יט כסלו - גילוי פנימיות התורה

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
בן עמינדב אמר:
חוזר ומגיד אמר:
לבי במערב אמר:
סתם עצה טובה: לפני שתיטול עליהם פטרונות (הגרועה שבעתים, כי היא רק 'חוסמת' ומונעת, וד"ל) - כדאי שתברר את דעתם־שלהם על הנושא.
ואכפול שוב: המטרה היחידה היא עידוד העסק בפנימיות התורה, מבלי הבדלי חוג ומפלגה.
אציין את הידוע שכאשר חבד פעלו במרוקו רבני המקום לא הסכימו בשום פנים שילמדו עם הנערים בספר התניא.


איני יודע מה אתה שח
מכיר אני באופן אישי רבים מתלמידי חב"ד במרוקו וכולם מדברים בערגה על שיעורי התניא שזכו להם ע"י הרבנים החבדיים שם.
ברור לי שגם הרבה מרבני מרוקו דבקו בלימוד ספר התניא קדישא ולימדוהו ברבים.
אם נחוץ אביא מקורות בהמשך.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
מאור עינים אמר:

כמובן שיותר מגרה זה להיות חבדניק, לעסוק ב"פנימיות" עם שליחויות וכו', מאשר לעמול על סימן בחזו"א, ואין בזה הוכחה לצדקת מאן דהו,
כמה שטויות עוד אפשר לכתוב, יש תחרות שלא שמעתי עלי'?
ניסית פעם לעמול על סעיף בלקוטי תורה? על סעיף ב'מלוקט' של הרבי?
ניסית פעם לזוז מילימטר מאזור הנוחות שלך כדי לנסות להחזיר יהודי לא-דתי למוטב? אתה יודע בכלל כמה מאמץ נפשי וכמה בזיונות סופגים כשמציעים לעוברים ושבים להניח תפילין?
ועוד לא דיברתי על זוג צעיר ומוכשר, שעוקר ממקום מגוריו ומגורי הוריו למקום בו איש לא יעזור להם, והם יצטרכו כל חייהם להדיר שינה מעיניהם כדי להציל עוד יהודי ולממן עוד חודש של שכירות וארנונה למקווה נשים.

אתה לא חייב לנסות, ואתה לא חייב להסכים שזו הדרך,
אבל לבטל את זה במחי יד באיזה משפט עלוב כמו שכתבת - תתבייש! כמה בורות!
 
 

יעקב לב

משתמש ותיק
כל מנהיגי החסידות ותלמידיהם ניסו לעשות נפשות לחסידות משחר הקמתה.
אם יש היום חצרות שאינן נוהגות בזה כשיטה, אין זה נובע מהצטנעות ומיעוט ערכם בעיניהם, אלא אדרבה מהתנשאות עצמית ככנישתא חדא ומיוחדת שאינה שייכת לכל אחד.
 

פלגי מים

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
לבי במערב אמר:
וכחלק מזה - הכרח העסק בפנימיות התורה, עד שבלא זה פשוט אא"פ להשאר יהודי ירא ושלם ועובד ה'.
אא"פ? האומנם?
האם לדעת מר אני וחברי איננו "יראים ושלמים ועובדי ה'"?

זה לא דעתו אלא דעת הרח''ו ולדעתו אפשרי שאכן כן.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
שלומיאל בן צורישדי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
לבי במערב אמר:
וכחלק מזה - הכרח העסק בפנימיות התורה, עד שבלא זה פשוט אא"פ להשאר יהודי ירא ושלם ועובד ה'.
אא"פ? האומנם?
האם לדעת מר אני וחברי איננו "יראים ושלמים ועובדי ה'"?

זה לא דעתו אלא דעת הרח''ו ולדעתו אפשרי שאכן כן.
תודה!! ואם זו דעתכם, בהצלחה בהמשך הדרך.
נחמד לשלול ככה עשרות יהודים שומרי תו"מ יראים ושלמים.
וכפה"נ שצדקו דברי ידידנו הנכבד הרב @דרומאי בהקשר לק"ו.
 

פלגי מים

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
שלומיאל בן צורישדי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אא"פ? האומנם?
האם לדעת מר אני וחברי איננו "יראים ושלמים ועובדי ה'"?

זה לא דעתו אלא דעת הרח''ו ולדעתו אפשרי שאכן כן.
תודה!! ואם זו דעתכם, בהצלחה בהמשך הדרך.
נחמד לשלול ככה עשרות יהודים שומרי תו"מ יראים ושלמים.
וכפה"נ שצדקו דברי ידידנו הנכבד הרב @דרומאי בהקשר לק"ו.

