'הכרת הטוב' למי שעושה עבורינו טובה בתשלום

כתריאל

משתמש חדש
אני דר בביתר עילית ושם יש הרבה נהגים חרדים, והמנהג הנפוץ הוא דווקא לומר תודה לנהגים החרדים ופחות לחילונים ווכ"ש לערבים.
ואמר לי פעם נהג חרדי, שלפעמים יש לו תחושה שהוא נהג להסעות של בהמות, עולים ויורדים מבלי כלל להתייחס, וכשמישהו אומר לו תודה וכדו' הוא נזכר שהוא מסיע אנשים......
 

מרדכי מהצפון

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
אין שום מקום לאמירת תודה לנהג האוטובוס
על זה הוא מקבל את כספו, ואת המוטל עליו עשה.
כמו שאף אדם לא אומר תודה למוכר בסופר
על שהואיל בטובו לפתוח חנות שמספקת את צורכי העיר.
תודה יש לומר על הנעשה בלא חובה ובלא הכרח
כמו הנהג הנ"ל אם המתין למישהו בסבלנות
או אף האיר פניו והתנהג בצורה שיצרה נעימות.
ככלל, כל דבר שאם יסרב אתבע אותו בדין
אין מה לומר על עשייתו תודה, שהרי המוטל עליו עשה.
והאומר תודה, אות הוא שלא הבין מהי הודאה.
אני יודע שיהיו רבים שיזעקו על כפיות טובתי
ואני יודע שמאוד נכנס בעולם ההבנה שהכל חסד
אך השכל מכריח הדברים והאמת אהובה מכל.
אני לא מבין את עמדתך,

אני עובד קשה בשביל פרנס את המשפחה - לא מגיע לי תודה מאשתי - התחייבתי לזה בכתובה
אני מאכיל את הילדים שלי - לא מגיע לי תודה מהם - אני חייב לזון אותם עד גיל 6 לפחות
אשתי מסדרת את הבית - לא מגיע לה תודה - חז"ל חייבו אותה בזה משום שיעמום
אשתי עובדת קצת לתוספת פרנסה - לא מגיע לה תודה - היא מחוייבת לזה 
הבן שלי עוזר לי הרבה - לא מגיע לו תודה - חיוב כיבוד אב ואם
חמי נתן לי 600 אש"ח כנדוניא - לא מגיע לו תודה - הוא חייב להשיא את בתו ע"י נדוניא קידושין דף ל

 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
מרדכי מצפון אמר:
עץ פרי אמר:
אין שום מקום לאמירת תודה לנהג האוטובוס
על זה הוא מקבל את כספו, ואת המוטל עליו עשה.
כמו שאף אדם לא אומר תודה למוכר בסופר
על שהואיל בטובו לפתוח חנות שמספקת את צורכי העיר.
תודה יש לומר על הנעשה בלא חובה ובלא הכרח
כמו הנהג הנ"ל אם המתין למישהו בסבלנות
או אף האיר פניו והתנהג בצורה שיצרה נעימות.
ככלל, כל דבר שאם יסרב אתבע אותו בדין
אין מה לומר על עשייתו תודה, שהרי המוטל עליו עשה.
והאומר תודה, אות הוא שלא הבין מהי הודאה.
אני יודע שיהיו רבים שיזעקו על כפיות טובתי
ואני יודע שמאוד נכנס בעולם ההבנה שהכל חסד
אך השכל מכריח הדברים והאמת אהובה מכל.
אני לא מבין את עמדתך,

