אשכול גליונות 'בעצתך תנחני' מאת הרב יעקב בוצ'קובסקי

קפלן

משתמש רגיל
מדברי הרמב"ם במורה נבוכים שהובאו בעלון מבואר, דהסיבה היא לא הפנימיות האמיתית אלא רדידות ההמון כמש"כ הרמב"ם להדיא. כך ניתן להסביר את התופעה של הגאוה בדברים חיצוניים של 'מודרנים' על פני 'פרומערס'. שאינה אלא רדידות ההמון. אולם בבגדים יש מימד נוסף. שכידוע, הבגדים הם כבוד האדם. אבל לא כמו שלצערינו היום כל הכבוד של האדם תלוי בהם. וזה הפך גדלות האדם. אצל רבינו הגר"י דיויד שליט"א. נהוג, שאין ניגשים אליו אלא במלבוש עליון. ויש קטני דעת שלא מבינים את פשר הנהגה זו. אבל הוא הנהגה של 'לכבוד ולתפארת'. אבל כמובן, שלא זה כל זהות וכבוד האדם. אלא תוספת על עצמותו וכבודו.
ובעיקר הסיבה שבעלי מומים פסולים להקריב, שמעתי בשם א' מרבותינו שליט"א טעם נוסף. שלפי שצריך אחדות בין הכהן והעם. שיהיה צירוף וקשר עם ההעם. ובעלי מומים שהשיגו דעה כל כך פנימית בגלל היסורים. ושכר על היסורים. לכן אין באפשרותם 'להתאחד' עם הדעה היותר חיצונית של המון העם. והוא ע"ד המחשבה.
 

יעקב בוצ'קובסקי

משתמש רגיל
פותח הנושא
שלום וברכה לידידי היקרים!​
כידוע לך, לפני כחצי שנה התחלתי בכתיבת מאמרים על פרשת השבוע, בגישה של התבוננות ישירה ופקוחה על התמודדויות החיים, ומציאת מקור בתורה כיצד יש לנהוג. מפעם לפעם המאמרים עוסקים באקטואליה, לפי התקופה (הדרכות לבין הזמנים, לחינוך, הכנות רוחניות לחגים ולמועדים, התייחסות למאורעות הזמן, וכדומה).
במהלך מחצית השנה שחלפה התקבלו תגובות נלהבות מאוד מקוראים רבים שמקבלים תועלת עצומה מהקריאה, ב"ה. התגובות מתקבלות מידי שבוע, ממגוון רחב מאוד של קוראים, המעידים על קו חשיבה חדש שנוצר אצלם, על הארה מחודשת ועל התחברות לעבודת השם.
דא עקא, שכרגע העלון מתפרסם רק במהדורה דיגיטלית, ויש אנשים רבים שלא נחשפים אליו. קיים ביקוש גדול להפיצו גם בהדפסה, ואין ספק שתהיה לזה בס"ד תועלת עצומה.
לפיכך, אני מבקש להציע לך להיות שותף בהדפסת העלון מידי שבוע, ולהניחו בבית כנסת / בכולל / במקום העבודה. בכך תהיה שותף לזיכוי הרבים ולתועלת שהאנשים מקבלים ממנו. מבואר בגמרא ש"חמרא למריה – טיבותיה לשקייה", כלומר שזכות ההפצה של הדברים יכולה להיות יותר גדולה מאשר עצם כתיבתם.
אם אתה מעוניין להשתתף במצוה ולהדפיס מידי שבוע כעשרים עלונים ולהניחם במקום ציבורי, אנא כתוב לי על כך, ואשלח לך מידי שבוע מהדורת הדפסה (כלומר – הקפדה על לא יותר משני עמודים לשבוע, בגרפיקה מתאימה).
אשמח להביע לך את הערכתי במשלוח ספר מסדרת הספרים שכתבתי, על פי בחירתך. אנא ציין במייל באיזה ספר אתה מעוניין.
אם תמשיך בשליחה עד השנה הבאה – אשמח מאוד לשלוח לך גם בשנה הבאה לקראת החגים ספר נוסף (כמובן אף אחד מאיתנו לא צופה את העתיד, ולא מדובר על התחייבות ממונית).
אשמח לתגובתך, בכתובת המייל: [email protected].
 

אברהם נ. שפירא

משתמש ותיק
הצג קובץ מצורף פרשת בראשית - התמונה הנכונה של המציאות.pdf
ישנה טענה המופנית אלינו, שומרי התורה ובפרט בני התורה, מפי אחים תועים. היא נשמעת בנוסחאות שונות, והיא יוצאת כל פעם בהקשר אחר, אבל יש תמיד מכנה משותף אחד: למה אתם מסתגרים.

יש סביבכם עולם מלא, ואתם מתמקדים רק בתורה, במצוותיה, בלימוד התורה ובאורח חיים חרדי, מתוך התעלמות מהכל. זה נשמע לכם תקין?

הטענה הזאת תופסת מקום ומנקרת בלב יותר ממה שנדמה. היא לפעמים יוצרת תחושת נחיתות מסוימת מול רופאים, מול אנשי מקצוע, ואולי אפילו מול יודעי אנגלית...
בפרשה שלנו נמצאת התשובה.
 

ידידיה

משתמש ותיק
מצחיק שהוא כותב כאילו הוא מנפץ איזה מוסכמה. המוסכמה הכי מסכמת בציבור שלנו היא שהמצב הקיים בענין זה הוא לא טוב. הבעיה היא שיש קושי מציאותי לשנות את המצב, והוא לא הביא על זה שום פתרון.
 

אתהלך

משתמש ותיק
מלבי"ם משלי פרק כ פסוק כד - כה
(כד) מה' מצעדי גבר, כבר בארתי כי הגם שהבחירה לבחור באיזה דרך ילך הוא ביד האדם להימין או להשמאיל, בכ"ז אחר שתנועת הרגלים הוא מאת ה' וכחו, יוכל לעכב בידו שלא ילך בדרך שבחר, כמ"ש לב אדם יחשב דרכו וה' יכין צעדו, וא"כ אדם מה יבין דרכו, שהגם שנדמה לו שדרכו טובה ויסכים אל דרך הטוב לפי הבנתו, הוא לבלתי הועיל, שעקר תלוי ביד ה' הגומר את הפעולה, וזה יתעלם פעמים רבות מן האדם, שיראה לפעמים עיכוב בדרכו שידמה לו שהוא לרעה ובאמת מה' מצעדיו, ומה יבין האדם אשר תבונתו קצרה להשיג
 
חלק עליון תַחתִית