עולם הכוללים 2022

מבקש אמת

משתמש ותיק
חימקו אמר:
מבקש אמת אמר:
חימקו אמר:
בפועל הנשים הם הזבולון.
הנשים יכולות למלא רק חלק מהתפקיד של זבולון, לא את כולו. אחוז הנשים שמייצרות מספיק כדי להיות במקום זבולון הוא קטן מאד.
לא חושב, גם היום יש חברות מערביות (מאד מצוי בארצות הברית, כידוע) שרק הגבר עובד והאשה עקרת בית, זה שהעולם השתגע לא מחייב גם אותנו.
זה בקושי מצוי היום, אבל אין זה נפק"מ כי כושר הייצור של גברים באופן כללי גדול יותר משל נשים, וזה נכון שבעתיים בציבור החרדי בו נשים צריכות גם ללדת הרבה ילדים ולגדל משפחה גדולה. אולי תתווכח ותטען שראוי שכל הנשים יעבדו בהייטק במשרה מלאה וכך כל הגברים יוכלו ללמוד ולא נצטרך שום זבולון (יל"ע למה יעקב אבינו בברכותיו לא חשב על רעיון כזה...), אבל אני חושב שכמעט כולם יסכימו שזה גם לא רעיון טוב וגם לא מעשי, מכמה סיבות.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
חימקו אמר:
מבקש אמת אמר:
הנשים יכולות למלא רק חלק מהתפקיד של זבולון, לא את כולו. אחוז הנשים שמייצרות מספיק כדי להיות במקום זבולון הוא קטן מאד.
לא חושב, גם היום יש חברות מערביות (מאד מצוי בארצות הברית, כידוע) שרק הגבר עובד והאשה עקרת בית, זה שהעולם השתגע לא מחייב גם אותנו.
זה בקושי מצוי היום, אבל אין זה נפק"מ כי כושר הייצור של גברים באופן כללי גדול יותר משל נשים, וזה נכון שבעתיים בציבור החרדי בו נשים צריכות גם ללדת הרבה ילדים ולגדל משפחה גדולה. אולי תתווכח ותטען שראוי שכל הנשים יעבדו בהייטק במשרה מלאה וכך כל הגברים יוכלו ללמוד ולא נצטרך שום זבולון (יל"ע למה יעקב אבינו בברכותיו לא חשב על רעיון כזה...), אבל אני חושב שכמעט כולם יסכימו שזה גם לא רעיון טוב וגם לא מעשי, מכמה סיבות.
 

בפועל התמונה שונה, זה לא שרק הנשים עובדות.
מעל חמישים אחוז מהגברים החרדים עובדים.
יכול להיות שאם כל המדינה היתה מתנהלת כך, הכלכלה היתה נמוכה ורמת החיים היתה בהתאם.
אך מי אמר שצריך רמת חיים גבוהה, גם אם רמת החיים תרד, נדע להסתדר.
בשביל שיהו פה ארבעה נתיבים כל צד נשליח הצידה חיי רוח ונוכל לטוס לחו"ל פעמיים בשנה?
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
חימקו אמר:
מבקש אמת אמר:
חימקו אמר:
לא חושב, גם היום יש חברות מערביות (מאד מצוי בארצות הברית, כידוע) שרק הגבר עובד והאשה עקרת בית, זה שהעולם השתגע לא מחייב גם אותנו.
זה בקושי מצוי היום, אבל אין זה נפק"מ כי כושר הייצור של גברים באופן כללי גדול יותר משל נשים, וזה נכון שבעתיים בציבור החרדי בו נשים צריכות גם ללדת הרבה ילדים ולגדל משפחה גדולה. אולי תתווכח ותטען שראוי שכל הנשים יעבדו בהייטק במשרה מלאה וכך כל הגברים יוכלו ללמוד ולא נצטרך שום זבולון (יל"ע למה יעקב אבינו בברכותיו לא חשב על רעיון כזה...), אבל אני חושב שכמעט כולם יסכימו שזה גם לא רעיון טוב וגם לא מעשי, מכמה סיבות.
בפועל התמונה שונה, זה לא שרק הנשים עובדות.
מעל חמישים אחוז מהגברים החרדים עובדים.
יכול להיות שאם כל המדינה היתה מתנהלת כך, הכלכלה היתה נמוכה ורמת החיים היתה בהתאם.
אך מי אמר שצריך רמת חיים גבוהה, גם אם רמת החיים תרד, נדע להסתדר.
בשביל שיהו פה ארבעה נתיבים כל צד נשליח הצידה חיי רוח ונוכל לטוס לחו"ל פעמיים בשנה?
בסדר, אז צריך את החמישים אחוז הללו*, השאלה מי יהיה מהחמישים אחוז הללו ומי לא. הרעיון שאני מנסה לטעון הוא, שמבחינה ערכית השאלה מי יעבוד שונה לחלוטין מהשאלה האם לעבוד.


*צריך להוסיף עליהם את גם את חרדי חו"ל שתומכים בעולם התורה בארץ בסכומים משמעותיים. ועם כל זה איני בטוח שמדינה שלמה תוכל להתקיים עם 50% לומדים. האם מספיק 50% שיהיו רופאים, מהנדסים, קבלנים, אנשי בטחון, עוברי מפעלים, חקלאים וכיוצא באלו? לא נראה לי.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
חימקו אמר:
מבקש אמת אמר:
זה בקושי מצוי היום, אבל אין זה נפק"מ כי כושר הייצור של גברים באופן כללי גדול יותר משל נשים, וזה נכון שבעתיים בציבור החרדי בו נשים צריכות גם ללדת הרבה ילדים ולגדל משפחה גדולה. אולי תתווכח ותטען שראוי שכל הנשים יעבדו בהייטק במשרה מלאה וכך כל הגברים יוכלו ללמוד ולא נצטרך שום זבולון (יל"ע למה יעקב אבינו בברכותיו לא חשב על רעיון כזה...), אבל אני חושב שכמעט כולם יסכימו שזה גם לא רעיון טוב וגם לא מעשי, מכמה סיבות.
בפועל התמונה שונה, זה לא שרק הנשים עובדות.
מעל חמישים אחוז מהגברים החרדים עובדים.
יכול להיות שאם כל המדינה היתה מתנהלת כך, הכלכלה היתה נמוכה ורמת החיים היתה בהתאם.
אך מי אמר שצריך רמת חיים גבוהה, גם אם רמת החיים תרד, נדע להסתדר.
בשביל שיהו פה ארבעה נתיבים כל צד נשליח הצידה חיי רוח ונוכל לטוס לחו"ל פעמיים בשנה?
בסדר, אז צריך את החמישים אחוז הללו*, השאלה מי יהיה מהחמישים אחוז הללו ומי לא. הרעיון שאני מנסה לטעון הוא, שמבחינה ערכית השאלה מי יעבוד שונה לחלוטין מהשאלה האם לעבוד.


*צריך להוסיף עליהם את גם את חרדי חו"ל שתומכים בעולם התורה בארץ בסכומים משמעותיים. ועם כל זה איני בטוח שמדינה שלמה תוכל להתקיים עם 50% לומדים. האם מספיק 50% שיהיו רופאים, מהנדסים, קבלנים, אנשי בטחון, עוברי מפעלים, חקלאים וכיוצא באלו? לא נראה לי.
 

השאלה מי יעבוד זו שאלה פילוסופית, האנושות בדרך כלל ידעה להתאים עצמה.
יש גם מנקי רחובות גם אופים, אינסטלטורים, חשמלאים, רופאים, עו"ד וכו וכו.. מי קבע לכל אחד מה יעשה, למה אחד הוא מנקה רחובות והשני שופט?!
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
תלמיד נאמן אמר:
מבקש אמת אמר:
והגם שיכולים להסתדר בדוחק ע"י עבודת האשה וקבלת תמיכה מאחרים, מ"מ אם יפרנס בעצמו יהיה בזה גמ"ח לאשה ולילדים, וגם יוכל לתרום להחזקת תורה של אחרים הלומדים.
זה מאוד תלוי, כי אם הוא לא יהיה עשיר ממש, ורוב האנשים אינם עשירים ממש, הוא מפסיד את כל ההנחות, והוא וב"ב צריכים מצד המעמד והעיסוק להוציא הרבה יותר כסף, ובעת חיתון הילדים בס"ד כיון שנחשב ש"יש לו כסף" הוא ייתבע לתת הרבה יותר.
ברור שיש מצבים שונים בכל מיני ואריאציות, אבל הרבה פעמים הוא לא יצא יותר מורווח אלא חלילה להיפך.

אשמח לשמוע מה דעת חכמי הפורום בזה.


אם הוא מקבל הנחות יוצא שהוא חי מכסף של אחרים, ואם הוא עובד הוא זה שמממן לאחרים את ההנחות שלהם...
זה ענין שכמדומני רבים אצלנו לא תופסים כדבעי: כשמדברים על ה'זבולון' שבלעדיו היששכר לא יכול להתקיים כולם חושבים על איזה גביר מארה"ב, אבל שוכחים שרוב ה'זבולונים' זה כל אזרח במדינה שעובד ומייצר משהו לתועלת החברה. הרי אי אפשר שחברה שלמה תסתדר בלי לייצר כלום... הסיבה שאברכים מצליחים להסתדר היא בגלל ששאר החברה מייצרים את הנצרך עבורם והם מקבלים את זה באופן ישיר (ע"י תרומות) או באופן עקיף (ע"י הטבות, הנחות וקצבאות). ממילא נמצא שכמעט כל מי שעובד תורם לחברה סביבו, באופן כזה או אחר.

אם למעשה הוא יצא מורווח כלכלית - זה נושא אחר, ולא ע"ז הוא הדיון כאן. הדיון היה השיקול הערכי של מצוות תלמוד תורה וידיעת התורה לעומת שיקולים אחרים.

 

אני לא מבין מה אתה כותב, יש כאן דיון מתמשך אם לאברכים מסויימים כדאי לצאת לעבוד בין השאר כדאי לקיים גמ"ח עם בני-ביתו וכן עוד טעמים, אני לא כתבתי נגד האפשרות במקרים מסויימים אלא ציינתי שהרבה פעמים הם חיים (אלו שיצאו לעבוד) ובעיקר מחתנים ילדים הרבה יותר בקושי.
(נ. ב. מה שדנת אודות ההנחות, בהחלט יש מה לדון על זה, ויש בזה סברות שונות ולדוגמא שההנחות לא נקבעות ע"י האברכים או העסקנים אלא עפ"י חוק ובו-בזמן זוהי תועלת לכלל ישראל שיש משפחות מרובות ילדים ובפרט לאחר השואה).
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
תלמיד נאמן אמר:
בין השאר כדי לקיים גמ"ח עם בני-ביתו
משום מה חוזרת על עצמה טענה זו שוב ושוב, (כמדומה שר' @מבקש אמת הראשון שהעלה אותה).

כמדומה שדבר פשוט הוא, שאין בזה גמ"ח של ממש, ולא נקטו כן חז"ל אלא כלשון מוסרית בלבד. (וכמו שאמרו חז"ל על "גומל נפשו איש חסד" גם ביחס לעצמו, שבודאי אין זה ממש מצות חסד, אלא רק בחינה בעלמא).

שהרי האיש נתחייך לזון את אשתו בכתובה, וכן את בניו הקטנים, וגם את בניו הגדולים, אף שאינו מחוייב מדינא ממש, מ"מ לפי הבזיון שמבואר בגמרא (בכתובות כמדומה) שעושים למי שלא זן, מבואר שיש בזה ג"כ חיוב, אף שהוא אינו גמור.

(נ. ב. אין בהערתי זו שום הסכמה על כל מה שנידון כאן עד עתה, לענ"ד הנידון הזה הוא רגיש ועדין מאין כמותו, ואין מקומו על גבי במה כזו כלל).
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
חימקו אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
חימקו אמר:
מעל חמישים אחוז מהגברים החרדים עובדים.

אתה בטוח?

https://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/RegularPublications/Documents/MabatStat2020/%D7%9E%D7%A9%D7%91%D7%A8%20%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%91%D7%A9%D7%95%D7%A7%20%D7%94%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94%20%D7%91%D7%90%D7%95%D7%9B%D7%9C%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%94%20%D7%94%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%AA.pdf
בתוך עמי אנוכי יושבת ולא נראה לי שיש 50 אחוז ויותר חרדים שעובדים. אולי הלמ"ס מסתמכים על שיעור ההנחות ברב קו
 
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
חימקו אמר:
מבקש אמת אמר:
אשאל זאת כך: הרי אינך חולק על כך שצריך שיהיה יששכר וצריך שיהיה זבולון. בימות המשיח אולי לא יהיו זבולונים, אבל כעת אין ספק שצריך. לו יצוייר שהיו ממנים אותך להחליט מי יפנה לכיוון 'יששכר' ומי יפנה לכיוון 'זבולון', איך היית מחליט?
בפועל הנשים הם הזבולון.
הנשים יכולות למלא רק חלק מהתפקיד של זבולון, לא את כולו. אחוז הנשים שמייצרות מספיק כדי להיות במקום זבולון הוא קטן מאד. אם לא כן, אברכים לא היו זקוקים להנחות, לתרומות, לתקצוב מהמדינה ולקבלת דירה מהשווער.
(למשל: העלות האמיתית של שכר לימוד לבת בית יעקב היא למעלה מאלף ש"ח לחודש, ולילד בת"ת שלומד יותר שעות עוד יותר מזה. כמה מהסכום משולם ע"י ההורים? כל השאר מגיע מכסף של אנשים אחרים).
חשוב לציין שאין כאן ח"ו כוונה לומר שאברכים אינם תורמים לחברה, מי שאומר כך מוגדר בחז"ל כאפיקורס. הכוונה היא רק לציין שחברה תורנית מורכבת מיששכר ומזבולון, כשבפועל הרוב צריכים להיות ה'זבולון' (וכפי שאכן היה אצל השבטים שרק שני שבטים עסקו בתורה בלבד), וממילא הדיון לא אמור להיות האם להיות זבולון אלא מי יהיה הזבולון.
על כגון דא נאמר: 'אשרי מי שבניו זכרים, אוי לו למי שבניו נקבות'.
מלבד זאת, הנני מאמין באמונה שלימה, שאם היה מצב שרוב כלל ישראל לומד בכולל, הקב"ה היה מסדר את הפרנסה, וכדאי' בזמן שיראל עושים רצונו של מקום, מלאכתם נעשית ע"י אחרים.
 

חימקו

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
חימקו אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:

https://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/RegularPublications/Documents/MabatStat2020/%D7%9E%D7%A9%D7%91%D7%A8%20%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%91%D7%A9%D7%95%D7%A7%20%D7%94%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94%20%D7%91%D7%90%D7%95%D7%9B%D7%9C%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%94%20%D7%94%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%AA.pdf
בתוך עמי אנוכי יושבת ולא נראה לי שיש 50 אחוז ויותר חרדים שעובדים. אולי הלמ"ס מסתמכים על שיעור ההנחות ברב קו
 

אלו נתונים מבוססים.
לדעתי יש הרבה שעובדים בשחור וא"כ זה יותר מ55 אחוז.
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
ה' הוא האלוקים אמר:
לתקצוב מהמדינה ולקבלת דירה מהשווער.
א. "תיקצוב מהמדינה". מדובר בסכום קטן מאוד (בעבר כ 700 ש"ח לחודש, וכיום כ 300 ש"ח לחודש). ממש לא רציני לכחוב כך.
ב. תרתי דסתרי, הרי האברך לאחר כ 20-40 שנה מנישואיו מחתן ומסייע לילדיו, וכסף מנלן ? (בכלל איזה שווער נותן כיום דירה ?).

ג. יש לציבור החרדי (והאוהד לחרדים) חלק גדול בעבודה בהייטק, וממילא הם תורמים רבות לכלכלה בארץ ישראל. אע"פ שהנשים החרדיות (בחלקן הגדול) מקבל משכורות מצומצמות יחסית.
 

שניאור

משתמש ותיק
ה' הוא האלוקים אמר:
הרי שבצד החסידי רוב הציבור השמרני יותר לא נמצא כאן, והנמצאים באמת פחות מזוהים/מאמינים בדרך
אני מחשיב את עצמי כחסידי שמרן אמיתי, ובכל זאת אני משתדל לא להגיב לוויכוחי חו"מ, כי המרחק בהשקפה בינינו כ"כ עמוק [בכוונה כתבתי עמוק, כי הוא לא מרחק גדול אלא עמוק, והבן], שהשיח בינינו הרבה פעמים הוא שיח של חרשים, וגם אין בו שום תועלת, מלבד התבצרות בעמדה וזלזול באחר.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
שניאור אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
הרי שבצד החסידי רוב הציבור השמרני יותר לא נמצא כאן, והנמצאים באמת פחות מזוהים/מאמינים בדרך
אני מחשיב את עצמי כחסידי שמרן אמיתי, ובכל זאת אני משתדל לא להגיב לוויכוחי חו"מ, כי המרחק בהשקפה בינינו כ"כ עמוק [בכוונה כתבתי עמוק, כי הוא לא מרחק גדול אלא עמוק, והבן], שהשיח בינינו הרבה פעמים הוא שיח של חרשים, וגם אין בו שום תועלת, מלבד התבצרות בעמדה וזלזול באחר.
אני מבין, אבל זה עדיין מיעוט.
כי מהכרותי האישית כמעט ואין חסידים אולטרא-שמרניים [מה שנקרא 'הבייס הקשה'] שמשתתפים בפורום כל שהוא.
רובם כלל לא מחזיק מחשב, מיעוטם מחשב ללא איטרנט, ומיעוט של מיעוט מחשב איטרנט חסום למייל.
בודדי-בודדים מחזיקים מעבר למייל, וגם זאת רק לצורך.
 
 

שניאור

משתמש ותיק
ה' הוא האלוקים אמר:
שניאור אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
הרי שבצד החסידי רוב הציבור השמרני יותר לא נמצא כאן, והנמצאים באמת פחות מזוהים/מאמינים בדרך
אני מחשיב את עצמי כחסידי שמרן אמיתי, ובכל זאת אני משתדל לא להגיב לוויכוחי חו"מ, כי המרחק בהשקפה בינינו כ"כ עמוק [בכוונה כתבתי עמוק, כי הוא לא מרחק גדול אלא עמוק, והבן], שהשיח בינינו הרבה פעמים הוא שיח של חרשים, וגם אין בו שום תועלת, מלבד התבצרות בעמדה וזלזול באחר.
אני מבין, אבל זה עדיין מיעוט.
כי מהכרותי האישית כמעט ואין חסידים אולטרא-שמרניים [מה שנקרא 'הבייס הקשה'] שמשתתפים בפורום כל שהוא.
רובם כלל לא מחזיק מחשב, מיעוטם מחשב ללא איטרנט, ומיעוט של מיעוט מחשב איטרנט חסום למייל.
בודדי-בודדים מחזיקים מעבר למייל, וגם זאת רק לצורך.
אני מודה שאני מיעוט [עכ"פ בקהילה שלי], אני רק מעלה עוד צד למה וויכוחי חו"מ לא מתנהלים כאן כמו שהיה אמור להיות.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
(למשל: העלות האמיתית של שכר לימוד לבת בית יעקב היא למעלה מאלף ש"ח לחודש, ולילד בת"ת שלומד יותר שעות עוד יותר מזה. כמה מהסכום משולם ע"י ההורים? כל השאר מגיע מכסף של אנשים אחרים).
דמגוגיה במיטבה.
בדקת את זה 'גם' בבתי הספר הכלליים? ובאוניברסיטאות?
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אדיר במרום אמר:
חימקו אמר:
https://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/RegularPublications/Documents/MabatStat2020/%D7%9E%D7%A9%D7%91%D7%A8%20%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94%20%D7%91%D7%A9%D7%95%D7%A7%20%D7%94%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94%20%D7%91%D7%90%D7%95%D7%9B%D7%9C%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%94%20%D7%94%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%AA.pdf
בתוך עמי אנוכי יושבת ולא נראה לי שיש 50 אחוז ויותר חרדים שעובדים. אולי הלמ"ס מסתמכים על שיעור ההנחות ברב קו

אלו נתונים מבוססים.
לדעתי יש הרבה שעובדים בשחור וא"כ זה יותר מ55 אחוז.