שוב אני לא ציטתתי אלא דברי הרח''ו [אתה יכול להתמודד איתו לבד].
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
שלומיאל בן צורישדי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
שלומיאל בן צורישדי אמר:
זה לא דעתו אלא דעת הרח''ו ולדעתו אפשרי שאכן כן.
תודה!! ואם זו דעתכם, בהצלחה בהמשך הדרך.
נחמד לשלול ככה עשרות יהודים שומרי תו"מ יראים ושלמים.
וכפה"נ שצדקו דברי ידידנו הנכבד הרב @דרומאי בהקשר לק"ו.

שוב אני לא ציטתתי אלא דברי הרח''ו [אתה יכול להתמודד איתו לבד].
מקור?
 

שמואל092

משתמש רגיל
אבי חי אמר:
מישהו יכול להסביר לי בקצרה על מה דנים כאן?
היה דיון (עקר שאין לו סיכוי להסתיים) אם (שאר החסידים מכירים בזה ש)בעל התניא היה גדול תלמידי המגיד
עכשיו הדיון הוא האם מוכח שחבד צודקים בכך שדרך האמת היחידה היא לעסוק בפנימיות התורה
(שהתגלגל מדיון האם שיטת לימוד פנימיות התורה-חסידות בשפה החבדית-שנויה בחלוקת או מוסכמת)
שורפות לי האצבעות ואני מקווה שאני יצליח לא להתערב בדיון
 
 

פלגי מים

משתמש ותיק
שמואל092 אמר:
אבי חי אמר:
מישהו יכול להסביר לי בקצרה על מה דנים כאן?
היה דיון (עקר שאין לו סיכוי להסתיים) אם (שאר החסידים מכירים בזה ש)בעל התניא היה גדול תלמידי המגיד
עכשיו הדיון הוא האם מוכח שחבד צודקים בכך שדרך האמת היחידה היא לעסוק בפנימיות התורה
(שהתגלגל מדיון האם שיטת לימוד פנימיות התורה-חסידות בשפה החבדית-שנויה בחלוקת או מוסכמת)
שורפות לי האצבעות ואני מקווה שאני יצליח לא להתערב בדיון
אף אחד לא אמר שבעל התניא היה גדול תלמידי המגיד, אמרו שהיה מעלה שקיבל את תורת המגיד ישירות מבנו ובכך יש בו מעלה ע''פ שאר התלמידים  בענין הספציפי הנ''ל.
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
שלומיאל בן צורישדי אמר:
אף אחד לא אמר שבעל התניא היה גדול תלמידי המגיד, אמרו שהיה מעלה שקיבל את תורת המגיד ישירות מבנו ובכך יש בו מעלה ע''פ שאר התלמידים  בענין הספציפי הנ''ל.
הדברים נאמרו ובצורות שונות
ואין לי בעיה עם חבדני"ק שחושב כך.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
כבר ציינתיו לעיל: הקדמתו ל'שער ההקדמות'.
וכיון שנכנסנו לדון בדבר, אף הגר"א כתב כן מפורש בכתביו (ביאורו למשלי ה, יח. ז, יב. ד, כב. ובעיקר - ב, ט. וראה פירושו להיכלות פקודי י"ז ותקו"ז קז, ג. ועוד).
תקותי שכנגדו לא יפצחו כאן בזעקות על ה'העזה' "לשלול ככה עשרות יהודים שומרי תו"מ יראים ושלמים"...
 

אבי חי

משתמש ותיק
שמואל092 אמר:
אבי חי אמר:
מישהו יכול להסביר לי בקצרה על מה דנים כאן?
היה דיון (עקר שאין לו סיכוי להסתיים) אם (שאר החסידים מכירים בזה ש)בעל התניא היה גדול תלמידי המגיד
עכשיו הדיון הוא האם מוכח שחבד צודקים בכך שדרך האמת היחידה היא לעסוק בפנימיות התורה
(שהתגלגל מדיון האם שיטת לימוד פנימיות התורה-חסידות בשפה החבדית-שנויה בחלוקת או מוסכמת)
שורפות לי האצבעות ואני מקווה שאני יצליח לא להתערב בדיון
יש"כ.

לנושא הראשון. מי טען ששאר החסידים מכירים בזה?
ראיתי שיש נידון על אמרה מרל"י מברדיטשוב על מעלת תורתו של בעל התניא, ורמזו שהוא ואולי רמ"מ מויטבסק אכן נטו לתורת בעה"ת. אבל מה בין זה לכל החסידויות?
הנידון אם חסידי בעלזא לדוגמא מקבלים את אמרת רל"י, או שחולקים עליה, או שחולקים על עצם השמועה?

לנושא האחרון. פלוני אומר כך ורעהו אומר הפוך. זה דיון?
באמת הנסיון ל'הוכיח' מוזר מאד, ובכללו המשל לחיסון. אבל מה שייך להתווכח ע"ז בצורה כזו, יהי לו אשר לו.

לנושא המגלגל. כנראה הנידון אצל החסידים.
זה באמת מעניין, יש כאן ויכוח האם דרך שאר החסידויות היא לעודד לימוד נסתר לכולם או לא?
יש מקורות בזה?

(אשתמש בלשונו הזהב של מורנו הבלתי נשכח @למה זה תשאל לשמי -
אנא לא חילק ידענא ולא בילק ידענא. אכתוב כעגלון המתעורר באמצע שיעור דף היומי עקב דפיקה פתאומית על השלחן של מגיד השיעור, ואומר את אשר על ליבו, ברמת קישור של מחו של בעל עגלה רדום לנושא המדובר)



אאחל למר הצלחה במה שגדר עצמו


 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
חוזר ומגיד אמר:
אציין את הידוע שכאשר חבד פעלו במרוקו רבני המקום לא הסכימו בשום פנים שילמדו עם הנערים בספר התניא.
כפי שכבר העירו, להד.
 
עשירית האיפה אמר:
שהתכוונתי כמובן לדרך התימנית
מהי הגדרת 'הדרך התימנית'? עכ"פ, כמדומה שבשקלול כל הנתונים - הקרובה אלי' ביותר היא שיטת חב"ד... (וכן הכריעו זקני העדה בראשית שנות ה'תש"י).
 
עשירית האיפה אמר:
רבני מרוקו - פחות אהבו את הכניסה של חב"ד למקום, אם מפני החסידות ואם מפני ההלכות שלימדו כדעת האשכנזים.
בהתחלה אמנם חששו מעט, אך גם חשד מסוים זה נרגע לחלוטין עד מהרה.
לגבי 'ההלכות שלימדו כדעת האשכנזים' - להד"ם, והוא מעיוותי ההיסטורי' של מפלגה ידועה החפצה בכפיפת כל ה'ספרדים' תחתי'.
 
עשירית האיפה אמר:
 . . אני לא חושב שירגיע את המשכנעים אם אני אומר להם שאני (נניח) משתתף קבוע בשיעור בשער הכוונות או אוצרות חיים. או לחילופין הוגה בקביעות בשפת אמת או ליקוטי מוהר"ן. והראיה, שגם אצל חסידויות אחרות הם מנסים לעשות נפשות.
יתפלא מר לשמוע, אך הדבר ירגיעם בהחלט.
הסיבה ל'עשיית הנפשות' בקרב חסידויות אחרות היא מפני שגם בהן לא עוסקים כדבעי למהוי בנושאים אלו, על־אף המצופה מיהודים חסידיים הראויים לשמם.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
האם לדעת מר אני וחברי איננו "יראים ושלמים ועובדי ה'"?
לא חשדתי מעולם שלא עסקתם בלימוד פנימיות התורה, לכה"פ בכתבי הגר"א ונפה"ח [וגם עתה, הלא 'אין אדם משים עצמו רשע' ח"ו].
 

אבי חי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
האם לדעת מר אני וחברי איננו "יראים ושלמים ועובדי ה'"?
לא חשדתי מעולם שלא עסקתם בלימוד פנימיות התורה, לכה"פ בכתבי הגר"א ונפה"ח [וגם עתה, הלא 'אין אדם משים עצמו רשע' ח"ו].

כת"ר חומד לנו לצון.
 

שמואל092

משתמש רגיל
לבי במערב אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
האם לדעת מר אני וחברי איננו "יראים ושלמים ועובדי ה'"?
לא חשדתי מעולם שלא עסקתם בלימוד פנימיות התורה, לכה"פ בכתבי הגר"א ונפה"ח [וגם עתה, הלא 'אין אדם משים עצמו רשע' ח"ו].
הכרחת אותי
כמה מחסידי פולין גליצה רייסין וכו' וכו' עסקו בקבלה ופנימיות התורה?
השאר לא היו יראים ושלמים?
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שמואל092 אמר:
כמה מחסידי פולין גליצה רייסין וכו' וכו' עסקו בקבלה ופנימיות התורה?
היינו, ששאלת מר נסובה על השנים שמלפנים. דא 'עקא', שכלל לא דנתי בהן!
אין שום נפק"מ מה הי' בעבר. מציאות השטח כיום היא שאא"פ לחיות כיהודי מבלעדי לימוד פנימיות התורה (ולו בעקיפין); אם ח"ו תתעכב ביאת משיח צדקנו - הדבר צפוי, עכ"פ בדרך הטבע, רק להתחדד עוד ועוד.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
שמואל092 אמר:
כמה מחסידי פולין גליצה רייסין וכו' וכו' עסקו בקבלה ופנימיות התורה?
היינו, ששאלת מר נסובה על השנים שמלפנים. דא 'עקא', שכלל לא דנתי בהן!
אין שום נפק"מ מה הי' בעבר. מציאות השטח כיום היא שאא"פ לחיות כיהודי מבלעדי לימוד פנימיות התורה (ולו בעקיפין); אם ח"ו תתעכב ביאת משיח צדקנו - הדבר צפוי, עכ"פ בדרך הטבע, רק להתחדד עוד ועוד.
קודם אתה מביא מהרח"ו
ועכשיו אומר שדיברת על דורנו
וא"א להוכיח מדעת גדולי הצדיקים
שמשניים שלושה דורות לפנינו
אתמהה.
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אבי חי אמר:
כת"ר חומד לנו לצון.
כלל וכלל לא! כשעוררתי לעיל אודות קיום שיעורים בנפה"ח - לא חלמתי שבכלל ד"ז גם יהודים ת"ח ומבוגרים כמר וחבריו.
 
