אברהם משה אמר:ומכל מקום ארמוז לך רמז:אברהם משה אמר:הפוך בה והפוך בה (ב'פורום לתורה') דכולא בה...אבוקה כנגדו אמר:אמשינאוו??
יגעת ומצאת... תאמין!
וסימנך 'ר' יעקב טאליכאנער'
נראה לי שהוא הסתובב בכמה חצרות.
אני טועה?
אברהם משה אמר:ומכל מקום ארמוז לך רמז:אברהם משה אמר:הפוך בה והפוך בה (ב'פורום לתורה') דכולא בה...אבוקה כנגדו אמר:אמשינאוו??
יגעת ומצאת... תאמין!
וסימנך 'ר' יעקב טאליכאנער'
מישהו טען שכל חסידי פולין סבורים כך?!עץ פרי אמר:אפשר להיות חסיד ולא לחשוב שחב"ד זה עיקר החסידות
בן עמינדב אמר:במילאאין מה להתלונן על נסיונות השתלטות וכפיה אלא רק קריאה והכרזה: מאן בעי חיי! מי האיש החפץ חיים! טעמו וראו כי טוב ה'! וכו'
ואשר לכן מי שיש לו טענת ברי נגד שיטת חב"ד ויכול להעיז פניו ולהאשימה בטענות המתנגדים של ימי החרמות דתקל"ב וכיו"ב מבין אני את טענתו אף כי כבר נודע ברבים שקרו. אך מי שמודה בגדלותם וקדושתם של רבותינו מה לא כי ילין על שאיפתם העזה להעניק את תורתם והדרכתם לכל
יהודי באשר הוא
בן עמינדב אמר:הערה כללית לגופו של עניין
א. רבותינו הקדושים נשיאי חב"ד ראו בחסידות חב"ד הדרך הנכונה והשלמה בעבודת ה' עבור כל יהודי באשר הוא.
ולכן אין כאן איזשהו נסיון לרכוש אנשים למפלגה או לכבד ולהאדיר מנהיגים של חוג מסוים, אלא מתוך ההכרה באמיתותה ונכונותה וחיוניותה של תורת חסידות חב"ד תורותיה והדרכותיה עבור כל יהודי באשר הוא, הנה מצד אהבת ישראל, ומצד החיוב ללמד תורה ולהדריך את כלל ישראל בדרך הישרה - ישנו החובה והזכות לכל מי שזכה לטעום מאילנא דחיי לזכות ולהעניק זכות זו לכל מי שאפשר לזכותו בכך במידה זו או אחרת.
במילאאין מה להתלונן על נסיונות השתלטות וכפיה אלא רק קריאה והכרזה: מאן בעי חיי! מי האיש החפץ חיים! טעמו וראו כי טוב ה'! וכו'
ואשר לכן מי שיש לו טענת ברי נגד שיטת חב"ד ויכול להעיז פניו ולהאשימה בטענות המתנגדים של ימי החרמות דתקל"ב וכיו"ב מבין אני את טענתו אף כי כבר נודע ברבים שקרו. אך מי שמודה בגדלותם וקדושתם של רבותינו מה לא כי ילין על שאיפתם העזה להעניק את תורתם והדרכתם לכל
יהודי באשר הוא
מובנו שוה ל'קידוש שם שמים' [בפירוש הרווח כיום, במקום להוציא את הביטוי המקורי ממשמעותו]. וענינו: הסרת הלעז מרבבות אלפי ישראל עובדי ה' בכל לבם ונפשם.ונחנו מה אמר:אז מה זה המושג של קידוש שם ליובאויטש?
הבעי' היא כשסבורים שהדברים 'סותרים' כביכול, או שאינם מתאימים זל"ז. ולא היא!עץ פרי אמר:אם העיקר היא קיום ההלכה רק שאמרתי ונעשה רצוני . . ואם העיקר לדבקה בו, עשיית נחת רוח לקב"ה כבן לאביו
ושוב, איש לא טען אחרת!עץ פרי אמר:אפשר להודות בקדושת אדמור"י חב"ד ולהאמין שיש דרגות למעלה למעלה בקדושה.
