אגב אשכול זה אביא מה שהארכתי בענין הסימנים.
אם צריך לאכול הסימנים או רק לראותם- הטור בסעיף א, כתב שצריך לאכול, והב''י כתב דגירסתינו שצריך לראות, ויש להעיר דלפנינו בהוריות יב., הגירסא למיחזי, ומאידך בכריתות ו., הגירסא למיכל, ובה''ג בהל' כריתות בעמוד תרסב, גרס שצריך לראות, וכ''כ האשכול בריש הל' ר''ה (קנט:), וכ''כ שבולי הלקט בשבולת רפג, ומבואר מדבריו דכן גרס בכריתות, ומאידך המנהיג בהל' ראש השנה סי' א, הביא דצריך למיכל. הערוך בערך רוביא, כתב שיש בזה חילופי נוסחאות אם למיכל או למיחזי, ולדברי רש''י שפירש דרוביא היינו תלתן, יש לגרוס למיחזי כי התלתן אינו נאכל אלא בשעת הדחק, ע''כ, והתלתן היינו חילבה ובזמנינו יש הנוהגים לאכלו אף שלא בשעת הדחק ואפשר דהכי הוה אף בשעת הש''ס, ועוד אפשר קצת דצריך לאוכלו בדוחק כדי שיהא סימנא טבא, על כן אין מזה הכרע גמור בדעת רש''י.
האם צריך להביא גם אתרוג- הטור בסעיף א, כתב נמי אתרוג, והב''י כתב דאינו בגירסתינו, ויש להעיר דבהלכות גדולות בהל' כריתות בעמוד תרסב, ובאשכול בריש הל' ר''ה (קנט:), ובספר המנהיג בהל' ראש השנה סי' א, ובערוך בערך רוביא, ובשבולי הלקט בשבולת רפג, ליתא אתרוג.
האם צריך להביא כרתי- הטור בסעיף א, כתב להביא, וכן הוא בכריתות ו., ובהוריות יב., ובאשכול בריש הל' ר''ה (קנט:), ובמנהיג בהל' ראש השנה סי' א, ובערוך בערך רוביא, ובשבולי הלקט בשבולת רפג, אמנם בה''ג בהל' כריתות בעמוד תרסב, כתב איזה פירות צריך להביא ולא כתב כרתי.
מהו רוביא- הטוש''ע בסעיף א, הביאו מרש''י דהוא תלתן, ולא הביאו חולק, ויש להעיר דרש''י בב''ק פא. ד''ה חוץ משדה, כתב דתלתן הוא מין קטנית ושמה פנגריא, ובר''ה יב: ד''ה התלתן, כתב פיניגרי, ותרגמו דבריו דהוא חילבה, ושבולי הלקט בשבולת רפג, הביא להלכה את פירוש רש''י, ומאידך האשכול בריש הל' ר''ה (קנט:), כתב דרוביא הוא לוביא בלשון ערבי, ע''כ, ופירשו דהיינו מין שעועית, וכן הערוך בערך רוביא, דחה את פירוש רש''י, ולא פירש פירוש אחר, וכך המנהג בזמנינו להביא מין שעועית בשביל רוביא.
איזה תמרים יש להביא- האשכול בריש הל' ר''ה (קנט:), כתב דצריך להביא תמרי רטיבי, ע''כ, דהיינו לחים, ונראה דהטעם כי יבשים מסמנים על גריעותא.
למה מביאים סימנים אלו- הטור בסעיף א, כתב כרתי יכרתו שונאינו סלקא יסתלקו שונאינו תמרי יתמו, וקרא מפני שממהר לגדול, והב''י הביא דרש''י בהוריות יב., כתב דהני גודלים מהר, והעיר הב''י דבתמרי ליכא למימר הכי, ע''כ, אמנם ברש''י בכריתות ו., כתב דאיכא מייניהו דגדלי מהר ואיכא דמתקי, ע''כ, ולפי זה מיושבת הערת הב''י, ויש להעיר דהמנהיג בהל' ראש השנה סי' א, והאשכול בריש הל' ר''ה (קנט:), פירשו כהטור שיסתלקו שונאינו וכו', וגבי קרא כתב האשכול דיתקרע גזר דיננו, ע''כ, וזה כמו שהביא הב''י מרב האי, ושבולי הלקט בסוף שבולת רפג, כתב כעין דברי הטור כרתי יכרתו אויבינו, ובסילקא ותמרי כתב יסולקו ותמו עוונותינו, ולא כתב כהטור דקאי על שונאינו, ובקרא פירש דהיינו דלעת על שם דלו עיני למרום, ע''כ.
מביאים ראש כבש שניהיה לראש ולא לזנב וריאה כי היא דבר קל- כ''כ הטוש''ע והב''י בסעיף ב, ויש להעיר דכ''כ המנהיג בהל' ראש השנה סי' א, בשם מנהג פרובינצא, והמנהיג הסכים עם המנהג, ושבולי הלקט בשבולת רפג, הביא מהגאונים דנוהגים חכמים וכל אנשי בבל ליקח בערב ר''ה בשר שמן או ראש של צאן ומבשלים אותם בדבר של מתיקה ולא בבישול שיש בו חומץ, ואומרים נאכל מתוק ובישול שמן כדי שתהא לנו שנה מתוקה ועריבה ולא יהיה דבר רע, ע''כ.
1438 עמודים
הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf