עשה לך רב - האם יש לך רב מובהק? איך השגת רב שכזה? אני רוצה גם!

עד כמה יש לך רב מובהק?

  • יש לי רב מובהק - אני למדתי ממנו רוב חכמתי ויש לי גישה אליו מתי שאני צריך והוא עונה לי על שאלותי וכו

    קולות: 36 22.5%
  • יש לי כמה/אחד רבנים שמכירים אותי קצת ולמדתי מהם ואליהם אני פונה עם השאלות ההלכתיות וכו

    קולות: 37 23.1%
  • אין לי באמת רב שאני קרוב אליו והוא מכיר אותי טוב - אני מביא שאלותי לרבנים שאולי מכירים את השם שלי אב

    קולות: 87 54.4%

  • סה"כ בוחרים
    160

נחלי מים

משתמש ותיק
אני מחפש לעצמי רב מובהק וזה מאוד חשוב לי - אבל אני צריך רב בעל שיעור קומה שגם יש לו את הזמן/סבלנות ללמד אותי וזה מאוד קשה כי יש לי המון שאלות ואינני הטיפוס שמעז לשאול ולהתווכח ולהמשיך עד שינוח דעתי. אני אפילו חשבתי לאחרונה לשלם לרב על זמנו כדי שיהיה לי רב מובהק.

מה עושים חו"ר הפורום בעניין זה?

אם זכיתם לרב מובהק - איך זה קרה? כמה זמן אתה לומד עם הרב וכו?
 

לביא

משתמש ותיק
השאלה הוא מה גדר רב מובהק בשבילך -
רב שילמד אותך איך ללמוד.
רב שילמד אותך את הדינים הנצרכים.
או רב שאתה צריך לשאול אותו שאלות.

לי אישית יש רב שאני פשוט מתקשר אליו בעניין שאני צריך לו תשובה בכמה דקות, אך לא בהכרח שממנו למדתי את כל חכמתי. ולחלופין יש לי רב בענייני הנהגה, רב אחר בענייני הלכה חשובים, רב אחר בדיני נדה/מראות. ובמקרים מאד חשובים שעשויים להכריע יש לי רב עבור זה ג״כ.
כך שלמעשה יש לי יותר מרב אחד שאני שואל שאלות,
וכן כולם הולכים באותו קו הלכה והשקפה שאני הולך בו, או יותר נכון בו הדריכו אותי, כך שאין בזה שום בעיה בכלל.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
(אני מנצל אשכול זה בשביל להעיר על דבר חשוב מאוד, אני אישית אוהב לגוון בתפילות ערב שבת ואני הולך להרבה בתי כנסת דהיינו כשאני מתארח בעיר אחרת אני בכל פעם הולך לבית כנסת שלא הייתי בו בעבר, כדי לראות את מנהגי כלל עם ישראל, ושמתי לב שלא ראי כלל בית כנסת שיש לו רב כבית כנסת שאין לו רב, וכן לא ראי בית כנסת שיש לו רב והרב לא מוסר שיעור או דרשה בערב שבת כראי בית כנסת שהרב דורש בו, ועל כן רציתי לעורר דבר זה שמי שמתפלל בבית כנסת שאין בו רב לבית הכנסת, שינסה להשתדל אצל הגבאים והאחראים שימנו רב לבית הכנסת, עדיף כמה שיותר מבוגר בשנים וכמה שיותר צעיר מבחינת בריאות הגוף, כי זה פשוט שמים וארץ אם יש רב או אין רב, ואיני מבין למה מתעצלים בדבר כזה חשוב העומד ברומו של עולם, ובדרך כלל קהילה שמכבדת עצמה לא מניחה את הבית כנסת בלא רב.
וראוי גם שימסור שיעור הלכתי עמוק והתווכחו עמו בני הבית כנסת, ואין לך מוסר יותר גדול לנערים בני הישיבות יותר מלראות גדולי תורה מתנצחים בדברי תורה).
 

נחלי מים

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
(אני מנצל אשכול זה בשביל להעיר על דבר חשוב מאוד, אני אישית אוהב לגוון בתפילות ערב שבת ואני הולך להרבה בתי כנסת דהיינו כשאני מתארח בעיר אחרת אני בכל פעם הולך לבית כנסת שלא הייתי בו בעבר, כדי לראות את מנהגי כלל עם ישראל, ושמתי לב שלא ראי כלל בית כנסת שיש לו רב כבית כנסת שאין לו רב, וכן לא ראי בית כנסת שיש לו רב והרב לא מוסר שיעור או דרשה בערב שבת כראי בית כנסת שהרב דורש בו, ועל כן רציתי לעורר דבר זה שמי שמתפלל בבית כנסת שאין בו רב לבית הכנסת, שינסה להשתדל אצל הגבאים והאחראים שימנו רב לבית הכנסת, עדיף כמה שיותר מבוגר בשנים וכמה שיותר צעיר מבחינת בריאות הגוף, כי זה פשוט שמים וארץ אם יש רב או אין רב, ואיני מבין למה מתעצלים בדבר כזה חשוב העומד ברומו של עולם, ובדרך כלל קהילה שמכבדת עצמה לא מניחה את הבית כנסת בלא רב.
וראוי גם שימסור שיעור הלכתי עמוק והתווכחו עמו בני הבית כנסת, ואין לך מוסר יותר גדול לנערים בני הישיבות יותר מלראות גדולי תורה מתנצחים בדברי תורה).
 אני מקווה שאין כוונתך ב'עמוק' ללומדעס. ההרגשה שלי היא ששיעורים אלו מקומם בבית המדרש של ישיבה או כולל אך לא בשיעור של הרב לקהל הנרחב. אז הוא צריך פשוט ללמד אותם הלכה בבקיאות ולעורר על פרצות ולא להראות את גודל כשרונו בלומדעס (וכידוע ללומדעס אין קשר להלכה - ושמתי לב שאנשים משתמשים בלומדעס בנוגע להלכה רק כשרוצים להתחמק ממסקנות שהם לא אוהבים... (ידוע לי שיתקפו אותי וחוזרני בי מעתה אין לי ענין להתווכח.).
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
(אני מנצל אשכול זה בשביל להעיר על דבר חשוב מאוד, אני אישית אוהב לגוון בתפילות ערב שבת ואני הולך להרבה בתי כנסת דהיינו כשאני מתארח בעיר אחרת אני בכל פעם הולך לבית כנסת שלא הייתי בו בעבר, כדי לראות את מנהגי כלל עם ישראל, ושמתי לב שלא ראי כלל בית כנסת שיש לו רב כבית כנסת שאין לו רב, וכן לא ראי בית כנסת שיש לו רב והרב לא מוסר שיעור או דרשה בערב שבת כראי בית כנסת שהרב דורש בו, ועל כן רציתי לעורר דבר זה שמי שמתפלל בבית כנסת שאין בו רב לבית הכנסת, שינסה להשתדל אצל הגבאים והאחראים שימנו רב לבית הכנסת, עדיף כמה שיותר מבוגר בשנים וכמה שיותר צעיר מבחינת בריאות הגוף, כי זה פשוט שמים וארץ אם יש רב או אין רב, ואיני מבין למה מתעצלים בדבר כזה חשוב העומד ברומו של עולם, ובדרך כלל קהילה שמכבדת עצמה לא מניחה את הבית כנסת בלא רב.
וראוי גם שימסור שיעור הלכתי עמוק והתווכחו עמו בני הבית כנסת, ואין לך מוסר יותר גדול לנערים בני הישיבות יותר מלראות גדולי תורה מתנצחים בדברי תורה).
 אני מקווה שאין כוונתך ב'עמוק' ללומדעס. ההרגשה שלי היא ששיעורים אלו מקומם בבית המדרש של ישיבה או כולל אך לא בשיעור של הרב לקהל הנרחב. אז הוא צריך פשוט ללמד אותם הלכה בבקיאות ולעורר על פרצות ולא להראות את גודל כשרונו בלומדעס (וכידוע ללומדעס אין קשר להלכה - ושמתי לב שאנשים משתמשים בלומדעס בנוגע להלכה רק כשרוצים להתחמק ממסקנות שהם לא אוהבים... (ידוע לי שיתקפו אותי וחוזרני בי מעתה אין לי ענין להתווכח.).
ב' גווני לומדע'ס, א' ישיבתית של רמי''ם שאינם מוגדרים כת''ח באמת ואין להם יד ושם בהלכה, ב' של ת''ח רציניים כגון הגר''א גניחובסקי והחזו''א ומג''א וכן יש עמקות גדולה מאוד במשנ''ב אלא שהיא לא מפורשת במשנ''ב אלא היא מתחת הדברים, וזה צריך גאונות גדולה ועמקנות אדירה, והיא נצרכת בכל הלכה והלכה שאינה מפורשת להדיא בפוסקים, וללמד הלכה בבקיאות ולגדור פירצות צריך כשהציבור עממי אבל בציבור ת''ח צריך שיעור הלכתי עמוק שעל ידו לומדים איך לומדים הלכה, וכל רב יעשה כפי צאן מרעיתו.
 
 

תולעת ספרים

משתמש ותיק
לי מפריע ענין דומה:
אני שומע מאברכים רבים שאין להם קו הלכתי, או פוסק שעל פיו הם הולכים. כשאני שואל אותם מה הם עושים כשמתעוררת להם שאלה בהלכות שבת, הם אומרים: אני שואל את אבא שלי. ואם אבא שלך לא על ידך? -אני פותח אורחות שבת. ואם האורחות שבת מביא כמה דעות? -אני עושה לפי הענין. וכשאני שואל אותו מה זה 'לפי הענין', הוא עונה תלוי, אם יש צורך אני מקל, אם זה בשביל האשה / הילד אני מקל, וכדומה. שאלתי כמה וכמה אברכים כאלה מה אכפת לך לקחת פוסק אחד שאתה נוהג על פיו בהכל חזו"א / רשז"א / הרב אלישיב וכו', ומאף אחד לא קיבלתי תשובה ברורה [כנראה הסיבה שהם משריינים לעצמם את האפשרות 'להקל לפי הענין'].
אינני יודע איזה רב מגבה כזו התנהגות, חז"ל קבעו עשה לך רב והסתלק מן הספק, ובלי רב ברור בכלל צריך להחמיר בשל תורה, כמבואר בחזו"א יו"ד קנ.
גם הקטע הזה של 'אני שואל את אבא שלי' כזה מטופש, כאילו שאבא שלו הוא הפוסק, הרי אבא שלו אימץ רב, ולפיו הוא הולך, אז תאמץ גם אתה רב, ושלום על ישראל [או שאבא שלו בעצמו לא יודע כל פעם מה לעשות, רק איך מיין 'לפי הענין' כל פעם משהו אחר].
לצערי נראה לי שמדובר ברדידות נוראה. ודי בזה.
 

במבי

משתמש ותיק
זה תלוי גם במנטליות האדם ובמקום המגורים ולדוגמא בעיר חרדית מעצם ריבוי האברכים יותר מורכב שתהיה היכרות די אישית של הרב עם האברך ובעיר חילונית יש יותר סיכוי שהרב יכיר יותר טוב את האברך על אף שאינו בולט
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
אני מחפש לעצמי רב מובהק וזה מאוד חשוב לי - אבל אני צריך רב בעל שיעור קומה שגם יש לו את הזמן/סבלנות ללמד אותי וזה מאוד קשה כי יש לי המון שאלות ואינני הטיפוס שמעז לשאול ולהתווכח ולהמשיך עד שינוח דעתי. אני אפילו חשבתי לאחרונה לשלם לרב על זמנו כדי שיהיה לי רב מובהק.

מה עושים חו"ר הפורום בעניין זה?

אם זכיתם לרב מובהק - איך זה קרה? כמה זמן אתה לומד עם הרב וכו?
יש לי רב שאני שואל אותו בענייני הלכה כלליים, בפרט בענייני שבת ונדה.
יש רב אחר שאני כפוף לפסקיו ודעותיו בענייני כשרות (ונימוקי עמי).
יש לי רב (משפיע חסידי) שאני מתייעץ איתו בענייני הנהגה, ומהלכים כלליים בחיים.

מאף אחד מהם לא קיבלתי את רוב חכמתי. ותמוה לי מה שהצביעו כמו"כ שקיבלו רוב חכמתם מרב אחד, כיצד זה קורה בדורינו?
כיום רוב החכמה נלמדת בספרים. וגם שיטת ההבנה והלימוד, מקבלים מכמו"כ מלמדים, רבנים, ראשי ישיבות, מהאבא וכד'.


 
 

נחלי מים

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
נחלי מים אמר:
אני מחפש לעצמי רב מובהק וזה מאוד חשוב לי - אבל אני צריך רב בעל שיעור קומה שגם יש לו את הזמן/סבלנות ללמד אותי וזה מאוד קשה כי יש לי המון שאלות ואינני הטיפוס שמעז לשאול ולהתווכח ולהמשיך עד שינוח דעתי. אני אפילו חשבתי לאחרונה לשלם לרב על זמנו כדי שיהיה לי רב מובהק.

מה עושים חו"ר הפורום בעניין זה?

אם זכיתם לרב מובהק - איך זה קרה? כמה זמן אתה לומד עם הרב וכו?
יש לי רב שאני שואל אותו בענייני הלכה כלליים, בפרט בענייני שבת ונדה.
יש רב אחר שאני כפוף לפסקיו ודעותיו בענייני כשרות (ונימוקי עמי).
יש לי רב (משפיע חסידי) שאני מתייעץ איתו בענייני הנהגה, ומהלכים כלליים בחיים.
אבל אין לך רב שהוא באמת רבך. אתה בלי דרך אמיתי כמוני...

איכה ישבה בדד...
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
אבל אין לך רב שהוא באמת רבך. אתה בלי דרך אמיתי כמוני...

איכה ישבה בדד...
מבחינת דרך, אני הולך (משתדל עכ"פ) בשיטת חסידות חב"ד (הן במנהגים המעשיים והו בהשקפת העולם ושיטת עבודת ה')
 
 

נחלי מים

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
נחלי מים אמר:
חייל של הרבי אמר:
אבל אין לך רב שהוא באמת רבך. אתה בלי דרך אמיתי כמוני...

איכה ישבה בדד...
מבחינת דרך, אני הולך (משתדל עכ"פ) בשיטת חסידות חב"ד (הן במנהגים המעשיים והו בהשקפת העולם ושיטת עבודת ה')
אני חשבתי גם לקחת רב גדול שנפטר ושכתב על כל חלקי התורה וללכת אחריו - הבעיה היא מה עושים מתי שהוא לא התייחס לשאלה...
 

לביא

משתמש ותיק
תולעת ספרים אמר:
לי מפריע ענין דומה:
אני שומע מאברכים רבים שאין להם קו הלכתי, או פוסק שעל פיו הם הולכים. כשאני שואל אותם מה הם עושים כשמתעוררת להם שאלה בהלכות שבת, הם אומרים: אני שואל את אבא שלי. ואם אבא שלך לא על ידך? -אני פותח אורחות שבת. ואם האורחות שבת מביא כמה דעות? -אני עושה לפי הענין. וכשאני שואל אותו מה זה 'לפי הענין', הוא עונה תלוי, אם יש צורך אני מקל, אם זה בשביל האשה / הילד אני מקל, וכדומה. שאלתי כמה וכמה אברכים כאלה מה אכפת לך לקחת פוסק אחד שאתה נוהג על פיו בהכל חזו"א / רשז"א / הרב אלישיב וכו', ומאף אחד לא קיבלתי תשובה ברורה [כנראה הסיבה שהם משריינים לעצמם את האפשרות 'להקל לפי הענין'].
אינני יודע איזה רב מגבה כזו התנהגות, חז"ל קבעו עשה לך רב והסתלק מן הספק, ובלי רב ברור בכלל צריך להחמיר בשל תורה, כמבואר בחזו"א יו"ד קנ.
גם הקטע הזה של 'אני שואל את אבא שלי' כזה מטופש, כאילו שאבא שלו הוא הפוסק, הרי אבא שלו אימץ רב, ולפיו הוא הולך, אז תאמץ גם אתה רב, ושלום על ישראל [או שאבא שלו בעצמו לא יודע כל פעם מה לעשות, רק איך מיין 'לפי הענין' כל פעם משהו אחר].
לצערי נראה לי שמדובר ברדידות נוראה. ודי בזה.
ורוב הסיכויים שאברכים כאלו מחללי שבתות ומועדים.
עשה לך רב זה לא המלצה בעלמא.
 

לביא

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
אבל אין לך רב שהוא באמת רבך. אתה בלי דרך אמיתי כמוני...
ההבדלים בין אדם שיש לו רב שהוא מתייעץ עמו, לאחד שעם לא, הוא רחוק שמיים וארץ.
וכפי שכבר העירו לנכון, אין היום רב שיכול להיות גדר ״רבו״ כמו בגמרא.
 

לביא

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
אני חשבתי גם לקחת רב גדול שנפטר ושכתב על כל חלקי התורה וללכת אחריו - הבעיה היא מה עושים מתי שהוא לא התייחס לשאלה...
בזה צריך זהירות גדולה.
וכבר קרה לי שאני (שהולך על פי פסקי מרן הגר״ע) נתקלתי במחלוקת בהבנה בפסקים עצמם, וכל דבר אדם צריך לעשות שאלת רב.
זה לא המלצה, זה חובה.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
חייל של הרבי אמר:
אני חשבתי גם לקחת רב גדול שנפטר ושכתב על כל חלקי התורה וללכת אחריו - הבעיה היא מה עושים מתי שהוא לא התייחס לשאלה...


אדמה"ז כותב בהקדמתו לתניא -
"אין הזמן גרמא עוד להשיב לכל אחד ואחד על שאלתו בפרטות וגם השכחה מצויה על כן רשמתי כל התשובות על כל השאלות למשמרת לאות להיות לכל אחד וא' לזכרון בין עיניו ולא ידחוק עוד ליכנס לדבר עמי ביחידות כי בהן ימצא מרגוע לנפשו ועצה נכונה לכל דבר הקשה עליו בעבודת ה'"
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
תולעת ספרים אמר:
לי מפריע ענין דומה:
אני שומע מאברכים רבים שאין להם קו הלכתי, או פוסק שעל פיו הם הולכים. כשאני שואל אותם מה הם עושים כשמתעוררת להם שאלה בהלכות שבת, הם אומרים: אני שואל את אבא שלי. ואם אבא שלך לא על ידך? -אני פותח אורחות שבת. ואם האורחות שבת מביא כמה דעות? -אני עושה לפי הענין. וכשאני שואל אותו מה זה 'לפי הענין', הוא עונה תלוי, אם יש צורך אני מקל, אם זה בשביל האשה / הילד אני מקל, וכדומה. שאלתי כמה וכמה אברכים כאלה מה אכפת לך לקחת פוסק אחד שאתה נוהג על פיו בהכל חזו"א / רשז"א / הרב אלישיב וכו', ומאף אחד לא קיבלתי תשובה ברורה [כנראה הסיבה שהם משריינים לעצמם את האפשרות 'להקל לפי הענין'].
אינני יודע איזה רב מגבה כזו התנהגות, חז"ל קבעו עשה לך רב והסתלק מן הספק, ובלי רב ברור בכלל צריך להחמיר בשל תורה, כמבואר בחזו"א יו"ד קנ.
גם הקטע הזה של 'אני שואל את אבא שלי' כזה מטופש, כאילו שאבא שלו הוא הפוסק, הרי אבא שלו אימץ רב, ולפיו הוא הולך, אז תאמץ גם אתה רב, ושלום על ישראל [או שאבא שלו בעצמו לא יודע כל פעם מה לעשות, רק איך מיין 'לפי הענין' כל פעם משהו אחר].
לצערי נראה לי שמדובר ברדידות נוראה. ודי בזה.
שמעתי שכדי ללכת אחרי דיני הספקות צריך להיות בקיאים גדולים מאוד (גם בכל דיני הספקות עם כל הפרטים בש"ך, וגם בשאר התורה כדי לא להיכשל ב"תרתי דסתרן"), ומי שאינו בקיא כל כך אין לו דרך אחרת מלבד לעשות לעצמו רב.
 

אורח 2

משתמש רגיל
גם אני שואף מאד שיהיה לי רב.
אם יתנו פה עצה טובה - אשמח עליה כמוצא שלל רב.

בינתיים אני משתמש בספרי מלקטים, ומשתדל להבין הכל מההתחלה ממש (כל ההשתלשלות מסוגיית הגמ' הב"י (שבדרך כלל מביא את הראשונים העיקריים) השו"ע הנו"כ עד המ"ב). 
אבל הצורך שלי ברב הוא לא רק לפתור את הבעיה הספציפית שאיתה אני מתמודד או שילמדני איך ללמוד, זה בכלל לתת תוקף חוזק ובהירות בכל הסברות והידיעות שיש לי.

כיון שזהו הצורך, כל רב שהוא יותר גדול ממני אבל לא יספק לי את ההרגשה הבטוחה, עדיין כביכול איננו שווה בעיניי. מרגיש לי שפה שורש הטעות באי מציאת הרב אבל עדיין לא משוחרר מזה. (עוד נקודה שנכונה לפחות אצלי. יש לאדם אכזבה מעצמו והוא נתלה באופציה שאילו היה לו רב הכל היה בסדר. לא בטוח שזה נכון).
    
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
תולעת ספרים אמר:
לי מפריע ענין דומה:
אני שומע מאברכים רבים שאין להם קו הלכתי, או פוסק שעל פיו הם הולכים. כשאני שואל אותם מה הם עושים כשמתעוררת להם שאלה בהלכות שבת, הם אומרים: אני שואל את אבא שלי. ואם אבא שלך לא על ידך? -אני פותח אורחות שבת. ואם האורחות שבת מביא כמה דעות? -אני עושה לפי הענין. וכשאני שואל אותו מה זה 'לפי הענין', הוא עונה תלוי, אם יש צורך אני מקל, אם זה בשביל האשה / הילד אני מקל, וכדומה. שאלתי כמה וכמה אברכים כאלה מה אכפת לך לקחת פוסק אחד שאתה נוהג על פיו בהכל חזו"א / רשז"א / הרב אלישיב וכו', ומאף אחד לא קיבלתי תשובה ברורה [כנראה הסיבה שהם משריינים לעצמם את האפשרות 'להקל לפי הענין'].
אינני יודע איזה רב מגבה כזו התנהגות, חז"ל קבעו עשה לך רב והסתלק מן הספק, ובלי רב ברור בכלל צריך להחמיר בשל תורה, כמבואר בחזו"א יו"ד קנ.
גם הקטע הזה של 'אני שואל את אבא שלי' כזה מטופש, כאילו שאבא שלו הוא הפוסק, הרי אבא שלו אימץ רב, ולפיו הוא הולך, אז תאמץ גם אתה רב, ושלום על ישראל [או שאבא שלו בעצמו לא יודע כל פעם מה לעשות, רק איך מיין 'לפי הענין' כל פעם משהו אחר].
לצערי נראה לי שמדובר ברדידות נוראה. ודי בזה.
אם אתה מכיר רב בלי ציבור אני מסכים לעשות חסד ולאמץ אותו.
מה העניין לחתום הוראת קבע אצל רב יחידי גדול ככל שיהיה.
אדרבה ההלכה מתבררת מן הויכוחים והמחלוקות בבית המדרש.

ומי לנו גדולים מענקי עמנו ראשונים כמלאכים שלמרות כל גדולתם אין הלכה כאחד מהם בכל מקום.

אני כן מסכים שצריך לתפוס דרך. לנהוג כשיטת פסיקה מסויימת. כדי להיות עם קו אחיד וברור בחיים. ולמעט הספיקות. אבל מדוע שיהיה לי מספר טלפון אחד שאליו אתקשר בכל פעם?!
 
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
(אני מנצל אשכול זה בשביל להעיר על דבר חשוב מאוד, אני אישית אוהב לגוון בתפילות ערב שבת ואני הולך להרבה בתי כנסת דהיינו כשאני מתארח בעיר אחרת אני בכל פעם הולך לבית כנסת שלא הייתי בו בעבר, כדי לראות את מנהגי כלל עם ישראל, ושמתי לב שלא ראי כלל בית כנסת שיש לו רב כבית כנסת שאין לו רב, וכן לא ראי בית כנסת שיש לו רב והרב לא מוסר שיעור או דרשה בערב שבת כראי בית כנסת שהרב דורש בו, ועל כן רציתי לעורר דבר זה שמי שמתפלל בבית כנסת שאין בו רב לבית הכנסת, שינסה להשתדל אצל הגבאים והאחראים שימנו רב לבית הכנסת, עדיף כמה שיותר מבוגר בשנים וכמה שיותר צעיר מבחינת בריאות הגוף, כי זה פשוט שמים וארץ אם יש רב או אין רב, ואיני מבין למה מתעצלים בדבר כזה חשוב העומד ברומו של עולם, ובדרך כלל קהילה שמכבדת עצמה לא מניחה את הבית כנסת בלא רב.
וראוי גם שימסור שיעור הלכתי עמוק והתווכחו עמו בני הבית כנסת, ואין לך מוסר יותר גדול לנערים בני הישיבות יותר מלראות גדולי תורה מתנצחים בדברי תורה).
 אני מקווה שאין כוונתך ב'עמוק' ללומדעס. ההרגשה שלי היא ששיעורים אלו מקומם בבית המדרש של ישיבה או כולל אך לא בשיעור של הרב לקהל הנרחב. אז הוא צריך פשוט ללמד אותם הלכה בבקיאות ולעורר על פרצות ולא להראות את גודל כשרונו בלומדעס (וכידוע ללומדעס אין קשר להלכה - ושמתי לב שאנשים משתמשים בלומדעס בנוגע להלכה רק כשרוצים להתחמק ממסקנות שהם לא אוהבים... (ידוע לי שיתקפו אותי וחוזרני בי מעתה אין לי ענין להתווכח.).
גם אם אין לך כח להתווכח, זה אינו פוטר אותי מלומר את האמת.
חס ושלום מלומר כך, גם אם ישנם כאלה אשר הלומדעס' שלהם אינה ישרה, זה לא הופך את כל המושג לומדעס' לדבר עקום. מי לנו כהקצוה"ח הנתיה"מ התומים השער המשפט ועוד רבים רבים מגדולי הפוסקים, שמוציאים הלכות מסברות למדניות ועמוקות. איני מדבר על הגרש"ש שספר שערי יושר שלו הוא כולו הלכה למעשה.
זה נכון שצריכים לדעת שאין לנו היום לסמוך על סברות כרסינו, אבל זה לא אומר שאין שום טעם בדרך הלומדעס'. מה גם שאף אחד לא ביקש שבשיעור ייאמרו הסברות של הרב, אלא שיביא את סברות הפוסקים הלמדניות.
חבל מאוד שישנם כאלה, שבגלל תופעה של אנשים שהלומדעס' אצלם היא עקומה, שמוצאים שם רע על כל המושג 'הבנה' בתוה"ק, ואינם זוכים להנות ממתיקות התורה ומסיפוק אדיר בלימודם.
 

משולש

משתמש ותיק
אין מצב שאדם ילמד רוב חכמתו מאדם אחד.
אולי בעל'בת ששומע שיעור דף היומי במשך עשרות שנים עם הלכות יומיות אז המג"ש נחשב רבו מובהק. אבל ברוב המקרים הוא בכלל לא פוסק הלכה.
לכן בפסק הכי טוב ללכת למומחים ולא לעשות רב אחד על כל השאלות. (או לעשות לך רב אחד שהוא יעשה את עבודת הבירור אצל המומחים).
לא יתכן שאותו רב יהיה מומחה גם בהלכות נדה וגם בהלכות שבת וגם בתולעים וגם בכל המצוות התלויות בארץ וגם בהלכות גזל ונזיקין וחו"מ לכל פרטיהם המעשיים בימינו וגם בכל העדכונים של השעטנז ובהלכות סת"ם וכו' וכו' עד אין סוף.

לכן לדוגמא בענייני תולעים הפוסק שלי יהיה הרב ויא (בעיקר בספר שלו, להשיג אותו בטלפון זה קצת קשה) ובענייני מקררים בשבת את הרב בייפוס ממשמרת השבת, ובעניינים אחרים כל אחד לפי עניינו איך שאני יודע שאותו רב ידוע לרבים שבירר את העניין.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
משולש אמר:
לכן לדוגמא בענייני תולעים הפוסק שלי יהיה הרב ויא (בעיקר בספר שלו, להשיג אותו בטלפון זה קצת קשה) ובענייני מקררים בשבת את הרב בייפוס ממשמרת השבת, ובעניינים אחרים כל אחד לפי עניינו איך שאני יודע שאותו רב ידוע לרבים שבירר את העניין.
אני חייב להעיר ששמעתי שיעורים מראשי משמרת השבת וראשי המקוואות בבני ברק וראשי העירוב וכו', ונוכחתי דאדרבה זה שהם אחראים אין זה הופך אותם למספר אחד בתחום, דהיינו בחלק המציאותי הם מספר אחד אבל בחלק ההלכתי בדרך כלל אינם מבינים לעומק והם רק יודעים לומר מה אמרו גדולי הדור בדבר פלוני או אלמוני, וכל חשש בעלמא באיסור דרבנן נהפך אצלם לדבר חמור כאילו היה כרת, אבל ת''ח מובהק שלא מיוחד דוקא בנושא זה אלא הוא כללי יותר מבין בחלק ההלכתי יותר מהם, ודי בזה. (איני מדבר על אדם ספציפי אלא על העיקרון).
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
וכידוע ללומדעס אין קשר להלכה 

מרן החזון יחזקאל זיע"א היה בוחן לפני סמיכה על קטע בחידושי הגר"ח מבריסק כי אמר אם אתה בא להיבחן ברור שלמדת מה שכתוב, השאלה אם אתה יודע לדמות מילתא למילתא, ולדעת את עומק ושורשי הדברים.


גם נודע מאד המעשה עם הגר"ח מבריסק שרב עיירה העיר לו שמבזבז את הזמן בלומדעס, והראה לו שהוא לא יודע איך לפסוק על שאלה פשוטה.
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
(אני מנצל אשכול זה בשביל להעיר על דבר חשוב מאוד, אני אישית אוהב לגוון בתפילות ערב שבת רציתי לעורר דבר זה שמי שמתפלל בבית כנסת שאין בו רב לבית הכנסת, שינסה להשתדל אצל הגבאים והאחראים שימנו רב לבית הכנסת, עדיף כמה שיותר מבוגר בשנים וכמה שיותר צעיר מבחינת בריאות הגוף, כי זה פשוט שמים וארץ אם יש רב או אין רב, ואיני מבין למה מתעצלים בדבר כזה חשוב העומד ברומו של עולם, 

א. כנראה כוונתו בליל שבת. ערב שבת [לדידן] הוא יום שישי.

ב. לבעה"ב אכן הדבר נחוץ, אך לבני תורה דעת רשכבה"ג מרן הגראי"ל זיע"א הייתה נגד, וכידוע שבבתי הכנסת של בוגרי אורחו"ת שיגעו אותו שרוצים רב, והיה אומר מה אתם צריכים גננת? 
 

לביא

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
מרן החזון יחזקאל זיע"א היה בוחן לפני סמיכה על קטע בחידושי הגר"ח מבריסק כי אמר אם אתה בא להיבחן ברור שלמדת מה שכתוב, השאלה אם אתה יודע לדמות מילתא למילתא, ולדעת את עומק ושורשי הדברים.


גם נודע מאד המעשה עם הגר"ח מבריסק שרב עיירה העיר לו שמבזבז את הזמן בלומדעס, והראה לו שהוא לא יודע איך לפסוק על שאלה פשוטה.
יש לומדעס, בו הרבה סברות עפות באוויר.
ויש לומדעס, בו לומדים את העניין לשורשם, כפי שכבודו אומר.
 

יקיר

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
ב. לבעה"ב אכן הדבר נחוץ, אך לבני תורה דעת רשכבה"ג מרן הגראי"ל זיע"א הייתה נגד, וכידוע שבבתי הכנסת של בוגרי אורחו"ת שיגעו אותו שרוצים רב, והיה אומר מה אתם צריכים גננת?
יש שתי עניינים ברב, הראשון הוא להורות את המעשה אשר יעשון
השו"ע פוסק באו"ח סי' נג סעי' כד, ציבור שצריכין לשכור רב וש"צ ואין בידם כדי שכר שניהם, אם הוא רב מובהק וגדול בתורה ובקי בהוראה הוא קודם.
כותב הביאור הלכה שם: ומזה יראה האדם גודל החיוב על כל עיר לשכור להם רב שיורה להם במצוות התורה ומשפטיה, איך להתנהג, ולא יהיו כעוורים המגששים האפילה, דאפי' אם עי"ז נדחית לגמרי מצוות תפילה אצלם, ג"כ החיוב הזה הוא קודם, ומזה ימלאו רתת ופחד איזה מהעיירות הנמצאים מחוץ למדינה, שאין להם רב ומו"צ בעירם, ועוון גדול הוא כמו שביארנו, וכו' הלא צריכין לאיש מו"צ שיורה להם דיני שבת ויו"ט, והל' פסח החמורה, ודיני טבילת מקוה, וכל פרטי הלכות נדה, ושאר דיני תורתינו הקדושה אשר יעשה אותם האדם וחי בהם.
ואת"ל שדברי הביאור הלכה אמורים רק לקהילות של בעלי בתים וכדו', מנסיוני האישי בקהילות רבות של בני תורה מופלגים עדיין ארעו מקרים של שאלות בהלכות שבת (לדוגמא חשמל שכבה בבית הכנסת (הגנרטור נפל) וכמה הורו היתר לעצמם להורות בפירוש לנכרי להדליק, והיה אוכל על הפלטה לקידוש) או שאלות בהלכות קריאת התורה (לדוגמא, במנחה בשבת קרא הקורא עוד פסוק לשני ונותרו לעולה הג' רק ב' פסוקים, והם דברים מפורשים בפוסקים), וכן הרבה כהנה וכהנה, שהאברכים ובני התורה לא מונחים באותה השעה בסוגיות ואינם יודעים כדת מה לעשות.
ובנוסף לזה יש גם את החלק השני, של 'גננת' כפי שכינו את זה קודם, ברור שבמצב שיש רב ואין בית הכנסת עיר שכולה ראשים, יש קו ברור, ולא שייכים ויכוחים בכל שני וחמישי, ובזה אין הבדל בין אברכים ובני תורה לבעלי בתים.
ובאזני שמעתי כמה פעמים ממרן הגריש"א זצוק"ל שהדבר הראשון שמוטל על קהילה חדשה זה למנות רב.
 

איפכאניק

משתמש רגיל
קדמא ואזלא אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
ב' גווני לומדע'ס, א' ישיבתית של רמי''ם שאינם מוגדרים כת''ח באמת ואין להם יד ושם בהלכה, ב' של ת''ח רציניים כגון הגר''א גניחובסקי והחזו''א ומג''א וכן יש עמקות גדולה מאוד במשנ''ב אלא שהיא לא מפורשת במשנ''ב אלא היא מתחת הדברים, וזה צריך גאונות גדולה ועמקנות אדירה, והיא נצרכת בכל הלכה והלכה שאינה מפורשת להדיא בפוסקים, וללמד הלכה בבקיאות ולגדור פירצות צריך כשהציבור עממי אבל בציבור ת''ח צריך שיעור הלכתי עמוק שעל ידו לומדים איך לומדים הלכה, וכל רב יעשה כפי צאן מרעיתו.

והרמב''ם
נראה שהשמיט את הרמב"ם כי זה סותר את התזה של "רמי"ם שאינם מוגדרים ת"ח".
שהרמב"ם בסה"מ כותב וז"ל עשה לך רב. ר"ל אפי' לא יהיה ראוי להיות לך לרב אבל שים אותו לך לרב עד שתדמה בו שהוא מלמד ויעלה בידך בעבור זה למוד החכמה כי אין למוד האדם מעצמו כלמודו מזולתו שהלמוד מעצמו טוב הוא אבל למודו מזולתו יתקיים בידו יותר והוא יותר מבואר אפי' היה כמוהו בחכמה או למטה הימנו וכן בארו בפירוש זאת המצוה
 

יקיר

משתמש ותיק
רק הבוקר נכחתי בבית הכנסת של בני תורה ללא רב ומורה, הש"צ סיים את ההקפות של ההושענות והתחיל מיד תתננו, ולא אמר את הפיוט כהושעת, אמנם בלבוש כתוב לומר זאת שם, אך מנין לו לאברך מופלג ככל שיהיה לדעת את דברי הלבוש.
אמנם לא בטוח שזה נפק"מ גדולה, אבל ככה"נ הש"צ הנ"ל לא יודע מה ההשפעה של האמירה במקום כזה או אחר, [גם אני לא].
 

קושטא

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
אני מחפש לעצמי רב מובהק וזה מאוד חשוב לי - אבל אני צריך רב בעל שיעור קומה שגם יש לו את הזמן/סבלנות ללמד אותי וזה מאוד קשה כי יש לי המון שאלות ואינני הטיפוס שמעז לשאול ולהתווכח ולהמשיך עד שינוח דעתי. אני אפילו חשבתי לאחרונה לשלם לרב על זמנו כדי שיהיה לי רב מובהק.

מה עושים חו"ר הפורום בעניין זה?

אם זכיתם לרב מובהק - איך זה קרה? כמה זמן אתה לומד עם הרב וכו?


אני שולל את המושג הזה רב ואין חיה כזאת כי אם לע''ה, אבל לת''ח וכל מי שיודע ללמוד ולהבין יודע בדיוק איך ללבן הלכה וכשהוא שואל יש בזה ב' ענינים  א' בנושא שהוא לא יודע בדיוק מה ההלכה ורוצה לדעת נתונים.. ב' לפעמים יש ספק בהבנה שבזה הוא מתייעץ עם רב או כל מי שמבין טוב
אבל ''פסק'' של רב בלי טעם ובלי הבנה זה נטו לע''ה, [ואצל הע''ה אני לא יודע איך הם ''בוחרים'' רב... בדר''כ זה לפי אמונותיהם ורצונותיהם...]

חוץ מזה יש רב המלמד אותו תורה דהיינו שהוא מקבל ממנו את דרך הלימוד ואת התורה, ואצל רוב הציבור היום אין כמעט כזה מושג,
אבל יש עדיין ציבור שכן מאמין ברב א' המעביר את התורה לדוג' הפלג הבריסקאי
 
 
חלק עליון תַחתִית