אני עובד קשה בשביל פרנס את המשפחה - לא מגיע לי תודה מאשתי - התחייבתי לזה בכתובה
אני מאכיל את הילדים שלי - לא מגיע לי תודה מהם - אני חייב לזון אותם עד גיל 6 לפחות
אשתי מסדרת את הבית - לא מגיע לה תודה - חז"ל חייבו אותה בזה משום שיעמום
אשתי עובדת קצת לתוספת פרנסה - לא מגיע לה תודה - היא מחוייבת לזה 
הבן שלי עוזר לי הרבה - לא מגיע לו תודה - חיוב כיבוד אב ואם
חמי נתן לי 600 אש"ח כנדוניא - לא מגיע לו תודה - הוא חייב להשיא את בתו ע"י נדוניא קידושין דף ל
הבן שלי עוזר - לא קשור לנושא התייחסתי כבר לזה.
חמי נתן וכו' כנ"ל, אך אין מקום לתודה כי זה עיסקה
וככל עיסקה אין מקום לתודות בגמר עיסקה.
שאר הדברים - בדיוק כדבריך, אם עושים רק המחוייב
בשום בית נורמאלי לא עושים רק את המחוייב
וזה נכון ב99% מהמקרים גם לנושא החותן.
ובכל מקרה תודה קלילה של נימוס יש לה מקום
כמו הבוקר טוב לנהג שגם אליו התייחסתי.
אך זה לא תודה אמתית ולא הכרת הטוב.
 

חימקו

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
ובכל מקרה תודה קלילה של נימוס יש לה מקום
כמו הבוקר טוב לנהג שגם אליו התייחסתי.
אך זה לא תודה אמתית ולא הכרת הטוב.
נתתי לך תודה על ההודאה...

אני מסכים איתך שיש לחלק בין תודה של חובה לבין תודה נימוסית.
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
עץ פרי אמר:
אין שום מקום לאמירת תודה לנהג האוטובוס
על זה הוא מקבל את כספו, ואת המוטל עליו עשה.
כמו שאף אדם לא אומר תודה למוכר בסופר
על שהואיל בטובו לפתוח חנות שמספקת את צורכי העיר.
תודה יש לומר על הנעשה בלא חובה ובלא הכרח
כמו הנהג הנ"ל אם המתין למישהו בסבלנות
או אף האיר פניו והתנהג בצורה שיצרה נעימות.
ככלל, כל דבר שאם יסרב אתבע אותו בדין
אין מה לומר על עשייתו תודה, שהרי המוטל עליו עשה.
והאומר תודה, אות הוא שלא הבין מהי הודאה.
אני יודע שיהיו רבים שיזעקו על כפיות טובתי
ואני יודע שמאוד נכנס בעולם ההבנה שהכל חסד
אך השכל מכריח הדברים והאמת אהובה מכל.
גם אם לא יסכימו עם עצם הדברים.
אך דומה שאם מתעסקים עם בן אדם בדרך של דיבור, וכגון נציג טלפוני של חברה, הגיוני שבסיום השיחה חותמים ב'תודה', אך נהג אוטובוס, שאין לו כל שיג ושיח עם הנוסעים, הדבר מעט מגוחך לטרוח עד הדלת הקדמית רק כדי להגיד תודה.
(שוב, אם מדובר ביהודי בעל מידות נאצלות, שרגיל תמיד להכיר טובה לכל מי שעושה עמו טובה כל שהיא, לו יהי, אך דומה שכאן שורש הדברים מגיע ממקום שונה, ולא כ"כ ממקום של הכרת טובה)
 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודה יעקבזון אמר:
אכן יותר נאה ויאה לומר בוקר טוב כשעולים לאוטובוס, מאשר אמירת 'תודה' בסוף הנסיעה.
ולמה לא אומרים גם "בוקר טוב"? אולי כי אין הדבר נובע מאנושיות רגילה וטבעית, אלא ממניע כל שהוא של 'כבוד' למי שאיננו חובש כיפה?!
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
שניאור אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
שניאור אמר:
יש הבדל בין אנשים שאתה מכיר ופוגש יום יום שעושים בשבילך משהו קבוע, לבין מישהו זר.
ולגבאי בביהכ"נ של מקום הנופש שלך בביה"ז אתה כן אומר תודה?!
אין לי כזה.
דברים כדרבנות...
מה התשובה לגופה של טענה?
 

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
מרדכי מצפון אמר:
עץ פרי אמר:
אין שום מקום לאמירת תודה לנהג האוטובוס
על זה הוא מקבל את כספו, ואת המוטל עליו עשה.
כמו שאף אדם לא אומר תודה למוכר בסופר
על שהואיל בטובו לפתוח חנות שמספקת את צורכי העיר.
תודה יש לומר על הנעשה בלא חובה ובלא הכרח
כמו הנהג הנ"ל אם המתין למישהו בסבלנות
או אף האיר פניו והתנהג בצורה שיצרה נעימות.
ככלל, כל דבר שאם יסרב אתבע אותו בדין
אין מה לומר על עשייתו תודה, שהרי המוטל עליו עשה.
והאומר תודה, אות הוא שלא הבין מהי הודאה.
אני יודע שיהיו רבים שיזעקו על כפיות טובתי
ואני יודע שמאוד נכנס בעולם ההבנה שהכל חסד
אך השכל מכריח הדברים והאמת אהובה מכל.
אני לא מבין את עמדתך,

אני עובד קשה בשביל פרנס את המשפחה - לא מגיע לי תודה מאשתי - התחייבתי לזה בכתובה
אני מאכיל את הילדים שלי - לא מגיע לי תודה מהם - אני חייב לזון אותם עד גיל 6 לפחות
אשתי מסדרת את הבית - לא מגיע לה תודה - חז"ל חייבו אותה בזה משום שיעמום
אשתי עובדת קצת לתוספת פרנסה - לא מגיע לה תודה - היא מחוייבת לזה 
הבן שלי עוזר לי הרבה - לא מגיע לו תודה - חיוב כיבוד אב ואם
חמי נתן לי 600 אש"ח כנדוניא - לא מגיע לו תודה - הוא חייב להשיא את בתו ע"י נדוניא קידושין דף ל

 

ואם הוא היה נותן כמה שקלים פחות?!
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
כתריאל אמר:
אני דר בביתר עילית ושם יש הרבה נהגים חרדים, והמנהג הנפוץ הוא דווקא לומר תודה לנהגים החרדים ופחות לחילונים ווכ"ש לערבים.
ואמר לי פעם נהג חרדי, שלפעמים יש לו תחושה שהוא נהג להסעות של בהמות, עולים ויורדים מבלי כלל להתייחס, וכשמישהו אומר לו תודה וכדו' הוא נזכר שהוא מסיע אנשים......


זכורני שראיתי פעם בהסעה כל שהיא, היאך כל יום הנהג מקבל ''תודה אחרי 'תודה', עד שכבר אין לו כח להתייחס, היה נראה כי הוא מגחך על הדבר בסתר לבו.
(אגב, אני אישית אומר "תודה" לכל נהג, או לכל מי שסייע לי באיזו צורה, דווקא אם הוא שומר שבת).
 

עץ פרי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
עץ פרי אמר:
מרדכי מצפון אמר:
חמי נתן וכו' כנ"ל, אך אין מקום לתודה כי זה עיסקה


בושה
אני מבין מה מקפיץ אתכם
וזה קשור לכל הנושא של דרישות בשידוכים
שגם אני עצמי חושב שב90% מהמקרים
זה כמו לדרוש 10 מיליון על דירת חדר
ובכלל, אדם לא מקבל את כל מה שהוא רוצה
ואם ממון במרכז הדרישות, הרי ויתר על דברים אחרים
ומסתמא על כרחו נושא אשה לשם ממון.
ואעפ"כ, הדעת נותנת שבסופו של דבר זה עיסקה
וכמו שהחותן לא אמור להודות לו על שנשתדך עמו
ולא על כל הויתורים שמטבע הדברים ויתר הוא בנישואין
ולא האיש צריך להודות לאשתו על הויתורים שלה בשידוך
כך אין שום מקום לתודה לשווער על עצם עיסקת השידוכים.
אמנם הבת חייבת בתודה עצומה לאביה על מה שנתן לה
ומטבע הדברים הבעל צריך להכיר תודה לעושה טובות לאשתו
אך זה נכון לגבי השווער (הנורמאלי) גם אם לא נתן שקל בשידוך.
 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא

4568734

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
עשירית האיפה אמר:
ובכן אמר:
ותודה שאינה נרגשת - מהי?
כנראה רק 'תודה' .......
(בלי 'רבה')
דיון פורה ומחכים.
יש שדנו לומר 'תודה רבה' לנהג ערבי משום לא תחנם. ושמעתי בשם מורה הוראה שאמר ש'תודה' אפשר לומר לו, אבל 'תודה רבה' - לא. ואיני יודע עד כמה הדברים נכונים, אבל כך שמעתי.
 
