יט כסלו - גילוי פנימיות התורה

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

חידוד

משתמש ותיק
אברהם משה אמר:
אברהם משה אמר:
אבוקה כנגדו אמר:
אמשינאוו??
הפוך בה והפוך בה (ב'פורום לתורה') דכולא בה...
יגעת ומצאת... תאמין! 
ומכל מקום ארמוז לך רמז:
וסימנך 'ר' יעקב טאליכאנער'


נראה לי שהוא הסתובב בכמה חצרות.

אני טועה?
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
@לבי במערב הגבתי על זה:
בן עמינדב אמר:
במילאאין מה להתלונן על נסיונות השתלטות וכפיה אלא רק קריאה והכרזה: מאן בעי חיי! מי האיש החפץ חיים! טעמו וראו כי טוב ה'! וכו'
ואשר לכן מי שיש לו טענת ברי נגד שיטת חב"ד ויכול להעיז פניו ולהאשימה בטענות המתנגדים של ימי החרמות דתקל"ב וכיו"ב מבין אני את טענתו אף כי כבר נודע ברבים שקרו. אך מי שמודה בגדלותם וקדושתם של רבותינו מה לא כי ילין על שאיפתם העזה להעניק את תורתם והדרכתם לכל  
יהודי באשר הוא
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
בן עמינדב אמר:
הערה כללית לגופו של עניין
ולכן אין כאן איזשהו נסיון לרכוש אנשים למפלגה או לכבד ולהאדיר מנהיגים של חוג מסוים
 
אז מה זה המושג של קידוש שם ליובאויטש?
619762d96b68e_1637311193_news_images_gallery.jpg
 

עץ פרי

משתמש ותיק
ואגב, מעולם לא נתברר שהטענות נגד החסידות שקר
כי כמו שכבר כתבתי פעמים רבות מדובר בשני שיטות
אם העיקר היא קיום ההלכה רק שאמרתי ונעשה רצוני
אז גם אם טענות המתנגדים מוגזמות כדרך כל מחלוקת
הרי ביסוד הדברים טענותיהם נגד דרך החסידות נכונות
ואם העיקר לדבקה בו, עשיית נחת רוח לקב"ה כבן לאביו
הרי שצודקים החסידים, שהרי כל דרכם לעשות נח"ר
וליחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה, אף כשחורג מהלכה,
כך שלטענות המתנגדים (המקוריות) אין תשובה לשיטתם
ואין צורך כלל בתשובה חסידית, שהיא היא יסוד החסידות.
 

שמואל092

משתמש רגיל
בן עמינדב אמר:
הערה כללית לגופו של עניין
א. רבותינו הקדושים נשיאי חב"ד ראו בחסידות חב"ד הדרך הנכונה והשלמה בעבודת ה' עבור כל יהודי באשר הוא.
ולכן אין כאן איזשהו נסיון לרכוש אנשים למפלגה או לכבד ולהאדיר מנהיגים של חוג מסוים, אלא מתוך ההכרה באמיתותה ונכונותה וחיוניותה של תורת חסידות חב"ד תורותיה והדרכותיה עבור כל יהודי באשר הוא, הנה מצד אהבת ישראל, ומצד החיוב ללמד תורה ולהדריך את כלל ישראל בדרך הישרה - ישנו החובה והזכות לכל מי שזכה לטעום מאילנא דחיי לזכות ולהעניק זכות זו לכל מי שאפשר לזכותו בכך במידה זו או אחרת.
במילאאין מה להתלונן על נסיונות השתלטות וכפיה אלא רק קריאה והכרזה: מאן בעי חיי! מי האיש החפץ חיים! טעמו וראו כי טוב ה'! וכו'
ואשר לכן מי שיש לו טענת ברי נגד שיטת חב"ד ויכול להעיז פניו ולהאשימה בטענות המתנגדים של ימי החרמות דתקל"ב וכיו"ב מבין אני את טענתו אף כי כבר נודע ברבים שקרו. אך מי שמודה בגדלותם וקדושתם של רבותינו מה לא כי ילין על שאיפתם העזה להעניק את תורתם והדרכתם לכל  
יהודי באשר הוא


