שאר לעמו אמר:ואתה גם משוכנע לבטח שהוא אכן התכוון לעשבים שוטים אלו..
לא עם הארץ חסיד.
אני [לא הכותב שאליו הגבת] משוכנע שגם אם אלו הם אינם הקיצוניים שאליהם התכוון מרנא החזו"א, אבל אלו ששונאים אותם הם שונאי הקיצוניות שאליהם הוא התכוון.
שאר לעמו אמר:ואתה גם משוכנע לבטח שהוא אכן התכוון לעשבים שוטים אלו..
לא עם הארץ חסיד.
דפח"ח.לבי במערב אמר:א. לא 'בפועל משתדל לשאול רבנים', כהסתייגותך המשולשת, אלא דן בנושא באופן רציני עם רב המקום - ואין טוב מזה. כפי הנשמע, אותם אברכים לא טרחו לעשות בירור מינימלי עם מרא דשמעתתא, ובודאי שלא באופן הנזכר.גבאי אמר:[א] שיהיה אחראי רב שיש לו דעות עצמאיות אפי' שבפועל הוא משתדל לשאול רבנים אלא שהם מעדיפים מישהו שבאמת חושב שהדברים אסורים.
[ב] ובעיקר לגבי עירוב שכמו שהוא מודה בעצמו שאי אפשר באמת להשקיע לצאת ידי חובת כל הדעות (ובפרט בדבר שלא מאמינים בו)
מלבד זאת, מהו הפירוש בהגדרת מר 'מישהו שבאמת חושב שהדברים אסורים'? בכל התורה כולה - רק 'אסור, אסור ואסור' קא פסיק ותני?! ומה הדין במקום שנמצא חומרו קולו? (טהרת בנ"י, למשל).
ב. שוב, הצגת הדברים מוטעית היא: בעיקר לגבי עירובין, שם דרוש ידע מציאותי והלכתי נרחב ומקיף, לא ניתן למנות אדם שאינו יודע מימינו ומשמאלו [ודעה שיתכן ולא פופולרית היא: מן הנמנע הוא גם מתן האפשרות לערעורים ע"י כל החפץ. האחראי אינו שכיר־יום אצל המשוגע התורן]. וברגע שיֵדַע קצת יותר מהממוצע, על־כרחו תתגבש במוחו דעה בכמה ספקות (שהרי בבעל־שכל עסקינן, ולא שמצחו פנוי מהאבר ה'מיותר' ששמו מֹח)...
לבי במערב אמר:א. לא 'בפועל משתדל לשאול רבנים', כהסתייגותך המשולשת, אלא דן בנושא באופן רציני עם רב המקום - ואין טוב מזה. כפי הנשמע, אותם אברכים לא טרחו לעשות בירור מינימלי עם מרא דשמעתתא, ובודאי שלא באופן הנזכר.גבאי אמר:[א] שיהיה אחראי רב שיש לו דעות עצמאיות אפי' שבפועל הוא משתדל לשאול רבנים אלא שהם מעדיפים מישהו שבאמת חושב שהדברים אסורים.
[ב] ובעיקר לגבי עירוב שכמו שהוא מודה בעצמו שאי אפשר באמת להשקיע לצאת ידי חובת כל הדעות (ובפרט בדבר שלא מאמינים בו)
מלבד זאת, מהו הפירוש בהגדרת מר 'מישהו שבאמת חושב שהדברים אסורים'? בכל התורה כולה - רק 'אסור, אסור ואסור' קא פסיק ותני?! ומה הדין במקום שנמצא חומרו קולו? (טהרת בנ"י, למשל).
ב. שוב, הצגת הדברים מוטעית היא: בעיקר לגבי עירובין, שם דרוש ידע מציאותי והלכתי נרחב ומקיף, לא ניתן למנות אדם שאינו יודע מימינו ומשמאלו [ודעה שיתכן ולא פופולרית היא: מן הנמנע הוא גם מתן האפשרות לערעורים ע"י כל החפץ. האחראי אינו שכיר־יום אצל המשוגע התורן]. וברגע שיֵדַע קצת יותר מהממוצע, על־כרחו תתגבש במוחו דעה בכמה ספקות (שהרי בבעל־שכל עסקינן, ולא שמצחו פנוי מהאבר ה'מיותר' ששמו מֹח)...
אני הכרתי בימי חלדי מקרוב מאד כמה ''מערכות'' מסוג זה המתנהלת כרגע.יקיר אמר:שאר לעמו אמר:ואתה גם משוכנע לבטח שהוא אכן התכוון לעשבים שוטים אלו..
לא עם הארץ חסיד.
אני [לא הכותב שאליו הגבת] משוכנע שגם אם אלו הם אינם הקיצוניים שאליהם התכוון מרנא החזו"א, אבל אלו ששונאים אותם הם שונאי הקיצוניות שאליהם הוא התכוון.
סיפור קטןשש אנוכי אמר:גם בענין מקוואות וגם בענין עירובין יש לציין גם את היכולת המנטלית להתמסר טכנית לענין.
תשאלו את הרב שילה מה צריך לנקות שם לעיתים וכמה שעות אופניים צריך לעירוב.,
וכשטרחה זו מתנגשת עם 'הידורים וחומרות' לא תמיד 'יחמיר' המחמיר...
[בקיצור הכל 'נגיעות']יואל שילה אמר:סיפור קטןשש אנוכי אמר:גם בענין מקוואות וגם בענין עירובין יש לציין גם את היכולת המנטלית להתמסר טכנית לענין.
תשאלו את הרב שילה מה צריך לנקות שם לעיתים וכמה שעות אופניים צריך לעירוב.,
וכשטרחה זו מתנגשת עם 'הידורים וחומרות' לא תמיד 'יחמיר' המחמיר...
הוצרכתי לנקות מקוה כלים מאד עמוקה שלפחות עשר שנים לא נוקתה, שהגג המכניס לה מים חשוף לעצי אורן, וממילא פסולת האורן נרקבת בתוך המקוה
הבור היה מאד מאד עמוק וירדתי עם סולם כשאני נעול מגפיים, חושך וצחנה של צינורות ביוב, השארתי את משקפי השמש האופטיות שלי בחוץ, ליד שני אנשים שהיו שם וצפו, בתוך הבור היו הרבה שברי זכוכיות, ואצ"ל שניקוי הבור לא היה מהתענוגות שרבנים מעונגים רגילים בהם, הצחנה קשה מנשוא, הבור עמוק צר ומצחין באופן חמור, וגם זכיתי להפצע בבור זה מהזכוכיות - כמה ימים לפני נישואי בתי תחי'...
כשיצאתי מהבור - המשקפים נעלמו, עד היום לא התחוור לי מי משניהם חמד אותם בחושבו שהם משקפי שמש רגילות.
[אם היה שם מקוה ריין - הכל היה נראה אחרת...]
אני מוסיף פה כדי שלא להכליל אוטומטית את דברי במה שכבר קיבל תודות.אמונת אומן אמר:אני הכרתי בימי חלדי מקרוב מאד כמה ''מערכות'' מסוג זה המתנהלת כרגע.יקיר אמר:שאר לעמו אמר:ואתה גם משוכנע לבטח שהוא אכן התכוון לעשבים שוטים אלו..
לא עם הארץ חסיד.
אני [לא הכותב שאליו הגבת] משוכנע שגם אם אלו הם אינם הקיצוניים שאליהם התכוון מרנא החזו"א, אבל אלו ששונאים אותם הם שונאי הקיצוניות שאליהם הוא התכוון.
מי שנוכח באיזה כוחות מדובר, קשה מאד מאד שלא לתעב אותם,
לשנוא זו מילה בעייתית.
מעטים הם אלו כמו ר' יואל שמסוגלים לקיים ''ולא תגורו מפני איש'' גם בלי שזה יתייג אותם ב'' צד הנכון'',
והצורך שלנו היהדות החרדית באנשים כאלו הוא פשוט צורך קיומי קריטי, לבל ניפול שדודים לחלוטין לפני אנשי מדון אשר כל הדרכים כשרות עבורם כדי לחזק את המערכה התורנית שלהם, המוזנת בעיקר ממניעים כלכליים, בתוספת חבילי חבילין של רגשות מעוותים ושנאה תהומית לכל מה שמעט שונה מהם.
עלינו שומה להכיר טובה להר' @יואל שילה על עצם קיומו והוויתו, ולחזק את ידיו ככל שניתן.
