מעלית שבת

צדיקוש

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
צדיקוש אמר:
כפי שנתברר ונתאמת אצלי
ברחובות החדשים, ברמות - רמת שלמה, ירושלים
היינו טרומן, יעקב אלעזר, 
טלדאנו, הרב שך, הרב בן טוב,
רוב הבנינים הם שמונה קומות לערך
ישנם מעליות שבת של "צומת" [לכה"פ בהרבה בנינים אם לא בכולם]
ואין פוצה פה ומצפצף.
גם היותר חרדים והיותר ליטאיים.
זה כבר נשמע לי תמוה ביותר, מאחר ובציבור החרדי נהוג לסמוך על 'צומת' באותה מידה בה נהוג לסמוך על הכשר 'רבנות'.

ומפני תמיהתך המתבקשת
הקדמתי, שנתאמת אצלי.
עובדה.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
צדיקוש אמר:
כפי שנתברר ונתאמת אצלי
ברחובות החדשים, ברמות - רמת שלמה, ירושלים
היינו טרומן, יעקב אלעזר, 
טלדאנו, הרב שך, הרב בן טוב,
רוב הבנינים הם שמונה קומות לערך
ישנם מעליות שבת של "צומת" [לכה"פ בהרבה בנינים אם לא בכולם]
ואין פוצה פה ומצפצף.
גם היותר חרדים והיותר ליטאיים.

רוב בניינים אלו אמנם 8 קומות אבל חלקם הניכר מתחת לאדמה בצד הכניסה כך שבדרך כלל אין יותר מ5 קומות מהכניסה לדירה הכי עליונה.  

אינני יודע מה מצב המעליות שם וכמה מתוך התושבים משתמשים בהם
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
מבקש אמת אמר:
איני יודע היכן כבודו גר
נראה שאכן לא פליגי, אלא מר כי אתרי' כו' (וכן מוכח מהמודים להודעותי).
עכ"פ, השפעת הפאשקוויל"ן - גם אלו הקיימים - היא זניחה למאד, לכה"פ כפי הידוע לי.

כמדומה שההשפעה זניחה על חוגים בסגנון של חב"ד, שכל סגנון זה אינו לרוחם, תחומי הענין של התעמולה אינם בראש מעייניהם, והולכים בדרך עצמאית לפי מנהג קהילתם מבלי להיות מושפעים מאחרים. אינני חושב שזה המצב אצל רוב הציבור, עכ"פ זה שאינו משתייך לקהילה מוגדרת. אבל זה כבר ענין לנושא אחר.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
הרי משו"ה ציינתי את המודים להודעותי... שככל הידוע, לא 'נחשדו' בחב"דיות יתרה.
 

פיש

משתמש רגיל
כפי שזכור לי יצאו מכתבים בעניין מגדולי ישראל לפני כעשר או חמש עשרה שנים ואינם תחת ידי
יבואו היודעים ויגידו
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
צדיקוש אמר:
כפי שנתברר ונתאמת אצלי
ברחובות החדשים, ברמות - רמת שלמה, ירושלים
היינו טרומן, יעקב אלעזר, 
טלדאנו, הרב שך, הרב בן טוב,
רוב הבנינים הם שמונה קומות לערך
ישנם מעליות שבת של "צומת" [לכה"פ בהרבה בנינים אם לא בכולם]
ואין פוצה פה ומצפצף.
גם היותר חרדים והיותר ליטאיים.
זה כבר נשמע לי תמוה ביותר, מאחר ובציבור החרדי נהוג לסמוך על 'צומת' באותה מידה בה נהוג לסמוך על הכשר 'רבנות'.
לצערנו רבים לא יודעים על ההבדל המהותי בין הרב הלפרין ל"צומת". מצוה גדולה לפרסם.
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
צדיקוש אמר:
כפי שנתברר ונתאמת אצלי
ברחובות החדשים, ברמות - רמת שלמה, ירושלים
היינו טרומן, יעקב אלעזר, 
טלדאנו, הרב שך, הרב בן טוב,
רוב הבנינים הם שמונה קומות לערך
ישנם מעליות שבת של "צומת" [לכה"פ בהרבה בנינים אם לא בכולם]
ואין פוצה פה ומצפצף.
גם היותר חרדים והיותר ליטאיים.
מכאן ראיה גדולה להתיר לעלות במעלית שבת ביום חול, בשבת לא שמענו.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ברוךווייס אמר:
וכמה מתוך התושבים משתמשים בהם
ובסגנון אחר:
לבי במערב אמר:
עדיין זקוקים אנו להוכחות על שימוש מעשי בהן



אכן

עיקר מטרת הודעתי להבהיר שלמרות שהבניינים לרוב 8 קומות שלפי עובדה זו לדעתי קשה להאמין שדיירי הקומות העליונות לא משתמשים במעלית, (למרות שאני מכיר כאלה שגרים בגני גאולה בקומה שביעית ולא משתמשים) רוב הבניינים הם רק 5 קומות מהכניסה כך שהאפשרות שלא משתמשים הרבה יותרסבירה
 

בן אבנר

משתמש ותיק
באותו עניין, סיפר לי חבר שהיה במלונית קורונה רבת קומות, וראה שם משפחה [חרדית, פשוטה במקצת], שנכנסה למעלית שבת, ובשעה שהתחילו הדלתות להסגר נשארה אחת מילדות המשפחה בחוץ, ובאופן אוטומטי האם הושיטה את ידה לעצור את הדלת...
 

הכהן

משתמש ותיק
במודיעין עילית יש בניינים רבי קומות שהותקנה בהם מעלית שבת אך בהוראת הרבנים היא לא מופעלת כלל!
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אור יצחק אמר:
המציאות שבארה"ק כבר יש הרבה בנינים עם מעלית שבת ומעולם לא יצא שום קול קורא ע"ז
ובארה"ב פעם הראשונה נבנה בנין עם מעלית וראה לעיל שרצפתי כמה קול קורות נגדם

בארה"ק ב"ה יש ריבוי של יהודים שומרי שבת (עכ"פ ברמה בסיסית), שאינם חרדים, וחלקם אף גלויי ראש. והם משתמשים במעלית שבת.

בארה"ב זה לא המצב. יש או חרדים, או יהודים שהתרחקו מאד רח"ל (יש באמצע את המודרנ-אורתודוקס אבל זו קהילה מזערית, וליתר דיוק - זו לא קהילה).

אז בבניין שיש 50 משפחות חרדיות ו50 כושים להבדיל, אין סיבה שתהי' מעלית שבת. כי אף אחד לא דורש את זה. משא"כ בבניין עם 20 דת"ל, 20 מסורתיים, 20 חרדים ו20 לא-דתיים, ודאי שיש ביקוש למעלית שבת. וק"ל.

כל קבלן מתחיל יודע, שכשבונים לחרדים צריך לקחת בחשבון שני דברים - א. סוכה. ב. מדרגות בשבת.
לכן עושים מרפסות סוכה (על אף שמכער את הבניין), ובונים בניינים נמוכים, או שמוצאים גבעה לבנות עלי' כך שיהי' ניתן להיכנס לבניין גם מקומה 3 וכד'.

וכל שיכון חרדי בארה"ק נראה כך.
 

בשלמא

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
באותו עניין, סיפר לי חבר שהיה במלונית קורונה רבת קומות, וראה שם משפחה [חרדית, פשוטה במקצת], שנכנסה למעלית שבת, ובשעה שהתחילו הדלתות להסגר נשארה אחת מילדות המשפחה בחוץ, ובאופן אוטומטי האם הושיטה את ידה לעצור את הדלת...
במעלית שבת יש כזו אופציה?

בעיקר הנושא כמדומה בסוף אחד החלקים של חוט שני יש את מכתבם של רבני בני ברק נגד השימוש במעלית שבת. אכן בבני ברק לא נשמע עד היום כפירצה הזו. 
 
 

לביא

משתמש ותיק
אור יצחק אמר:
מה דעת הרבנים בהשתמשות מעלית בשבת - כנראה בארה"ק הרבה משתמשים בזה בפרט נשים וילדים - ובארה"ב כמעט שלא משתמשים בזה רק בבית החולים - לאחרונה יצאו הרבנים בברוקלין נגד חברה שבנו דירות עם מעלית שבת
ידוע לי שגם הרבנים המתירים, מתירים רק לזקנים או אנשים שקשה להם ללכת, אך צעירים ומי שכחו ברוחו, חס וחלילה להקל.
 

לביא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
זה כבר נשמע לי תמוה ביותר, מאחר ובציבור החרדי נהוג לסמוך על 'צומת' באותה מידה בה נהוג לסמוך על הכשר 'רבנות'.
מעניין אותי מה החכמים כן מכנים ציבור חרדי, באשר נראה שהרוב פה אומרים שמעלית שבת זה איסור יהרג ובל יעבור ח״ו, ולא מודעים להרבה פוסקים המתירים והרבה שנוהגים להשתמש במעליות שבת, וג״כ שמשתמשים במכשירי צומת.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
לא מצליח להבין. האם מעלית שבת היא ממצוות התלויות בארץ? מאיפה הגיע השטות הזו לחלק בין "מנהג" אר"י למנהג חו"ל? אתמהה!
ארה"ק וחו"ל חד הם. ומה שמותר בזה מותר בזה! ולהיפך מה שאסור בזה אסור בזה.

ומה לנו להרחיק מצודתנו ולחפש בשדות חו"ל דעת תורה אודות דברים שהתלבנו הדק היטב בא"י.
 

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
לביא אמר:
אור יצחק אמר:
מה דעת הרבנים בהשתמשות מעלית בשבת - כנראה בארה"ק הרבה משתמשים בזה בפרט נשים וילדים - ובארה"ב כמעט שלא משתמשים בזה רק בבית החולים - לאחרונה יצאו הרבנים בברוקלין נגד חברה שבנו דירות עם מעלית שבת
ידוע לי שגם הרבנים המתירים, מתירים רק לזקנים או אנשים שקשה להם ללכת, אך צעירים ומי שכחו ברוחו, חס וחלילה להקל.

כמדומה לי, שכך פסק הר' עובדי'ה יוסף:
 

הצבי

משתמש ותיק
נזדמנתי לאחרונה לבי''ח בשבת, ולא ראיתי כמעט שום חרדי משתמש במעלית שבת אלא אחד בלבד, והיו שם הרבה הרבה חרדים.
 

לביא

משתמש ותיק
הצבי אמר:
נזדמנתי לאחרונה לבי''ח בשבת, ולא ראיתי כמעט שום חרדי משתמש במעלית שבת אלא אחד בלבד, והיו שם הרבה הרבה חרדים.
בבי״ח הדין שונה.
אם לצורך העניין יש ניתוחים וכד׳, מקרים בהם צריך להשתמש, אין אף אחד שיאסור ואין להחמיר בפיקו״נ וכד׳.
ורק חרדים אשר לא נצרכים לזה, לא ישתמשו במעליות בי״ח לא כי יש מניעה מצד ההלכה, אלא כי ייתכן שיצטרכו להם.
ואין להשוות מעלית שבת בבניין מגורים למעלית שבת בבי״ח.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
סיפר לי הגרב"צ בורודיאנסקי שליט"א שאמר לו הגרש"ז אוירבך זצוק"ל שלכתחילה אפשר להשתמש במעלית שבת באחד מבתי החולים בירושלים ובשני אסור. אבל אני לא זוכר איזה
 

רימון

משתמש ותיק
גם אני לא שמעתי על אף אחד שמשתמש בזה, וגם ידוע לי כמה פשקווילים שנכתבו נגד (למי שרוצה שיבדוק מאחורי החוט שני על הלכות שבת, כמדומה שם הדפיסו אותם).
וגם כמדומה שראיתי פעם מאמר של בישורון שהסביר שההתנגדות של הרב אלישיב לא היה בגלל איסורי מלאכות, אלא למיגדר מילתא.
[אגב יש הבדל בין א"י לחו"ל, שלרבים מאיתנו גם את"ל מעלית שבת הוא בהידור בלי פקפוק עדיין אם זה לא מחובר לגנרטור זה בעיה משא"כ בחו"ל...]
 

דידי

משתמש רגיל
צדיקוש אמר:
כפי שנתברר ונתאמת אצלי
ברחובות החדשים, ברמות - רמת שלמה, ירושלים
היינו טרומן, יעקב אלעזר, 
טלדאנו, הרב שך, הרב בן טוב,
רוב הבנינים הם שמונה קומות לערך
ישנם מעליות שבת של "צומת" [לכה"פ בהרבה בנינים אם לא בכולם]
ואין פוצה פה ומצפצף.
גם היותר חרדים והיותר ליטאיים.
האם גם נתאמת אצלך שהמעלית שבת פעילה במקומות אלו?
 בחלק מהמקומות שהזכרת ישנם הרבה בניינים של מחיר למשתכן ויתכן שעל פי החוזה עם המדינה חייבים להתקין שם אופציה כזו.

 
 

צדיקוש

משתמש ותיק
דידי אמר:
צדיקוש אמר:
כפי שנתברר ונתאמת אצלי
ברחובות החדשים, ברמות - רמת שלמה, ירושלים
היינו טרומן, יעקב אלעזר, 
טלדאנו, הרב שך, הרב בן טוב,
רוב הבנינים הם שמונה קומות לערך
ישנם מעליות שבת של "צומת" [לכה"פ בהרבה בנינים אם לא בכולם]
ואין פוצה פה ומצפצף.
גם היותר חרדים והיותר ליטאיים.
האם גם נתאמת אצלך שהמעלית שבת פעילה במקומות אלו?
 בחלק מהמקומות שהזכרת ישנם הרבה בניינים של מחיר למשתכן ויתכן שעל פי החוזה עם המדינה חייבים להתקין שם אופציה כזו.

היטבת לשאול
אין בידי תשובה ברורה בענין
אבל ודאי שיש שעולים
איני יודע מי בדיוק איזה ציבור ואיזה כמות.
אני רק יודע להגיד שגם בקומות הגבוהות גרים אנשים ברי מעלה. 
 

צדיקוש

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
צדיקוש אמר:
בקומות הגבוהות גרים אנשים ברי מעלה.
ולכן הם טורחים לרדת ולעלות הכל במדרגות...
הרב ליבי במערב,
יש לך מידע? או שסתם מה שאתה כותב זה בגדר "ליבי אומר לי"??
כי אם כן, אזי המנהג  שלא לחוש כ"כ למה שקורה שם במערב הפרוע,,,,
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
שמעתי שיעור ארוך מהרה"ג ר' שמואל יוסף שטיצברג מבית שמש
והאריך לבאר את כמות השאלות ההלכתיות במעלית שבת של ימינו
וצריך לדעת שאינו דומה מעלית שבת מימי הגרש"ז לימינו
זה כמו מי שישתמש בפלאפון בן ימינו כפי שהשתמשו בזמן הגרש"ז
ואין כונתי לאמר שזה אסור לפי הגרש"ז מעליות של ימינו
אלא שריבוי השאלות בכל מעלית יכול לשנות בקלות את ההלכה
והמכון הטכנולוגי כיום משקיע פי כמה למצוא פתרונות לשלל בעיות שמתחדשים במעליות
ופשיטא שמכון צומת זה לא רלוונטי כלל לשומתומ"צ
ומה שחשוב מאד לדעת כי מעלית שלא בפיקוח תמידי אמר הרב שטיצברג שמנסיונו בדוק הדבר שהיא חוזרת עם הזמן להיות אסורה ע"י טכנאים וכדו' שמשנים דברים בלי לדעת שזה מזיק לענין שבת
וכך הוראת המכון הטכנולוגי שחייבים בדיקה כל כמה חודשים ובלי זה אין להם כלל אחריות על המעלית
לעצם המעליות חלוקים רבני ב"ב שאחזו ואוחזים שזה פירצה ואפילו במעייני הישועה אין מעלית שבת שלא יהיה פירצה בזה
משא"כ רבני ירושלים שהתירו במקום צורך כבי"ח ואף יותר
וכל מי שמחמיר ומדקדק בהלכה פשיטא שאין לו להכניס את עצמו בכל המחלוקות והנידונים ההלכתיים של מעלית שבת כי רבים הם
בנוסף צריך לדעת שאפילו הגר"ע יוסף שהתיר בזמנו בשופי מעליות שבת דאז של המכון הטכנולוגי - גם בבית החולים לא הסכים לעלות בהם בעצמו בשבת וכפי שסיפר בנו הגרי"צ שליט"א
וכמו שציינו כבר שיש רבים שלא יודעים מה ההבדל הכשר כזה או אחר שאינו בכשר וכשאדם עולה במעלית הוא מכשיל אחרים לסמוך על כל מעלית שבת שהיא
כמובן בשעת דחק וצורך הכל לפי הענין יברר כל אחד אצל רבותיו אם הם מהמתירים היום מעלית שבת להשתמש ובאיזה תנאים
וכל אחד יעשה כהוראת רבו
וכמו שציינו שאין ראיה כלל מהוראות ישנות בנושא מתחדש ומשתכלל כזה
 

ידידיה1

משתמש רגיל
חשוב לציין שמימי התקנת המעלית בשערי צדק, הטכנולגיה השתנתה מאד, וכיום בארץ ישראל התקן כלל לא מאפשר לבנות מעליות מהסוג הישן.

כך שיש כאן נידונים חדשים, ואולי פתרונות חדשים.

אכן, הסוברים לאסור מכל מקום מחשש זילותא דשבת, לשיטתם כמובן אין נמ בכל זה
 

לבי במערב

משתמש ותיק
צדיקוש אמר:
יש לך מידע? או שסתם מה שאתה כותב זה בגדר "ליבי אומר לי"??
ולמר יש מידע באמתחתו? הרי כתב ש'אין בידו תשובה ברורה בענין'.
כל עוד כך הוא המצב - הרי זו השערה למול השערה, וכיון שציין מר כי 'ברי־מעלה' הם - כוותי דידי מסתברא טפי...

[לא ידוע לי ספציפית על הבנינים המדוברים. ידוע לי בהחלט שיש המחמירים להמנע מלעלות ולרדת ב'מעלית־שבת', גם אחרי שהותקנה בבנינם (נגד רצונם), ואף כשאושפזו בביה"ר(!)].
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
צדיקוש אמר:
יש לך מידע? או שסתם מה שאתה כותב זה בגדר "ליבי אומר לי"??
ולמר יש מידע באמתחתו? הרי כתב ש'אין בידו תשובה ברורה בענין'.
כל עוד כך הוא המצב - הרי זו השערה למול השערה, וכיון שציין מר כי 'ברי־מעלה' הם - כוותי דידי מסתברא טפי...

[לא ידוע לי ספציפית על הבנינים המדוברים. ידוע לי בהחלט שיש המחמירים להמנע מלעלות ולרדת ב'מעלית־שבת', גם אחרי שהותקנה בבנינם (נגד רצונם), ואף כשאושפזו בביה"ר(!)].
אני מכיר כמו"כ דת"ל שנמנעים מלהקל בזה, וחומרא זו נפוצה למדי בקרב בני ישיבותיהם
 
 
חלק עליון תַחתִית