העלון 'אז נדברו' - מבוקר על ידי תלמידי חכמים?

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

יעקב שלם

משתמש ותיק
חידוד אמר:
קושטא אמר:
חידוד אמר:
ידוע לי על שני ת"ח שקראו בעלונים אלו ולא היתה דעתם נוחה מהם

לי ידוע על עוד,
וגם לי לא נוח כ''כ,
אני מניח שאתה יודע על יותר משניים כי אם לא איך אתה יודע שהם לא אלו שאני יודע.

אנחנו בדור שבאותו בית כנסת עומדים שנים ומתפללים על אדם מסויים אחד מכוון עליו בעל הצדיקים ואחד בולמלשינים

אין הלכה ברורה ומשנה ברורה ביחד ודוק

זה חכמה למצוא ת"ח שלא נח להם במשהו

בכלל עכשיו בדיוק בין פרשת נח ללך לך...
זה בדיוק הזמן של לך לך

אישית קראתי תקופה ארוכה את העלון בשנים האחרונות כמעט ולא

אבל זה לא סותר שאני יודע ומבין ומרגיש בכל נימי נפשי את הצורך בעלון מסוג זה

כנסו נא לפנימיה ממוצעת של ישיבה טובה 
הטו אזניכם לשיח

ותתחננו לבורא עולם שיהיה הרבה אז נדברו

אהה נזכרתי 
מכירים את ר' שולם
בזמנו היו אנשים אולי גם ת"ח שגם לא אהבו את דבריו

החזו"א אמר עליו אם היה בתקופת ההשכלה כמה כאלה המצב היה אחרת

ובהזדמנות זאת אזכיר את הפצע המדמם בעולם הישיבות

אין אנשי צוות אין מספיק ואין בכלל אנשים שמדברים בישיבישירית
ובחורים יכולים לספר להם את "העליות והירידות שעוברות עליהם בבית המדרש"

ואת החסר הזה קצת ממלא האז נדברו
ודוק
 

דברי יושר

משתמש ותיק
יאיר1 אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
יאיר1 אמר:
מצחיק שמכל הרשימה של בני משפחתו הדבר היחיד שהכרתי זה במבי.
ועל אף שאינני נמנה על קוראי העלון. או אולי משום כך.
תוצאת האשכול, היא פרסומו ופרסום כבוד הכותב הנעלה.
ואין כוונתי לרמוז שזו היתה כוונת הפותח..

א. אהבתי את אהבתך הגדולה להרב במבי שליט"א שרק בו נתפסת ... 
ב. חבל מאוד שאינך מקוראי העלון.
ג. תוצאת האשכול הינה כתוצאה מפותח האשכול שהתכוון ל ... ונמצא מברך ... !!!
ד. עדיין אינני ירדתי לסוף דעתך הצינית או הרצינית ??? אולי רק הרב במבי יידע לענות על כך תשובה !
ה. תתחיל לקרוא את העלון בהקדם ... 

א. שורש א.ה.ב. לא קשור ולא מתאים. אך מי שאשתו ילדה בשע"צ יודע שתמיד השאלה האם זכתה לבמבי או לא. היא מילדת מיתולוגית. אולי אינך מבאי שע"צ. מה שתפס אותי, שרב מפורסם וידוע, בניו וחתניו ת"ח ומרביצי תורה, אך אחותו דווקא יא האדם הכי מפורסם בסיפור...
הרב ציון הלא תשאלי התכוון כנראה להרב @במבי הידוע כאן בפורום, ובדרך לשון נופל על לשון.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
חידוד אמר:
ידוע לי על שני ת"ח שקראו בעלונים אלו ולא היתה דעתם נוחה מהם, ובישיבה אחת ביקשו מהבחור שהפיץ את העלונים בישיבה שיפסיק את ההפצה.

וכבר הזכירו למעלה שהעלון מפורסם מאוד וא"כ וודאי שגם ת"ח ומחנכים רבים נחשפו אליו ולא מחו בתלמידיהם הקוראים וזה גם סוג של הסכמה.
קושטא אמר:
חידוד אמר:
ידוע לי על שני ת"ח שקראו בעלונים אלו ולא היתה דעתם נוחה מהם
לי ידוע על עוד,
וגם לי לא נוח כ''כ,
אם תקח כל עלון שאומר משהו, חוץ מלחזור על מה שליקט הדרשן ר' פלוני מספר ליקוטים אלמוני שאסף מספר נוסף שערך מחדש את העלון הידוע ההוא שיצא לאור בשנים עברו, אזי תמצא לא רק שניים ולא רק עשרים ת"ח שדעתם לא תהיה נוחה ממה שכתוב בו.

כל אדם שיש לו סגנון שונה, בהכרח שהוא לא ימצא חן בעיני איזה שהוא סגנון של ת"ח מאיזה שהוא חוג ועדה, ובדר"כ אפי' מכמה חוגים.
 

אריה שאג

משתמש ותיק
מי זה מחבר העלון?
בן כמה הוא,
היכן גר וכו'
ומה מיחד בעלון, פעם ראשונה שאני נחשף.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
קושטא אמר:
חידוד אמר:
ידוע לי על שני ת"ח שקראו בעלונים אלו ולא היתה דעתם נוחה מהם

לי ידוע על עוד,
וגם לי לא נוח כ''כ,
יש הרבה תלמידי חכמים שהם לא חיים את עולם הישיבות מבפנים, (כולל לצערנו הרבה רמי"ם ומשגיחים), וכאלה ודאי שיהיו נגד העלון כי לא ראינו את זה אצל רבותינו, או כי זה לא הצורה שבה תלמיד חכם צריך לדבר, אבל כל זה כי הם אוחזים היכן שהם עצמם נמצאים, ולמקום כזה אכן לא ראוי הסגנון דיבור שבעלון הזה, אולם מי שמכיר היטב את עולם הישיבות בדורנו יודע שהעלון הזה הוא מרומם את הבחורים, והרבה מאוד בחורים קיבלו ויקבלו בע"ה מכך תועלת עצומה.
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
חידוד אמר:
דוע לי על שני ת"ח שקראו בעלונים אלו ולא היתה דעתם נוחה מהם
מעניין מי הם ה'ת"ח' המוזכרים כמ"ד הקובע את מעלת העלון?
האם גם על חידושיהם קיבלו הסכמה?

אני גם מכיר הרבה ת"ח שמאוד תומכים ומסכימים עם התכנים הנכתבים בעלון המיוחד.
כל הפוסלים במומם פוסלים!
 
לא מבין את הבעיה בעלון
אני כותב כאן בפורום ואין פוצה פה ומצפצף (כך אני חושב) אף אחד לא מבקש ממני הסכמה,
אז כותב אדם אחד את הגיגי ליבו, למה הוא צריך הסכמה?
לא ראיתי מימי שאתה מבקש הסכמה מכלל עלוני הבשן המסתובבים להם בבית הכנסת בזמן קבלת שבת.
רוצה קרא, לא רוצה אל תקרא.
רוצה, קבל דבריו,
לא רוצה, תתעלם מהם.
גילוי נאות: אני נהנה לקרוא את הגליון, ומוצא בהם פה ושם טעויות קלות, ואז יש לי על מה לדבר עם הבנים בסעודת שבת.
 

יעקב יעקב

משתמש ותיק
כמו שהזכירו פה כבר:
כיון שהוא היה כותב במפורש בשער העלון שהוא שמח לשמוע ביקורת [היום משום מה הוא השמיט, אבל עדיין זה ידוע לכל - וכדלהלן].
וכמו שכל מי שקורא יודע - שהוא גם מביא את הביקורת בעלון בפומבי, והרבה פעמים מתנצל וחוזר בו במפורש מדברים שכתב.
א"כ לכאורה אין לחשוש בזה, כלל.

ודאי שלא יותר מאשר קריאה על ענינים דקים ועמוקים בכל מיני ספרים ועיתונים [גם עם המלצות],
שהם בדר"כ לא אוהבים לשמוע ביקורת, ובודאי שלא מפרסמים טעיות גדולות בהרבה, ובודאי שלא בכזה פומבי...



מצ"ב דוגמא קטנה מהגליון של השבוע!

אז נדברו לך לך פב.PNG
 

חידוד

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
חידוד אמר:
דוע לי על שני ת"ח שקראו בעלונים אלו ולא היתה דעתם נוחה מהם
מעניין מי הם ה'ת"ח' המוזכרים כמ"ד הקובע את מעלת העלון?
האם גם על חידושיהם קיבלו הסכמה?

אני גם מכיר הרבה ת"ח שמאוד תומכים ומסכימים עם התכנים הנכתבים בעלון המיוחד.
כל הפוסלים במומם פוסלים!


לא ברור לי על מה יצא קצפך הם לא פסלו אף אחד (וגם אם כן הם ת"ח ומלמדי תורה וחובה עליהם להשמיע את דעתם לתלמידיהם) אני מניח שזו לא הפעם הראשונה בחיים שלך ששמעת על חילוקי דעות וכתבתי בעצמי למעלה שכנראה שיש ת"ח אחרים שדעתם כן נוחה מהעלון.

עכ"פ הם יותר ת"ח מכותב העלון הנכבד וגם מבוגרים ועתירי מעש ממנו.

כללו של דבר תירגע.
 
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
נדמה לי שיש חריגה באשכול מהנידון העקרוני האם יש לקבל את הדברים האמורים שם כדברים מקובלים, שנכתבו בהסכמת ת"ח, או שצריך להתבונן עליהם בעין ביקורתית וחשדנית. לרוב העלונים הסובבים בביהכנ"ס נקודת המבט נעה בין זלזול לביקורתיות, מלבד גליונות תורניים כמו 'אהלי טהרות'. אני אישי לא התחברתי לסגנון מעולם, אבל אני מבין מה ההנאה לקרוא דברים שכתובים בסגנון הזה, ואם יש בחורים שמתחזקים מזה - יגדל שכרו לעוה"ב.
 

הערשלה

משתמש ותיק
חידוד אמר:
הערשלה אמר:
חידוד אמר:
דוע לי על שני ת"ח שקראו בעלונים אלו ולא היתה דעתם נוחה מהם
מעניין מי הם ה'ת"ח' המוזכרים כמ"ד הקובע את מעלת העלון?
האם גם על חידושיהם קיבלו הסכמה?

אני גם מכיר הרבה ת"ח שמאוד תומכים ומסכימים עם התכנים הנכתבים בעלון המיוחד.
כל הפוסלים במומם פוסלים!


לא ברור לי על מה יצא קצפך הם לא פסלו אף אחד (וגם אם כן הם ת"ח ומלמדי תורה וחובה עליהם להשמיע את דעתם לתלמידיהם) אני מניח שזו לא הפעם הראשונה בחיים שלך ששמעת על חילוקי דעות וכתבתי בעצמי למעלה שכנראה שיש ת"ח אחרים שדעתם כן נוחה מהעלון.

עכ"פ הם יותר ת"ח מכותב העלון הנכבד וגם מבוגרים ועתירי מעש ממנו.

כללו של דבר תירגע.
לא כעסתי ח"ו ואיני צריך להירגע כלל...

פשוט לא הבנתי איך אנשים בלי שם (שכינית אותם ת"ח) יכולים לפסול פועלו של יהודי מפורסם שרבים מעריכים אותו על פעליו?
להבנתי התשובה לכך יכולה להיות בשני אופנים:
1. הם לא קראו את דבריו כלל.
2. הם לא ת"ח.
 
 

נהירו דאנפין

משתמש רגיל
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
לא ראיתי מימי שאתה מבקש הסכמה מכלל עלוני הבשן המסתובבים להם בבית הכנסת בזמן קבלת שבת.


ואל מי תדמיון? אל עלון 'נפלאות הדיבוק' או שמא אל עלון 'חדשות האוטיסטים'?
כלומר, שאר העלונים אינם מתיימרים לקבוע מסמרות בענינים אמוניים עיקריים, אלא מתעסקים בעיקר בסיפורי הבאי או בווארטים נחמדים על סדר הפרשה, וכיו"ב.

נ. ב. וע"ע שו"ת חת"ס ח"ה סי' מ"א וח"ו ליקוטים סי' ס"א
 

יעקב יעקב

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
איך אנשים בלי שם (שכינית אותם ת"ח) יכולים לפסול פועלו של יהודי מפורסם שרבים מעריכים אותו על פעליו?
להבנתי התשובה לכך יכולה להיות בשני אופנים:
1.
2.

ישנה תשובה פשוטה בהרבה -
העלון הנכבד מדבר בסגנון ישיבתי עכשוי. [כמו: "מירל'ה שמה את מוישל'ה הקטן בתיבה על שפת היאור"...]
רוב הת"ח הם אנשים מבוגרים שלא מתחברים לסגנון, למרות שבד"כ אין להם השגות על התוכן.
---
[אני עצמי מאוד מתחבר, רק רציתי להמחיש לך מה מפריע לאנשים מבוגרים]
 

חידוד

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
חידוד אמר:
הערשלה אמר:
מעניין מי הם ה'ת"ח' המוזכרים כמ"ד הקובע את מעלת העלון?
האם גם על חידושיהם קיבלו הסכמה?

אני גם מכיר הרבה ת"ח שמאוד תומכים ומסכימים עם התכנים הנכתבים בעלון המיוחד.
כל הפוסלים במומם פוסלים!


לא ברור לי על מה יצא קצפך הם לא פסלו אף אחד (וגם אם כן הם ת"ח ומלמדי תורה וחובה עליהם להשמיע את דעתם לתלמידיהם) אני מניח שזו לא הפעם הראשונה בחיים שלך ששמעת על חילוקי דעות וכתבתי בעצמי למעלה שכנראה שיש ת"ח אחרים שדעתם כן נוחה מהעלון.

עכ"פ הם יותר ת"ח מכותב העלון הנכבד וגם מבוגרים ועתירי מעש ממנו.

כללו של דבר תירגע.
לא כעסתי ח"ו ואיני צריך להירגע כלל...

פשוט לא הבנתי איך אנשים בלי שם (שכינית אותם ת"ח) יכולים לפסול פועלו של יהודי מפורסם שרבים מעריכים אותו על פעליו?
להבנתי התשובה לכך יכולה להיות בשני אופנים:
1. הם לא קראו את דבריו כלל.
2. הם לא ת"ח.


אני לא מצליח להבין איך ציירת מתוך דברי כזו תמונה משונה.

כמובן שלאנשים יש שם
את דבריהם הם אמרו לאלו שיודעים את שמם (וסבורים שהם ת"ח) ולא פרסמו פשקוויל אנונימי
אני מטעמי שלי לא כתבתי שמות ולא עלה בדעתי לרגע שמישהו יפסיק לקרוא בגלל זה, רק היה נראה לי שפותח האשכול מוטרד מהשאלה האם עלול להיות בעיה בעלונים ואולי אפי' מידע מקוטע וחסר יועיל לו
השורש פ.ס.ל שאתה חוזר עליו מדעתך הוצאתו, אני כתבתי רק שלא היתה דעתם נוחה הימנו
עוד אוסיף שאין זה סותר שיהיה רבים שבסך הכללי יהיה תועלת מהעלון גם אם יש בו פגמים, (ושוב לא הוציאו קו"ק ציבורי בענין).

ושוב מה ההיתממות הזו מעולם לא פגשת חילוקי דעות שרבים יעריכו פועלו של אדם ויש כאלו שיבקרו אותו?
 
 

נהירו דאנפין

משתמש רגיל
פותח הנושא
הערשלה אמר:
חידוד אמר:
הערשלה אמר:
מעניין מי הם ה'ת"ח' המוזכרים כמ"ד הקובע את מעלת העלון?
האם גם על חידושיהם קיבלו הסכמה?

אני גם מכיר הרבה ת"ח שמאוד תומכים ומסכימים עם התכנים הנכתבים בעלון המיוחד.
כל הפוסלים במומם פוסלים!


לא ברור לי על מה יצא קצפך הם לא פסלו אף אחד (וגם אם כן הם ת"ח ומלמדי תורה וחובה עליהם להשמיע את דעתם לתלמידיהם) אני מניח שזו לא הפעם הראשונה בחיים שלך ששמעת על חילוקי דעות וכתבתי בעצמי למעלה שכנראה שיש ת"ח אחרים שדעתם כן נוחה מהעלון.

עכ"פ הם יותר ת"ח מכותב העלון הנכבד וגם מבוגרים ועתירי מעש ממנו.

כללו של דבר תירגע.
לא כעסתי ח"ו ואיני צריך להירגע כלל...

פשוט לא הבנתי איך אנשים בלי שם (שכינית אותם ת"ח) יכולים לפסול פועלו של יהודי מפורסם שרבים מעריכים אותו על פעליו?
להבנתי התשובה לכך יכולה להיות בשני אופנים:
1. הם לא קראו את דבריו כלל.
2. הם לא ת"ח.



יסלח לי מר על דברי, אך תשובה 1-2 הנ"ל מוכיחות שישנם אנשים שבלתי אפשרי להידבר עמם. בכל שאלה יענו ויאמרו 'קדוש קדוש קדוש'.
וכי מאן דהו "פסל" את פעלו?
וכי אסור לסבור שדברים כעין אלו צריכים בירור מתלמידי חכמים הבקיאים בענינים אלו?
חבל חבל על ההתלהמות המיותרת והילדותית.
 
 

נבשר

משתמש ותיק
אחר כמה כותבים אוסיף קצת, למה לא ביקשו הסכמה מהרבנים לדבר עם פלוני אלמוני והוא דברן גדול, מי שרוצה לדבר שימשיך לדבר מי שלא רוצה לדבר עמו שלא ידבר, זה שאותו יהודי כותב עלון מי שרוצה יקרא מי שלא רוצה שלא יקרא, מה הקשר להכניס את הרבנים, אם הרבנים מעצמם יש להם טענות זה סיפור אחר ואדרבא שיטענו את טענותיהם, אבל מה הקשר הסכמה, ממי? ממי שחושב לא כמוהו, התרבות הזו של להכניס את הרבנים לכל דבר שיש בו קצת חיים ונושם חיים יהודים פעילים (בכל המדורים שלו) שלכו"ע לא מדובר בדברי שטות וכפירה, אז מה הנושא, זה בדיוק אותו תרבות של לשאול כל דבר ושטות את הרבנים.

יותר מזה לדעתי, העלון הזה הייתי קורא בו קצת בצעירותי, זה אחת מטיפות הלחות שבחור יכול להרגיש לדעתי לראשונה בתורה ומצוות מוסר מידות טובות הלכה, האוירה בישיבה בד"כ מאוד סגורה וברורה לפי הזמנים והתוכנית של הלימוד והסגנון הצפוי מבן ישיבה, פתאום שבן אדם מדבר על התורה כדבר מציאותי (ויש בזה הרבה דרגות למושג הזה) שחי, שאתה מבין שאתה יכול לגדול בתוך תורה ותוכל לצמוח ואף אתה חווה משמעויות, בנקל שהאזניים פתוחות תוכל לשמוע גם מה שהישיבות והרבנים מחנכות, למשל שקיעות בתורה ברצינות שלא מעניין דבר אחר וכו', היינו שיש מה שנקרא פתיחת הלב לבן אדם, וזה קורה רק שמראים שהתורה היא שייכת למציאות ואז האדם כבר מוכן לשמוע הכל, ולא המדובר בבחורים חלשים אלא בבחורים חזקים ורציניים שיש שלב שבן אדם צריך לפתח את האישיות והקשר שלו לתורה ולנישואין (בעצם שזה אותו דבר). הביקורת והטענה על הסכמות בעצם באה לעקר את החיות שאמורה להיות לכל אחד ולהכניסה לתוך עולם מצומצם של רבנים (במובן בתור סמכות כי הלא מפיהם אנו חיים) ועיתונים.
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
נהירו דאנפין אמר:
גליון 'אז נדברו' (כמדו' שם המחבר עט סופר מהיר, הגאון הרב פולק שליט"א), כבר פקיע שמיה בהיכלי התורה לשם ולתהילה ותפארת, ולא לדידי ולדכוותי לבוא ולפרסם שבח מעלתו הידועה לכל, רבים רבים מטובי יושבי אוהל מרותקים לכל תיבה ותיבה שבגליונו, ותיכף בסיום שנים מקרא ואחד תרגום בגליונו כבר מצפים הם מיד להגליון החדש שיעלה על מזבח הדפוס.
אף אני הק' קראתי ושיניתי ושילשתי מדבריו הנפלאים, כל כמה שהזדמן לידי גליונו הנדפס.

אך שכתלמיד הדן בקרקע לפני הרב, אשאלה מאת חכמים ונבונים:

הלא סגנונו (הנפלא) ליעייל לכל בתי גוואי של חיבוטי הנפש הניצבים בפני החפץ לעשות רצון קונו, ואינו מניח זוית ופינה שלא שלטה בו עינו ועטו, הוא נושא ונותן בכל פרטיהם ודקדוקיהם של שאלות כבדות משקל המצויות במעמקי צפונות הנפש התורתית והתמודדותה עם עולמנו עולם הבחירה והנסיונות; בגליון פלוני יבוא לדון ביחס המאמין לתפילה שאינה נענית, ובמשנהו יעלה על גפי מרומי קרת נידון שכר ועונש בחיי המעשה היומיומיים, וכל כיוצא בזה.


והנה מחד גיסא נושאים אלו הם נטיה דקה מעדינות הנפש, ומאידך גיסא הם מוגשים אל כלל הקוראים, צעירים כזקנים, וכל זאת לפרטי פרטים, בבחינת 'הרי שולחן הרי בשר הרי סכין והרי פה לאכול'. 

ולזאת אשאלה: האם שימש אצל איזה מן החכמים המעמיקים בענינים אלו?
האם הגיליון עובר תחת שבט הביקורת של איזה מן החכמים (בכ"א כאשר הוא דן בענינים מעין הנ"ל)?

ואסיים מעין הפתיחה בהודאה עצומה למע"כ כותב הגליון, אשר כל הקורא מפרי עטו יודע נאמנה כי גדול האיש למאוד, ואני הק' איני ראוי להעיד עליו כלל, ובודאי יברכו העליון ברוך הוא בכל מילי דמיטב, ויזכה להמשיך בכל מפעלותיו הנאדרים לאורך ימים.
ביקורת יתר זו אינה מגיעה מהבנה מיוחדת בתחום בו עוסק בעל העלון
הגיע הזמן להסתכל לימין ולשמאל ולהבין שלא אני הממוצע
 

נהירו דאנפין

משתמש רגיל
פותח הנושא
נבשר אמר:
אחר כמה כותבים אוסיף קצת, למה לא ביקשו הסכמה מהרבנים לדבר עם פלוני אלמוני והוא דברן גדול, מי שרוצה לדבר שימשיך לדבר מי שלא רוצה לדבר עמו שלא ידבר, זה שאותו יהודי כותב עלון מי שרוצה יקרא מי שלא רוצה שלא יקרא, מה הקשר להכניס את הרבנים, אם הרבנים מעצמם יש להם טענות זה סיפור אחר ואדרבא שיטענו את טענותיהם, אבל מה הקשר הסכמה, ממי? ממי שחושב לא כמוהו, התרבות הזו של להכניס את הרבנים לכל דבר שיש בו קצת חיים ונושם חיים יהודים פעילים (בכל המדורים שלו) שלכו"ע לא מדובר בדברי שטות וכפירה, אז מה הנושא, זה בדיוק אותו תרבות של לשאול כל דבר ושטות את הרבנים.

יותר מזה לדעתי, העלון הזה הייתי קורא בו קצת בצעירותי, זה אחת מטיפות הלחות שבחור יכול להרגיש לדעתי לראשונה בתורה ומצוות מוסר מידות טובות הלכה, האוירה בישיבה בד"כ מאוד סגורה וברורה לפי הזמנים והתוכנית של הלימוד והסגנון הצפוי מבן ישיבה, פתאום שבן אדם מדבר על התורה כדבר מציאותי (ויש בזה הרבה דרגות למושג הזה) שחי, שאתה מבין שאתה יכול לגדול בתוך תורה ותוכל לצמוח ואף אתה חווה משמעויות, בנקל שהאזניים פתוחות תוכל לשמוע גם מה שהישיבות והרבנים מחנכות, למשל שקיעות בתורה ברצינות שלא מעניין דבר אחר וכו', היינו שיש מה שנקרא פתיחת הלב לבן אדם, וזה קורה רק שמראים שהתורה היא שייכת למציאות ואז האדם כבר מוכן לשמוע הכל, ולא המדובר בבחורים חלשים אלא בבחורים חזקים ורציניים שיש שלב שבן אדם צריך לפתח את האישיות והקשר שלו לתורה ולנישואין (בעצם שזה אותו דבר). הביקורת והטענה על הסכמות בעצם באה לעקר את החיות שאמורה להיות לכל אחד ולהכניסה לתוך עולם מצומצם של רבנים (במובן בתור סמכות כי הלא מפיהם אנו חיים) ועיתונים.


מע"כ טוען (ויתכן שבצדק) כי אדרבה, הסגנון הפתוח והחי של העלון מונע מסגרת של הסכמות רבנים. 
אך אין מע"כ עונה לעצם הנידון, האם היסודות התורתיים שבגליונו מושתתים על דברי קדמונים או על תלמידי חכמים מעמיקים הבקיאים בענינים אלו?
 

לעיתים רחוקות

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
נהירו דאנפין אמר:
גליון 'אז נדברו' (כמדו' שם המחבר עט סופר מהיר, הגאון הרב פולק שליט"א), כבר פקיע שמיה בהיכלי התורה לשם ולתהילה ותפארת, ולא לדידי ולדכוותי לבוא ולפרסם שבח מעלתו הידועה לכל, רבים רבים מטובי יושבי אוהל מרותקים לכל תיבה ותיבה שבגליונו, ותיכף בסיום שנים מקרא ואחד תרגום בגליונו כבר מצפים הם מיד להגליון החדש שיעלה על מזבח הדפוס.
אף אני הק' קראתי ושיניתי ושילשתי מדבריו הנפלאים, כל כמה שהזדמן לידי גליונו הנדפס.

אך שכתלמיד הדן בקרקע לפני הרב, אשאלה מאת חכמים ונבונים:

הלא סגנונו (הנפלא) ליעייל לכל בתי גוואי של חיבוטי הנפש הניצבים בפני החפץ לעשות רצון קונו, ואינו מניח זוית ופינה שלא שלטה בו עינו ועטו, הוא נושא ונותן בכל פרטיהם ודקדוקיהם של שאלות כבדות משקל המצויות במעמקי צפונות הנפש התורתית והתמודדותה עם עולמנו עולם הבחירה והנסיונות; בגליון פלוני יבוא לדון ביחס המאמין לתפילה שאינה נענית, ובמשנהו יעלה על גפי מרומי קרת נידון שכר ועונש בחיי המעשה היומיומיים, וכל כיוצא בזה.


והנה מחד גיסא נושאים אלו הם נטיה דקה מעדינות הנפש, ומאידך גיסא הם מוגשים אל כלל הקוראים, צעירים כזקנים, וכל זאת לפרטי פרטים, בבחינת 'הרי שולחן הרי בשר הרי סכין והרי פה לאכול'. 

ולזאת אשאלה: האם שימש אצל איזה מן החכמים המעמיקים בענינים אלו?
האם הגיליון עובר תחת שבט הביקורת של איזה מן החכמים (בכ"א כאשר הוא דן בענינים מעין הנ"ל)?

ואסיים מעין הפתיחה בהודאה עצומה למע"כ כותב הגליון, אשר כל הקורא מפרי עטו יודע נאמנה כי גדול האיש למאוד, ואני הק' איני ראוי להעיד עליו כלל, ובודאי יברכו העליון ברוך הוא בכל מילי דמיטב, ויזכה להמשיך בכל מפעלותיו הנאדרים לאורך ימים.
לכבוד הרב נהירו אנפין שליט"א 

ברור לי שהנך מעריך עד מאוד את הרב שמואל פולק שליט"א כיהודי בר אוריין ת"ח בפרנמם, חתנא דבי נשיאה, יהודי קדוש שעובד את הקב"ה בכל רמ"ח ושס"ה, ללא כחל ושרק, ללא מידות פגומות, ללא מחלוקות, ללא התנדאות של אני ואפסי עוד, עם חיבור אדיר וענק לכל ... אבל לכל גדולי ישראל ... רבניהם, אדמוריהם ... יהודי אשר עבר נסיונות רבים והתגבר עליהם ועבר אותם בניצחון ובתהילת עולם !!!

יהודי שקרוב ומקורב להמון רבנים משגיחים צדיקים ... והם אוהבים אותו ומקרבים אותו עד מאוד ... 

מי אנחנו בעלי הקולמוס הדיגיטאלי שמבלים זמננו בהא ודא יכולים להעלות ביקורת על מי ???? על מה ??? 
על מה התמיהה ??? 
על מי ???

יהודי קדוש - בחור צעיר ... שזיכהו הקב"ה להוציא עלון שיגיע לכל העולם היהודי כפשוטו ... וכולם נהננים ממנו ... חרדים. חילונים. מזרוחניקים. נשות אברכים. כולם !!!!

והוא כשהתחיל ... הכול התחיל כאשר כתב מנהמת ליבו דברים הכואבים לו ולעוד בחורי ישיבה קטנה או גדולה ... את אשר עובד עליו ועליהם ... את דרכי ההתמודדות ... את אשר יעשה האדם וחי ... 

מי אנחנו שנבוא ונעיר לו ??? מה ולמה ??? מי אנחנו שנתקן אותו ??? 

אם הנך רוצה וטוב לך - תקרא !!! 

לא טוב לך ... לא מסתדר לך ... - תעיף ממך !!!

לצעיר אנחנו התרגלנו ... למחאות ... להפגנות ... לביקורת ... להססנות ... 

אבל האמת ... הכל מגיע מקנאה !!! (אינני ח"ו מדבר אליך באופן אישי "הרב נהירו אנפין" שהנך יהודי קדוש ומיוחד .... 

אלא על הכלל המעיר ... והמסית ... והמתווכח עלך כל נודא שאינו הוא ... 

בתקוה להמשך הגדלת תורה ויראה לרצון ה' יתברך עלינו ...  ולחזק ידי הרבנים הקדושים שעוסקים במלאכת כבוד שמים !!! (ולא ח"ו להרבות ידם)

יישר כח !!

בשלמא @נהירו דאנפין מקנא באז נדברו. אך במה אתה מקנה בנהירו דאנפין?
(הרי חידשת לנו נוסחה: העלאת דעה = קנאה)
 

רימון

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
נהירו דאנפין אמר:
גליון 'אז נדברו' (כמדו' שם המחבר עט סופר מהיר, הגאון הרב פולק שליט"א), כבר פקיע שמיה בהיכלי התורה לשם ולתהילה ותפארת, ולא לדידי ולדכוותי לבוא ולפרסם שבח מעלתו הידועה לכל, רבים רבים מטובי יושבי אוהל מרותקים לכל תיבה ותיבה שבגליונו, ותיכף בסיום שנים מקרא ואחד תרגום בגליונו כבר מצפים הם מיד להגליון החדש שיעלה על מזבח הדפוס.
אף אני הק' קראתי ושיניתי ושילשתי מדבריו הנפלאים, כל כמה שהזדמן לידי גליונו הנדפס.

אך שכתלמיד הדן בקרקע לפני הרב, אשאלה מאת חכמים ונבונים:

הלא סגנונו (הנפלא) ליעייל לכל בתי גוואי של חיבוטי הנפש הניצבים בפני החפץ לעשות רצון קונו, ואינו מניח זוית ופינה שלא שלטה בו עינו ועטו, הוא נושא ונותן בכל פרטיהם ודקדוקיהם של שאלות כבדות משקל המצויות במעמקי צפונות הנפש התורתית והתמודדותה עם עולמנו עולם הבחירה והנסיונות; בגליון פלוני יבוא לדון ביחס המאמין לתפילה שאינה נענית, ובמשנהו יעלה על גפי מרומי קרת נידון שכר ועונש בחיי המעשה היומיומיים, וכל כיוצא בזה.


והנה מחד גיסא נושאים אלו הם נטיה דקה מעדינות הנפש, ומאידך גיסא הם מוגשים אל כלל הקוראים, צעירים כזקנים, וכל זאת לפרטי פרטים, בבחינת 'הרי שולחן הרי בשר הרי סכין והרי פה לאכול'. 

ולזאת אשאלה: האם שימש אצל איזה מן החכמים המעמיקים בענינים אלו?
האם הגיליון עובר תחת שבט הביקורת של איזה מן החכמים (בכ"א כאשר הוא דן בענינים מעין הנ"ל)?

ואסיים מעין הפתיחה בהודאה עצומה למע"כ כותב הגליון, אשר כל הקורא מפרי עטו יודע נאמנה כי גדול האיש למאוד, ואני הק' איני ראוי להעיד עליו כלל, ובודאי יברכו העליון ברוך הוא בכל מילי דמיטב, ויזכה להמשיך בכל מפעלותיו הנאדרים לאורך ימים.
לכבוד הרב נהירו אנפין שליט"א 

ברור לי שהנך מעריך עד מאוד את הרב שמואל פולק שליט"א כיהודי בר אוריין ת"ח בפרנמם, חתנא דבי נשיאה, יהודי קדוש שעובד את הקב"ה בכל רמ"ח ושס"ה, ללא כחל ושרק, ללא מידות פגומות, ללא מחלוקות, ללא התנדאות של אני ואפסי עוד, עם חיבור אדיר וענק לכל ... אבל לכל גדולי ישראל ... רבניהם, אדמוריהם ... יהודי אשר עבר נסיונות רבים והתגבר עליהם ועבר אותם בניצחון ובתהילת עולם !!!

יהודי שקרוב ומקורב להמון רבנים משגיחים צדיקים ... והם אוהבים אותו ומקרבים אותו עד מאוד ... 

מי אנחנו בעלי הקולמוס הדיגיטאלי שמבלים זמננו בהא ודא יכולים להעלות ביקורת על מי ???? על מה ??? 
על מה התמיהה ??? 
על מי ???

יהודי קדוש - בחור צעיר ... שזיכהו הקב"ה להוציא עלון שיגיע לכל העולם היהודי כפשוטו ... וכולם נהננים ממנו ... חרדים. חילונים. מזרוחניקים. נשות אברכים. כולם !!!!

והוא כשהתחיל ... הכול התחיל כאשר כתב מנהמת ליבו דברים הכואבים לו ולעוד בחורי ישיבה קטנה או גדולה ... את אשר עובד עליו ועליהם ... את דרכי ההתמודדות ... את אשר יעשה האדם וחי ... 

מי אנחנו שנבוא ונעיר לו ??? מה ולמה ??? מי אנחנו שנתקן אותו ??? 

אם הנך רוצה וטוב לך - תקרא !!! 

לא טוב לך ... לא מסתדר לך ... - תעיף ממך !!!

לצעיר אנחנו התרגלנו ... למחאות ... להפגנות ... לביקורת ... להססנות ... 

אבל האמת ... הכל מגיע מקנאה !!! (אינני ח"ו מדבר אליך באופן אישי "הרב נהירו אנפין" שהנך יהודי קדוש ומיוחד .... 

אלא על הכלל המעיר ... והמסית ... והמתווכח עלך כל נודא שאינו הוא ... 

בתקוה להמשך הגדלת תורה ויראה לרצון ה' יתברך עלינו ...  ולחזק ידי הרבנים הקדושים שעוסקים במלאכת כבוד שמים !!! (ולא ח"ו להרבות ידם)

יישר כח !!




 
יש אפשרות לעשות גופן "כתב יד" בפורום???
כי ההודעה שלך יהיה יותר מובן ככה 😁
 

במבי

משתמש ותיק
דברי יושר אמר:
יאיר1 אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
א. אהבתי את אהבתך הגדולה להרב במבי שליט"א שרק בו נתפסת ... 
ב. חבל מאוד שאינך מקוראי העלון.
ג. תוצאת האשכול הינה כתוצאה מפותח האשכול שהתכוון ל ... ונמצא מברך ... !!!
ד. עדיין אינני ירדתי לסוף דעתך הצינית או הרצינית ??? אולי רק הרב במבי יידע לענות על כך תשובה !
ה. תתחיל לקרוא את העלון בהקדם ... 

א. שורש א.ה.ב. לא קשור ולא מתאים. אך מי שאשתו ילדה בשע"צ יודע שתמיד השאלה האם זכתה לבמבי או לא. היא מילדת מיתולוגית. אולי אינך מבאי שע"צ. מה שתפס אותי, שרב מפורסם וידוע, בניו וחתניו ת"ח ומרביצי תורה, אך אחותו דווקא יא האדם הכי מפורסם בסיפור...
הרב ציון הלא תשאלי התכוון כנראה להרב @במבי הידוע כאן בפורום, ובדרך לשון נופל על לשון.

הכוונה דווקא להנ"ל....

https://www.hidabroot.org/article/172597
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
נדמה לי שיש חריגה באשכול מהנידון העקרוני האם יש לקבל את הדברים האמורים שם כדברים מקובלים, שנכתבו בהסכמת ת"ח, או שצריך להתבונן עליהם בעין ביקורתית וחשדנית. לרוב העלונים הסובבים בביהכנ"ס נקודת המבט נעה בין זלזול לביקורתיות, מלבד גליונות תורניים כמו 'אהלי טהרות'. אני אישי לא התחברתי לסגנון מעולם, אבל אני מבין מה ההנאה לקרוא דברים שכתובים בסגנון הזה, ואם יש בחורים שמתחזקים מזה - יגדל שכרו לעוה"ב.
נראה לי שגם בגלינות  אהלי טהרות יש מדור שנכתב ע"י הרב בעל העלון אז נדברו
 
 

חיצי גיבור

משתמש רגיל
אמת שבעל העלון הנ"ל הוא בעל כישרון ומהיר במלאכתו וגם ניכר שהוא צדיק גדול, העניין הוא שעיקר מאמריו סובבים על ציר אחד, ששמעתי מרבו ר' עזריאל טאובר לפני למעלה מ20 שנה, וזה שכנסת ישראל ע"ד משל היא רעיה וכו' ואידך זיל גמור, וכך עושה בעל העלון הנ"ל שלקח היסוד הזה ומסובב עליו הכל, וניכר בהרבה ממאמריו שקודם יורה החץ ואח"כ מסדר את לוח המטרה.

ולגוף נושא האשכול, לי נראה פשוט שהיות והעלון מסתובב בעיקר אצל צעירים והיות ויש בו תוכן מחודש שלא שמענו מרבותינו (כמו למשל ההסבר התמוה שהביא מר' עזריאל על מה שלא פרסם את דבר מחלתו הממאירה לרבים אף שהפסיד זכות תפילת רבים) וודאי שצריך הסכמה, ופלא בעיני שתיקתם של ראשי הישיבות ושמא מדשתקי ...
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
נראה לי שגם בגלינות  אהלי טהרות יש מדור שנכתב ע"י הרב בעל העלון אז נדברו
נכון, ובלי להמעיט מכבוד הרש"פ אין להשוותו לשאר הגיליון, כיון שכל שאר העיתון הוא פולמוסים תורניים ברמה גבוהה מאוד, והוא כותב מאמרים להכניס הרגשת מציאות השמירה על הטהרה, ומכל מקום הם כמדור בגליונו 'אז נדברו' על התחושות שיהיו בזמן הגאולה העתידה, שבו ודאי אין מה לערער.
 

הערשלה

משתמש ותיק
יעקב יעקב אמר:
הערשלה אמר:
איך אנשים בלי שם (שכינית אותם ת"ח) יכולים לפסול פועלו של יהודי מפורסם שרבים מעריכים אותו על פעליו?
להבנתי התשובה לכך יכולה להיות בשני אופנים:
1.
2.

ישנה תשובה פשוטה בהרבה -
העלון הנכבד מדבר בסגנון ישיבתי עכשוי. [כמו: "מירל'ה שמה את מוישל'ה הקטן בתיבה על שפת היאור"...]
רוב הת"ח הם אנשים מבוגרים שלא מתחברים לסגנון, למרות שבד"כ אין להם השגות על התוכן.
---
[אני עצמי מאוד מתחבר, רק רציתי להמחיש לך מה מפריע לאנשים מבוגרים]
דברי טעם.

אם זה רק חוסר חיבור לסגנון...
נו, מילא...
 

הערשלה

משתמש ותיק
חיצי גיבור אמר:
אמת שבעל העלון הנ"ל הוא בעל כישרון ומהיר במלאכתו וגם ניכר שהוא צדיק גדול, העניין הוא שעיקר מאמריו סובבים על ציר אחד, ששמעתי מרבו ר' עזריאל טאובר לפני למעלה מ20 שנה, וזה שכנסת ישראל ע"ד משל היא רעיה וכו' ואידך זיל גמור, וכך עושה בעל העלון הנ"ל שלקח היסוד הזה ומסובב עליו הכל, וניכר בהרבה ממאמריו שקודם יורה החץ ואח"כ מסדר את לוח המטרה.
יתכן שחוסר החיבור לסגנון נובע מאי חיבור לנקודה זו, ואידך זיל גמור.
 

הערשלה

משתמש ותיק
נהירו דאנפין אמר:
הערשלה אמר:
חידוד אמר:
לא ברור לי על מה יצא קצפך הם לא פסלו אף אחד (וגם אם כן הם ת"ח ומלמדי תורה וחובה עליהם להשמיע את דעתם לתלמידיהם) אני מניח שזו לא הפעם הראשונה בחיים שלך ששמעת על חילוקי דעות וכתבתי בעצמי למעלה שכנראה שיש ת"ח אחרים שדעתם כן נוחה מהעלון.

עכ"פ הם יותר ת"ח מכותב העלון הנכבד וגם מבוגרים ועתירי מעש ממנו.

כללו של דבר תירגע.
לא כעסתי ח"ו ואיני צריך להירגע כלל...

פשוט לא הבנתי איך אנשים בלי שם (שכינית אותם ת"ח) יכולים לפסול פועלו של יהודי מפורסם שרבים מעריכים אותו על פעליו?
להבנתי התשובה לכך יכולה להיות בשני אופנים:
1. הם לא קראו את דבריו כלל.
2. הם לא ת"ח.
יסלח לי מר על דברי, אך תשובה 1-2 הנ"ל מוכיחות שישנם אנשים שבלתי אפשרי להידבר עמם. בכל שאלה יענו ויאמרו 'קדוש קדוש קדוש'.
וכי מאן דהו "פסל" את פעלו?
וכי אסור לסבור שדברים כעין אלו צריכים בירור מתלמידי חכמים הבקיאים בענינים אלו?
חבל חבל על ההתלהמות המיותרת והילדותית.
לא ראיתי נסיון להידבר.
ראיתי נסיון להכפיש יהודי המזכה את הרבים.

לכתוב מילים בשם ת"ח עלומים שאין דעתם נוחה מהעלון, זה נסיון להכפיש ולא נסיון להידבר.

אם אתה רוצה לברר, תביא דמויות של ת"ח ידועים שהתבטאו על העניין ונגיב בהתאם.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית