מנחם מענדל שפרינגר
משתמש ותיק
מה הפירוש 'בבת אחת'?
יש 2 פירושים (שמצאתי):
ההפך מבן
ישן - וילן
(בראשית כ"ח, י"א:
ויפגע במקום וילן שם.
ובאונקלוס:
וערע באתרא ובת תמן
ויפגע במקום וילן שם.
וערע באתרא ובת תמן
מלבי"ם ישעיהו ה אמר:בתה. מקום בלתי ראוי לבנין ועבודה, וכן בנחלי הבתות (לקמן ז') ומזה שם בת הפך בן, שמורה על בנין בית אביו, ובת לא תקום לנחול ולבנות הבית :
כרם אמר:בדקת פה?
https://he.wiktionary.org/wiki/%D7%91%D7%91%D7%AA_%D7%90%D7%97%D7%AA
כרם אמר:בדקת פה?
בתרגום שם: 'די במציעות עינא'.הצעיר שבחבורה אמר:מה עם 'בת עין'?
והיינו?לבי במערב אמר:בתרגום שם: 'די במציעות עינא'.הצעיר שבחבורה אמר:מה עם 'בת עין'?
שם - היכן?לבי במערב אמר:בתרגום שם: 'די במציעות עינא'.הצעיר שבחבורה אמר:מה עם 'בת עין'?
'בת עין' - קיצור מן 'בבת עין'. (אבן עזרא פרשת לך לך ד"ה 'ככר הירדן')הצעיר שבחבורה אמר:מה עם 'בת עין'?
תרגום: כאישון, גלגל אמצע העין. ובגלל כפל הלשון 'אישון' 'בת עין' פירש כן.לבי במערב אמר:במק"ג 'הכתר' הנוסח: 'כבת גלגל דמציעות עיינא', ועצ"ע.
אכן לזה כיוונתי, אך נתעצלתי לפתוח הספר בפנים. (ובפרוייקט השו"ת התרגום אינו מובא). ואעיין בל"נ.לבי במערב אמר:תהלים יז, ח [בטוח הייתי שלזה כיוון מר מתחילה...].
שו"ר שבמק"ג 'הכתר' הנוסח: 'כבת גלגל דמציעות עיינא', ועצ"ע.
היינו ש'כבת' הוא 'כאישון', אלא שזה לה"ק וזו ארמית? חדוש מופלא הוא בעיני.משה נפתלי אמר:תרגום: כאישון, גלגל אמצע העין. ובגלל כפל הלשון 'אישון' 'בת עין' פירש כן.
לתועלת המעיינים, אציין: זכרי' ב, יב.משה נפתלי אמר:'בת עין' - קיצור מן 'בבת עין'.
מצודת ציון תהלים פרק יז פסוק חוסמיכות אישון אל בת, והוא דבר אחד, בת הוא שם עצם, גלגל העין שממנו האור, ואישון הוא שם התואר לפי שנראית בו צורת איש.
(ח) כאישון בת עין - הוא השחור יקרא אישון על שנראה בו צורת איש קטן והנו"ן יורה על קוטן הדבר ושם העצם הוא בת עין והוא גלגל העין משם בא האור וכפל הדבר בשמות נרדפים וכמו אדמת עפר (דניאל י"ב):
לבי במערב אמר:'כבת' הוא תרגום של 'כאישון'.
בשאוצנ אמר:מה הפירוש 'בבת אחת'?...
כִּ֗י עֲשֶׂ֙רֶת֙ צִמְדֵּי־כֶ֔רֶם יַעֲשׂ֖וּ בַּ֣ת אֶחָ֑ת וְזֶ֥רַע חֹ֖מֶר יַעֲשֶׂ֥ה אֵיפָֽה:
יחיה אמר:אפשר שמונח ב"בת אחת" אמנם מקורו, הישיר מלשון הכתוב שם בישעיהו:
כרם אמר:https://he.wiktionary.org/wiki/%D7%91%D7%91%D7%AA_%D7%90%D7%97%D7%AA
זכריה פרק ב פסוק יב:שָׁ֭מְרֵנִי כְּאִישׁ֣וֹן בַּת־עָ֑יִן...
נוכל לבאר מפני שמידת שמירה היא בבת, כדברי הרמב"ן על זכור ושמור, גם במדרש תנחומא על יברכך יי וישמרך.כִּ֚י הַנֹּגֵ֣עַ בָּכֶ֔ם נֹגֵ֖עַ בְּבָבַ֥ת עֵינֽוֹ:
מתוך ספר השרשים לרד"קמשה נפתלי אמר:'בת עין' - קיצור מן 'בבת עין'. (אבן עזרא פרשת לך לך ד"ה 'ככר הירדן')הצעיר שבחבורה אמר:מה עם 'בת עין'?
בבת. נוגע בבבת עינו, אישון עינו, והוא שחרות העין שהצורה נראית בו, והפילו הבי"ת האחת ואמרו בת עינך, והנכון והישר שהמלה נחת העי"ן ויהיה בבה על משקל קמה, במה. לפיכך לא נשתנה הבי"ת בסמיכות לשו"א
בשאוצנ אמר:ישן - וילן
(בראשית כ"ח, י"א:
ויפגע במקום וילן שם.
ובאונקלוס:
וערע באתרא ובת תמן
מה עניין 'שינה' אצל 'איש'?יושב אוהלים אמר:אולי יש גם קשר בין בת שפירושו לישון לבבת שפירושו אישון
הצעיר שבחבורה אמר:מה עניין 'שינה' אצל 'איש'?יושב אוהלים אמר:אולי יש גם קשר בין בת שפירושו לישון לבבת שפירושו אישון
חרוז נפלא. ילמדנו רבינו, יש איזושהי שייכות בין 2 המילים?יושב אוהלים אמר:לישון -אישוןהצעיר שבחבורה אמר:מה עניין 'שינה' אצל 'איש'?יושב אוהלים אמר:אולי יש גם קשר בין בת שפירושו לישון לבבת שפירושו אישון