ויאהב יצחק את עשיו

אמונת אומן

משתמש ותיק
התמיהות עולות מאליהן, ואשמח להפניה להסבר המתיישב על הלב.

א. יצחק לא ראה מיהו עשיו? איש שדה מגושם שעסוק בצידו מבוקר עד לילה?
ב. למה יצחק אומר לו שלא יביא מהגזל, ושישחט לו כדין, אם מדובר באיזה צדיק?
ג. נניח שעשיו צדיק, אבל יעקב הוא בוודאי צדיק איש תם העוסק בתורה מבוקר עד ליל... למה יצחק מעדיף את עשיו?
ד. איזו מן שאלות יש לו, האיך מעשרים את המלח. מפרישים מעשר כמו בכל דבר אחר...
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
איש חינוך יאמר לך, ללמדנו:
1) אב אוהב את בנו.
2) דווקא בגלל שהוא בן חלש, הוא זקוק לאהבה יתירה.

אך אם נדייק,
התורה נותנת סיבה [תנאי] למה אהב אותו, ואצל יעקב כתוב שרבקה אוהבת אותו ללא סיבה [ללא תנאי]
ולפי זה, אין כאן תמיהה, יצחק אכן אהב את עשיו אהבה התלוי' בדבר.
ויש להוסיף, שהתורה לא מתייחסת לאהבתו ליעקב, כי זה דבר המובן מאליו. [אך לפי זה עולה התמיהה שאהבת רבקה ליעקב כן כתובה]
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודה יעקבזון אמר:
איש חינוך יאמר לך, ללמדנו:
1) אב אוהב את בנו.
2) דווקא בגלל שהוא בן חלש, הוא זקוק לאהבה יתירה.

אך אם נדייק,
התורה נותנת סיבה [תנאי] למה אהב אותו, ואצל יעקב כתוב שרבקה אוהבת אותו ללא סיבה [ללא תנאי]
ולפי זה, אין כאן תמיהה, יצחק אכן אהב את עשיו אהבה התלוי' בדבר.
ויש להוסיף, שהתורה לא מתייחסת לאהבתו ליעקב, כי זה דבר המובן מאליו. [אך לפי זה עולה התמיהה שאהבת רבקה ליעקב כן כתובה]
דברים נחמדים לדרשת חינוך. 
אני מנסה להבין פשט!
באמת, יצחק אבינו, עולה תמימה, פחד יצחק [תצייר לעצמך את הבריסקער רב...] אוהב את בנו הרשע הרוצח בגלל שהוא מביא לו ציד?
 
 

חידוד

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
דברים נחמדים לדרשת חינוך. 
אני מנסה להבין פשט!
באמת, יצחק אבינו, עולה תמימה, פחד יצחק [תצייר לעצמך את הבריסקער רב...] אוהב את בנו הרשע הרוצח בגלל שהוא מביא לו ציד?
אתה הולך חצי פשט וחצי דרש, בפשט לא כתוב שהוא רוצח ורשע, ובדרש כתוב שהוא הציג את עצמו צדיק, גם אם לא ברור בדיוק מה היתה ההצגה כתוב שזה היה.

לגבי מה שהזהיר אותו על השחיטה, ראיתי פעם שר' ירוחם עומד על זה שזה דרך הצדיקים שאפי' שלכאו' אין חשש הם מזהירים ונזהרים, (שוב תדמיין את הבריסקער רב).
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
חשבתי על השאלה כיצד מעשרין את המלח, עשיו ידע שלא מעשרים מלח, אך במעשר לבד מעצם המצוה יש עניין סגולי, עשר בשביל שתתעשר וכדו', למען יברכך ד' אלו', עשיו שאל, כיצד במלח שלא מעשרים זוכים לברכה, איך המלח מתברך, איך שבט לוי יקבלו מלח, ולא האמין בברית המלח בקרבנות, זה לא התחום שלו, הן הוא מכר את הבכורה...
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
איזו מן שאלות יש לו, האיך מעשרים את המלח. מפרישים מעשר כמו בכל דבר אחר...
שמעתי בשם הגרח''ק ע''פ פרקי דר''א כי אשתו של לוט מלוקקת ע''י הכלבים עד תומה כמעט בכל יום ובלילה צומחת שוב ע''כ שאל האם נחשבת לגידולי קרקע וכו'
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
התמיהות עולות מאליהן, ואשמח להפניה להסבר המתיישב על הלב.

ב. למה יצחק אומר לו שלא יביא מהגזל, ושישחט לו כדין, אם מדובר באיזה צדיק?

ד. איזו מן שאלות יש לו, האיך מעשרים את המלח. מפרישים מעשר כמו בכל דבר אחר...
ב. עי' גור אריה שנתקשה בזה, ויש ע"ז תי' גם מר' ירוחם [כמדומני], כי אף לצדיק היה יצחק מדבר כך, כי צדיקים לעולם אינם רגועים, ולעולם הם אומרים ומזהירים שיזהרו שלא יכשילו אותם
ד. היה ע"ז אשכול במשך השבוע
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
רואים שקוף אמר:
לא כתוב שהוא רוצח ורשע, ובדרש כתוב שהוא הציג את עצמו צדיק, גם אם לא ברור בדיוק מה היתה ההצגה כתוב שזה היה.
לדידי,
התורה מציירת לנו רשע.
הלעיטני, האדום האדום, ויבז. איש שדה בניגוד ליעקב איש תם. נשיו מקטרות לע''ז ומכהות עיניו של יצחק...
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
התמיהות עולות מאליהן, ואשמח להפניה להסבר המתיישב על הלב.

א. יצחק לא ראה מיהו עשיו? איש שדה מגושם שעסוק בצידו מבוקר עד לילה?
ב. למה יצחק אומר לו שלא יביא מהגזל, ושישחט לו כדין, אם מדובר באיזה צדיק?
ג. נניח שעשיו צדיק, אבל יעקב הוא בוודאי צדיק איש תם העוסק בתורה מבוקר עד ליל... למה יצחק מעדיף את עשיו?
ד. איזו מן שאלות יש לו, האיך מעשרים את המלח. מפרישים מעשר כמו בכל דבר אחר...
חלק מן השאלות
מלבי"ם פרשת תולדות
(א) השאלות (א - יא)
מה ראה יצחק לברך את עשו דוקא ולא את יעקב, וכי לא ידע שעשו איש שדה ויעקב איש תם,
ומה ראתה רבקה להשתדל כל כך להסיר הברכה מעשו,
ועוד הכי לא היה אפשר לברך את שני הבנים, ויעקב ברך את מנשה ואת אפרים ואת כל בניו, ואיך תחול הברכה על יעקב אחר שכוונת יצחק היה על עשו,
וכל הענין הזה שלבש יעקב בגדי עשו ויצחק אמר הקול קול יעקב והידים ידי עשו, שכפי הנראה מספור התורה היה ענין שנעשה בהשגחת ה' יפלא מאד,
ומדוע לא הגיע ליצחק הערה מאת ה' שיברך את יעקב.
מ"ש אולי ימושני אבי, למה לא חשש להכרת הקול, ומ"ש רבקה עלי קללתך, וכי יכול אדם לקחת על עצמו קללת חברו. יצחק אמר תחלה כמסתפק מי הוא ואמר הקול קול יעקב ויברכהו, ואח"כ חזר ושאל האתה זה בני עשו, ואמר שנית ויברכהו. למה ברכו בטובות גשמיות ולא בברכת אברהם כמו שברכו בשלח אותו פדנה ארם. בחרדה שחרד יצחק מי אפוא ולמה אמר גם ברוך יהיה. עשו שאל תחלה ברכני גם אני אבי ואח"כ אמר הלא אצלת לי ברכה ואח"כ אמר הברכה אחת היא לך אבי, ולא נודע מה חדש בכל שאלה, ולמה לא אמר לו יצחק תיכף מה שאמר לבסוף הן גביר שמתיו לך וכו', ואחר שלבסוף ברך את עשו הנה משמני הארץ יהי' מושבך, היה לו לברכו כן תיכף, ולא היה שנאה בין האחים כשהיה מברך את שניהם:
 
 

חידוד

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
רואים שקוף אמר:
לא כתוב שהוא רוצח ורשע, ובדרש כתוב שהוא הציג את עצמו צדיק, גם אם לא ברור בדיוק מה היתה ההצגה כתוב שזה היה.
לדידי,
התורה מציירת לנו רשע.
הלעיטני, האדום האדום, ויבז. איש שדה בניגוד ליעקב איש תם. נשיו מקטרות לע''ז ומכהות עיניו של יצחק...
תקלה, הדברים המצוטטים הם ממני.

