כְּנִישְׁתָּא דְּמָעוֹן - הבאת פעוטות לבית הכנסת

חימקו

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
E. W אמר:
אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית הכנסת את התינוק
היפך מנהג ישראל מאז ומעולם (כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה).

לא ידעתי על מנהג כזה.
אולי כוונתך לבית המדרש? וגם זה הוא לא מנהג.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
E. W אמר:
אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית הכנסת את התינוק
היפך מנהג ישראל מאז ומעולם (כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה).


אם נהי' הוגנים, כנראה שברוב המקרים המנהג הזה עוקר הלכה ברגל גסה. אכן יש הרבה מה ללמד זכות ולדון בתינוקות שקטים, וילדים רגועים, 
אבל בהרבה בתי כנסת המנהג חייב להפסיק.

ייתכן שאצלנו בחב"ד זה עוד יותר טעון שיפור, כפי שהעיד באשכול אחר הרב @HaimL (וקפצתי עליו שם בזעם, כי הייתי בתחילת דרכי בפורום וסבור הייתי שהנה עוד אחד בא לקטרג על חב"ד להנאתו, עד שהבנתי עם הזמן שהוא בכלל ניסה לטעון שזו שיטה אחרת מן הנהוג, ושהוא ניק בוגר ונחמד)
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
ברור. אבל 'אפשר להבין' אדם שעושה כל טצדקי כדי שתפילתו תשמע. 
גם על חשבון אחרים?
כלום לא כתבתי וביארתי כיצד ניתן לעשות זאת שלא על חשבון אחרים, ולהסתלק כחץ מקשת עם נדנוד הפרעה? אם מפריע פשוט שאין היתר.
כלום תחלת בכי אינו הפרעה לאותו אחד שמופרע מכל רעש חריג באמצע תפלתו?
חייל של הרבי אמר:
חימקו אמר:
אוהב שלום אמר:
ב' הצדדים להתפלל בבית או בבית כנסת [או בעזר"נ] עם התינוק, 
איזה היתר יש להתפלל בבית הכנסת אם זה מפריע לאחרים?
שאולי התינוק לא יבכה כלל, ואף אם יבכה יוצא מיד מביה"כ
כנ"ל.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
כנראה שברוב המקרים המנהג הזה עוקר הלכה ברגל גסה.
כמדומני שבחישוב סטטיסטי לא יִמָּצא 'רוב' לעקירת ההלכה. ניתן לומר: 'כנראה שבמקרים רבים' וכו', ואכן בכך יש לתקן (תוך זהירות שלא לפגוע בעצם המנהג עד כדי ביטולו המוחלט, כי יש בו תועלת רבה לילדים - וי"ל שאף למבוגרים).
 

חידוד

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
E. W אמר:
אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית הכנסת את התינוק
היפך מנהג ישראל מאז ומעולם (כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה).
מאז ומעולם?

לענ"ד כשנשים לא עבדו, לא היה כ"כ מצוי שהגברים צריכים לקחת איתם תינוק לשחרית.
 
לבי במערב אמר:
חימקו אמר:
לא ידעתי על מנהג כזה.
כי בדור האחרון נתמעט מאד... אך בבתי־הכנסיות החסידיים עודנו מצוי לרוב.

דווקא הכרתי זאת מבית כנסת ליטאי ’בעצם’ עד העצם... שם הגדילו לעשות ורכשו ספרים מצויירים על המשניות וכדו’ והעמידו מדף ’לילדי ישראל היקרים נ”י’.
 

חידוד

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
חידוד אמר:
לא היה כ"כ מצוי שהגברים צריכים לקחת איתם תינוק לשחרית.
לא זו הנקודה. מדובר על שויו"ט, וכחינוך לילד עוד מקטנות.
אחר המחילה זה לא היה נידון האשכול, אך אם בשבת ויו"ט היו מביאים תינוקים קטנים כ"כ אז אפשר להוכיח.
 
 

E. W

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
E. W אמר:
אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית הכנסת את התינוק
היפך מנהג ישראל מאז ומעולם (כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה).


נו נו... לא שמעתי מעולם על מנהג להביא ילדים בני שנה, שנה וחצי לבית הכנסת.... 
וזה כבר נהפך למנהג ישראל... יש גבול כמה אפשר להשתמש בטענת המחץ" מנהג ישראל" על כל דבר פסול ונגד ההלכה שעושים אנשים... 
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
E. W אמר:
לא שמעתי מעולם על מנהג
'לא שמעתי', פירושו האוטומטי: לא קיים (ולהפך ממשנה ערוכה בעדיות פ"ב מ"ב). פשוט נפלא.

 
E. W אמר:
וזה כבר נהפך למנהג ישראל
אכן, בהחלט. זהו מנהג ישראל - שאמנם לא פשט בכל תפוצות עמנו, אך גדולי־ישראל חיזקוהו ועודדוהו.
 

E. W

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
E. W אמר:
לא שמעתי מעולם על מנהג
'לא שמעתי', פירושו האוטומטי: לא קיים (ולהפך ממשנה ערוכה בעדיות פ"ב מ"ב). פשוט נפלא.

 
E. W אמר:
וזה כבר נהפך למנהג ישראל
אכן, בהחלט. זהו מנהג ישראל - שאמנם לא פשט בכל תפוצות עמנו, אך גדולי־ישראל חיזקוהו ועודדוהו.
דמוגגיה,
   לא שמעתי פירושו הוא שאם במאות בתי כנסת שהייתי בחיי בארץ ובחו"ל לא ראיתי דבר כזה מעולם זאת אומרת שקצת יוהרה לקרוא במה שנהוג בבית הכנסת דמר  "מנהג ישראל", 
ואף אם בקהילתו כך נוהגים ורבני קהילתו הינם גדולי ישראל גם לא הופך את הדבר למנהג ישראל..  הוא אשר אמרתי  צריך לדעת שלא כל דבר שנעשה בד' אמות שלי אוטומטי נחשב מנהג ישראל! 
ובמיוחד כשזה נגד ההלכה! 
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
'מנהג ישראל', כמובן, אין הכוונה לדבר הנהוג בכל תפוצות ישראל דוקא (שאז יכוּנֶה: 'מנהג כל ישראל'), אלא הנהגה טובה שנתייסדה ונתחזקה ע"י גדולי־הדור - גם אם בקהלה ספציפית.
בנדו"ד, ככל הידוע לי התפללתי ביותר מבית־כנסת אחד בימי חיי... וציינתי, כי אמנם נתמעטה הנהגה טובה זו בדורנו - אך יסודה קדוש וטהור, ויש להוכיח ממנה.
ההנחה האוטומטית כי מדובר ב'מנהג עוקר הלכה' הינה הוצש"ר גמורה.
 

דידי

משתמש רגיל
נראה לי שהדיון האחרון סטה מעט מהנושא, המנהג היה להביא תינוקות עם במבה בעגלתן על מנת שהאמא תוכל להכין ארוחת ערב או להביא ילדים שיראו מה זה תפילה??
גם אם יש מקומות שיש מנהג כזה (וכדמשמע מהמ"ב) לא נראה לי שהכוונה בגילאים המדוברים.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
דידי אמר:
המנהג היה להביא תינוקות עם במבה בעגלתן על מנת שהאמא תוכל להכין ארוחת ערב
כאמור, לא לזה הכוונה. ביקשתי להקיש מהמנהג הקיים בשויו"ט (אכן, כפי שצוין, כחינוך מקטנות) על זמני הצורך בימי־החול.
 

דידי

משתמש רגיל
לבי במערב אמר:
דידי אמר:
המנהג היה להביא תינוקות עם במבה בעגלתן על מנת שהאמא תוכל להכין ארוחת ערב
כאמור, לא לזה הכוונה. ביקשתי להקיש מהמנהג הקיים בשויו"ט (אכן, כפי שצוין, כחינוך מקטנות) על זמני הצורך בימי־החול.
לא זכיתי להבין את ההיקש, בכח גדולי הדור שקבעו את המנהג המדובר להחליט שהנזק מהפרעה לתפילה ע"י הילדים פחות משמעותי מהעניין הגדול של חינוכם והרגלתם לבוא לבית כנסת, ולדוג' יכולים להחליט בקהילה מסוימת ששווה להם לעשות שטיבל שבזכותו יתרבו התפילות והלימוד למרות שמנין אחד עלול להפריע למנין שלידו (מעשים שבכל יום), אך באופן אישי שעל כף המאזנים עומד או התפילה בציבור של פלוני או ההפרעה לכלל הציבור מה השייכות למנהג זה? 
(באמת, יתכן ואם זה קהילה שרובה מורכבת מאבות לתינוקות ויחליטו החלטה משותפת לתועלת הכלל שאפשר להביא תינוקות למרות ההפרעה, יוכלו לפתוח מעון ליד הבית כנסת :),  אבל לא על זה מדובר...) 
 

E. W

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ההנחה האוטומטית כי מדובר ב'מנהג עוקר הלכה' הינה הוצש"ר גמורה.


למה הנחה אוטומטית? 
הביאו לעיל את המשנ"ב שכתב כן. 
​​​​​​וכשמדובר על כמה תינוקות לפרק זמן משמעותי בתפילה ייתכן מאוד שאחד מהתינוקים ילכלך בטיטולו ויעברו המתפללים על עקירת ההלכה בפועל ממש! 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שמא מן הראוי להזכיר מהיכן החל הדיון.

הגבתי על טענה כי 'אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית־הכנסת את התינוק', שממנהג ישראל מוכח דלא כן (כמדומה שלא כאן הוא מקום הדיון בדברי המשנ"ב; אגב, מקורם משו"ע אדה"ז).
הוספתי והדגשתי [כבר בהודעתי הראשונה]: "כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה" - דהיינו, אין הנדון בתינוק שטיטולו מסריח, וגם לא בכזה הצורח ובוכה.
יש עוד שאלות?
 

E. W

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
שמא מן הראוי להזכיר מהיכן החל הדיון.

הגבתי על טענה כי 'אין שום צד שרצון ה' הוא להביא לבית־הכנסת את התינוק', שממנהג ישראל מוכח דלא כן (כמדומה שלא כאן הוא מקום הדיון בדברי המשנ"ב; אגב, מקורם משו"ע אדה"ז).
הוספתי והדגשתי [כבר בהודעתי הראשונה]: "כמובן, בהגבלות הנדרשות ע"פ הלכה" - דהיינו, אין הנדון בתינוק שטיטולו מסריח, וגם לא בכזה הצורח ובוכה.
יש עוד שאלות?

​​​יש עוד שאלה אחת... (שעל זה בדיוק הנידון) תינוק שכעת נקי וייתכן שטיטולו יסריח באמצע התפילה.... או שכעת הוא שקט וייתכן שבאמצע התפילה יתחיל לבכות. 
 
 

E. W

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
זהו ענין ל'שאלת רב', ועכ"פ - לא בציור כזה עסקתי (יעוי' עדות ר' '@חייל של הרבי' לעיל).
הנידון התחיל מחשש לבכי של התינוק, וכעדותו של @חייל של הרבי , והמשיך בתגובתי לעיל בחשש ללכלוכו של התינוק ועל זה היה כל הנידון על מנהג ישראל מול עקירת ההלכה! 
אם התכוונת למשהו אחר, קבל את התנצלותי על שלא הבנתיך... 
 
 
נבשר אמר:
לדעתי, תפילה דורשת מנוחת הנפש ויכולת התבוננות מבלי הפרעות, אשר על כן עצם היציאה עם תינוק ואני אחראי עליו כבר בזה חלק מהדעת חלק מהתאים המוח אינם יכולים מרוכזים לגמרי בתפילה, כמו ללכת להתפלל על הצד שמישהו חשוב אמור להתקשר, אדם אמור לנתק את הקשרים שלו עם העולם (במובן התרכזות) בזמן התפילה, כ"ש שבאמת כך יהיה ויפריע, אבל בעצם כל זה רק מצד המפריע של הדעת, כ"ש שהאדם מוכן ומזומן לקפוץ ברגע של בכי, אין לך קובע מקום כלל. לכך נ"ל יתפלל בביתו.

הדברים שכתבת פשוטים לדעתי. לא כל כך מבין את הדיון בכלל.

הכוונה בתפילה לא שהיא יותר חשובה מהמניין ומשאר המעלות.
אם אין כוונה אין תפלה, הכוונה היא התפלה.

אז איך אפשר לעשות מעלות מסביב התפלה ולאבד אפילו חלק מהכוונה?
 

ביאור הדבר

משתמש ותיק
א. תפילה ביחיד מותרת אם בציבור לא יכוון הראוי מצד ההלכה. (משנ"ב)

ב. אדם פטור מתפילה בציבור כאשר עוסק במצווה. (גמ' סוכה)

ג. אסור לעשות מצווה אם גורם פגיעה לשני. (פשוט במשנ"ב)

ד. יש שיטות שתפילה בציבור הוא מעלה ולא חיוב.
 
חלק עליון תַחתִית