סליחה ממי שלא יודע שנפגע

שמואל חיים

משתמש חדש
אם פגעתי באדם (כגון שסיפרתי לשון הרע), אך האדם לא יודע על כך, האם צריך לבקש סליחה? זכור לי שיש על זה מחלוקת, אשמח אם מישהו ירחיב.
 

יהודי

משתמש ותיק
יש נידון אם צריך להסביר בדיוק במה פגעת בו או שאפשר לבקש בכללות. יש בזה סתירה בדברי הח"ח.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
שמואל חיים אמר:
אם פגעתי באדם (כגון שסיפרתי לשון הרע), אך האדם לא יודע על כך, האם צריך לבקש סליחה? זכור לי שיש על זה מחלוקת, אשמח אם מישהו ירחיב.

ידוע [וכבר הוזכר בכמה ספרים כולל במכתבי הח"ח מבנו] מה שהסכים ר' ישראל סלנטר על ספרו של הח"ח, מלבד מש"כ בהלכות איסורי לשה"ר [כלל ד סעיף יב בשם ר"י] שצריך אדם לספר לחבירו שדיבר עליו לה"ר ולבקש ממנו מחילה, אף שחבירו לא ידע מזה כלל, ואילו דעת הגרי"ס שאין לספר במקרה כזה בכדי לבקש ממנו מחילה שבכך יגרם צער לחבירו כשיוודע לו שדיבר עליו לה"ר, ונמצא מצער חבירו בכדי לקבל מחילה לעצמו, ורצונו לקבל מחילה מחבירו אינו מתיר לו לגרום צער.
ובספר פחד יצחק יום כיפור כתב מהלך שלם בנקודה הזו.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
ברבינו יונה כתוב שלא לבקש ממנו ובח"ח כתוב שחייב

אינני זוכר אם מפורש שאפשר לחזור בתשובה בלי או שפשוט התשובה שלך לא מצדיקה להכאיב ליהודי עי"ז  (היינו שיתכן שזה כלל לא מחלוקת)

רק לציין שמבואר בח"ח שאם לא קיבלו את הלשון הרע זה נשאר עבירה בין אדם למקום ולכאורה לא צריך לבקש סליחה
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ברוךווייס אמר:
ברבינו יונה כתוב שלא לבקש ממנו ובח"ח כתוב שחייב

אינני זוכר אם מפורש שאפשר לחזור בתשובה בלי או שפשוט התשובה שלך לא מצדיקה להכאיב ליהודי עי"ז  (היינו שיתכן שזה כלל לא מחלוקת)

רק לציין שמבואר בח"ח שאם לא קיבלו את הלשון הרע זה נשאר עבירה בין אדם למקום ולכאורה לא צריך לבקש סליחה

טעות. הח"ח שמצריך לגלות לחבירו, מתבסס שם על רבינו יונה. ראה שם בבאר מיים חיים. [איך כותבים בלי לסייג, כשמסתמכים על הזכרון ]

מקובל לומר כצד השני. אמנם בפחד יצחק שצויין לעיל, כותב שגם לדברי הגרי"ס וודאי ששיך תשובה.

אכן. מוזכר שם. בלשון ברורה ולא 'לכאורה'.
 
חלק עליון תַחתִית