מיקרוגל אחד עבור בשר וחלב בזה אחר זה

הפונוביזע'ר

משתמש רגיל
מקום עבודה חילוני שיש בו מיקרוגלים בשריים וחלביים, האם ניתן לסמוך על עובדי המקום שהבשרי והחלבי נשמרים?.
ומדוע לא ניתן לחשוש למאכלים מעורבבים בשרי וחלבי שנכנסים לאחד המיקרוגלים?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מסיח לפי תומו אמר:
פשיטא שיש לחשוש
ויכול להכניס את המאכל בשני כיסויים לאיזה מיקרוגל שירצה.
(מעיקר הדין מספיק כיסוי אחד. אך מקובל להורות 2 כיסויים שמא יקרע או יפתח אחד מהם)
וכמובן כל זה רק למ''ד ריחא מילתא היא, או לרי''ף דס''ל דלכתחילה לכו''ע אסור אף לפי האמורא לוי.
 
 
כמעיין המתגבר אמר:
מסיח לפי תומו אמר:
פשיטא שיש לחשוש
ויכול להכניס את המאכל בשני כיסויים לאיזה מיקרוגל שירצה.
(מעיקר הדין מספיק כיסוי אחד. אך מקובל להורות 2 כיסויים שמא יקרע או יפתח אחד מהם)
וכמובן כל זה רק למ''ד ריחא מילתא היא, או לרי''ף דס''ל דלכתחילה לכו''ע אסור אף לפי האמורא לוי.

כאן אין החשש רק משום ריחא אלא משום זיעה והבל העולים מן המאכלים ונדבקים בדפני המיקרוגל
ויש לחוש שיירדו על התבשיל ממין השני.
 

יהודי

משתמש ותיק
באמת בעבר יש שהיו נוהגים להשתמש באותו מיקרוגל לבשר וחלב מחמת שחשבו שאינו מפליט ומבליע כבישול.
כיום מקובל שדינו כבישול לחלוטין, ולזכרוני כך היתה הוראת הגריש"א לאחר בירור הענין.
(כידוע גם בתנורים דידן אינו ברור עד הסוף שיש בו יותר מריחא, ואכמ"ל)
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
דומני הוראת גדולי ההוראה לעובדים במקומות חילוניים להכניס לשתי שקיות ודיו.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
הפונוביזע'ר אמר:
מקום עבודה חילוני שיש בו מיקרוגלים בשריים וחלביים, האם ניתן לסמוך על עובדי המקום שהבשרי והחלבי נשמרים?.
ומדוע לא ניתן לחשוש למאכלים מעורבבים בשרי וחלבי שנכנסים לאחד המיקרוגלים?
ברור שאסור לסמוך על זה, ודין שני המיקרוגלים כטרפים.
(ויל"ע על מקום שבו כולם דתיים ואפי' חרדים, האם אין ראוי לחשוש לעצמו מבחינת רמת כשרות המאכלים שמחוממים שם).

מה שהציעו לכסות האוכל בשני כיסויים,
שמעתי* גם שאפשר כך, ורק יש לוודא שהצלחת של המיקרוגל (שעלי' מניחים האוכל בשני כיסוייו) - נקיי'.
אז ההמלצה שלי היא להעביר מטלית לחה על הצלחת, שלא יהי' ממשות של אוכל או שומן שם. ואז אפשר להניח האוכל בשני כיסוייו.

*מרב מוראה הוראה.

 
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
שמעתי* גם שאפשר כך, ורק יש לוודא שהצלחת של המיקרוגל (שעלי' מניחים האוכל בשני כיסוייו) - נקיי'.
אם יש שני כיסויים וביניהם אין רטיבות. לא מפריע מה שיש דבר מאכל הנוגע בכיסוי החיצוני. אבל בודאי כדאי לנקות שמא יקרע הכיסוי וכו'. (גם צריך לשים לב שהכיסוי יהיה ח"פ או ניילון כי אם משתמשים בקופסא ככיסוי הקופסא יכולה ליאסר אם יש ממשות של אוכל בדפנות המיקרו'
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
מסיח לפי תומו אמר:
חייל של הרבי אמר:
שמעתי* גם שאפשר כך, ורק יש לוודא שהצלחת של המיקרוגל (שעלי' מניחים האוכל בשני כיסוייו) - נקיי'.
אם יש שני כיסויים וביניהם אין רטיבות. לא מפריע מה שיש דבר מאכל הנוגע בכיסוי החיצוני. אבל בודאי כדאי לנקות שמא יקרע הכיסוי וכו'. (גם צריך לשים לב שהכיסוי יהיה ח"פ או ניילון כי אם משתמשים בקופסא ככיסוי הקופסא יכולה ליאסר אם יש ממשות של אוכל בדפנות המיקרו'
אז אני שאלתי את אותו רב לגבי שימוש מירבי באותה קופסא, ואולי בגלל זה הזהירני לנקות את הצלחת.
 
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אז אני שאלתי את אותו רב לגבי שימוש מירבי באותה קופסא, ואולי בגלל זה הזהירני לנקות את הצלחת.
לא מובן לי למה רק הצלחת ולא את כל המיקרוגל הרי גם לכלוך שבדופן יכול לאסור ע"י זיעה את הכלי.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
מסיח לפי תומו אמר:
חייל של הרבי אמר:
אז אני שאלתי את אותו רב לגבי שימוש מירבי באותה קופסא, ואולי בגלל זה הזהירני לנקות את הצלחת.
לא מובן לי למה רק הצלחת ולא את כל המיקרוגל הרי גם לכלוך שבדופן יכול לאסור ע"י זיעה את הכלי.

אותו הכלי ייאסר גם מבפנים? דהיינו יאסור גם את הכלי שבתוכו? 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
כך שלחתי ל'מכון הלכה חב"ד':

האם אפשר לחמם אוכל במיקרוגל שאיני סומך על הכשרות שלו,
אם האוכל סגור קופסא בתוך קופסא.

ואם כן,
האם תמיד יהי' אפשר להשתמש בקופסא החיצונית לצורך זה, ולא לחשוש שעם הזמן דינה משתנה להיות כמו המיקרוגל.


וכך השיבו:

אפשר, רק שהמקום עליו מניחים את הקופסה יהיה נקי
משיב הרב דניאל לנאו
 

דוד ה.

משתמש ותיק
מסיח לפי תומו אמר:
חייל של הרבי אמר:
אז אני שאלתי את אותו רב לגבי שימוש מירבי באותה קופסא, ואולי בגלל זה הזהירני לנקות את הצלחת.
לא מובן לי למה רק הצלחת ולא את כל המיקרוגל הרי גם לכלוך שבדופן יכול לאסור ע"י זיעה את הכלי.
אם האוכל מכוסה אין זיעה.
לזיעה של הלכלוך לבדה לא חוששים כי גם אם יש לו ממשות הוא אוכל וזיעה באוכלין רוב הפוסקים מתירים, בצירוף המציאות שלא יוצא מלכלוך קטן אדים.
 
חלק עליון תַחתִית