מי שיראה. הגדרים אותם גדרים, וכל המשנה ידו על התחתונה.
מילים יפות ביותר (כוונתי ברצינות גמורה: נהניתי מהניסוח), אך מתוך דברי הראשונים והפוסקים בסוגיין עולה לכאו' דלא כן.
 
 

משהדוד

משתמש רגיל
בית יוסף א"ח תרע"א
ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבה"כ. נראה שתקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו כמו שתקנו קידוש בבכה"נ משום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא וכ"כ הכלבו וכתב טעם אחר שהוא כדי לפרסם הנס בפני כל העם ולסדר הברכות לפניהם לפי שיש בזה פירסום גדול לש"י וקידוש שמו כשמברכים אותו במקהלות וז"ל הריב"ש בתשובה המנהג הזה להדליק בב"ה מנהג ותיקין היא משום פירסומי ניסא כיון שאין אנו יכולין לקיים המצוה כתקנה להדליק כל א' בפתח ביתו מבחוץ מפני שיד העו"ג תקיפה ומברכין ע"ז כמו שמברכין על הלל דר"ח אע"פ שאינו אלא מנהג ומ"מ באותה הדלקה של ב"ה אין יוצא בה וצריך לחזור ולהדליק כ"א בביתו עכ"ל :
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
ה שאפשר (ואולי מצוה) להדליק נרות במסיבה - אינו חידוש.
אפשר? מצוה??
אתה אולי חבדני"ק או חסיד אחר בלי מסורת שמקיים ומחדש מצוות לפי ענינים והרגשות הלב
אנחנו עושים לפי המסורת ולפי ההלכה המסורה לנו ולא מבזבזים ומשחיתים שמן למטרות מסיבתיות אלא א"כ זה עושה לך טוב להרגשה ולאוירה אז בל תשחית זה לא גם שאין בזה שום מצוה וענין
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
מאיר גוטמן אמר:
אבי חי אמר:
ה שאפשר (ואולי מצוה) להדליק נרות במסיבה - אינו חידוש.
אפשר? מצוה??
אתה אולי חבדני"ק או חסיד אחר בלי מסורת שמקיים ומחדש מצוות לפי ענינים והרגשות הלב
אנחנו עושים לפי המסורת ולפי ההלכה המסורה לנו ולא מבזבזים ומשחיתים שמן למטרות מסיבתיות אלא א"כ זה עושה לך טוב להרגשה ולאוירה אז בל תשחית זה לא גם שאין בזה שום מצוה וענין
לפי טעם הכל בו שמובא בהודעה הקודמת, יש ענין בהדלקת הנר במקומות ציבוריים. אמנם האם לברך עליהם נידון לעיל.
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא

לבי במערב

משתמש ותיק
מאיר גוטמן אמר:
אתה אולי חבדני"ק או חסיד אחר בלי מסורת
לא אדע מהו טעם הזלזול, וגם אעדיף שלא לפצוח בדיון אודות ה'מסורת', אך דבר זה ברור ופשוט - ר' '@אבי חי' לא נמנה כלל על מקהלות החסידים (ובפרט ק"ק חב"ד יצ"ו), כניכר לכל המעיין בהודעותיו.
 

אבי חי

משתמש ותיק
מאיר גוטמן אמר:
אבי חי אמר:
ה שאפשר (ואולי מצוה) להדליק נרות במסיבה - אינו חידוש.
אפשר? מצוה??
אתה אולי חבדני"ק או חסיד אחר בלי מסורת שמקיים ומחדש מצוות לפי ענינים והרגשות הלב
אנחנו עושים לפי המסורת ולפי ההלכה המסורה לנו ולא מבזבזים ומשחיתים שמן למטרות מסיבתיות אלא א"כ זה עושה לך טוב להרגשה ולאוירה אז בל תשחית זה לא גם שאין בזה שום מצוה וענין

אז גם מר מודה שאפשר (ולו בשביל האוירה, כדי לצאת מחשש בל תשחית)

מה שכתבתי אולי מצוה, ר"ל שלפי הטעם העיקרי שכתבו רבותינו להדלקה בביהכנ"ס, יתכן ללמוד שיש ענין בהדלקה במקום קיבוץ רבים, אף שלא מקיימים בה את תקנת חז"ל. ואף שלברך ע"ז הוא דבר רחוק מאד, שגם בביהכנ"ס אי"ז פשוט כ"כ, ומברכים כיון שנהגו כן ומברכים על המנהג, אבל ודאי אפשר להבין את הטוען שיש ענין של פרסום הנס להדליק בכל כינוס.

לא הגעתי להוראה, וגם לא למדתי הענין כראוי, אבל כמדו' שזה מספיק בשביל לכתוב 'אולי'.
ולפי מה שהביאו כאן, כ"כ כמה חכמים, כגון בעל אז נדברו.

(לענין החשד שחשדתוני, איני חב"ד-ניק וגם לא צאצא של חסידי חב"ד. מו"ר זללה"ה דוקא כן צאצא של חסידי חב"ד)
 
חלק עליון תַחתִית