עולם הכוללים, אתה מרוצה מהכולל שאתה לומד בו?

אתה מרוצה מהכולל שאתה לומד בו?

  • מרוצה מאד

    קולות: 53 29.6%
  • מרוצה ויש מה לתקן

    קולות: 62 34.6%
  • סביר

    קולות: 37 20.7%
  • לא מרוצה כלל

    קולות: 27 15.1%

  • סה"כ בוחרים
    179

מוחל וסולח

משתמש ותיק
הכולל שהוא משאת חיי...

כולל שראש הכולל פתח את המסגרת כדי שידביקו לו את התואר 'ראש הכולל', שיקפיד עם האברכים על שמירת סדרים מדוייקים. וכו' כדי שנרגיש שאנחנו לומדים בכולל 'שלו'.
ירצה לנו שיחת מוסר ע"כ, שאם לילד יש חום בגן, אזי האשה תצא מהעבודה, ולא אנחנו נצא מהכולל, כי זה מראה שיש פגם באהבת תורה.
ואז הראש כולל מחליט שאתה לא מתאים למסגרת שלו, כיון שענית לו שאם ראש הכולל היה אוהב תורה אמיתי, הוא היה משלם משכורת אמיתית ומכובדת, ולא מלגה של 12 ש"ח (פחות או יותר) לשעה. (ואם ניתן בכלל להגדיר זאת כמלגה, הרי הוא משלם על תפקיד ניצב, בסרט 'ראש הכולל'.)

סיפור ששמעתי מאברך לאחרונה.
 

את בש

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
אני חושב שיש צורה מסויימת שמאוד חסרה כיום,
כולל נשים-נזיקין שלומדים כעמוד ליום עם ה"רייד" בצורה רצינית!
לא, אני לא מתכיון להיכנס לחקירות סביב "שם מזיק" ו"דעת המגיד משנה ביישוב שיטת הרמב"ם אליבא דהקצות בהו"א" את זה עשינו בישיבה, עכשיו הגיע הזמן לעבוד על ידיעות, אבל לא ידיעות שטחיות ולא סגנון של 'דף היומי' אלא ללמוד לצורך הענין מסכת כל שנה בעיון קל, של תפיסת הרייד הבסיסי בגמ' ולהספיק, כן, פשוט להספיק, שאברך ייצא אחרי שנה עם בבא קמא ביד ואחרי עשר שנים עם רוב נשים נזיקין ביד! ולא עם ערימה של ידיעות וסברות.
ויודגש, הסגנון מתאים למי שכבר למד בעיון את הסוגיות ורק רוצה לדעת שיש בכל מסכת גם את דף כ"ג והלאה..
לאברכים לא מספיק רק רייד אלה גם בית יוסף ושו"ע. הרעיון עצמו נפלא גם אני חשבתי על זה אלה שהספק כזה מחייב מראה מקומות מפורט כי ללמוד ולחפש לבד את עיקרי השיטות בסוגיה זה לוקח הרבה זמן הבעיה שבשביל לכתוב מראה מקומות בהספק כזה צריך ראש כולל תלמיד חכם גדול
 

את בש

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
הכולל שהוא משאת חיי...

כולל שראש הכולל פתח את המסגרת כדי שידביקו לו את התואר 'ראש הכולל', שיקפיד עם האברכים על שמירת סדרים מדוייקים. וכו' כדי שנרגיש שאנחנו לומדים בכולל 'שלו'.
ירצה לנו שיחת מוסר ע"כ, שאם לילד יש חום בגן, אזי האשה תצא מהעבודה, ולא אנחנו נצא מהכולל, כי זה מראה שיש פגם באהבת תורה.
ואז הראש כולל מחליט שאתה לא מתאים למסגרת שלו, כיון שענית לו שאם ראש הכולל היה אוהב תורה אמיתי, הוא היה משלם משכורת אמיתית ומכובדת, ולא מלגה של 12 ש"ח (פחות או יותר) לשעה. (ואם ניתן בכלל להגדיר זאת כמלגה, הרי הוא משלם על תפקיד ניצב, בסרט 'ראש הכולל'.)

סיפור ששמעתי מאברך לאחרונה.
ראש הכולל לא באמת אוהב תורה והאברך הוא חצוף עז פנים וכפוי טובה
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
את בש אמר:
מוחל וסולח אמר:
הכולל שהוא משאת חיי...

כולל שראש הכולל פתח את המסגרת כדי שידביקו לו את התואר 'ראש הכולל', שיקפיד עם האברכים על שמירת סדרים מדוייקים. וכו' כדי שנרגיש שאנחנו לומדים בכולל 'שלו'.
ירצה לנו שיחת מוסר ע"כ, שאם לילד יש חום בגן, אזי האשה תצא מהעבודה, ולא אנחנו נצא מהכולל, כי זה מראה שיש פגם באהבת תורה.
ואז הראש כולל מחליט שאתה לא מתאים למסגרת שלו, כיון שענית לו שאם ראש הכולל היה אוהב תורה אמיתי, הוא היה משלם משכורת אמיתית ומכובדת, ולא מלגה של 12 ש"ח (פחות או יותר) לשעה. (ואם ניתן בכלל להגדיר זאת כמלגה, הרי הוא משלם על תפקיד ניצב, בסרט 'ראש הכולל'.)