לבי במערב אמר:הבעי' היא כשסבורים שהדברים 'סותרים' כביכול, או שאינם מתאימים זל"ז. ולא היא!עץ פרי אמר:אם העיקר היא קיום ההלכה רק שאמרתי ונעשה רצוני . . ואם העיקר לדבקה בו, עשיית נחת רוח לקב"ה כבן לאביו
סוכ"ס, הרי 'אף מר' מודה שטענות המתנגדים בשעתו היו מוגזמות... ולזה כוונתו שהוכרע דלא כוותייהו.
כדאי שתברר את הנושא... כמובן, מבלי לכפות איש.שמואל092 אמר:אדמור"י חבד שלא עסקו בהפצת לימוד חבד לחסידות אחירות
היא דוגמא מעולה, כי ע"פ הלכה עיקרה הוא הכוונה (ומחלוקת חסו"מ היא רק על החלת דינא דגמ' בזמננו; אדרבא, ה'ליטאים' הם שמבטלים בזה דינים המפורשים בשו"ע).עץ פרי אמר:תפילה בזמנה דוגמא מעולה לפרט כזה.
א. אינני מסכים עם דבריך בזהלבי במערב אמר:היא דוגמא מעולה, כי ע"פ הלכה עיקרה הוא הכוונה (ומחלוקת חסו"מ היא רק על החלת דינא דגמ' בזמננו; אדרבא, ה'ליטאים' הם שמבטלים בזה דינים המפורשים בשו"ע).עץ פרי אמר:תפילה בזמנה דוגמא מעולה לפרט כזה.
הנגרר מהמחלוקת מוכיח גם על טיבה מעיקרו, ובפרט כשטענות כגו"ד באו בכתבי הרח"ם ה'רשמיים'.
דברים נכוחים.עץ פרי אמר:ב. לדעתי אינו כן והרבה מחלוקות
שהיו בין גדולי עולם התדרדרו
ואף על ידי גדולי עולם ממש
וכבר הביאו בעבר דוגמאות לזה אף מחז"ל
ולדעתי גם צאנז סאדיגורה דוגמא לזה
וכן המחלוקת נגד פשיסחא.
המושג הזה נתחדש רק אחר הלעז?לבי במערב אמר:מובנו שוה ל'קידוש שם שמים' [בפירוש הרווח כיום, במקום להוציא את הביטוי המקורי ממשמעותו]. וענינו: הסרת הלעז מרבבות אלפי ישראל עובדי ה' בכל לבם ונפשם.ונחנו מה אמר:אז מה זה המושג של קידוש שם ליובאויטש?
שמואל092 אמר:בן עמינדב אמר:הערה כללית לגופו של עניין
א. רבותינו הקדושים נשיאי חב"ד ראו בחסידות חב"ד הדרך הנכונה והשלמה בעבודת ה' עבור כל יהודי באשר הוא.
ולכן אין כאן איזשהו נסיון לרכוש אנשים למפלגה או לכבד ולהאדיר מנהיגים של חוג מסוים, אלא מתוך ההכרה באמיתותה ונכונותה וחיוניותה של תורת חסידות חב"ד תורותיה והדרכותיה עבור כל יהודי באשר הוא, הנה מצד אהבת ישראל, ומצד החיוב ללמד תורה ולהדריך את כלל ישראל בדרך הישרה - ישנו החובה והזכות לכל מי שזכה לטעום מאילנא דחיי לזכות ולהעניק זכות זו לכל מי שאפשר לזכותו בכך במידה זו או אחרת.
