עשיית רשיון לבני ישיבות (אברכים).

עשירית האיפה

משתמש ותיק
לגבי הוצאות הרכב, אני מכיר יהודי שאין לו רישיון, והוא מוציא על מוניות סכום שיכל להחזיק כמה וכמה רכבים ......
 

יעקב יעקב

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
ישנו מכתב מהרב שמשון פינקוס זצוקללה"ה על עניין הרישיון שאין זה ראוי.
כמדומני שזה נמצא בספר של מכתבים ממנו או בסוף אחד מספריו, וכתב שם שאף שלו היה רישיון היה זה לו מן ההכרח אך העדיף בלא זה

הרב שמשון פינקוס ז"ל היה נוהג בעצמו.

זה מה ש@הלל הצעיר עצמו כתב!

והנה המכתב:
נפש שמשון 1.PNG
נפש שמשון 2_LI.jpg

[נדפס בספר "נפש שמשון - אגרות ומאמרים", ובס"ס "נפש שמשון - התורה וקניניה"]
 

קבצים מצורפים

  • אז נדברו - אשה נהגת2.pdf
    30.3 KB · צפיות: 61
  • אז נדברו - אשה נהגת3.pdf
    23.3 KB · צפיות: 43
שירת העשבים אמר:
איש תלמודי אמר:
דרך אמונה אמר:
דיון לבין הזמנים.....
מהו הדיון לחיוב או לשלילה האם מומלץ לאברכים לעשות רשיון.
מצד אחד נוחות ואפשרות ניוד (וטיול) וכבר כתב רבינו תם בספר הישר שישנם עשרה תאוות וא' מבינהם הם תאוות המרכב.
מצד שני יש בדבר סיכונים של נוודות יתר וחוסר ישוב הדעת וכמובן שהרבה אברכים שמחזיקים רכב נהיים מהר מאוד 'אימשייע דרייבער'.
(וזה עוד לפני ההוצאות הבלתי נגמרות של החזקת רכב).
אבל מעניין אותי מה ההשקפה ה'משגיח'ית שפוסלת את הענין ומה היא ההתנגדות של רבים מהרבנים.
מה עם שמירת עיניים ?
ומה עם שמירת העינים באוטבוס?!
ומה עם זה שאתה יושב באוטבוס מקדימה, ואיזה וויבער נדחקת עליך בלחץ חוסר האוטבוסים שמשרד התחבורה "מפנקים" לחרדים?!
ןעם זה שאתה יושב {בטעות!!!} מאחורי איזה אייפוניסט משוקץ שרואה את כל מה שליבו תאב?!
וסליחה על השאלה, אבל כמה מאיתנו שומרים על עיניהם באוטבוס, ובאמת שאנחנו רוצים, אבל מה יעשה הבן עם כל השקצים הממלאים את רחובותינו עד שצרו צעדינו - ולא יחטא?! האם לא היה עדיף שנהיה שקועים לכה"פ בהגה?!
נ.ב. אינני מתקיף אותך, אבל כואב לי שמטטאים את כל הבעיות הנ"ל אל מתחת לשטיח, ואין פוצה פה ומצפצף, ורק על הרישיונות צועקים.
מסכים עם דבריך חוץ ממה שמודגש בכל הארץ יש צפיפות.
  
 

לעצמו נברא

משתמש ותיק
יש שני עניינים רישיון ורכב ואין קשר ביניהם.
מי שאין לו רישיון זה סוג של נכות ואין סיבה שלא יהיה לאדם את האפשרות לנהוג ברכב.
והעניין של החזקת רכב ,ברור שהמציאות הישרה למי שיש לו די ממון הוא שיהיה רכב ולא להסתמך על אמצעי התח"צ
.אמנם יש לשקול שכרה נגד הפסדה ,שהמצוי הוא שנעשה נהג הסעות לכל משפחתו.
ופתרון להנ"ל שגם האישה תעשה רישיון ובא לציון גואל...
ומכירני כמה שלמי הדעת שרק האישה עשתה רישיון.
 

לומד ומלמד

משתמש ותיק
בזמנו אמר לי הגר"ה זקס לגבי ענין זה 'לי היה רכב כבר בגיל 17 [היה זה באמריקה, ולא כאן] ולא אמרו לי רבותי מאומה' ועוד אמר 'מכונת כביסה יש לך בבית, אתה יודע להפעילה?!'
עוד מתאמרא משמיה 'שני שוטים ישנם, האחד שיש לאביו רכב ואינו עושה רשיון, והשני הוא מי שאין לאביו רכב ועושה רשיון'
מהנראה שלא תפס את העסק בצורה כ"כ עקרונית לחיוב או לשלילה. אלא לפי הענין והצורך הנקודתי.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
אני הקטן שיש לי רשיון כמובן לצורך ורק שכבר לא הייתה ברירה אבל ממש אין לי את הרצון לנסיעה, תן לי לשבת בכולל מובקר עד הערב ואני מאושר. כמו שיש לי מקרר ותנור אז גם יש לי רכב כמובן אם לא הייתי צריך לא הייתי מחזיק בהם מה שנשאר הוא השיקול הכלכלי (אני ממש לא בטוח שאוטובוס חוסך איסורים שאדם יכול לעשות ולב יודע מרת נפשו)
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
דרך אמונה אמר:
דיון לבין הזמנים.....
מהו הדיון לחיוב או לשלילה האם מומלץ לאברכים לעשות רשיון.
מצד אחד נוחות ואפשרות ניוד (וטיול) וכבר כתב רבינו תם בספר הישר שישנם עשרה תאוות וא' מבינהם הם תאוות המרכב.
מצד שני יש בדבר סיכונים של נוודות יתר וחוסר ישוב הדעת וכמובן שהרבה אברכים שמחזיקים רכב נהיים מהר מאוד 'אימשייע דרייבער'.
(וזה עוד לפני ההוצאות הבלתי נגמרות של החזקת רכב).
אבל מעניין אותי מה ההשקפה ה'משגיח'ית שפוסלת את הענין ומה היא ההתנגדות של רבים מהרבנים.

אפשר לקנות נעליים...
בעד...נגד... 
 
שאר לעמו אמר:
היות והנושא הוא אינדוידואלי, ויש הרבה פנים לפה ולפה, ולא כל החוגים שוים וכו', אז לא רלוונטי לקבוע בזה מסמרות.
ואודות אחזקת רכב. מה שברור שבן ישיבה (אברך), לא יכול במשכורות הדלה להחזיק רכב. ובדר"כ זה אמור להוציא אותו מהלימוד כדי לכסות את הוצאת הרכב 1500 ש"ח בחודש בממוצע לכל הפחות (נכון, לא כולם רוצים ללמוד).

גוזמא בעלמא, אמר לי ידידי לפני זמן מה שבעזרת סכום של מאות שקלים בחודש [כמדומני אמר לי באיזור ה-600] הוא מחזיק רכב. 
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
תלמיד הגולם מפראג אמר:
וזמא בעלמא, אמר לי ידידי לפני זמן מה שבעזרת סכום של מאות שקלים בחודש [כמדומני אמר לי באיזור ה-600] הוא מחזיק רכב. 
חזרה למעלה
יש ויש וקשה לקבוע מסמרות..
אך כמדומה שלמשפחה החזקת רכב זה באמת באזור 1500 ש"ח לחודש
 
אדיר במרום אמר:
תלמיד הגולם מפראג אמר:
וזמא בעלמא, אמר לי ידידי לפני זמן מה שבעזרת סכום של מאות שקלים בחודש [כמדומני אמר לי באיזור ה-600] הוא מחזיק רכב. 
חזרה למעלה
יש ויש וקשה לקבוע מסמרות..
אך כמדומה שלמשפחה החזקת רכב זה באמת באזור 1500 ש"ח לחודש

וכמה עולות נסיעות לילדים כגון בירושלים, לא הרבה פחות.
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
תלמיד הגולם מפראג אמר:
אדיר במרום אמר:
תלמיד הגולם מפראג אמר:
וזמא בעלמא, אמר לי ידידי לפני זמן מה שבעזרת סכום של מאות שקלים בחודש [כמדומני אמר לי באיזור ה-600] הוא מחזיק רכב. 
חזרה למעלה
יש ויש וקשה לקבוע מסמרות..
אך כמדומה שלמשפחה החזקת רכב זה באמת באזור 1500 ש"ח לחודש

וכמה עולות נסיעות לילדים כגון בירושלים, לא הרבה פחות.
אני לא נכנס לנושא מה יותר שווה וכל אחד יעשה את השיקולים שלו לפי גודל משפחת וצרכיו
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יעקב יעקב אמר:
אחד התלמידים אמר:
ישנו מכתב מהרב שמשון פינקוס זצוקללה"ה על עניין הרישיון שאין זה ראוי.
כמדומני שזה נמצא בספר של מכתבים ממנו או בסוף אחד מספריו, וכתב שם שאף שלו היה רישיון היה זה לו מן ההכרח אך העדיף בלא זה

הרב שמשון פינקוס ז"ל היה נוהג בעצמו.

זה מה ש@הלל הצעיר עצמו כתב!

והנה המכתב:
נפש שמשון 1.PNG
נפש שמשון 2_LI.jpg

[נדפס בספר "נפש שמשון - אגרות ומאמרים", ובס"ס "נפש שמשון - התורה וקניניה"]
כבעל רישיון נהיגה עשרות שנים, 
האשכול מלא בהיתממות רחוקה מהאמת כרחוק מזרח ממערב... 
אבל מכתב זה של הרב פינקוס שווה שיפתחו את האשכול בעבורו.
איזו אמת! 
איזו ענווה! 
איזו נקיות! 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
מאיר גוטמן אמר:
שירת העשבים אמר:
וסליחה על השאלה, אבל כמה מאיתנו שומרים על עיניהם באוטבוס, ובאמת שאנחנו רוצים, אבל מה יעשה הבן עם כל השקצים הממלאים את רחובותינו עד שצרו צעדינו - ולא יחטא?! האם לא היה עדיף שנהיה שקועים לכה"פ בהגה?!
הוצאת לעז על ציבור אברכים יקר
רובם שומרים את העיינים, כל אחד לפי דרגתו,ואדרבא בצורה הנכונה ולא הצורה הצולי"ת חסידית שאין זה הדרך שקיבלנו וד"ל
רלוונטי מאד לפרשת השבוע, כנראה יוסף הצדיק היה שייך לשיטת הצו''לים... 
זה אינו מענין האשכול  
אבל אתה כותב וד"ל, זה גורם לי להרגיש טיפש,

אשמח מאד ללמוד מי אבי הדרך הזאת, מי יוצרה חקרה ומסרה?
האם יש בזה תורה שבכתב, או אינו נמסר אלא לצנועים מפה לאוזן כסתרי תורה? 
הגר"א? הגרח''ו? הגרי''ס? הח"ח? הגרי"ז? החזו"א? הסטייפלר? ר''א לופיאן? 

כי בתלמודים ורבותינו הראשונים רואים רק דרך אחת... 
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
מאיר גוטמן אמר:
שירת העשבים אמר:
וסליחה על השאלה, אבל כמה מאיתנו שומרים על עיניהם באוטבוס, ובאמת שאנחנו רוצים, אבל מה יעשה הבן עם כל השקצים הממלאים את רחובותינו עד שצרו צעדינו - ולא יחטא?! האם לא היה עדיף שנהיה שקועים לכה"פ בהגה?!
הוצאת לעז על ציבור אברכים יקר
רובם שומרים את העיינים, כל אחד לפי דרגתו,ואדרבא בצורה הנכונה ולא הצורה הצולי"ת חסידית שאין זה הדרך שקיבלנו וד"ל
רלוונטי מאד לפרשת השבוע, כנראה יוסף הצדיק היה שייך לשיטת הצו''לים... 
זה אינו מענין האשכול  
אבל אתה כותב וד"ל, זה גורם לי להרגיש טיפש,

אשמח מאד ללמוד מי אבי הדרך הזאת, מי יוצרה חקרה ומסרה?
האם יש בזה תורה שבכתב, או אינו נמסר אלא לצנועים מפה לאוזן כסתרי תורה? 
הגר"א? הגרח''ו? הגרי''ס? הח"ח? הגרי"ז? החזו"א? הסטייפלר? ר''א לופיאן? 

כי בתלמודים ורבותינו הראשונים רואים רק דרך אחת... 
זאת מלבד השחצנות המטופשת המתבטאת באמרו בצורה הנכונה. כביכול מדד הנכונות ירושה הוא לו מרבותיו.
לא פעם ולא פעמיים הלנתי על אלו שכותבים קיבלנו מרבותינו כביכול ברור שהפורום שייך לו ולשכמותו.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
שניאור אמר:
שמעיה אמר:
טעות, הפורום שייך לי בלבד, שהרי כל העולם כולו לא נברא אלא בשבילי.
אתה טועה פעמיים. 
קודם כל, זה פורום לתורה, ותורה זה רק מה שקיבלנו מרבותינו, וד"ל. 
שנית, 
אתה יוצא מתוך הנחה שעל גמרא מפורשת א"א לחלוק, 
ואינך מעודכן שהכלל הזה רלוונטי רק בנוגע לזמן תפלה. 

 
 
יעקב יעקב אמר:
מדברי הגרב"צ אבא-שאול:
אור לציון חכמה ומוסר עמ' רכ.PNG



האור לציון היה נזהר מאד משום הסכנה שיש בנסיעה. בשעה שהיה נוסע היה מבקש מהנהג להיות מרוכז לגמרי בנסיעה, ולא נתן לו להתעסק בעוד דבר תוך כדי נסיעה.

אגב, מטעם זה כתבו להעדיף נסיעה באוטובוס שיש זכות הרבים, מאשר נסיעה ברכב שאין זכות הרבים.
 
אמונת אומן אמר:
אתה יוצא מתוך הנחה שעל גמרא מפורשת א"א לחלוק, 
ואינך מעודכן שהכלל הזה רלוונטי רק בנוגע לזמן תפלה.
כבר הסברת יפה שגם בנוגע לזמן תפלה לא שייך דינא דגמרא
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
(קצת מדברי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש בזה. אין כאן מקור מפורש להכרעת השאלה, אבל דברים נפלאים וגישת הסתכלות על העניין)

ב"ה, ח' מ"ח, תשי"ג

ברוקלין.

שלום וברכה!

במענה על מכתבו, בו כותב שזה איזה פעמים עמד להבחן לקבלת רשיון נהג, ועדיין לא קבלו, הנה לכל עת אמר הכתוב, ובטח בעתיד יצליח בבחינה זו, כמובן אחרי הכנה המתאימה, ובאשר ידוע אשר גשמיות ורוחניות קשורים זה בזה ובפרט אצל האיש הישראלי, הנה יוסיף אומץ בהנהגת המרכבה שלו היינו הרמ"ח אברים ושס"ה גידים של הגוף הגשמי שהם מרכבה להנפש, והנפש היא מרכבה להנפש האלקית (מובן אשר התואר "מרכבה" בזה אינו מדוייק כפי המבואר בתורת החסידות המעלות והחסרונות שבמרכבה והכוונה היא דבר הטפל אשר עליו להיות מונהג ע"י העיקר הוא הנפש).

בטח מתחזק בשמירת שלשת השיעורים השוים לכל נפש מתקנת כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע והם בחומש תהלים ותניא וכן לוקח חלק בשיעורים הנלמדים ברבים והשי"ת יצליחו.

בברכה.
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
לא שמעתי שיש התנגדות "משגיחית" שאברכים יוציאו רישיון.
הרב וולבה אמר לי במפורש וגם בכתב יש לי : אם לא צריך וחייבים - לא עושים !!

הרב פינקוס כתב על זה מכתב שלם - לא לעשות רישיונות הן לאברכים וכ"ש לבחורים - הנזק וההרס והחורבן שיוצא מזה, עיין במכתב ותראה ... 
 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
נושא זה תלוי בצורת החיים, בצורת חיים ראויה אדם לא יוצא חוץ לד' אמותיו, זה המצב האידיאלי שאדם לא מסתובב, והרשיון פוגע בזה
בצורת החיים היום שאנשים יוצאים מסתובבים נוסעים מבלים, הרישיון כבר לא מוריד ברוחניות, ומשכך הרשיון כיום, מקל מאוד על החיים
יש לנו גיס במשפחה שלא עשה רישיון, וכולם סובלים ממנו, אי אפשר ללכת לשום טיול שלא מתאים לו, וגם המשפחה שלו סובלת מזה
אותו דבר לגבי נהיגה לנשים המקום של אשה הוא בבית, ורשיון לא נשי, אבל אם האשה יוצאת לעבוד, ונוסעת כל יום באוטובוס, אז רשיון לא משנה כבר, ואדרבה עדיף שתעשה רשיון שפחות תסתובב ברחובות
יש נושא נוסף של שמירת העינים, שללא ספק הנסיעות באוטובוסים מלוות בנסיונות רבים, וגם אם אדם שומר על עצמו זה לא הרמטי כי בצפיפות שיש באוטובוסים יכולים להדחף עליו וכו'.
 

כותר

משתמש ותיק
עשירית האיפה אמר:
לגבי הוצאות הרכב, אני מכיר יהודי שאין לו רישיון, והוא מוציא על מוניות סכום שיכל להחזיק כמה וכמה רכבים ......
מי שלוקח מונית רק כשהוא לא יכול באוטובוס זה הוצאה מכסימום של כמה מאות ש"ח בחודש,
רכב קניה + החזקה + דלק הרבה יותר יקר.
 
 
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
עשירית האיפה אמר:
לגבי הוצאות הרכב, אני מכיר יהודי שאין לו רישיון, והוא מוציא על מוניות סכום שיכל להחזיק כמה וכמה רכבים ......
מי שלוקח מונית רק כשהוא לא יכול באוטובוס זה הוצאה מכסימום של כמה מאות ש"ח בחודש,
רכב קניה + החזקה + דלק הרבה יותר יקר.

רכב זה הוצאה גדולה יותר
אבל יש לזכור שב"נטו" זה לא כמו שזה נראה..
כי גם מי שאין לו רכב משלם על תח"צ באופן קבוע, ובבין עירוני זה יקר מאד ל4 5 אנשים, וכן הוא משלם על מונית מדי פעם, ורובם שוכרים רכב שבוע או שבועיים בשנה (במצטבר), סו"ד ה"נטו" הוא לא כזה בשמים
 

בער

משתמש רגיל
אמת!!!
פשיטא וברירא לכל בר בי רב כי לולי היה הדבר יקר כל כך (ביחס לנסיעה באוטובוס),
מזמן היו רובא דרובא בעלי רכבים,
מה עוד שבסוף הכל עניין של רמת חיים,
וכך למרות כי כיום זהו מצרך בסיסי - שלא כבדור הקודם,
אך בעקבות העניות הרבה בציבור החרדי, זה נחשב כרמת חיים גבוהה יותר.
ולכן כל הטענות על שמירת העיניים (תימה? הלא אדרבה פשוט שבנסיעה באוטובוס נחשפים הרבה יותר, וודאי ברכבת הקלה...)
ביטול תיירה... (מתי פתחת ספר פעם אחרונה בקו 402??),
שוטטות (המדובר על אנשים בעלי רמה ולא נהגי מוניות בפונטציה....),
וכיו"ב.
אינם הסיבה האמיתית ודי בזה
 

דברי יושר

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
כמדומני שהוראת ר' יששכר מאיר שהאשה תנהג
ולא הבעל האברך מצד שיוציאו מהלימוד

האם למישהו ידוע כן?
מנוח עם הארץ היה, שנאמר וילך מנוח אחרי אשתו.

קשה עלי עד מאוד לראות זוג שהאשה נוהגת והבעל נמשך אחריה.
 

שמח בחור

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
עשירית האיפה אמר:
לגבי הוצאות הרכב, אני מכיר יהודי שאין לו רישיון, והוא מוציא על מוניות סכום שיכל להחזיק כמה וכמה רכבים ......
מי שלוקח מונית רק כשהוא לא יכול באוטובוס זה הוצאה מכסימום של כמה מאות ש"ח בחודש,
רכב קניה + החזקה + דלק הרבה יותר יקר.

רכב זה הוצאה גדולה יותר
אבל יש לזכור שב"נטו" זה לא כמו שזה נראה..
כי גם מי שאין לו רכב משלם על תח"צ באופן קבוע, ובבין עירוני זה יקר מאד ל4 5 אנשים, וכן הוא משלם על מונית מדי פעם, ורובם שוכרים רכב שבוע או שבועיים בשנה (במצטבר), סו"ד ה"נטו" הוא לא כזה בשמים
אני יכול להעיד היה לי תקופה אוטו, ויצא לי הרבה יותר יקר האוטו למרות שאני נצרך ליסוע הרבה גם במוניות וכו' וכו'. וכמובן שכל ערום יעשה בדעת.
 
חלק עליון תַחתִית