"היתר מרב לא מוכר"

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
מוטי שטיינמץ מציג: שיר נגד היתר מכירה
מוטי שטיינמץ ו'קרן השביעית' הוציאו שיר על חקלאי ששוקע בחובות ובצר לו נאלץ לעבוד את השדה בשמיטה על פי היתר מכירה.

יהונתן גוטליב

כ"ג באלול תשפ"א

הזמר מוטי שטיינמץ הוציא בתחילת השבוע (ראשון) שיר המציג לכאורה את "היתר מכירה" שהתירו גדולי הדורות הקודמים, כהיתר מפוקפק "מרב לא מוכר", כלשון השיר.
שמו של השיר הוא "א שמיטהל'ע געויין" (בכי של שמיטה, י"ג), והוא יצא ביוזמת "קרן השביעית" שמעודדת ותומכת בחקלאים שומרי שמיטה.
במהלך השיר מציג השחקן שמואל צוקר את החקלאי החרדי ליפא, ששקוע בחובות לנושיו חובשי הכיפה הסרוגה.
בתיאור השיר מוצג החקלאי כ"נקרע בין חובתו לבני אדם לחובתו לאלוקיו". בצר לו הולך החקלאי לעבוד את השדה במהלך שנת השמיטה לאחר שקיבל "היתר מרב לא מוכר".
לפני כן הוא כותב לאביו מכתב. "אבי היקר, אני יודע שבמשך שני ארוכות קיימת את מצוות השמיטה בתמימות ובמסירות נפש. כל כך הייתי רוצה לנהוג כמוך. אבל אבא, אני במצב נורא קשה. אני חייב כסף להרבה אנשים. ואני יודע שאם אשמור שמיטה לא אוכל להאכיל את ילדיי", כתב ליפא.
"בלית ברירה לקחתי היתר מרב לא מוכר. אבא, אני יודע שזה עלול להכאיב לך, לכן אני רוצה לבקש את מחילתך מראש", הוא הוסיף.
בשנת השמיטה, כשמגיע ליפא באישון לילה לשדה, הוא פוגש שם את אביו שמבהיר כי הוא איננו מתכוון להתערב בהחלטתו, אך מבקש ממנו לפני שמתחיל לעבוד "לבקש את סליחת האדמה ואת סליחת הקב"ה".

מיד לאחר מכן נושא האב את עיניו לשמיים ואומר את הטקסט המוכר מתפילת 'כל נדרי': "על דעת המקום ועל דעת הקהל, אנו מתירים להתפלל עם העבריינים". לאחר מכן ליפא ואביו אומרים יחד את הווידוי בבכי ודמעות.

בסיום השיר, ולאחר שהתחיל ליפא לעבוד בשמיטה על פי היתר מכירה, ניגשים אליו הרב, החזן והשוחט של העיירה ויחד עם תושביה מעניקים לו סיוע כספי על מנת שלא יצטרך "לחטוא" ולעבוד את האדמה על פי אותו "היתר מרב לא מוכר".

מוטי שטיינמץ, יחד עם חברת בנט הפקות המייצגת אותו, מסרו: "אחים יקרים. אנו רואים את תגובותיכם וחשוב לנו להבהיר. חלילה לנו מלזלזל בהוראה של רב כל שהוא או במנהג יהודי כזה או אחר. לא היתה בסרטון כל כוונה לפגוע באף אדם או ציבור ואם חלילה מישהו נפגע מהדברים, אנו מתנצלים ומבקשים סליחה ערב הימים הנוראים. והאמת והשלום אהבו. מברכים את כולכם בשנה טובה, שנה 'שנראה כל אחד את מעלת חברנו ולא את חסרונם'".


העתקתי לטובת חו"ר הפורום מה שכתב על זה יובל לוינגר:

מתוך סקרנות ראיתי את הקליפ. באופן מפתיע לא שמתי לב באופן מיוחד למשפט שעורר את הסערה – "היתר מרב לא מוכר" שכביכול מערער על סמכותו של הרב קוק. 
 שמתי לב דווקא לכמה נקודות אחרות שהסעירו את ליבי והכאיבו לי מאוד:

הכסף –  ההתעסקות המכוערת בכסף עומדת במרכז הקליפ מתחילתו ועד סופו. ללא כל רגישות מגיע הנוֹשה (החרדי) כאילו היה מהשוק האפור ומודיע לליפא: "אני את הכסף שלי אראה עד הפרוטה האחרונה"! כך הוא נוהג גם מול כל הקהל באמצע תפילת ראש השנה. היה צריך לעמוד שם הרבי מקוצק לצעוק: "כסף פויה"!
 הילד – אברמל'ה, עלם חמודות, מכין שלט כל כך יפה על שמירת שמיטה, אך האבא מקפל לו את השלט וקורע את ליבו של הילד תוך כדי שברקע מתנגן הפסוק "ה' היה עוזר לי...".   נראה שדווקא אתה צריך לעזור כרגע לבן שלך, ליפא. יש לך היתר לתת לו לתלות את השלט. "משנים מפני השלום" – זה דווקא היתר מרב מוכר – הקב"ה בכבודו ובעצמו. (ואם תרצה אחר כך להוריד את השלט זו גם אפשרות..)
 בעיצומו של יום הדין רגע לפני תקיעת השופר – הנושה פונה אל ליפא בכעס ומבייש אותו לפני כולם. מי כמובן אשם?! ליפא בכבודו ובעצמו שיוצא מבוייש מבית הכנסת. האם הוא זה שצריך לעשות תשובה?! הנושים שמביישים אותו לעיני כל והקהל ששותק צריכים להתבונן במעשיהם ולהתבייש....
 אחטא ואשוב – אביו של ליפא מחכה לו בשדה ואומר לו: "ידעתי שתגיע...". ומה הוא מבקש מבנו? לפני שאתה ניגש לעבוד בשדה נבקש סליחה. הם אומרים יחד את הוידוי, 'סלח לנו מחל לנו כפר לנו' ומיד לאחר מכן ליפא עולה על הטרקטור.. האם המחילה היא מה שמאפשר לנו מיד אחר כך לגשת ולחטוא?!
 בעיון בדברי הנביא (שנקרא בעוד כמה ימים ביום הכיפורים) נדמה כאילו ראה את הקליפ וחיבר בהקשר אליו את הפסוקים הבאים:
 "לָמָּה צַּמְנוּ וְלֹא רָאִיתָ עִנִּינוּ נַפְשֵׁנוּ וְלֹא תֵדָע? הֵן בְּיוֹם צֹמְכֶם תִּמְצְאוּ חֵפֶץ וְכָל עַצְּבֵיכֶם תִּנְגֹּשׂו.  הֵן לְרִיב וּמַצָּה תָּצוּמוּ וּלְהַכּוֹת בְּאֶגְרֹף רֶשַׁע לֹא תָצוּמוּ כַיּוֹם לְהַשְׁמִיעַ בַּמָּרוֹם קוֹלְכֶם".
 הרב, השמש והחזן – אלה ש'קילפו אותו במבטיהם' בבית הכנסת, מגיעים אליו לאחר שעלה על הטרקטור לעבוד בשמיטה – יש אחד שחסר בכל הסיפור ודווקא מולו צריך לעשות את חשבון הנפש. הוא כמעט לא נמצא בקליפ. ניחשתם נכון – הקב"ה בכבודו ובעצמו. 

ראשי הקהילה מתערבים לאדם בעבודת ה', אך לא מאפשרים לו לעשות זאת בעצמו.
 ואז מגיע הסוף המרגש (ובעיני מזעזע) –
 הפתרון הקסום, איך לא? הכסף!
 מהפך חד ולא ברור, כך שבפתאומיות הנושים מוותרים על חובותיהם ומעניקים לליפא את הכסף במתנה.

לסיום הקליפ המסר הוא ברור: "והכסף יענה את הכל".
 לאור הקשיים הרבים שעלו בי כשראיתי את הקליפ, שמחתי שאני דווקא מסתמך על 'רב לא מוכר' ולא על העסקנים, שאמנם לא מוצאים היתר לעשות מלאכה בשמיטה, אך מוצאים היתר לכל כך הרבה קלקולים אחרים.
 כאן רציתי לסיים את הדברים שרציתי לשתף, אך חשוב היה לי שהביקורת תהיה בונה. הרי אם הקליפ הזה נגע בנו או הפריע לנו כנראה שגם לנו יש חלק שאנו צריכים לתקן.
 כולנו מכירים את המריבות סביב בית הכנסת, ההתעסקות בכסף ואת הדאגה למצוות גם כאשר היא באה על חשבון הזולת. בכל אחד מאתנו זה נוגע בצורה זו או אחרת.
 עשרת ימי תשובה הם ימים בהם טוב לנו להיזכר כי התורה דרכיה דרכי נועם, וגם השמיטה נועדה לאחד בין השכבות השונות שבעם -עניים ועשירים. 
 ה'קליפ' יכול לעורר אותנו לתשובה כאשר נסלול את הדרך לעבודת ה' כפי שמציע הנביא בהמשך הפרק שהזכרנו לעיל:
 "הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת כִּי תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם.
 ושנזכה שיתקיים בנו:
 "אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח וְהָלַךְ לְפָנֶיךָ צִדְקֶךָ כְּבוֹד ה' יַאַסְפֶךָ".
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לעניות דעתי אמר:
איזה קליפ מדובר?
קליפ של מוטי שטיינמיץ עבור קרן השביעית עם רמיזות נגד ההתר מכירה.
מבלי להיכנס כעת לנושא ההתר מכירה עצמו. לדעתי זו בושה וחרפה לתת לזמר או ארגון חסד "להכריע" בנושאים הלכתיים. בפולמוסים. או במחלוקות תורניות כל שהם.

מה גם שכאן לא אמרו שום מילה על ההיתר. רק אמרו שהמתיר הוא רב לא מוכר. שזה פשוט שקר.
הרב קוק מוכר. הרב עובדיה מוכר. ולא אהיה תנא כרוכלא.

אני מדגיש. הבעיה שלי היא לא ההתנגדות הידועה להיתר מכירה. אלא מה שנעשה כאן חדש שאנו שואבים חוסר לגיטימציה בנושאים הלכתיים מזמרים וארגונים...

יש בזה זלזול בכבוד רבני ישראל כולם. האוסרים והמתירים. כמו שאסור לומר לאביו או לרבו שצדקו דבריו.

לע"ע קיצרתי אף שבודאי מן הראוי היה להאריך
 
לא ראיתי את הקליפ
אבל כותב התגובה הנכבד רק נעלב מ'רב לא מוכר'
ולא היה אכפת לו כלום.
כל הבלאגן עם כסף וביוצא בזה
לא היה מזיז לו אם לא היו מזלזלים ח"ו בהתר של הרב.
 
באדיבות @לבי במערב ראיתי את הקליפ.

רק מי מאנשי המזרחי יכול לחשוב ש'רב לא מוכר' הכוונה לרב שכבר נפטר.
חרדי שישיג היתר מרב, ישיגו מרב שליט"א.
כי אנו לא סומכים על דעתינו ורגילים להתיעץ הם הרב.
מזרחני'ק מכריע לבדו את ההלכה לפי 'היתר מרב'
לא פלא שהם חשבו שכותב הקליפ התכוון להרב קוק.
שירגעו.
סתם שאלה:
למה הם לא חושבים שאולי הרב ה'לא מוכר' זה בכלל ר' יצחק אלחנן?
 

עמנואל

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
מזרחני'ק מכריע לבדו את ההלכה לפי 'היתר מרב'
לא פלא שהם חשבו שכותב הקליפ התכוון להרב קוק.
שירגעו.
לא צריך להיות מזרוחניק כדי להבין את הביקורת,
כי גם אם ההיתר או האיסור ניתנים בפועל על ידי הרב הפרטי שליט"א, מקורם בדרך כלל, כמו במקרה דנן, בהוראות גדולי עולם - החזון איש, הרידב"ז, הרב קוק, הרב עובדיה ועוד. לכן הביטוי "היתר מרב לא מוכר" מייצר זילות כלפי גדולי עולם שהתירו.
 
עמנואל אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
מזרחני'ק מכריע לבדו את ההלכה לפי 'היתר מרב'
לא פלא שהם חשבו שכותב הקליפ התכוון להרב קוק.
שירגעו.
לא צריך להיות מזרוחניק כדי להבין את הביקורת,
כי גם אם ההיתר או האיסור ניתנים בפועל על ידי הרב הפרטי שליט"א, מקורם בדרך כלל, כמו במקרה דנן, בהוראות גדולי עולם - החזון איש, הרידב"ז, הרב קוק, הרב עובדיה ועוד. לכן הביטוי על ה"היתר מרב לא מוכר" מייצר זילות כלפי גדולי עולם שהתירו.
דוקא החזון אי"ש הוא רב מוכר מאוד, בטח לא התכוונו אליו...
 

עמנואל

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
עמנואל אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
מזרחני'ק מכריע לבדו את ההלכה לפי 'היתר מרב'
לא פלא שהם חשבו שכותב הקליפ התכוון להרב קוק.
שירגעו.
לא צריך להיות מזרוחניק כדי להבין את הביקורת,
כי גם אם ההיתר או האיסור ניתנים בפועל על ידי הרב הפרטי שליט"א, מקורם בדרך כלל, כמו במקרה דנן, בהוראות גדולי עולם - החזון איש, הרידב"ז, הרב קוק, הרב עובדיה ועוד. לכן הביטוי על ה"היתר מרב לא מוכר" מייצר זילות כלפי גדולי עולם שהתירו.
דוקא החזון אי"ש הוא רב מוכר מאוד, בטח לא התכוונו אליו...
????
 

HaimL

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
בסיום השיר, ולאחר שהתחיל ליפא לעבוד בשמיטה על פי היתר מכירה, ניגשים אליו הרב, החזן והשוחט של העיירה ויחד עם תושביה מעניקים לו סיוע כספי 
ישראל קדושים. אפילו בשטעט'ל שומרים שמיטה כדין...
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
בעיצומו של יום הדין רגע לפני תקיעת השופר – הנושה פונה אל ליפא בכעס ומבייש אותו לפני כולם. מי כמובן אשם?! ליפא בכבודו ובעצמו שיוצא מבוייש מבית הכנסת. האם הוא זה שצריך לעשות תשובה?! הנושים שמביישים אותו לעיני כל והקהל ששותק צריכים להתבונן במעשיהם ולהתבייש....

הם מחו על כך שאין כוונתו לשמור שמיטה, ולא הנושים הם שמחו.

 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
מבלי להיכנס כעת לנושא ההתר מכירה עצמו. לדעתי זו בושה וחרפה לתת לזמר או ארגון חסד "להכריע" בנושאים הלכתיים. בפולמוסים. או במחלוקות תורניות כל שהם.

"קרן השביעית" היא קרן וותיקה שנוסדה בערב שנת שמיטה ה'תש"מ', על ידי הגאון הצדיק רבי בנימין מנדלזון זצוק"ל גאב"ד קוממיות, בשליחות ובנשיאות גדולי ישראל ופוסקי ההלכה, במטרה להשבית כמה שיותר מקרקעות ארץ ישראל בשביעית, להרבות שומרי שמיטה, ולהיות זרוע מכוונת, מדריכה ומסייעת במימון ובתמיכה בחקלאים שומרי השמיטה כהלכתה.

הקליפ הזה הופק עבור "קרן השביעית" והוא ממלא את תפקידו נאמנה, ומייצג את דעת שולחיו בנשיאות גדולי ישראל בעבר ובהווה. אין דבר לגיטימי יותר מזה. 
 
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
מבלי להיכנס כעת לנושא ההתר מכירה עצמו. לדעתי זו בושה וחרפה לתת לזמר או ארגון חסד "להכריע" בנושאים הלכתיים. בפולמוסים. או במחלוקות תורניות כל שהם.

"קרן השביעית" היא קרן וותיקה שנוסדה בערב שנת שמיטה ה'תש"מ', על ידי הגאון הצדיק רבי בנימין מנדלזון זצוק"ל גאב"ד קוממיות, בשליחות ובנשיאות גדולי ישראל ופוסקי ההלכה, במטרה להשבית כמה שיותר מקרקעות ארץ ישראל בשביעית, להרבות שומרי שמיטה, ולהיות זרוע מכוונת, מדריכה ומסייעת במימון ובתמיכה בחקלאים שומרי השמיטה כהלכתה.

הקליפ הזה הופק עבור "קרן השביעית" והוא ממלא את תפקידו נאמנה, ומייצג את דעת שולחיו בנשיאות גדולי ישראל בעבר ובהווה. אין דבר לגיטימי יותר מזה. 
איפכא מסתברא!
בכל השנים שעברו הקפידו בקרן השביעית להיות קונצנזוס. לא קשורים לשום מחלוקת. והם באמת לא קשורים. כי גם המתירים מודים לזה שהרבה יותר טוב להשבית כפשוטו ממש.

כמה חבל שבשביל טובת הנאה כל שהיא שספק אם תבוא הם בחרו לשייך את עצמם לצד אחד. ולא להישאר בנחלת הכלל.

מי שמכיר את המכתבים הישנים של קרן השביעית יראה שגם הרבנים המתירים תמכו מאוד במעשיהם ושמחו לסייע ככל יכולתם למען המשביתים כפשוטו ממש בלא להיסתמך על היתרים.

הערת אגב. אין מי שלא מכיר את הספר על הלכות שביעית שבהוצאת דגל ירושלים. אתה יודע מי הקים את דגל ירושלים? הרב קוק! נו. אז יש בכך סתירה? ודאי שלא! גם המתירים סברו וסוברים שיותר טוב לא לסמוך על קולות ושמצווה על כולם לסייע לחקלאים. אז למה לתלות את עצמם בפלוגתא ולהכניס את עצמם בין ההרים הרמים?!
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אור זרוע אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
מבלי להיכנס כעת לנושא ההתר מכירה עצמו. לדעתי זו בושה וחרפה לתת לזמר או ארגון חסד "להכריע" בנושאים הלכתיים. בפולמוסים. או במחלוקות תורניות כל שהם.

"קרן השביעית" היא קרן וותיקה שנוסדה בערב שנת שמיטה ה'תש"מ', על ידי הגאון הצדיק רבי בנימין מנדלזון זצוק"ל גאב"ד קוממיות, בשליחות ובנשיאות גדולי ישראל ופוסקי ההלכה, במטרה להשבית כמה שיותר מקרקעות ארץ ישראל בשביעית, להרבות שומרי שמיטה, ולהיות זרוע מכוונת, מדריכה ומסייעת במימון ובתמיכה בחקלאים שומרי השמיטה כהלכתה.

הקליפ הזה הופק עבור "קרן השביעית" והוא ממלא את תפקידו נאמנה, ומייצג את דעת שולחיו בנשיאות גדולי ישראל בעבר ובהווה. אין דבר לגיטימי יותר מזה. 
איפכא מסתברא!
בכל השנים שעברו הקפידו בקרן השביעית להיות קונצנזוס. לא קשורים לשום מחלוקת. והם באמת לא קשורים. כי גם המתירים מודים לזה שהרבה יותר טוב להשבית כפשוטו ממש.

כמה חבל שבשביל טובת הנאה כל שהיא שספק אם תבוא הם בחרו לשייך את עצמם לצד אחד. ולא להישאר בנחלת הכלל.

מי שמכיר את המכתבים הישנים של קרן השביעית יראה שגם הרבנים המתירים תמכו מאוד במעשיהם ושמחו לסייע ככל יכולתם למען המשביתים כפשוטו ממש בלא להיסתמך על היתרים.

הערת אגב. אין מי שלא מכיר את הספר על הלכות שביעית שבהוצאת דגל ירושלים. אתה יודע מי הקים את דגל ירושלים? הרב קוק! נו. אז יש בכך סתירה? ודאי שלא! גם המתירים סברו וסוברים שיותר טוב לא לסמוך על קולות ושמצווה על כולם לסייע לחקלאים. אז למה לתלות את עצמם בפלוגתא ולהכניס את עצמם בין ההרים הרמים?!

מי שרואה בהיתר מכירה אופציה, לא יצא לשכנע חקלאים מסורתיים לחיות חיי דחק שנה שלימה. כמובן שגם המתירים סברו שצריך לתמוך בחקלאים שרוצים להחמיר. אבל ברור שהם לא תמכו בפעילות השכנוע שלא לסמוך על היתר המכירה, כשהדבר מותר מבחינת הלכה. הפעילות של "קרן השביעית" היא התרסה נגד היתר המכירה.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אור זרוע אמר:
"קרן השביעית" היא קרן וותיקה שנוסדה בערב שנת שמיטה ה'תש"מ', על ידי הגאון הצדיק רבי בנימין מנדלזון זצוק"ל גאב"ד קוממיות, בשליחות ובנשיאות גדולי ישראל ופוסקי ההלכה, במטרה להשבית כמה שיותר מקרקעות ארץ ישראל בשביעית, להרבות שומרי שמיטה, ולהיות זרוע מכוונת, מדריכה ומסייעת במימון ובתמיכה בחקלאים שומרי השמיטה כהלכתה.

הקליפ הזה הופק עבור "קרן השביעית" והוא ממלא את תפקידו נאמנה, ומייצג את דעת שולחיו בנשיאות גדולי ישראל בעבר ובהווה. אין דבר לגיטימי יותר מזה. 
איפכא מסתברא!
בכל השנים שעברו הקפידו בקרן השביעית להיות קונצנזוס. לא קשורים לשום מחלוקת. והם באמת לא קשורים. כי גם המתירים מודים לזה שהרבה יותר טוב להשבית כפשוטו ממש.

כמה חבל שבשביל טובת הנאה כל שהיא שספק אם תבוא הם בחרו לשייך את עצמם לצד אחד. ולא להישאר בנחלת הכלל.

מי שמכיר את המכתבים הישנים של קרן השביעית יראה שגם הרבנים המתירים תמכו מאוד במעשיהם ושמחו לסייע ככל יכולתם למען המשביתים כפשוטו ממש בלא להיסתמך על היתרים.

הערת אגב. אין מי שלא מכיר את הספר על הלכות שביעית שבהוצאת דגל ירושלים. אתה יודע מי הקים את דגל ירושלים? הרב קוק! נו. אז יש בכך סתירה? ודאי שלא! גם המתירים סברו וסוברים שיותר טוב לא לסמוך על קולות ושמצווה על כולם לסייע לחקלאים. אז למה לתלות את עצמם בפלוגתא ולהכניס את עצמם בין ההרים הרמים?!

מי שרואה בהיתר מכירה אופציה, לא יצא לשכנע חקלאים מסורתיים לחיות חיי דחק שנה שלימה. כמובן שגם המתירים סברו שצריך לתמוך בחקלאים שרוצים להחמיר. אבל ברור שהם לא תמכו בפעילות השכנוע שלא לסמוך על היתר המכירה, כשהדבר מותר מבחינת הלכה. הפעילות של "קרן השביעית" היא התרסה נגד היתר המכירה.
מויקיפדיה:

.... הרב יעקב אריאל, כתב שעיקר העול של קרן השמיטה צריך ליפול על כלל הציבור ולא רק על החקלאים.
 הרב קוק דן בכתביו בשימושים שיש לעשות בכסף של קרן השמיטה. הוא כותב שיש לייסד שתי קופות נפרדות, אחת עבור חקלאים שכלל אינם מעבדים את שדותיהם בשמיטה והשנייה עבור חקלאים הנעזרים בהיתר המכירה אך כדי לעמוד בדרישות ההיתר זקוקים לתמיכה, למשל כדי לממן שכירים גויים לביצוע המלאכות האסורות מהתורה, ולפועלים שפרנסתם נפגעת בגלל המגבלות של היתר המכירה. את התמיכה בפועלים הוא מציע לעשות בדרך של עבודות יזומות נדרשות. הרב קוק הביע תקווה שקרן שמיטה תוכל לאסוף מספיק כסף באופן שיהודים לא יצטרכו כלל לעשות עבודות האסורות בשמיטה וגם פועלים נכרים יעשו רק מינימום של עבודות הכרחיות והוא האמין שפתרון כזה הוא ריאלי

 
 

לעצמו נברא

משתמש ותיק
לא ברור מה כ"כ בוער לשכנע חקלאים לא לסמוך על היתר מכירה, וכי מישהו ילך לשכנע מסורתי שלא לסמוך על רבנות,
וספרדי לא ללכת אחרי פסקי הגר"ע.
וברור שכל המהומה סביב השמיטה בסוף מוריד ממטרות חשובות אחרות.
והוה מחשב שכרה כנגד הפסדה.
 
 
כיון שעיקר גלות ישראל מארצו הוא בגלל השמיטה
סבורים רבים שאם ישמרו שמיטה כראוי יזכו לגאולה השלימה.
 

tkhvu

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
הערת אגב. אין מי שלא מכיר את הספר על הלכות שביעית שבהוצאת דגל ירושלים. אתה יודע מי הקים את דגל ירושלים? הרב קוק! נו. אז יש בכך סתירה? ודאי שלא! גם המתירים סברו וסוברים שיותר טוב לא לסמוך על קולות ושמצווה על כולם לסייע לחקלאים. אז למה לתלות את עצמם בפלוגתא ולהכניס את עצמם בין ההרים הרמים?!

הרב קוק יסד ארגון "דגל ירושלים" שמטרתו לאגד את הציבור החרדי על פלגיו למטרות מסוימות, כדוגמת "אגודת ישראל". אין לזה שום קשר לתנועת הנוער "דגל ירושלים" שהוקמה ע"י משפחת פרוש בעשרות השנים האחרונות. 
 

לביא

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
לא היה מזיז לו אם לא היו מזלזלים ח"ו בהתר של הרב.
הרב קוק זו דוגמה אחת, עשרות רבנים אחרים גם מתירים את זה.
עדיין מותר לזלז ח״ו?
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
tkhvu אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
הערת אגב. אין מי שלא מכיר את הספר על הלכות שביעית שבהוצאת דגל ירושלים. אתה יודע מי הקים את דגל ירושלים? הרב קוק! נו. אז יש בכך סתירה? ודאי שלא! גם המתירים סברו וסוברים שיותר טוב לא לסמוך על קולות ושמצווה על כולם לסייע לחקלאים. אז למה לתלות את עצמם בפלוגתא ולהכניס את עצמם בין ההרים הרמים?!

הרב קוק יסד ארגון "דגל ירושלים" שמטרתו לאגד את הציבור החרדי על פלגיו למטרות מסוימות, כדוגמת "אגודת ישראל". אין לזה שום קשר לתנועת הנוער "דגל ירושלים" שהוקמה ע"י משפחת פרוש בעשרות השנים האחרונות. 
כנראה שטעיתי
 
 

לביא

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
מי שרואה בהיתר מכירה אופציה, לא יצא לשכנע חקלאים מסורתיים לחיות חיי דחק שנה שלימה. כמובן שגם המתירים סברו שצריך לתמוך בחקלאים שרוצים להחמיר. אבל ברור שהם לא תמכו בפעילות השכנוע שלא לסמוך על היתר המכירה, כשהדבר מותר מבחינת הלכה. הפעילות של "קרן השביעית" היא התרסה נגד היתר המכירה.
ממש לא,
מי שיעיין היטב בפסקים והתשובות של המתירים, יראה שהם חותרים להבנה בשביל לדון לזכות את העושים כן, ולא לכתחילה.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
לביא אמר:
אור זרוע אמר:
מי שרואה בהיתר מכירה אופציה, לא יצא לשכנע חקלאים מסורתיים לחיות חיי דחק שנה שלימה. כמובן שגם המתירים סברו שצריך לתמוך בחקלאים שרוצים להחמיר. אבל ברור שהם לא תמכו בפעילות השכנוע שלא לסמוך על היתר המכירה, כשהדבר מותר מבחינת הלכה. הפעילות של "קרן השביעית" היא התרסה נגד היתר המכירה.
ממש לא,
מי שיעיין היטב בפסקים והתשובות של המתירים, יראה שהם חותרים להבנה בשביל לדון לזכות את העושים כן, ולא לכתחילה.

הרב עובדיה סבר שבני תורה עניים אינם צריכים להחמיר, ולדעתו אין טעם לשכנע חקלאים מסורתיים וחילוניים לא לסמוך על היתר המכירה ולחיות חיי עוני ולהזדקק לצדקה. ועובדה היא שקרן השביעית הוקמה על ידי נושאי הדגל נגד היתר המכירה.
 
 

לביא

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
הרב עובדיה סבר שבני תורה עניים אינם צריכים להחמיר, ולדעתו אין טעם לשכנע חקלאים מסורתיים וחילוניים לא לסמוך על היתר המכירה ולחיות חיי עוני ולהזדקק לצדקה. ועובדה היא שקרן השביעית הוקמה על ידי נושאי הדגל נגד היתר המכירה.
טעות חמורה בידך.
בהיתר מכירה יש חילוק - לעניין המכירה הרב פסק להתר בדיעבד כאמור, אך לעניין לצרוך זה לכתחילה, בעיקר בגלל המחירים המופקעים.
ומסתמא כן הוא דעת הרבנים המתירים האחרים.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
לביא אמר:
אור זרוע אמר:
הרב עובדיה סבר שבני תורה עניים אינם צריכים להחמיר, ולדעתו אין טעם לשכנע חקלאים מסורתיים וחילוניים לא לסמוך על היתר המכירה ולחיות חיי עוני ולהזדקק לצדקה. ועובדה היא שקרן השביעית הוקמה על ידי נושאי הדגל נגד היתר המכירה.
טעות חמורה בידך.
בהיתר מכירה יש חילוק - לעניין המכירה הרב פסק להתר בדיעבד כאמור, אך לעניין לצרוך זה לכתחילה, בעיקר בגלל המחירים המופקעים.
ומסתמא כן הוא דעת הרבנים המתירים האחרים.

כך בדיוק כתבתי. וממילא אין מקום לשכנע חקלאים להחמיר ולחיות חיי עניות במשך שנה שלימה, שזה גרוע הרבה יותר מלצרוך ירקות במחירים מופקעים.
 
 

אברך

משתמש ותיק
לעניות דעתי אמר:
איזה קליפ מדובר?


https://kcm.fm/News/2916
https://www.93fm.co.il/radio/723563/
https://www.bimmae.com/main/post/46997d90-0339-4132-ab7d-55179a5dcba3
https://www.bahazit.co.il/%D7%9E%D7%95%D7%98%D7%99-%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%9E%D7%A5-%D7%90-%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%98%D7%94%D7%9C%D7%A2-%D7%92%D7%A2%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9F/
https://hm-news.co.il/193524/
 
 
חלק עליון תַחתִית