בא נצא מנקודת הנחה שהליטאים והחסידים זה 50-50. אצל הליטאים הרוב במוחלט לא עובד ואצל חסידים גם יש אחוז גבוה שלומד (אני כותב כך כי אין לי מושג באמת מה קורה בחסידים באחוזים) א"כ זה לא יכול להיות יותר מחמישים אחוז. אבל יש מלא אברכים שמוציאים תלושים בשביל ביטוח לאומי וכדו' שאולי על זה מסתמכים הנתונים
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
חימקו אמר:
אדיר במרום אמר:
בתוך עמי אנוכי יושבת ולא נראה לי שיש 50 אחוז ויותר חרדים שעובדים. אולי הלמ"ס מסתמכים על שיעור ההנחות ברב קו

אלו נתונים מבוססים.
לדעתי יש הרבה שעובדים בשחור וא"כ זה יותר מ55 אחוז.

בא נצא מנקודת הנחה שהליטאים והחסידים זה 50-50. אצל הליטאים הרוב במוחלט לא עובד ואצל חסידים גם יש אחוז גבוה שלומד (אני כותב כך כי אין לי מושג באמת מה קורה בחסידים באחוזים) א"כ זה לא יכול להיות יותר מחמישים אחוז. אבל יש מלא אברכים שמוציאים תלושים בשביל ביטוח לאומי וכדו' שאולי על זה מסתמכים הנתונים
מה לעשות שרואים בכל מיני הזדמנויות שזה רחוק מ 50/50, וגם א"א לומר שהרוב המוחלט אצל הליטאים לא עובד (ומצטרפים אליהם העובדים במשרות תורניות וכלי-קודש).
ובכלל קשה לדבר בפומבי אודות נתונים.
וגם בין הלומדים יש שמחמת ההכרח עושים משהו לפרנסתם.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
אבל יש מלא אברכים שמוציאים תלושים בשביל ביטוח לאומי וכדו' שאולי על זה מסתמכים הנתונים
לרוב אברכים נמנעים מזה, מפני שיפסידו במקומות אחרים כגון הנחה בארנונה. לאחרונה בגלל גזרת המעונות יש שעושים כך.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
חימקו אמר:
אדיר במרום אמר:
בתוך עמי אנוכי יושבת ולא נראה לי שיש 50 אחוז ויותר חרדים שעובדים. אולי הלמ"ס מסתמכים על שיעור ההנחות ברב קו
אלו נתונים מבוססים.
לדעתי יש הרבה שעובדים בשחור וא"כ זה יותר מ55 אחוז.
בא נצא מנקודת הנחה שהליטאים והחסידים זה 50-50. אצל הליטאים הרוב במוחלט לא עובד ואצל חסידים גם יש אחוז גבוה שלומד (אני כותב כך כי אין לי מושג באמת מה קורה בחסידים באחוזים) א"כ זה לא יכול להיות יותר מחמישים אחוז. אבל יש מלא אברכים שמוציאים תלושים בשביל ביטוח לאומי וכדו' שאולי על זה מסתמכים הנתונים
א. יש אחינו בני עדות המזרח
ב. ההנחה ביחס לציבור הליטאי לענ"ד לא נכונה, והיא נובעת מהעובדה שחלק גדול מהעובדים חיים במעין מסגרת נפרדת מהקהל האברכי, מה שקורה שכשבאים לעשות אחוזים, כאי' שוכחים מהם, וסופרים רק את העובדים שמכירים. [בנגוד לציבור החסידי, שהאברך שעובד בד"כ חלק אינטרגלי מהשטיבעל, חיידר וכו']
 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
חוזר ומגיד אמר:
כמה הערות
א) לדעתי כל עוד שגדולי ישראל לא ידברו בנושא הזה כדברים האלה שכתובים באשכול שום דבר לא ישתנה ועולם כמנהגו נוהג, ולדעתי אף אדם גדול לא יסבך את עצמו עם אמירות כהאי גוונא גם אם הם חושבים שהגיע הזמן לצאת באמירה ציבורית קצת שונה,
מה תגידו שיאמר את האמת?? לא כל אחד יכול או מוכן לשלם את מחיר ההתנגדות שיתלווה לאמירות כאלו והדברים ידועים.
יודעני בכמה אנשים גדולים שנתבקשו לסייע למיזמים עבור פרנסה והסכימו באופן עקרוני אך לא באופן מעשי מחשש לשלומם... בעצמי פעם שאלתי אחד מחשובי הרבנים היום למה חתם על 'איסור' תמוה ומשונה, והשיב לי ברמז שהיה אנוס לכך מאימת הני גברי אלימי, t ודו"ק.

אולם חוץ מזה יש גם בעיה בעצם הדברים, משום שהרבה מעולם התורה בנוי על מוסכמות חברתיות מסויימות, ואם יבואו גדולים ויערערו את המוסכמות הללו הכל יתנפץ בבת אחת ועולם התורה עלול להחרב, ואז נפסיד הרבה יותר מהמצב הנוכחי. עדיף שהשינויים שיתרחשו בין כך יבואו באופן איטי ומהשטח, ולא בהכוונה מלמעלה.

היסוד לחורבן התורה ועל דא כבכינא ולפי שמך אתה גם אמור להצטער על זה הרבה 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
תלמיד נאמן אמר:
בין השאר כדי לקיים גמ"ח עם בני-ביתו
משום מה חוזרת על עצמה טענה זו שוב ושוב, (כמדומה שר' @מבקש אמת הראשון שהעלה אותה).

כמדומה שדבר פשוט הוא, שאין בזה גמ"ח של ממש, ולא נקטו כן חז"ל אלא כלשון מוסרית בלבד. (וכמו שאמרו חז"ל על "גומל נפשו איש חסד" גם ביחס לעצמו, שבודאי אין זה ממש מצות חסד, אלא רק בחינה בעלמא).

שהרי האיש נתחייך לזון את אשתו בכתובה, וכן את בניו הקטנים, וגם את בניו הגדולים, אף שאינו מחוייב מדינא ממש, מ"מ לפי הבזיון שמבואר בגמרא (בכתובות כמדומה) שעושים למי שלא זן, מבואר שיש בזה ג"כ חיוב, אף שהוא אינו גמור.

(נ. ב. אין בהערתי זו שום הסכמה על כל מה שנידון כאן עד עתה, לענ"ד הנידון הזה הוא רגיש ועדין מאין כמותו, ואין מקומו על גבי במה כזו כלל).
דבריך תמוהים טובא, הרי אדם גם מחוייב ללמוד תורה, וכי בגלל זה אינו מקיים מצוה כשהוא לומד? אדרבה גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה, וכיון שהקב"ה ציווה כל אדם לגמול חסד עם משפחתו והשתית את עולמו על מצוה זו - 'עולם חסד יבנה', הרי היא אחת מהמצוות היותר חשובות שיש.
ההשקפה כאילו רק 'התנדבות' היא חסד ולא אחריות המוטלת על האדם היא טעות שמאלנית נפוצה שגורסים את הכלל 'הרחוק רחוק קודם' בניגוד לתורתנו הגורסת 'הקרוב קרוב קודם'.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
ה' הוא האלוקים אמר:
מלבד זאת, הנני מאמין באמונה שלימה, שאם היה מצב שרוב כלל ישראל לומד בכולל, הקב"ה היה מסדר את הפרנסה, וכדאי' בזמן שיראל עושים רצונו של מקום, מלאכתם נעשית ע"י אחרים.
אכן רשב"י טוען כדבריך, אלא שהפסוק שהוא מביא כמקור לדבריו הוא "ועמדו זרים ורעו צאנכם" המדבר על ימות המשיח, ואילו בכל ההיסטוריה של כלל ישראל - כולל בזמנים הטובים ביותר שלו בזמן ביהמ"ק הראשון - לא היתה מציאות כזו, אלא נתקיים בהם הכתוב 'והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי... ואספת דגנך', וכמבואר בברכות לה,ב ובתוס' שם שזה מדבר בזמן שעושים רצונו של מקום אך לא במדרגה הכי גבוהה ששייכת, שזה רק יהיה בימות המשיח.

(אגב, לפי התי' השני בתוס' שם כפי שנתבאר במסורת הש"ס רבי ישמעאל חולק על הבנת רשב"י בפסוק של 'ועמדו זרים ורעו צאנכם' ולדעתו גם בימות המשיח ינהגו מנהג דרך ארץ)
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
מבקש אמת אמר:
(למשל: העלות האמיתית של שכר לימוד לבת בית יעקב היא למעלה מאלף ש"ח לחודש, ולילד בת"ת שלומד יותר שעות עוד יותר מזה. כמה מהסכום משולם ע"י ההורים? כל השאר מגיע מכסף של אנשים אחרים).
דמגוגיה במיטבה.
בדקת את זה 'גם' בבתי הספר הכלליים? ובאוניברסיטאות?
התשלום לבתי הספר הכלליים מגיע מהמיסים שמשלמים ההורים, כך שזה לא ב'חינם' אלא בתשלום לא ישיר. 
אין פה שום דמגוגיה אלא נסיון להסביר נתון בסיסי בכלכלה סוציאליסטית, שמה שנראה לאנשים כ'עלות מחיה' אינו באמת העלות האמיתית אלא רק החלק שמוטל עליהם לשלם באופן ישיר, ואילו שאר העלות ממומן בצורה עקיפה דרך קופת המדינה או העירייה. ממילא יש כאן חשבון פשוט: מי שתפוקת הייצור שלו שווה את התצרוכת שלו הרי הוא מפרנס את עצמו, ואם היא שווה פחות הרי בעל כרחו הוא נזקק להשלים את החסר ע"י אחרים. המסקנה הישירה הנגזרת מנתון זה היא שאין אפשרות לאדם להחזיק את עצמו מבלי שייצר תפוקה מתאימה. פשוט וקל.
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
כמדומה שדבר פשוט הוא, שאין בזה גמ"ח של ממש, ולא נקטו כן חז"ל אלא כלשון מוסרית בלבד. (וכמו שאמרו חז"ל על "גומל נפשו איש חסד" גם ביחס לעצמו, שבודאי אין זה ממש מצות חסד, אלא רק בחינה בעלמא).

שהרי האיש נתחייב לזון את אשתו בכתובה, וכן את בניו הקטנים, וגם את בניו הגדולים, אף שאינו מחוייב מדינא ממש, מ"מ לפי הבזיון שמבואר בגמרא (בכתובות כמדומה) שעושים למי שלא זן, מבואר שיש בזה ג"כ חיוב, אף שהוא אינו גמור.
דבריך תמוהים טובא, הרי אדם גם מחוייב ללמוד תורה, וכי בגלל זה אינו מקיים מצוה כשהוא לומד? אדרבה גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה, וכיון שהקב"ה ציווה כל אדם לגמול חסד עם משפחתו והשתית את עולמו על מצוה זו - 'עולם חסד יבנה', הרי היא אחת מהמצוות היותר חשובות שיש.
ההשקפה כאילו רק 'התנדבות' היא חסד ולא אחריות המוטלת על האדם היא טעות שמאלנית נפוצה שגורסים את הכלל 'הרחוק רחוק קודם' בניגוד לתורתנו הגורסת 'הקרוב קרוב קודם'.
החיוב על אדם לזון את אשתו אינו משום חסד אלא כתמורה הוגנת לתועלת שהוא מקבל ממנה. [אמנם זה מצוה, כמו שפריעת בע"ח מצוה, אבל לא חסד, ומסתבר שלכן גם שכרו מועט]. ובמובן מסויים כך הוא גם לגבי בניו.
 
חלק עליון תַחתִית