לבי במערב אמר:
היינו שמשחק שחמט אינו קבע?
אם זוהי כל ה'מחלוקת', מהו הטעם בלשונות החריפים דלעיל?...
בוא נעשה סדר בעניינים:
אמרו חכמים עשה הסוכה קבע ודירתך ארעי.
ממילא יוצא ג׳ חילוקים:
- אם לא שיניתי מהרגליי בימי החול לימי הסוכות, ואני עדיין משתמש בדירתי כקבע לכל ענייני (חוץ מעניין האכילה והשינה), בוודאי מבטל עשה. דוגמה: אם תמיד אני מנהל שיחותיי בסלון הבית, ובסוכות לא העברתי שיחותיי מהבית לסוכה, ביטלתי עשה.
נכון
- אם יזדמן לי עניין מחוץ לסוכה, או דבר שלא מצוי לי לעשות בדירה כהרגלי, לדוגמה: הזדמן לי לשוחח בתוך הבית ולא בסוכה, משחק שח-מט או כל משחק אחר, מתוך רגילות התחלתי ללמוד בבית, כיוון שהזדמן הדבר אך לא נעשה בדרך קביעות, בוודאי לא ביטלתי עשה אך הפסדתי אותה כמו בטלית, אך בכגון דא אמרו הפוסקים שיעביר שיחתו לסוכה ולא ימשיכה לבית בשביל שירוויח המצווה.
נכון פא''י.
- אם יש לי מניעה מסוימת לא לעשות אותו הדבר בסוכה, אע״פ שהדבר לא כתוב בפוסקים, כגון שיש לי רעש בסוכה לשוחח בה, או שכל המשפחה יושבת שם על הראש ואין ריכוז עכשיו בקריאת כל מיני דברים,
כל זה כתוב בפוסקים זה בכה וזה בכה, ובמילה אחת ''מצטער'' פטור מן הסוכה.
או לחלופין (דבר המצוי יחסית) שהסוכה נמצאת מחוץ לבניין ויש טורח עצום כל פעם ללכת לשבת בסוכה בשביל לעשות שיחות וכד׳, בכגון דא שום פוסק לא יגיד שהפסיד עשה, וייתכן שאף עשה לא ביטל, דהרי בדברים כאלו אפילו בביתו לפעמים לא עושה ולא מקרי שלא עושה סוכתו דירה.
מה שמקובל לעשות בחוץ, ייפטר. מה שלא מקובל - חייב. ובפשטות צריך מלכתחילה להשאר בסוכה כדי לעשות שם את מה שרגיל לעשות בבית וסוכתו היא ביתו כל שבעת הימים.
החילוק ה-ד׳ שלא קשור כאן לדיון הוא כשיש מניעה שכתובה בפוסקים, כגון שאני נמנע מלהכניס לסוכה שח-מט מחמת קדושת הסוכה,
ספק רב אם יש דעה כזו, ובודאי רוב הפוסקים אין סןברים כן , ויתירה מזאת מבואר בפמ"ג (משב"ז סק"א) בשם מהרי"ל, שיש ליזהר ביותר משחוק (כגון משחקי קוביא וכדו') בימי הסוכות, כי אם ישחק צריך להיות בסוכה ויתחלל עי"ז קדושת הסוכה.
או ענייני ביטול תורה כגון שלא יכול ללמוד בסוכה,
מפורש בגמרא ובכל הפוסקים
או (מעט חידוש שלי) שחם מאד בסוכה, ולכן נכנס לבית שיש בו מזגן בשביל לשוחח, בכגון דא פטור מהעשה.
זה ''חידוש'' של המשנה, מצטער פטור מן הסוכה
כעת בא @אמונת אומן לדייק מכל הפוסקים שכותבים את הדרגה ה-ב׳ שכתבתי, שיש בזה ביטול עשה ממש, ובוודאי שליתא כמו שהרביתי להקשות וכן אתה, ולזה החרפתי מילותיי. ודו״ק.
בקיצור, אתה מסכים דברי כמעט במלואן,
ועוררת מהומה על לא מאומה.
אך סוף סוף, הבאת להבהרת הדברים ע''י המהומה.
בסקר שבראש האשכול נמצא שמתוך 99 מצביעים, מעל 80 מקיימים את המצוה כהלכתה, ב''ה.