לפי"ז יש להחמיר שלא להרים את הבנות לעולם. אין הבדל בין זכר קודם היום השמיני ובין נקבה.מסוא משה אמר:ראיתי הרבה אנשים שנוהגים, שהאב לא מרים את התינוק עד שיגיע הברית מילה.
שכחתי להוסיף: וברש"י שםידידיה אמר:לפי"ז יש להחמיר שלא להרים את הבנות לעולם. אין הבדל בין זכר קודם היום השמיני ובין נקבה.
ברור שהדין עמך בלא שום ספק, ובודאי שאין שום ענין לא להרים את התינוק מיד עם לידתו, ואף אני נהגתי כך במי מבני שהיה אפשר.ידידיה אמר:כמובן שרש"י רק מתאר את המציאות המצויה, ולא שכותב שכך ראוי לעשות.
[הודעתי הקודמת לא נכתבה על דבריך אלא לעיקר האשכול, אערוך כעת]
(באופן כללי שים לב שהאירוניה שלך אינה ניכרת אלא לת''ח דכאן, ואולי תוסיף איזה סימונים שזה אירוניה...)פינחס רוזנצוויג אמר:ברור שהדין עמך בלא שום ספק, ובודאי שאין שום ענין לא להרים את התינוק מיד עם לידתו, ואף אני נהגתי כך במי מבני שהיה אפשר.ידידיה אמר:כמובן שרש"י רק מתאר את המציאות המצויה, ולא שכותב שכך ראוי לעשות.
[הודעתי הקודמת לא נכתבה על דבריך אלא לעיקר האשכול, אערוך כעת]
והבאתי את הרש"י בדרך של אירוניה.
ובעיקר בסוגיית "ועצת ה', היא תקום"...עת הזמיר אמר:כנראה אותו "ענין" שיש לבעלים מסוימים בענין החלפת הטיטולים ומקלחת לתינוק...
[מבלי לדון בעיקר האשכול:] לא כן הוא (ראה ע"ז כז, א).ידידיה אמר:אין הבדל בין זכר קודם היום השמיני ובין נקבה.
לבי במערב אמר:[מבלי לדון בעיקר האשכול:] לא כן הוא (ראה ע"ז כז, א).ידידיה אמר:אין הבדל בין זכר קודם היום השמיני ובין נקבה.
במבי אמר:והתנן קונם שאני נהנה ממולים אסור בערלי ישראל ומותר במולי עובדי כוכבים אלמא אע"ג דלא מהילי כמאן דמהילי דמו אלא איכא בינייהו אשה למ"ד ואתה את בריתי תשמור ליכא דאשה לאו בת מילה היא ולמ"ד המול ימול איכא דאשה כמאן דמהילא דמיא ומי איכא למאן דאמר אשה לא והכתיב (שמות ד, כה) ותקח צפורה צר קרי ביה ותקח והכתיב ותכרות קרי ביה ותכרת דאמרה לאיניש אחרינא ועבד ואיבעית אימא אתיא איהי ואתחלה ואתא משה ואגמרה (עז כז.)
ראיתי פעם חבורא יפה בנושא (וראויים הדברים למי שאמרם)
yl_lvyn.pdf
טעות בידך, כפי שיראה כל מי שיקרא את הגמ' שם.לבי במערב אמר:[מבלי לדון בעיקר האשכול:] לא כן הוא (ראה ע"ז כז, א).ידידיה אמר:אין הבדל בין זכר קודם היום השמיני ובין נקבה.
[וישנם עוד פירושים בזה: הראב"ד שם כ' "מה לשון מול, קטוע, דכתיב ובראש שבולת ימלו, ואשה קטועה היא". ולפירושו סברא זו אינה שייך במתו אחיו מחמת מילה, ובפחות מבן ח', וצ"ל שבהם יש סברא אחרת. - ובשם הגר"ח ראיתי מביאים שאשה כמאן דמהילא משום שאין עליה חובת מילה. וזה ל"ש במתו אחיו מחמת מילה וצ"ל שם סברא אחרת. ולפי"ז בפחות מבן ח' יש ב' סברות שהוא כמהול]כיון דישראל הוא אפילו ערלים כמהולים דמו איתתא נמי בכלל ישראל היא ומהלא
ידידיה אמר:מבואר בסוגיא שם שישראל שמתו אחיו מחמת מילה "אע"ג דלא מהילי כמאן דמהילי דמו",
וק"ו בן בנו של ק"ו לישראל שלא הגיע לח' ימים שהוא כמאן דמהיל.
ומה שאמרו אשה כמאן דמהילא דמיא, בפשטות אין הכוונה משום שאין לה ערלה, אלא משום שהיא בקדושת ישראל, וממש כמו במתו אחיו מ"מ ופחות מח', וכן הוא ל' הרי"ף בשבת