ידידיה אמר:
פורום תורני חרדי דומה לביהכנ"ס בעיר שיש בה 19 אנשים.
ולדעתי ממש לא!
כשיש במקום 19 איש, גם בלי להיכנס לכל הנושא הנ"ל, הייתי מתחשב בכך שנמצאים רק 18 איש ומחכה לאחרון (במקרה שאין טירחא דציבורא) כי אין לו מקום אחר להתפלל בו, וגם בלי להיכנס לגדרים ההילכתיים בעניין, עדיין תפילה במניין זה דרך בני אדם להתפלל ואם אני מונע ממנו את זה אני מזיק לו בדבר שהוא רגיל בו וכך רגילות העולם להתפלל
(אני בכוונה מתחמק מהנושא "האם יש חיוב להתפלל במניין").
וגם בכה"ג כבר ציינתי שהוא מזיקו בדרך גרמא ואני לא יודע אם אפשר לחייב אותו להכניסו לביתו אפי' מצד "ועשית הישר והטוב".
אבל אם אני עושה מסיבת חנוכה מרכזית לכל בני אותה עיר, (לכל ה 18 איש) ואת ההוא שאני מסוכסך איתו אני לא מזמין, אז אולי זה נחשב שאני פוגע בו, מעליב אותו, מבייש אותו, נכון אבל לא זה הנידון כאן, הנידון כאן האם גרמתי לו נזק? האם אני מחוייב להזמין אותו ???? למה ?? שלא ילך למסיבה מה קרה, ואל תתפוס אותי על הדוגמא, גם אם אני עושה שיעור תורני בבית זכותי המליאה לסרב להכניס אותו למרות שזה השיעור התורני היחידי במקום (ושוב, במקרה שאין פגיעה/עלבון וביוש).
אני לא אומר שאני מסכים עם כל מה שהגבאי בבית כנסת עושה, ואני לא מחוייב להסכים עם כל דבר שהמנהלים המסורים כאן בפורום עושים, אבל עדיין לכל בן אדם שאחראי על מקום/מערכת/ארגון וכדו' צריך שיהיה לו בלקסיקון את התגובה "לא, כי ככה החלטתי"! (ולגבאים ולמנהלים בינינו, לא מומלץ להשתמש בביטוי, רק כשממש אין ברירה).