סיפור ששמעתי מאברך לאחרונה.
ראש הכולל לא באמת אוהב תורה והאברך הוא חצוף עז פנים וכפוי טובה
וטפש.
 
 

את בש

משתמש ותיק
בכולל חדש שנפתח מתוך כבוד לאברכים שיהיו אחראים על עצמם לא היה שמירת סדרים בכלל מהר מאוד נוצר מצב שאברכים הגיעו בבוקר ב10 / 10.30 אז הוחלט לעשות שמירת סדרים מכבדת ובאיחורים וחיסורים מחמת אונס לא יורד מהמלגה תוך כמה חודשים נהיו הרבה מאוד חיסורים ואיחורים מחמת אונס אז עשו שמירת סדרים שיורד הרבה כסף אם אפשרות לספר מסוים של חיסורים ואיחורים בחודש זה גם לא עזר (אברכים לא לומדים בשביל כסף ולכן איום כספי לא ממש עושה את העבודה) נוצר מצב שהבית מדרש היה מלא רק ב10.30 /11 האחראים על הכולל לא ראו טעם להמשיך להחזיק אותו והוא נסגר
מה כן צריך לעשות ???
 

well

משתמש ותיק
מה זאת אומרת אברכים לא לומדים בשביל כסף? אם ככה מה הם צריכים את הכולל?
שילמדו מתי שהם רוצים וזהו.

לענ"ד הגישה היותר נכונה היא לא להוריד ולהתחשבן עם אברך על כל דקה וכן אונס לא אונס, שזה יוצר תחושה של חיידר, אלא יש אמירה כללית של הכולל שאברכים לא רציניים אין מקומם בכולל [כל כולל יחליט כמה רציני זה מתאים לו] , ומי שלא רציני מספיק [זאת אומרת מאחר ומחסר הרבה בלי הצדקה או מתבטל וכדומה] ראש הכולל צריך להראות לו את הדרך החוצה.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
א. להבין מה תפקיד של ר"כ, לדעתי תפקידו זה לשרת את האברכים,

וזה לענ"ד הטעות האיומה של הרבה מרה"כ (ואולי גם רה"י) שהם בטוחים שהאברכים משרתים אותם,
אחד חולם להיות משהו חשוב פותח כולל והוא עוד מרגיש חשוב עם זה שהוא מנהל ומשגע קבוצת אברכים תמורת מילגה זעומה ולפעמים גם מבזה...
אם ר"כ יבין שהוא בסך הכל נותן שירות לנזר הבריאה,
והזכות שלו כ"כ גדולה שהוא זוכה לעזור במשהו לנזר הבריאה,
נראה לי שאחרי זה כבר לא יצטרכו עוד משהו,
זה ברור שלכל אחד יש את מה שחשוב לו,
אך מי שיהיה בעזרת ה' בכולל שלך הוא תבין שהוא העיקר ואתה הטפל ותתנהג בהתאם האברכים אצלך יהיו מאושרים עלי אדמות....
(כמובן אין הכוונה שיהיה הפקרות...)

שמעתי פעם על ר"כ שהיה מחלק את הצ'קים כל חודש ביראת כבוד לאברכים, היה אומר להם שאולי היום הם חושבים שהוא הראש והם הזנב, אבל יבוא יום והוא יתחנן שהם יזכרו אותו ויעשו לו פרוטקציה להתקרב קצת יותר למשיח.
אני קורא את האשכול הזה כמעט עם דמעות בעיניים, צריך לדעת לראש כולל יש אפשרות לבנות תלמידי חכמים ענקיים הלומדים מתוך שמחה ונחת, ויש לו גם אפשרות להחריב אברכי משי, שהיו נהנים ללמוד תורה והיו בדרך להיות ת"ח אמיתיים, אלא שההנהגה שלו כלפיהם הרסה אותם לגמרי.
כל ראש כולל שפותח כולל (וגם כאלה שכבר יש להם) צריך לשאול את עצמו: מה אני בא לעשות כאן? שאני אהיה אדם חשוב? או במקרה הפחות גרוע: שיהיה לי מחייב ואגדל בתורה? או שאני בא להעמיד תלמידי חכמים אמיתיים השולטים בש"ס ופוסקים???
ראשי הכוללים צריכים לדעת את כוחם (לפעמים גם התנהגות ראש הכולל באה מפני שאינו מכיר את הכח העצום!!! שיש לו בידו. כאשר הראש כולל יודע שאברכים הם נזר הבריאה, זאת אומרת יותר מכל אדם אחר בעולם!!! הוא נוהג איתם בהרגשה (אמיתית, ולא מן השפה ולחוץ. אני מכיר רא"כ אחד שרודה באברכים ותמיד הוא אומר לאברכים אני עפר תחת כפות רגליכם... וכדי בזיון וקצף) שהם נזר הבריאה, הכל ייראה אחרת.

 
 

את בש

משתמש ותיק
well אמר:
מה זאת אומרת אברכים לא לומדים בשביל כסף? אם ככה מה הם צריכים את הכולל?
שילמדו מתי שהם רוצים וזהו.

לענ"ד הגישה היותר נכונה היא לא להוריד ולהתחשבן עם אברך על כל דקה וכן אונס לא אונס, שזה יוצר תחושה של חיידר, אלא יש אמירה כללית של הכולל שאברכים לא רציניים אין מקומם בכולל [כל כולל יחליט כמה רציני זה מתאים לו] , ומי שלא רציני מספיק [זאת אומרת מאחר ומחסר הרבה בלי הצדקה או מתבטל וכדומה] ראש הכולל צריך להראות לו את הדרך החוצה.