 

פנחס

משתמש רגיל
עץ פרי אמר:
אין שום מקום לאמירת תודה לנהג האוטובוס
על זה הוא מקבל את כספו, ואת המוטל עליו עשה.
כמו שאף אדם לא אומר תודה למוכר בסופר
על שהואיל בטובו לפתוח חנות שמספקת את צורכי העיר.
תודה יש לומר על הנעשה בלא חובה ובלא הכרח
כמו הנהג הנ"ל אם המתין למישהו בסבלנות
או אף האיר פניו והתנהג בצורה שיצרה נעימות.
ככלל, כל דבר שאם יסרב אתבע אותו בדין
אין מה לומר על עשייתו תודה, שהרי המוטל עליו עשה.
והאומר תודה, אות הוא שלא הבין מהי הודאה.
אני יודע שיהיו רבים שיזעקו על כפיות טובתי
ואני יודע שמאוד נכנס בעולם ההבנה שהכל חסד
אך השכל מכריח הדברים והאמת אהובה מכל.
מזעזע !
עיין ספר החינוך מצוות הענקה לעבד עברי שכתוב ההפך לגמרי וז"ל שם:
משרשי המצוה למען נקנה בנפשנו מדות מעולות יקרות וחמודות, ועם הנפש היקרה והמעולה נזכה לטוב, והאל הטוב חפץ להיטיב לעמו, והודנו והדרנו הוא שנרחם על מי שעבד אותנו ונתן לו משלנו בתורת חסד מלבד מה שהתנינו עמו לתת לו בשכרו, ודבר מושכל הוא, אין צורך להאריך בו
 
עץ פרי אמר:
אין שום מקום לאמירת תודה לנהג האוטובוס
על זה הוא מקבל את כספו, ואת המוטל עליו עשה.
כמו שאף אדם לא אומר תודה למוכר בסופר
על שהואיל בטובו לפתוח חנות שמספקת את צורכי העיר.
תודה יש לומר על הנעשה בלא חובה ובלא הכרח
כמו הנהג הנ"ל אם המתין למישהו בסבלנות
או אף האיר פניו והתנהג בצורה שיצרה נעימות.
ככלל, כל דבר שאם יסרב אתבע אותו בדין
אין מה לומר על עשייתו תודה, שהרי המוטל עליו עשה.
והאומר תודה, אות הוא שלא הבין מהי הודאה.
אני יודע שיהיו רבים שיזעקו על כפיות טובתי
ואני יודע שמאוד נכנס בעולם ההבנה שהכל חסד
אך השכל מכריח הדברים והאמת אהובה מכל.
השכל מכריח לחשוב ישר מה שלא נעשה בהודעה הזו שנכתבה אך ורק לשם התססה ותל"מ
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
להזכיר, הנושא המקורי כאן כלל אינו על עצם אמירת ה'תודה', ברור שיש מקום להיות נימוסי, אך השאלה היא מה הנימוסיות מתבטאת בעיקר ביחס לציבור החילוני, האם אין בכך שרידים מאותו חינוך מוטעה, כביכול צריך ללכת ליד חילוני על קצות האצבעות כדי ש"לא יהיה חילול השם", וכביכול כל ענייני קידוש השם וחילול השם נולדו מאז שחלק מהעם היהודי פרש מהתורה והמצוות.
האם אין "קידוש השם" לומר ליהודי חרדי, משלנו ממש, תודה רבה ג"כ?!
 