יש הבדל בין רוצח ורשע על בסיס יום יומי לבין התנהגות שיתכן שהיתה חד פעמית בזמן עייפות, והיה כאן כמו אדם ניכר בכוסו בכיסו ובכעסו.
מנין לך שאיש שדה זה חיסרון, יצחק אומר ראה ריח בני כריח שדה אשר ברכו ה' וברור שראה בזה מעלה גדולה (שוב זה בפשט, כי על פי דרש זה היה ריח מיוחד).
שים לב גם לצד השני מה טוב ביושב אוהלים אנחנו יודעים שזה אהלי תורה של שם ועבר אבל התורה לא פירשה.

ממש לא באתי לומר שהעיקר זה הפשט ולא הדרש, רק שהצגת את השאלה בצורה של חצי פשט וחצי דרש וזה העצים את השאלה.

למעשה זה השאלות שלך ודאי קשות, ואני לא יודע אם אמורה להיות כאן תשובה שנוכל לומר עליה כפתור ופרח, הפלא ופלא, קושיא מעיקרא ליתא.


שמעתי פעם מהלך שודאי שיצחק ידע הכל אבל כיון שעשיו הוא הבכור וראוי לרשת (ולא כמו ישמעאל שהוא משפחה), כל עוד הקב"ה לא אמר שיעקב הוא הנבחר אין לו רשות לשנות, על דרך שאמרו בגמ' לא תהי בעבורי אחסנתא אפי' מבר ביש לבר טב דלמא נפיק מיניה זרעא מעליא, וגם כאן זה מכבשי דרחמנא שאין רשות להתערב (הנה למשל אליפז היה יושב בחיקו של יצחק ולומד ואולי עדיין היה לו פוטנציאל). 
אישית לא השתכנעתי מזה אבל אולי אחרים ישתכנעו.


לדידי הקושיא היותר גדולה איך יכול להיות שיעקב הצדיק היה נדחה, אין שום סיבה בעולם שבן של יצחק ונכד של אברהם שהוא כ"כ צדיק ידחה מלהיות ממשיך של אברהם רק כי יש לו עוד אח, ואין שום סיבה וגם לא נרמז בשום מקום שיצחק לא ידע את מעלתו של יעקב.
לכן אם נאמר שאין הפשט שיעקב היה נדחה אלא שיעקב ועשיו יחד היו ממשיכים את דרך אברהם יותר קל לי להבין שיצחק לא רצה לדחות את עשיו שעדיין יש לו או לזרעו תקוה, וברגע שעשיו בפרשה אז יש לו את זכויות הבכורה.
אבל באשכול אחר הביאו מהרמב"ן שארץ ישראל נכללה בברכות הראשונות (ולא רק בברכת אברהם שבסוף הפרשה), ולפו"ר נראה שיצחק התכוון שרק עשיו יקבל את א"י ויעקב ידחה לגמרי וזה דבר שאין הדעת סובלתו, אא"כ נאמר שהכוונה שהבכור הוא העיקר והצעיר טפל לו ולכן הכל שייך לבכור אבל אצל בני יעקב אינו כן.


 
 

פריחת ההרים

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
רואים שקוף אמר:
לא כתוב שהוא רוצח ורשע, ובדרש כתוב שהוא הציג את עצמו צדיק, גם אם לא ברור בדיוק מה היתה ההצגה כתוב שזה היה.
לדידי,
התורה מציירת לנו רשע.
הלעיטני, האדום האדום, ויבז. איש שדה בניגוד ליעקב איש תם. נשיו מקטרות לע''ז ומכהות עיניו של יצחק...
מקטרות לע"ז זה מדרש. מכהות עיניו של יצחק זה מדרש.
הדבר היחיד שמפורש בתורה - מורת רוח ליצחק ורבקה.
ממליץ בחום על המאמר המצורף, אמנם סגנון כתיבה לא כ"כ מקובל, קצת מודרני, אבל תוכן מדהים ורלוונטי.
המאמר של הרב זקס
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
רואים שקוף אמר:
לא כתוב שהוא רוצח ורשע, ובדרש כתוב שהוא הציג את עצמו צדיק, גם אם לא ברור בדיוק מה היתה ההצגה כתוב שזה היה.
לדידי,
התורה מציירת לנו רשע.
הלעיטני, האדום האדום, ויבז. איש שדה בניגוד ליעקב איש תם. נשיו מקטרות לע''ז ומכהות עיניו של יצחק...
זה לא ציטוט של דבריי
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
השכיחות של תקלה זו גבוהה מכדי שאוכל לתקנה בכל פעם...
אולי כדאי שהנהלת הפורום תיתן דעתה לתקלה זו וסיבותיה
 

חימקו

משתמש ותיק
כשמצטטים קטע מתוך תגובה, קופץ חלון קטן שכתוב בו "ציטוט", שעליה לוחצים, לפעמים החלון עומד על תגובה של משתמש אחר וכשלוחצים על המילה "ציטוט", בהודעה כתוב שהציטוט נלקח ממנו.
מה שצריך לעשות להזיז קצת את הדף שהמילה ציטוט תהיה מכוונת להודעה שממנה נלקחה ההודעה.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
חימקו אמר:
כשמצטטים קטע מתוך תגובה, קופץ חלון קטן שכתוב בו "ציטוט", שעליה לוחצים, לפעמים החלון עומד על תגובה של משתמש אחר וכשלוחצים על המילה "ציטוט", בהודעה כתוב שהציטוט נלקח ממנו.
מה שצריך לעשות להזיז קצת את הדף שהמילה ציטוט תהיה מכוונת להודעה שממנה נלקחה ההודעה.
אני שמח שמישהו מספק סוף סוף הסבר הגיוני לתקלה המציקה הזו. ייש"כ. 
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
חימקו אמר:
כשמצטטים קטע מתוך תגובה, קופץ חלון קטן שכתוב בו "ציטוט", שעליה לוחצים, לפעמים החלון עומד על תגובה של משתמש אחר וכשלוחצים על המילה "ציטוט", בהודעה כתוב שהציטוט נלקח ממנו.
מה שצריך לעשות להזיז קצת את הדף שהמילה ציטוט תהיה מכוונת להודעה שממנה נלקחה ההודעה.

במלים אחרות:
לא מצטטים מתוך ציטוט. ניתן לגשת להודעה המקורית בעזרת החץ המלווה כל ציטוט.
במקרה של טעות, אפשר לערוך ולתקן ידנית את שם המצוטט.
 

חידוד

משתמש ותיק
הרב @אמונת אומן
ראיתי שאברבנאל כותב שדעת יצחק שאין כוונת יצחק שיעקב ידחה, והברכה שרצה לברך היא שעשיו יהיה בעל הברית עם ה' ויעקב כאחיו הצעיר יהיה טפל לו, וכמובן שמאריך בעניין כדרכו.
ובספורנו כותב שודאי שארץ ישראל שייכת ליעקב אבינו וכו', ומה שרצה לברך את עשיו בהוי גביר לאחיך יצחק סבר שכך יותר טוב ליעקב עיי"ש.
ובמעשי ה' כתב שהברכה היתה על העוה"ז בעוד העוה"ב שייך לעשיו, וגם הוא האריך בפרטי המהלך.

שלושת אלה הם מתחילת האחרונים, האם מישהו מכיר כבר בראשונים שעמדו על הקושי שבפרשה וביארו במהלכים דומים?
 

תורתך שאלתי

משתמש רגיל
האם יצחק ידע מה מצבו האמיתי של עשו
יש בכך 2 דעות מרכזיות:
  • דעת רוב המפרשים, שיצחק ידע היטב. ויש כמה ביאורים מדוע בירך אותו. רד"ק מבאר שרצה לברכו, כדי לנסות להשפיע עליו להיטיב את דרכיו. הספורנו מבאר שיצחק הכיר את גודל רשעו של עשו, אך לא ידע את כל עוצמת רשעותו.
והאלשיך סובר שהוא ידע את מצבו הרוחני ובגלל שלא היו לו הרבה זכויות ומצוות, ביקש ממנו יצחק שייצא לצוד לו ציד, כדי לזכות אותו במצות כיבוד הורים.