מטו בשמי' ד"אהבת ישראל"
שלכל צדיק הראו מהשמים שדרכו היא האמיתית
אבל צדיק שיש לו קצת שכל יודע שגם לצדיקים אחרים הראו כן, על דרכם הם
(ח"ו אין בכוונתי לאדמור"י חבד שלא עסקו בהפצת לימוד חבד לחסידות אחירות)
נראה שלאלו (וברור לי שזה לא כולם) שעוסקים בהפצת החסידות בדרכים של אונס ומפתה ומוצש"ר
קצת חסר שכל
נחשון יקר חוץ מלהראות את הבורות שלך בחסידיות אחירות 
אני לבד יכול לספר לך על כמעט כל חסידות איזה אסמכתא יש להם מדורות קדמונים על כך שדרכם היא האמיתית
ובכל זאת אף אחד לא מנצל את זה כלפי חוץ
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
אז מה זה המושג של קידוש שם ליובאויטש?
מובנו שוה ל'קידוש שם שמים' [בפירוש הרווח כיום, במקום להוציא את הביטוי המקורי ממשמעותו]. וענינו: הסרת הלעז מרבבות אלפי ישראל עובדי ה' בכל לבם ונפשם.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
אפשר להודות בקדושת אדמור"י חב"ד
ולהאמין שיש דרגות למעלה למעלה בקדושה.
דברי שמואל 092 מוסכמים עלי לחלוטין
אם כי חוששני שהוא כותב נגד יפוצו בחב"ד
וכוונתו כנגד החסידות כולה.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
אם העיקר היא קיום ההלכה רק שאמרתי ונעשה רצוני . . ואם העיקר לדבקה בו, עשיית נחת רוח לקב"ה כבן לאביו
הבעי' היא כשסבורים שהדברים 'סותרים' כביכול, או שאינם מתאימים זל"ז. ולא היא!
סוכ"ס, הרי 'אף מר' מודה שטענות המתנגדים בשעתו היו מוגזמות... ולזה כוונתו שהוכרע דלא כוותייהו.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
עץ פרי אמר:
אם העיקר היא קיום ההלכה רק שאמרתי ונעשה רצוני . . ואם העיקר לדבקה בו, עשיית נחת רוח לקב"ה כבן לאביו
הבעי' היא כשסבורים שהדברים 'סותרים' כביכול, או שאינם מתאימים זל"ז. ולא היא!
סוכ"ס, הרי 'אף מר' מודה שטענות המתנגדים בשעתו היו מוגזמות... ולזה כוונתו שהוכרע דלא כוותייהו.


א. יש הרבה מקרים פרטיים שהם סותרים
תפילה בזמנה דוגמא מעולה לפרט כזה.
ב. השאלה היא תמיד על יסוד המחלוקת
ולא על כל הרע שמטבע הדברים היא גוררת.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שמואל092 אמר:
אדמור"י חבד שלא עסקו בהפצת לימוד חבד לחסידות אחירות
כדאי שתברר את הנושא... כמובן, מבלי לכפות איש.
מוטב להרגע. איש לא 'אנס' או הוצש"ר(!), 'סך־הכל' הציעו מלגה כספית למי שילמד בספר ה'תניא' קדישא.

אינכם רוצים בכך? תארגנו מימון למלגות על לימוד נפה"ח...
 

לבי במערב

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
תפילה בזמנה דוגמא מעולה לפרט כזה.
היא דוגמא מעולה, כי ע"פ הלכה עיקרה הוא הכוונה (ומחלוקת חסו"מ היא רק על החלת דינא דגמ' בזמננו; אדרבא, ה'ליטאים' הם שמבטלים בזה דינים המפורשים בשו"ע).

הנגרר מהמחלוקת מוכיח גם על טיבה מעיקרו, ובפרט כשטענות כגו"ד באו בכתבי הרח"ם ה'רשמיים'.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
עץ פרי אמר:
תפילה בזמנה דוגמא מעולה לפרט כזה.
היא דוגמא מעולה, כי ע"פ הלכה עיקרה הוא הכוונה (ומחלוקת חסו"מ היא רק על החלת דינא דגמ' בזמננו; אדרבא, ה'ליטאים' הם שמבטלים בזה דינים המפורשים בשו"ע).

הנגרר מהמחלוקת מוכיח גם על טיבה מעיקרו, ובפרט כשטענות כגו"ד באו בכתבי הרח"ם ה'רשמיים'.
א. אינני מסכים עם דבריך בזה
וכבר דנו בזה בהרחבה בעבר
והדיון נגרר למחוזות שהביאו לנעילתו.
ב. לדעתי אינו כן והרבה מחלוקות
שהיו בין גדולי עולם התדרדרו 
ואף על ידי גדולי עולם ממש
וכבר הביאו בעבר דוגמאות לזה אף מחז"ל
ולדעתי גם צאנז סאדיגורה דוגמא לזה
וכן המחלוקת נגד פשיסחא.
 
 

שניאור

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
ב. לדעתי אינו כן והרבה מחלוקות
שהיו בין גדולי עולם התדרדרו 
ואף על ידי גדולי עולם ממש
וכבר הביאו בעבר דוגמאות לזה אף מחז"ל
ולדעתי גם צאנז סאדיגורה דוגמא לזה
וכן המחלוקת נגד פשיסחא.
דברים נכוחים.

לא יכולתי לתת תודה כי אני לא רוצה להסכים עם החלק הראשון של ההודעה, לא שאני חולק, אני לא יודע ומפחד להתערב בדברים העומדים ברומו של עולם.
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ונחנו מה אמר:
אז מה זה המושג של קידוש שם ליובאויטש?
מובנו שוה ל'קידוש שם שמים' [בפירוש הרווח כיום, במקום להוציא את הביטוי המקורי ממשמעותו]. וענינו: הסרת הלעז מרבבות אלפי ישראל עובדי ה' בכל לבם ונפשם.
המושג הזה נתחדש רק אחר הלעז?
ממתי חב"ד בכלל מתייחסים למה שאחרים אומרים עליהם? עד שיכתבו זאת על מצבה
 

פלגי מים

משתמש ותיק
שמואל092 אמר:
בן עמינדב אמר:
הערה כללית לגופו של עניין
א. רבותינו הקדושים נשיאי חב"ד ראו בחסידות חב"ד הדרך הנכונה והשלמה בעבודת ה' עבור כל יהודי באשר הוא.
ולכן אין כאן איזשהו נסיון לרכוש אנשים למפלגה או לכבד ולהאדיר מנהיגים של חוג מסוים, אלא מתוך ההכרה באמיתותה ונכונותה וחיוניותה של תורת חסידות חב"ד תורותיה והדרכותיה עבור כל יהודי באשר הוא, הנה מצד אהבת ישראל, ומצד החיוב ללמד תורה ולהדריך את כלל ישראל בדרך הישרה - ישנו החובה והזכות לכל מי שזכה לטעום מאילנא דחיי לזכות ולהעניק זכות זו לכל מי שאפשר לזכותו בכך במידה זו או אחרת.
במילאאין מה להתלונן על נסיונות השתלטות וכפיה אלא רק קריאה והכרזה: מאן בעי חיי! מי האיש החפץ חיים! טעמו וראו כי טוב ה'! וכו'
ואשר לכן מי שיש לו טענת ברי נגד שיטת חב"ד ויכול להעיז פניו ולהאשימה בטענות המתנגדים של ימי החרמות דתקל"ב וכיו"ב מבין אני את טענתו אף כי כבר נודע ברבים שקרו. אך מי שמודה בגדלותם וקדושתם של רבותינו מה לא כי ילין על שאיפתם העזה להעניק את תורתם והדרכתם לכל  
יהודי באשר הוא


מטו בשמי' ד"אהבת ישראל"
שלכל צדיק הראו מהשמים שדרכו היא האמיתית
אבל צדיק שיש לו קצת שכל יודע שגם לצדיקים אחרים הראו כן, על דרכם הם
(ח"ו אין בכוונתי לאדמור"י חבד שלא עסקו בהפצת לימוד חבד לחסידות אחירות)
נראה שלאלו (וברור לי שזה לא כולם) שעוסקים בהפצת החסידות בדרכים של אונס ומפתה ומוצש"ר
קצת חסר שכל
נחשון יקר חוץ מלהראות את הבורות שלך בחסידיות אחירות 
אני לבד יכול לספר לך על כמעט כל חסידות איזה אסמכתא יש להם מדורות קדמונים על כך שדרכם היא האמיתית
ובכל זאת אף אחד לא מנצל את זה כלפי חוץ

שכחת את ברסלב.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
שניאור אמר:
לא יכולתי לתת תודה כי אני לא רוצה להסכים עם החלק הראשון של ההודעה, לא שאני חולק, אני לא יודע ומפחד להתערב בדברים העומדים ברומו של עולם.
שני הצדדים ברומו של עולם וכמו שכתבתי
(אם כי לדידן זה גבוה וזה גבוה מעל גבוה)
אך לטעון שלעולם החסידות לא חורגת מהלכה
אינו מוסכם לפחות על רוב ככל החסידויות
ורוב התורות לתרץ שאין כלל סתירה להלכה
אינם לא תורה ולא חסידות.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
ולדעתי גם צאנז סאדיגורה דוגמא לזה וכן המחלוקת נגד פשיסחא.
במחלוקת האחרונה אין מקורות 'רשמיים', וגם על צאנז מסופקני עד כמה יש להגדיר זאת כך, אך אפי' את"ל כן - אה"נ. גם בהן הוכרע כצד אחד...
 

שניאור

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
שניאור אמר:
לא יכולתי לתת תודה כי אני לא רוצה להסכים עם החלק הראשון של ההודעה, לא שאני חולק, אני לא יודע ומפחד להתערב בדברים העומדים ברומו של עולם.
שני הצדדים ברומו של עולם וכמו שכתבתי
(אם כי לדידן זה גבוה וזה גבוה מעל גבוה)
אך לטעון שלעולם החסידות לא חורגת מהלכה
אינו מוסכם לפחות על רוב ככל החסידויות
ורוב התורות לתרץ שאין כלל סתירה להלכה
אינם לא תורה ולא חסידות.
אני לא רוצה לפתוח את הדיון בזה, אבל עכשיו נזכרתי ששמעתי מחבר חסיד בויאן ששאל את האדמו"ר שלו שהרי מלפנים בבויאן לא הקפידו להתפלל בשב"ק לפני זמן תפילה, ולמה היום הוא כן מקפיד על זה?
ענה לו האדמו"ר: שני תשובות בדבר, א' הסבים שלי יכלו לקחת את זה על עצמם, אני לא מרגיש שאני יכול לקחת את זה על עצמי.
ב' בשנים קדמוניות מה עשו חסידים בליל שב"ק? ישבו ביחד שבת אחים, ואח"כ הלכו למקווה ונכנסו לבית מדרש ללמוד ולהכין את עצמם עד התפילה, אז במקום שילמדו ארבע שעות ויתפללו מוקדם, למדו חמש שעות והתפללו מאוחר, היום מה אנשים עושים? הולכים לישון, אז מילא עצם הדבר שהולכים לישון, אין ברירה, חייבים להיות רעננים אם לא לא מתפללים, אבל הרי שבת הוא זמן שצריך לנצל ולא זמן לישון, וכי לא מספיק להם לישון ארבע שעות הם צריכים דוקא חמש שעות?
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שניאור אמר:
אני לא רוצה לפתוח את הדיון בזה
רק לפני שיפצחו כאן במקהלות שבר וזמרה, אעיר ש'גם' כיום מקובל ברוב החצרות ללמוד בזמן זה (ומר כי אתרי', או שהאדמו"ר מבאיאן שליט"א אינו רואה בלימוד כזה טעם מספיק לדחיית התפלה).
 

שניאור

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
שהאדמו"ר מבאיאן שליט"א אינו רואה בלימוד כזה טעם מספיק לדחיית התפלה
לא חשבתי שאני צריך לספר את הסיפור עד הסוף, אבל אם כבר, אז יש לזה המשך, האברך שאל אותו, הרי הרבי כל הזמן מדבר על ללמוד לפני התפילה? והאדמו"ר ענה בשביל ללמוד שעה-שעה וחצי לא צריך להתפלל אחרי זמן תפילה.
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
עץ פרי אמר:
תפילה בזמנה דוגמא מעולה לפרט כזה.
היא דוגמא מעולה, כי ע"פ הלכה עיקרה הוא הכוונה (ומחלוקת חסו"מ היא רק על החלת דינא דגמ' בזמננו; אדרבא, ה'ליטאים' הם שמבטלים בזה דינים המפורשים בשו"ע).

הנגרר מהמחלוקת מוכיח גם על טיבה מעיקרו, ובפרט כשטענות כגו"ד באו בכתבי הרח"ם ה'רשמיים'.
אין ויכוח על זה שתפילה עיקרה כוונה, השאלה איזה כוונה? לדידן הכוונה היא כוונת הלב ופירוש המילות, ואע"פ שאין קץ לכוונות שאפשר להגיע, מ"מ תפילה אחר זמנה היא כמו מצה בסוכות
ואגב גם החסידים ברובם לא מכוונים בתפילה עצמה שעות, אלא בעיקר הם עוסקים בהכנה לתפילה, האדמו"ר הרממ"ש היה נכנס להתפלל ב10, והתפילה עצמה הייתה בזריזות
זה שהכוונה של התפילה זה ללמוד המשך תער"ב לפני התפילה ודאי לא כתובה בגמ'
 

שמואל092

משתמש רגיל
עץ פרי אמר:
אפשר להודות בקדושת אדמור"י חב"ד
ולהאמין שיש דרגות למעלה למעלה בקדושה.
דברי שמואל 092 מוסכמים עלי לחלוטין
אם כי חוששני שהוא כותב נגד יפוצו בחב"ד
וכוונתו כנגד החסידות כולה.
כחסיד בן חסיד מעולם לא היתה חסידות שפעלה בדרכים כאלו
שלומיאל בן צורישדי אמר:
שמואל092 אמר:

שכחת את ברסלב.
מה שהוגן בברסלב שהם עושים את זה בגלוי
הם לא מנסים ליצור את הרושם שגם אתה כחסיד אמור להסכים לזה אלא להמיר את חסידותך
שלא כמו החבדים שידעים להסביר לנו שנחנו חגתניקים
להבדיל היחס שלהם מזכיר את הפטרונות של יאיר לפיד שעושה הכל ל"טובת" החרדים
לבי במערב אמר:
שמואל092 אמר:
כדאי שתברר את הנושא... כמובן, מבלי לכפות איש.
מוטב להרגע. איש לא 'אנס' או הוצש"ר(!), 'סך־הכל' הציעו מלגה כספית למי שילמד בספר ה'תניא' קדישא.
הדרך שבה מנסים לשדר שכל גדלי החסידות הסכימו שחבד היא הדרך זה בכלל אונס ומוצש"ר
והסך הכל שלך מוגבל מאד
כי חוץ מזה היום כבר יש מלגות על לימוד מאמרים
והתוועדיות עם אמנים 
ופרסומות
ועלון קרוב אליך שאני מקבל הביתה עם העיתון השבועי
וכו' וכו'
לבי במערב אמר:
שמואל092 אמר:
אדמור"י חבד שלא עסקו בהפצת לימוד חבד לחסידות אחירות
כדאי שתברר את הנושא... כמובן, מבלי לכפות איש.
אינכם רוצים בכך? תארגנו מימון למלגות על לימוד נפה"ח...


איני משתייך לחוג נפה"ח
וגם את ספר היסוד בחסידות של קהילתי מעולם לא ניסו להפיץ
(עד שחבד עשו זאת ביריד.......)

 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ונחנו מה אמר:
אז מה זה המושג של קידוש שם ליובאויטש?
מובנו שוה ל'קידוש שם שמים' [בפירוש הרווח כיום, במקום להוציא את הביטוי המקורי ממשמעותו]. וענינו: הסרת הלעז מרבבות אלפי ישראל עובדי ה' בכל לבם ונפשם.

תהלוכה ססגונית מרהיבה, בהשתתפות שיא של כ-500 צועדים, בל"ג בעומר התקיימה בירוחם. השליח הרב חיים וולף ורעייתו, דיווח ל-COL על אירוע חסר-תקדים, של קידוש שם חב"ד.
איך בדיוק הארוע הזה מסיר את "הלעז" מחב"ד?
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
זה שהכוונה של התפילה זה ללמוד המשך תער"ב לפני התפילה ודאי לא כתובה בגמ'
לשון הרמ"א בסי' צח ס"א: "ויחשוב קודם התפלה מרוממות הא-ל יתעלה ובשפלות האדם ויסיר כל תענוגי האדם מלבו",
ובזה עוסק כל 'המשך' תער"ב, מראשו ועד סופו...
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שמואל092 אמר:
[א] כחסיד בן חסיד מעולם לא היתה חסידות שפעלה בדרכים כאלו
[ב] . . הם לא מנסים ליצור את הרושם שגם אתה כחסיד אמור להסכים לזה אלא להמיר את חסידותך שלא כמו החבדים שידעים להסביר לנו ש[א]נחנו חגתניקים
[ג] הדרך שבה מנסים לשדר שכל גדלי החסידות הסכימו שחבד היא הדרך זה בכלל אונס ומוצש"ר והסך הכל שלך מוגבל מאד כי חוץ מזה היום כבר יש מלגות על לימוד מאמרים והתוועדיות עם אמנים ופרסומות ועלון קרוב אליך שאני מקבל הביתה עם העיתון השבועי וכו' וכו'
[ד] . . (עד שחבד עשו זאת ביריד.......)
א. תלמידי הה"מ, למשל, מעולם לא ניסו לקרב אנשים לתורת רבם?...
ב. יעוי' להלן ס"ד.
ג. גם בכ"ז אינני רואה רעותא גדולה (אף שחלק מהנזכרים מוטב הי', לפענ"ד, שלא באו לעולם). ית"נ דיום ג' מגיע לפתח כל הבתים בב"ב? מהו ההבדל?...
ד. ומ'כאן' ראי' [כידוע לי בלאה"כ], שאין מטרתם לשכנע שילמדו דוקא את תורת חב"ד, אלא לעודד את העיון הכללי בפנימיות התורה; מטבע הדברים, עיקר העסק הוא אכן סביב תורת חב"ד (שאלי' משתייכים היוזמים והמממנים), אך יהיו מרוצים בהחלט אם יקבעו שיעור בספר־היסוד הנזכר.
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ונחנו מה אמר:
זה שהכוונה של התפילה זה ללמוד המשך תער"ב לפני התפילה ודאי לא כתובה בגמ'
לשון הרמ"א בסי' צח ס"א: "ויחשוב קודם התפלה מרוממות הא-ל יתעלה ובשפלות האדם ויסיר כל תענוגי האדם מלבו",
ובזה עוסק כל 'המשך' תער"ב, מראשו ועד סופו...
אין ויכוח על זה, כבר כתוב שחסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים, אבל האם זה דינא דגמ' שמעכב את התפילה?
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית