זהו סמל רשות העתיקות, ונשאלת שאלת תם, מהם שני הנקודות משני צידי המנורה ?
לשם כך נרחיק נדוד לדרום מערב טורקיה, ששם במקום הנקרא פריאנה מצאו בית כנסת עתיק מלפני 1800 שנים, ומצאו שם את התגליף הנ"ל
ובשנת 1934 טען חוקר בתי הכנסת, אלעזר ליפא סוקניק שהסלילים הנ"ל הינם קצוותיהם של ספרי תורה כשלושים שנה אחרי פרסום מאמרו של סוקניק בנדון, נתגלה בחפירות בית הכנסת העתיק בסארדיס, אף הוא באסיה הקטנה, לוח שיש שבו, בדומה לתבליט מפריאנה, חקוקים מנורה, לולב ושופר. גם כאן צמודים לקנה המרכזי שני סלילים. בעקבות סוקניק, פירש יגאל שילה גם את הסלילים מסארדיס, כקצותיהם של ספרי תורה, אף כי דמיונם למגילות קטן יותר מאלה של פריאנה (מקור)
ויתבאר ע"פ הב"ח שכותב שתיבה הינו "תיבה ארוכה וקצרה שמונח בו ס"ת אחת וש"צ יורד לפניה להתפלל" !
ואולי זה מרמז על מקום החזן שעבר לפני התיבה שעליה היה הס"ת
במבי אמר:מחכה לתשובה אמר:בד"א - הלשון ביה"ר לא יותר משמע שצריך להקיף את הארון קודש?! דלכאו' התיבה שבה הס"ת היינו הארון ולא הבימה.
יעויין בב"ח סימן קנ'
ובונין בה היכל וכו' ומעמידין בה בימה וכו' כלפי ההיכל וכלפי הזקנים וכלפי התיבה בכאן מפורש דהיכל אינו תיבה ותיבה איננו בימה אלא היכל הוא הנקרא ארון הקודש שבונין בכותל להניח בו ס"ת ותיבה הוא תיבה ארוכה וקצרה שמונח בו ס"ת אחת וש"צ יורד לפניה להתפלל ובתענית ציבור מוציאין אותה לרחובה של עיר ובימה הוא בנין בגובה באמצע ב"ה ומעמידין שם כסא הוא הנקרא שלחן להניח עליו ס"ת לקרות בתורה והתיבה היא נתונה בקרקע סמוך להיכל וש"צ יורד לארץ לפני התיבה ועיין במ"ש בזה בסימן קמ"ח והר"י חביב האריך בזה עלה במחשבתו ז"ל שהיכל הוא התיבה וד' שמות יש לו מיהו בסוף דבריו נראה שהסכים למה שכתבתי ע"ש:
וכן בריש פרק ב' דתענית ובמלאכת שלמה שם וכן בריש פרק ג' דמגילה