בפיוט אמיץ כוח

HaimL

משתמש ותיק
יְדִיד אֲתוּי עֵֽבֶר יִדַּעֲךָ בָּעוֹלָם.
יִחוּם זְקוּנָיו הֶעֱלָה לְךָ לְכָלִיל:
כְּשֶׂה תָּמִים בֻּחַר אִישׁ תָּם.
כְּחָשַׁק יְשִׁיבַת אֹהָלִים וְנִמְשַׁךְ אַחֲרֶֽיךָ.
---

וקצת תמוה, היכן שבחו של יצחק אבינו ע"ה, דהא יחום זקוניו וכו', הוא עדיין שבחו של אאע"ה, ואינו מודיע את צדקתו של יצחק.
ונ"ל, בדרך אפשר, שאולי היה במקור "כמשה תמים בחר איש תם", דשה תמים הוא יצחק אבינו, דהוא עולה תמימה, וממנו בחר איש תם, כמארז"ל, ביצחק ולא כל יצחק. והכ"ף אינה כ"ף הדמיון, אלא כמו בחרוז כחשק ישיבת אהלים וכו'

וקצת ראיה לזה, דבפיוט אתה כוננת (שכמדומני מיוחס לפייט קדום יותר), ישנם החרוזים,

 
יָחִיד אַב הֲמוֹן פִּתְאֹם כְּכוֹכָב 
זָרַח מֵאוּר כַּשְׂדִּים לְהָאִיר בַּחשֶׁךְ 
כַּעַסְךָ הֵפַרְתָּ בְּשׁוּרְךָ פָעֳלוֹ 
וּלְעֵת שֵׂבָתוֹ לְבָבוֹ חָקַרְתָּ 
לִוְיַת חֵן מִמֶּנּוּ הוֹצֵאתָ 
טָלֶה טָהוֹר מִכֶּבֶשֹ נִבְחָר 
מִגִּזְעוֹ אִישׁ תָּם הוֹצֵאתָ
חֻתַּם [חָתוּם] בִּבְרִיתֶךָ מֵרֶחֶם לֻקָּח 
---
והיינו כדאמרית, שהשה תמים, דהיינו טלה טהור, הוא יצחק אע"ה.
 

דבש לפי

משתמש ותיק
ככל הנראה אין כהצעתך באף כתב יד (כי בשינויי הנוסחאות בגולדשמידט לא צויין שינוי כזה, ואף שהוא בשונה מחתנו לא הביא את כל השינויים שהיו בכתבי היד שלפניו - מכל מקום שינוי כזה לא מסתבר שהוא היה משמיט, אך אין כאן וודאות).
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
גם עצם החרוז, כשה תמים בחר איש תם, לא מצאתי לו פשר.
חשבתי, שמא במקור היה צ"ל כשה תמים בקר איש תם, היינו ביקור ממום, אבל זה נראה עוד יותר רחוק. עכ"פ בנוסחא שיש בידינו, אני לא מצליח למצוא תשובה לשתי השאלות שהעליתי
 

שחל

משתמש ותיק
יתכן שהפיסוק הוא אחר 'כשה תמים' -
יחום זקוניו העלה לך לכליל כשה תמים, בוחר איש תם כחשק ישיבת אהלים.

ואע"פ שהפיסוק אינו תואם את החרוז, רבים מהפייטנים לא הקפידו על כך כידוע. [לדוגמא: ויהי ה' למשען - לו למען - נאמו סלחתי.]
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
שחל אמר:
יתכן שהפיסוק הוא אחר 'כשה תמים' -
יחום זקוניו העלה לך לכליל כשה תמים, בוחר איש תם כשחק ישיבת אהלים.

ואע"פ שהפיסוק אינו תואם את החרוז, רבים מהפייטנים לא הקפידו על כך כידוע. [לדוגמא: ויהי ה' למשען - לו למען - נאמו סלחתי.]
קשה לומר כן, דהא חזינן שהפייט דנן הקפיד על האלפא ביתא. ועוד, דא"כ, חסר מהחרוז בחר איש תם, שאין כל כך משמעות לתיבת בחר, אם לא הוא מפרש דבר על הבחירה.
 
 

שחל

משתמש ותיק
HaimL אמר:
שחל אמר:
יתכן שהפיסוק הוא אחר 'כשה תמים' -
יחום זקוניו העלה לך לכליל כשה תמים, בוחר איש תם כשחק ישיבת אהלים.

ואע"פ שהפיסוק אינו תואם את החרוז, רבים מהפייטנים לא הקפידו על כך כידוע. [לדוגמא: ויהי ה' למשען - לו למען - נאמו סלחתי.]
קשה לומר כן, דהא חזינן שהפייט דנן הקפיד על האלפא ביתא.
לא הבנתי כוונתך.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
שחל אמר:
HaimL אמר:
שחל אמר:
יתכן שהפיסוק הוא אחר 'כשה תמים' -
יחום זקוניו העלה לך לכליל כשה תמים, בוחר איש תם כשחק ישיבת אהלים.

ואע"פ שהפיסוק אינו תואם את החרוז, רבים מהפייטנים לא הקפידו על כך כידוע. [לדוגמא: ויהי ה' למשען - לו למען - נאמו סלחתי.]
קשה לומר כן, דהא חזינן שהפייט דנן הקפיד על האלפא ביתא.
לא הבנתי כוונתך.
שאצל הפייט הזה, כל פסקא (חרוז) מתחיל באות לפי הסדר שקבע. ומכיוון שכך, קשה לומר שהתיבות כשה תמים הן סוף החרוז הקודם (יחום זקוניו, באות יוד), אלא הוא חרוז חדש (כשה תמים, באות כ"ף).
 
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
זה אגב נכון, שבחריזה פנימית, הרבה פעמים לא מקפידים על הפיסוק (דוגמא לדבר, טעויות משעשעות בשיר הייחוד, לאותם הנוהגים). אבל כאן, הפייט כלל לא הקפיד על חריזה, אלא רק על אלפא ביתא.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
HaimL אמר:
גם עצם החרוז, כשה תמים בחר איש תם, לא מצאתי לו פשר.
חשבתי, שמא במקור היה צ"ל כשה תמים בקר איש תם, היינו ביקור ממום, אבל זה נראה עוד יותר רחוק. עכ"פ בנוסחא שיש בידינו, אני לא מצליח למצוא תשובה לשתי השאלות שהעליתי
הצג קובץ מצורף וכפר בקודש.pdf
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
החרוז 'כשה תמים בחר איש תם', לא מצאתי לו פשר.
החרוז מיוסד על שם הכתוב 'יעקב אשר בחרתיך', ואומר 'כי יעקב בחר לו יה'; ולשון ('שה תמים') נופל על לשון ('איש תם').​
ומכאן לתהיה הראשונה: השראת הפיוט באה מן הביטויים בכ"ד הספרים, ובכל אלה לא תמצא מלת־חסד אחת כלפי יצחק אבינו, מלבד שׂימתו עולה כליל על המזבח.
 

פינת יקרת

משתמש ותיק
HaimL אמר:
יְדִיד אֲתוּי עֵֽבֶר יִדַּעֲךָ בָּעוֹלָם.
יִחוּם זְקוּנָיו הֶעֱלָה לְךָ לְכָלִיל:
כְּשֶׂה תָּמִים בֻּחַר אִישׁ תָּם.
כְּחָשַׁק יְשִׁיבַת אֹהָלִים וְנִמְשַׁךְ אַחֲרֶֽיךָ.
---

וקצת תמוה, היכן שבחו של יצחק אבינו ע"ה, דהא יחום זקוניו וכו', הוא עדיין שבחו של אאע"ה, ואינו מודיע את צדקתו של יצחק.
ונ"ל, בדרך אפשר, שאולי היה במקור "כמשה תמים בחר איש תם", דשה תמים הוא יצחק אבינו, דהוא עולה תמימה, וממנו בחר איש תם, כמארז"ל, ביצחק ולא כל יצחק. והכ"ף אינה כ"ף הדמיון, אלא כמו בחרוז כחשק ישיבת אהלים וכו'

השאלה יפה והתירוץ אפילו יותר,
אבל כמו שכתבו כנראה אין כזו גירסא בכת"י,
ולכן צ"ל שזה גם שבחו של יצחק אבינו וכמו שפירש רש"י על הפסוק וילכו שניהם יחדיו:
יראה לו השה. כלומר יראה ויבחר לו השה, ואם אין שה, לעולה בני, ואף על פי שהבין יצחק שהוא הולך להשחט, וילכו שניהם יחדו בלב שוה:
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
וקצת תמוה, היכן שבחו של יצחק אבינו ע"ה, דהא יחום זקוניו וכו', הוא עדיין שבחו של אאע"ה, ואינו מודיע את צדקתו של יצחק.
רק אציין לדברי הגמרא (שבת פט ב)
אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן מאי דכתיב כי אתה אבינו כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו אתה ה' אבינו גואלנו מעולם שמך לעתיד לבא יאמר לו הקדוש ברוך הוא לאברהם בניך חטאו לי אמר לפניו רבונו של עולם ימחו על קדושת שמך אמר אימר ליה ליעקב דהוה ליה צער גידול בנים אפשר דבעי רחמי עלייהו אמר ליה בניך חטאו אמר לפניו רבונו של עולם ימחו על קדושת שמך אמר לא בסבי טעמא ולא בדרדקי עצה אמר לו ליצחק בניך חטאו לי אמר לפניו רבונו של עולם בני ולא בניך בשעה שהקדימו לפניך נעשה לנשמע קראת להם בני בכורי עכשיו בני ולא בניך ועוד כמה חטאו כמה שנותיו של אדם שבעים שנה דל עשרין דלא ענשת עלייהו פשו להו חמשין דל עשרין וחמשה דלילותא פשו להו עשרין וחמשה דל תרתי סרי ופלגא דצלויי ומיכל ודבית הכסא פשו להו תרתי סרי ופלגא אם אתה סובל את כולם מוטב ואם לאו פלגא עלי ופלגא עליך ואם תמצא לומר כולם עלי הא קריבית נפשי קמך פתחו ואמרו (כי) אתה אבינו אמר להם יצחק עד שאתם מקלסין לי קלסו להקדוש ברוך הוא ומחוי להו יצחק הקדוש ברוך הוא בעינייהו מיד נשאו עיניהם למרום ואומרים אתה ה' אבינו גואלנו מעולם שמך 
 
חלק עליון תַחתִית