ואז ראש הכולל צריך להיות משגיח(גננת) במשרה מלאה "אתה מגיע קבוע בשעה לא סבירה" "זה מחליש את כל הכולל" "תמצא מקום אחר" "אני לא יכול להעיר לך יותר"
 
 

את בש

משתמש ותיק
לילה כיום יאיר אמר:
אני מכיר רא"כ אחד שרודה באברכים ותמיד הוא אומר לאברכים אני עפר תחת כפות רגליכם... וכדי בזיון וקצף) שהם נזר הבריאה, הכל ייראה אחרת
יש שני צדדים למטבע אני מכיר ראש כולל אחד שנוהג באברכים בכבוד רב וגם נותן מלגה גבוהה מאוד ויש אברכים שמנצלים את זה לרעה אני מדגיש שהם אומנם מיעוט קטן  אבל זה מורגש מאוד. לצערי יש קצת אברכים צעירים  שעוד לא בנו את עצמם ומתנהגים בכולל כמו בישיבה אם מסתכלים עליהם הם לומדים ואם לא... 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
שמעתי מיהודי ששמע מהרב שך שכולל בית הלל בבני ברק הוא דוגמא איך כולל צריך להיות
 

well

משתמש ותיק
את בש אמר:
well אמר:
מה זאת אומרת אברכים לא לומדים בשביל כסף? אם ככה מה הם צריכים את הכולל?
שילמדו מתי שהם רוצים וזהו.

לענ"ד הגישה היותר נכונה היא לא להוריד ולהתחשבן עם אברך על כל דקה וכן אונס לא אונס, שזה יוצר תחושה של חיידר, אלא יש אמירה כללית של הכולל שאברכים לא רציניים אין מקומם בכולל [כל כולל יחליט כמה רציני זה מתאים לו] , ומי שלא רציני מספיק [זאת אומרת מאחר ומחסר הרבה בלי הצדקה או מתבטל וכדומה] ראש הכולל צריך להראות לו את הדרך החוצה.


ואז ראש הכולל צריך להיות משגיח(גננת) במשרה מלאה "אתה מגיע קבוע בשעה לא סבירה" "זה מחליש את כל הכולל" "תמצא מקום אחר" "אני לא יכול להעיר לך יותר"


אני דיברתי על המדיניות הכללית של הכולל מבחינת שמירת סדרים, כעת איך הראש כולל מתנהג ומעביר את זה לאברכים זה כבר נושא נוסף.
כל ראש כולל יכול להחליט אם הוא מתנהג ומדבר כמו גננת או כמו אחד שקיבל תפקיד לעזור לאברכים ללמוד.
ראש כולל חכם ומכבד ימצא את הדרך לעשות זאת. [למשל: "אני מאוד מבין מה שהיה עד היום ואני לא בא בטענות, אבל מכאן ולהבא בא נקבע ביחד מה הולך להיות איתך כי במצב כזה האוירה בכולל יורדת, והאחריות שלי כראש כולל היא לדאוג לאוירה מתאימה, באמת לא נעים לי להעיר לך אבל ההכרח לא יגונה, אני מבקש שתבין אותי, הרי לשנינו חשוב האוירה הרצינות בכולל, אז הבה ונטכס עצה מה לעשות, כי במצב הנוכחי אי אפשר להמשיך..."].

 
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
לענ"ד, וכבר כתבתי את זה כאן כמה פעמים, דבר ראשון צריך להפריד בין המלגה הזעומה ובין הדרישות של הכולל.

הכולל נותן מלגה כי יש תורם שרוצה להחזיק לומדי תורה. גם בישיבה נותנים לאברכים ארוחות ופנימיה ומזגנים וכו' ומעולם לא עלה על דעת ראש ישיבה לחסוך מפת לחמם של הבחורים ולהטיל סנקציות כדוגמת מי שלא היה בתפילה שלא יאכל ארוחת צהרים.

הכסף שאברך מקבל מספיק בקושי להוצאות המינימליות של אוכל לילדים ואין שום סיבה בעולם שאברך לא יקנה מעיל לילדה שלו כי אבא שלה יצא באמצע הסדר והשאיר את הפלאפון על צלצול.

אם הראש כולל רוצה לנהל מסגרת של אברכים רציניים. יש בידיו שתי אפשרויות. או לקבל לכולל רק אברכים רציניים, או לנסות להשפיע על האברכים בדרכים לגיטמיות, כגון שיחות מוסר וכדומה.
אברך שלא אוהב לשמוע הערות, מוזמן לחפש כולל אחר בדיוק כמו בחור ישיבה שלא אוהב את הצוות של הישיבה.
אבל חייבים להפריד את זה מהמלגה.

כשהמלגה מורכבת ביחד עם הדרישות. הראש כולל מרגיש ממורמר שמנצלים אותו, והאברך מרגיש שהמלגה לא מצדיקה את הדרישות.

הכולל הוא קבוצה של אברכים שרוצים ללמוד נושא מסויים ביחד. הם באים על דעת לקיים את הדרישות של הקבוצה שמנוהלת על ידי הראש כולל. הם יכולים לקטר ולהתלונן כמו שבכל ישיבה קטנה הבחורים לא לא אוהבים את הסגנון של המשגיח והרמי"ם וכו'.
אברך יודע שהוא בא לכולל על מנת לעמוד בדרישות. הכולל מעמיד לרשותו, מקום, חברותות, לפעמים גם יהודי ת"ח שאפשר לדבר איתו בלימוד ולקבל ממנו.
בתמורה לזה הוא צריך להיות חלק מהקבוצה ולתרום את חלקו בלימוד ובאוירה.

יש כאלו שבאים בגלל הכסף והם אוהבים ללמוד לבד. יש גם בחורים שהיו רוצים ללמוד בלי ישיבה אבל הם צריכים מסגרת של שינה ואוכל וחברה. אז הם באו ללמוד בישיבה. אבל הם מבינים טוב מאד שאפשר לדרוש מהם דברים.

לסיכום. ראש כולל צריך לדעת שהכסף שהוא נותן זה למשפחה שהאבא לומד תורה ולא משנה כמה הוא לומד. (הוא יכול לזרוק את האברך אם הוא לא מרוצה ממנו)
ולא לגעת במלגה בשום אופן!!!
האברך צריך להבין שהדרישות שדורשים ממנו זה לא בגלל שמשלמים לו אלא בגלל שזו מטרת הכולל. ללמוד ולהתעלות כל אחד בסגנונו.

אם האברך לא אוהב את הכולל או הכולל את האברך, האם מוזמנים להפרד זה מזה.
אבל צריך להסיר מעלינו את החרפה של הסנקציות הכלכליות. זה פשוט מקטין את את האברך ואת הראש כולל.

מי שרוצה לדעת איך נראה כולל שאברכים אוהבים ללמוד בו והראש כולל מעיר לאברכים אבל מעולם לא נגע להם בכסף, מוזמן לבקר בכולל טהרות של הרב שפירא בירושלים. 
 

טעם זקנים

משתמש רגיל
עכשיו ממבט של ראש כולל!
הרבה מן הראשי כוללים הם כאלה
שמתרתם היא להטיב עם האברכים לשם שמים, להרבות תורה בעם ישראל, ולתמוך בתלמידי חכמים, וכו' וכו', והם רואים שהקב"ה גלגל אותם לתפקיד זה, (הרבה פעמים הם התחילו בקטן כי מישהו אמר להם לפתוח והוא יחזיק, ואז זה התפתח לגדול, והם כבר רואים בזה את שליחותם בעולם וכו' וכו', ויש עוד הרבה דרכים שעל ידם הם מרגישים שהובילה אותם ההשגחה לתפקיד זה),
אלא מאי, כדי שהם ירגישו שהם עושים משהו מועיל הם צריכים לראות שהטירחה שלהם היא לא לחינם, אלא שזה באמת מרבה תורה [ולא מרבה בטלה], וזה עזרה לת"ח [ולא לסתם עצלנים],
וכן יש עוד נקודה מאוד חשובה שכדי שראה"כ יוכל לעזור לאברכים הוא צריך להראות לגבירים ולנדיבים שיש לו כולל טוב [שהרי הגברים אינם "פראייערים"], והרבה פעמים הם שולחים את אנשיהם לבדוק מה באמת קורה בכולל, [ודבר זה מאוד מלחיץ את ראה"כ].
ולצעירינו הרבה פעמים אברכים מנצלים את טוב ליבו של ראה"כ, ומזלזלים בכללי הכולל, ואף שידעו את הכללים מראש כאשר נכנסו לכולל, וראה"כ מתוסכל מזה, ומכח זה לפעמים הוא מעיר בחוסר שיקול הדעת, וכמובן אותם אלה שאין להם הכרת הטוב מינימלית מיד יאמרו שהוא רוצה לרדות באברכים, וכל כונתו לשם כסף לעצמו ולשם כבוד וכו' וכו'.
ויש עוד להרחיב בכמה נקודות ממבט של ראש כולל ואולי עוד חזון למועד.
ולצערי באשכול זה ניכר הרבה חוסר הכרת הטוב שיש לאברכים כלפי ראש הכולל שטורח ומוסר את נפשו ומתבזה בשביל שלאברכים יהיה כסף והם אינם מסכימים להודות בזה ולהכיר בטובה שעושה להם
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
את בש אמר:
בכולל חדש שנפתח מתוך כבוד לאברכים שיהיו אחראים על עצמם לא היה שמירת סדרים בכלל מהר מאוד נוצר מצב שאברכים הגיעו בבוקר ב10 / 10.30 אז הוחלט לעשות שמירת סדרים מכבדת ובאיחורים וחיסורים מחמת אונס לא יורד מהמלגה תוך כמה חודשים נהיו הרבה מאוד חיסורים ואיחורים מחמת אונס אז עשו שמירת סדרים שיורד הרבה כסף אם אפשרות לספר מסוים של חיסורים ואיחורים בחודש זה גם לא עזר (אברכים לא לומדים בשביל כסף ולכן איום כספי לא ממש עושה את העבודה) נוצר מצב שהבית מדרש היה מלא רק ב10.30 /11 האחראים על הכולל לא ראו טעם להמשיך להחזיק אותו והוא נסגר
מה כן צריך לעשות ???
אם הראש כולל לא מצא אברכים שמגיעים בזמן.
דבר ראשון הוא צריך להשלים עם המצב שאלו הם האברכים שלו.

אחר כך הוא צריך לחשוב ולטכס עצה איך לחזק ולעודד אותם. לא כדאי לו להציק להם כי הם יברחו לו וכאמור, הוא צריך אותם כי הרי אין לו אברכים אחרים וחשוב לו להיות ראש כולל.

הייתי ממליץ לו לקבל פחות שני אברכים, ולהביא בסכום הזה יהודי תלמיד חכם שימסור שיעורים, או שימסור שיחות או שישוחח עם האברכים ויעזור להם לבנות את עצמם. 


 
 

0548415779

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני מחפש מסגרת מה שרוצים לומדים, מתי שרוצים באים, אפשר מחשבים, מזגנים גם בצהרים, אוירה של שטייגען, תשלום מספיק לי דתות.
אה,
מותר קפה בבית המדרש, אסור התכנסות לפיטפוטים בבית המדרש.

בקיצור מיר
תוותר על דתות ותוכל לקבל גם פטפוטים בביה"ד וארוחת בוקר שיכין תורן יומי וגם תזכה לזימון בעשרה...
 
 

את בש

משתמש ותיק
well אמר:
למשל: "אני מאוד מבין מה שהיה עד היום ואני לא בא בטענות, אבל מכאן ולהבא בא נקבע ביחד מה הולך להיות איתך כי במצב כזה האוירה בכולל יורדת, והאחריות שלי כראש כולל היא לדאוג לאוירה מתאימה, באמת לא נעים לי להעיר לך אבל ההכרח לא יגונה, אני מבקש שתבין אותי, הרי לשנינו חשוב האוירה הרצינות בכולל, אז הבה ונטכס עצה מה לעשות, כי במצב הנוכחי אי אפשר להמשיך 
זה חובה שפה יפה ומכבדת אבל לראשי כוללים יש מספיק עול  אי אפשר לדרוש מהם לפקח על האברכים צריך אחריות אישית של האברכים השאלה איך גורמים  שזה יקרה
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
טעם זקנים אמר:
מסיח לפי תומו אמר:
הכולל נותן מלגה כי יש תורם שרוצה להחזיק לומדי תורה
רוב הכוללים זה לא כך, אלא שראש הכולל טורח מאוד לאסוף כסף כדי שיהיה לאברכים.


אני יודע שראש הכולל טורח. אבל הכסף מגיע מתורם שתורם בשביל החזקת תורה.

מגיע לראש הכולל הכרת טובה עצומה על הטרחה. 
אבל זה עדיין לא סיבה להפוך את המלגה לכלי אכיפה לגיטימי מול אברך שלא לומד טוב מכל סיבה שהיא.
גם הראש ישיבה טורח מאד בשביל כסף ומעולם לא שמעתי ראש ישיבה אומר לבחורים "אני טורח כל כך בשביל כסף ואתם לא מתביישים לבוא מאוחר לסדר א'"?

ברור שלראש כולל יש זכות לדרוש מה שהוא רוצה כי הוא מנהל המסגרת והוא הקים אותה בעשר אצבעותיו בעמל.
אבל לעניות דעתי זה טפשי להתמודד עם הבעיות דרך המלגה.

אולי מישהו ישיג לנו את התמליל של השיחה שמסר הגאון רבי שמואל יעקב לנדא ראש כולל בעלזא בבית שמש בתחילת הזמן הנוכחי?
שיחה מרתקת מאד עם חלומות ומסרים משמים וכו' בדיוק על הנושא שמדברים כאן!!


 
 

טעם זקנים

משתמש רגיל
מסיח לפי תומו אמר:
טעם זקנים אמר:
מסיח לפי תומו אמר:
הכולל נותן מלגה כי יש תורם שרוצה להחזיק לומדי תורה
רוב הכוללים זה לא כך, אלא שראש הכולל טורח מאוד לאסוף כסף כדי שיהיה לאברכים.


אני יודע שראש הכולל טורח. אבל הכסף מגיע מתורם שתורם בשביל החזקת תורה.

מגיע לראש הכולל הכרת טובה עצומה על הטרחה. 
אבל זה עדיין לא סיבה להפוך את המלגה לכלי אכיפה לגיטימי מול אברך שלא לומד טוב מכל סיבה שהיא.
גם הראש ישיבה טורח מאד בשביל כסף ומעולם לא שמעתי ראש ישיבה אומר לבחורים "אני טורח כל כך בשביל כסף ואתם לא מתביישים לבוא מאוחר לסדר א'"?

ברור שלראש כולל יש זכות לדרוש מה שהוא רוצה כי הוא מנהל המסגרת והוא הקים אותה בעשר אצבעותיו בעמל.
אבל לעניות דעתי זה טפשי להתמודד עם הבעיות דרך המלגה.

אולי מישהו ישיג לנו את התמליל של השיחה שמסר הגאון רבי שמואל יעקב לנדא ראש כולל בעלזא בבית שמש בתחילת הזמן הנוכחי?
שיחה מרתקת מאד עם חלומות ומסרים משמים וכו' בדיוק על הנושא שמדברים כאן!!

אמת ויציב ואני מסכים אם כל מילה שכתבת בארוכה לפני"ז (חוץ מהמשפט שעליו הגבתי)
וגם עכשיו אתה חוזר על דבריך הנכונים דלעיל.
וכמובן אין כמו 'כולל טהרות' (וכן גרורתיו 'בית ועד לחכמים' של הרחמ"ש) שהם מודל לחיקוי למכבד את התורה ולומדיה
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
מסיח לפי תומו אמר:
לענ"ד, וכבר כתבתי את זה כאן כמה פעמים, דבר ראשון צריך להפריד בין המלגה הזעומה ובין הדרישות של הכולל.

הכולל נותן מלגה כי יש תורם שרוצה להחזיק לומדי תורה. גם בישיבה נותנים לאברכים ארוחות ופנימיה ומזגנים וכו' ומעולם לא עלה על דעת ראש ישיבה לחסוך מפת לחמם של הבחורים ולהטיל סנקציות כדוגמת מי שלא היה בתפילה שלא יאכל ארוחת צהרים.

הכסף שאברך מקבל מספיק בקושי להוצאות המינימליות של אוכל לילדים ואין שום סיבה בעולם שאברך לא יקנה מעיל לילדה שלו כי אבא שלה יצא באמצע הסדר והשאיר את הפלאפון על צלצול.

אם הראש כולל רוצה לנהל מסגרת של אברכים רציניים. יש בידיו שתי אפשרויות. או לקבל לכולל רק אברכים רציניים, או לנסות להשפיע על האברכים בדרכים לגיטמיות, כגון שיחות מוסר וכדומה.
אברך שלא אוהב לשמוע הערות, מוזמן לחפש כולל אחר בדיוק כמו בחור ישיבה שלא אוהב את הצוות של הישיבה.
אבל חייבים להפריד את זה מהמלגה.

כשהמלגה מורכבת ביחד עם הדרישות. הראש כולל מרגיש ממורמר שמנצלים אותו, והאברך מרגיש שהמלגה לא מצדיקה את הדרישות.

הכולל הוא קבוצה של אברכים שרוצים ללמוד נושא מסויים ביחד. הם באים על דעת לקיים את הדרישות של הקבוצה שמנוהלת על ידי הראש כולל. הם יכולים לקטר ולהתלונן כמו שבכל ישיבה קטנה הבחורים לא לא אוהבים את הסגנון של המשגיח והרמי"ם וכו'.
אברך יודע שהוא בא לכולל על מנת לעמוד בדרישות. הכולל מעמיד לרשותו, מקום, חברותות, לפעמים גם יהודי ת"ח שאפשר לדבר איתו בלימוד ולקבל ממנו.
בתמורה לזה הוא צריך להיות חלק מהקבוצה ולתרום את חלקו בלימוד ובאוירה.

יש כאלו שבאים בגלל הכסף והם אוהבים ללמוד לבד. יש גם בחורים שהיו רוצים ללמוד בלי ישיבה אבל הם צריכים מסגרת של שינה ואוכל וחברה. אז הם באו ללמוד בישיבה. אבל הם מבינים טוב מאד שאפשר לדרוש מהם דברים.

לסיכום. ראש כולל צריך לדעת שהכסף שהוא נותן זה למשפחה שהאבא לומד תורה ולא משנה כמה הוא לומד. (הוא יכול לזרוק את האברך אם הוא לא מרוצה ממנו)
ולא לגעת במלגה בשום אופן!!!
האברך צריך להבין שהדרישות שדורשים ממנו זה לא בגלל שמשלמים לו אלא בגלל שזו מטרת הכולל. ללמוד ולהתעלות כל אחד בסגנונו.

אם האברך לא אוהב את הכולל או הכולל את האברך, האם מוזמנים להפרד זה מזה.
אבל צריך להסיר מעלינו את החרפה של הסנקציות הכלכליות. זה פשוט מקטין את את האברך ואת הראש כולל.

מי שרוצה לדעת איך נראה כולל שאברכים אוהבים ללמוד בו והראש כולל מעיר לאברכים אבל מעולם לא נגע להם בכסף, מוזמן לבקר בכולל טהרות של הרב שפירא בירושלים. 
דברים ברורים!!
יישר כח!
 

החושב

משתמש רגיל
מסיח לפי תומו אמר:
מי שרוצה לדעת איך נראה כולל שאברכים אוהבים ללמוד בו והראש כולל מעיר לאברכים אבל מעולם לא נגע להם בכסף, מוזמן לבקר בכולל טהרות של הרב שפירא בירושלים.
אם אתה כבר כותב תברר מה היה שם בתחילת הזמן ועל מה דיבר הרב אהרן שפירא
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
את בש אמר:
לילה כיום יאיר אמר:
אני מכיר רא"כ אחד שרודה באברכים ותמיד הוא אומר לאברכים אני עפר תחת כפות רגליכם... וכדי בזיון וקצף) שהם נזר הבריאה, הכל ייראה אחרת
יש שני צדדים למטבע אני מכיר ראש כולל אחד שנוהג באברכים בכבוד רב וגם נותן מלגה גבוהה מאוד ויש אברכים שמנצלים את זה לרעה אני מדגיש שהם אומנם מיעוט קטן  אבל זה מורגש מאוד. לצערי יש קצת אברכים צעירים  שעוד לא בנו את עצמם ומתנהגים בכולל כמו בישיבה אם מסתכלים עליהם הם לומדים ואם לא... 
אתה מעלה כאן בעיה, והיא אכן מצויה, אולם לא נראה לי שהפתרון לזה הוא קיצוץ במילגות האברכים, (כי גם אם אכן זה יעזור שהאברכים יגיעו בזמן, השאלה היא מה קורה אחרי זה, אין ספק שהם לא ישתנו להיות רציניים בעקבות כך, ורק ישנאו את התורה בעקבות כך, שהם צריכים להקריב הרבה מעצמם למענה), והפתרון האמיתי הוא לבדוק איך ניתן להשפיע על האברכים לא בדרכי כפייה, כגון יצירת אוירה בכולל מהלימוד, שיראו אותם האברכים איך זה כיף ללמוד, או לעשות איזושהיא תחרות כתיבת חבורות וכדו', שזה מאהיב באמת את התורה על לומדיה.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
טעם זקנים אמר:
עכשיו ממבט של ראש כולל!
הרבה מן הראשי כוללים הם כאלה
שמתרתם היא להטיב עם האברכים לשם שמים, להרבות תורה בעם ישראל, ולתמוך בתלמידי חכמים, וכו' וכו', והם רואים שהקב"ה גלגל אותם לתפקיד זה, (הרבה פעמים הם התחילו בקטן כי מישהו אמר להם לפתוח והוא יחזיק, ואז זה התפתח לגדול, והם כבר רואים בזה את שליחותם בעולם וכו' וכו', ויש עוד הרבה דרכים שעל ידם הם מרגישים שהובילה אותם ההשגחה לתפקיד זה),
אלא מאי, כדי שהם ירגישו שהם עושים משהו מועיל הם צריכים לראות שהטירחה שלהם היא לא לחינם, אלא שזה באמת מרבה תורה [ולא מרבה בטלה], וזה עזרה לת"ח [ולא לסתם עצלנים],
וכן יש עוד נקודה מאוד חשובה שכדי שראה"כ יוכל לעזור לאברכים הוא צריך להראות לגבירים ולנדיבים שיש לו כולל טוב [שהרי הגברים אינם "פראייערים"], והרבה פעמים הם שולחים את אנשיהם לבדוק מה באמת קורה בכולל, [ודבר זה מאוד מלחיץ את ראה"כ].
ולצעירינו הרבה פעמים אברכים מנצלים את טוב ליבו של ראה"כ, ומזלזלים בכללי הכולל, ואף שידעו את הכללים מראש כאשר נכנסו לכולל, וראה"כ מתוסכל מזה, ומכח זה לפעמים הוא מעיר בחוסר שיקול הדעת, וכמובן אותם אלה שאין להם הכרת הטוב מינימלית מיד יאמרו שהוא רוצה לרדות באברכים, וכל כונתו לשם כסף לעצמו ולשם כבוד וכו' וכו'.
ויש עוד להרחיב בכמה נקודות ממבט של ראש כולל ואולי עוד חזון למועד.
ולצערי באשכול זה ניכר הרבה חוסר הכרת הטוב שיש לאברכים כלפי ראש הכולל שטורח ומוסר את נפשו ומתבזה בשביל שלאברכים יהיה כסף והם אינם מסכימים להודות בזה ולהכיר בטובה שעושה להם
לגבי הטענה שראשי הכוללים רוצים לראות תוצאות בשטח, נראה לענ"ד שאינה טענה כלל, כי אברך לא גודל רק מלשבת שעות ע"ג שעות וללמוד, אלא בעיקר מזה שכיף לו ללמוד תורה, וכאשר ראש הכולל עומד על האברכים כמשגיח, האוירה בכולל היא מה הרא"כ אמר לך ומה ענית לו, וזוהי אוירה קטנונית במיוחד, (וגם אם הרא"כ אינו מעיר ממש אלא כל חודש אברך צריך להתחשבן כמה מורידים לו על איחורים וחיסורים), אין שום סיכוי שהאברכים יאהבו את התורה. והגם שלראש הכולל נראה שכולם נמצאים מתחילת הסדר עד סופו, מכל מקום זה שהאברכים כופים את עצמם להגיע בזמן זה בבוא הזמן משניא את התורה על האברכים, שהם משתגעים כדי לקבל עוד כסף בכולל, וחשק בודאי לא יהיה להם בלימוד זה.
כאשר ראש כולל נותן לאברכים לגדול לפי ראיית עיניהם של האברכים, אמנם לטווח הקצר הוא לא רואה את הגדילה שלהם, אולם לבסוף הוא יראה איך שהאברכים שלו בכולל רוכשים סוגיא אחר סוגיא ומסכת אחר מסכת, עד שבבוא הזמן ישלטו בש"ס ופוסקים בע"ה.
לגבי הטענה השניה שהראש כולל צריך את הגבירים שמבחינתם הם רוצים לראות כולל מתפקד, זוהי אכן טענה נכונה, אולם זה לא אומר שהרא"כ יאמר לאברכים אתם לא בסדר וכדו', וכ"ש לא להוריד ע"ז מהמילגה, אלא שיאמר להם אע"פ שאתם צודקים, אבל עזרו לי למען התרומות לכולל, ולא נראה לי שיהיה אברך אחד שלא יכבד את מבוקשו.
אני מודה שאני לא ראש כולל, ולכן אני מאוד מעוניין לדעת את המבט מנקודת מבטו של רא"כ, אולם על הטענות האמורות נראה לי שעניתי.
 
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
מסיח לפי תומו אמר:
מגיע לראש הכולל הכרת טובה עצומה על הטרחה. 
אבל זה עדיין לא סיבה להפוך את המלגה לכלי אכיפה לגיטימי מול אברך שלא לומד טוב מכל סיבה שהיא.
גם הראש ישיבה טורח מאד בשביל כסף ומעולם לא שמעתי ראש ישיבה אומר לבחורים "אני טורח כל כך בשביל כסף ואתם לא מתביישים לבוא מאוחר לסדר א'"?
בסופו של דבר אין זה מדוייק להשוות לישיבה, ישיבה [הורי] הבחור משלם לישיבה, ובכולל הכולל משלם לאברך.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
החושב אמר:
מסיח לפי תומו אמר:
מי שרוצה לדעת איך נראה כולל שאברכים אוהבים ללמוד בו והראש כולל מעיר לאברכים אבל מעולם לא נגע להם בכסף, מוזמן לבקר בכולל טהרות של הרב שפירא בירושלים.
אם אתה כבר כותב תברר מה היה שם בתחילת הזמן ועל מה דיבר הרב אהרן שפירא
גם אני מעוניים לדעת מה זה הכולל הזה, ואיך המנהג שם עם האברכים?
וכמובן מה דיבר הרב אהרן שפירא? (מי זה? בן של הגרמש"ש?)
 
 

שלמה1

משתמש ותיק
לדעתי, כל המושג הנפוץ היום, שראש הכולל התורני הוא גם ראש הכולל הממוני, הוא חורבן
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
בסופו של דבר אין זה מדוייק להשוות לישיבה, ישיבה [הורי] הבחור משלם לישיבה, ובכולל הכולל משלם לאברך.

א. הכסף של ההורים לא מספיק כסות את מרבית ההוצאות: משכורות, אוכל, לפעמים שכירות, ארנונה מים חשמל ונקיון וכו'. תראה כמה טורחים ואוספים כסף בחו"ל.

ב. איה"נ, לענ"ד המצב המתוקן הוא אם היינו יכולים לעשות שאת המלגה יקבל כל אברך מעמותה חיצונית שלא קשורה לכולל. וכל אברך ישלם מאה מאתיים שח כדי ללמוד בכולל שמצא חן בעיניו. ולא משנה אם חברתית או בגלל הראש כולל או בגלל הסגנון לימוד.
האברך ירגיש מחוייב למערכת שקבלה אותו בשעריה. והראש כולל ינהל את המערכת בחכמה כדי שימשיכו לבא אברכים.

יש כוללים שלא שלמו חודשים ארוכים ואברכים נשארו בכולל. הם אהבו את המקום ואת החברים ורצו להמשיך.
וזו בדיוק הסיבה שההורדה של הכסף לא עוזרת כלום כי אברך שאוהב ללמוד, לומד. ואם קשה או אין לו סיפוק הוא לא ישתנה שינוי אמיתי בגלל תוספת של חמש מאות שח.
 
מסיח לפי תומו אמר:
טעם זקנים אמר:
מסיח לפי תומו אמר:
הכולל נותן מלגה כי יש תורם שרוצה להחזיק לומדי תורה
רוב הכוללים זה לא כך, אלא שראש הכולל טורח מאוד לאסוף כסף כדי שיהיה לאברכים.


אני יודע שראש הכולל טורח. אבל הכסף מגיע מתורם שתורם בשביל החזקת תורה.

מגיע לראש הכולל הכרת טובה עצומה על הטרחה. 
אבל זה עדיין לא סיבה להפוך את המלגה לכלי אכיפה לגיטימי מול אברך שלא לומד טוב מכל סיבה שהיא.
גם הראש ישיבה טורח מאד בשביל כסף ומעולם לא שמעתי ראש ישיבה אומר לבחורים "אני טורח כל כך בשביל כסף ואתם לא מתביישים לבוא מאוחר לסדר א'"?

ברור שלראש כולל יש זכות לדרוש מה שהוא רוצה כי הוא מנהל המסגרת והוא הקים אותה בעשר אצבעותיו בעמל.
אבל לעניות דעתי זה טפשי להתמודד עם הבעיות דרך המלגה.

אולי מישהו ישיג לנו את התמליל של השיחה שמסר הגאון רבי שמואל יעקב לנדא ראש כולל בעלזא בבית שמש בתחילת הזמן הנוכחי?
שיחה מרתקת מאד עם חלומות ומסרים משמים וכו' בדיוק על הנושא שמדברים כאן!!

יש נקודה שצריך לשים אליה לב, שהמילגה ניתנת כדי שהאברך יוכל לשבת ללמוד מתוך מנוחת הנפש, אם הוא לא מנצל את זה ללימוד, ובין כה הוא לא שקוע, א"כ שיטרח בזמן שהוא מבזבז, על אירגון מכירת ביצים, לימוד עם תלמיד וכדו', בהחלט גובה המילה אמור להיות קשור לרמת השקיעות בלימוד, לא תמיד לכמות השעות, ותלוי גם גובה המילגה, אבל באופן עקרוני אמור להיות קשר. [אברך שתכל'ס לומר רק רוב לשעתיים מתחילת היום עד 4 אחה''צ, יכול להסתדר עם פחות כסף מהכולל].
 
חלק עליון תַחתִית