מכשיר ה'מקווה ריין'

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

דיין

משתמש ותיק
יתירה מזו, אני מאמין שהרבנים המתירים או חלקם לפחות לא באמת ישבו לקרוא את כל ההסברים המלומדים, הם הסתפקו בעובדה הנ"ל שזה דבר שלא ניכר לעין
@יואל שילה האם תוכל לאשר או להכחיש אותי?
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
אמונת אומן אמר:
אינני יודע!
ואם רבני ב"ב נזקקים להסתתר מאחורי גימיק שיווקי, לא עלי תלונותיך.
להסתתר?
מי מסתתר פה?
זה רשמי הם!
מישהו מימן כאן מסע פרסום במחיר עתק, תסכים איתי שאין זו דרכם של רבני ב"ב מקדמת דנא. 

לאחר בירור נוסף, 
עיריית ביתר הפעילה לחצים על כל הרשתות לעבור למסורת השמיטה. 
אשמח לקבל הסבר על הקשר בין מאיר רובינשטיין לרבני ב"ב כביכול... כי הוא לא מוכר כמי שחומרות החזו"א בוערות בעצמותיו... 

וחוששני כי מוקדם מדי לבקש מחילה!

מה שמתברר שיוזם הוא מאיר פרוש והאינטרס הוא נגד העדה החרדית מכיון שטרה עברו להכשר שלהם 
ומכאן הקשר בין מאיר רובינשטיין ל'חומרות חזו"א' 
ועוד מעט יתברר עוד על 'קדושת ההכשר' ומטרותיו לשם שמים,
 

דברי יושר

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
גבאי אמר:
במחילה
אבל הנידון האמור במה שהרב וואזנר כותב שם הוא על מה שהרב שך בכבודו ובעצמו תקף אותו..........
אז בבקשה לא לדמות את הנידונים!!!

וגם במחילה מהרב יואל שילה שמאוד מתלונן על כך שהוציאו אותו מהאחריות על המקואות
הן אמת שעיקר טענתו היא על מה שלא דיברו איתו ובזה הוא צודק במאה אחוז שצריך להשמיע לו את הטענות ולא לעבוד מאחורי הגב שלו.

אבל אם אני מבין נכון הבעיה שהיתה להם איתו היא שהוא מאוד מאוד עצמאי בנוגע לכל ההחלטות בנושאים אלו ואף שהוא אחראי על המקוואות אבל אין אפשרות שכל אחד יחליט מה שדעתו האישית במקווה הציבורי
ולפי איך שאני מבין ממנו הוא לא כ"כ מקבל את דעתם של הרבנים המקובלים בציבור אלא שהוא עושה לפי דעתו.
אמנם התורה ניתנה לכל אחד ואם הוא חושב איך צריך לעשות זכותו המלאה לפסוק לעצמו בכל הנושאים שהוא חושב אבל בנוגע למקווה ציבורי די צודק שלא כ"כ יסכימו שזה יהיה.

לשם דוגמא בעלמא מבלי להיכנס לעצם הנושא 
יעוי' מאמרו של הרב שילה בנושא ע"ז בפאות שברור לו כשמש שאין בזה שום סרך של בעיה
בעוד שלפי מה שידוע לי רוב ככל הרבנים המקובלים בציבור חוששים לע"ז בפאות
יתכן שהוא צודק ויתכן שלא
אבל אני בהחלט יבין שאנשים לא יסכימו שהוא יתן להם הכשר על פאות ואותו דבר על מקווה יש לו עליו הרבה דעות אישיות 
אני לא רוצה ח"ו לפגוע בכבודו. אני מאוד מעריך אותו (ואני גם לא מ"ד להתמודד איתו)
אבל אני חושב שהוא גם מסכים איתי בכך שהוא לא מכפיף את עצמו לדעת הרבנים איפה שהוא חושב שלא צריך לחשוש לכל מיני דברים.
מקווה שלא פגעתי בו ואם יש בזה פגיעה בכבודו ח"ו אני מבקש את מחילתו. 
אני שמח מאד לביקורת מוצדקת, אולם במקרה זה פשוט אין קשר בין המצולם והכתבה
בעת שהתעסקתי במקוואות ברכסים הקפדתי במשנה זהירות לעשות כל דבר בגיבוי ובעידוד רבני המקום
במשך כמעט כל תקופת כהונתי - הייתי במקביל חברותא של רב הקהילה, ונועצתי בו בכל פסיק, ובנוסף קיבלתי גיבוי מלא לחלוטין מרב המקום
באותו נידון של מדף באוצר ההשקה, התכנית נפרסה היטב בפני רבני המקום וקיבלה את ברכתם הן להלכה והן למעשה, ובנוסף - טרחתי להציגה בפני כמה וכמה מחכמי הדור, הגרנ"ק זצ"ל, הגמר"ש קליין שליט"א, שהלך והציג אותה בפני הרב וואזנר זצ"ל, הגרמ"מ לובין שליט"א, ועוד ועוד, וההתנגדות היחידה היתה משנים שבאופן לא מפתיע גם מתנגדים למקוה ריין, והתנגדותם נבעה מטעמים מעד זעירים [אין טעם לפרט כעת, לא זה הנושא]
כך שהפגיעה כאבה שבעתיים מאחר ועבדתי לחלוטין לפי הספר
אלא ששנה לפני אותו מקרה הפסקתי את החברותא עם הרב, ובשל כך איבדתי את המטריה האוטומטית, ומישהו שחשקה נפשו בשטעלע זו - דאג לפמפם את הגיגיו בפני אחד הרבנים הזוטרים, שלא היה מספיק ישר כדי לדון עמי ישירות, אלא רק תקע את הסכין מאחורי גבי.

לגבי עירובין המצב יותר מורכב, מאחר והעיסוק בזה בשטח מחייב פתרונות מעשיים וישימים כל הזמן, זה לא מקוה שבונים וזהו, אלא משהו דינמי, וממילא לא ניתן להיות צמוד להוראות מחמירות מדי, בפרט כשאין להן שום בסיס אמיתי בהלכה [עמוד עקום, חט מתנדנד, וכו'], ודוקא בהוראות רבות אני מחמיר למעשה כמו השיטות שאינני מסכים עמן, רק מפני שזה דבר ציבורי שאין לי רשות וגם לא רצון לכפות את הבנתי על הציבור, ומ"מ, היכא דאפשר אפשר והיכא דלא אפשר אפשר.
יש עוד לציין, שבשני הנושאים הללו, רבני המקום לא התמקצעו, כך שלא ניתן 'לקבל את הוראותיהם' בעינים עיוורות, ובמרבית הנושאים הם יודעים את זה, ואכן לא מנחיתים הוראות.

לגבי הפאות - חושבני שרוב מוחץ של הרבנים הרציניים מסכימים עמי שכלל אין בעיה, וזאת לאחר שיחות שלי ושל חברי עם עשרות רבנים, אלא שממש לא מתחשק לרוב רובם להיות מותקפים.
כמה וכמה רבנים סיפרו לנו על הטרדה יום יומית כדי שיחתמו לאיסור, או שימנעו מלהביע דעתם להיתר, בנוסף להשמצות מכוערות, ולרבים מהם אין שום חשק לעבור התעללות זו, אבל מה דעתם האמיתית אני יודע בוודאות.
אותם השמות המפורסמים שכולם מכירים כאוסרי הפאות - לצערי אוכל לומר בוודאות שכלל לא מכירים את הנושא, ומעולם לא השקיעו זמן ללמוד את היסודות, אלא או שבלעו את המציאות המדומיינת ש'הישכם' מוכרים, או שהניחו הנחת יסוד מסויימת ומעולם לא השקיעו בלימוד הסוגיא לעומקה ולכן לא נוכחו שהנחת היסוד היא פשוט לא בכיוון...
הביקורות שאני מקבל מהרבנים השונים בנושא זה נובעת אך ורק מ'מושכל ראשון' שכלל איננו מוכרח, כגון שהרצון למסור את היופי לאליל הוא שווה ערך למסירת חפץ גשמי, ועוד טענות בסגנונות אלו, אבל על עיקר ביאור המציאות, וביאור הסוגיא, וביאור נושאי אחוזי השיער ההודי - לא שמעתי פרכות.

