שמואל פריד
משתמש חדש
האם יש התר בדבר
האין זה נכשב בגד במיוחד לתפילה ?
האין זה נכשב בגד במיוחד לתפילה ?
שמואל פריד אמר:האם יש התר בדבר
האין זה נכשב בגד במיוחד לתפילה ?
אשרי העם אמר:שמואל פריד אמר:האם יש התר בדבר
האין זה נכשב בגד במיוחד לתפילה ?
אין היתר, וכמבואר במשנ"ב (סי' תרי סקי"ח) בשם האחרונים 'אין לכנוס לבית הכסא בקיטל שהוא מיוחד לתפלה אבל להשתין בו מותר'.
[וחידוש מעניין ראיתי שכתב הגאון רבי בן ציון הכהן קוק שליט"א (תלמיד מרן הגרי"ש אליישיב זצ"ל): 'אם יאכל עמו מעט, יפקיעו מלהיחשב 'בגד המיוחד לתפילה' ועל ידי כן מותר לעשות כל צרכיו עם הקיטל. ודברי המשנה ברורה (תרי, יח) "אין לכנוס לבית הכסא בקיטל שהוא מיוחד לתפלה" אמורים כשמקפיד ללובשו רק בשעת התפילה, ולא די בכך שאוכל עמו בליל הסדר, כיון שנחשב כאכילה משולחן גבוה ולא מורידו מייחודיותו כ'בגד המיוחד לתפילה'. אך אם אוכל עמו בעת הקידוש בין שחרית למוסף או במנה הראשונה בסעודת יו"ט וכדו', מועיל', עכ"ד].
זעירא קטינא אמר:עם גרטע"ל מותר להיכנס???
E. W אמר:אצלינו לובשים את הקיטל גם בליל הסדר... וא"כ הוא ממש לא מיוחד רק לתפילה ולמה שיהיה אסור להיכנס עמו לביה"כ?
אשרי העם אמר:ולא די בכך שאוכל עמו בליל הסדר, כיון שנחשב כאכילה משולחן גבוה ולא מורידו מייחודיותו כ'בגד המיוחד לתפילה'.
ידוע לי שרק הגרב״צ התיר בזה, אם ידוע לך עוד אחד, אשמח לדעת.חימקו אמר:אפשר להקל ולהחשיב את בתי הכסא שלנו כבתי כסא דפרסאי.
זה לא משנה, כיוון שבכיפור (או בימים הנוראים) אתה מייחדו לתפילה.E. W אמר:אצלינו לובשים את הקיטל גם בליל הסדר... וא"כ הוא ממש לא מיוחד רק לתפילה ולמה שיהיה אסור להיכנס עמו לביה"כ?
בשלמא אמר:אשרי העם אמר:שמואל פריד אמר:האם יש התר בדבר
האין זה נכשב בגד במיוחד לתפילה ?
אין היתר, וכמבואר במשנ"ב (סי' תרי סקי"ח) בשם האחרונים 'אין לכנוס לבית הכסא בקיטל שהוא מיוחד לתפלה אבל להשתין בו מותר'.
[וחידוש מעניין ראיתי שכתב הגאון רבי בן ציון הכהן קוק שליט"א (תלמיד מרן הגרי"ש אליישיב זצ"ל): 'אם יאכל עמו מעט, יפקיעו מלהיחשב 'בגד המיוחד לתפילה' ועל ידי כן מותר לעשות כל צרכיו עם הקיטל. ודברי המשנה ברורה (תרי, יח) "אין לכנוס לבית הכסא בקיטל שהוא מיוחד לתפלה" אמורים כשמקפיד ללובשו רק בשעת התפילה, ולא די בכך שאוכל עמו בליל הסדר, כיון שנחשב כאכילה משולחן גבוה ולא מורידו מייחודיותו כ'בגד המיוחד לתפילה'. אך אם אוכל עמו בעת הקידוש בין שחרית למוסף או במנה הראשונה בסעודת יו"ט וכדו', מועיל', עכ"ד].
רק להשתין יש היתר, ובפשטות מותר גם להשתין בביה"כ, וכ"כ האחרונים.
אך יש מחמירים דההיתר להשתין הוא לא בביה"כ (הגריש"א)
לביא אמר:ידוע לי שרק הגרב״צ התיר בזה, אם ידוע לך עוד אחד, אשמח לדעת.חימקו אמר:אפשר להקל ולהחשיב את בתי הכסא שלנו כבתי כסא דפרסאי.
יעויין מה שכתב בזה הגאון רבי אברהם יפה שלזינגר שליט"א בשו"ת באר שרים (או"ח ח"א סי' יב - מהדו"ח), מצו"ב:חייל של הרבי אמר:זעירא קטינא אמר:עם גרטע"ל מותר להיכנס???
אם הוא מיועד רק לתפילה ואינו מלבוש כבוד רגיל, בפשטות זה אותו הדין כמו קיטל
ולפוסקים אחרים זה כלל לא פשוט, ופשטות הסוגיא לא כהגרב״צ, דבכסא דפרסאי הצואה נופלת מיד, ואילו בבתי הכסאות שלנו רק זמן מה אחר ירידת המים זה נופל. והגרב״צ יש לו חידוש בנידון ולכן מקל.חימקו אמר:החזו"א מסתפק בזה, ובודאי לענין כזה, אפשר להקל.
ד) הנילביא אמר:אשמח אם תכוון אותי לחזו״א הזה, מעניין אותי מה ספיקו.
^זהחימקו אמר:יש מקום לומר דכל שמקום הצואה מצופה בזכוכית או מתכת ומפנהו תיכף לא חל על הבית שם בי"כ כמו שלא חל שם גרף על של זכוכית ושל מתכת ולפ"ז הני דידן יש להן דין בת"כ דפרסאי. [עיין סק"ה].
לגבי ק"ש זה איסור דאוריתא ופסק לחומרא, כאן אפשר להקל.לביא אמר:ועכ״פ לא שאני בא להכריע בין ההרים, אבל גם החזו״א פוסק לחומרא בסש״ל, וקשה לסמוך על הגרב״צ (עיין ביבי״א מה שמקשה עליו מרן הגר״ע קושיות חזקות).
הממ...חימקו אמר:לגבי ק"ש זה איסור דאוריתא ופסק לחומרא, כאן אפשר להקל.
לפ"ז לכאורה גם במכנסיים אסור ביום כיפור כי זה מיוחד לתפילהלביא אמר:זה לא משנה, כיוון שבכיפור (או בימים הנוראים) אתה מייחדו לתפילה.E. W אמר:אצלינו לובשים את הקיטל גם בליל הסדר... וא"כ הוא ממש לא מיוחד רק לתפילה ולמה שיהיה אסור להיכנס עמו לביה"כ?
אלא״כ יש לך שניים...
וגם בחליפה ומגבעת של שבת ... לא.ברוךווייס אמר:לפ"ז לכאורה גם במכנסיים אסור ביום כיפור כי זה מיוחד לתפילה