למה ב'הדרן' אומרים "בר פפא" ולא בר "רב" פפא?

טוב וחסד

משתמש רגיל
בספר כפתור ופרח (פרק מד): "אמרו ליה לרב פפא מה שמך? א"ל רב פפא. אמרו ליה והא כתיב (משלי כז, ב) יהללך זר ולא פיך, אמרו אם אין זר פיך". אם רב פפא הקפיד על כך, מדוע נחקק בסיום, פפא ללא תואר "רב" - חנינא בר פפא, רמי בר פפא, נחמן בר פפא, אחאי בר פפא...?!
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
שאלה יפה מאד
על דרך הרמז אולי על פי מה שהרמ"א אומר בתשובה ש"פפא" הכוונה היא למשה רבינו, והביאו את זה בסוף המסכת בעוז והדר מתחת לקדיש של הסיום, אז אולי לכן לא אמרו "רב פפא" כי רצו לרמוז הכוונה במשה רבינו שאין לו תואר מקדים
 

אור זרוע

משתמש ותיק
טוב וחסד אמר:
בספר כפתור ופרח (פרק מד): "אמרו ליה לרב פפא מה שמך? א"ל רב פפא. אמרו ליה והא כתיב (משלי כז, ב) יהללך זר ולא פיך, אמרו אם אין זר פיך". אם רב פפא הקפיד על כך, מדוע נחקק בסיום, פפא ללא תואר "רב" - חנינא בר פפא, רמי בר פפא, נחמן בר פפא, אחאי בר פפא...?!
למה השאלה רק על הסיום ולא על הגמרא בעצמה שבשום מקום לא כתבו: "...בר רב פפא".
מן הסתם ברוב המקומות שמזכירים תנא או אמורא בשמו ובשם אביו משמיטים את התואר משם אביו, כגון רבן שמעון בן גמליאל, ופעמים שלא משמיטים ובאמת הדבר צריך טעם.
 

עם חכם ונבון

משתמש רגיל
אור זרוע אמר:
טוב וחסד אמר:
בספר כפתור ופרח (פרק מד): "אמרו ליה לרב פפא מה שמך? א"ל רב פפא. אמרו ליה והא כתיב (משלי כז, ב) יהללך זר ולא פיך, אמרו אם אין זר פיך". אם רב פפא הקפיד על כך, מדוע נחקק בסיום, פפא ללא תואר "רב" - חנינא בר פפא, רמי בר פפא, נחמן בר פפא, אחאי בר פפא...?!
למה השאלה רק על הסיום ולא על הגמרא בעצמה שבשום מקום לא כתבו: "...בר רב פפא".
מן הסתם ברוב המקומות שמזכירים תנא או אמורא בשמו ובשם אביו משמיטים את התואר משם אביו, כגון רבן שמעון בן גמליאל, ופעמים שלא משמיטים ובאמת הדבר צריך טעם.
לכאורה במסכת תענית (כ"א:) מבואר דלא כמר.
אמר ליה מוטב יבא מנה בן פרס אצל מנה בן מנה ואל יבא מנה בן מנה אצל מנה בן פרס.
ובתוס' שם יבא מנה בן פרס. כלומר מוטב שיבא גדול בן הדיוט דפרס לא הוה אלא חצי מנה ואל יבא מנה בן מנה דהיינו רב חסדא דהיה מנה כלומר שהיה חשוב ופרס היינו יצחק אבוה דרב נחמן דלא מיקרי רב יצחק:
 

הכהן

משתמש ותיק
עם חכם ונבון אמר:
לכאורה במסכת תענית (כ"א:) מבואר דלא כמר.
אמר ליה מוטב יבא מנה בן פרס אצל מנה בן מנה ואל יבא מנה בן מנה אצל מנה בן פרס.
ובתוס' שם יבא מנה בן פרס. כלומר מוטב שיבא גדול בן הדיוט דפרס לא הוה אלא חצי מנה ואל יבא מנה בן מנה דהיינו רב חסדא דהיה מנה כלומר שהיה חשוב ופרס היינו יצחק אבוה דרב נחמן דלא מיקרי רב יצחק:
מה כאן "דלא כמר"? הרי רבן שמעון בן גמליאל בודאי היה ראוי להיקרא בן רבן גמליאל ולא נקרא כך, ומה הראיה מאבוה דרנב"י שלא היה ראוי להיקרא רבי?
 

אוריאל

משתמש ותיק
טוב וחסד אמר:
בספר כפתור ופרח (פרק מד): "אמרו ליה לרב פפא מה שמך? א"ל רב פפא. אמרו ליה והא כתיב (משלי כז, ב) יהללך זר ולא פיך, אמרו אם אין זר פיך". אם רב פפא הקפיד על כך, מדוע נחקק בסיום, פפא ללא תואר "רב" - חנינא בר פפא, רמי בר פפא, נחמן בר פפא, אחאי בר פפא...?!
חבר הציע היום שאולי "בר" פפא הוא ראשי תיבות "בר רב" פפא...
 

יעקב שלום

משתמש רגיל
גם חנינא בר פפא בשס מוזכר כרב חנינא בר פפא ברכות כג בסיום הושמט רב ואכ יש סיבה מיוחדת שבסיום לא אומרים כלל 'רב'.
ובכל השז כשמוזכרים בניו של רב פפא הושמט רב
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
לשון רב האי גאון בתשובה:
לאו כולם בני רב פפא גאון תלמידו של רבא הן, כי בנו של רב פפא אבא מר נקרא ומפורש בכתובות. ונראין כי בני שנים ושלשה הן. ויש מהן שקברותיהן על נהר פרת למעלה מגשרא דבבל, וקרובין הן לרב, כי יש מהן ששמע שמועות מן רב חסדא, ורב פפא גופו לא היה באותו זמן.
 
חלק עליון תַחתִית