עץ פרי

משתמש ותיק
פנחס אמר:
עץ פרי אמר:
אין שום מקום לאמירת תודה לנהג האוטובוס
על זה הוא מקבל את כספו, ואת המוטל עליו עשה.
כמו שאף אדם לא אומר תודה למוכר בסופר
על שהואיל בטובו לפתוח חנות שמספקת את צורכי העיר.
תודה יש לומר על הנעשה בלא חובה ובלא הכרח
כמו הנהג הנ"ל אם המתין למישהו בסבלנות
או אף האיר פניו והתנהג בצורה שיצרה נעימות.
ככלל, כל דבר שאם יסרב אתבע אותו בדין
אין מה לומר על עשייתו תודה, שהרי המוטל עליו עשה.
והאומר תודה, אות הוא שלא הבין מהי הודאה.
אני יודע שיהיו רבים שיזעקו על כפיות טובתי
ואני יודע שמאוד נכנס בעולם ההבנה שהכל חסד
אך השכל מכריח הדברים והאמת אהובה מכל.
מזעזע !
עיין ספר החינוך מצוות הענקה לעבד עברי שכתוב ההפך לגמרי וז"ל שם:
משרשי המצוה למען נקנה בנפשנו מדות מעולות יקרות וחמודות, ועם הנפש היקרה והמעולה נזכה לטוב, והאל הטוב חפץ להיטיב לעמו, והודנו והדרנו הוא שנרחם על מי שעבד אותנו ונתן לו משלנו בתורת חסד מלבד מה שהתנינו עמו לתת לו בשכרו, ודבר מושכל הוא, אין צורך להאריך בו
עצה טובה, במקום להזדעזע תלמד לחשוב ולעיין.
המצוה אינה הכרת טובה, שזה כתשלום חוב
אלא חסד ורחמים, שנרחם וניתן משלנו
לאותו אדם שיוצא לחיים אחר שעבד אותנו
(וכעין מענקי פרישה ופיצויי פיטורין הנהוגים כיום)
אין לזה כל קשר למה שכתבתי, כך שחבל על הזעזוע.
 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
האם אין "קידוש השם" לומר ליהודי חרדי, משלנו ממש, תודה רבה ג"כ?!
ומה בדבר 'קדוש ה’' שבלדון לכף זכות את החרדים על דברו?
אסור להשמיע שום ביקורת פנימית, כדי להתבונן יותר במעשינו?!
מותר להעיר ולהאיר, כדי ליישר יותר את אורחותינו בדרך ה' הנכונה, בהתרחקות ומיאוס מן הרשעים, וביחס של כבוד וידידות אל הצדיקים, שומרי התורה הק'.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
להזכיר, הנושא המקורי כאן כלל אינו על עצם אמירת ה'תודה', ברור שיש מקום להיות נימוסי, אך השאלה היא מה הנימוסיות מתבטאת בעיקר ביחס לציבור החילוני, האם אין בכך שרידים מאותו חינוך מוטעה, כביכול צריך ללכת ליד חילוני על קצות האצבעות כדי ש"לא יהיה חילול השם", וכביכול כל ענייני קידוש השם וחילול השם נולדו מאז שחלק מהעם היהודי פרש מהתורה והמצוות.
האם אין "קידוש השם" לומר ליהודי חרדי, משלנו ממש, תודה רבה ג"כ?!
ניתן להבין שאם התופעה אכן קיימת, זה כנראה מתוך חשש חילול ה' ורצון להאהיב את התורה וכו'.
אכן ככל שמדובר באנשים שלדאבונינו לא מכירים את התורה ואת הצדיקים כי אם ע"י גורמים מרושעים (התקשורת),
כדאי לנסות להציל אותם. כמה קידמת את הנהג בתורה ויר"ש בכך שהיית לבוש כראוי, הארת לו פנים, דיברת בקול ערב, במשלב לשוני גבוה - לעולם לא תדע*. אבל היו סיפורים מעולם. וכמובן כמה נזק יכול לגרום ההיפך.

אין עניין "להתחנף". בבחינת "וואו, אתה לא דתי, אני מרגיש מאויים ממך, בבקשה תחבב אותי",

אבל יש עניין לעזור ליהודים לחזור למוטב. בבחינת "תראה, אנחנו בני אדם טובים. אל תאמין לתקשורת המוטה".

אפילו אם תגרום לו להצביע לליכוד במקום לליברמן זה כבר משהו :)


בנוגע ליחס לנהג חרדי, פשיטא שאתה צודק. צריך מאוד לכבד, ויש קידוש ה' גדול בהתנהגות נאותה גם כלפיו.
ובכלל כשהחרדים מאוחדים זה קידוש ה' גם כלפי חוץ.


