לימוד ידע כללי ממקורות כפרניים

קל וחומר של שטות אמר:
הרב אוריה ענבל? אודה ואבוש, איני יודע מיהו.

עריכה: גיגלתי קצת, לא מצאתי הרבה חומר, אך הבנתי שהוא "בעל מחשבה" ויצאו נגדו. לא. לא יצא לי לשמוע שיחותיו.
עשה לך רב
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
יחד כל שבטי ישראל אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
הרב אוריה ענבל? אודה ואבוש, איני יודע מיהו.

עריכה: גיגלתי קצת, לא מצאתי הרבה חומר, אך הבנתי שהוא "בעל מחשבה" ויצאו נגדו. לא. לא יצא לי לשמוע שיחותיו.
עשה לך רב

לא הבנתי, אתה אומר שכן כדאי לי לשמוע אותו? אתה מחזיק ממנו? אבל הבנתי שר' דוד כהן יצא נגדו!
 
קל וחומר של שטות אמר:
יחד כל שבטי ישראל אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
הרב אוריה ענבל? אודה ואבוש, איני יודע מיהו.

עריכה: גיגלתי קצת, לא מצאתי הרבה חומר, אך הבנתי שהוא "בעל מחשבה" ויצאו נגדו. לא. לא יצא לי לשמוע שיחותיו.
עשה לך רב

לא הבנתי, אתה אומר שכן כדאי לי לשמוע אותו? אתה מחזיק ממנו? אבל הבנתי שר' דוד כהן יצא נגדו!
איך הבנת כל כך מהר? מי יוצא ומיהו הרב ענבל שליט"א?
אתה בקי ורגיל בכל המתרחש אדם לא צעיר..
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
יחד כל שבטי ישראל אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
יחד כל שבטי ישראל אמר:

לא הבנתי, אתה אומר שכן כדאי לי לשמוע אותו? אתה מחזיק ממנו? אבל הבנתי שר' דוד כהן יצא נגדו!
איך הבנת כל כך מהר? מי יוצא ומיהו הרב ענבל שליט"א?
אתה בקי ורגיל בכל המתרחש אדם לא צעיר..

חחח זו התוצאה הראשונה שהניב החיפוש "הרב אוריה ענבל"
 

במבי

משתמש ותיק
ובכן אמר:
יחיאל המדי אמר:
...אלא רק לציין שבאמת גם לפי החוקרים אין היסטוריה מתועדת יותר מתקופת המקרא...
מה זה היסטוריה מתועדת?

כי ה'היסטוריה' של מנתון 'מתעדת' שושלות מלכים 4000 לפנה"ס, ושל בירוסוס הכשדי 10000.
לא שזה שווה משהו, אלא שה'חוקרים' לדאבוננו מתייחסים גם לתיעוד המקראי באותה סקפטיביות, אם לא יותר.
ועיר הא'להים מושפלת.

פעם ראשונה שאני שומע על בירוסוס הכשדי, אך ראיתי שכותבים שחי במאה השלישית לפני הספירה, כך שאין בעיה איתו.

ובהקשר לנושא האשכול ראיתי פעם בשו"ת הרשב"א שכתב שניתן ללמוד מכתבי הגוים בבחינת רימון מצא תוכו אכל קליפתו זרק (אבל אני לא זוכר את הנוסח המדויק של תשובתו)
 

מתבונן לעומק

משתמש רגיל
קל וחומר של שטות אמר:
רש"ר הירש סובר שחלק ממערך הלימודים של הילד/נער צריך להיות ידע כללי, ולא כמשהו נפרד מלימודי הקודש כי אם כחלק מהם. 
כיום במערך הלימודים החרדי אין לימודי ליב"ה כי אם רק דברים בסיסיים כגון חשבון ודקדוק-בכיתות הנמוכות. וזאת מכיוון שהמצב היום מראה שצריך להשקיע בתורה נטו. מה גם שאפשר בימינו לחיות גם בלי ידיעת ידע כללי. היום אפשר להתפרנס מלימוד תורה ומשרות תורניות.
אך בשעות הפנאי?
אני חושב שעדיין נער צריך ללמוד ידע כללי. אך לא כמטרה בפני עצמה ולא כחלק ממערך הלימודים.
מה קורה עם ילדים/נערים צמאי ידע שלא מספיק להם הידע שבאנציקלופדיות החרדיות שאכן הידע שם דל והם רוצים לפנות למקורות ידע אחרים?
ישנם ספרי מדע רבים שנכתבו ע"י אישי מדע חרדים/דתיים (כגון "חידת הקיום" של פרופסור משה טרופ) אך אלה ספרי מדע שכתובים בספרות מדעית קשה לפיענוח. כמו כל ספרי המדע.
אשר על כן אני חושב שכאשר מלמדים את הילד לברור אוכל מפסולת, ומלמדים אותם את עקרונות ההבדל בין המדע לתורה, אפשר לו לילד ללמוד בזהירות גם ממקורות כפרניים.
ילד יכול ללמוד שנמצא בית שמתוארך לתקופה שלפני 10000 שנה, ולדעת שכך סוברים הכופרים, אך האמת היא שהוא בן לא יותר מ5000 וכן על זו הדרך. אך חשוב שידע את ההיגיון מאחורי עניין השינויים. שכן אם לא, זה עלול להיות מסוכן!
בכל דבר צריך לחשב ריוח מול הפסד .
מה הריוח שיש בספרים האלה? עוד כמה ידיעות חסרות כל תועלת. היסטוריה מזמן שלא היה ולא נברא (כפשוטו ) ורק חלום היה?
ומה ההפסד? חשש קל שבקלים שאיזה דיעה פסולה תחדור לליבו של הנער , ואפי’ הוא עצמו לא יהא מודע אליה אבל זה ינקר בליבו בלי הרף ויחסום את כל העלייה שלו וההתקדמות בעבודת ה’
לי נראה שההכרעה פשוטה שאין לתת לנער לקרוא ספרי כפירה, הרחק מעליה דרכך!
 
 

לא נהירא

משתמש חדש
קודם כל צריך להוכיח מעל כל ספק שלהאמין שהעולם קיים תשפ"ב שנה זה אחד מיסודות האמונה כמו מציאות השם, תורה מן השמיים או שכר ועונש. 
עד היום לא מצאתי בפוסקים מי שסובר כך באופן נחרץ.
 

חימקו

משתמש ותיק
לא נהירא אמר:
קודם כל צריך להוכיח מעל כל ספק שלהאמין שהעולם קיים תשפ"ב שנה זה אחד מיסודות האמונה כמו מציאות השם, תורה מן השמיים או שכר ועונש. 
עד היום לא מצאתי בפוסקים מי שסובר כך באופן נחרץ.

התורה מספרת לנו על בריאת העולם, זה לא מספיק?
 

במבי

משתמש ותיק
מתבונן לעומק אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
רש"ר הירש סובר שחלק ממערך הלימודים של הילד/נער צריך להיות ידע כללי, ולא כמשהו נפרד מלימודי הקודש כי אם כחלק מהם. 
כיום במערך הלימודים החרדי אין לימודי ליב"ה כי אם רק דברים בסיסיים כגון חשבון ודקדוק-בכיתות הנמוכות. וזאת מכיוון שהמצב היום מראה שצריך להשקיע בתורה נטו. מה גם שאפשר בימינו לחיות גם בלי ידיעת ידע כללי. היום אפשר להתפרנס מלימוד תורה ומשרות תורניות.
אך בשעות הפנאי?
אני חושב שעדיין נער צריך ללמוד ידע כללי. אך לא כמטרה בפני עצמה ולא כחלק ממערך הלימודים.
מה קורה עם ילדים/נערים צמאי ידע שלא מספיק להם הידע שבאנציקלופדיות החרדיות שאכן הידע שם דל והם רוצים לפנות למקורות ידע אחרים?
ישנם ספרי מדע רבים שנכתבו ע"י אישי מדע חרדים/דתיים (כגון "חידת הקיום" של פרופסור משה טרופ) אך אלה ספרי מדע שכתובים בספרות מדעית קשה לפיענוח. כמו כל ספרי המדע.
אשר על כן אני חושב שכאשר מלמדים את הילד לברור אוכל מפסולת, ומלמדים אותם את עקרונות ההבדל בין המדע לתורה, אפשר לו לילד ללמוד בזהירות גם ממקורות כפרניים.
ילד יכול ללמוד שנמצא בית שמתוארך לתקופה שלפני 10000 שנה, ולדעת שכך סוברים הכופרים, אך האמת היא שהוא בן לא יותר מ5000 וכן על זו הדרך. אך חשוב שידע את ההיגיון מאחורי עניין השינויים. שכן אם לא, זה עלול להיות מסוכן!
בכל דבר צריך לחשב ריוח מול הפסד .
מה הריוח שיש בספרים האלה? עוד כמה ידיעות חסרות כל תועלת. היסטוריה מזמן שלא היה ולא נברא (כפשוטו ) ורק חלום היה?
ומה ההפסד? חשש קל שבקלים שאיזה דיעה פסולה תחדור לליבו של הנער , ואפי’ הוא עצמו לא יהא מודע אליה אבל זה ינקר בליבו בלי הרף ויחסום את כל העלייה שלו וההתקדמות בעבודת ה’
לי נראה שההכרעה פשוטה שאין לתת לנער לקרוא ספרי כפירה, הרחק מעליה דרכך!
 


אני מאמין שצריך לגדול עם שכל בריא, ובת״ת שלמדתי בו (שהיה בו שיעור טבע) המחנך הרב שמואל יצחק סלושץ זצ״ל הביא לילדים שרצו ספר עבה אודות 100 המגלים והממציאים של הדורות האחרונים ולתת לילד חשיבה בריאה זה יעזור לו בלימוד ולא יחסום אותו.

(אני לא אומר כלל שצריך כיום שיעורי טבע בחיידרים, אבל בבית זה מומלץ לתת רקע !)
 

מתבונן לעומק

משתמש רגיל
במבי אמר:
מתבונן לעומק אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
רש"ר הירש סובר שחלק ממערך הלימודים של הילד/נער צריך להיות ידע כללי, ולא כמשהו נפרד מלימודי הקודש כי אם כחלק מהם. 
כיום במערך הלימודים החרדי אין לימודי ליב"ה כי אם רק דברים בסיסיים כגון חשבון ודקדוק-בכיתות הנמוכות. וזאת מכיוון שהמצב היום מראה שצריך להשקיע בתורה נטו. מה גם שאפשר בימינו לחיות גם בלי ידיעת ידע כללי. היום אפשר להתפרנס מלימוד תורה ומשרות תורניות.
אך בשעות הפנאי?
אני חושב שעדיין נער צריך ללמוד ידע כללי. אך לא כמטרה בפני עצמה ולא כחלק ממערך הלימודים.
מה קורה עם ילדים/נערים צמאי ידע שלא מספיק להם הידע שבאנציקלופדיות החרדיות שאכן הידע שם דל והם רוצים לפנות למקורות ידע אחרים?
ישנם ספרי מדע רבים שנכתבו ע"י אישי מדע חרדים/דתיים (כגון "חידת הקיום" של פרופסור משה טרופ) אך אלה ספרי מדע שכתובים בספרות מדעית קשה לפיענוח. כמו כל ספרי המדע.
אשר על כן אני חושב שכאשר מלמדים את הילד לברור אוכל מפסולת, ומלמדים אותם את עקרונות ההבדל בין המדע לתורה, אפשר לו לילד ללמוד בזהירות גם ממקורות כפרניים.
ילד יכול ללמוד שנמצא בית שמתוארך לתקופה שלפני 10000 שנה, ולדעת שכך סוברים הכופרים, אך האמת היא שהוא בן לא יותר מ5000 וכן על זו הדרך. אך חשוב שידע את ההיגיון מאחורי עניין השינויים. שכן אם לא, זה עלול להיות מסוכן!
בכל דבר צריך לחשב ריוח מול הפסד .
מה הריוח שיש בספרים האלה? עוד כמה ידיעות חסרות כל תועלת. היסטוריה מזמן שלא היה ולא נברא (כפשוטו ) ורק חלום היה?
ומה ההפסד? חשש קל שבקלים שאיזה דיעה פסולה תחדור לליבו של הנער , ואפי’ הוא עצמו לא יהא מודע אליה אבל זה ינקר בליבו בלי הרף ויחסום את כל העלייה שלו וההתקדמות בעבודת ה’
לי נראה שההכרעה פשוטה שאין לתת לנער לקרוא ספרי כפירה, הרחק מעליה דרכך!


אני מאמין שצריך לגדול עם שכל בריא, ובת״ת שלמדתי בו (שהיה בו שיעור טבע) המחנך הרב שמואל יצחק סלושץ זצ״ל הביא לילדים שרצו ספר עבה אודות 100 המגלים והממציאים של הדורות האחרונים ולתת לילד חשיבה בריאה זה יעזור לו בלימוד ולא יחסום אותו.

(אני לא אומר כלל שצריך כיום שיעורי טבע בחיידרים, אבל בבית זה מומלץ לתת רקע !)
שכל בריא וחשיבה בריאה מקבלים מיגיעה בש"ס ופוסקים , לא מלימודי טבע רח"ל
 
 

במבי

משתמש ותיק
מתבונן לעומק אמר:
במבי אמר:
מתבונן לעומק אמר:
בכל דבר צריך לחשב ריוח מול הפסד .
מה הריוח שיש בספרים האלה? עוד כמה ידיעות חסרות כל תועלת. היסטוריה מזמן שלא היה ולא נברא (כפשוטו ) ורק חלום היה?
ומה ההפסד? חשש קל שבקלים שאיזה דיעה פסולה תחדור לליבו של הנער , ואפי’ הוא עצמו לא יהא מודע אליה אבל זה ינקר בליבו בלי הרף ויחסום את כל העלייה שלו וההתקדמות בעבודת ה’
לי נראה שההכרעה פשוטה שאין לתת לנער לקרוא ספרי כפירה, הרחק מעליה דרכך!


אני מאמין שצריך לגדול עם שכל בריא, ובת״ת שלמדתי בו (שהיה בו שיעור טבע) המחנך הרב שמואל יצחק סלושץ זצ״ל הביא לילדים שרצו ספר עבה אודות 100 המגלים והממציאים של הדורות האחרונים ולתת לילד חשיבה בריאה זה יעזור לו בלימוד ולא יחסום אותו.

(אני לא אומר כלל שצריך כיום שיעורי טבע בחיידרים, אבל בבית זה מומלץ לתת רקע !)
שכל בריא וחשיבה בריאה מקבלים מיגיעה בש"ס ופוסקים , לא מלימודי טבע רח"ל
 

שכל בריא ומחשבה בריאה מקבלים מתחילים לקבל בגיל קטן מאד כשהאידישע מאמע דואגת שבנה הקטן ישחק ויכיר את העולם שסביבו ואם חלילה ישנה איזושהי בעיה הולכים לקלינאית תקשורת שתעבוד עם הילד על הדברים הטעונים שיפור וכשנהנים ומחמיאים על שאלה נכונה שילד שואל וגם בשאלה בהוויות העולם, ואדם שלא מתבונן בעולם שסביבו יעבור על פרטים בחומש ובגמ׳ וברש״י ויפספס נתונים חשובים והבנות בסיסיות שהרי הוא כרגע ״לומד״
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
רש"ר הירש סובר שחלק ממערך הלימודים של הילד/נער צריך להיות ידע כללי, ולא כמשהו נפרד מלימודי הקודש כי אם כחלק מהם. 
כיום במערך הלימודים החרדי אין לימודי ליב"ה כי אם רק דברים בסיסיים כגון חשבון ודקדוק-בכיתות הנמוכות. וזאת מכיוון שהמצב היום מראה שצריך להשקיע בתורה נטו. מה גם שאפשר בימינו לחיות גם בלי ידיעת ידע כללי. היום אפשר להתפרנס מלימוד תורה ומשרות תורניות.
אך בשעות הפנאי?
אני חושב שעדיין נער צריך ללמוד ידע כללי. אך לא כמטרה בפני עצמה ולא כחלק ממערך הלימודים.
מה קורה עם ילדים/נערים צמאי ידע שלא מספיק להם הידע שבאנציקלופדיות החרדיות שאכן הידע שם דל והם רוצים לפנות למקורות ידע אחרים?
ישנם ספרי מדע רבים שנכתבו ע"י אישי מדע חרדים/דתיים (כגון "חידת הקיום" של פרופסור משה טרופ) אך אלה ספרי מדע שכתובים בספרות מדעית קשה לפיענוח. כמו כל ספרי המדע.
אשר על כן אני חושב שכאשר מלמדים את הילד לברור אוכל מפסולת, ומלמדים אותם את עקרונות ההבדל בין המדע לתורה, אפשר לו לילד ללמוד בזהירות גם ממקורות כפרניים.
ילד יכול ללמוד שנמצא בית שמתוארך לתקופה שלפני 10000 שנה, ולדעת שכך סוברים הכופרים, אך האמת היא שהוא בן לא יותר מ5000 וכן על זו הדרך. אך חשוב שידע את ההיגיון מאחורי עניין השינויים. שכן אם לא, זה עלול להיות מסוכן!
עיין בברכת שמואל סוף מסכת קידושין.
 
 

מתבונן לעומק

משתמש רגיל
במבי אמר:
מתבונן לעומק אמר:
במבי אמר:
אני מאמין שצריך לגדול עם שכל בריא, ובת״ת שלמדתי בו (שהיה בו שיעור טבע) המחנך הרב שמואל יצחק סלושץ זצ״ל הביא לילדים שרצו ספר עבה אודות 100 המגלים והממציאים של הדורות האחרונים ולתת לילד חשיבה בריאה זה יעזור לו בלימוד ולא יחסום אותו.

(אני לא אומר כלל שצריך כיום שיעורי טבע בחיידרים, אבל בבית זה מומלץ לתת רקע !)
שכל בריא וחשיבה בריאה מקבלים מיגיעה בש"ס ופוסקים , לא מלימודי טבע רח"ל

שכל בריא ומחשבה בריאה מקבלים מתחילים לקבל בגיל קטן מאד כשהאידישע מאמע דואגת שבנה הקטן ישחק ויכיר את העולם שסביבו ואם חלילה ישנה איזושהי בעיה הולכים לקלינאית תקשורת שתעבוד עם הילד על הדברים הטעונים שיפור וכשנהנים ומחמיאים על שאלה נכונה שילד שואל וגם בשאלה בהוויות העולם, ואדם שלא מתבונן בעולם שסביבו יעבור על פרטים בחומש ובגמ׳ וברש״י ויפספס נתונים חשובים והבנות בסיסיות שהרי הוא כרגע ״לומד״


לצערינו הדיעה הד"לה הזו נכנסת יותר ויותר דרך השופרות הרשמיים והחצי- רשמיים שבשביל להיות אדם "מפותח" ו"מבין" צריך בעיקר מקורות חיצוניים ופסיכולוגיה (שמושתת על כפירה בעיקר ) ועוד ועוד
ואדרבא לשיטתכם וכי הרב שטיינמן זצ"ל לא היה שוקע בלימוד מתחילתו ועד סופו בלי שום התעניינות בשום דבר חיצוני של עולם הזה ??? אתמהה
כמובן שאם יש בעיה הולכים לטיפול, וכמו בדוגמא שהבאת שאם מישהו מתקשה בדיבור הולכים לקלינאי תקשורת ואם יש בעיה רפואית הולכים לרופא וכו' וא"צ להאריך , אבל מה העיקר, איפה הלב, איפה נמצא ההתמקדות , מה יהודי חושב מאיפה שואבים חכמה- בזה מדובר.
גם גויישע מאמע דואגת שהבן שלה ישחק ויכיר את "העולם", אבל הסטייפלער זצוק"ל לא שינן עם בנו היחיד ספרים של סמי הכבאי וכדו' כדי ש"יכיר את העולם" אלא שינן איתו את שמות המסכתות , וזה הדוגמא בשבילנו איך צומחים גדולי תורה, וכל אחד יכול !!!
 
 

אברכצ'יק

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
רש"ר הירש סובר שחלק ממערך הלימודים של הילד/נער צריך להיות ידע כללי, ולא כמשהו נפרד מלימודי הקודש כי אם כחלק מהם. 
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41610&st=&pgnum=71
 
 

במבי

משתמש ותיק
מתבונן לעומק אמר:
במבי אמר:
מתבונן לעומק אמר:
שכל בריא וחשיבה בריאה מקבלים מיגיעה בש"ס ופוסקים , לא מלימודי טבע רח"ל

שכל בריא ומחשבה בריאה מקבלים מתחילים לקבל בגיל קטן מאד כשהאידישע מאמע דואגת שבנה הקטן ישחק ויכיר את העולם שסביבו ואם חלילה ישנה איזושהי בעיה הולכים לקלינאית תקשורת שתעבוד עם הילד על הדברים הטעונים שיפור וכשנהנים ומחמיאים על שאלה נכונה שילד שואל וגם בשאלה בהוויות העולם, ואדם שלא מתבונן בעולם שסביבו יעבור על פרטים בחומש ובגמ׳ וברש״י ויפספס נתונים חשובים והבנות בסיסיות שהרי הוא כרגע ״לומד״


לצערינו הדיעה הד"לה הזו נכנסת יותר ויותר דרך השופרות הרשמיים והחצי- רשמיים שבשביל להיות אדם "מפותח" ו"מבין" צריך בעיקר מקורות חיצוניים ופסיכולוגיה (שמושתת על כפירה בעיקר ) ועוד ועוד
ואדרבא לשיטתכם וכי הרב שטיינמן זצ"ל לא היה שוקע בלימוד מתחילתו ועד סופו בלי שום התעניינות בשום דבר חיצוני של עולם הזה ??? אתמהה
כמובן שאם יש בעיה הולכים לטיפול, וכמו בדוגמא שהבאת שאם מישהו מתקשה בדיבור הולכים לקלינאי תקשורת ואם יש בעיה רפואית הולכים לרופא וכו' וא"צ להאריך , אבל מה העיקר, איפה הלב, איפה נמצא ההתמקדות , מה יהודי חושב מאיפה שואבים חכמה- בזה מדובר.
גם גויישע מאמע דואגת שהבן שלה ישחק ויכיר את "העולם", אבל הסטייפלער זצוק"ל לא שינן עם בנו היחיד ספרים של סמי הכבאי וכדו' כדי ש"יכיר את העולם" אלא שינן איתו את שמות המסכתות , וזה הדוגמא בשבילנו איך צומחים גדולי תורה, וכל אחד יכול !!!
 


דווקא הרב שטיינמן סיפר שגדולי הדור הקודם גדלו עם כל הג׳וליקעס, ודווקא לחינוך החרדי בגילאי הגן יש המון המון מה ללמוד מדרכי החינוך הממלכתי ואני יודע שזה מעצבן לקרוא את מה שאני כותב אבל בחינוך החרדי שמים דגש על למידה מכוונת והגננות עובדות בפרך ולעיתים אף מעבידות בפרך את הסייעות בלמידה מכוונת ובעבודות מוכנות (של הגננות חוץ מאי אלה תוספות שהילד עשה) ובמשרד החינוך שמים דגש על עבודות עצמיות של הילד ולדעת לפתח לו את אופן החקר בכל מיני שאלות שיגיעו מכיוון הילדים, אני כותב זאת כי אשתי גננת בממ״ד וזכור לי מה שהיא סיפרה לי פעם על הטעון שיפור
 

אור זרוע

משתמש ותיק
במבי אמר:
דווקא הרב שטיינמן סיפר שגדולי הדור הקודם גדלו עם כל הג׳וליקעס

כלומר, העדיפו חינוך חרדי על מגרעותיו על פני מזרחי־תחכמוני, כפי שמתאר הרב שטיינמן באותה הקלטה גופא.
 

במבי

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
במבי אמר:
דווקא הרב שטיינמן סיפר שגדולי הדור הקודם גדלו עם כל הג׳וליקעס

כלומר, העדיפו חינוך חרדי על מגרעותיו על פני מזרחי־תחכמוני, כפי שמתאר הרב שטיינמן באותה הקלטה גופא.

ברור שעדיף חרדי על מגרעותיו אבל אין זה סותר שיש מה לשפר
 

אור זרוע

משתמש ותיק
במבי אמר:
אור זרוע אמר:
במבי אמר:
דווקא הרב שטיינמן סיפר שגדולי הדור הקודם גדלו עם כל הג׳וליקעס

כלומר, העדיפו חינוך חרדי על מגרעותיו על פני מזרחי־תחכמוני, כפי שמתאר הרב שטיינמן באותה הקלטה גופא.

ברור שעדיף חרדי על מגרעותיו אבל אין זה סותר שיש מה לשפר

המשפט: "דווקא הרב שטיינמן..." משמעו הפוך, ועל כך הערתי. 
 
 

במבי

משתמש ותיק
אביא דוגמא של נקודות פשוטות שעושות המון

https://clodietalblog.com/למה-חשוב-ואפשרי-לנהל-פרויקט-חקר-בגן-היל/


image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 
מתבונן לעומק אמר:
במבי אמר:
מתבונן לעומק אמר:
שכל בריא וחשיבה בריאה מקבלים מיגיעה בש"ס ופוסקים , לא מלימודי טבע רח"ל

שכל בריא ומחשבה בריאה מקבלים מתחילים לקבל בגיל קטן מאד כשהאידישע מאמע דואגת שבנה הקטן ישחק ויכיר את העולם שסביבו ואם חלילה ישנה איזושהי בעיה הולכים לקלינאית תקשורת שתעבוד עם הילד על הדברים הטעונים שיפור וכשנהנים ומחמיאים על שאלה נכונה שילד שואל וגם בשאלה בהוויות העולם, ואדם שלא מתבונן בעולם שסביבו יעבור על פרטים בחומש ובגמ׳ וברש״י ויפספס נתונים חשובים והבנות בסיסיות שהרי הוא כרגע ״לומד״


לצערינו הדיעה הד"לה הזו נכנסת יותר ויותר דרך השופרות הרשמיים והחצי- רשמיים שבשביל להיות אדם "מפותח" ו"מבין" צריך בעיקר מקורות חיצוניים ופסיכולוגיה (שמושתת על כפירה בעיקר ) ועוד ועוד
ואדרבא לשיטתכם וכי הרב שטיינמן זצ"ל לא היה שוקע בלימוד מתחילתו ועד סופו בלי שום התעניינות בשום דבר חיצוני של עולם הזה ??? אתמהה
כמובן שאם יש בעיה הולכים לטיפול, וכמו בדוגמא שהבאת שאם מישהו מתקשה בדיבור הולכים לקלינאי תקשורת ואם יש בעיה רפואית הולכים לרופא וכו' וא"צ להאריך , אבל מה העיקר, איפה הלב, איפה נמצא ההתמקדות , מה יהודי חושב מאיפה שואבים חכמה- בזה מדובר.
גם גויישע מאמע דואגת שהבן שלה ישחק ויכיר את "העולם", אבל הסטייפלער זצוק"ל לא שינן עם בנו היחיד ספרים של סמי הכבאי וכדו' כדי ש"יכיר את העולם" אלא שינן איתו את שמות המסכתות , וזה הדוגמא בשבילנו איך צומחים גדולי תורה, וכל אחד יכול !!!
 
אלו שופרות?
 

הערשלה

משתמש ותיק
במבי אמר:
אביא דוגמא של נקודות פשוטות שעושות המון
כאחד העוסק בתחום החינוך אני יכול לומר בוודאות שקיימת למידה של חקר במסגרת ההוראה בת"ת ואין צורך סתם להטיל רפש מיותר.
 

במבי

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
במבי אמר:
אביא דוגמא של נקודות פשוטות שעושות המון
כאחד העוסק בתחום החינוך אני יכול לומר בוודאות שקיימת למידה של חקר במסגרת ההוראה בת"ת ואין צורך סתם להטיל רפש מיותר.


התמקדתי בגילאי הגן

(ואני לא משלה את עצמי, אף אחד לא צריך אוניברסיטה בגילאים אלה, אלא עידוד החקר)
 

הערשלה

משתמש ותיק
במבי אמר:
הערשלה אמר:
במבי אמר:
אביא דוגמא של נקודות פשוטות שעושות המון
כאחד העוסק בתחום החינוך אני יכול לומר בוודאות שקיימת למידה של חקר במסגרת ההוראה בת"ת ואין צורך סתם להטיל רפש מיותר.
התמקדתי בגילאי הגן
(ואני לא משלה את עצמי, אף אחד לא צריך אוניברסיטה בגילאים אלה, אלא עידוד החקר)
אני חוזר ואומר קיימת למידת חקר בכל השכבות.

גם אם אפשר להוסיף בזה, אין מקום לומר שיש כאן איזה טעות בגישה המערכתית.
כמו"כ בהכשרות המקצועיות שיש למורים (אחיה והמכון למורים) הנושא מודגש מאוד.
 

במבי

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
במבי אמר:
הערשלה אמר:
כאחד העוסק בתחום החינוך אני יכול לומר בוודאות שקיימת למידה של חקר במסגרת ההוראה בת"ת ואין צורך סתם להטיל רפש מיותר.
התמקדתי בגילאי הגן
(ואני לא משלה את עצמי, אף אחד לא צריך אוניברסיטה בגילאים אלה, אלא עידוד החקר)
אני חוזר ואומר קיימת למידת חקר בכל השכבות.

גם אם אפשר להוסיף בזה, אין מקום לומר שיש כאן איזה טעות בגישה המערכתית.
כמו"כ בהכשרות המקצועיות שיש למורים (אחיה והמכון למורים) הנושא מודגש מאוד.
אשים נקודה שכבר הערתי ברמת הגישה המערכתית כלשונך, לעיתים העמל והיזע שהגננות משקיעות בעבודות שהם מגישות לילדים שיביאו לביתם בסוף היום בא על חשבון הילדים ועל חשבון עצמם ולא יודע מהיכן התחיל הדבר המוזר הזה ובחינוך הכללי לא קיים בכלל המושגים האלה, ובמקום להשקיע בילדים משקיעים זמן רב ביותר בדבר שאין לו טעם וריח

(והגננות יש לציין מדהימות באופן שמנחילות לילדים אהבת תורה ולחוות את הלימוד אך יש לחץ חברתי מסוים של העבודות הנ״ל שהוא מיותר לחלוטין)
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
במבי אמר:
הערשלה אמר:
במבי אמר:
התמקדתי בגילאי הגן
(ואני לא משלה את עצמי, אף אחד לא צריך אוניברסיטה בגילאים אלה, אלא עידוד החקר)
אני חוזר ואומר קיימת למידת חקר בכל השכבות.

גם אם אפשר להוסיף בזה, אין מקום לומר שיש כאן איזה טעות בגישה המערכתית.
כמו"כ בהכשרות המקצועיות שיש למורים (אחיה והמכון למורים) הנושא מודגש מאוד.
אשים נקודה שכבר הערתי ברמת הגישה המערכתית כלשונך, לעיתים העמל והיזע שהגננות משקיעות בעבודות שהם מגישות לילדים שיביאו לביתם בסוף היום בא על חשבון הילדים ועל חשבון עצמם ולא יודע מהיכן התחיל הדבר המוזר הזה ובחינוך הכללי לא קיים בכלל המושגים האלה, ובמקום להשקיע בילדים משקיעים זמן רב ביותר בדבר שאין לו טעם וריח, וזה לא נקרא הכשרה מקצועית.
ההסבר לתופעה מאוד פשוט בחברה הכללית לא קיימת תחרות כמו שבציבור החרדי ולאף גננת אין שום עניין להרשים את ההורים, היא עובדת אצל משרד החינוך ותו לא, מעבר לנהלי משרד החינוך לא מעניין אותה כלום.
אם כבר בוער לך להשוות את הגנים, אז בבקשה.
יש לי אחות שתקופה עבדה כגננת בציבור הכללי, אשתף אותך במושגים החשובים שם הרבה יותר מלמידת חקר וכדו'.
לדוגמא אחד העקרונות החשובים ביותר הוא להקפיד להושיב את הילדים בצורה מעורבת בן, בת, בן, בת וכן הלאה. חל איסור גורף להושיב שני בנים יחד או שתי בנות יחד אפילו אם הם רוצים לשבת ליד חבריהם/חברותיהן.
כשהיא העיזה לספר קצת על מכות מצרים דם, צפרדע וכו', אסרו עליה, כיוון שזה לא מתאים לנפש העדינה של הילדים.
לא היה לה מצב להעביר יום בגן בלי צפייה בסרט.

וזה על קצה המזלג.

לסיכום אשרינו שזכינו לחינוך אחר!!!
 

במבי

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
במבי אמר:
הערשלה אמר:
אני חוזר ואומר קיימת למידת חקר בכל השכבות.

גם אם אפשר להוסיף בזה, אין מקום לומר שיש כאן איזה טעות בגישה המערכתית.
כמו"כ בהכשרות המקצועיות שיש למורים (אחיה והמכון למורים) הנושא מודגש מאוד.
אשים נקודה שכבר הערתי ברמת הגישה המערכתית כלשונך, לעיתים העמל והיזע שהגננות משקיעות בעבודות שהם מגישות לילדים שיביאו לביתם בסוף היום בא על חשבון הילדים ועל חשבון עצמם ולא יודע מהיכן התחיל הדבר המוזר הזה ובחינוך הכללי לא קיים בכלל המושגים האלה, ובמקום להשקיע בילדים משקיעים זמן רב ביותר בדבר שאין לו טעם וריח, וזה לא נקרא הכשרה מקצועית.
ההסבר לתופעה מאוד פשוט בחברה הכללית לא קיימת תחרות כמו שבציבור החרדי ולאף גננת אין שום עניין להרשים את ההורים, היא עובדת אצל משרד החינוך ותו לא, מעבר לנהלי משרד החינוך לא מעניין אותה כלום.
אם כבר בוער לך להשוות את הגנים, אז בבקשה.
יש לי אחות שתקופה עבדה כגננת בציבור הכללי, אשתף אותך במושגים החשובים שם הרבה יותר מלמידת חקר וכדו'.
לדוגמא אחד העקרונות החשובים ביותר הוא להקפיד להושיב את הילדים בצורה מעורבת בן, בת, בן, בת וכן הלאה. חל איסור גורף להושיב שני בנים יחד או שתי בנות יחד אפילו אם הם רוצים לשבת ליד חבריהם/חברותיהן.
כשהיא העיזה לספר קצת על מכות מצרים דם, צפרדע וכו', אסרו עליה, כיוון שזה לא מתאים לנפש העדינה של הילדים.
לא היה לה מצב להעביר יום בגן בלי צפייה בסרט.

וזה על קצה המזלג.

לסיכום אשרינו שזכינו לחינוך אחר!!!

שאלתי את אשתי ואכן מושיבים בן בת בן בת וזה מטעמי נוחות גרידא כי אז הם פחות מדברים ביניהם ופחות מפריעים, ואין שום בעיה לספר על עשרת המכות רק שצריך להתאים זאת לילדים, ובקשר לסרטים זה לא נכון בכלל.
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
במבי אמר:
שאלתי את אשתי ואכן מושיבים בן בת בן בת וזה מטעמי נוחות גרידא כי אז הם פחות מדברים ביניהם ופחות מפריעים, ואין שום בעיה לספר על עשרת המכות רק שצריך להתאים זאת לילדים, ובקשר לסרטים זה לא נכון בכלל.
אמי גננת במקום חילוני. והיא אמרה לי שהפיקוח דורשים בן בת כי אין התענינות בגיל זה וזה מפחית מריבות.
באופן כללי אין שם את המחלה שיש אצלנו לעשות יצירות מושקעות שהגננות והסיעות עובדות בפרך.
יש שם מחלה אחרת לצלם תמונות של הילדים ולשלוח להורים כל הזמן. זה מצריך המון אנרגיה על הנראות של הילדים.
 

הערשלה

משתמש ותיק
במבי אמר:
הערשלה אמר:
במבי אמר:
אשים נקודה שכבר הערתי ברמת הגישה המערכתית כלשונך, לעיתים העמל והיזע שהגננות משקיעות בעבודות שהם מגישות לילדים שיביאו לביתם בסוף היום בא על חשבון הילדים ועל חשבון עצמם ולא יודע מהיכן התחיל הדבר המוזר הזה ובחינוך הכללי לא קיים בכלל המושגים האלה, ובמקום להשקיע בילדים משקיעים זמן רב ביותר בדבר שאין לו טעם וריח, וזה לא נקרא הכשרה מקצועית.
ההסבר לתופעה מאוד פשוט בחברה הכללית לא קיימת תחרות כמו שבציבור החרדי ולאף גננת אין שום עניין להרשים את ההורים, היא עובדת אצל משרד החינוך ותו לא, מעבר לנהלי משרד החינוך לא מעניין אותה כלום.
אם כבר בוער לך להשוות את הגנים, אז בבקשה.
יש לי אחות שתקופה עבדה כגננת בציבור הכללי, אשתף אותך במושגים החשובים שם הרבה יותר מלמידת חקר וכדו'.
לדוגמא אחד העקרונות החשובים ביותר הוא להקפיד להושיב את הילדים בצורה מעורבת בן, בת, בן, בת וכן הלאה. חל איסור גורף להושיב שני בנים יחד או שתי בנות יחד אפילו אם הם רוצים לשבת ליד חבריהם/חברותיהן.
כשהיא העיזה לספר קצת על מכות מצרים דם, צפרדע וכו', אסרו עליה, כיוון שזה לא מתאים לנפש העדינה של הילדים.
לא היה לה מצב להעביר יום בגן בלי צפייה בסרט.

וזה על קצה המזלג.

לסיכום אשרינו שזכינו לחינוך אחר!!!
שאלתי את אשתי ואכן מושיבים בן בת בן בת וזה מטעמי נוחות גרידא כי אז הם פחות מדברים ביניהם ופחות מפריעים, ואין שום בעיה לספר על עשרת המכות רק שצריך להתאים זאת לילדים, ובקשר לסרטים זה לא נכון בכלל.
אהבתי את הריכוך, זה מטעמי נוחות... ואת זה רק צריך להתאים...
לגבי הסרטים זאת היתה המציאות כשאחותי היתה בגן. אין ע"ז וויכוח!
אולי זה באמת לא הנחיה מטעם משרד החינוך, אבל זה דרישה מצד הילדים והסכמה מצד הגננות.

לגבי היצירות שהזכרת, רמת השקעה בגנים החרדיים משתנה ממקום למקום לפי רמת התחרותיות וזה אכן תוצאה של תחרות גרידא.

בוא נסכם את העניין.
בחינוך הכללי יש אולי בפרטים מסוימים איזה השקעה מוצלחת יותר (כמו שהבאת לעיל), יתכן...
אבל בסיכום הכללי הייתי אומר שיש להם הרבה יותר מה ללמוד מהחינוך החרדי ולא להיפך.
 

הערשלה

משתמש ותיק
בעל אוצר אמר:
במבי אמר:
שאלתי את אשתי ואכן מושיבים בן בת בן בת וזה מטעמי נוחות גרידא כי אז הם פחות מדברים ביניהם ופחות מפריעים, ואין שום בעיה לספר על עשרת המכות רק שצריך להתאים זאת לילדים, ובקשר לסרטים זה לא נכון בכלל.
אמי גננת במקום חילוני. והיא אמרה לי שהפיקוח דורשים בן בת כי אין התענינות בגיל זה וזה מפחית מריבות.
באופן כללי אין שם את המחלה שיש אצלנו לעשות יצירות מושקעות שהגננות והסיעות עובדות בפרך.
יש שם מחלה אחרת לצלם תמונות של הילדים ולשלוח להורים כל הזמן. זה מצריך המון אנרגיה על הנראות של הילדים.
לגבי הניראות מדובר שם בנקודה מפחידה ביותר לכל גננת, כיווון שהכל מצולם ומתועד והביקורתיות שם חוגגת וכל הורה מתייחס לגננת כאל שפחה.
על חצי מילה אתה כבר נהפך לפוגע וחשוף לתביעות.
בקיצור, אין שם חינוך אמיתי כלל.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
במבי אמר:
שאלתי את אשתי ואכן מושיבים בן בת בן בת וזה מטעמי נוחות גרידא כי אז הם פחות מדברים ביניהם ופחות מפריעים, ואין שום בעיה לספר על עשרת המכות רק שצריך להתאים זאת לילדים, ובקשר לסרטים זה לא נכון בכלל.

באמת לא ידעתי באיזו מערכת מטורפת מדובר. גם התירוץ של טעמי נוחות נשמע תלוש. במערכות שלנו מושיבים בת בת בת בת בת בת בת בת ולא זקוקים להתאים את עשר המכות לילדים ומסתדרים ב"ה נפלא.
 
חלק עליון תַחתִית