לבי במערב אמר:
שמואל092 אמר:
כמה מחסידי פולין גליצה רייסין וכו' וכו' עסקו בקבלה ופנימיות התורה?
היינו, ששאלת מר נסובה על השנים שמלפנים. דא 'עקא', שכלל לא דנתי בהן!
אין שום נפק"מ מה הי' בעבר. מציאות השטח כיום היא שאא"פ לחיות כיהודי מבלעדי לימוד פנימיות התורה (ולו בעקיפין); אם ח"ו תתעכב ביאת משיח צדקנו - הדבר צפוי, עכ"פ בדרך הטבע, רק להתחדד עוד ועוד.

אתכבד בזאת להודיע את מר שדעת רוב גדול מכלל ישראל על גדולי חכמיהם וצדיקיהם לא כסברתו.
כדי שלא יתפתח כאן דיון על רוב, נסתפק בהגדרה 'חלק חשוב של כלל ישראל'.

וההצהרות המצומצמות מפליאות מאד. וכי כך הדרך לשכנע?
 
אבי חי אמר:
פלוני אומר כך ורעהו אומר הפוך. זה דיון?
באמת הנסיון ל'הוכיח' מוזר מאד, ובכללו המשל לחיסון. אבל מה שייך להתווכח ע"ז בצורה כזו, יהי לו אשר לו.



 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
כבר ציינתיו לעיל: הקדמתו ל'שער ההקדמות'.
וכיון שנכנסנו לדון בדבר, אף הגר"א כתב כן מפורש בכתביו (ביאורו למשלי ה, יח. ז, יב. ד, כב. ובעיקר - ב, ט. וראה פירושו להיכלות פקודי י"ז ותקו"ז קז, ג. ועוד).
תקותי שכנגדו לא יפצחו כאן בזעקות על ה'העזה' "לשלול ככה עשרות יהודים שומרי תו"מ יראים ושלמים"...
אעיין בל"נ...
גם נגד מהרח"ו איש לא פצח בזעקות, אלא על מר... וגם זאת מתוך השערה תמימה שככה"נ כונתו לא הובנה.

אך בדברי מר רואה אני תוספת על הנ"ל
לבי במערב אמר:
אין שום נפק"מ מה הי' בעבר. מציאות השטח כיום היא שאא"פ לחיות כיהודי מבלעדי לימוד פנימיות התורה (ולו בעקיפין); אם ח"ו תתעכב ביאת משיח צדקנו - הדבר צפוי, עכ"פ בדרך הטבע, רק להתחדד עוד ועוד.
וע"ז וודאי אין ראיה מדברי מהרח"ו והגר"א.
 

שמואל092

משתמש רגיל
לבי במערב אמר:
שמואל092 אמר:
כמה מחסידי פולין גליצה רייסין וכו' וכו' עסקו בקבלה ופנימיות התורה?
היינו, ששאלת מר נסובה על השנים שמלפנים. דא 'עקא', שכלל לא דנתי בהן!
אין שום נפק"מ מה הי' בעבר.
מדוע באמת?
 
 

בן אבנר

משתמש ותיק
לדעת הרב @לבי במערב כמה צריך להתעסק בקבלה?
אם אומרים "לשם יחוד" זה מספיק?
לשנן מידי יום את הי' ספירות?
לגרוס זוהר?
ללמוד זוהר בעיון?
ללמוד דווקא תניא?

כמדו' שאין יהודי הקובע עיתים לתורה שאינו נחשף למעט עניני קבלה, ואולי זה מספיק לדברי מהרח"ו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
קודם אתה מביא מהרח"ו ועכשיו אומר שדיברת על דורנו
הבאתי מדברי מהרח"ו (וגם מהגר"א, דבר שעדיין זוכה להתעלמות גורפת) - וציינתי כי עינינו רואות כן בדורנו־אנו.
על הדורות הקודמים לא אוכל לדבר, ולו מפני שלא ראיתים בעיני...
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית