יט כסלו - גילוי פנימיות התורה

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

אברהם יצחק

משתמש ותיק
מבחינת חב''ד באופן כללי
תורת החסידות זה אך ורק חב''ד ונשיאיה הם נשיאי הדור כולו (כידוע הרבי הקפיד לא לקרוא לשז''ר 'נשיא' אלא 'פרזדינט) ותורת החסידות היא היא הקבלה וזה הפירוש היחידי לפנימיות התורה
וזה מתבטא בכל הגישה שלהם למגוון תחומים
 

אברהם משה

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
אברהם משה אמר:
שיניהם סוברים שתשובת משיח הבעש"ט לשאלתו 'אימתי קאתי מר', לכש'יפוצו מעיינותיך חוצה' הוא כפשוטו ממש.
הם סוברים את זה כפשט בבעש"ט?
(איך אפשר לפרש כך אחר שדברי הבעש"ט באיגרתו ודאי לא מוכוונים לזה?)


יש על זה אשכול שלם ותשובת הרבי מחב"ד על כך.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=45&t=16168#p234687
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
כמדומה שיש יותר שלא אומרים תחנון ביום פטירת ר"א מליזנסק, מאשר בי"ט כסליו, האם בחב"ד נזהרים לא לעורר דינים ביום זה?

לשם הדיוק, י"ט כסלו הוא גם היארצייט של המגיד ממעזריטש, ואינו פחות מכ"א אדר יום פטירת הרה"ק ר"א מליזענסק.
ודרך אגב, בחב"ד אומרים תחנון בימי היארצייט של נשיאי בית חב"ד.
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
ונחנו מה אמר:
כמדומה שיש יותר שלא אומרים תחנון ביום פטירת ר"א מליזנסק, מאשר בי"ט כסליו, האם בחב"ד נזהרים לא לעורר דינים ביום זה?

לשם הדיוק, י"ט כסלו הוא גם היארצייט של המגיד ממעזריטש, ואינו פחות מכ"א אדר יום פטירת הרה"ק ר"א מליזענסק.
ודרך אגב, בחב"ד אומרים תחנון בימי היארצייט של נשיאי בית חב"ד.
תכל'ס האם ביום פטירת הר"א מליזנסק שאלפי ישראל לא אומרים תחנון, האם חב"ד נמנעים לומר תחנון כדי לא לעורר את הדינים, כן או לא?
 

אברהם משה

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
אברהם משה אמר:
ונחנו מה אמר:
האם הספרדים שחיים את הקבלה לא נכללים בזה?
זה קבלה מסוג אחר,
פחות 'לחיות' יותר 'מפה'.

כל מעשיהן מכוונים ע"פ קבלה, כל הנהגתם היא קבלית


נכון,
אבל זה קווים וכדו', לא הסגנון החסידי (או קבלה חסידית) המרוממת את הנר"נ.
מרוממת ומאירה את מהות התפילה, התורה וכו'.
הדברים פשוטים למי שעוסק בזה אפילו מעט. 
 
 

אברהם יצחק

משתמש ותיק
הצג קובץ מצורף מגן אבות.PDF
מצורף אגרת שכתב אדמו''ר המגן אבות מקאפוסט נכדו של הצ''צ
בעניין העבודה בפועל
מי שאחריו נהרו רוב החסידים
ראה כאן-https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7%91%D7%99_%D7%A9%D7%9C%D7%9E%D7%94_%D7%96%D7%9C%D7%9E%D7%9F_%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%A1%D7%95%D7%9F
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
אברהם יצחק אמר:
מגן אבות.PDF
מצורף אגרת שכתב אדמו''ר המגן אבות מקאפוסט נכדו של הצ''צ
בעניין העבודה בפועל
מי שאחריו נהרו רוב החסידים
ראה כאן-https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7%91%D7%99_%D7%A9%D7%9C%D7%9E%D7%94_%D7%96%D7%9C%D7%9E%D7%9F_%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%A1%D7%95%D7%9Fמגן אבות.PDFמגן אבות.PDF

לא הבנתי כ"כ את הקשר המאמר הנ"ל לדברים שמקודם אשמח להסבר
 

מים טהורים

משתמש רגיל
ישר א-ל אמר:
א סו אמר:
לא הבנתי מה כ"כ מיוחד בתורת החסידות בפן הזה של 'פנימיות'

מבלי להכנס לדברים אחרים, אני מתייחס במיוחד לשאלה הנ"ל.

החסידות 'הורידה' את פנימיות התורה באופן שיבוא לידי מעשה, וממילא גם שיהיה שווה לכל נפש
מלבד חב"ד, ספרי חסידות - אלו דרושים מוסריים הכוללים התלהבות בה' ומעוררים הרבה, בשימוש במונחים ובמושגים מן הקבלה בדגש על הפרט, עבודת הפרט. לכן עיקר ההתנגדות באה על חב"ד, כוונתי להתנגדות שבאה אז מצד שאר החסידויות על חב"ד. זה היה בהתחלה, אחר כך באה פשיסחא (אותות ומופתים באדמת בני חם) שממנה השפת אמת, שמבוסס על חב"ד, וחל שינוי.
 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
מים טהורים אמר:
ישר א-ל אמר:
א סו אמר:
לא הבנתי מה כ"כ מיוחד בתורת החסידות בפן הזה של 'פנימיות'

מבלי להכנס לדברים אחרים, אני מתייחס במיוחד לשאלה הנ"ל.

החסידות 'הורידה' את פנימיות התורה באופן שיבוא לידי מעשה, וממילא גם שיהיה שווה לכל נפש
מלבד חב"ד, ספרי חסידות - אלו דרושים מוסריים הכוללים התלהבות בה' ומעוררים הרבה, בשימוש במונחים ובמושגים מן הקבלה בדגש על הפרט, עבודת הפרט. לכן עיקר ההתנגדות באה על חב"ד, כוונתי להתנגדות שבאה אז מצד שאר החסידויות על חב"ד. זה היה בהתחלה, אחר כך באה פשיסחא (אותות ומופתים באדמת בני חם) שממנה השפת אמת, שמבוסס על חב"ד, וחל שינוי.
 
זה אחרת מהיסוד ושורש העבודה פלא יועץ וכיוצ"ב?
 

מים טהורים

משתמש רגיל
ונחנו מה אמר:
מים טהורים אמר:
ישר א-ל אמר:
מבלי להכנס לדברים אחרים, אני מתייחס במיוחד לשאלה הנ"ל.

החסידות 'הורידה' את פנימיות התורה באופן שיבוא לידי מעשה, וממילא גם שיהיה שווה לכל נפש
מלבד חב"ד, ספרי חסידות - אלו דרושים מוסריים הכוללים התלהבות בה' ומעוררים הרבה, בשימוש במונחים ובמושגים מן הקבלה בדגש על הפרט, עבודת הפרט. לכן עיקר ההתנגדות באה על חב"ד, כוונתי להתנגדות שבאה אז מצד שאר החסידויות על חב"ד. זה היה בהתחלה, אחר כך באה פשיסחא (אותות ומופתים באדמת בני חם) שממנה השפת אמת, שמבוסס על חב"ד, וחל שינוי.
זה אחרת מהיסוד ושורש העבודה פלא יועץ וכיוצ"ב?
דומה
 
 

אברהם יצחק

משתמש ותיק
מים טהורים אמר:
אחר כך באה פשיסחא (אותות ומופתים באדמת בני חם) שממנה השפת אמת, שמבוסס על חב"ד,
לא כ''כ מדוייק שפשיסחא מחב''ד, ליתר דיוק זה ההיפך הגמור, יש להם מכנה משותף שהם שנאו את הצורה העממית שרווחה אז וגם היום וראו את יסוד החסידות כמהלך שלם של עבודה אבל מעבר לכך זה רחוק מאד
וגם השפ''א עצמו שהוא גלגול רביעי מפשיסחא (קוצק, חידה''ר, ר''ה מאלכסנדר) לא מבוסס על חב''ד
לחלוטין הוא מאוד יונק ממהר''ל ובאופן טבעי גם מהתניא
לא יותר מזה.
 

להשיג

משתמש ותיק
מים טהורים אמר:
מלבד חב"ד, ספרי חסידות - אלו דרושים מוסריים הכוללים התלהבות בה' ומעוררים הרבה, בשימוש במונחים ובמושגים מן הקבלה בדגש על הפרט, עבודת הפרט. לכן עיקר ההתנגדות באה על חב"ד, כוונתי להתנגדות שבאה אז מצד שאר החסידויות על חב"ד. זה היה בהתחלה, אחר כך באה פשיסחא (אותות ומופתים באדמת בני חם) שממנה השפת אמת, שמבוסס על חב"ד, וחל שינוי.
ראשית, לענ"ד י"ל בתחילת דבריך "מלבד חב"ד וברסלב", כי מה שלא תהיה דעתנו ע"ז, אבל מוהר"ן העמיד 'מהלך' מקיף, ותפיסה בכל העניינים כולם.