  • לעומתם, רשב"ם סובר שמרצונו של יצחק לתת לעשו את הברכות אנו למדים שכנראה הוא לא ידע על מצבו הרוחני האמיתי. ורש"ר הירש מוסיף, שיצחק לא הבחין במעשיו ובמצבו הרוחני האמיתי של עשו, למרות שהיו לו כמה "תמרורי אזהרה" בדרך, אחד מהם נישואי עשו לשתי נשים מבנות חת. דבר זה אמור היה לפקוח את עיני יצחק, ולהראות לו את בנו הבכור כפסול גמור לתפקידו. למרות זאת, כוחו של עשו כש"ציד בפיו" היה כה גדול, עד שהצליח לשים מסוה על פניו ועלה בידיו להטעות את אביו ולגנוב את לבו, על אף שאורח חייו עמד בסתירה גמורה לדרכו של אביו.
 
תשובות נוספות ניתן לראות בספרי תורתך שאלתי חלק ב' עמוד128

וכן בקישור בקובץ הרצ"ב 


 
 

קבצים מצורפים

  • האם יצחק ידע מיהו עשו האמיתי.pdf
    342.7 KB · צפיות: 8

נופך

משתמש ותיק
לנו פשוט שהאר"י, ואצ"ל רשב"י א"א היה להטעותם, אך יצחק מובן לנו שיתכן שעשיו יצליח "לרמות" אותו, וכי לא יכול היה בקדושתו להרגיש איפה יש קדושה ואיפה הפכה??
וכל התירוצים המוכרים לא מניחים את הדעת. שמעתי, שמכאן נלמד אחד משניים, או שכל מה שצדיקים מרגישים כי הקב"ה פוקח עיניהם, וכאן היה רצון משמים שלא ירגיש וא"כ לא היה לו בזה שום הרגשה רוחנית, או (ולי יותר נוח בזה) שאיננו מבינים את דרגתו של עשיו, והרע שבו הוסתר תחת מעטה אמת של מדרגות גבוהות ולכן יכול היה להטעות את יצחק.
 

פלגי מים

משתמש ותיק
עשו היה מכבד את אביו מה שאף אחד אחר לא כיבד כדרך שעשו כיבד
ובדרך ממילא נמשכה אהבת יצחק כלפיו באופן מיוחד ורצה להשתמש בזכותו זו העצומה כדי להעלותו ולנסות להיטיב דרכיו
[יצחק הוא גבורות קדושות ועשו הוא גבורה דקליפה אם כן יש שייכות מיוחדת בעשו ליצחק ׳סוספיתא דדהבא׳].
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
פלגי מים אמר:
עשו היה מכבד את אביו מה שאף אחד אחר לא כיבד כדרך שעשו כיבד
ובדרך ממילא נמשכה אהבת יצחק כלפיו באופן מיוחד ורצה להשתמש בזכותו זו העצומה כדי להעלותו ולנסות להיטיב דרכיו
[יצחק הוא גבורות קדושות ועשו הוא גבורה דקליפה אם כן יש שייכות מיוחדת בעשו ליצחק ׳סוספיתא דדהבא׳].
ברוך שכיוונת, להסבר הזה כיוונתי ולא הספקתי לכותבו.

אנו יודעים שהנהגתו של יצחק היתה שונה מהנהגתו של אאע''ה מקצה לקצה, אברהם תכלית החסד, יצחק כולו יראה.

לשבר את האוזן בלבד - תדמיינו את הבריסקער רב, ואביו הוא ר' אריה לוין... [אם לדייק יותר, תפלת אאע''ה על סדום מזכירה יותר דמות עוד יותר דמות אחרת, אך מטעמים הידועים אמנע מלנקוט בשם המפורש...]

והנה בא יעקב עם הנהגה מחודשת הממזגת בין 2 ההנהגות המנוגדות, מידת התפארת. 

גם אם יצחק ידע שיעקב כולו אמת ותום, הרי יעקב דרך בדרך חדשה, ואילו עשיו ''ציד בפיו'', הוא השכיל לרמות את אביו כי הוא דבק במידתו הוא, מידת הגבורה.

ואין תימה שיצחק אהב את בנו בכורו שממשיך את הנהגתו הוא ולא פונה לדרך אחרת.


וראה בזוה''ק תולדות דף קל''ו:
''אי הכי אמאי לא רחים ליה יצחק ליעקב כ''כ כמו לעשיו... אלא כל זינא רחים לזיניה, ואתמשיך ואזיל זינא בתר זיניה... ועל דא רחים ליה לעשיו יתיר מיעקב'',
ובאמת עשיו היה שייך למידת הדין מצד הסט''א, ולכן יצחק בעיניו הצופיות ראה אמת שהוא הולך ''בדרכו''.

לא פלא שעשיו שואל:
אבא האיך מעשרים את התבן... הנה אני לא מחפש לי קולות והתירים. אני מדקדק גדול...

ועוד יותר מזה, מה פתאום הוא שואל האיך מעשרים את המלח, הרי הוא מציג עצמו כע''ה, ואם אינו יודע שמלח פטרו ממעשר, א''כ מה השאלה בכלל? מעשרים, אחד מעשר!
אלא עשיו אמר ליצחק: נכון שמהדין א''צ לעשר, אבל למעשר יש הרי סיבה, אנו משתפים את הקב''ה במה שקיבלנו, וא''כ כיצד מעשרים את המלח, איך אפשר לקיים את הענין הזה במלח גם אם אין חובה עפ''י דין,

וזה גרם ליצחק לחשוב שעשיו הוא באמת אדם שלבו מלא רצון להיטיב ולהחמיר.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מבשן אשיב אמר:
אמונת אומן אמר:
איזו מן שאלות יש לו, האיך מעשרים את המלח. מפרישים מעשר כמו בכל דבר אחר...
שמעתי בשם הגרח''ק ע''פ פרקי דר''א כי אשתו של לוט מלוקקת ע''י הכלבים עד תומה כמעט בכל יום ובלילה צומחת שוב
ע''כ שאל האם נחשבת לגידולי קרקע וכו'
א"כ למה שאל "כיצד" מעשרין את המלח, ולא "האם" מעשרין את המלח?
 
 

לידע

משתמש ותיק
א"כ למה שאל "כיצד" מעשרין את המלח, ולא "האם" מעשרין את המלח?
י"א ששאל 'היאך - מעשרין את המלח?' אבל אי"ז הולם הלשון ממש.
ואגב אורחא- לכאו' יל"ב מה ששאל דוקא בעניינים אלו את יצחק אביו - משום שיצחק היה מרא דשמעתתא שהרי הוא תיקן מצוות מעשר כש"כ הרמב"ם.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לכאו' יל"ב מה ששאל דוקא בעניינים אלו את יצחק אביו - משום שיצחק היה מרא דשמעתתא שהרי הוא תיקן מצוות מעשר כש"כ הרמב"ם.
שמעתי על זה משל יפה -היה בחור שרצה ליכנס לישיבה מובחרת -וידע שכירשם יקראוהו למבחן אצל ראש הישיבה, וידע שאין לו סיכוי בעולם להצליח במבחן, מה עשה? שבועיים לפני זמן הרישום לישיבה הגיע לישיבה ההוא לשבת וניגש לראש הישיבה ושאל אותו "שמעתי שראש הישיבה כתב בספרו ביאור חזק מאוד על סוגיא פלוני ליישב את הקושיא שכולם שואלים- לא הספקתי להשיג את הספר -אולי אז אולי רה"י יכול להגיד לי את התשובה?"
והתחיל רה"י להסביר לו את חידושו הגדול שחידש בספרו, והוא לא הבין מילה וחצי מילה, אבל שאל קושיא פה וקושיא שם, ולבסוף אמר לרה"י "אוהו -זה ממש תירוץ חזק מאוד! והראיות ממש 'גיוואלדיג!".
לאחר שבועיים פנה לרשם הישיבה ואמר שרוצה להירשם לזמן הבא לישיבה, אמר לו הרשם "נקבע לך מבחן אצל רה"י, פנה הרשם לרה"י ואמר לו יש בחור בשם כך וכך שרוצה להיבחן כדי להיכנס לישיבה,.
אמר רה"י לרשם "אותו?? אני לא צריך לבחון אותו, הוא בחור חזק, דיברתי איתו בלימוד לפני שבועיים כשהיה פה לשבת!" - והבחור התקבל לישיבה.

כך ידע עשו שאם יבחון אותו יצחק הוא יתפוס מיד שאינו לומד כלום, לכן הוא בא מעצמו ליצחק והתחיל לדבר איתו בלימוד ולשאול שאלות על "הנושא שעליו חידש יצחק חידושים", וכנ"ל שיצחק תיקן תקנת מעשרות, ומיד אהבו יצחק.
 

זכרונות

משתמש ותיק
התמיהות עולות מאליהן, ואשמח להפניה להסבר המתיישב על הלב.

א. יצחק לא ראה מיהו עשיו? איש שדה מגושם שעסוק בצידו מבוקר עד לילה?
ב. למה יצחק אומר לו שלא יביא מהגזל, ושישחט לו כדין, אם מדובר באיזה צדיק?
ג. נניח שעשיו צדיק, אבל יעקב הוא בוודאי צדיק איש תם העוסק בתורה מבוקר עד ליל... למה יצחק מעדיף את עשיו?
ד. איזו מן שאלות יש לו, האיך מעשרים את המלח. מפרישים מעשר כמו בכל דבר אחר...
שאלות יפות, אבל מה שיותר קשה איך יצחק בכלל אכל משחיטת מומר לע"ז
שמעתי פעם סיפור, שהאדמו"ר רבי מרדכי מנדבורנה זצוק"ל הגיע לאיזה עיר לשבות שם, וכנהוג השוחט רבי משה חיים פלברבוים ז"ל הגיע עם הסכינים להראות לחכם את סכיני השחיטה, האדמו"ר אמר שאין צורך לבדוק את הסכין כי הוא מרגיש במרק את כשרות המאכל, בליל שבת כשטעם את המרק, נהנה מאד, והפליא את כשרותו של השוחט, והמשיך להשתמש מפעם לפעם בשוחט זה בעת הצורך,
על פי סיפור זה ניתן לומר שעשיו גם ידע שאם הוא ישחט אביו ירגיש תיכף שהשחיטה נבלה ולא יאכל, וגם יגלה את רשעותו, ולכן תמיד שהגיש לאביו מאכל הטעון שחיטה הוא כיבד את יעקב במצוות השחיטה, יצחק כשטעם את האוכל הרגיש שהשוחט הוא צדיק נשגב, ושאל את עשיו מי שחט? עשיו עונה, אני שחטתי, ולכן הוא אהב אותו, ובדיוק מאותה סיבה רבקה אהבה את יעקב כי היא ידעה שהשוחט הוא יעקב ולא עשיו
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
את דרגתו של עשיו,
סוף סוף ראשו נמצא במערת המכפלה עם האבות .
גופו כתוב נמצא בקדם .
השם שמואל כותב שהבת קול כאשר נולד אמרה לאה . כלומר הזיווג שלו היה אחת האמהות .
מעשיו יצא עמלק אבל מצד שני בני בניו של המן למדו תורה .
על תמנע אמו של עמלק הגמרא מרמזת שהיית צריכה להכנס לתוך עם ישראל והיות ולא נכנסה יהיו הרבה צרות לעם ישראל .
לבן האח של רבקה היה האוייב הכי גדול לעם היהודי יותר מפרעה . כנ"ל בנו בלעם שיכל להשמיד חס וחלילה את כל עם ישראל
העולם מורכב . לא חד מימדי .
 
לא בא עשיו לעולם על מנת שיהיה רשע, דא"כ על מה נתבע, אלא שעשיו היה בחלקו לנצח הרע ולהיות הגדול במעלה, ולאה הייתה לחלקו, בכורה, כהונה ומלכות, אבל לא זכה. יעקב היה בלא אחיזה כלל ברע, והוא אחרי שנטהר מחטא אדם הראשון ונתברר הרע כנודע. אמנם אחר שלקח הבכורה, מכאן ואילך חייב יעקב אבינו להתעסק עם הרע תמיד, והוא גלותו אצל לבן, דינה, יוסף, וירידתו למצרים, והוא הוא אחיו אני ברמאות. ושוב יוסף הצדיק כן, ועל כן זרעו של עשיו נופל בידי בני רחל (אך חילוק גדול יש בין יוסף לבנימין במלחמתם ברע).
שמעתי שדוד הוא המשלים של עבודת עשיו, ואחר שעשאו בשלמות זכה למה שזכה, ולכן רצה שיאמרו אלקי דוד וכו', ונראים הדברים.
 
חלק עליון תַחתִית