למך והמספר 7

מטעים

משתמש רגיל
דבר נוסף מענין הוא הקשר של שני ה"למך" עם המספר 7
למך מצאצאיו של קין - פרק ד כד כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם-קָיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה.
למך מצאצאיו של שת - פרק ה לא וַיְהִי כָּל-יְמֵי-לֶמֶךְ שֶׁבַע וְשִׁבְעִים שָׁנָה וּשְׁבַע מֵאוֹת שָׁנָה וַיָּמֹת (777)

ומיוחד מאד הוא השם למך דהוא אותיות מלך,
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
ע"פ מש"א חז"ל דנעמה היתה אשת נח, נמצא שגם לאביו וגם לחמיו של נח קראו למך.
ומה עם צוואת ר"י החסיד...??
 

משכיל לאיתן

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
ע"פ מש"א חז"ל דנעמה היתה אשת נח, נמצא שגם לאביו וגם לחמיו של נח קראו למך.
ומה עם צוואת ר"י החסיד...??
אאל"ט
מביאים את זה כמקור לצואת רבי יהודה החסיד
מה יותר גרוע מאשר מבול?
 
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
משכיל לאיתן אמר:
בלדד השוחי אמר:
ע"פ מש"א חז"ל דנעמה היתה אשת נח, נמצא שגם לאביו וגם לחמיו של נח קראו למך.
ומה עם צוואת ר"י החסיד...??
אאל"ט
מביאים את זה כמקור לצואת רבי יהודה החסיד
מה יותר גרוע מאשר מבול?
 

משפחת נח דוקא ניצלה מהמבול אאל"ט.
(אולי מכאן הוכחה לטוענים שזה רק לצאצאיו של ריה"ח..)
 

משכיל לאיתן

משתמש ותיק
@בלדד השוחי 
ציפיתי לתגובה הזאת

בכל אופן, אם אנחנו מסתכלים על נח בתור האדם היחיד הצדיק שבין כה וכה לא היה אמור להספה, ומבלי להתחשב בבני דורו, בשבילו אישית המבול היה טרגדיה (אם מותר להתנסח כך...).
 

יחיה

משתמש ותיק
מטעים אמר:
דבר נוסף מענין הוא הקשר של שני ה"למך" עם המספר 7
למך מצאצאיו של קין - פרק ד כד כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם-קָיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה.
למך מצאצאיו של שת - פרק ה לא וַיְהִי כָּל-יְמֵי-לֶמֶךְ שֶׁבַע וְשִׁבְעִים שָׁנָה וּשְׁבַע מֵאוֹת שָׁנָה וַיָּמֹת (777)
...

ראה המצורף פה:
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_תורת יחיאל - א בראשית - שלזינגר, עקיבא יוסף בן יחיאל_147.pdf
    296.2 KB · צפיות: 10
יש עוד קשר
ילדי שניהם היו אבי המצאה.
ילדי למך הראשון אבי יושב אהל ומקנה. אבי תופש כינור ועוגב.
וילד למך השני (נח) זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו (כלי מחרשה)
 

במבי

משתמש ותיק
התורה היא חיינו אמר:
יש עוד קשר
ילדי שניהם היו אבי המצאה.
ילדי למך הראשון אבי יושב אהל ומקנה. אבי תופש כינור ועוגב.
וילד למך השני (נח) זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו (כלי מחרשה)

וא"כ קשה טובא שהרי ליימך זה כינוי לשליימזל והרי הוא אבי ההמצאה !
 

במבי

משתמש ותיק
במבי אמר:
התורה היא חיינו אמר:
יש עוד קשר
ילדי שניהם היו אבי המצאה.
ילדי למך הראשון אבי יושב אהל ומקנה. אבי תופש כינור ועוגב.
וילד למך השני (נח) זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו (כלי מחרשה)

וא"כ קשה טובא שהרי ליימך זה כינוי לשליימזל והרי הוא אבי ההמצאה !


ואין לבטל את השגור בפי כל כמקובל בשם החת"ס

במבי אמר:
ראיתי בהקדמת החת"ס לספר במדבר שכתב המו"ל שהחת"ס אמר שכל מה שמורגל בפי האנשים יש לו מקור והביא שאף החת"ס חיבר קונטרס על משפטים שמורגלים בפי העם ומהו מקורם והביא שתלמיד החת"ס כתב בספרו ליקוטי חבר בן חיים בשם רבו שמקובל לקרוא לאדם חסר מזל בשם שלומיאל מכיוון שמובא בסנהדרין שזה היה שמו של זמרי ונעשו עליו יב' ניסים שיהרג וא"כ הוא היה גרוע המזל

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21654&st=&pgnum=33

Untitled.png

 
 

מוישה הירש

משתמש ותיק
במבי אמר:
התורה היא חיינו אמר:
יש עוד קשר
ילדי שניהם היו אבי המצאה.
ילדי למך הראשון אבי יושב אהל ומקנה. אבי תופש כינור ועוגב.
וילד למך השני (נח) זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו (כלי מחרשה)

וא"כ קשה טובא שהרי ליימך זה כינוי לשליימזל והרי הוא אבי ההמצאה !
י''א שנקרא ליימך משום שאף שהשקה את צילה כוס של עיקרין ילדה גם ילדה, וזהו 'ליימך' אמיתי..
 

במבי

משתמש ותיק
מוישה הירש אמר:
במבי אמר:
התורה היא חיינו אמר:
יש עוד קשר
ילדי שניהם היו אבי המצאה.
ילדי למך הראשון אבי יושב אהל ומקנה. אבי תופש כינור ועוגב.
וילד למך השני (נח) זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו (כלי מחרשה)

וא"כ קשה טובא שהרי ליימך זה כינוי לשליימזל והרי הוא אבי ההמצאה !
י''א שנקרא ליימך משום שאף שהשקה את צילה כוס של עיקרין ילדה גם ילדה, וזהו 'ליימך' אמיתי..

ואולי מכאן הסיפורים על "חכמי חלם" - "למך" 

ואין החכמה נכנסת בתינוק עד שאוכל "לחם" וגם עצם המילה "חכם" האותיות ח' וכ' דומיננטיות בה, ולכן למך הוא אבי ההשראה והחכמה, אך בו זה רק טמון והוא בגדר למך.
 

אבי חי

משתמש ותיק
במבי אמר:
וא"כ קשה טובא שהרי ליימך זה כינוי לשליימזל והרי הוא אבי ההמצאה !
אף שאין דרכי להכנס בדיונים רוממים כ"כ...
יש לך שליימזל יותר גדול מההורג את זקנו כסבור שהוא חיה ואח"כ סופק את כפיו מצער והורג בזה את בנו?
 

קשט דברי אמת

משתמש רגיל
וכבר אמרו הדרשנים, שלכן קרא נוח לבנו השני בשם 'חם' - משום שכשנולד חם, מת למך אביה של נעמה, אבל אביו של נוח היה עדיין חי, ולא יכל לקרוא על שמו, לכן קרא לו 'חם' - כלומר, על שם 'חמיו'.
 
חלק עליון תַחתִית