הערשלה אמר:א"כ מהי אמונה?
להלן מתוך אנצ"ת ערך אמונת ה':
גדרה. נחלקו ראשונים בגדר האמונה: יש אומרים שעניינה ידיעה94. כי "האמונה אינה הענין הנאמר בפה, אבל הענין המצוייר בנפש כשיאמין בו כמו שיצויר"05, ועיקר המצוה היא על ידי הידיעה האמיתית, כדרך שעשה אברהם אבינו עליו השלום, ועל דרך: דע את אלהי אביך15, אשר על ידי זה תתחזק האמונה ממילא בלבו25.
ואם יאמר אדם כל היום "אני מאמין שהשי"ת אחד" אינו מועיל לו אם אינו מצייר בלבו איך היא אחדותו, כי האמונה היא התאמת הדבר במחשבת הלב והצטיירו בשכל35, "וכל מי שיוכל לחקור על הענין הזה בדרך הסברא השכלית חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו וכו' וכבר חייבתנו התורה בזה כמו שכתוב: וידעת היום והשבת אל לבבך וגו'45,
והראיה שההשבה אל הלב הוא עיון השכל הוא מה שאמר הכתוב55: ולא ישיב אל לבו ולא דעת ולא תבונה וגו'"65, אלא שהמון העם שאינו יכול להשיג מיד בשכלו, התחלת הלימוד עמו הוא שיאמין במסירת הקבלה עד שיתרגל להבין גם בשכל75.
ויש חולקים וסוברים שעיקר מצות האמונה הוא להאמין על פי הקבלה, "וכן נצטוינו שמע ישראל וכו' ולא אמר להשכיל ולהתבונן בידיעת החכמה אלא להאמין היחוד על פי השמיעה והקבלה כמו שאנו מקבלין כל התורה והמצוה על פי השמיעה והקבלה, כמו שכתוב85: וצדיק באמונתו יחיה"95.
ויש שכתבו שעיקר המצוה היא אמונה על פי הקבלה, אלא שמי שיזכה לעלות במעלות החכמה ולבבו יבין שהאמונה הזאת היא אמת וברור, הרי זה מצוה מן המובחר06.
ואם יאמר אדם כל היום "אני מאמין שהשי"ת אחד" אינו מועיל לו אם אינו מצייר בלבו איך היא אחדותו, כי האמונה היא התאמת הדבר במחשבת הלב והצטיירו בשכל35, "וכל מי שיוכל לחקור על הענין הזה בדרך הסברא השכלית חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו וכו' וכבר חייבתנו התורה בזה כמו שכתוב: וידעת היום והשבת אל לבבך וגו'45,
והראיה שההשבה אל הלב הוא עיון השכל הוא מה שאמר הכתוב55: ולא ישיב אל לבו ולא דעת ולא תבונה וגו'"65, אלא שהמון העם שאינו יכול להשיג מיד בשכלו, התחלת הלימוד עמו הוא שיאמין במסירת הקבלה עד שיתרגל להבין גם בשכל75.
ויש חולקים וסוברים שעיקר מצות האמונה הוא להאמין על פי הקבלה, "וכן נצטוינו שמע ישראל וכו' ולא אמר להשכיל ולהתבונן בידיעת החכמה אלא להאמין היחוד על פי השמיעה והקבלה כמו שאנו מקבלין כל התורה והמצוה על פי השמיעה והקבלה, כמו שכתוב85: וצדיק באמונתו יחיה"95.
ויש שכתבו שעיקר המצוה היא אמונה על פי הקבלה, אלא שמי שיזכה לעלות במעלות החכמה ולבבו יבין שהאמונה הזאת היא אמת וברור, הרי זה מצוה מן המובחר06.
49 . לשון הרמב"ם יסוה"ת פ"א ה"א, ה"ו וה"ז.
50 . מו"נ ח"א פ"נ.
51 . דהי"א כח ט.
52 . מעשה רוקח יסוה"ת שם.
53 . שומר אמונים להר"י אירגס ויכוח ראשון סי' לג.
54 . דברים ד לט.
55 . ישעיה מד יט.
56 . חובת הלבבות שער היחוד פ"ג, ועי"ש שהזכיר עוד כמה פסוקים שכתוב בהם ידיעת ה'.
57 . מו"נ ח"א פל"ג.
58 . חבקוק ב ד.
59 . שה"ג על הרי"ף ע"ז פ"א בשם הריא"ז. ועי' כוזרי מאמר ה סי' כא.
60 . החינוך מצוה כה. ועי' קנאת סופרים לסהמ"צ מ"ע א שכ"כ אף בדעת הרמב"ם, ועי' בחסד לאברהם להקדמת שמנה פרקים להרמב"ם ובדרך מצותיך להצמח צדק מצות האמנת אלהות.