וכתוספת למה שכתבת....ידוע שהחזו"א כמעט ולא העיר לאף אחד ישירות אף אם ראהו שעובר על הדין, משום שחשש מאוד מנדנוד לאו דאורייתא דלא תונו איש את עמיתו..... אצלו הפחד והיראה מלאו דלא תונו היה לא פחות מלאוים אחרים....אמונת אומן אמר:אני מוסיף פה כדי שלא להכליל אוטומטית את דברי במה שכבר קיבל תודות.אמונת אומן אמר:אני הכרתי בימי חלדי מקרוב מאד כמה ''מערכות'' מסוג זה המתנהלת כרגע.יקיר אמר:אני [לא הכותב שאליו הגבת] משוכנע שגם אם אלו הם אינם הקיצוניים שאליהם התכוון מרנא החזו"א, אבל אלו ששונאים אותם הם שונאי הקיצוניות שאליהם הוא התכוון.
מי שנוכח באיזה כוחות מדובר, קשה מאד מאד שלא לתעב אותם,
לשנוא זו מילה בעייתית.
מעטים הם אלו כמו ר' יואל שמסוגלים לקיים ''ולא תגורו מפני איש'' גם בלי שזה יתייג אותם ב'' צד הנכון'',
והצורך שלנו היהדות החרדית באנשים כאלו הוא פשוט צורך קיומי קריטי, לבל ניפול שדודים לחלוטין לפני אנשי מדון אשר כל הדרכים כשרות עבורם כדי לחזק את המערכה התורנית שלהם, המוזנת בעיקר ממניעים כלכליים, בתוספת חבילי חבילין של רגשות מעוותים ושנאה תהומית לכל מה שמעט שונה מהם.
עלינו שומה להכיר טובה להר' @יואל שילה על עצם קיומו והוויתו, ולחזק את ידיו ככל שניתן.
כמה מצער שגם ת"ח של ממש, נופלים בבור זה, ועוד מנפנפים בדברי החזו"א, כאילו יש הווא אמינא למאן דהו שהחזו"א היה ניחא ליה בכגון דא, ולו למחצה לשליש ולרביע.
אבי חי אמר:למה להוציא לעז? מה התאווה לזה?
לא יודע כלום.אמונת אומן אמר:אבי חי אמר:למה להוציא לעז? מה התאווה לזה?
לא קבעתי דבר, זרקתי במפורש השערה בעלמא.
כב' יודע משהו על זה?
בשתי דוגמאות אלו אני כן מכיר קצת (לא את כל הארגונים, אבל מן הסתם אנחנו מדברים בעיקר על אותם ארגונים), ואתה טועה. הגרעין הפועל והמנהל הוא נטו לש"ש. אפשר לחלוק עליהם בהלכה, אולי אפי' בדרכי בירור המציאות, אבל להאשים במערכה לשם קיום וכיו"ב זו פשוט טעות. והטעות הזו עלולה לעלות ביוקר לטועה, ולאלו שדבריו הטעו אותם.אמונת אומן אמר:אני כשלעצמי, אחרי ראותי את ההתנהלות כו"כ פעמים, לא מתייחס לשום מערכה המנוהלת בפאשקווילים, ואף לא חושש לאיסור דאורייתא (כגון טומאת כהנים, חילול שבת במזגנים), אם החשש נולד ע"י גוף שזקוק למערכות כדי להצדיק את קיומו.
יואל שילה אמר:אם לפחות הייתי יודע מי הכותבים הללו שמרגשים אותי, כדי להכיר להם טובה...
מה שהכותב הנכבד לעיל הזכיר שני בתי דינים - ידוע לי שכמעט כל הדיינים בבתי דינים אלו מסכימים עם עמדתי לגבי התקרובת, בסתר כמובן
שוחחתי או התכתבתי [אני או חברי] עם רבים מהם...
חלק א׳ ממעל אמר:הנה דעת רבני מסורת השמיטהאמונת אומן אמר:כדי קצת לשבר את האוזן,
אני אומר דבר שבמושכל ראשון נראה מופרך.
לא אתפלא כלל,
אם המערכה נגד המקווה ריין מתוזמנת יזומה וממומנת ע"י גוף כלכלי, לדוגמה, הגוף שהקים את העב''מ המכונה ''מסורת השמיטה'', והא בהא תליין!
מכתב רבני בני ברק - מקוה ריין.png
רוץ בקש מחילה
נכון. אבל מצד שני ידוע לי שהרב יואל שילה מסכים עם עמדת האוסרים לגבי התקרובת, בסתר כמובן.יואל שילה אמר:מה שהכותב הנכבד לעיל הזכיר שני בתי דינים - ידוע לי שכמעט כל הדיינים בבתי דינים אלו מסכימים עם עמדתי לגבי התקרובת, בסתר כמובן
שוחחתי או התכתבתי [אני או חברי] עם רבים מהם...
"הגוף שעומד מאחורי זה"אמונת אומן אמר:חלק א׳ ממעל אמר:הנה דעת רבני מסורת השמיטהאמונת אומן אמר:כדי קצת לשבר את האוזן,
אני אומר דבר שבמושכל ראשון נראה מופרך.
לא אתפלא כלל,
אם המערכה נגד המקווה ריין מתוזמנת יזומה וממומנת ע"י גוף כלכלי, לדוגמה, הגוף שהקים את העב''מ המכונה ''מסורת השמיטה'', והא בהא תליין!
מכתב רבני בני ברק - מקוה ריין.png
רוץ בקש מחילה
לרגע לא הטלתי דופי ברבני מסורת השמיטה, אלא בגוף שעומד מאחורי זה, שאני עדיין לא יודע מי הוא, וייתכן גם מצב שהרבנים 'שלו' הפתיעו אותו,
בכל מקרה לא קבעתי דברולא רמזתי על איזו ידיעה מסתורית, אלא זרקתי לאוויר אופציה רחוקה ומוגזמת בכוונת מכוון, כדי שהקוראים יבינו שגם דבר רחוק כזה, ייתכן.
רוב???ידידיה אמר:נכון. אבל מצד שני ידוע לי שהרב יואל שילה מסכים עם עמדת האוסרים לגבי התקרובת, בסתר כמובן.יואל שילה אמר:מה שהכותב הנכבד לעיל הזכיר שני בתי דינים - ידוע לי שכמעט כל הדיינים בבתי דינים אלו מסכימים עם עמדתי לגבי התקרובת, בסתר כמובן
שוחחתי או התכתבתי [אני או חברי] עם רבים מהם...
בקיצור: המציאות היא שחלק גדול מהנ"ל, אם לא רוב, הביעו דעתם לחשוש לאסור, זה אולי לא טוב ואולי הם טועים [וכן דעת רבותי], אבל קצת מגוחך להתכחש לזה. אבל באמת אין כאן מקומו.
בקשר לקברים, אני עומד על שלי בכל תוקף, וכבר נכב''ב.אבי חי אמר:הפועל והמנהל הוא נטו לש"ש. אפשר לחלוק עליהם בהלכה, אולי אפי' בדרכי בירור המציאות, אבל להאשים במערכה לשם קיום וכיו"ב זו פשוט טעות
אינני יודע!חלק א׳ ממעל אמר:"הגוף שעומד מאחורי זה"אמונת אומן אמר:חלק א׳ ממעל אמר:הנה דעת רבני מסורת השמיטה
מכתב רבני בני ברק - מקוה ריין.png
רוץ בקש מחילה
לרגע לא הטלתי דופי ברבני מסורת השמיטה, אלא בגוף שעומד מאחורי זה, שאני עדיין לא יודע מי הוא, וייתכן גם מצב שהרבנים 'שלו' הפתיעו אותו,
בכל מקרה לא קבעתי דברולא רמזתי על איזו ידיעה מסתורית, אלא זרקתי לאוויר אופציה רחוקה ומוגזמת בכוונת מכוון, כדי שהקוראים יבינו שגם דבר רחוק כזה, ייתכן.
עורבא פרח והוצאת שם רע
אין דבר כזה ולא היה
מדובר בכשרות רבני העיר ב"ב, והיינו גימיק שיווקי בעלמא
ותו לא מידי
ידידיה אמר:נכון. אבל מצד שני ידוע לי שהרב יואל שילה מסכים עם עמדת האוסרים לגבי התקרובת, בסתר כמובן.יואל שילה אמר:מה שהכותב הנכבד לעיל הזכיר שני בתי דינים - ידוע לי שכמעט כל הדיינים בבתי דינים אלו מסכימים עם עמדתי לגבי התקרובת, בסתר כמובן
שוחחתי או התכתבתי [אני או חברי] עם רבים מהם...
בקיצור: המציאות היא שחלק גדול מהנ"ל, אם לא רוב, הביעו דעתם לחשוש לאסור, זה אולי לא טוב ואולי הם טועים [וכן דעת רבותי], אבל קצת מגוחך להתכחש לזה. אבל באמת אין כאן מקומו.
להסתתר?אמונת אומן אמר:אינני יודע!חלק א׳ ממעל אמר:"הגוף שעומד מאחורי זה"אמונת אומן אמר:לרגע לא הטלתי דופי ברבני מסורת השמיטה, אלא בגוף שעומד מאחורי זה, שאני עדיין לא יודע מי הוא, וייתכן גם מצב שהרבנים 'שלו' הפתיעו אותו,
בכל מקרה לא קבעתי דברולא רמזתי על איזו ידיעה מסתורית, אלא זרקתי לאוויר אופציה רחוקה ומוגזמת בכוונת מכוון, כדי שהקוראים יבינו שגם דבר רחוק כזה, ייתכן.
עורבא פרח והוצאת שם רע
אין דבר כזה ולא היה
מדובר בכשרות רבני העיר ב"ב, והיינו גימיק שיווקי בעלמא
ותו לא מידי
ואם רבני ב"ב נזקקים להסתתר מאחורי גימיק שיווקי, לא עלי תלונותיך.
אמונת אומן אמר:אני רואה את עצמי פטור מלחשוש לחששות שמפיצים גופים בעלי אג'נדה,
והם בהחלט בגדר זה.
אבי חי אמר:והטעות הזו עלולה לעלות ביוקר לטועה, ולאלו שדבריו הטעו אותם.
אינו שייך כלל וכלל,פרלמן משה אמר:מש"כ מע"כ מובן ויפה, ברם, ולאו ק"ו הוא? אם המשכת המים לחוד נאסר הוייתו ע"י אדם, ק"ו אם יצירת המים עצמו נעשה בידי אדם.יואל שילה אמר:יש לעיין האם ניתן להכניס את הנדו"ד לתחום פסול דהוויתו בידי אדם
שהרי מקור הפסול הוא מהפסוק 'אך מעיין... יהיה טהור' ודרשו חז"ל שהווית המקוה תהיה בטהרה
וישנם כמה חילוקים כין הוויתו בידי מק"ט ובין הוויתו בידי אדם, כפי שביאר החזו"א
ומ"מ הנידון הוא של אופן הכנסת המים למקוה, שכניסת המים צריכה להיות ללא הטיית אדם או הטיית דבר המק"ט
בהנחה שהאדם פעל משהו באופן יצירת המים - לכאורה אין זה שייך למחלקת 'הוויתו' שהוא לא פסול במים אלא באופן כניסתם למקוה, אלא למחלקת 'מים'.
כלומר, אם יש איזה פגם במה שהאדם התערב ביצירת המים - הרי זה לכאורה שייך לפסול ב'מים' ולא לפסול באופן עשיית המקוה, שהרי למקוה המים נכנסו באופן טבעי לחלוטין.
פסול של 'מים' מיוצג בגמ' בסוגיית נתן ונטל - שכשר עד רובו, שלרוב הראשונים מיירי במי פירות ולא במים פסולים
בפסול הוייתו בידי אדם - יש צד לפסול בג' לוגין, אך כמש"כ לעיל - לכאורה זה לא הנושא שלנו.
וממילא אם אין כאן רוב - אין בכלל על מה לדון.
וכ"ש אם בכלל לא השתנה שם המים, כפי שמסתבר מאד - בכלל של בכלל שאין מה לדון.
לטעון שאף ששם מים עליהם אבל זה עדיין שייך לפסול של הוויתו - נראה לי לחלוטין לא ממין הטענה
[יתכן שלעיל כתבתי אחרת, אך היה זה ללא מחשבה מספיקה, ועוד - כשכתבתי זאת היה זה כלפי הנידון האם תועיל השקה לאותם מים חדשים, ובזאת כתבתי שאם כבר דנים על פסול במים - זה יותר נראה שייך למחלקת פסול 'בידי אדם' מאשר לפסול 'מי פירות', ונמצא כעת שני דברים, אם בכלל דנים מה הפסול כאן, אם בכלל יש פסול: 'הוויתו' או 'לא מים' - זה נראה הרבה יותר שייך למי פירות מאשר להוויתו, שהרי איננו פסול באופן כניסת המים אלא באם זה בכלל מים, אך אם הנידון שלנו כבר שאכן הם 'מים פסולים' - בזאת נלענ"ד שזה הרבה יותר דומה ל'יצירתו בידי אדם' מאשר ל'מי פירות' - שהרי מים גמורים לפנינו, שאף שעברו פירוק בידי אדם, אבל יצירתם המחודשת למים היתה לחלוטין בהליך הטבעי הרגיל, וממילא פשוט שתועיל השקה. מבולבל מעט - יתכן]