לבי במערב אמר:היפך מנהג ישראל מאז ומעולם (כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה).E. W אמר:אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית הכנסת את התינוק
לא ידעתי על מנהג כזה.
אולי כוונתך לבית המדרש? וגם זה הוא לא מנהג.
לבי במערב אמר:היפך מנהג ישראל מאז ומעולם (כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה).E. W אמר:אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית הכנסת את התינוק
לבי במערב אמר:היפך מנהג ישראל מאז ומעולם (כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה).E. W אמר:אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית הכנסת את התינוק
כלום תחלת בכי אינו הפרעה לאותו אחד שמופרע מכל רעש חריג באמצע תפלתו?למה זה תשאל לשמי אמר:כלום לא כתבתי וביארתי כיצד ניתן לעשות זאת שלא על חשבון אחרים, ולהסתלק כחץ מקשת עם נדנוד הפרעה? אם מפריע פשוט שאין היתר.הצעיר שבחבורה אמר:גם על חשבון אחרים?למה זה תשאל לשמי אמר:ברור. אבל 'אפשר להבין' אדם שעושה כל טצדקי כדי שתפילתו תשמע.
כנ"ל.חייל של הרבי אמר:שאולי התינוק לא יבכה כלל, ואף אם יבכה יוצא מיד מביה"כחימקו אמר:איזה היתר יש להתפלל בבית הכנסת אם זה מפריע לאחרים?אוהב שלום אמר:ב' הצדדים להתפלל בבית או בבית כנסת [או בעזר"נ] עם התינוק,
וכתב בברכ"י דה"ה דאסור להושיב תינוק לפניו בשעת תפלה:
כי בדור האחרון נתמעט מאד... אך בבתי־הכנסיות החסידיים עודנו מצוי לרוב.חימקו אמר:לא ידעתי על מנהג כזה.
כמדומני שבחישוב סטטיסטי לא יִמָּצא 'רוב' לעקירת ההלכה. ניתן לומר: 'כנראה שבמקרים רבים' וכו', ואכן בכך יש לתקן (תוך זהירות שלא לפגוע בעצם המנהג עד כדי ביטולו המוחלט, כי יש בו תועלת רבה לילדים - וי"ל שאף למבוגרים).חייל של הרבי אמר:כנראה שברוב המקרים המנהג הזה עוקר הלכה ברגל גסה.
לבי במערב אמר:כי בדור האחרון נתמעט מאד... אך בבתי־הכנסיות החסידיים עודנו מצוי לרוב.חימקו אמר:לא ידעתי על מנהג כזה.
מאז ומעולם?לבי במערב אמר:היפך מנהג ישראל מאז ומעולם (כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה).E. W אמר:אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית הכנסת את התינוק
לבי במערב אמר:כי בדור האחרון נתמעט מאד... אך בבתי־הכנסיות החסידיים עודנו מצוי לרוב.חימקו אמר:לא ידעתי על מנהג כזה.
לא זו הנקודה. מדובר על שויו"ט, וכחינוך לילד עוד מקטנות.חידוד אמר:לא היה כ"כ מצוי שהגברים צריכים לקחת איתם תינוק לשחרית.
מנהג (כאמור - בעיקר בשויו"ט), גם אם ניתן להתווכח על מדת תפוצתו.חימקו אמר:זה מנהג או כך המציאות?
תרגום בבקשה.לבי במערב אמר:בשויו"ט
אחר המחילה זה לא היה נידון האשכול, אך אם בשבת ויו"ט היו מביאים תינוקים קטנים כ"כ אז אפשר להוכיח.לבי במערב אמר:לא זו הנקודה. מדובר על שויו"ט, וכחינוך לילד עוד מקטנות.חידוד אמר:לא היה כ"כ מצוי שהגברים צריכים לקחת איתם תינוק לשחרית.
זהו המנהג המדובר!חידוד אמר:אך אם בשבת ויו"ט היו מביאים תינוקים קטנים כ"כ
לבי במערב אמר:היפך מנהג ישראל מאז ומעולם (כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה).E. W אמר:אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית הכנסת את התינוק
'לא שמעתי', פירושו האוטומטי: לא קיים (ולהפך ממשנה ערוכה בעדיות פ"ב מ"ב). פשוט נפלא.E. W אמר:לא שמעתי מעולם על מנהג
אכן, בהחלט. זהו מנהג ישראל - שאמנם לא פשט בכל תפוצות עמנו, אך גדולי־ישראל חיזקוהו ועודדוהו.E. W אמר:וזה כבר נהפך למנהג ישראל
דמוגגיה,לבי במערב אמר:'לא שמעתי', פירושו האוטומטי: לא קיים (ולהפך ממשנה ערוכה בעדיות פ"ב מ"ב). פשוט נפלא.E. W אמר:לא שמעתי מעולם על מנהג
אכן, בהחלט. זהו מנהג ישראל - שאמנם לא פשט בכל תפוצות עמנו, אך גדולי־ישראל חיזקוהו ועודדוהו.E. W אמר:וזה כבר נהפך למנהג ישראל
כאמור, לא לזה הכוונה. ביקשתי להקיש מהמנהג הקיים בשויו"ט (אכן, כפי שצוין, כחינוך מקטנות) על זמני הצורך בימי־החול.דידי אמר:המנהג היה להביא תינוקות עם במבה בעגלתן על מנת שהאמא תוכל להכין ארוחת ערב
לא זכיתי להבין את ההיקש, בכח גדולי הדור שקבעו את המנהג המדובר להחליט שהנזק מהפרעה לתפילה ע"י הילדים פחות משמעותי מהעניין הגדול של חינוכם והרגלתם לבוא לבית כנסת, ולדוג' יכולים להחליט בקהילה מסוימת ששווה להם לעשות שטיבל שבזכותו יתרבו התפילות והלימוד למרות שמנין אחד עלול להפריע למנין שלידו (מעשים שבכל יום), אך באופן אישי שעל כף המאזנים עומד או התפילה בציבור של פלוני או ההפרעה לכלל הציבור מה השייכות למנהג זה?לבי במערב אמר:כאמור, לא לזה הכוונה. ביקשתי להקיש מהמנהג הקיים בשויו"ט (אכן, כפי שצוין, כחינוך מקטנות) על זמני הצורך בימי־החול.דידי אמר:המנהג היה להביא תינוקות עם במבה בעגלתן על מנת שהאמא תוכל להכין ארוחת ערב
לבי במערב אמר:ההנחה האוטומטית כי מדובר ב'מנהג עוקר הלכה' הינה הוצש"ר גמורה.
לבי במערב אמר:שמא מן הראוי להזכיר מהיכן החל הדיון.
הגבתי על טענה כי 'אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית־הכנסת את התינוק', שממנהג ישראל מוכח דלא כן (כמדומה שלא כאן הוא מקום הדיון בדברי המשנ"ב; אגב, מקורם משו"ע אדה"ז).
הוספתי והדגשתי [כבר בהודעתי הראשונה]: "כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה" - דהיינו, אין הנדון בתינוק שטיטולו מסריח, וגם לא בכזה הצורח ובוכה.
יש עוד שאלות?
הנידון התחיל מחשש לבכי של התינוק, וכעדותו של @חייל של הרבי , והמשיך בתגובתי לעיל בחשש ללכלוכו של התינוק ועל זה היה כל הנידון על מנהג ישראל מול עקירת ההלכה!לבי במערב אמר:
נבשר אמר:לדעתי, תפילה דורשת מנוחת הנפש ויכולת התבוננות מבלי הפרעות, אשר על כן עצם היציאה עם תינוק ואני אחראי עליו כבר בזה חלק מהדעת חלק מהתאים המוח אינם יכולים מרוכזים לגמרי בתפילה, כמו ללכת להתפלל על הצד שמישהו חשוב אמור להתקשר, אדם אמור לנתק את הקשרים שלו עם העולם (במובן התרכזות) בזמן התפילה, כ"ש שבאמת כך יהיה ויפריע, אבל בעצם כל זה רק מצד המפריע של הדעת, כ"ש שהאדם מוכן ומזומן לקפוץ ברגע של בכי, אין לך קובע מקום כלל. לכך נ"ל יתפלל בביתו.
הרי ציינתי כי מדובר רק "בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה".E. W אמר:אם התכוונת למשהו אחר