יתירה מזו, אני מאמין שהרבנים המתירים או חלקם לפחות לא באמת ישבו לקרוא את כל ההסברים המלומדים, הם הסתפקו בעובדה הנ"ל שזה דבר שלא ניכר לעין
@יואל שילה האם תוכל לאשר או להכחיש אותי?
@יואל שילה האם תוכל לאשר או להכחיש אותי?
אמונת אומן אמר:מישהו מימן כאן מסע פרסום במחיר עתק, תסכים איתי שאין זו דרכם של רבני ב"ב מקדמת דנא.חלק א׳ ממעל אמר:להסתתר?אמונת אומן אמר:אינני יודע!
ואם רבני ב"ב נזקקים להסתתר מאחורי גימיק שיווקי, לא עלי תלונותיך.
מי מסתתר פה?
זה רשמי הם!
לאחר בירור נוסף,
עיריית ביתר הפעילה לחצים על כל הרשתות לעבור למסורת השמיטה.
אשמח לקבל הסבר על הקשר בין מאיר רובינשטיין לרבני ב"ב כביכול... כי הוא לא מוכר כמי שחומרות החזו"א בוערות בעצמותיו...
וחוששני כי מוקדם מדי לבקש מחילה!
יואל שילה אמר:אני שמח מאד לביקורת מוצדקת, אולם במקרה זה פשוט אין קשר בין המצולם והכתבהגבאי אמר:במחילה
אבל הנידון האמור במה שהרב וואזנר כותב שם הוא על מה שהרב שך בכבודו ובעצמו תקף אותו..........
אז בבקשה לא לדמות את הנידונים!!!
וגם במחילה מהרב יואל שילה שמאוד מתלונן על כך שהוציאו אותו מהאחריות על המקואות
הן אמת שעיקר טענתו היא על מה שלא דיברו איתו ובזה הוא צודק במאה אחוז שצריך להשמיע לו את הטענות ולא לעבוד מאחורי הגב שלו.
אבל אם אני מבין נכון הבעיה שהיתה להם איתו היא שהוא מאוד מאוד עצמאי בנוגע לכל ההחלטות בנושאים אלו ואף שהוא אחראי על המקוואות אבל אין אפשרות שכל אחד יחליט מה שדעתו האישית במקווה הציבורי
ולפי איך שאני מבין ממנו הוא לא כ"כ מקבל את דעתם של הרבנים המקובלים בציבור אלא שהוא עושה לפי דעתו.
אמנם התורה ניתנה לכל אחד ואם הוא חושב איך צריך לעשות זכותו המלאה לפסוק לעצמו בכל הנושאים שהוא חושב אבל בנוגע למקווה ציבורי די צודק שלא כ"כ יסכימו שזה יהיה.
לשם דוגמא בעלמא מבלי להיכנס לעצם הנושא
יעוי' מאמרו של הרב שילה בנושא ע"ז בפאות שברור לו כשמש שאין בזה שום סרך של בעיה
בעוד שלפי מה שידוע לי רוב ככל הרבנים המקובלים בציבור חוששים לע"ז בפאות
יתכן שהוא צודק ויתכן שלא
אבל אני בהחלט יבין שאנשים לא יסכימו שהוא יתן להם הכשר על פאות ואותו דבר על מקווה יש לו עליו הרבה דעות אישיות
אני לא רוצה ח"ו לפגוע בכבודו. אני מאוד מעריך אותו (ואני גם לא מ"ד להתמודד איתו)
אבל אני חושב שהוא גם מסכים איתי בכך שהוא לא מכפיף את עצמו לדעת הרבנים איפה שהוא חושב שלא צריך לחשוש לכל מיני דברים.
מקווה שלא פגעתי בו ואם יש בזה פגיעה בכבודו ח"ו אני מבקש את מחילתו.
בעת שהתעסקתי במקוואות ברכסים הקפדתי במשנה זהירות לעשות כל דבר בגיבוי ובעידוד רבני המקום
במשך כמעט כל תקופת כהונתי - הייתי במקביל חברותא של רב הקהילה, ונועצתי בו בכל פסיק, ובנוסף קיבלתי גיבוי מלא לחלוטין מרב המקום
באותו נידון של מדף באוצר ההשקה, התכנית נפרסה היטב בפני רבני המקום וקיבלה את ברכתם הן להלכה והן למעשה, ובנוסף - טרחתי להציגה בפני כמה וכמה מחכמי הדור, הגרנ"ק זצ"ל, הגמר"ש קליין שליט"א, שהלך והציג אותה בפני הרב וואזנר זצ"ל, הגרמ"מ לובין שליט"א, ועוד ועוד, וההתנגדות היחידה היתה משנים שבאופן לא מפתיע גם מתנגדים למקוה ריין, והתנגדותם נבעה מטעמים מעד זעירים [אין טעם לפרט כעת, לא זה הנושא]
כך שהפגיעה כאבה שבעתיים מאחר ועבדתי לחלוטין לפי הספר
אלא ששנה לפני אותו מקרה הפסקתי את החברותא עם הרב, ובשל כך איבדתי את המטריה האוטומטית, ומישהו שחשקה נפשו בשטעלע זו - דאג לפמפם את הגיגיו בפני אחד הרבנים הזוטרים, שלא היה מספיק ישר כדי לדון עמי ישירות, אלא רק תקע את הסכין מאחורי גבי.
לגבי עירובין המצב יותר מורכב, מאחר והעיסוק בזה בשטח מחייב פתרונות מעשיים וישימים כל הזמן, זה לא מקוה שבונים וזהו, אלא משהו דינמי, וממילא לא ניתן להיות צמוד להוראות מחמירות מדי, בפרט כשאין להן שום בסיס אמיתי בהלכה [עמוד עקום, חט מתנדנד, וכו'], ודוקא בהוראות רבות אני מחמיר למעשה כמו השיטות שאינני מסכים עמן, רק מפני שזה דבר ציבורי שאין לי רשות וגם לא רצון לכפות את הבנתי על הציבור, ומ"מ, היכא דאפשר אפשר והיכא דלא אפשר אפשר.
יש עוד לציין, שבשני הנושאים הללו, רבני המקום לא התמקצעו, כך שלא ניתן 'לקבל את הוראותיהם' בעינים עיוורות, ובמרבית הנושאים הם יודעים את זה, ואכן לא מנחיתים הוראות.
לגבי הפאות - חושבני שרוב מוחץ של הרבנים הרציניים מסכימים עמי שכלל אין בעיה, וזאת לאחר שיחות שלי ושל חברי עם עשרות רבנים, אלא שממש לא מתחשק לרוב רובם להיות מותקפים.
כמה וכמה רבנים סיפרו לנו על הטרדה יום יומית כדי שיחתמו לאיסור, או שימנעו מלהביע דעתם להיתר, בנוסף להשמצות מכוערות, ולרבים מהם אין שום חשק לעבור התעללות זו, אבל מה דעתם האמיתית אני יודע בוודאות.
אותם השמות המפורסמים שכולם מכירים כאוסרי הפאות - לצערי אוכל לומר בוודאות שכלל לא מכירים את הנושא, ומעולם לא השקיעו זמן ללמוד את היסודות, אלא או שבלעו את המציאות המדומיינת ש'הישכם' מוכרים, או שהניחו הנחת יסוד מסויימת ומעולם לא השקיעו בלימוד הסוגיא לעומקה ולכן לא נוכחו שהנחת היסוד היא פשוט לא בכיוון...
הביקורות שאני מקבל מהרבנים השונים בנושא זה נובעת אך ורק מ'מושכל ראשון' שכלל איננו מוכרח, כגון שהרצון למסור את היופי לאליל הוא שווה ערך למסירת חפץ גשמי, ועוד טענות בסגנונות אלו, אבל על עיקר ביאור המציאות, וביאור הסוגיא, וביאור נושאי אחוזי השיער ההודי - לא שמעתי פרכות.
בנושא המקוה ריין, אני פשוט במפתיע 'בצד של הטובים' ולכן התמיכה במה שכתבתי היא גלויה.
אנצל במה זו כדי להודיע שהמעוניין בשיעור הקדמה לענייני ראש השנה וקידוש החודש וכדו' ללומדי הדף היומי בקהילתו - יכול להזמין ממני שיעור מקיף המסביר היטב את המציאות, ומהוה פתיחה לנושאים אלו.
דברי יושר אמר:אני כשלעצמי, איני רואה פחיתות בעצמאות כזו, ולמען הגילוי הנאות, אציין שמן הסתם רבים יאמרו גם עלי את אותם הדברים בדיוק שאני כותב כאן...
ההבדל הוא, שאני לא סובר שאני ראוי לתקן את המקוואות לעיר שלימה על סמך דעותי, אלא אני משתעשע בהם לעצמי בלבד.
חס וחלילה,יהודה יעקבזון אמר:דברי יושר אמר:אני כשלעצמי, איני רואה פחיתות בעצמאות כזו, ולמען הגילוי הנאות, אציין שמן הסתם רבים יאמרו גם עלי את אותם הדברים בדיוק שאני כותב כאן...
ההבדל הוא, שאני לא סובר שאני ראוי לתקן את המקוואות לעיר שלימה על סמך דעותי, אלא אני משתעשע בהם לעצמי בלבד.
אם תצפה מכולם להשתעשע בדעותיהם, בטלה דעת תורה ופסיקת ההלכה 'למעשה'.
מה שכתבת על הרב שילה, בעיניי, זה עוד מעלה שלו.
יתר הדברים שכתבת, גם אם הם בגדר של דברי יושר, עדיין צריכים הם בירור של 'אמת', ואני מתכוון בעיקר לסיפור שסיימת בו.
דא עקא שלך ידוע רק איך ללגלג, אבל להנ"ל ידוע באופן אישי. אתה יכול לומר שאינך מאמין (שהרי אדם קרוב אצל עצמו, וציינת שרבותיך אוסרים..) אבל אינך יכול ללגלג.ידידיה אמר:נכון. אבל מצד שני ידוע לי שהרב יואל שילה מסכים עם עמדת האוסרים לגבי התקרובת, בסתר כמובן.יואל שילה אמר:מה שהכותב הנכבד לעיל הזכיר שני בתי דינים - ידוע לי שכמעט כל הדיינים בבתי דינים אלו מסכימים עם עמדתי לגבי התקרובת, בסתר כמובן
שוחחתי או התכתבתי [אני או חברי] עם רבים מהם...
בקיצור: המציאות היא שחלק גדול מהנ"ל, אם לא רוב, הביעו דעתם לחשוש לאסור, זה אולי לא טוב ואולי הם טועים [וכן דעת רבותי], אבל קצת מגוחך להתכחש לזה. אבל באמת אין כאן מקומו.
ב"ה אינני זקוק להנחיות משאר לעמו מה אני יכול לכתוב ומה לא, ואני מאד שמח שדברי אינם מוצאים חן בעיניו, רק אבהיר -שאר לעמו אמר:דא עקא שלך ידוע רק איך ללגלג, אבל להנ"ל ידוע באופן אישי. אתה יכול לומר שאינך מאמין (שהרי אדם קרוב אצל עצמו, וציינת שרבותיך אוסרים..) אבל אינך יכול ללגלג.ידידיה אמר:נכון. אבל מצד שני ידוע לי שהרב יואל שילה מסכים עם עמדת האוסרים לגבי התקרובת, בסתר כמובן.יואל שילה אמר:מה שהכותב הנכבד לעיל הזכיר שני בתי דינים - ידוע לי שכמעט כל הדיינים בבתי דינים אלו מסכימים עם עמדתי לגבי התקרובת, בסתר כמובן
שוחחתי או התכתבתי [אני או חברי] עם רבים מהם...
בקיצור: המציאות היא שחלק גדול מהנ"ל, אם לא רוב, הביעו דעתם לחשוש לאסור, זה אולי לא טוב ואולי הם טועים [וכן דעת רבותי], אבל קצת מגוחך להתכחש לזה. אבל באמת אין כאן מקומו.
צר לי על שגרמתי לכת"ר גירוד בראשו. לא התיימרתי להכריע בשום נושא, משום שבאמת לא ביררתי כראוי [וגם אינני מתכוין לעשות זאת מאחר ואין לי נ"מ בזה]. כתבתי רק את הרושם שאמור לקבל אדם שלא בירר את הנושא כראוי, שלמרות שהרב שילה ניכר כאדם נאמן, גם מכתבי הרבנים נראים כאמינים, ולכן קשה לקבוע כצד אחד בלי בירור מעמיק.יואל שילה אמר:מגוחך שמישהו מתיימר לדעת ולהבין ולהכריע בדברים שנאמרו בחדרי חדרים, בלי לתחקר שני צדדים
אותי זה מביא לידי תסכול, המביא לידי גירוד קטן בראש, ולהמשיך הלאה
יואל שילה אמר:לאחר יום בדרכים אני רואה שהיה שמח בפורום היום
מי שהתקשר אלי וביקש הבהרות - קיבל אותן עם שמות מלאים
אבל לפרט לרבים, ובפרט לניקים אנונימים - אינני חפץ
ובקשר להשמצות על הקובץ שאותו רב מתנער ממנו, ועל הלחיים החלודות, ועל מה שאירע ברכסים במקוואות, ועל העצמאות שלי, וכל שאר הנושאים הנחמדים הללו שאינני מבין מה ההיתר ללהג עליהם דמיונות - החפץ להחכים ולשמוע עמדה מבוססת על כל נושא, המבוססת על עובדות ולא על דמיונות, מוזמן להתקשר אלי 050-4127719.
מגוחך שמישהו מתיימר לדעת ולהבין ולהכריע בדברים שנאמרו בחדרי חדרים, בלי לתחקר שני צדדים
אותי זה מביא לידי תסכול, המביא לידי גירוד קטן בראש, ולהמשיך הלאה
דע לך ידידי, שאחד המכתבים המפורסמים ברחובות קריה בגנות הפאות - כלל לא נכתב ע"י הרב החתום בו, וספק גדול לי אם הוא בכלל יודע שכתבו מכתב בשמו וחתמו בבלנקו ובחתימתוידידיה אמר:כתבתי רק את הרושם שאמור לקבל אדם שלא בירר את הנושא כראוי, שלמרות שהרב שילה ניכר כאדם נאמן, גם מכתבי הרבנים נראים כאמינים, ולכן קשה לקבוע כצד אחד בלי בירור מעמיק.
למען הסר ספק הנה נוכחתי שלא טעיתי שכתבתי שהינך ניזון מרכילות ירקנים הקשורים ומעורבים ב'המתרחש שם'.דברי יושר אמר:אחרי כל ה"תחושות" "הגירודים" ה"השמצות" וכדו',
אחזור ואבהיר רק כמה נקודות:
א. כפי שכבר כתבתי פעמים רבות, ואחזור שוב, אין לי שום כוונת זלזול חלילה ברב יואל שילה. להיפך, כתבתי שגם אני לומד דברים מתורתו, ובוודאי יש לו כשרונות מבורכים, וגם מידות טובות, שלא להשיב חורפיו דבר, כפי שהם נוהגים בו ומבזים אותו ברבים.
ב. ה"השמצה" שהרב שילה עצמאי, כבר הבהרתי שאיננה השמצה, אלא מעלה, ואף אני כמוהו "סובל" מעצמאות. אם הייתי אני עצמי אחראי על עניין ציבורי כלשהו, כאשר הממונים עלי אינם ממוחים בנושא, סביר להניח שגם הייתי מקבל הסכמה לכל מעשי. זה לא חיסרון, זו פשוט עובדה מציאותית, שהחיים הם לא שחור לבן, ותמיד אפשר לראות ולהראות שני צדדים.
ג. כפי שכתבתי, בכוונה לא הזכרתי כל מיני מעיישלאך שפלוני אמר לי ואלמוני גילה לי בסוד וכו' וכו', מכיוון שאין שום תועלת בכך שמישהו יאמר היה, וחברו יכחיש וחוזר חלילה. ובנוסף, גם אני עצמי איני חושב שעלי להאמין דווקא לאותו פלוני רק בגלל שאני מכיר אותו, ולא לפלוני שלחש להיפך להוא שבצד שכנגד.
הדברים שכן הבאתי, הם עובדות שלפחות לענ"ד אין עליהם וויכוח. כל אחד יכול לפתוח את החיבור על הלכות גילוח, ולראות אם יש שם עצמאות או לא, אני לא טוען לחדש שום עובדה לא ידועה, גם הוויכוח על הלחיים בעירוב שברכסים הוא לא סיפור אנונימי, אלא מציאות ועובדה מפורסמת שלא נראה לי שהרב שילה עצמו מתווכח על העובדות שלה, וכן החיבור של פסקי הרב הנ"ל, אין בו שום עובדה נסתרת, כל אחד יכול לראות את החיבור ולדבר עם הרב, הכל גלוי וידוע. (כמובן שייתכן שאני טועה, ואיתי תלין משוגתי עם אכן טעיתי).
ד. גם זאת הבהרתי כבר, שלא באתי אפי' להכריע ולומר את דעתי אם ראוי שפלוני ינהל את ענייני המקוואות או לא, אלא רק לעורר שלכל מטבע יש שני צדדים, ואפשר לראות את זה גם באופן אחר. ולכן, גם אם צד אחד באמת צודק בדעתו, עדיין אין הוא יכול להגדיר את הצד השני כסתם אנשים בעלי אינטרסים שמשגעים לרבנים את המוח, ולכן הרבנים עושים טעויות (אני למשל מכיר באופן אישי את אחד מאותם הטרדנים, ויודע בברור שלא רק שאין לו שום אינטרס בעניין, אלא שהוא לא עשה שום צעד בעניין לפני שהתייעץ עם גדול ממנו האם כדאי להיכנס לנושא רגיש כזה שנוגע לבין אדם לחברו או לא).
ה. למרות שלא באתי להשמיץ או לזלזל חלילה, בוודאי ובוודאי שלא הייתי נכנס לנושא אישי כזה באופן פומבי כל כך, רק שאחר שהדברים הוצגו כאן שוב ושוב באופן חד צדדי, תוך ביטול מוחלט של הצד השני, ראיתי צורך לעצמי לעורר שהדברים יותר מורכבים ועמוקים, ואולי טעיתי בזה.
למען הסר ספק, אין לי שום יד או רגל באותה המחלוקת, ואני גם לא מתגורר ברכסים, אם כי קשור למקום, ויודע מעט מהמתרחש שם.
פעם אחד מגדולי העסקנים ניסה לגרור אותו למערכה על כבוד השבת (שאגב היה בה אינטרס עסקי מאחורי הקלעים), הנ"ל עומד ודורש על כבוד השבת בקול חוצב להבות אש, לפתע מרן מרים את ראשו ושואל אותו תגיד לי יש לך גנרטור בבית בשבת?עמיקא וטמירא אמר:לפני כמה שנים נפטר מרן הגראי"ל שטיינמן אחד ממעלותיו הגדולים ביותר היה לזהות מי מטרתו לשם שמים ולגלות כל מי שיש לו אינטרס כזה או אחר ולנטרל אותו ולא לתת לו יכולת לפעול,
ואגב זו אחת הסיבות שהקנאים שנאו אותו שנאה תהומית,
פעם באו אליו עסקן עם הורים בטענה על רשת חינוך מסוימת שהעומד בראשה אינו הולך בדרך ישרה. הרב שיכנע את ההורים שאין קשר בין המנהל הפיננסי לצוות החינוכי ופטרם לשלום.ונחנו מה אמר:פעם אחד מגדולי העסקנים ניסה לגרור אותו למערכה על כבוד השבת (שאגב היה בה אינטרס עסקי מאחורי הקלעים), הנ"ל עומד ודורש על כבוד השבת בקול חוצב להבות אש, לפתע מרן מרים את ראשו ושואל אותו תגיד לי יש לך גנרטור בבית בשבת?עמיקא וטמירא אמר:לפני כמה שנים נפטר מרן הגראי"ל שטיינמן אחד ממעלותיו הגדולים ביותר היה לזהות מי מטרתו לשם שמים ולגלות כל מי שיש לו אינטרס כזה או אחר ולנטרל אותו ולא לתת לו יכולת לפעול,
ואגב זו אחת הסיבות שהקנאים שנאו אותו שנאה תהומית,
קודם כל אני מצטער ביותר לראות שדברי ציערו אותך מאוד, והתקבלו בעיניך כהכפשה והשמצה,יואל שילה אמר:
עדיין נותרו שתי דרכים כדי להתרחק מן השקרנים.עמיקא וטמירא אמר:לדאבוננו אותם נוכלים שעומדים באחורי כמה מערכות ציבוריות בעשר שנים אחרונות הינם ערמומיים ברמה כזאת שאכן יודעים לייצר קונספירציה שתהפוך לאמת,
השבתי לך ולאחר מכן מחקתי, אינני חפץ לדבר על אנשים חייםדברי יושר אמר:לעיל נכתב למשל "לאחר שעשיתי כך למעשה ברכסים, לאחר אישור רבני המקום - השועלים הקטנים החלו לנשוך מאחורי הגב, בלי שיש להם הבנה מילימטרית במקוואות, אלא רק בגלל התעוזה לעשות דבר חדש. ובכך גרמו לסילוקי מניהול המקוואות בבושת פנים".
כתושב רכסים אני מאשר כל מילה!דברי יושר אמר:יואל שילה אמר:אני שמח מאד לביקורת מוצדקת, אולם במקרה זה פשוט אין קשר בין המצולם והכתבהגבאי אמר:במחילה
אבל הנידון האמור במה שהרב וואזנר כותב שם הוא על מה שהרב שך בכבודו ובעצמו תקף אותו..........
אז בבקשה לא לדמות את הנידונים!!!
וגם במחילה מהרב יואל שילה שמאוד מתלונן על כך שהוציאו אותו מהאחריות על המקואות
הן אמת שעיקר טענתו היא על מה שלא דיברו איתו ובזה הוא צודק במאה אחוז שצריך להשמיע לו את הטענות ולא לעבוד מאחורי הגב שלו.
אבל אם אני מבין נכון הבעיה שהיתה להם איתו היא שהוא מאוד מאוד עצמאי בנוגע לכל ההחלטות בנושאים אלו ואף שהוא אחראי על המקוואות אבל אין אפשרות שכל אחד יחליט מה שדעתו האישית במקווה הציבורי
ולפי איך שאני מבין ממנו הוא לא כ"כ מקבל את דעתם של הרבנים המקובלים בציבור אלא שהוא עושה לפי דעתו.
אמנם התורה ניתנה לכל אחד ואם הוא חושב איך צריך לעשות זכותו המלאה לפסוק לעצמו בכל הנושאים שהוא חושב אבל בנוגע למקווה ציבורי די צודק שלא כ"כ יסכימו שזה יהיה.
לשם דוגמא בעלמא מבלי להיכנס לעצם הנושא
יעוי' מאמרו של הרב שילה בנושא ע"ז בפאות שברור לו כשמש שאין בזה שום סרך של בעיה
בעוד שלפי מה שידוע לי רוב ככל הרבנים המקובלים בציבור חוששים לע"ז בפאות
יתכן שהוא צודק ויתכן שלא
אבל אני בהחלט יבין שאנשים לא יסכימו שהוא יתן להם הכשר על פאות ואותו דבר על מקווה יש לו עליו הרבה דעות אישיות
אני לא רוצה ח"ו לפגוע בכבודו. אני מאוד מעריך אותו (ואני גם לא מ"ד להתמודד איתו)
אבל אני חושב שהוא גם מסכים איתי בכך שהוא לא מכפיף את עצמו לדעת הרבנים איפה שהוא חושב שלא צריך לחשוש לכל מיני דברים.
מקווה שלא פגעתי בו ואם יש בזה פגיעה בכבודו ח"ו אני מבקש את מחילתו.
בעת שהתעסקתי במקוואות ברכסים הקפדתי במשנה זהירות לעשות כל דבר בגיבוי ובעידוד רבני המקום
במשך כמעט כל תקופת כהונתי - הייתי במקביל חברותא של רב הקהילה, ונועצתי בו בכל פסיק, ובנוסף קיבלתי גיבוי מלא לחלוטין מרב המקום
באותו נידון של מדף באוצר ההשקה, התכנית נפרסה היטב בפני רבני המקום וקיבלה את ברכתם הן להלכה והן למעשה, ובנוסף - טרחתי להציגה בפני כמה וכמה מחכמי הדור, הגרנ"ק זצ"ל, הגמר"ש קליין שליט"א, שהלך והציג אותה בפני הרב וואזנר זצ"ל, הגרמ"מ לובין שליט"א, ועוד ועוד, וההתנגדות היחידה היתה משנים שבאופן לא מפתיע גם מתנגדים למקוה ריין, והתנגדותם נבעה מטעמים מעד זעירים [אין טעם לפרט כעת, לא זה הנושא]
כך שהפגיעה כאבה שבעתיים מאחר ועבדתי לחלוטין לפי הספר
אלא ששנה לפני אותו מקרה הפסקתי את החברותא עם הרב, ובשל כך איבדתי את המטריה האוטומטית, ומישהו שחשקה נפשו בשטעלע זו - דאג לפמפם את הגיגיו בפני אחד הרבנים הזוטרים, שלא היה מספיק ישר כדי לדון עמי ישירות, אלא רק תקע את הסכין מאחורי גבי.
לגבי עירובין המצב יותר מורכב, מאחר והעיסוק בזה בשטח מחייב פתרונות מעשיים וישימים כל הזמן, זה לא מקוה שבונים וזהו, אלא משהו דינמי, וממילא לא ניתן להיות צמוד להוראות מחמירות מדי, בפרט כשאין להן שום בסיס אמיתי בהלכה [עמוד עקום, חט מתנדנד, וכו'], ודוקא בהוראות רבות אני מחמיר למעשה כמו השיטות שאינני מסכים עמן, רק מפני שזה דבר ציבורי שאין לי רשות וגם לא רצון לכפות את הבנתי על הציבור, ומ"מ, היכא דאפשר אפשר והיכא דלא אפשר אפשר.
יש עוד לציין, שבשני הנושאים הללו, רבני המקום לא התמקצעו, כך שלא ניתן 'לקבל את הוראותיהם' בעינים עיוורות, ובמרבית הנושאים הם יודעים את זה, ואכן לא מנחיתים הוראות.
לגבי הפאות - חושבני שרוב מוחץ של הרבנים הרציניים מסכימים עמי שכלל אין בעיה, וזאת לאחר שיחות שלי ושל חברי עם עשרות רבנים, אלא שממש לא מתחשק לרוב רובם להיות מותקפים.
כמה וכמה רבנים סיפרו לנו על הטרדה יום יומית כדי שיחתמו לאיסור, או שימנעו מלהביע דעתם להיתר, בנוסף להשמצות מכוערות, ולרבים מהם אין שום חשק לעבור התעללות זו, אבל מה דעתם האמיתית אני יודע בוודאות.
אותם השמות המפורסמים שכולם מכירים כאוסרי הפאות - לצערי אוכל לומר בוודאות שכלל לא מכירים את הנושא, ומעולם לא השקיעו זמן ללמוד את היסודות, אלא או שבלעו את המציאות המדומיינת ש'הישכם' מוכרים, או שהניחו הנחת יסוד מסויימת ומעולם לא השקיעו בלימוד הסוגיא לעומקה ולכן לא נוכחו שהנחת היסוד היא פשוט לא בכיוון...
הביקורות שאני מקבל מהרבנים השונים בנושא זה נובעת אך ורק מ'מושכל ראשון' שכלל איננו מוכרח, כגון שהרצון למסור את היופי לאליל הוא שווה ערך למסירת חפץ גשמי, ועוד טענות בסגנונות אלו, אבל על עיקר ביאור המציאות, וביאור הסוגיא, וביאור נושאי אחוזי השיער ההודי - לא שמעתי פרכות.
בנושא המקוה ריין, אני פשוט במפתיע 'בצד של הטובים' ולכן התמיכה במה שכתבתי היא גלויה.
אנצל במה זו כדי להודיע שהמעוניין בשיעור הקדמה לענייני ראש השנה וקידוש החודש וכדו' ללומדי הדף היומי בקהילתו - יכול להזמין ממני שיעור מקיף המסביר היטב את המציאות, ומהוה פתיחה לנושאים אלו.
במחכ"ת, אמנם נושא האשכול הוא לא הרב יואל שילה,
אבל מכיוון שהנושא כבר הועלה ונידוש כאן גם ע"י הרב הנזכר עצמו, ולענ"ד הנידון לוקה כאן בחד צדדיות מוחלטת,
ואף אם שלא במתכוון, הרי שהדברים מאשימים באופן עקיף גם את רבני הישוב רכסים,
לא אוכל מלהימנע ולהזכיר, שלכל מטבע יש גם צד שני.
הרב יואל שילה שליט"א, שידיו רב לו בהרבה מחלקי התורה, הוא מומחה גדול להבנת והסברת נקודות הממשק שבין המציאות הטכנית וההלכה,
בין באסטרונומיה, ובין במקוואות, ובין בחשבונות וכו' וכו'.
ובכוח זה, הוא עשה עבודה נפלאה בכמה עניינים, כמו המקווה ריין והפאות וכדו', לברר המציאות ולהבהירה לפני גדולי הת"ח וכל דכפין.
אך בנוסף לכך, מכובדנו הרב שילה, מטבעו, הוא אדם עצמאי, שנוקט בדעה ברורה וחדה כיצד יש לקרוא את הסוגיא, ולא מקובלות עליו אפשרויות אחרות כלל.
להכחיש את זה, הרי זה כמו להכחיש את השמש בצהרים. אין ברצוני להאריך כאן בדוגמאות, אבל מי שקרא למשל את ספרו הנפלא על הלכות גילוח, רואה כיצד הוא מחדש הבנה באיסור השחתה, שיתכן כמובן שהיא נכונה, אבל מכוחה הוא הולך וטוען שכל הראשונים סברו כמותו (דבר שכמובן מי שלא ברורה לו הסברא הזו כשמש, לא היה חושב כך), ולכן מתיר הלכה למעשה לכלל ישראל לגלח את זקנם עד העור, אם הדבר נעשה ע"י מספרים ולא תער.
גם החומרא הנזכרת בהודעות לעיל, לגבי העירוב, אינה חומרא של אברכונצ'יק כלשהוא, וגם לא של מוקד הערוב, אלא החזו"א עצמו כבר עורר על הבעיה של החוט שיוצא מכנגד העמודים. אפשר כמובן להתווכח עם זה, אבל זה לא הופך חלילה את דברי החזו"א לחומרא סתם, שמישהו החליט להחמיר (וגם הברזלים שנמצאו ברחוב, לא נשארו במחסן רק בגלל עצלות, אלא בגלל שהם לא חזקים דיים ולא מתאימים כ"כ להיות לחי מכמה סיבות).
ואני נמנע כאן מלהביא דוגמאות אישיות, כדי שלא להיעשות כמין פאשקוויל, אלא רק את מה שהתפרסם בכתובים לעיני כל.
אני כשלעצמי, איני רואה פחיתות בעצמאות כזו, ולמען הגילוי הנאות, אציין שמן הסתם רבים יאמרו גם עלי את אותם הדברים בדיוק שאני כותב כאן...
ההבדל הוא, שאני לא סובר שאני ראוי לתקן את המקוואות לעיר שלימה על סמך דעותי, אלא אני משתעשע בהם לעצמי בלבד.
הטענה שהכל נעשה ע"פ הרבנים, איננה משכנעת אותי כלל.
קודם כל הרב שילה בעצמו כתב שרבני המקום אינם מומחים כ"כ בעניינים הנ"ל, ולכן לא מן החכמה הוא לקחת מישהו בעל דעות, שהוא זה שאמור להתייעץ איתם ולקבל מהם הסכמה לדעתו.
וחוץ מזה, אדם עצמאי - הוא עצמאי גם בלהגדיר מה זה לקבל הסכמה מהרבנים,
ושוב אין אני רוצה להאריך בפרטים אישיים, אציין רק לדוגמה אחת ידועה ומוסכמת.
הרב שילה כתב חוברת של פסקים ששמע מאחד מרבני המקום. הרב הנ"ל טוען שהרבה מהדברים שכתובים שם הוא לא אמר מעולם.
הרב שילה לא מחק את הדברים, מכיוון שהוא טוען שהוא שמע אותם מהרב באופן אישי, ומה זה משנה אם הרב טוען שהוא לא אמר?
כך שאני לא טוען ח"ו שהרב שילה לא בסדר, או שכוונתו אינה רצויה,
אך בדרך כלל יש שני צדדים למטבע, ובהחלט ייתכן ששניהם צודקים,
ואל יתפסו חו"ר הפורום צד אחד באופן מוחלט, משום חוסר ידיעתם.
סליחה על ההפרעה לנושא האשכול...דיין אמר:יתירה מזו, אני מאמין שהרבנים המתירים או חלקם לפחות לא באמת ישבו לקרוא את כל ההסברים המלומדים, הם הסתפקו בעובדה הנ"ל שזה דבר שלא ניכר לעין
@יואל שילה האם תוכל לאשר או להכחיש אותי?
יואל שילה אמר:ידוע לי על כאלו וידוע לי על כאלו
מרבית אלו ששמעתי עליהם פרטים - אכן ישבו לקרוא, וחלקם גם יצרו קשר לשאול שאלות
אבל לא עשיתי סטטיסטיקה