לגבי שאלתך מ'טוב שברופאים' כדאי שתעיין בהסברו של המהר"ל בנצח ישראל פרק ל וז"ל:מבקש אמת אמר:באותה משנה כתוב גם "טוב שברופאים לגיהנום". האם הכוונה כמו שזה נשמע - שהאמורא שמואל והרמב"ם והרמב"ן שהיו רופאים מעולים הולכים לגיהנום?הערשלה אמר:לסיכום העניין ראיתי צורך להביא את מאמר חז"ל בירושלמי (קידושין ד) וז"ל:
"ר"מ אומר לעולם ישתדל אדם ללמד את בנו אומנות נקייה כו'. מה יעשה אדם ישתדל וילמד את בנו אומנות קטנה ויתפלל ויבקש רחמים ממי שהעושר שלו שאין לך אומנות שאין בה עניים ועשירים. אלא הכל לפי זכות האדם.
רבי שמעון בן אלעזר משום ר' מאיר ראית מימיך ארי סבל. ארי קייץ. שועל חנווני. זאב מוכר קדירות. והן מתפרנסין בלא צער. ולמה נבראו לשמשיני ואני נבראתי לשמש את קוני. והרי הדברים קל וחומר ומה אם אילו שנבראו לשמשיני כך הן מתפרנסין בלא צער. אני שנבראתי לשמש את קוני אינו דין שאהא מתפרנס בלא צער. ומי גרם לי להיות מתפרנס בצער הוי אומר חטאיי על שהירעתי מעשיי קיפחתי פרנסתי".
אני יכול לחזור שוב על מה שכבר כתבתי ההשתדלות היא הכלי את התוכן ה' נותן לפי זכותו של האדם.מבקש אמת אמר:במקום לתקוף או לצטט, אשמח אם תוכל לבאר היטב את המהלך בו הינך מבין את היחס הנכון בין השתדלות ובטחון לתוצאות הגשמיות בעולם הזה, באופן שיסתדר הן עם המציאות הידועה והן עם מקורותינו. בינתיים חוץ ממקורות נגדיים לא הבנתי איך לשיטתך צריך לפרש את המציאות בשטח, כמו גם את המקורות המתאימים למציאות זו.
רק רציתי לברר, מדוע ערך הגר"א (ועוד צדיקים) גלות?חימקו אמר:לא ראיתי שהחזון איש או הרב אלישיב זצ"ל העדיפו להשיג יותר מחוץ לבית המדרש.
חימקו אמר:לא ראיתי שהחזון איש או הרב אלישיב זצ"ל העדיפו להשיג יותר מחוץ לבית המדרש.
הערשלה אמר:רק רציתי לברר, מדוע ערך הגר"א (ועוד צדיקים) גלות?חימקו אמר:לא ראיתי שהחזון איש או הרב אלישיב זצ"ל העדיפו להשיג יותר מחוץ לבית המדרש.
כעת ענית לי גם מה דעתך על הלימוד של יעקב אבינו בבית לבן לעומת לימודו בישיבת שם ועבר.חימקו אמר:הערשלה אמר:רק רציתי לברר, מדוע ערך הגר"א (ועוד צדיקים) גלות?חימקו אמר:לא ראיתי שהחזון איש או הרב אלישיב זצ"ל העדיפו להשיג יותר מחוץ לבית המדרש.
איני בקי בכך, אך גלות אינו סותר ללימוד תורה, משא"כ עבודה בבית לבן.
הערשלה אמר:כעת ענית לי גם מה דעתך על הלימוד של יעקב אבינו בבית לבן לעומת לימודו בישיבת שם ועבר.חימקו אמר:הערשלה אמר:רק רציתי לברר, מדוע ערך הגר"א (ועוד צדיקים) גלות?
איני בקי בכך, אך גלות אינו סותר ללימוד תורה, משא"כ עבודה בבית לבן.
אענה לך קצרות.
אם אינך בקי בעניינים אלו, לך תלמד.
עד אז, כדאי שתאמין שמה שעשה יעקב אבינו בכל חייו היה רק תורה.
מנין אתה כ"כ ברור בזה??????חימקו אמר:אך ברור לי שלא היה עניין ליעקב (ע"פ הפשט) לעבוד אצל לבן 14 שנה, מאשר להישאר בבית המדרש.
הרי אם היה נותן לו את רחל בלי שום תנאי, הוא לא היה מעדיף בכו"א לעבוד אצלו.הערשלה אמר:מנין אתה כ"כ ברור בזה??????חימקו אמר:אך ברור לי שלא היה עניין ליעקב (ע"פ הפשט) לעבוד אצל לבן 14 שנה, מאשר להישאר בבית המדרש.הערשלה אמר:
מניין לך???חימקו אמר:הרי אם היה נותן לו את רחל בלי שום תנאי, הוא לא היה מעדיף בכו"א לעבוד אצלו.הערשלה אמר:מנין אתה כ"כ ברור בזה??????חימקו אמר:אך ברור לי שלא היה עניין ליעקב (ע"פ הפשט) לעבוד אצל לבן 14 שנה, מאשר להישאר בבית המדרש.
מניין לך שלא???הערשלה אמר:מניין לך???חימקו אמר:הרי אם היה נותן לו את רחל בלי שום תנאי, הוא לא היה מעדיף בכו"א לעבוד אצלו.הערשלה אמר:מנין אתה כ"כ ברור בזה??????
כלומר אתה מבסס את ראייתך על סברא בלבד...חימקו אמר:מניין לך שלא???הערשלה אמר:מניין לך???חימקו אמר:הרי אם היה נותן לו את רחל בלי שום תנאי, הוא לא היה מעדיף בכו"א לעבוד אצלו.
כן.הערשלה אמר:כלומר אתה מבסס את ראייתך על סברא בלבד...חימקו אמר:מניין לך שלא???הערשלה אמר:מניין לך???
עיין במאור עינים בראשית פרשת ויצא וז"ל:חימקו אמר:הערשלה אמר:כעת ענית לי גם מה דעתך על הלימוד של יעקב אבינו בבית לבן לעומת לימודו בישיבת שם ועבר.חימקו אמר:איני בקי בכך, אך גלות אינו סותר ללימוד תורה, משא"כ עבודה בבית לבן.
אענה לך קצרות.
אם אינך בקי בעניינים אלו, לך תלמד.
עד אז, כדאי שתאמין שמה שעשה יעקב אבינו בכל חייו היה רק תורה.
איני בקי בנושא של גלויות שעשו גדו"י.
אך ברור לי שלא היה עניין ליעקב (ע"פ הפשט) לעבוד אצל לבן 14 שנה, מאשר להישאר בבית המדרש.
אז תתחיל ללמוד את הנושא לעומק.חימקו אמר:כן.הערשלה אמר:כלומר אתה מבסס את ראייתך על סברא בלבד...חימקו אמר:מניין לך שלא???
למדתי כבר לעומק.הערשלה אמר:אז תתחיל ללמוד את הנושא לעומק.חימקו אמר:כן.הערשלה אמר:כלומר אתה מבסס את ראייתך על סברא בלבד...
הערשלה אמר:עיין במאור עינים בראשית פרשת ויצא וז"ל:חימקו אמר:הערשלה אמר:כעת ענית לי גם מה דעתך על הלימוד של יעקב אבינו בבית לבן לעומת לימודו בישיבת שם ועבר.
אענה לך קצרות.
אם אינך בקי בעניינים אלו, לך תלמד.
עד אז, כדאי שתאמין שמה שעשה יעקב אבינו בכל חייו היה רק תורה.
איני בקי בנושא של גלויות שעשו גדו"י.
אך ברור לי שלא היה עניין ליעקב (ע"פ הפשט) לעבוד אצל לבן 14 שנה, מאשר להישאר בבית המדרש.
ויצא יעקב מבאר שבע וגו' ולמדו רבותינו זכרונם לברכה (מגילה ז א) מן המקראות שהיה נטמן בבית עבר י"ד שנים ואח"כ הלך לחרן. ונבאר לשון נטמן ולא אמרו רבותינו זכרונם לברכה למד בבית עבר או כיוצא בו אך דהנה נודע כי סוד יעקב הוא הדעת כי בחינת יעקב ובחינת משה הן אחד רק שזה מלגאו וזה מלבר כי זה פנימית הדעת וזה חיצונית הדעת כנודע וקודם הליכת יעקב לבית לבן לא היה התגלות הדעת והתורה כי אם בהעלם וכמה שרשי התורה היו מפוזרין במדריגות תחתונים על ידי שלא היה התגלות הדעת בעולם ובבית לבן היה כמה שרשי תורה מלובשין שם שזהו התורה הנכתב בספר תורה מספורי המעשיות שעשה יעקב בבית לבן שבה' מלובשים הי' שרשים ההם שהוציא יעקב ובירר וצירף אותם מעומק הקליפות לבן כנודע גודל הקליפות שלו.
והנה יעקב אבינו עליו השלום הוציא משם השרשים ההם בעשרים שנה שהי' שם בחרן אצל לבן שע"כ נק' שם המקום חרן שהוא לשון חרון אף של מקום על שם שהמקום ההוא אשר שם היו מלובשין שרשי התורה היה מקום קליפיות גדול שהוא בחינת חרון וכל עסקי יעקב עמו עבור בנותיו וצאנו היה הכל לברר ולגלות שרשי התורה משם כנודע מסודות התורה שיש ע"ז הענין וענין אשר שם יעקב את המקלות ברהטים שעל ידי זה תלדנה הצאן עקודים נקודים וברודים שהן רזין דרזין וסתרין גניזין וענין שנשא לאה ורחל שהן סוד תורה שבכתב ותורה שבעל פה שכל זה ראה והתקין התגלות התורה למטה מה שהיה בסתימו עד בוא יעקב ועל ידי שהוא הדעת נעשה המשכות התגלות התורה מבאר שבע שהתורה עליונה נקרא באר שבע.
וזהו ויצא יעקב מבאר שבע מבחינת סתימת התורה להביאה לידי התגלות על ידי הבירורין שהלך לבחינת חר"ן שהוא מקום קליפות שהיה התורה מכוסה ומלובשת בהן וכל זה לעשות הכנה לדורות הבאים שיוכלו להשיג השגת התורה בהתגלות מה שהיה בהתכסות וכמ"ש הבעל שם טוב זלה"ה נשמתו בגנזי מרומים שמה שרדף לבן אחר יעקב הוא כי עדיין נשאר אצלו התלבשות התורה ההי' שהם אלו הפסוקים שנכתבו בתורה איך שרדף לבן אחר יעקב ואיך שנתווכחו זה עם זה עד סוף הפרשה כל הענין שזאת התורה שבאלו הפרשה נשאר' עדיין בהתלבשות אצל לבן מה שלא בירר עדיין יעקב וסיבב השי"ת כך שירדוף אחריו להביא אליו את התורה שעדיין לא נשלמה להתברר ששם בהשיגו את יעקב על ידי דבורו עמו אלו הדבורים שנכתבו שם בירר יעקב גם זה עד שלא נשאר אצלו כלום וכל מה שעשה אצל לבן בכל העניינים הכתובים במקרא היה הכל תורה ועסק העבודה לשמים לגלות התורה מבחינת חרן שהוא עומק הקליפות וכו' להביאה לידי התגלות הקדושה לכוללה לתורה עליונה ועל כן נאמר בהגיעו סמוך לחרן ויגל את האבן מעל פי הבאר שהוא סוד אבן נגף שהיה מכסה על הבאר מים חיים שרשי התורה שהיו מלובשים שם והוא גילהו שהביאו להתגלות על ידי שסילק הקליפות שהוא בחינת אבן כמו שאמר הכתוב (יחזקאל לו, כו) הסירו את לב האבן מבשרכם וגו' שאז התחיל לגלות התורה שהיתה מושרשת שם ולזה הכוונה שלח מלאכים לפניו אל עשו אחיו שהם אלו המלאכים שנבראו על ידי עסקו בתורה ובמצות שם כאמור ושלח לו לאמר עם לבן גרתי פירש רש"י בגי' תרי"ג ותרי"ג מצות שמרתי רמז על האמור ששם שמר והמתין כל העשרים שנה בכדי להשלים סוד התגלות התורה עם תרי"ג מצותיה וזהו ואחר עד עתה פירוש שהתורה נקראת עתה כמו שאמר הכתוב (דברים לא, יט) ועתה כתבו לכם וגו' שהתגלות התורה נקרא עתה ורצה לומר האיחור שאיחרתי פעמי מלבוא היה עד עתה שיהיה שם התגלות התורה וזהו שהיה נטמן לשון סתימה והתכסות שהתורה שהיא בחינת יעקב היה טמון ומכוסה בבית עבר מקודם הליכתו לחרן להוציאה להתגלות.
אמונת אומן אמר:יש כאן דו שיח של חרשים,
בין אסכולת 'אסתכל באורייתא וברא עלמא',
יהודים שחונכו לראות מה כתוב בתורה ולקבל הכל, ואח"כ לנסות להבין מה שרואים במציאות, ואם לא מבינים אז יודעים 'פון א קשיא שטארבט מען נישט',
לבין אסכולת החכמים בעיניהם,
אשר הסברא שלהם גוברת על כל דבר, בין אם זה נושא שלמדו אותו לעומק, ובין אם זה נושא שהידע שלהם בו מסתמך על מה שלמדו בכיתה ד', ודברי רבותינו הם כאופציה גרידא שאפשר להשתמש בהם כאופציה פרשנית לעת הצורך.
נראה שכללי המשחק אינם מקובלים על 2 הצדדים, ואין נקודת מפגש בין הצדדים.
אף לשיטת מר: יעקב אבינו ע"ה הגיע לבית לבן כדי לישא את בנותיו, והיתה צ"ל בזה 'השתדלות' רוחנית וגשמית כאחד. ברוחניות - "עִם־לָבָ֣ן הרשע גַּ֔רְתִּי ותרי"ג מצות שמרתי" (פרש"י וישלח לב, ה), ובגשמיות - "עֲבַדְתִּ֜יךָ אַרְבַּֽע־עֶשְׂרֵ֤ה שָׁנָה֙ בִּשְׁתֵּ֣י בְנֹתֶ֔יךָ וְשֵׁ֥שׁ שָׁנִ֖ים בְּצֹאנֶ֑ךָ" (לה"כ ויצא לא, מא). ופשוט.חימקו אמר:לא ראיתי שהחזון איש או הרב אלישיב זצ"ל העדיפו להשיג יותר מחוץ לבית המדרש.
באותה המדה שלימוד התורה בבית לבן לא הי' (ע"פ הפשט) במעלה עליונה כבישיבת שם ועבר, כך גם ע"י הגלות נחסר בישוב הדעת הדרוש ללימוד התורה (וראה תענית י, ב). ופשוט.חימקו אמר:גלות אינו סותר ללימוד תורה
ב'דרך מצוותיך - טעמי המצוות' לכ"ק אדמו"ר הצ"צ (במצוות תגלחת המצורע),יושב אוהלים אמר:ידוע מה שאמרו חז"ל (ביצה טז) כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה...
וגם ידוע שצריך האדם להשתדל ולעבוד [בזיעת אפיך וכו'].
אני מחפש אם מישהו יודע על מקום שכתוב בו במפורש אם מה שכל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה היינו שהוא יקבל את המזונות האלה רק אם הוא יקיים חובת ההשתדלות, ואם לא יקיים את חובת ההשתדלות הוא לא יקבל את מה שנקצב לו,
או
ששני דברים נפרדים הם לגמרי, יש מזונות שקצוב לו מר"ה, וזה לא מותנה בהשתדלות, ורק שיש גזירה וחובה על האדם שהוא צריך לעבוד ולהשתדל בכדי פרנסתו, אבל לא שקבלת פרנסתו מותנת בקיום חובת ההשדתלות.
חייל של הרבי אמר:ב'דרך מצוותיך - טעמי המצוות' לכ"ק אדמו"ר הצ"צ (במצוות תגלחת המצורע)
לבי במערב אמר:[ו]ראה קונטרס ומעין מאמר יח ואילך.
כמו שכתבת 'ופשוט'.לבי במערב אמר:אף לשיטת מר: יעקב אבינו ע"ה הגיע לבית לבן כדי לישא את בנותיו, והיתה צ"ל בזה 'השתדלות' רוחנית וגשמית כאחד. ברוחניות - "עִם־לָבָ֣ן הרשע גַּ֔רְתִּי ותרי"ג מצות שמרתי" (פרש"י וישלח לב, ה), ובגשמיות - "עֲבַדְתִּ֜יךָ אַרְבַּֽע־עֶשְׂרֵ֤ה שָׁנָה֙ בִּשְׁתֵּ֣י בְנֹתֶ֔יךָ וְשֵׁ֥שׁ שָׁנִ֖ים בְּצֹאנֶ֑ךָ" (לה"כ ויצא לא, מא). ופשוט.חימקו אמר:לא ראיתי שהחזון איש או הרב אלישיב זצ"ל העדיפו להשיג יותר מחוץ לבית המדרש.
באותה המדה שלימוד התורה בבית לבן לא הי' (ע"פ הפשט) במעלה עליונה כבישיבת שם ועבר, כך גם ע"י הגלות נחסר בישוב הדעת הדרוש ללימוד התורה (וראה תענית י, ב). ופשוט.חימקו אמר:גלות אינו סותר ללימוד תורה
לבי במערב אמר:צריך לחזור שוב? לא שהלימוד הי' עדיף, אלא שפעולתו גדולה יותר.
צ"ל: הי' חייב לקיים רצון הקב"ה. וממילא לק"מ, ד'אל תביאנו לידי נסיון' הוא דוקא כשאין השי"ת מצַוֶה אותו בזה.חימקו אמר:היה חייב לקיים רצון אביו לישא אשה ממשפחתו
(א) ויקרא יצחק אל יעקב ויברך אותו ויצוהו ויאמר לו לא תקח אשה מבנות כנען:לבי במערב אמר:צ"ל: הי' חייב לקיים רצון הקב"ה. וממילא לק"מ, ד'אל תביאנו לידי נסיון' הוא דוקא כשאין השי"ת מצַוֶה אותו בזה.חימקו אמר:היה חייב לקיים רצון אביו לישא אשה ממשפחתו
לבי במערב אמר:וכי לא ידעתי זאת?
לדעת מר, מוכרח מתוך פסוקים אלו שלא הי' בזה ציווי השי"ת?! לפענ"ד איפכא מסתברא.