"אנחנו לא נהגנו ליסוע למירון" - שיחת מרן ראש הישיבה שליט"א

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
מ אלישע אמר:
אמונת אומן אמר:
לענ''ד א''א להתעלם גם מזה שקבר הרמ''א עצמו היה מקום הילולה לרבבות בל''ג בעומר, ממש בדומה למירון, 
כמדומה שהיו רק מאות 
נסעו רבבות מכל רחבי פולין, ברכבות מיוחדות ובמחיר מוזל. 
רכבות?
א"כ באיזה שנים מדובר? ומי היו הנוסעים?
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
מ אלישע אמר:
כמדומה שהיו רק מאות 
נסעו רבבות מכל רחבי פולין, ברכבות מיוחדות ובמחיר מוזל. 
רכבות?
א"כ באיזה שנים מדובר? ומי היו הנוסעים?

מדובר במסורת רבת שנים ונסעו מכל רחבי פולין, זה ממש מירון עם כל מה שאנחנו רגילים לראות. 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
נסעו רבבות מכל רחבי פולין, ברכבות מיוחדות ובמחיר מוזל. 
רכבות?
א"כ באיזה שנים מדובר? ומי היו הנוסעים?

מדובר במסורת רבת שנים ונסעו מכל רחבי פולין, זה ממש מירון עם כל מה שאנחנו רגילים לראות. 
על רכבות לא היתה מסורת רבת שנים.
ובכל מקרה כוונתי היתה לשאול, האם מדובר על אותם הנוסעים למירון או יותר מכך?
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
רכבות?
א"כ באיזה שנים מדובר? ומי היו הנוסעים?

מדובר במסורת רבת שנים ונסעו מכל רחבי פולין, זה ממש מירון עם כל מה שאנחנו רגילים לראות. 
על רכבות לא היתה מסורת רבת שנים.
ובכל מקרה כוונתי היתה לשאול, האם מדובר על אותם הנוסעים למירון או יותר מכך?
לא מובן לי השאלה. 
מה הכוונה 'אותם הנוסעים למירון'? 

למירון נוסעים סלתה ושמנה של עדת ישראל, יחד שבטי ישראל ללא הבדל חוג ועדה, 
כמו שהוכיחה לדאבוננו וכאבנו רשימת הנספים האחרונה, 
ואני משער שכמו כן היה בקראקא. 
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
מדובר במסורת רבת שנים ונסעו מכל רחבי פולין, זה ממש מירון עם כל מה שאנחנו רגילים לראות. 
על רכבות לא היתה מסורת רבת שנים.
ובכל מקרה כוונתי היתה לשאול, האם מדובר על אותם הנוסעים למירון או יותר מכך?
לא מובן לי השאלה. 
מה הכוונה 'אותם הנוסעים למירון'? 

למירון נוסעים סלתה ושמנה של עדת ישראל, יחד שבטי ישראל ללא הבדל חוג ועדה, 
כמו שהוכיחה לדאבוננו וכאבנו רשימת הנספים האחרונה, 
ואני משער שכמו כן היה בקראקא. 

האומנם???
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
על רכבות לא היתה מסורת רבת שנים.
ובכל מקרה כוונתי היתה לשאול, האם מדובר על אותם הנוסעים למירון או יותר מכך?
לא מובן לי השאלה. 
מה הכוונה 'אותם הנוסעים למירון'? 

למירון נוסעים סלתה ושמנה של עדת ישראל, יחד שבטי ישראל ללא הבדל חוג ועדה, 
כמו שהוכיחה לדאבוננו וכאבנו רשימת הנספים האחרונה, 
ואני משער שכמו כן היה בקראקא. 

האומנם???
תסביר את השאלה,
האם אתה שואל עלח מירון, אז התשובה המלפחת כל לב היתה מרוחה על כל קיר במחוזותינו בצבעוניות שוברת לבבות ומסמאת את העינים

אם על קראקא נפנה להסטוריונים
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
רוצה להיות טוב אמר:
אוי ,כמה תורה היתה מתווספת לו האשכול הזה היה נשאר מאחור....!! חבל.
מנין לך? אולי לא דווקא תורה היתה מתווספת, אלא ויכוחים עם בני הבית? או אכילה מיותרת, או שיטוט בחדשות, או מרה שחורה סתם?
 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
מ אלישע אמר:
אמונת אומן אמר:
לענ''ד א''א להתעלם גם מזה שקבר הרמ''א עצמו היה מקום הילולה לרבבות בל''ג בעומר, ממש בדומה למירון, 
כמדומה שהיו רק מאות 
נסעו רבבות מכל רחבי פולין, ברכבות מיוחדות ובמחיר מוזל. 
יש מקום בבית הקברות בקראקא לרבבות אנשים ביום?
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
אמונת אומן אמר:
מ אלישע אמר:
כמדומה שהיו רק מאות 
נסעו רבבות מכל רחבי פולין, ברכבות מיוחדות ובמחיר מוזל. 
יש מקום בבית הקברות בקראקא לרבבות אנשים ביום?

יש מקום במירון למאות אלפי אנשים ביום? 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
בקראקא יש שביל ברוחב מטר באורך 20-40 מטר.
מפתח בית הקברות ועד קבר הרמ"א.

אם השוואה למירון. צ"ל שבל"ג בעומר רבבות עלו לרכבת.
רובם לקראקא. רובם לסביבת העיר .
ויהודים רבים הלכו לקבר הרמ"א.

(20.000 ב16 שעות זה 600- 1000 יהודים בכל חצי שעה.
ב40 מטר הנ"ל נכנסים עד 100 בבת אחת)
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
בקראקא יש שביל ברוחב מטר באורך 20-40 מטר.
מפתח בית הקברות ועד קבר הרמ"א.

אם השוואה למירון. צ"ל שבל"ג בעומר רבבות עלו לרכבת.
רובם לקראקא. רובם לסביבת העיר .
ויהודים רבים הלכו לקבר הרמ"א.

(20.000 ב16 שעות זה 600- 1000 יהודים בכל חצי שעה.
ב40 מטר הנ"ל נכנסים עד 100 בבת אחת)
יש אלף מחקרים כאלו, שבגור לא נכנסו יותר מאלפיים חסידים, ועוד הרבה. 
אין מספיק צלוחיות כדי לצור אותם על פיהם. 

עד לפני כמה שנים טענו שגם במירון לא מגיעים אפילו מאה אלף, עד שמסיבות של התגוננות המשטרה החלה לנפק מספרים, ופני החוקרים חפו. 
 
 

הפונוביזע'ר

משתמש רגיל
ישראל הכהן אמר:
הנסיעה למירון כבר מזמן כבר לא רק לחסידים ובשנים האחרונות יותר ויותר ליטאים נוסעים בהילולא למרות האיסור בחלק מעולם הישיבות הליטאי.
האמת שאני מתפלא תמיד שמתעוררים בערב ל"ג בעומר ומדברים בהתלהטות על כך שרבותינו מאורי הדור זיע"א לא תמכו בנסיעה למירון וכדו'
ואני הקטן שואל איפה גדולי ישראל שמעולם לא עלו לקברים והיום כל בציבור הליטאי מוקף באופן יומיומי מנסיעות והשתטחויות של רבותינו "הליטאים" על קברי צדיקים.
איפה פעם היה התייחסות של כבוד כ"כ נעלית למעשיהם של צדיקים כהרב שמעון גלאי והרב מרדכי אדלשטיין (ואין בדברי ניצת זלזול חלילה, אבל זה מושגים שלא היה עד לפני עשר שנים).
קופות הצדקה עושות היום את כל כספם מציבור האברכים שגדל על עקרונות בסיס שונות בתכלית.
וכ"ז בלי לדבר על ענינים חסיידים בתכלית כרימונים קדושים וסכינים מבורכים שקופת העיר בבני ברק מוציאה מתחת ידו הקדושה של מרן שר התורה שליט"א, ואלו דברים שמרן הגר"ח עצמו לא אוחז מהם ולא מחזיק מהם כי הוא זה.
אז במקום להוציא מהארכיונים מכתבים ישנים של גדולי ישראל (אף כשלעצמם הם חשובים) נגד העליה למירון בל"ג בעומר, יש לנו מה לסדר עוד הרבה קודם, וד"ל.
 

הפונוביזע'ר

משתמש רגיל
הפונוביזע'ר אמר:
הנסיעה למירון כבר מזמן כבר לא רק לחסידים ובשנים האחרונות יותר ויותר ליטאים נוסעים בהילולא למרות האיסור בחלק מעולם הישיבות הליטאי.
האירוניה גדולה שבעתיים מסיפור ששמעתי מכלי ראשון שבנו של מרן הגר"ח שליט"א, הרב יצחק שאול קנייבסקי סיפר שאביו ביקר בצפת והלך לקברי מרנא האריז"ל והב"י זיע"א ולא ביקר במירון על אף שעבר בתחתית ההר משום שהחזו"א בהיותו בצפת לא ביקר שם.
והאירוניה מתעצמת שבניו וחתניו (הגר"ש שטיינמן) עושים תפילות על תקן שבועי, וע"כ אין פוצה פה שאין זה דרכו של עולם התורה הליטאי....
אלא מה.......
השתננו לגמרי והפכנו את עורנו לא פחות מהציבור החסידי...
אז מה אתם מתעוררים דווקא בל"ג בעומר שלזה יש אינספור ספה"ק שכותבים במעלת העלייה לציון רשב"י הקדוש. ולמקומות כמו האשה השונמית וכדו' שמקום קדוש הוא אבל אין בו מסורת וכדו'.
והמבין יבין ויוסיף לקח.
 

אבי חי

משתמש ותיק
כל בר דעת מבין שאין קשר בין אופני גביית צדקה לבין הנהגה מומלצת לבני תורה. ותל"מ.

(אפשר לומר ביקורת עניינית על פעולות קופת העיר, אם ישנה, אבל אין קשר לעמדה העקרונית בעניין נסיעה לקברי צדיקים וכדו')
 

הפונוביזע'ר

משתמש רגיל
אבי חי אמר:
כל בר דעת מבין שאין קשר בין אופני גביית צדקה לבין הנהגה מומלצת לבני תורה. ותל"מ.
טענתך נכונה כשלעצמה, לולי זה שהיית מוכן להסתכל למציאות בעיניים ובפרספקטיבה אמיתית.
קופות הצדקה שלצערנו הרב מכתירות רבנים, הפכו את נושאי התפילות בקברים לדבר שהנשמה תלויה בו, וכאילו שאם לא תתרום כך וכך כסף אז לא יתפללו עליך שם ושם, ואז רח"ל מה יקרה.
האמונה שהוחדרה בציבור הליטאי כיום היא שקברי הצדיקים זה המקום היחיד שבו תפילות מתקבלות וישועות ניראות.
ועיתוני הציבור כולו כולל 'יתד נאמן' כעיתון השקפתי ליטאי, מפוצף ביום שלישי מידי שבוע בשבוע בתפילות שיושיעו אותך ואת משפחתך מכל צרה וצוקה, ובלעדיהם אין לך על מי להישען רח"ל.
בא לא ניתמם ונודה ונתוודה שהפכנו את עורנו, ונהיינו כציבור חסידי לחלוטין בקטעים אלו.
אולי לכך התכוון 'המגיד ממעזריטש' שיד החסידים על העליונה......
 

אבי חי

משתמש ותיק
הפונוביזע'ר אמר:
אבי חי אמר:
כל בר דעת מבין שאין קשר בין אופני גביית צדקה לבין הנהגה מומלצת לבני תורה. ותל"מ.
טענתך נכונה כשלעצמה, לולי זה שהיית מוכן להסתכל למציאות בעיניים ובפרספקטיבה אמיתית.
קופות הצדקה שלצערנו הרב מכתירות רבנים, הפכו את נושאי התפילות בקברים לדבר שהנשמה תלויה בו, וכאילו שאם לא תתרום כך וכך כסף אז לא יתפללו עליך שם ושם, ואז רח"ל מה יקרה.
האמונה שהוחדרה בציבור הליטאי כיום היא שקברי הצדיקים זה המקום היחיד שבו תפילות מתקבלות וישועות ניראות.
ועיתוני הציבור כולו כולל 'יתד נאמן' כעיתון השקפתי ליטאי, מפוצף ביום שלישי מידי שבוע בשבוע בתפילות שיושיעו אותך ואת משפחתך מכל צרה וצוקה, ובלעדיהם אין לך על מי להישען רח"ל.
בא לא ניתמם ונודה ונתוודה שהפכנו את עורנו, ונהיינו כציבור חסידי לחלוטין בקטעים אלו.
אולי לכך התכוון 'המגיד ממעזריטש' שיד החסידים על העליונה......
אם אנחנו = הפרסומים בעיתון - אתה צודק מאד.
ואם כן אנחנו גם נוסעים לנופשים בחו"ל, פונים לחברה למ"ז, ומנסים להגשים את חלום הסבא לפנטהאוז.

אני וסובבי עכ"פ איננו חיים ע"פ הפרסומים בעיתון (בלי לזלזל בהשפעה הסמויה שתיתכן)
וכמובן גם הדרכת הגריג"א באה ממקום כזה, ולא שייך לשאול עליו מהפרסומים בעיתון.
 
 

דידי

משתמש רגיל
הפונוביזע'ר אמר:
אבי חי אמר:
כל בר דעת מבין שאין קשר בין אופני גביית צדקה לבין הנהגה מומלצת לבני תורה. ותל"מ.
טענתך נכונה כשלעצמה, לולי זה שהיית מוכן להסתכל למציאות בעיניים ובפרספקטיבה אמיתית.
קופות הצדקה שלצערנו הרב מכתירות רבנים, הפכו את נושאי התפילות בקברים לדבר שהנשמה תלויה בו, וכאילו שאם לא תתרום כך וכך כסף אז לא יתפללו עליך שם ושם, ואז רח"ל מה יקרה.
האמונה שהוחדרה בציבור הליטאי כיום היא שקברי הצדיקים זה המקום היחיד שבו תפילות מתקבלות וישועות ניראות.
ועיתוני הציבור כולו כולל 'יתד נאמן' כעיתון השקפתי ליטאי, מפוצף ביום שלישי מידי שבוע בשבוע בתפילות שיושיעו אותך ואת משפחתך מכל צרה וצוקה, ובלעדיהם אין לך על מי להישען רח"ל.
בא לא ניתמם ונודה ונתוודה שהפכנו את עורנו, ונהיינו כציבור חסידי לחלוטין בקטעים אלו.
אולי לכך התכוון 'המגיד ממעזריטש' שיד החסידים על העליונה......


אכן, בכנס שהיה בתחילת השבוע כשהוכרז  על "מרן שר התורה" ועל "מרן ראש הישיבה" הוצמד לפני שמותיהם האמירה "אדוננו מורנו ורבנו"...
ואפי ב"יתד" היום זה הופיע...
 
 

חידוד

משתמש ותיק
דידי אמר:
הפונוביזע'ר אמר:
אבי חי אמר:
כל בר דעת מבין שאין קשר בין אופני גביית צדקה לבין הנהגה מומלצת לבני תורה. ותל"מ.
טענתך נכונה כשלעצמה, לולי זה שהיית מוכן להסתכל למציאות בעיניים ובפרספקטיבה אמיתית.
קופות הצדקה שלצערנו הרב מכתירות רבנים, הפכו את נושאי התפילות בקברים לדבר שהנשמה תלויה בו, וכאילו שאם לא תתרום כך וכך כסף אז לא יתפללו עליך שם ושם, ואז רח"ל מה יקרה.
האמונה שהוחדרה בציבור הליטאי כיום היא שקברי הצדיקים זה המקום היחיד שבו תפילות מתקבלות וישועות ניראות.
ועיתוני הציבור כולו כולל 'יתד נאמן' כעיתון השקפתי ליטאי, מפוצף ביום שלישי מידי שבוע בשבוע בתפילות שיושיעו אותך ואת משפחתך מכל צרה וצוקה, ובלעדיהם אין לך על מי להישען רח"ל.
בא לא ניתמם ונודה ונתוודה שהפכנו את עורנו, ונהיינו כציבור חסידי לחלוטין בקטעים אלו.
אולי לכך התכוון 'המגיד ממעזריטש' שיד החסידים על העליונה......


אכן, בכנס שהיה בתחילת השבוע כשהוכרז  על "מרן שר התורה" ועל "מרן ראש הישיבה" הוצמד לפני שמותיהם האמירה "אדוננו מורנו ורבנו"...
ואפי ב"יתד" היום זה הופיע...
אגב הכינוי אדמו"ר היה קיים במידה מסויימת גם אצל הליטאים, עכ"פ אצל תלמידי הסבא מסלבודקא שם נתקלתי בו כמה פעמים, אם כי זה היה ככינוי אישי ולא ציבורי.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
חידוד אמר:
דידי אמר:
אכן, בכנס שהיה בתחילת השבוע כשהוכרז  על "מרן שר התורה" ועל "מרן ראש הישיבה" הוצמד לפני שמותיהם האמירה "אדוננו מורנו ורבנו"...
ואפי ב"יתד" היום זה הופיע...
אגב הכינוי אדמו"ר היה קיים במידה מסויימת גם אצל הליטאים, עכ"פ אצל תלמידי הסבא מסלבודקא שם נתקלתי בו כמה פעמים, אם כי זה היה ככינוי אישי ולא ציבורי.
מופיע בצל"ח ובנוב"י
באבן האזל פעמים רבות מספור
בשו"ת פנים מאירות
בספר חוט המשולש
ומצוי בקרב תלמידי ה"חתם סופר"
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
הפונוביזע'ר אמר:
אבי חי אמר:
כל בר דעת מבין שאין קשר בין אופני גביית צדקה לבין הנהגה מומלצת לבני תורה. ותל"מ.
טענתך נכונה כשלעצמה, לולי זה שהיית מוכן להסתכל למציאות בעיניים ובפרספקטיבה אמיתית.
קופות הצדקה שלצערנו הרב מכתירות רבנים, הפכו את נושאי התפילות בקברים לדבר שהנשמה תלויה בו, וכאילו שאם לא תתרום כך וכך כסף אז לא יתפללו עליך שם ושם, ואז רח"ל מה יקרה.
האמונה שהוחדרה בציבור הליטאי כיום היא שקברי הצדיקים זה המקום היחיד שבו תפילות מתקבלות וישועות ניראות.
ועיתוני הציבור כולו כולל 'יתד נאמן' כעיתון השקפתי ליטאי, מפוצף ביום שלישי מידי שבוע בשבוע בתפילות שיושיעו אותך ואת משפחתך מכל צרה וצוקה, ובלעדיהם אין לך על מי להישען רח"ל.
בא לא ניתמם ונודה ונתוודה שהפכנו את עורנו, ונהיינו כציבור חסידי לחלוטין בקטעים אלו.
אולי לכך התכוון 'המגיד ממעזריטש' שיד החסידים על העליונה......
אם אנחנו = הפרסומים בעיתון - אתה צודק מאד.
ואם כן אנחנו גם נוסעים לנופשים בחו"ל, פונים לחברה למ"ז, ומנסים להגשים את חלום הסבא לפנטהאוז.

אני וסובבי עכ"פ איננו חיים ע"פ הפרסומים בעיתון (בלי לזלזל בהשפעה הסמויה שתיתכן)
וכמובן גם הדרכת הגריג"א באה ממקום כזה, ולא שייך לשאול עליו מהפרסומים בעיתון.


גם אם כנים דבריך, מ"מ לשלוח את גדולי הדור לייצג את הישועות, ולמחות על הנוסעים למירון, יש כאן מעט חוסר פרופורציות כאומרים, כל עקרונותינו לא ממש חשובים, אפשר להקל לעת הצורך, אבל כשזה מגיע לניגוח, הכל שריר וקיים... 
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אבי חי אמר:
הפונוביזע'ר אמר:
טענתך נכונה כשלעצמה, לולי זה שהיית מוכן להסתכל למציאות בעיניים ובפרספקטיבה אמיתית.
קופות הצדקה שלצערנו הרב מכתירות רבנים, הפכו את נושאי התפילות בקברים לדבר שהנשמה תלויה בו, וכאילו שאם לא תתרום כך וכך כסף אז לא יתפללו עליך שם ושם, ואז רח"ל מה יקרה.
האמונה שהוחדרה בציבור הליטאי כיום היא שקברי הצדיקים זה המקום היחיד שבו תפילות מתקבלות וישועות ניראות.
ועיתוני הציבור כולו כולל 'יתד נאמן' כעיתון השקפתי ליטאי, מפוצף ביום שלישי מידי שבוע בשבוע בתפילות שיושיעו אותך ואת משפחתך מכל צרה וצוקה, ובלעדיהם אין לך על מי להישען רח"ל.
בא לא ניתמם ונודה ונתוודה שהפכנו את עורנו, ונהיינו כציבור חסידי לחלוטין בקטעים אלו.
אולי לכך התכוון 'המגיד ממעזריטש' שיד החסידים על העליונה......
אם אנחנו = הפרסומים בעיתון - אתה צודק מאד.
ואם כן אנחנו גם נוסעים לנופשים בחו"ל, פונים לחברה למ"ז, ומנסים להגשים את חלום הסבא לפנטהאוז.

אני וסובבי עכ"פ איננו חיים ע"פ הפרסומים בעיתון (בלי לזלזל בהשפעה הסמויה שתיתכן)
וכמובן גם הדרכת הגריג"א באה ממקום כזה, ולא שייך לשאול עליו מהפרסומים בעיתון.


גם אם כנים דבריך, מ"מ לשלוח את גדולי הדור לייצג את הישועות, ולמחות על הנוסעים למירון, יש כאן מעט חוסר פרופורציות כאומרים, כל עקרונותינו לא ממש חשובים, אפשר להקל לעת הצורך, אבל כשזה מגיע לניגוח, הכל שריר וקיים... 

די כבר!
הגריג"א אמר את דבריו בשביל ניגוח?
מה, בגלל שאצלך זה חשוב, הוא לא יכול לומר לתלמידיו שאצלנו זה לא חשוב במקום ת"ת?

וכנ"ל - כל בר דעת מבין שמה שמפרסמים כדי לגבות צדקה אינו יכול להיות קושיא על הנהגת החיים הנורמלית.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
אמונת אומן אמר:
אבי חי אמר:
אם אנחנו = הפרסומים בעיתון - אתה צודק מאד.
ואם כן אנחנו גם נוסעים לנופשים בחו"ל, פונים לחברה למ"ז, ומנסים להגשים את חלום הסבא לפנטהאוז.

אני וסובבי עכ"פ איננו חיים ע"פ הפרסומים בעיתון (בלי לזלזל בהשפעה הסמויה שתיתכן)
וכמובן גם הדרכת הגריג"א באה ממקום כזה, ולא שייך לשאול עליו מהפרסומים בעיתון.


גם אם כנים דבריך, מ"מ לשלוח את גדולי הדור לייצג את הישועות, ולמחות על הנוסעים למירון, יש כאן מעט חוסר פרופורציות כאומרים, כל עקרונותינו לא ממש חשובים, אפשר להקל לעת הצורך, אבל כשזה מגיע לניגוח, הכל שריר וקיים... 

די כבר!
הגריג"א אמר את דבריו בשביל ניגוח?
מה, בגלל שאצלך זה חשוב, הוא לא יכול לומר לתלמידיו שאצלנו זה לא חשוב במקום ת"ת?

וכנ"ל - כל בר דעת מבין שמה שמפרסמים כדי לגבות צדקה אינו יכול להיות קושיא על הנהגת החיים הנורמלית.


בניסוח המילה ניגוח לא התכוונתי להגרי''ג, כבר עבר זמן רב מפתיחת האשכול...
ועדיין על שלי אני עומד. 
התירוץ הזה של 'כדי לגבות צדקה' לא היה מספיק מעולם, ושנינו יודעים שבדור שלפנינו זה לא היה עובר בשום אופן וד"ל. יש כאן  בהחלט התגמשות דרסטית שמשפיעה מאד על החינוך של הדור הליטאי הנוכחי.
ומשכך, לבוא ולזעוק בטיעונים של ע"ז וכיו"ב, הוא ממש לא לעניין. 
 
חלק עליון תַחתִית