ובכ"מ דבריך אכן נראים במציאות הנראית לעינינו, אבל האם זה רשמית כך? יש ע"ז מאמרים או התייחסויות רשמיות במקומות כלשהם על המקום של תורת חב"ד (וברסלב) כמהלך מסוים, ועניין שאר ספרי החסידות כמשהו שממלא עניין שונה?
 

אברהם בן משה

משתמש רשום
אברהם יצחק אמר:
מבחינת חב''ד באופן כללי
תורת החסידות זה אך ורק חב''ד ונשיאיה הם נשיאי הדור כולו (כידוע הרבי הקפיד לא לקרוא לשז''ר 'נשיא' אלא 'פרזדינט) ותורת החסידות היא היא הקבלה וזה הפירוש היחידי לפנימיות התורה
וזה מתבטא בכל הגישה שלהם למגוון תחומים
זה נכון, אם כי החסידויות האחרות רואות גם הן את הספר תניא כספר יסוד בחסידות ובכל ישיבה חסידית נמסרים שיעורים בתניא.
המעיין בדבריו הנפלאים ומרוממי הנפש [ גם לליטאי כמוני] יבין כמה הרעיון הסחדי בכלל טמון היטב בין שורות הספר.

יש הטוענים כי המאסר היה בעיקר בגלל הפצת הספר בליטא דבר שגרם להרבה אנשים לנהות אחרי מחבר הספר, והגדילו המוסיפים, שאחרי המאסר הסכימו משמיא להפיץ את הספר בלא כל מפריע.

כך או כך, זו כנראה הסיבה שנכדי האדמו"ר הזקן החליטו לקרוא ליום זה ראש השנה לחסידות.
 
 

פלגי מים

משתמש ותיק
בעל התניא קיבל את תורת הבעש''ט בשלימות כי למד עם בנו של הרב המגיד ר' אברהם המלאך וכידוע מה שבעל התניא עצמו אמר לטענת אלו ששאלוהו מדוע מגלה כ''כ חסידות יותר משאר תלמידי המגיד הוא משום שלבן האבא מוריש  העצם בלי לבושים וכן אמר הרה''ק מברדיטשוב על בעל התניא ''כולנו אכלנו מקערה אחת אך הליטאי לקח את הגעדיכטע[השומן ,מתורת הבעש''ט והמגיד]'' יוצא א''כ שעיקר תורת הבעש'ט מתבטא היום בתורת חב''ד כי זה מה שקיבל בשלימות מהרב המגיד יותר משאר התלמידים כי למד גם עם בנו .
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
ואת עיקר תורת הבעש"ט לא היתה כבר נמצאת בתוך תורתו של האריז"ל ? זה לא היה מוגדר כפנימיות ?
 

פלגי מים

משתמש ותיק
א סו אמר:
ואת עיקר תורת הבעש"ט לא היתה כבר נמצאת בתוך תורתו של האריז"ל ? זה לא היה מוגדר כפנימיות ?

זה מוגדר כפנימיות וודאי, אך כדי להסביר מהו ההבדל בין קבלה לחסידות במסגרת הזו קצת קשה [החידוש פה הוא שבחסידות היה קטרוג ועל קבלה לא היה קטרוג כי לא הופץ ברבים כמו החסידות אלא כ''א למד אותה בהצנע].
 

ערך רב

משתמש ותיק
מבלי להתייחס לעצם הנקודות
יש לציין כי בשו"ת מן השמים שאלה ה'
הוא מציין שהשאלה היתה בליל ג' י"ט כסלו [מה שבדרך כלל אינו מציין תאריך כלל]
ובתוך התשובה אמרו לו: "והיום יום בשורה וחכינו עד אור הבוקר" (על משקל הפסוק מ"ב ז' ט').
היש למישהו פשט בדברים?
נ. ב. אני ליטאי.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
למה רק חב"ד משעבדת את כלל ישראל כולו
לאירועים פנימיים של חסידות מסוימת זו?

אף אחד לא משעבד ואיש אינו מכריח. אם העובדה שאני אשמח לדבר איתך על ענייני י"ט כסלו ואף לטעון שזה שייך אליך - לא מתאימה לך - אזי יש לך בחירה חופשית. אף אחד לא כופה ולא צועק ולא מאיים. 

אם האמונה שלנו בעניין זה מרתיעה אותך וגורמת לך אי נוחות - אני מתנצל בשם כל חב"ד, זו לא מטרתנו. 
אבל אולי כדאי שתבסס יותר את דרכך בעבודת ה' כדי שדברים כאלו לא יפריעו לך. 

יש כ"כ הרבה יהודים טובים שסבורים שחב"ד צריכה להשתנות בכל מיני דברים, וזה לא "מזיז" לנו ואין לנו תלונות על זה. 
אז אם אני חושב שי"ט כסלו זה שייך אליך - מה אכפת לך? 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
ערך רב אמר:
מבלי להתייחס לעצם הנקודות
יש לציין כי בשו"ת מן השמים שאלה ה'
הוא מציין שהשאלה היתה בליל ג' י"ט כסלו [מה שבדרך כלל אינו מציין תאריך כלל]
ובתוך התשובה אמרו לו: "והיום יום בשורה וחכינו עד אור הבוקר" (על משקל הפסוק מ"ב ז' ט').
היש למישהו פשט בדברים?
נ. ב. אני ליטאי.
מתי נדפס הספר?
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
א סו אמר:
ואת עיקר תורת הבעש"ט לא היתה כבר נמצאת בתוך תורתו של האריז"ל ? זה לא היה מוגדר כפנימיות ?



אתה שואל יפה, אך זוהי שאלה מדי גדולה לתשובה בכמה הודעות. 
הרבי חיבר על זה קונטרס מיוחד - "עניינה של תורת החסידות" - קונטרס עמוק ומרתק. אם תלמד בזה בעיון הראוי, תקבל את מבוקשך בעז"ה.
(שם יתבאר - בין היתר - שקבלה היא פירוש על חסידות ולא להיפך! נשמע מוזר, לא? אבל בקונטרס שם מתבארים דברים נפלאים וזהו ספר יסוד לכל מי ששוקל לשתות מבאר חסידות חב"ד.)
 

ערך רב

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
למה רק חב"ד משעבדת את כלל ישראל כולו
לאירועים פנימיים של חסידות מסוימת זו?

כי היא החסידות היחידה שמונה מאות אלפי חסידים, כפי שמשתמע מהאגרות קודש שצוטטו לעיל.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ערך רב אמר:
עץ פרי אמר:
למה רק חב"ד משעבדת את כלל ישראל כולו
לאירועים פנימיים של חסידות מסוימת זו?

כי היא החסידות היחידה שמונה מאות אלפי חסידים, כפי שמשתמע מהאגרות קודש שצוטטו לעיל.
המדובר שם הוא על שבעה דורות של חסידים (שוודאי הגיעו למאות אלפים), ואין שום אמרה שם כאילו זו החסידות היחידה שמונה מאות אלפי חסידים. 
ועז פנים לגיהנם. 
 
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
ערך רב אמר:
מבלי להתייחס לעצם הנקודות
יש לציין כי בשו"ת מן השמים שאלה ה'
הוא מציין שהשאלה היתה בליל ג' י"ט כסלו [מה שבדרך כלל אינו מציין תאריך כלל]
ובתוך התשובה אמרו לו: "והיום יום בשורה וחכינו עד אור הבוקר" (על משקל הפסוק מ"ב ז' ט').
היש למישהו פשט בדברים?
נ. ב. אני ליטאי.
לכאורה הכוונה הפשוטה שם שזה יום בשורה שבו ענו לו על השאלה, בדברים עמוקים.
image.png
 

פלגי מים

משתמש ותיק
עשירית האיפה אמר:
ערך רב אמר:
מבלי להתייחס לעצם הנקודות
יש לציין כי בשו"ת מן השמים שאלה ה'
הוא מציין שהשאלה היתה בליל ג' י"ט כסלו [מה שבדרך כלל אינו מציין תאריך כלל]
ובתוך התשובה אמרו לו: "והיום יום בשורה וחכינו עד אור הבוקר" (על משקל הפסוק מ"ב ז' ט').
היש למישהו פשט בדברים?
נ. ב. אני ליטאי.
לכאורה הכוונה הפשוטה שם שזה יום בשורה שבו ענו לו על השאלה, בדברים עמוקים.
image.png
ישנם שאלות ותשובות עמוקים בשאר הספר שלא נזכר בהם הלשון הנ''ל.
 
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית