זמן הדלקת נרות בפוסקים הקדמונים

תולעת יעקב

משתמש חדש
ראיתי להרב יעבץ בסידורו:
לפי דרכך אתה למד שזמן הדלקה הראויה על פי שיטת ההלכה המחוורת, היא בכמו רביע שעה לפני הלילה, שהוא כשיעור עשרים משעה [3 דקות] יתר על שיעור בין השמשות.
והיינו כ-3 דקות לפני בין השמשות !!!
מה דעת הפוסקים לפני מאתיים שנה ומעלה, אודות זמן הדלקת נרות, כמה זמן לפני ביה"ש ?
 

תרופת_פלא

משתמש רגיל
תולעת יעקב אמר:
מה דעת הפוסקים לפני מאתיים שנה ומעלה, אודות זמן הדלקת נרות, כמה זמן לפני ביה"ש ?
בגמ' שבת כג. שנינו שאסור להקדים [או לאחר] הדלקת נרות בער"ש.
ודעת תוס' בברכות כז. שהמוקדם הוא מפלג המנחה [כשעה ורביע קודם הלילה (יש מחלו' הפוסקים אם הכוונה לשקיעה"ח או צאה"כ, ואכ"מ) - משעות זמניות], וכ"פ הרא"ש ורבינו יונה שם.
ורבינו חננאל כתב ‏(שבת כג:): וזמן ההדלקה בעת שקיעת החמה קודם מעט תהיה ההדלקה, ע"כ.‏ וכ״כ רבינו יהונתן מלוניל שם. - ולכאו' לא ס"ל כתוס' בזה.
ומ"מ בשו"ת האלף לך שלמה (סי' קיב) עיי"ש מוכיח בדעת רבינו יונה שיכול להדליק ב' שעות קודם הלילה, ועיי"ש.
עכ"פ בשו"ע נפסק כדעת התוס', שאין להדליק קודם פלג המנחה.
ולענין כמה דקות הם, נחלקו האחרונים בזה, עיי' הגר"ח פאלאג'י בספרו רוח חיים (סי' רסא סק"ב), משנ"ב (שם סקכ"ג) ובשעה"צ שם, כף החיים (שם אות כג, ועיי"ע בסי' רנו אות ה).
ובדרך אגב, דעת היעב"ץ הוא שאי אפשר להפוך יום ללילה, ולכן אינו שייך להוסיף רק מתחילת שקיעה"ח [ומשמע שדבריו הם לפי שיטת ר"ת, דו"ק] - וכך ס"ל להרמב"ן. - אולם השו"ע והרמ"א לא פסקו כן, עיי"ש בסי' רסא סעי' ב.
 

תולעת יעקב

משתמש חדש
פותח הנושא
חן חן על דבריך, לשון חכמים מרפא.
תרופת_פלא אמר:
ובדרך אגב, דעת היעב"ץ הוא שאי אפשר להפוך יום ללילה, ולכן אינו שייך להוסיף רק מתחילת שקיעה"ח [ומשמע שדבריו הם לפי שיטת ר"ת, דו"ק] - וכך ס"ל להרמב"ן. - אולם השו"ע והרמ"א לא פסקו כן, עיי"ש בסי' רסא סעי' ב.
אמנם בזה לא ירד בני עמו, דאדרבה כך היא דעת השו"ע שרק מתחילת השקיעה, ורמ"א מוסיף ג' דקות קודם השקיעה, וכך פסק היעבץ ע"ש.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
תולעת יעקב אמר:
ראיתי להרב יעבץ בסידורו:
לפי דרכך אתה למד שזמן הדלקה הראויה על פי שיטת ההלכה המחוורת, היא בכמו רביע שעה לפני הלילה, שהוא כשיעור עשרים משעה [3 דקות] יתר על שיעור בין השמשות.
והיינו כ-3 דקות לפני בין השמשות !!!
מה דעת הפוסקים לפני מאתיים שנה ומעלה, אודות זמן הדלקת נרות, כמה זמן לפני ביה"ש ?
כן מבואר ברמב"ן בתורת האדם ג"כ (אם זכור לי נכון הוא מסתפק אם הזמן זה פלג המנחה לפי צאה"כ דר"ת או שקיעה)
 
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
תרופת_פלא אמר:
ומ"מ בשו"ת האלף לך שלמה (סי' קיב) עיי"ש מוכיח בדעת רבינו יונה שיכול להדליק ב' שעות קודם הלילה, ועיי"ש.
עי' היטב דרכי משה סי' רס"ג בשם מהר"ח אור זרוע. ומשם בבה"ל סי' רס"ג ס"ד ד"ה קודם הלילה.
 

תרופת_פלא

משתמש רגיל
תלמיד נאמן אמר:
עי' היטב דרכי משה סי' רס"ג בשם מהר"ח אור זרוע. ומשם בבה"ל סי' רס"ג ס"ד ד"ה קודם הלילה.
בדרך אגב, כשתעיי' בביהו"ל שם, משמע שכוונתו לפי שיטת ר"ת, כי שעה ורביע קודם השקיעה, היינו ב' שעות קודם הלילה, - כלומר ג' רבעי שעה בין השקיעה ללילה, - ולפי"ז אין כוונתו לדעת הגאונים [מ"מ אם סומכין על הב"ח לסמוך על דעת הרא"ם, אולי גם הנוהגין כשיטת הגאונים יכולים להקדים קצת יותר, - ומ"מ בזה כבר כתב שא"א להקדים קודם הפלג, ולשי' הגאונים הפלג ג"כ יותר מוקדם, כתבתי בקיצור, כי אין כאן המקום האמיתי לזה].
 

אבימי

משתמש ותיק
תרופת_פלא אמר:
כשתעיי' בביהו"ל שם, משמע שכוונתו לפי שיטת ר"ת, כי שעה ורביע קודם השקיעה, היינו ב' שעות קודם הלילה, - כלומר ג' רבעי שעה בין השקיעה ללילה
לפי איזה חשבון?
 
חלק עליון תַחתִית