לישועתך קויתי השם אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
אני הכי נהנתי פה מהאלו שעסוקים בלהסביר שה'שאלים' זה לא צנוע.
זה שאתם לא אוחזים כך - לחיי. אבל אל תנסו לשכנע שזה לא צנוע.
משום מה אני מתקשה להאמין שזה גורם להרהורי עבירה כל שהם.
מיותר לציין שלא הולכים אצלי בבית עם שאלים, אבל מכאן ועד נסיונות השכנוע העצמיים שנשמעו פה - הדרך רחוקה.
צנוע ולא צנוע לא תלוי דווקא בהרהורים. אלא עצם הופעה שמושכת את העין זה לא צנוע. וככה זה בכת השאלים. ועל המציאות הזאת שזה מושך את העין כי זה חריג לא נראה לי שיש מה להתווכח.
נראה לי שהנושא לגבי ה'שאלים' שונה במהותו.
מה תאמרו על אשה ('רבנית') צנועה בתכלית - ואף יותר מכך - שתעמוד בפתח השטיבלאך השכונתי ותמסור 'הרצאה' בנושאי הצניעות הבוערים, כי כידוע הבעל לא תמיד יודע ומכיר את נושאי הצניעות הנוגעים לבגדי אשה, והאשה סומכת על שתיקתו של בעלה ועל סגנונה של השכנה, והרי 'אין לך יותר מן הצניעות' וצריך להציל מה שניתן להציל, ולצורך כך היא עומדת עם שלטים ומודעות ומחלקת חוברות, ובין לבין מוסרת נאומים והרצאות, וכל זה בכניסה לשטיבלאך...
זה צנוע או לא?
[____________________________]
כאן כ"א יכתוב את התשובה, ואני אמשיך לענות רק למי שענה 'לא'
מדוע זה לא צנוע? הלא היא עצמה הכי צנועה שאפשר, וכל מה שהיא עושה זה לחזק את הצניעות, ואיך יתכן לומר שבזה שהיא יוצרת 'תשומת לב לצניעות' היא מתנהגת היפך הצניעות?
וכל 'מבין' מבין שצניעות אינה רק 'הצנעת הגוף' אלא לילך ברה"ר בלא להעמיד עצמה לראוה, אף לא לצורך ענינים נשגבים כחיזוק ערכי הצניעות, ו'כל כבודה' ענינו לא רק לא לצאת מפתח הבית, אלא לא להעמיד עצמה 'עם אמירה' ברשות הרבים.
וכאן יתכן שיש סברא לומר שכמו שאין לעשות חומרא תמוהה ברבים [לגברים, משום 'אל ישב בין העומדים' או משום יוהרא וכדו'], שהנושא הוא לא לעשות משהו שנתפס בעיני אנשים כהתבלטות או החצנה כלשהי, אצל נשים יתכן שיש בזה גם ענין של צניעות [ותלוי בכ"מ ובכ"ד לפי מקומו ושעתו], וא"כ יתכן שאם זה שונה מהמקובל תהיה בעיה לעשות כך, לא בגלל שהיא יפה/מכוערת וכו', או כי כך יסתכלו בפניה וכדו', אלא עצם זה שמעמידה עצמה 'עם אמירה' ברה"ר מעשה זה אינו מדרך הצניעות.
ואני לכשעצמי נראה לי פשוט שאין בזה בעיה, אם ישנן לא מעט נשים שהולכות כך [מכמה טעמים], אך אפשר לשמוע שזה נושא לא פשוט, ולא מופקע כ"כ לומר שלא תמיד יש במעשה זה תוספת צניעות.
וכעין דברי הגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל על התעמולה כנגד הפאות, דעצם פרסום הדברים במודעות רחוב הריהו פירצה בגדר הצניעות, ולא כפי שנראה בדעת בעלי בתים להיפך.