במילאאין מה להתלונן על נסיונות השתלטות וכפיה אלא רק קריאה והכרזה: מאן בעי חיי! מי האיש החפץ חיים! טעמו וראו כי טוב ה'! וכו'
ואשר לכן מי שיש לו טענת ברי נגד שיטת חב"ד ויכול להעיז פניו ולהאשימה בטענות המתנגדים של ימי החרמות דתקל"ב וכיו"ב מבין אני את טענתו אף כי כבר נודע ברבים שקרו. אך מי שמודה בגדלותם וקדושתם של רבותינו מה לא כי ילין על שאיפתם העזה להעניק את תורתם והדרכתם לכל
יהודי באשר הוא
מטו בשמי' ד"אהבת ישראל"
שלכל צדיק הראו מהשמים שדרכו היא האמיתית
אבל צדיק שיש לו קצת שכל יודע שגם לצדיקים אחרים הראו כן, על דרכם הם
(ח"ו אין בכוונתי לאדמור"י חבד שלא עסקו בהפצת לימוד חבד לחסידות אחירות)
נראה שלאלו (וברור לי שזה לא כולם) שעוסקים בהפצת החסידות בדרכים של אונס ומפתה ומוצש"ר
קצת חסר שכל
נחשון יקר חוץ מלהראות את הבורות שלך בחסידיות אחירות
אני לבד יכול לספר לך על כמעט כל חסידות איזה אסמכתא יש להם מדורות קדמונים על כך שדרכם היא האמיתית
ובכל זאת אף אחד לא מנצל את זה כלפי חוץ
שני הצדדים ברומו של עולם וכמו שכתבתישניאור אמר:לא יכולתי לתת תודה כי אני לא רוצה להסכים עם החלק הראשון של ההודעה, לא שאני חולק, אני לא יודע ומפחד להתערב בדברים העומדים ברומו של עולם.
במחלוקת האחרונה אין מקורות 'רשמיים', וגם על צאנז מסופקני עד כמה יש להגדיר זאת כך, אך אפי' את"ל כן - אה"נ. גם בהן הוכרע כצד אחד...עץ פרי אמר:ולדעתי גם צאנז סאדיגורה דוגמא לזה וכן המחלוקת נגד פשיסחא.
אני לא רוצה לפתוח את הדיון בזה, אבל עכשיו נזכרתי ששמעתי מחבר חסיד בויאן ששאל את האדמו"ר שלו שהרי מלפנים בבויאן לא הקפידו להתפלל בשב"ק לפני זמן תפילה, ולמה היום הוא כן מקפיד על זה?עץ פרי אמר:שני הצדדים ברומו של עולם וכמו שכתבתישניאור אמר:לא יכולתי לתת תודה כי אני לא רוצה להסכים עם החלק הראשון של ההודעה, לא שאני חולק, אני לא יודע ומפחד להתערב בדברים העומדים ברומו של עולם.
(אם כי לדידן זה גבוה וזה גבוה מעל גבוה)
אך לטעון שלעולם החסידות לא חורגת מהלכה
אינו מוסכם לפחות על רוב ככל החסידויות
ורוב התורות לתרץ שאין כלל סתירה להלכה
אינם לא תורה ולא חסידות.
בהחלט. מה השאלה?!ונחנו מה אמר:המושג הזה נתחדש רק אחר הלעז?
רק לפני שיפצחו כאן במקהלות שבר וזמרה, אעיר ש'גם' כיום מקובל ברוב החצרות ללמוד בזמן זה (ומר כי אתרי', או שהאדמו"ר מבאיאן שליט"א אינו רואה בלימוד כזה טעם מספיק לדחיית התפלה).שניאור אמר:אני לא רוצה לפתוח את הדיון בזה
לא חשבתי שאני צריך לספר את הסיפור עד הסוף, אבל אם כבר, אז יש לזה המשך, האברך שאל אותו, הרי הרבי כל הזמן מדבר על ללמוד לפני התפילה? והאדמו"ר ענה בשביל ללמוד שעה-שעה וחצי לא צריך להתפלל אחרי זמן תפילה.לבי במערב אמר:שהאדמו"ר מבאיאן שליט"א אינו רואה בלימוד כזה טעם מספיק לדחיית התפלה
אין ויכוח על זה שתפילה עיקרה כוונה, השאלה איזה כוונה? לדידן הכוונה היא כוונת הלב ופירוש המילות, ואע"פ שאין קץ לכוונות שאפשר להגיע, מ"מ תפילה אחר זמנה היא כמו מצה בסוכותלבי במערב אמר:היא דוגמא מעולה, כי ע"פ הלכה עיקרה הוא הכוונה (ומחלוקת חסו"מ היא רק על החלת דינא דגמ' בזמננו; אדרבא, ה'ליטאים' הם שמבטלים בזה דינים המפורשים בשו"ע).עץ פרי אמר:תפילה בזמנה דוגמא מעולה לפרט כזה.
הנגרר מהמחלוקת מוכיח גם על טיבה מעיקרו, ובפרט כשטענות כגו"ד באו בכתבי הרח"ם ה'רשמיים'.
כחסיד בן חסיד מעולם לא היתה חסידות שפעלה בדרכים כאלועץ פרי אמר:אפשר להודות בקדושת אדמור"י חב"ד
ולהאמין שיש דרגות למעלה למעלה בקדושה.
דברי שמואל 092 מוסכמים עלי לחלוטין
אם כי חוששני שהוא כותב נגד יפוצו בחב"ד
וכוונתו כנגד החסידות כולה.
מה שהוגן בברסלב שהם עושים את זה בגלוישלומיאל בן צורישדי אמר:שמואל092 אמר:בן עמינדב אמר:
שכחת את ברסלב.
הדרך שבה מנסים לשדר שכל גדלי החסידות הסכימו שחבד היא הדרך זה בכלל אונס ומוצש"רלבי במערב אמר:כדאי שתברר את הנושא... כמובן, מבלי לכפות איש.שמואל092 אמר:
מוטב להרגע. איש לא 'אנס' או הוצש"ר(!), 'סך־הכל' הציעו מלגה כספית למי שילמד בספר ה'תניא' קדישא.
לבי במערב אמר:כדאי שתברר את הנושא... כמובן, מבלי לכפות איש.שמואל092 אמר:אדמור"י חבד שלא עסקו בהפצת לימוד חבד לחסידות אחירות
אינכם רוצים בכך? תארגנו מימון למלגות על לימוד נפה"ח...
לבי במערב אמר:מובנו שוה ל'קידוש שם שמים' [בפירוש הרווח כיום, במקום להוציא את הביטוי המקורי ממשמעותו]. וענינו: הסרת הלעז מרבבות אלפי ישראל עובדי ה' בכל לבם ונפשם.ונחנו מה אמר:אז מה זה המושג של קידוש שם ליובאויטש?
לשון הרמ"א בסי' צח ס"א: "ויחשוב קודם התפלה מרוממות הא-ל יתעלה ובשפלות האדם ויסיר כל תענוגי האדם מלבו",ונחנו מה אמר:זה שהכוונה של התפילה זה ללמוד המשך תער"ב לפני התפילה ודאי לא כתובה בגמ'
א. תלמידי הה"מ, למשל, מעולם לא ניסו לקרב אנשים לתורת רבם?...שמואל092 אמר:[א] כחסיד בן חסיד מעולם לא היתה חסידות שפעלה בדרכים כאלו
[ב] . . הם לא מנסים ליצור את הרושם שגם אתה כחסיד אמור להסכים לזה אלא להמיר את חסידותך שלא כמו החבדים שידעים להסביר לנו ש[א]נחנו חגתניקים
[ג] הדרך שבה מנסים לשדר שכל גדלי החסידות הסכימו שחבד היא הדרך זה בכלל אונס ומוצש"ר והסך הכל שלך מוגבל מאד כי חוץ מזה היום כבר יש מלגות על לימוד מאמרים והתוועדיות עם אמנים ופרסומות ועלון קרוב אליך שאני מקבל הביתה עם העיתון השבועי וכו' וכו'
[ד] . . (עד שחבד עשו זאת ביריד.......)
אין ויכוח על זה, כבר כתוב שחסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים, אבל האם זה דינא דגמ' שמעכב את התפילה?לבי במערב אמר:לשון הרמ"א בסי' צח ס"א: "ויחשוב קודם התפלה מרוממות הא-ל יתעלה ובשפלות האדם ויסיר כל תענוגי האדם מלבו",ונחנו מה אמר:זה שהכוונה של התפילה זה ללמוד המשך תער"ב לפני התפילה ודאי לא כתובה בגמ'
ובזה עוסק כל 'המשך' תער"ב, מראשו ועד סופו...