בנושא המקוה ריין, אני פשוט במפתיע 'בצד של הטובים' ולכן התמיכה במה שכתבתי היא גלויה.

אנצל במה זו כדי להודיע שהמעוניין בשיעור הקדמה לענייני ראש השנה וקידוש החודש וכדו' ללומדי הדף היומי בקהילתו - יכול להזמין ממני שיעור מקיף המסביר היטב את המציאות, ומהוה פתיחה לנושאים אלו.


במחכ"ת, אמנם נושא האשכול הוא לא הרב יואל שילה,
אבל מכיוון שהנושא כבר הועלה ונידוש כאן גם ע"י הרב הנזכר עצמו, ולענ"ד הנידון לוקה כאן בחד צדדיות מוחלטת,
ואף אם שלא במתכוון, הרי שהדברים מאשימים באופן עקיף גם את רבני הישוב רכסים,
לא אוכל מלהימנע ולהזכיר, שלכל מטבע יש גם צד שני.

הרב יואל שילה שליט"א, שידיו רב לו בהרבה מחלקי התורה, הוא מומחה גדול להבנת והסברת נקודות הממשק שבין המציאות הטכנית וההלכה,
בין באסטרונומיה, ובין במקוואות, ובין בחשבונות וכו' וכו'.
ובכוח זה, הוא עשה עבודה נפלאה בכמה עניינים, כמו המקווה ריין והפאות וכדו', לברר המציאות ולהבהירה לפני גדולי הת"ח וכל דכפין.

אך בנוסף לכך, מכובדנו הרב שילה, מטבעו, הוא אדם עצמאי, שנוקט בדעה ברורה וחדה כיצד יש לקרוא את הסוגיא, ולא מקובלות עליו אפשרויות אחרות כלל.

להכחיש את זה, הרי זה כמו להכחיש את השמש בצהרים. אין ברצוני להאריך כאן בדוגמאות, אבל מי שקרא למשל את ספרו הנפלא על הלכות גילוח, רואה כיצד הוא מחדש הבנה באיסור השחתה, שיתכן כמובן שהיא נכונה, אבל מכוחה הוא הולך וטוען שכל הראשונים סברו כמותו (דבר שכמובן מי שלא ברורה לו הסברא הזו כשמש, לא היה חושב כך), ולכן מתיר הלכה למעשה לכלל ישראל לגלח את זקנם עד העור, אם הדבר נעשה ע"י מספרים ולא תער.
גם החומרא הנזכרת בהודעות לעיל, לגבי העירוב, אינה חומרא של אברכונצ'יק כלשהוא, וגם לא של מוקד הערוב, אלא החזו"א עצמו כבר עורר על הבעיה של החוט שיוצא מכנגד העמודים. אפשר כמובן להתווכח עם זה, אבל זה לא הופך חלילה את דברי החזו"א לחומרא סתם, שמישהו החליט להחמיר (וגם הברזלים שנמצאו ברחוב, לא נשארו במחסן רק בגלל עצלות, אלא בגלל שהם לא חזקים דיים ולא מתאימים כ"כ להיות לחי מכמה סיבות).
ואני נמנע כאן מלהביא דוגמאות אישיות, כדי שלא להיעשות כמין פאשקוויל, אלא רק את מה שהתפרסם בכתובים לעיני כל.

אני כשלעצמי, איני רואה פחיתות בעצמאות כזו, ולמען הגילוי הנאות, אציין שמן הסתם רבים יאמרו גם עלי את אותם הדברים בדיוק שאני כותב כאן...

ההבדל הוא, שאני לא סובר שאני ראוי לתקן את המקוואות לעיר שלימה על סמך דעותי, אלא אני משתעשע בהם לעצמי בלבד.

הטענה שהכל נעשה ע"פ הרבנים, איננה משכנעת אותי כלל.

קודם כל הרב שילה בעצמו כתב שרבני המקום אינם מומחים כ"כ בעניינים הנ"ל, ולכן לא מן החכמה הוא לקחת מישהו בעל דעות, שהוא זה שאמור להתייעץ איתם ולקבל מהם הסכמה לדעתו.

וחוץ מזה, אדם עצמאי - הוא עצמאי גם בלהגדיר מה זה לקבל הסכמה מהרבנים,
ושוב אין אני רוצה להאריך בפרטים אישיים, אציין רק לדוגמה אחת ידועה ומוסכמת.

הרב שילה כתב חוברת של פסקים ששמע מאחד מרבני המקום. הרב הנ"ל טוען שהרבה מהדברים שכתובים שם הוא לא אמר מעולם.
הרב שילה לא מחק את הדברים, מכיוון שהוא טוען שהוא שמע אותם מהרב באופן אישי, ומה זה משנה אם הרב טוען שהוא לא אמר?

כך שאני לא טוען ח"ו שהרב שילה לא בסדר, או שכוונתו אינה רצויה,
אך בדרך כלל יש שני צדדים למטבע, ובהחלט ייתכן ששניהם צודקים,
ואל יתפסו חו"ר הפורום צד אחד באופן מוחלט, משום חוסר ידיעתם.
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
דברי יושר אמר:
אני כשלעצמי, איני רואה פחיתות בעצמאות כזו, ולמען הגילוי הנאות, אציין שמן הסתם רבים יאמרו גם עלי את אותם הדברים בדיוק שאני כותב כאן...

ההבדל הוא, שאני לא סובר שאני ראוי לתקן את המקוואות לעיר שלימה על סמך דעותי, אלא אני משתעשע בהם לעצמי בלבד.

אם תצפה מכולם להשתעשע בדעותיהם, בטלה דעת תורה ופסיקת ההלכה 'למעשה'.
מה שכתבת על הרב שילה, בעיניי, זה עוד מעלה שלו.

יתר הדברים שכתבת, גם אם הם בגדר של דברי יושר, עדיין צריכים הם בירור של 'אמת', ואני מתכוון בעיקר לסיפור שסיימת בו.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
יהודה יעקבזון אמר:
דברי יושר אמר:
אני כשלעצמי, איני רואה פחיתות בעצמאות כזו, ולמען הגילוי הנאות, אציין שמן הסתם רבים יאמרו גם עלי את אותם הדברים בדיוק שאני כותב כאן...

ההבדל הוא, שאני לא סובר שאני ראוי לתקן את המקוואות לעיר שלימה על סמך דעותי, אלא אני משתעשע בהם לעצמי בלבד.

אם תצפה מכולם להשתעשע בדעותיהם, בטלה דעת תורה ופסיקת ההלכה 'למעשה'.
מה שכתבת על הרב שילה, בעיניי, זה עוד מעלה שלו.

יתר הדברים שכתבת, גם אם הם בגדר של דברי יושר, עדיין צריכים הם בירור של 'אמת', ואני מתכוון בעיקר לסיפור שסיימת בו.
חס וחלילה,
כתבתי שאת דעותי העצמאיות אני משאיר לשעשע את עצמי, וזאת כמובן בגלל שלא הגעתי לדרגה שבה דעותי העצמיות ראויות לפרסום,
הרב שילה שליט"א בוודאי הגיע לדרגה שבה ראוי לו לפרסם את דעותיו לרבים, וגם אני משתמש באמרותיו, אם שראיתי בכתביו, ואם ששמעתי ממנו בעצמי,
אם כי, לבנות ע"פ זה מקוואות לכלל ישראל, לענ"ד זה קצת מופרז,
את זה ראוי להשאיר לת"ח שלומד את הסוגיה ופוסקים הלכה כפי שיטת הסוגיא, וכפי העולה מדברי הראשונים והאחרונים באופן המוסכם,
ולא ע"י חידושים גדולים, גם אם הם נפלאים.

נ.ב. גם אני כתבתי שבאופן עקרוני תכונה זו היא מעלה בעיני.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
יואל שילה אמר:
מה שהכותב הנכבד לעיל הזכיר שני בתי דינים - ידוע לי שכמעט כל הדיינים בבתי דינים אלו מסכימים עם עמדתי לגבי התקרובת, בסתר כמובן
שוחחתי או התכתבתי [אני או חברי] עם רבים מהם...
נכון. אבל מצד שני ידוע לי שהרב יואל שילה מסכים עם עמדת האוסרים לגבי התקרובת, בסתר כמובן.
בקיצור: המציאות היא שחלק גדול מהנ"ל, אם לא רוב, הביעו דעתם לחשוש לאסור, זה אולי לא טוב ואולי הם טועים [וכן דעת רבותי], אבל קצת מגוחך להתכחש לזה. אבל באמת אין כאן מקומו.
דא עקא שלך ידוע רק איך ללגלג, אבל להנ"ל ידוע באופן אישי. אתה יכול לומר שאינך מאמין (שהרי אדם קרוב אצל עצמו, וציינת שרבותיך אוסרים..) אבל אינך יכול ללגלג.
 

ידידיה

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
ידידיה אמר:
יואל שילה אמר:
מה שהכותב הנכבד לעיל הזכיר שני בתי דינים - ידוע לי שכמעט כל הדיינים בבתי דינים אלו מסכימים עם עמדתי לגבי התקרובת, בסתר כמובן
שוחחתי או התכתבתי [אני או חברי] עם רבים מהם...
נכון. אבל מצד שני ידוע לי שהרב יואל שילה מסכים עם עמדת האוסרים לגבי התקרובת, בסתר כמובן.
בקיצור: המציאות היא שחלק גדול מהנ"ל, אם לא רוב, הביעו דעתם לחשוש לאסור, זה אולי לא טוב ואולי הם טועים [וכן דעת רבותי], אבל קצת מגוחך להתכחש לזה. אבל באמת אין כאן מקומו.
דא עקא שלך ידוע רק איך ללגלג, אבל להנ"ל ידוע באופן אישי. אתה יכול לומר שאינך מאמין (שהרי אדם קרוב אצל עצמו, וציינת שרבותיך אוסרים..) אבל אינך יכול ללגלג.
ב"ה אינני זקוק להנחיות משאר לעמו מה אני יכול לכתוב ומה לא, ואני מאד שמח שדברי אינם מוצאים חן בעיניו, רק אבהיר -
א. לא לגלגתי כלל על הרב שילה שליט"א, הראיתי את חוסר הסבירות של דבריו לדעתי ותו לא מידי. וגם הוא קיבל את הדברים ברוח טובה.
ב. מומלץ לשאר לעמו לשפר את כושר הבנת הנקרא שלו, ציינתי שרבותי מתירים ולא שהם אוסרים.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אינך מקבל הנחיות, אבל קבל את הביקורת. אתה יכול לקרא להר' שילה שקרן. אבל הוא מסר דברים אמיתיים, אתה צודק בכך שכל עוד והוא לא יספר עם שם וכתובת, זה לא מצלצל, אך רכילות זו לא דרכו כנראה.
ניסוחך לא היה ברור. אני מקבל את ההערה, ומתנצל על חוסר הבנת דבריך בענין רבותיך.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
לאחר יום בדרכים אני רואה שהיה שמח בפורום היום
מי שהתקשר אלי וביקש הבהרות - קיבל אותן עם שמות מלאים
אבל לפרט לרבים, ובפרט לניקים אנונימים - אינני חפץ

ובקשר להשמצות על הקובץ שאותו רב מתנער ממנו, ועל הלחיים החלודות, ועל מה שאירע ברכסים במקוואות, ועל העצמאות שלי, וכל שאר הנושאים הנחמדים הללו שאינני מבין מה ההיתר ללהג עליהם דמיונות - החפץ להחכים ולשמוע עמדה מבוססת על כל נושא, המבוססת על עובדות ולא על דמיונות, מוזמן להתקשר אלי 050-4127719.
מגוחך שמישהו מתיימר לדעת ולהבין ולהכריע בדברים שנאמרו בחדרי חדרים, בלי לתחקר שני צדדים
אותי זה מביא לידי תסכול, המביא לידי גירוד קטן בראש, ולהמשיך הלאה
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אחרה אחר הרב יואל שילה, ואומר את דברי על אותם 'דברי יושר' דלעיל https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=22366&p=384592&sid=6c0cfc80cd377f2fd308869f10d3e043#p384183
ראשית תחושתי שהאיש תושב רכסים, ומצוי ולא מעט ברכילות לשמה. לכה"פ כפי שהוזן ע"י רכלנים אחרים ממקומו.
את הרב שילה אני מכיר לא מאתמול, והדברים ההם מצגת שקר. הוי אומר מוציא שם רע למהדרין מן המהדרין, בצלופן מהודר. כה לחי.
 

ידידיה

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
מגוחך שמישהו מתיימר לדעת ולהבין ולהכריע בדברים שנאמרו בחדרי חדרים, בלי לתחקר שני צדדים
אותי זה מביא לידי תסכול, המביא לידי גירוד קטן בראש, ולהמשיך הלאה
צר לי על שגרמתי לכת"ר גירוד בראשו. לא התיימרתי להכריע בשום נושא, משום שבאמת לא ביררתי כראוי [וגם אינני מתכוין לעשות זאת מאחר ואין לי נ"מ בזה]. כתבתי רק את הרושם שאמור לקבל אדם שלא בירר את הנושא כראוי, שלמרות שהרב שילה ניכר כאדם נאמן, גם מכתבי הרבנים נראים כאמינים, ולכן קשה לקבוע כצד אחד בלי בירור מעמיק.
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
לאחר יום בדרכים אני רואה שהיה שמח בפורום היום
מי שהתקשר אלי וביקש הבהרות - קיבל אותן עם שמות מלאים
אבל לפרט לרבים, ובפרט לניקים אנונימים - אינני חפץ

ובקשר להשמצות על הקובץ שאותו רב מתנער ממנו, ועל הלחיים החלודות, ועל מה שאירע ברכסים במקוואות, ועל העצמאות שלי, וכל שאר הנושאים הנחמדים הללו שאינני מבין מה ההיתר ללהג עליהם דמיונות - החפץ להחכים ולשמוע עמדה מבוססת על כל נושא, המבוססת על עובדות ולא על דמיונות, מוזמן להתקשר אלי 050-4127719.
מגוחך שמישהו מתיימר לדעת ולהבין ולהכריע בדברים שנאמרו בחדרי חדרים, בלי לתחקר שני צדדים
אותי זה מביא לידי תסכול, המביא לידי גירוד קטן בראש, ולהמשיך הלאה

השיחה עבורי מיותרת, כשאני רואה מצד אחד תלמיד חכם בקנה מידה שכותב ומתייחס באופן מכובד ומכבד, וגם מוכן לענות ולתת פרטים בשיחות טלפון, מול טענות שנכתבים בצורה אנונימית.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
כתגובה מס' 1137 באשכול,
ארשה לעצמי סיפור קטן.

בילדותי צעדתי פעם בירושלים עם סבי ע"ה, שהיה אדם מכובד מאד בירושלים של מעלה, וינק את רזי העסקנות לשם שמים עם חלב אמו, דוגמה חיה לנקיות שאין למצוא בדורנו כלל.

עברנו על יד לוח מודעות עמוס במודעות ופשקווילים אשר הדבק הטרי נוטף מהם.
כילד סקרן נעצרתי לקרוא את תוכן המודעות.

סבי קרא לי ואמר לי בחיבה:
אתה רואה את הלוח הזה?
כל מה שכתוב בו הוא בגדר של 'מדבר שקר תרחק', חוס על זמנך והתעלם ממנו לחלוטין.
אם אתה רוצה למצוא כמה מילים של אמת,
חפש את המודעה ששייריה זרוקים על הארץ, וכדבר הכתוב:
וישלך אמת ארצה...

כמעט יובל שנים עברו,
ואני בכל פעם נוכח מחדש עד כמה נכוחים היו דבריו.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
כתבתי רק את הרושם שאמור לקבל אדם שלא בירר את הנושא כראוי, שלמרות שהרב שילה ניכר כאדם נאמן, גם מכתבי הרבנים נראים כאמינים, ולכן קשה לקבוע כצד אחד בלי בירור מעמיק.
דע לך ידידי, שאחד המכתבים המפורסמים ברחובות קריה בגנות הפאות - כלל לא נכתב ע"י הרב החתום בו, וספק גדול לי אם הוא בכלל יודע שכתבו מכתב בשמו וחתמו בבלנקו ובחתימתו
ועוד מכתב שמופץ אכן נכתב ע"י הרב שחתום עליו, אך הרב כתב בלי לעיין באותו נושא אלא רק כי הסתמך על הבירור שהיה אמור לעשות ת"ח אחד שסומך עליו, וכשחלפו כמה חודשים והנסמך לא הגיב - הניח הרב שהנסמך סמוך ובטוח שהכל שם נכון, וכתב מכתב יפה, אלא שלא העלה על דעתו שאותו נסמך כלל לא ידע שהוא אמור לעשות איזה בירור בנושא [כלומר, הבקשה שיברר כלל לא הגיעה אליו]...
כמאמר המפורסם - תמים תהיה - עם השם אלקיך [ולא עם בני אדם]
כמובן שלא באתי ללמד על הכלל, יש בהחלט רבנים חשובים שגילו דעתם לאיסור כפי שהם מבינים שצריך להיות.
התקשר אלי היום אחד מחבורת אוסרי הפאות, ושוחח עמי 46 דקות, וחושבני שהוא יצא בהלם ממה שהתחוור לו, חשפתי בפניו לוקש אחר לוקש שהאכילו אותו.

 
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
'להבדיל' הציבור החילוני בנוי עם איזונים
יש מערכת שילטון יש מערכת תקשורת שאמורה לבקר את השילטון ולגלות כל מה שמנוהל מאחורי הקלעים ובכך לשלוט שלא לתת יד למעללים ולתרמיות כאלו ואחרים
מערכת כזאת לא יכולה לפעול ע"פ דין תורה מאחר וכל מהותה הוא לשון הרע ורכילות שפיכות דמים וכו'
אמנם עדיין יש דבר שחסר אצלינו והוא מערכת שתגלה את הפוליטיקה שמתנהלת מאחורי כל מערכה ציבורית 'לשם שמים'
אנחנו עדיין מורגלים לעידן בה יש עסקנים לשם שמים אנשים יראים ושלמים שכל מטרתם הוא מסירת עצמם לכלל,
אבל 'העידן הזה תם'
כל מערכה יש לבדוק בשבע בדיקות וחקירות לדעת מה בדיוק עומד מאחורי המערכה,
לפני כמה שנים נפטר מרן הגראי"ל שטיינמן אחד ממעלותיו הגדולים ביותר היה לזהות מי מטרתו לשם שמים ולגלות כל מי שיש לו אינטרס כזה או אחר ולנטרל אותו ולא לתת לו יכולת לפעול,
ואגב זו אחת הסיבות שהקנאים שנאו אותו שנאה תהומית,
מי שמעורה קצת ומכיר את אלו העומדים מאחורי המערכה על מקוה ריין יודע שא"א לסמוך עליהם בכהוא זה וכל מטרתם אינו אלא קצירת פירות בכל מיני אופניים שהם עושים זאת,
'קונספירציה' היא מילה שקל מאוד להשתמש בו אבל לדאבוננו אותם נוכלים שעומדים באחורי כמה מערכות ציבוריות בעשר שנים אחרונות הינם ערמומיים ברמה כזאת שאכן יודעים לייצר קונספירציה שתהפוך לאמת,
קשה עד בלתי אפשרי להוכיח ולהתווכח ע"ז, 
אני מעריך שכל מי שנמצא בפורום והתעסק קצת בנושאים ציבוריים ומכיר קצת את המערכות לשם שמים ויודע מי עומד מאחורי זה לא יכול שלא להזדהות עם הדברים שנכתבו כאן,
 

דברי יושר

משתמש ותיק
אחרי כל ה"תחושות" "הגירודים" ה"השמצות" וכדו',
אחזור ואבהיר רק כמה נקודות:

א. כפי שכבר כתבתי פעמים רבות, ואחזור שוב, אין לי שום כוונת זלזול חלילה ברב יואל שילה. להיפך, כתבתי שגם אני לומד דברים מתורתו, ובוודאי יש לו כשרונות מבורכים, וגם מידות טובות, שלא להשיב חורפיו דבר, כפי שהם נוהגים בו ומבזים אותו ברבים.
ב. ה"השמצה" שהרב שילה עצמאי, כבר הבהרתי שאיננה השמצה, אלא מעלה, ואף אני כמוהו "סובל" מעצמאות. אם הייתי אני עצמי אחראי על עניין ציבורי כלשהו, כאשר הממונים עלי אינם ממוחים בנושא, סביר להניח שגם הייתי מקבל הסכמה לכל מעשי. זה לא חיסרון, זו פשוט עובדה מציאותית, שהחיים הם לא שחור לבן, ותמיד אפשר לראות ולהראות שני צדדים.
ג. כפי שכתבתי, בכוונה לא הזכרתי כל מיני מעיישלאך שפלוני אמר לי ואלמוני גילה לי בסוד וכו' וכו', מכיוון שאין שום תועלת בכך שמישהו יאמר היה, וחברו יכחיש וחוזר חלילה. ובנוסף, גם אני עצמי איני חושב שעלי להאמין דווקא לאותו פלוני רק בגלל שאני מכיר אותו, ולא לפלוני שלחש להיפך להוא שבצד שכנגד.
הדברים שכן הבאתי, הם עובדות שלפחות לענ"ד אין עליהם וויכוח. כל אחד יכול לפתוח את החיבור על הלכות גילוח, ולראות אם יש שם עצמאות או לא, אני לא טוען לחדש שום עובדה לא ידועה, גם הוויכוח על הלחיים בעירוב שברכסים הוא לא סיפור אנונימי, אלא מציאות ועובדה מפורסמת שלא נראה לי שהרב שילה עצמו מתווכח על העובדות שלה, וכן החיבור של פסקי הרב הנ"ל, אין בו שום עובדה נסתרת, כל אחד יכול לראות את החיבור ולדבר עם הרב, הכל גלוי וידוע. (כמובן שייתכן שאני טועה, ואיתי תלין משוגתי עם אכן טעיתי).
ד. גם זאת הבהרתי כבר, שלא באתי אפי' להכריע ולומר את דעתי אם ראוי שפלוני ינהל את ענייני המקוואות או לא, אלא רק לעורר שלכל מטבע יש שני צדדים, ואפשר לראות את זה גם באופן אחר. ולכן, גם אם צד אחד באמת צודק בדעתו, עדיין אין הוא יכול להגדיר את הצד השני כסתם אנשים בעלי אינטרסים שמשגעים לרבנים את המוח, ולכן הרבנים עושים טעויות (אני למשל מכיר באופן אישי את אחד מאותם הטרדנים, ויודע בברור שלא רק שאין לו שום אינטרס בעניין, אלא שהוא לא עשה שום צעד בעניין לפני שהתייעץ עם גדול ממנו האם כדאי להיכנס לנושא רגיש כזה שנוגע לבין אדם לחברו או לא).
ה. למרות שלא באתי להשמיץ או לזלזל חלילה, בוודאי ובוודאי שלא הייתי נכנס לנושא אישי כזה באופן פומבי כל כך, רק שאחר שהדברים הוצגו כאן שוב ושוב באופן חד צדדי, תוך ביטול מוחלט של הצד השני, ראיתי צורך לעצמי לעורר שהדברים יותר מורכבים ועמוקים, ואולי טעיתי בזה.

למען הסר ספק, אין לי שום יד או רגל באותה המחלוקת, ואני גם לא מתגורר ברכסים, אם כי קשור למקום, ויודע מעט מהמתרחש שם.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
דברי יושר אמר:
אחרי כל ה"תחושות" "הגירודים" ה"השמצות" וכדו',
אחזור ואבהיר רק כמה נקודות:

א. כפי שכבר כתבתי פעמים רבות, ואחזור שוב, אין לי שום כוונת זלזול חלילה ברב יואל שילה. להיפך, כתבתי שגם אני לומד דברים מתורתו, ובוודאי יש לו כשרונות מבורכים, וגם מידות טובות, שלא להשיב חורפיו דבר, כפי שהם נוהגים בו ומבזים אותו ברבים.
ב. ה"השמצה" שהרב שילה עצמאי, כבר הבהרתי שאיננה השמצה, אלא מעלה, ואף אני כמוהו "סובל" מעצמאות. אם הייתי אני עצמי אחראי על עניין ציבורי כלשהו, כאשר הממונים עלי אינם ממוחים בנושא, סביר להניח שגם הייתי מקבל הסכמה לכל מעשי. זה לא חיסרון, זו פשוט עובדה מציאותית, שהחיים הם לא שחור לבן, ותמיד אפשר לראות ולהראות שני צדדים.
ג. כפי שכתבתי, בכוונה לא הזכרתי כל מיני מעיישלאך שפלוני אמר לי ואלמוני גילה לי בסוד וכו' וכו', מכיוון שאין שום תועלת בכך שמישהו יאמר היה, וחברו יכחיש וחוזר חלילה. ובנוסף, גם אני עצמי איני חושב שעלי להאמין דווקא לאותו פלוני רק בגלל שאני מכיר אותו, ולא לפלוני שלחש להיפך להוא שבצד שכנגד.
הדברים שכן הבאתי, הם עובדות שלפחות לענ"ד אין עליהם וויכוח. כל אחד יכול לפתוח את החיבור על הלכות גילוח, ולראות אם יש שם עצמאות או לא, אני לא טוען לחדש שום עובדה לא ידועה, גם הוויכוח על הלחיים בעירוב שברכסים הוא לא סיפור אנונימי, אלא מציאות ועובדה מפורסמת שלא נראה לי שהרב שילה עצמו מתווכח על העובדות שלה, וכן החיבור של פסקי הרב הנ"ל, אין בו שום עובדה נסתרת, כל אחד יכול לראות את החיבור ולדבר עם הרב, הכל גלוי וידוע. (כמובן שייתכן שאני טועה, ואיתי תלין משוגתי עם אכן טעיתי).
ד. גם זאת הבהרתי כבר, שלא באתי אפי' להכריע ולומר את דעתי אם ראוי שפלוני ינהל את ענייני המקוואות או לא, אלא רק לעורר שלכל מטבע יש שני צדדים, ואפשר לראות את זה גם באופן אחר. ולכן, גם אם צד אחד באמת צודק בדעתו, עדיין אין הוא יכול להגדיר את הצד השני כסתם אנשים בעלי אינטרסים שמשגעים לרבנים את המוח, ולכן הרבנים עושים טעויות (אני למשל מכיר באופן אישי את אחד מאותם הטרדנים, ויודע בברור שלא רק שאין לו שום אינטרס בעניין, אלא שהוא לא עשה שום צעד בעניין לפני שהתייעץ עם גדול ממנו האם כדאי להיכנס לנושא רגיש כזה שנוגע לבין אדם לחברו או לא).
ה. למרות שלא באתי להשמיץ או לזלזל חלילה, בוודאי ובוודאי שלא הייתי נכנס לנושא אישי כזה באופן פומבי כל כך, רק שאחר שהדברים הוצגו כאן שוב ושוב באופן חד צדדי, תוך ביטול מוחלט של הצד השני, ראיתי צורך לעצמי לעורר שהדברים יותר מורכבים ועמוקים, ואולי טעיתי בזה.

למען הסר ספק, אין לי שום יד או רגל באותה המחלוקת, ואני גם לא מתגורר ברכסים, אם כי קשור למקום, ויודע מעט מהמתרחש שם.
למען הסר ספק הנה נוכחתי שלא טעיתי שכתבתי שהינך ניזון מרכילות ירקנים הקשורים ומעורבים ב'המתרחש שם'.
וחזרת על אותו שקר שוב. גם אחרי שהרב ישלה בעצמו כתב תגובה לעובדות עליהן אתה חוזר.
כך שלכתוב 'אתי תלין משוגתי' זו התחמקות אלגנטית להוצאת שם רע ואומר אחטא ואשוב שאף בתפילה זכה הצהירו שלא מוחלים עליה, זו חמורה החמורות שבחמורות. ולא, אינני דובר של הרב שילה, אבל בהחלט חושב שתגובות כאלו שבאות לומר, באשכול זה - שא"א לסמוך על דעתו היא עוולה משולשת ומרובעת! לא הבנתי למה בחרת להכנס לאש הזאת, לבריאות.

 
 

יואל שילה

משתמש ותיק
האם אי פעם שוחחת עמי ושמעת ממני את הגירסה שלי לכל הדברים ה'גלויים' ו'ידועים' לך?
האם אי פעם העלית על דעתך שאכן המציאות מורכבת הרבה יותר ממה שאתה חושב?
האם אתה יודע איזה הרי געש אני נושא בבטני, ופרט לקומץ אנשים מועט - איש לא יודע?
האם אתה מעלה בדעתך כמה בלאגן יכולתי ליצור אם הייתי חושף כמה דברים שחשיפתם היתה מוחקת כמה אנשים, ואני שותק ובולע עוד ועוד 'עובדות גלויות' מהסגנון שאתה מעלה כאן, ולא חורך את האדמה שסביבי?
כל העובדות הגלויות שלך עברו אליך דרך עיניים של אנשים קטנים מאד מאד, שבהבל פי יכולתי למחוק אותם נפש.

הויכוח על הלחיים הוא מגוחך.
האם אי פעם החזקת עירוב?
אתה יודע כמה תקלות נגרמות מחמת לחיים?
אתה מוכן לקחת על עצמך פסולים גמורים שאיש לא ישים לב אליהם רק בשל ההתעקשות על הלחיים?
לא אכנס כעת לבעיות, הינן מפורטות בספרי 'היקף השבת', שמאז פירסומו לפני שמונה שנים איש לא פרך את מה שכתבתי לגבי הלחיים!
אין כוונתי לפירכות בסגנון החזו"א כתב אחרת, או בבני ברק נוהגים אחרת, או אמירות נבובות של 'אתה עצמאי', אלא התמודדות אמיתית עם החומר, הקושיות, היישובים, והמסקנות.
הכל גלוי בספרי
כולל עמדתי מדוע לדעתי אין כלל שום מום בחוט מתנדנד, לא 'בניגוד לדעת החזו"א' כפי שאתה כתבת, אלא כהסבר היחיד המסתבר בכוונת החזו"א, ושמונה הוכחות לזה כתבתי בספרי. תרצה להסביר אחרת - תצטרך לפתור שמונה קושיות.
ועם זאת כשבאה 'משלחת הלחיים' אמרתי להם שאין לי התנגדות, בתנאי שהם עושים את העבודה ולא אני, ושאם הלחיים יגרמו לתקלה - אני אעיף אותן מיידית
הם 'סבור וקיבלו' ועם זאת חלפה כשנה ולא עשו מאומה בנידון, למרות שהצעתי להם סיוע לא קטן
שאלתי הערב את מי שהוביל את זה, מה קרה? והשיב, שלמרות שיש תקציב אבל אין מי שיעשה את העבודה.
מזכיר לי את ההוא שהתקשר אלי היום עם רעיון נהדר - לחבר את רכסים לנשר כדי שיוכלו ללכת ללא איסור תחומין, אלא שלא חשב על השאלה הפשוטה, מי יתקצב, ומי יפקח.

החוברת על הגילוח הוא עוד בורות בעובדות
הרעיון המרכזי שכתוב שם הוא של הרב הפוסק בעצמו, זה המהלך שלו בסוגיא, הוא חידש לי אותו וביסס אותו [ולאחר מכן מצאתי שכך כתבו בני האג"מ משמו, והוספתי לבסס אותו יותר], בחוברת מובא מכתב שלו שנכתב על מנת לפרסם, הוא זה שהדף את אלו שמחו בי.
החברותא של הרב דרעי זצ"ל, אמר לי על החוברת הזו 'למדנו את כל דבריך בעיון, והעיקר כדבריך'.
דברים אלו שמעתי מפוסקים רבים וחשובים שלמדו את החוברת, וכמובן שהם מאד לא מעוניינים שאפרסם את שמם.
נסה נא לשלוח לי בחור אנונימי שידווח לך מה אני עונה לשואלים - שאין להם רשות לסמוך עלי בזה, זה המהלך שלי ולהם אין רשות לסמוך עלי בניגוד לעמדת הרבנים.
אם מעוניינים לדעת מה עמדתי - מוזמנים ללמוד את החוברת, ולהתייעץ עם מי שהם מתייעצים
זו תשובתי עשרות פעמים ב-12 השנים האחרונות לשואלים רבים שחשקה נפשם בהיתר.
אני מקוה שאתה לא מדמיין שאנחנו ברוסיה הקומוניסטית שאסור גם לחשוב אחרת מהמקובל, ולבסס את זה.

את זאת השבתי על מה שניתן להשיב בלי להשמיץ אנשים החיים עמנו.
לגבי שאר טענותיך אני מנוע מלהשיב ברבים.
אתה מוזמן להתקשר אלי מחר בבוקר, בעת בדיקת העירוב... ותקבל מענה מפורט שילמד אותך שהמציאות לעתים מורכבת הרבה יותר מאשר מה שדמיינת.
אל דאגה, לא אתנפל עליך ולא אטרוף אותך, אלא רק אשיב לך.
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
עמיקא וטמירא אמר:
לפני כמה שנים נפטר מרן הגראי"ל שטיינמן אחד ממעלותיו הגדולים ביותר היה לזהות מי מטרתו לשם שמים ולגלות כל מי שיש לו אינטרס כזה או אחר ולנטרל אותו ולא לתת לו יכולת לפעול,
ואגב זו אחת הסיבות שהקנאים שנאו אותו שנאה תהומית,
פעם אחד מגדולי העסקנים ניסה לגרור אותו למערכה על כבוד השבת (שאגב היה בה אינטרס עסקי מאחורי הקלעים), הנ"ל עומד ודורש על כבוד השבת בקול חוצב להבות אש, לפתע מרן מרים את ראשו ושואל אותו תגיד לי יש לך גנרטור בבית בשבת?
 
ונחנו מה אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
לפני כמה שנים נפטר מרן הגראי"ל שטיינמן אחד ממעלותיו הגדולים ביותר היה לזהות מי מטרתו לשם שמים ולגלות כל מי שיש לו אינטרס כזה או אחר ולנטרל אותו ולא לתת לו יכולת לפעול,
ואגב זו אחת הסיבות שהקנאים שנאו אותו שנאה תהומית,
פעם אחד מגדולי העסקנים ניסה לגרור אותו למערכה על כבוד השבת (שאגב היה בה אינטרס עסקי מאחורי הקלעים), הנ"ל עומד ודורש על כבוד השבת בקול חוצב להבות אש, לפתע מרן מרים את ראשו ושואל אותו תגיד לי יש לך גנרטור בבית בשבת?
פעם באו אליו עסקן עם הורים בטענה על רשת חינוך מסוימת שהעומד בראשה אינו הולך בדרך ישרה. הרב שיכנע את ההורים שאין קשר בין המנהל הפיננסי לצוות החינוכי ופטרם לשלום.
כשהם יצאו אמר הרב לאברך שהיה איתו 'פשוט, הוא רוצה להקים רשת חינוך בעצמו'.
האברך היה המום ואחרי בירור נודע לו שהרב שטינמן צדק.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
קודם כל אני מצטער ביותר לראות שדברי ציערו אותך מאוד, והתקבלו בעיניך כהכפשה והשמצה,
זו באמת לא הייתה כוונתי, ונוכחתי שוב לראות כמה אסור להיות פזיז בעניינים שבין אדם לחברו, ולא לנקוט בשום פעולה, גם אם היא נראית לי הוגנת ונכונה.
סבלת כבר מספיק מכל ההשמצות והכפשות האמיתיות שנעשו לך ברבים, וחלילה לא הייתי בא להוסיף עליהם.

בנוסף, אחזור שוב על הנקודה המרכזית שרציתי לומר,
לא טענתי חלילה שדבריך בעניין מכונות הגילוח, או החששות בעניין הלחיים או הפירוש בדברי החזו"א אינם נכונים, או שאתה מטעה את הציבור או כל דבר מעין זה.

להיפך, אני באתי לומר ששני צדדים למטבע.
אתה הגדרת כאן בפורום את כל מי שעומד נגדך כאינטרסנט ומי שמדבר שטויות במיץ עגבניות וחופר לרבנים במוח,
ואני אמרתי שנכון שיתכן שכך הפירוש בחזו"א ועדיף לא להתקין לחיים, ונכון שיתכן שמותר לגלח במספרים עד העור,
אבל אין ספק שזו דעה יוצאת מגדר הכלל, כל הרבנים המקובלים המומחים בעירוב, הרי לא חושבים כמוך, לכן גם אם אתה צודק, יש מקום לומר שלא ראוי להתנהל באופן ציבורי ע"פ דעה זו. 
ושוב, גם כאן יש מקום להתווכח, ולומר שכן ראוי לכל מקום להתנהל ע"פ דעת הקובע במקום, אני לא בא להכריע בעניין, רק לטעון שאי אפשר לומר שהכל אינטרסים ושטויות (גם אם בכל מחלוקת אכן מצטרפים גם בעלי אינטרסים ודוברי שטויות, אבל אי אפשר לפסול את כל הצד השני בגלל זה).

ושוב אכפול צערי על התקלה שיצאה מתחת ידי.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
אני כתבתי שכל מי שפעל נגדי פעל מתוך אינטרס אישי?
כתבתי על אדם מסויים שחשק במשכורת [שאני לא קיבלתי], ולכן הפעיל אדם אחר תמים שיעשה עבורו את העבודה המלוכלכת, ויחפור לרבנים במוח לשם שמים גמור ולאחר התייעצות עם אדם גדול וכו'.

מה שלא ראוי או כן ראוי להתנהל בדבר ציבורי - צא עמי פעם לסיור, ותתקל בעצמך בבעיות הדורשות פתרון, ותווכח בעיניך מדוע אני בוחר בפתרון זה או אחר, ואז תפסיק לדבר מלמעלה, אלא תרד עם הבעיות והפתרונות לשטח.
מובטחות לך כמה הפתעות.

למד בעצמך את החוברת על הגילוח, ותחפש התבטאות אחת! שלא היה ראוי לכתוב אותה.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
לעיל נכתב למשל "לאחר שעשיתי כך למעשה ברכסים, לאחר אישור רבני המקום - השועלים הקטנים החלו לנשוך מאחורי הגב, בלי שיש להם הבנה מילימטרית במקוואות, אלא רק בגלל התעוזה לעשות דבר חדש. ובכך גרמו לסילוקי מניהול המקוואות בבושת פנים".
אולי באמת לא התכוונת לומר שכל המחלוקת היא רק מאותם שועלים, אבל כך זה היה נשמע לי מהציטוט הנ"ל ודומיו.

אבל באמת שאין ברצוני לפתוח כאן במלחמת ציטוטים,
אדרבא, אם מעולם לא עלתה על דעת אדם לומר כך, הרי זה מעולה טפי,
אני טעות אחת כבר עשיתי בכך שנכנסתי לנושא, ואין ברצוני להיגרר לטעות נוספת.

בכל מה שאתה כותב בנוגע לעבודת הקודש שכבודו ודומיו עושים בענייני העירוב, בוודאי שהצדק עמו בכל מילה, ולא באתי לערער עליו בכמלא נימא.
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
עמיקא וטמירא אמר:
לדאבוננו אותם נוכלים שעומדים באחורי כמה מערכות ציבוריות בעשר שנים אחרונות הינם ערמומיים ברמה כזאת שאכן יודעים לייצר קונספירציה שתהפוך לאמת,
עדיין נותרו שתי דרכים כדי להתרחק מן השקרנים.
א. להתרחק ממי שלא מכבד את הגדול ממנו בתורה.
ב. להתרחק ממי שהוא בבחינת הדיוט הקופץ בראש.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
דברי יושר אמר:
לעיל נכתב למשל "לאחר שעשיתי כך למעשה ברכסים, לאחר אישור רבני המקום - השועלים הקטנים החלו לנשוך מאחורי הגב, בלי שיש להם הבנה מילימטרית במקוואות, אלא רק בגלל התעוזה לעשות דבר חדש. ובכך גרמו לסילוקי מניהול המקוואות בבושת פנים".
השבתי לך ולאחר מכן מחקתי, אינני חפץ לדבר על אנשים חיים

ומ"מ, ללא קשר לפרשה זו דוקא או אלי, באמת יש לתת את הדעת על מה שלענ"ד השתבש
אם באמת יש ת"ח הבקי ביותר בנושא מסויים, הן במציאות, הן בהלכה, והן בפרקטיקה המעשית, והוא בר הכי להגיע למסקנות תורניות, שראויות לעלות על שולחן מלכים, או עכ"פ לדון בהן בכובד ראש.
ומולו יש את הממסד הרבני המקומי, שבנושא זה לא ברי השוואה אליו.
האם יש איזשהו ספק שרבי המקום היו אמורים לכופף את דעתם אליו ולא להיפך
הרי אין שום ספק שהוא הרבה יותר קרוב לרצון השם מאשר הם, הוא מכיר את הסוגיות, והם לא, הוא מכיר את המציאות והם לא, הוא מכיר את הפרקטיקה המעשית והם לא,הוא שימש חכמים בנושא זה והם לא.
יש איזה ספק שרצון השם הוא שהם אמורים להגיע מנקודת הנחה לא מתנשאת?
כמובן שאפשר רצוי ואף צריך לדון עמו, להבין, לנסות לראות אם יש בעיות כלליות שהוא לא מודע אליהם, אולם יש ספק שזו צריכה להיות הגישה?
וכמובן אני מתייחס רק למקרה שאותו בקי הוא באמת בקי, ולא רק 'מיחזי כבקי'
וניחזי אנן, מה קורה במקרים רבים במציאות
המושג של 'רבני המקום' הפך להיות חפצא של שליטה, ולא חפצה של עשיית רצון השם
כשיש אחד שיודע יותר טוב מה רצון השם במקרה מסויים - חייבים לכופף אותו, ולהכפיף אותו, כדי לא לאבד שליטה.
וכי זה רצון השם?
אתמהה
ושוב, נא לא לקשר זאת אלי, מאחר וזו בעיה כללית ביותר.
 

דרורי

משתמש ותיק
דברי יושר אמר:
יואל שילה אמר:
גבאי אמר:
במחילה
אבל הנידון האמור במה שהרב וואזנר כותב שם הוא על מה שהרב שך בכבודו ובעצמו תקף אותו..........
אז בבקשה לא לדמות את הנידונים!!!

וגם במחילה מהרב יואל שילה שמאוד מתלונן על כך שהוציאו אותו מהאחריות על המקואות
הן אמת שעיקר טענתו היא על מה שלא דיברו איתו ובזה הוא צודק במאה אחוז שצריך להשמיע לו את הטענות ולא לעבוד מאחורי הגב שלו.

אבל אם אני מבין נכון הבעיה שהיתה להם איתו היא שהוא מאוד מאוד עצמאי בנוגע לכל ההחלטות בנושאים אלו ואף שהוא אחראי על המקוואות אבל אין אפשרות שכל אחד יחליט מה שדעתו האישית במקווה הציבורי
ולפי איך שאני מבין ממנו הוא לא כ"כ מקבל את דעתם של הרבנים המקובלים בציבור אלא שהוא עושה לפי דעתו.
אמנם התורה ניתנה לכל אחד ואם הוא חושב איך צריך לעשות זכותו המלאה לפסוק לעצמו בכל הנושאים שהוא חושב אבל בנוגע למקווה ציבורי די צודק שלא כ"כ יסכימו שזה יהיה.

לשם דוגמא בעלמא מבלי להיכנס לעצם הנושא 
יעוי' מאמרו של הרב שילה בנושא ע"ז בפאות שברור לו כשמש שאין בזה שום סרך של בעיה
בעוד שלפי מה שידוע לי רוב ככל הרבנים המקובלים בציבור חוששים לע"ז בפאות
יתכן שהוא צודק ויתכן שלא
אבל אני בהחלט יבין שאנשים לא יסכימו שהוא יתן להם הכשר על פאות ואותו דבר על מקווה יש לו עליו הרבה דעות אישיות 
אני לא רוצה ח"ו לפגוע בכבודו. אני מאוד מעריך אותו (ואני גם לא מ"ד להתמודד איתו)
אבל אני חושב שהוא גם מסכים איתי בכך שהוא לא מכפיף את עצמו לדעת הרבנים איפה שהוא חושב שלא צריך לחשוש לכל מיני דברים.
מקווה שלא פגעתי בו ואם יש בזה פגיעה בכבודו ח"ו אני מבקש את מחילתו. 
אני שמח מאד לביקורת מוצדקת, אולם במקרה זה פשוט אין קשר בין המצולם והכתבה
בעת שהתעסקתי במקוואות ברכסים הקפדתי במשנה זהירות לעשות כל דבר בגיבוי ובעידוד רבני המקום
במשך כמעט כל תקופת כהונתי - הייתי במקביל חברותא של רב הקהילה, ונועצתי בו בכל פסיק, ובנוסף קיבלתי גיבוי מלא לחלוטין מרב המקום
באותו נידון של מדף באוצר ההשקה, התכנית נפרסה היטב בפני רבני המקום וקיבלה את ברכתם הן להלכה והן למעשה, ובנוסף - טרחתי להציגה בפני כמה וכמה מחכמי הדור, הגרנ"ק זצ"ל, הגמר"ש קליין שליט"א, שהלך והציג אותה בפני הרב וואזנר זצ"ל, הגרמ"מ לובין שליט"א, ועוד ועוד, וההתנגדות היחידה היתה משנים שבאופן לא מפתיע גם מתנגדים למקוה ריין, והתנגדותם נבעה מטעמים מעד זעירים [אין טעם לפרט כעת, לא זה הנושא]
כך שהפגיעה כאבה שבעתיים מאחר ועבדתי לחלוטין לפי הספר
אלא ששנה לפני אותו מקרה הפסקתי את החברותא עם הרב, ובשל כך איבדתי את המטריה האוטומטית, ומישהו שחשקה נפשו בשטעלע זו - דאג לפמפם את הגיגיו בפני אחד הרבנים הזוטרים, שלא היה מספיק ישר כדי לדון עמי ישירות, אלא רק תקע את הסכין מאחורי גבי.

לגבי עירובין המצב יותר מורכב, מאחר והעיסוק בזה בשטח מחייב פתרונות מעשיים וישימים כל הזמן, זה לא מקוה שבונים וזהו, אלא משהו דינמי, וממילא לא ניתן להיות צמוד להוראות מחמירות מדי, בפרט כשאין להן שום בסיס אמיתי בהלכה [עמוד עקום, חט מתנדנד, וכו'], ודוקא בהוראות רבות אני מחמיר למעשה כמו השיטות שאינני מסכים עמן, רק מפני שזה דבר ציבורי שאין לי רשות וגם לא רצון לכפות את הבנתי על הציבור, ומ"מ, היכא דאפשר אפשר והיכא דלא אפשר אפשר.
יש עוד לציין, שבשני הנושאים הללו, רבני המקום לא התמקצעו, כך שלא ניתן 'לקבל את הוראותיהם' בעינים עיוורות, ובמרבית הנושאים הם יודעים את זה, ואכן לא מנחיתים הוראות.

לגבי הפאות - חושבני שרוב מוחץ של הרבנים הרציניים מסכימים עמי שכלל אין בעיה, וזאת לאחר שיחות שלי ושל חברי עם עשרות רבנים, אלא שממש לא מתחשק לרוב רובם להיות מותקפים.
כמה וכמה רבנים סיפרו לנו על הטרדה יום יומית כדי שיחתמו לאיסור, או שימנעו מלהביע דעתם להיתר, בנוסף להשמצות מכוערות, ולרבים מהם אין שום חשק לעבור התעללות זו, אבל מה דעתם האמיתית אני יודע בוודאות.
אותם השמות המפורסמים שכולם מכירים כאוסרי הפאות - לצערי אוכל לומר בוודאות שכלל לא מכירים את הנושא, ומעולם לא השקיעו זמן ללמוד את היסודות, אלא או שבלעו את המציאות המדומיינת ש'הישכם' מוכרים, או שהניחו הנחת יסוד מסויימת ומעולם לא השקיעו בלימוד הסוגיא לעומקה ולכן לא נוכחו שהנחת היסוד היא פשוט לא בכיוון...
הביקורות שאני מקבל מהרבנים השונים בנושא זה נובעת אך ורק מ'מושכל ראשון' שכלל איננו מוכרח, כגון שהרצון למסור את היופי לאליל הוא שווה ערך למסירת חפץ גשמי, ועוד טענות בסגנונות אלו, אבל על עיקר ביאור המציאות, וביאור הסוגיא, וביאור נושאי אחוזי השיער ההודי - לא שמעתי פרכות.

בנושא המקוה ריין, אני פשוט במפתיע 'בצד של הטובים' ולכן התמיכה במה שכתבתי היא גלויה.

אנצל במה זו כדי להודיע שהמעוניין בשיעור הקדמה לענייני ראש השנה וקידוש החודש וכדו' ללומדי הדף היומי בקהילתו - יכול להזמין ממני שיעור מקיף המסביר היטב את המציאות, ומהוה פתיחה לנושאים אלו.


במחכ"ת, אמנם נושא האשכול הוא לא הרב יואל שילה,
אבל מכיוון שהנושא כבר הועלה ונידוש כאן גם ע"י הרב הנזכר עצמו, ולענ"ד הנידון לוקה כאן בחד צדדיות מוחלטת,
ואף אם שלא במתכוון, הרי שהדברים מאשימים באופן עקיף גם את רבני הישוב רכסים,
לא אוכל מלהימנע ולהזכיר, שלכל מטבע יש גם צד שני.

הרב יואל שילה שליט"א, שידיו רב לו בהרבה מחלקי התורה, הוא מומחה גדול להבנת והסברת נקודות הממשק שבין המציאות הטכנית וההלכה,
בין באסטרונומיה, ובין במקוואות, ובין בחשבונות וכו' וכו'.
ובכוח זה, הוא עשה עבודה נפלאה בכמה עניינים, כמו המקווה ריין והפאות וכדו', לברר המציאות ולהבהירה לפני גדולי הת"ח וכל דכפין.

אך בנוסף לכך, מכובדנו הרב שילה, מטבעו, הוא אדם עצמאי, שנוקט בדעה ברורה וחדה כיצד יש לקרוא את הסוגיא, ולא מקובלות עליו אפשרויות אחרות כלל.

להכחיש את זה, הרי זה כמו להכחיש את השמש בצהרים. אין ברצוני להאריך כאן בדוגמאות, אבל מי שקרא למשל את ספרו הנפלא על הלכות גילוח, רואה כיצד הוא מחדש הבנה באיסור השחתה, שיתכן כמובן שהיא נכונה, אבל מכוחה הוא הולך וטוען שכל הראשונים סברו כמותו (דבר שכמובן מי שלא ברורה לו הסברא הזו כשמש, לא היה חושב כך), ולכן מתיר הלכה למעשה לכלל ישראל לגלח את זקנם עד העור, אם הדבר נעשה ע"י מספרים ולא תער.
גם החומרא הנזכרת בהודעות לעיל, לגבי העירוב, אינה חומרא של אברכונצ'יק כלשהוא, וגם לא של מוקד הערוב, אלא החזו"א עצמו כבר עורר על הבעיה של החוט שיוצא מכנגד העמודים. אפשר כמובן להתווכח עם זה, אבל זה לא הופך חלילה את דברי החזו"א לחומרא סתם, שמישהו החליט להחמיר (וגם הברזלים שנמצאו ברחוב, לא נשארו במחסן רק בגלל עצלות, אלא בגלל שהם לא חזקים דיים ולא מתאימים כ"כ להיות לחי מכמה סיבות).
ואני נמנע כאן מלהביא דוגמאות אישיות, כדי שלא להיעשות כמין פאשקוויל, אלא רק את מה שהתפרסם בכתובים לעיני כל.

אני כשלעצמי, איני רואה פחיתות בעצמאות כזו, ולמען הגילוי הנאות, אציין שמן הסתם רבים יאמרו גם עלי את אותם הדברים בדיוק שאני כותב כאן...

ההבדל הוא, שאני לא סובר שאני ראוי לתקן את המקוואות לעיר שלימה על סמך דעותי, אלא אני משתעשע בהם לעצמי בלבד.

הטענה שהכל נעשה ע"פ הרבנים, איננה משכנעת אותי כלל.

קודם כל הרב שילה בעצמו כתב שרבני המקום אינם מומחים כ"כ בעניינים הנ"ל, ולכן לא מן החכמה הוא לקחת מישהו בעל דעות, שהוא זה שאמור להתייעץ איתם ולקבל מהם הסכמה לדעתו.

וחוץ מזה, אדם עצמאי - הוא עצמאי גם בלהגדיר מה זה לקבל הסכמה מהרבנים,
ושוב אין אני רוצה להאריך בפרטים אישיים, אציין רק לדוגמה אחת ידועה ומוסכמת.

הרב שילה כתב חוברת של פסקים ששמע מאחד מרבני המקום. הרב הנ"ל טוען שהרבה מהדברים שכתובים שם הוא לא אמר מעולם.
הרב שילה לא מחק את הדברים, מכיוון שהוא טוען שהוא שמע אותם מהרב באופן אישי, ומה זה משנה אם הרב טוען שהוא לא אמר?

כך שאני לא טוען ח"ו שהרב שילה לא בסדר, או שכוונתו אינה רצויה,
אך בדרך כלל יש שני צדדים למטבע, ובהחלט ייתכן ששניהם צודקים,
ואל יתפסו חו"ר הפורום צד אחד באופן מוחלט, משום חוסר ידיעתם.
כתושב רכסים אני מאשר כל מילה!
 

דיין

משתמש ותיק
דיין אמר:
יתירה מזו, אני מאמין שהרבנים המתירים או חלקם לפחות לא באמת ישבו לקרוא את כל ההסברים המלומדים, הם הסתפקו בעובדה הנ"ל שזה דבר שלא ניכר לעין
@יואל שילה האם תוכל לאשר או להכחיש אותי?
סליחה על ההפרעה לנושא האשכול...

@יואל שילה אשמח אם תוכל להתייחס להנ"ל
 

דיין

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
ידוע לי על כאלו וידוע לי על כאלו
מרבית אלו ששמעתי עליהם פרטים - אכן ישבו לקרוא, וחלקם גם יצרו קשר לשאול שאלות
אבל לא עשיתי סטטיסטיקה

תודה!
האם יש מתירים שכתבו נימוקים להיתר?
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית