מלמד להועיל
משתמש ותיק
שאומרים בקריאת שמע, מישהו אמר לי שלפי השיטות שקריאת שמע דאורייתא זה רק הפסוק הראשון אז ברוך שם גם כן נכלל בזה
זה נכון?
זה נכון?
תורה שבע''פ היא גם תורה. ואה''נ דלא יהיה בו דין דקדוק באותיותיה דנדרש מוהיו הדברים האלה, וכאשר ידוע כן בשם הגרי''ז מבריסק ז''ל, שהקפיד על בנו (שמינהו לשמור עליו שידקדק בק''ש בזקנותו) על שהעיר לו שלא דקדק בבשכמל''ו.אברך אמר:איך זה יכול להיות דאורייתא? איפה זה כתוב בתורה? מילא ק"ש, דרשינן "והיו הדברים האלה" - האלה ממש, אבל בשכמל"ו?
לא הבנתי. בשביל שתהיה מצוה דאורייתא, צריך שיהיה לה מקור בתורה, פסוק מפורש, או לפחות לימוד בא' מי"ג מידות שהתורה נדרשת בהן.דרומאי אמר:תורה שבע''פ היא גם תורה. ואה''נ דלא יהיה בו דין דקדוק באותיותיה דנדרש מוהיו הדברים האלה, וכאשר ידוע כן בשם הגרי''ז מבריסק ז''ל, שהקפיד על בנו (שמינהו לשמור עליו שידקדק בק''ש בזקנותו) על שהעיר לו שלא דקדק בבשכמל''ו.אברך אמר:איך זה יכול להיות דאורייתא? איפה זה כתוב בתורה? מילא ק"ש, דרשינן "והיו הדברים האלה" - האלה ממש, אבל בשכמל"ו?
וכמדומה ששמעתי שהגרי''ז הסתפק אם בשכמל''ו יוצא למפרע דדרשינן מוהיו.
עיין במאמר יראה טהורה מ"ש בזה.יהודי אמר:הביאור הלכה הנזכר (בסי' סא סעיף יג) הכריע שבדיעבד אם לא אמר אינו חוזר ויוצא ידי חובתו, ובסי' סג (ס"ק יא-ב) פסק המ"ב שאם אמר ולא כיוון לא יד"ח ועליו לחזור. ולפום ריהטא הוא פלא.
לכאורה הדברים נכונים. גם הביאור הלכה שם שמדבר על השיטות שהכוונה מעכבת, כותב בהדיא שזה תקנת חכמים. וכבר הביאו ראיות נכבדות לזה, כההיא דאנשי גליל בפסחים נו. שלא אמרו כלל בשכמל"ו, ומ"מ גם בלא זה מהיכי תיתי לחדש שיהיה דאורייתא, והיכן מצינו שיהא זה הלכה למשה מסיני, וכמו שכתב @אברך.אברך אמר:לא הבנתי. בשביל שתהיה מצוה דאורייתא, צריך שיהיה לה מקור בתורה, פסוק מפורש, או לפחות לימוד בא' מי"ג מידות שהתורה נדרשת בהן.דרומאי אמר:תורה שבע''פ היא גם תורה. ואה''נ דלא יהיה בו דין דקדוק באותיותיה דנדרש מוהיו הדברים האלה, וכאשר ידוע כן בשם הגרי''ז מבריסק ז''ל, שהקפיד על בנו (שמינהו לשמור עליו שידקדק בק''ש בזקנותו) על שהעיר לו שלא דקדק בבשכמל''ו.אברך אמר:איך זה יכול להיות דאורייתא? איפה זה כתוב בתורה? מילא ק"ש, דרשינן "והיו הדברים האלה" - האלה ממש, אבל בשכמל"ו?
וכמדומה ששמעתי שהגרי''ז הסתפק אם בשכמל''ו יוצא למפרע דדרשינן מוהיו.
שים לב, אני לא מקשה על מי שירצה לומר דבשכמל"ו מעכב, אבל לא יתכן שזה דין דאורייתא, ובע"כ שהוא מדרבנן.
מה זה מאמר יראה טהורהamsgula.net אמר:עיין במאמר יראה טהורה מ"ש בזה.יהודי אמר:הביאור הלכה הנזכר (בסי' סא סעיף יג) הכריע שבדיעבד אם לא אמר אינו חוזר ויוצא ידי חובתו, ובסי' סג (ס"ק יא-ב) פסק המ"ב שאם אמר ולא כיוון לא יד"ח ועליו לחזור. ולפום ריהטא הוא פלא.
אכן מעניין, לכאו' הרעיון לומר הפרשיות הוא להוכיח שמקיים מה שעושה כעת בהנחת תפילין, ומה שכתוב - כתוב ותו לא.שאר לעמו אמר:לכן הסתפקתי, כשהפמ"ג כותב לומר ד' פרשיות ק"ש עם התפילין, ומי שמניח גם ביד שניה כמו ספק איטר, ואומר ד' פרשיות, האם צריך לומר ברוך שם או שהוא כקורא בתורה ולא אומר בשכמל"ו.