בת

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
לא קשור ל'בבת אחת' אבל מעניין...
מלבי"ם ישעיהו ה אמר:
בתה. מקום בלתי ראוי לבנין ועבודה, וכן בנחלי הבתות (לקמן ז') ומזה שם בת הפך בן, שמורה על בנין בית אביו, ובת לא תקום לנחול ולבנות הבית :
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
כרם אמר:
בדקת פה?
https://he.wiktionary.org/wiki/%D7%91%D7%91%D7%AA_%D7%90%D7%97%D7%AA

לשון חז"ל בפעם אחת, "במכה" אחת.
 

במבי

משתמש ותיק
מצאנו גם את המילה בת בתנ"ך לעניין שם מידה

כִּ֗י עֲשֶׂ֙רֶת֙ צִמְדֵּי־כֶ֔רֶם יַעֲשׂ֖וּ בַּ֣ת אֶחָ֑ת וְזֶ֥רַע חֹ֖מֶר יַעֲשֶׂ֥ה אֵיפָֽה (ישעיה ה-י)

וכותב שם רש"י - יעשו בת אחת. מדה אחת של יין, בת שלש סאין:


האתר ETYMONLINE כותב שמילה בת באנגלית שורשה ממקור גרמני ש"ב" הכוונה לחמם וה"TH" הכוונה מעשה כלומר "מעשה חימום" ויש קשר ליין לכאורה שהרי נהגו למוזגו במים חמים, ופעם סיפר לי אחד החברותות שלי שמקורו מאנגליה שהוא היה בבית של מליונר אנגלי ובאמבטיה בחדרו כלל לא היה ברז גמיש לרחוץ איתו אלא רק את הברז למילוי מי האמבט וספל מונח לידו ומי שרצה שהתקלח היה צריך למלא את הספל במים מהברז ולשפוך על ראשו שכך מסתמא היה צורת הקילוח בימים עברו, והמילה אמבט שורשה גם ב"בת" כמו שרואים זאת בערוך שכותב

אבט   [וואן צום באדן]. אבטאות של כרכים (שבת ח) פי' כריכות שעושין בבית המרחץ וי"א עביט של מימי רגלים ר"א אשטוב"א וכן פי' שמא באבטי עברה כששאלו את בן זומא (חגיגה מו):
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
תהלים יז, ח [בטוח הייתי שלזה כיוון מר מתחילה...].

שו"ר שבמק"ג 'הכתר' הנוסח: 'כבת גלגל דמציעות עיינא', ועצ"ע.
אכן לזה כיוונתי, אך נתעצלתי לפתוח הספר בפנים. (ובפרוייקט השו"ת התרגום אינו מובא). ואעיין בל"נ.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
תרגום: כאישון, גלגל אמצע העין. ובגלל כפל הלשון 'אישון' 'בת עין' פירש כן.
היינו ש'כבת' הוא 'כאישון', אלא שזה לה"ק וזו ארמית? חדוש מופלא הוא בעיני.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
רד"ק תהלים פרק יז פסוק ח
וסמיכות אישון אל בת, והוא דבר אחד, בת הוא שם עצם, גלגל העין שממנו האור, ואישון הוא שם התואר לפי שנראית בו צורת איש. 
מצודת ציון תהלים פרק יז פסוק ח
(ח) כאישון בת עין - הוא השחור יקרא אישון על שנראה בו צורת איש קטן והנו"ן יורה על קוטן הדבר ושם העצם הוא בת עין והוא גלגל העין משם בא האור וכפל הדבר בשמות נרדפים וכמו אדמת עפר (דניאל י"ב): 
 

יחיה

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
מה הפירוש 'בבת אחת'?
...​

אפשר שמונח ב"בת אחת" אמנם מקורו, הישיר מלשון הכתוב שם בישעיהו:
כִּ֗י עֲשֶׂ֙רֶת֙ צִמְדֵּי־כֶ֔רֶם יַעֲשׂ֖וּ בַּ֣ת אֶחָ֑ת וְזֶ֥רַע חֹ֖מֶר יַעֲשֶׂ֥ה אֵיפָֽה:
 

יחיה

משתמש ותיק
תהלים פרק יז פסוק ח:
שָׁ֭מְרֵנִי כְּאִישׁ֣וֹן בַּת־עָ֑יִן...
זכריה פרק ב פסוק יב:
כִּ֚י הַנֹּגֵ֣עַ בָּכֶ֔ם נֹגֵ֖עַ בְּבָבַ֥ת עֵינֽוֹ: 
נוכל לבאר מפני שמידת שמירה היא בבת, כדברי הרמב"ן על זכור ושמור, גם במדרש תנחומא על יברכך יי וישמרך.

"בת" לשון לינה, נוכל ג"כ לומר, מפני שעיקר שינה, ניכרת וחלה היא בעיניים: מעביר שינה מעיניי... המפיל חבלי שינה על עיניי... והאר עיניי פן אישן המוות.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
מה עם 'בת עין'?
'בת עין' - קיצור מן 'בבת עין'. (אבן עזרא פרשת לך לך ד"ה 'ככר הירדן')
מתוך ספר השרשים לרד"ק
בבת. נוגע בבבת עינו, אישון עינו, והוא שחרות העין שהצורה נראית בו, והפילו הבי"ת האחת ואמרו בת עינך, והנכון והישר שהמלה נחת העי"ן ויהיה בבה על משקל קמה, במה. לפיכך לא נשתנה הבי"ת בסמיכות לשו"א 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
אולי יש גם קשר בין בת שפירושו לישון לבבת שפירושו אישון
מה עניין 'שינה' אצל 'איש'?
לישון -אישון
חרוז נפלא. ילמדנו רבינו, יש איזושהי שייכות בין 2 המילים?
 
חלק עליון תַחתִית