מנין לך שהם פתחו במלחמה, ולא להפך?חפר אמר:מה היה ההיתר של החשמונאים להיכנס למלחמה עם היוונים
כתוב במדרש שיר השירים שהם דחקו את הקץדיין אמר:איזו טענה היתה על בר כוכבא?
חפר אמר:מה היה ההיתר של החשמונאים להיכנס למלחמה עם היוונים אם לא היה לזה סיכוי על פי טבע הרי אין סומכים על הנס ולמה זה לא התאבדות, ואם נגיד שלהצלת הדת מותר לסמוך על הנס אז למה היה טענה על בר כוכבא שנלחם נגד הרומאים הרי גם הם גזרו גזירות קשות נגד הדת
שלמה1 אמר:מנין לך שהם פתחו במלחמה, ולא להפך?חפר אמר:מה היה ההיתר של החשמונאים להיכנס למלחמה עם היוונים
אז למה החכמים הסכימו לבר כוכבאאיש ווילנא אמר:חפר אמר:מה היה ההיתר של החשמונאים להיכנס למלחמה עם היוונים אם לא היה לזה סיכוי על פי טבע הרי אין סומכים על הנס ולמה זה לא התאבדות, ואם נגיד שלהצלת הדת מותר לסמוך על הנס אז למה היה טענה על בר כוכבא שנלחם נגד הרומאים הרי גם הם גזרו גזירות קשות נגד הדת
א. ההיתר של החשמונאים היה משום שזה היה שעת שמד.
ב. בהקשר לבר כוכבא.
מנין לך ההחלטה שהרומאים גזרו גזירות על הדת גם קודם מלחמת ביתר [לאחר מלחמת ביתר זהו שעת השמד הידועה שעליה מדובר במשנה ובגמ' ובמדרשים בכל מקום אבל מנין לך גזירות שהיו קודם לכך]
זכור לי כך מדורות הראשוניםאיש ווילנא אמר:ב. בהקשר לבר כוכבא.
מנין לך ההחלטה שהרומאים גזרו גזירות על הדת גם קודם מלחמת ביתר [לאחר מלחמת ביתר זהו שעת השמד הידועה שעליה מדובר במשנה ובגמ' ובמדרשים בכל מקום אבל מנין לך גזירות שהיו קודם לכך]
בשעת השמד מצווים למסור את הנפש.חפר אמר:שלמה1 אמר:מנין לך שהם פתחו במלחמה, ולא להפך?חפר אמר:מה היה ההיתר של החשמונאים להיכנס למלחמה עם היוונים
היונים גזרו גזירות והם פתחו במרידה אם אין סיכוי ע״פ טבע לנצח במרידה מה ההיתר למרוד
היו חכמים שסברו שהגיע זמן גאולת ישראלחפר אמר:אז למה החכמים הסכימו לבר כוכבאאיש ווילנא אמר:חפר אמר:מה היה ההיתר של החשמונאים להיכנס למלחמה עם היוונים אם לא היה לזה סיכוי על פי טבע הרי אין סומכים על הנס ולמה זה לא התאבדות, ואם נגיד שלהצלת הדת מותר לסמוך על הנס אז למה היה טענה על בר כוכבא שנלחם נגד הרומאים הרי גם הם גזרו גזירות קשות נגד הדת
א. ההיתר של החשמונאים היה משום שזה היה שעת שמד.
ב. בהקשר לבר כוכבא.
מנין לך ההחלטה שהרומאים גזרו גזירות על הדת גם קודם מלחמת ביתר [לאחר מלחמת ביתר זהו שעת השמד הידועה שעליה מדובר במשנה ובגמ' ובמדרשים בכל מקום אבל מנין לך גזירות שהיו קודם לכך]
אכן כן כתב בדורות הראשונים כדבריך וביסס את דבריוחידוד אמר:זכור לי כך מדורות הראשוניםאיש ווילנא אמר:ב. בהקשר לבר כוכבא.
מנין לך ההחלטה שהרומאים גזרו גזירות על הדת גם קודם מלחמת ביתר [לאחר מלחמת ביתר זהו שעת השמד הידועה שעליה מדובר במשנה ובגמ' ובמדרשים בכל מקום אבל מנין לך גזירות שהיו קודם לכך]
חפר אמר:מה היה ההיתר של החשמונאים להיכנס למלחמה עם היוונים אם לא היה לזה סיכוי על פי טבע הרי אין סומכים על הנס ולמה זה לא התאבדות, ואם נגיד שלהצלת הדת מותר לסמוך על הנס אז למה היה טענה על בר כוכבא שנלחם נגד הרומאים הרי גם הם גזרו גזירות קשות נגד הדת
תרתי דסתרי?חפר אמר:אז למה החכמים הסכימו לבר כוכבא
שמעון רבינוביץ אמר:ומעולם לא עלה על דעת אחד מן היהודים לצאת למלחמה נגד היוונים, לא זוהי דרכה של תורה, ואין אנחנו אפוטרופסים על תורת הקב"ה, יבא בעל הבירה ויצילינו מיד הגוזרים עלינו גזירות קשות ורעות, ואם הקב"ה רוצה שנעבדנו תחת הגזירות האלו יהי כן ואין זה מתפקידינו לנסות לשנות מצב זה. וזה היה פשוט לאבותינו בשנים קדמוניות, כלל ישראל מעולם לא השתמש במלחמה ובכלי קרב כדי לקיים מצוות התורה [ולמסור את הנפש - אין הכוונה במלחמה, אלא כפשוטו].
אתה צודק בעקרון אבל כנראה שגם לפי השקפת התורה יוצאים למלחמה רק שיש קצה קציה של אפשרות ריאלית, אבל למעשה מאז גלות בבל היו ישראל תחת שלטון זר ולא עלה על דעתם למרוד לא בשביל כבודם של ישראל ולא בשביל פרנסה למרות שמן הסתם השקפת התורה המקורית היתה ידועה להם, הסיבה הפשוטה כנראה שלא היתה להם אפשרות ריאלית והתאבדות בשביל החירות היא לא השקפת התורה.המצפה לישועת ה' אמר:שמעון רבינוביץ אמר:ומעולם לא עלה על דעת אחד מן היהודים לצאת למלחמה נגד היוונים, לא זוהי דרכה של תורה, ואין אנחנו אפוטרופסים על תורת הקב"ה, יבא בעל הבירה ויצילינו מיד הגוזרים עלינו גזירות קשות ורעות, ואם הקב"ה רוצה שנעבדנו תחת הגזירות האלו יהי כן ואין זה מתפקידינו לנסות לשנות מצב זה. וזה היה פשוט לאבותינו בשנים קדמוניות, כלל ישראל מעולם לא השתמש במלחמה ובכלי קרב כדי לקיים מצוות התורה [ולמסור את הנפש - אין הכוונה במלחמה, אלא כפשוטו].
במחילה, זו טעות חמורה.
לפי השקפת התורה המקורית יוצאים למלחמה אפילו על כבודם של ישראל, ואפילו כדי להשיג פרנסה בלבד (יעויין בגמרא ריש ברכות).
לא כל שכן למען כבוד שמים, כדי שלא ישתעבדו עם ישראל מתחת יד זרים, אשר מצירים להם מלקיים את מצוות התורה.
דיבורים כאלו יכולים להשמע רק אחרי 2444 שנות גלות ארוכה וכואבת, אשר השכיחה מהלב את מושגי התורה הבסיסיים והיסודיים.
הצורה המקורית של עם ישראל היא לא כשהוא נרדף ונרמס ומקיים למרות זאת את התורה, אלא להיפך, כשהוא חי בשלוה לבטח, איש תחת גפנו ותחת תאנתו, אויביו משועבדים תחתיו והם לו למס עובד, והתורה שולטת ברמה בכל מרחבי העם היהודי.
חפר אמר:מה היה ההיתר של החשמונאים להיכנס למלחמה עם היוונים אם לא היה לזה סיכוי על פי טבע הרי אין סומכים על הנס ולמה זה לא התאבדות, ואם נגיד שלהצלת הדת מותר לסמוך על הנס אז למה היה טענה על בר כוכבא שנלחם נגד הרומאים הרי גם הם גזרו גזירות קשות נגד הדת
חפר אמר:מה היה ההיתר של החשמונאים להיכנס למלחמה עם היוונים אם לא היה לזה סיכוי על פי טבע הרי אין סומכים על הנס ולמה זה לא התאבדות, ואם נגיד שלהצלת הדת מותר לסמוך על הנס אז למה היה טענה על בר כוכבא שנלחם נגד הרומאים הרי גם הם גזרו גזירות קשות נגד הדת
שמעון רבינוביץ אמר:אכתוב כאן מה ששמעתי בענין זה (ואיני יודע מקורו):
גזירות היוונים על עם ישראל התמשכו למשך תקופה ארוכה מאוד (כ-100 שנה!), ומעולם לא עלה על דעת אחד מן היהודים לצאת למלחמה נגד היוונים, לא זוהי דרכה של תורה, ואין אנחנו אפוטרופסים על תורת הקב"ה, יבא בעל הבירה ויצילינו מיד הגוזרים עלינו גזירות קשות ורעות, ואם הקב"ה רוצה שנעבדנו תחת הגזירות האלו יהי כן ואין זה מתפקידינו לנסות לשנות מצב זה. וזה היה פשוט לאבותינו בשנים קדמוניות, כלל ישראל מעולם לא השתמש במלחמה ובכלי קרב כדי לקיים מצוות התורה [ולמסור את הנפש - אין הכוונה במלחמה, אלא כפשוטו].
מה שגרם לחשמונאים לצאת למלחמה נגד היוונים הוא אך ורק מזה שהיוונים העזו לגעת ב'בית המקדש' לחללו ולטמאו, וזה 'בער' להם 'בעצמותם', ולא משום חיוב כלשהו, אלא שלא יכלו לשאת את חילול הקודש, וכמובן 'רחמנא ליבא בעי' ועזרם והושיעם מאויביהם עד שגירשום מבית המקדש וחידשו את העבודה בו וטיהרוהו.
ע"ז תקנו 'חנוכה' ע"ש חינוך בית המקדש!
המלחמות עם היוונים [ואולי גם הגזירות] עד הנצחון המלא נמשכו עוד תקופה ארוכה אחר נס חנוכה, ולא זה היה עיקר הנס, למרות שהזכירום ב'על המלחמות'. עיקר הנס היה כמבואר בהמשך "ואח"כ באו בניך לדביר ביתך ופינו את היכליך וכו'", ותו לא.
לכאו' מלחמות בר כוכבא לא הגיעו ממניעים אלו.
לא יתכן שהרי כתב הרמב״ם שסברו חכמי ישראל שהוא משיחרואים שקוף אמר:חפר אמר:מה היה ההיתר של החשמונאים להיכנס למלחמה עם היוונים אם לא היה לזה סיכוי על פי טבע הרי אין סומכים על הנס ולמה זה לא התאבדות, ואם נגיד שלהצלת הדת מותר לסמוך על הנס אז למה היה טענה על בר כוכבא שנלחם נגד הרומאים הרי גם הם גזרו גזירות קשות נגד הדת
מלחמת בני חשמונאי הייתה על קיום המצוות.
מלחמתו של בר כוכבא הייתה על הלאומונת, ועל הדרך היה להשיג חופש דת.
יראתי בפצותי אמר:(רק לידיעה, לא הרבה שנים קודם היו תחת שלטון בית תלמי - שגם מהיוונים אבל שלטון אחר לגמרי, ואנטיוכוס השלישי לא היה צורר ישראל כלל).
לא הבנתי, הוא נלחם על חרותם של בנ"יחפר אמר:לא יתכן שהרי כתב הרמב״ם שסברו חכמי ישראל שהוא משיח
חפר אמר:האיך הותר להיכנס למלחמה אם לא בשביל הצלת הדת? ואיך חכמי ישראל הסכימו לזה?
שמעון רבינוביץ אמר:אכתוב כאן מה ששמעתי בענין זה (ואיני יודע מקורו):
גזירות היוונים על עם ישראל התמשכו למשך תקופה ארוכה מאוד (כ-100 שנה!), ומעולם לא עלה על דעת אחד מן היהודים לצאת למלחמה נגד היוונים, לא זוהי דרכה של תורה, ואין אנחנו אפוטרופסים על תורת הקב"ה, יבא בעל הבירה ויצילינו מיד הגוזרים עלינו גזירות קשות ורעות, ואם הקב"ה רוצה שנעבדנו תחת הגזירות האלו יהי כן ואין זה מתפקידינו לנסות לשנות מצב זה. וזה היה פשוט לאבותינו בשנים קדמוניות, כלל ישראל מעולם לא השתמש במלחמה ובכלי קרב כדי לקיים מצוות התורה [ולמסור את הנפש - אין הכוונה במלחמה, אלא כפשוטו].
מה שגרם לחשמונאים לצאת למלחמה נגד היוונים הוא אך ורק מזה שהיוונים העזו לגעת ב'בית המקדש' לחללו ולטמאו, וזה 'בער' להם 'בעצמותם', ולא משום חיוב כלשהו, אלא שלא יכלו לשאת את חילול הקודש, וכמובן 'רחמנא ליבא בעי' ועזרם והושיעם מאויביהם עד שגירשום מבית המקדש וחידשו את העבודה בו וטיהרוהו.
ע"ז תקנו 'חנוכה' ע"ש חינוך בית המקדש!
המלחמות עם היוונים [ואולי גם הגזירות] עד הנצחון המלא נמשכו עוד תקופה ארוכה אחר נס חנוכה, ולא זה היה עיקר הנס, למרות שהזכירום ב'על המלחמות'. עיקר הנס היה כמבואר בהמשך "ואח"כ באו בניך לדביר ביתך ופינו את היכליך וכו'", ותו לא.
ישר כח זה מתרץ היטב החילוק רק נשאר עדיין לבאר איך חכמי ישראל הסכימו לבן כוזיבאשותה מן המעיין אמר:חפר אמר:האיך הותר להיכנס למלחמה אם לא בשביל הצלת הדת? ואיך חכמי ישראל הסכימו לזה?
ביאור נפלא מכ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זיע"א על שאלה זו! (מאות ה' בקובץ המצורף).
נתבאר גם הלשון בנוסח 'הנרות הללו' 'על ידי כהנך הקדושים' (למאי נפק"מ?)
חתום בחותם כהן גדול (למה דווקא כהן גדול?)
הביאור גם על פי פנימיות התורה (חוץ מהביאור בנגלה שנתבאר)
הקשר לפרשת וישב
ועוד ועוד.
וישב -חנוכה.pdf
שאר לעמו אמר:גם על בנותיהם שלא יטמאו מיוונים היית אומר שבו בשקט ה' גזר ואין זה מתפקידנו?