עצם הפחד מחנופה כלפי הלא-דתיים, אני מבין מאוד ללבך, ובהחלט זו תופעה שקיימת לדעתי פחות במקרה של נהג אוטובוס, אבל ככלל זה קיים.
אין דבר שיותר מרתיח אותי מחרדי שנשאל מדוע חרדים לא משרתים בצבא, ועונה שיש הרבה שכן, ושאחיו הי' בצבא וכו'. ודאי שבמה שעקרוני לנו - אין מה להאיר פנים בהגזמה, הרי זהו בדיוק חילול ה' - להראות שלא עקרוני לנו עניין הגיוס.



*פעם הצעתי ליהודי אחד, בעל חזות תל-אביבית יאיר-לפידית טיפוסית,
להניח תפילין. שלא במפתיע - הוא סירב.
לאחר שסירב, איחלתי לו בלבביות המשך יום נעים והצלחה בענייניו (באמת לא ניסיתי להתחנף, ניסיתי להיות נחמד פשוט).
הוא אמר "תודה" והמשיך ללכת ממני. פתאום הוא הסתובב וחזר ואמר - "יודע מה? אם אתה כזה נחמד אני מניח תפילין".

 
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
להזכיר, הנושא המקורי כאן כלל אינו על עצם אמירת ה'תודה', ברור שיש מקום להיות נימוסי, אך השאלה היא מה הנימוסיות מתבטאת בעיקר ביחס לציבור החילוני, האם אין בכך שרידים מאותו חינוך מוטעה, כביכול צריך ללכת ליד חילוני על קצות האצבעות כדי ש"לא יהיה חילול השם", וכביכול כל ענייני קידוש השם וחילול השם נולדו מאז שחלק מהעם היהודי פרש מהתורה והמצוות.
האם אין "קידוש השם" לומר ליהודי חרדי, משלנו ממש, תודה רבה ג"כ?!
אינני מבין את דבריך, אתה שמת לב לכך שלא אומרים תודה לאנשים חרדיים? אני רואה שאומרים אפילו יותר מלאנשים שאינם שומתו"מ.
בנוהג שבעולם כשאדם בא לחנות שהמוכר שומר תורה ומצוות הוא מדבר איתו ומתיידד איתו, בשונה מכאשר המוכר אינו שומר תורה ומצוות שאז מסתפק באמירת תודה.

 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
להזכיר, הנושא המקורי כאן כלל אינו על עצם אמירת ה'תודה', ברור שיש מקום להיות נימוסי, אך השאלה היא מה הנימוסיות מתבטאת בעיקר ביחס לציבור החילוני, האם אין בכך שרידים מאותו חינוך מוטעה, כביכול צריך ללכת ליד חילוני על קצות האצבעות כדי ש"לא יהיה חילול השם", וכביכול כל ענייני קידוש השם וחילול השם נולדו מאז שחלק מהעם היהודי פרש מהתורה והמצוות.
האם אין "קידוש השם" לומר ליהודי חרדי, משלנו ממש, תודה רבה ג"כ?!
ניתן להבין שאם התופעה אכן קיימת, זה כנראה מתוך חשש חילול ה' ורצון להאהיב את התורה וכו'.
אכן ככל שמדובר באנשים שלדאבונינו לא מכירים את התורה ואת הצדיקים כי אם ע"י גורמים מרושעים (התקשורת),
כדאי לנסות להציל אותם. כמה קידמת את הנהג בתורה ויר"ש בכך שהיית לבוש כראוי, הארת לו פנים, דיברת בקול ערב, במשלב לשוני גבוה - לעולם לא תדע*. אבל היו סיפורים מעולם. וכמובן כמה נזק יכול לגרום ההיפך.

אין עניין "להתחנף". בבחינת "וואו, אתה לא דתי, אני מרגיש מאויים ממך, בבקשה תחבב אותי",

אבל יש עניין לעזור ליהודים לחזור למוטב. בבחינת "תראה, אנחנו בני אדם טובים. אל תאמין לתקשורת המוטה".

אפילו אם תגרום לו להצביע לליכוד במקום לליברמן זה כבר משהו 


בנוגע ליחס לנהג חרדי, פשיטא שאתה צודק. צריך מאוד לכבד, ויש קידוש ה' גדול בהתנהגות נאותה גם כלפיו.
ובכלל כשהחרדים מאוחדים זה קידוש ה' גם כלפי חוץ.


עצם הפחד מחנופה כלפי הלא-דתיים, אני מבין מאוד ללבך, ובהחלט זו תופעה שקיימת לדעתי פחות במקרה של נהג אוטובוס, אבל ככלל זה קיים.
אין דבר שיותר מרתיח אותי מחרדי שנשאל מדוע חרדים לא משרתים בצבא, ועונה שיש הרבה שכן, ושאחיו הי' בצבא וכו'. ודאי שבמה שעקרוני לנו - אין מה להאיר פנים בהגזמה, הרי זהו בדיוק חילול ה' - להראות שלא עקרוני לנו עניין הגיוס.



*פעם הצעתי ליהודי אחד, בעל חזות תל-אביבית יאיר-לפידית טיפוסית,
להניח תפילין. שלא במפתיע - הוא סירב.
לאחר שסירב, איחלתי לו בלבביות המשך יום נעים והצלחה בענייניו (באמת לא ניסיתי להתחנף, ניסיתי להיות נחמד פשוט).
הוא אמר "תודה" והמשיך ללכת ממני. פתאום הוא הסתובב וחזר ואמר - "יודע מה? אם אתה כזה נחמד אני מניח תפילין".
דבר ראשון ישר כח, לתגובה מפורטת ומושכלת כעין זו חיכיתי.

אכן, זה מה שהיה חשוב לי להדגיש, שלא יהיה חלילה בבחינת "ונהי בעינינו כחגבים", אלא להיפך "ויגבה לבו בדרכי השם".

לעיתים הענין הזה נשכח, והרצון להיראות מכובד ונימוסי, בא ונובע מעט מרגשי נחיתות, כביכול החילונים 'משכילים' ו'נאורים', ובאים אנו להראות להם, אל תאמינו לתקשורת, הנה, גם אנחנו, למרות שאנו חרדים, אנחנו ג"כ מתנהגים בנימוס, וגם אינטלגנטיים וכו'. (לעתים ניתן לראות בני נוער מנהלים דיונים השקפתיים, עם נהג אוטובוס בור שלא סיים בית ספר, כביכול כל מי שאינו חובש כיפה הוא נאור ומתורבת, ומסתמא יש לו דעה חשובה לומר).

חשוב מאוד להדגיש כמו שכתבת, להסתכל על אחינו התועים מלמעלה, (לא בהתנשאות ריקה, אלא בהבנת חשיבותינו הערכית והרוחנית), אנחנו ה'נאורים' האמיתיים, ואנחנו ה'מתורבתים' וה'אינטליגנטיים' האמיתיים, ללכת עם 'גאות יחידה', ולחוש רחמים וצער על בורותם וריקנותם של הרחוקים (בינתיים) מתומ"צ.

מתוך רחמים אלו, ודאי שחשוב לכבד ולקרב, אך חשוב לא פחות לזכור כל הזמן את האמת הברורה, בדבר מעלתם של החרדים לדבר ה', ובדבר פחיתותם וריקנותם (בינתיים, לצערינו) של אחינו התועים.
 
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
עצה טובה, במקום להזדעזע תלמד לחשוב ולעיין.
עצה טובה שתלמד ותדע שהמידות שלך...
לשון חז"ל "חמרא למריה וטיבותא לשקייה"
דהיינו שזה ההנהגה הבריאה להגיד תודה למלצר שמקבל משכורת על עבודתו אצל בעה"ב
ברכתי לך שתזכה וכן יקויים בך מאמר החינוך הנ"ל
פנחס אמר:
למען נקנה בנפשנו מדות מעולות יקרות וחמודות, ועם הנפש היקרה והמעולה נזכה לטוב, והאל הטוב חפץ להיטיב לעמו,
 
חלק עליון תַחתִית