תופעה ידועה, כשאין מה לענות, מתחילים להאשים בפקפוק באמונה.יושב אוהלים אמר:נראה לי שממש כבר התחלנו להיכנס לחשש פקפוקים באמונה ר"ל אז אני מסיים פה.
תופעה ידועה, כשאין מה לענות, מתחילים להאשים בפקפוק באמונה.יושב אוהלים אמר:נראה לי שממש כבר התחלנו להיכנס לחשש פקפוקים באמונה ר"ל אז אני מסיים פה.
מבקש אמת אמר:יש עוד דוגמאות רבות מספור בדברי גדולינו, אבל די באלו להמחיש את הנקודה. מאחר ואני מכיר את כל ההתחמקויות והתירוצים, אבקש ממי שיש לו הסבר ברור ונהיר שמתיישב על הלב לבאר איך הנהגת אבותינו ורבותינו שבכל הדורות מתיישבת עם הנהגה כזו של הוספת עוד חצי שעת לימוד כדי לפתור בעיה כלכלית.
(נ.ב. באופן מעשי צריך לבחון מהו הדבר הנכון והמתאים עבור אותו אברך ספציפי במצב הנתון. רעיית צאן בהחלט לא באה בחשבון מכמה טעמים, וכנראה שגם לא עבודה במחשבים. אבל מה שברור הוא שהכיוון הוא לא להוסיף עוד חצי שעת לימוד יומית, אלא למצוא פתרון טבעי לענין, כמבואר בדברי חז"ל, למעט במקרה שאין לו שום פתרון כזה).
אני מסכים שהמסקנה המעשית עלולה להיות שונה, וכבר ציינתי זאת בשולי הודעתי. המטרה שלי היא להראות מה ההשקפה הנכונה. איך להתאים אותה למציאות - זו כבר שאלה בפני עצמה.יהודה יעקבזון אמר:אני יכול להזדהות עם התסכול שנשמעת מבין השורות.
אך המסקנה המעשית לדעתי הוא לא בסגנון של 'תראה איך יעקב אבינו עבד וגם התנא ההוא וההוא'.
אין לי בעיה שתסיים, אבל אני באמת נשאר בתמיהה גדולה איזו סיבה אחרת יש לך להאמין ביהדות מלבד שכך מסתבר לך. אולי כי זה נוח לך? או כי זה מה שהורגלת בו מילדותך?יושב אוהלים אמר:אוי ואבוי למי שמאמין ביהדות אך ורק בגלל שנראה לו יותר מסתבר לפי שכלו הקטנטנה. ובלא זה היה מאמין גם בנצרות.מבקש אמת אמר:אז חבל שאתה לא מאמין בנצרות. היא גם לא מתאימה עם השכל. למה בחרת ביהדות דווקא?
נראה לי שממש כבר התחלנו להיכנס לחשש פקפוקים באמונה ר"ל אז אני מסיים פה.
מבקש אמת אמר:אין לי בעיה שתסיים, אבל אני באמת נשאר בתמיהה גדולה איזו סיבה אחרת יש לך להאמין ביהדות מלבד שכך מסתבר לך. אולי כי זה נוח לך? או כי זה מה שהורגלת בו מילדותך?יושב אוהלים אמר:אוי ואבוי למי שמאמין ביהדות אך ורק בגלל שנראה לו יותר מסתבר לפי שכלו הקטנטנה. ובלא זה היה מאמין גם בנצרות.מבקש אמת אמר:אז חבל שאתה לא מאמין בנצרות. היא גם לא מתאימה עם השכל. למה בחרת ביהדות דווקא?
נראה לי שממש כבר התחלנו להיכנס לחשש פקפוקים באמונה ר"ל אז אני מסיים פה.
לא הבנתי 2 דברים.יושב אוהלים אמר:אוי ואבוי למי שמאמין ביהדות אך ורק בגלל שנראה לו יותר מסתבר לפי שכלו הקטנטנה. ובלא זה היה מאמין גם בנצרות.מבקש אמת אמר:אז חבל שאתה לא מאמין בנצרות. היא גם לא מתאימה עם השכל. למה בחרת ביהדות דווקא?
נראה לי שממש כבר התחלנו להיכנס לחשש פקפוקים באמונה ר"ל אז אני מסיים פה.
מאשים את השני ב'פקפוקים באמונה'.ידידיה אמר:ב. אם האמונה שלך אינה בנויה על השכל, מה אתה עושה כאן בכלל. כשמישהו חושב אחרת ממך, וטיעון שכלי נגדו אין לך, מה אתה עושה? סתם צועק?
חימקו אמר:זה בדויק הבעייה שלומדים אורחות חיים מסיפורים נדירים ומיוחדים.הערשלה אמר:חשוקי חמד נדרים (ח.)
עיין בית הלוי בראשית פרק מא וז"ל:מבקש אמת אמר:ולכן מי שעושה השתדלות מרובה יותר סיכוייו גבוהים בהרבה לקבל את מלוא קצבתו, לעומת מי שמסתפק בהשתדלות מועטת.
ברור שהמינימום זה מה שמספיק לפרנסתו. ויש כאלו שעדיין לא יהיו בטוחים בזה ועליהם מדבר ה'בית הלוי'.הערשלה אמר:דמי שיכול להגיע לבטוח במעט מלאכה
גם פה, ברור שיעשה את המינמום הנצרך ולא ירבה שלא לצורך.הערשלה אמר:ומעכשיו יתבאר תשובה לבקשתו, דיש לו לעסוק בפרנסה אבל ממעט אם יכול לעסוק במלאכת שמים בתורה ומצוות, ואם יעסוק חצי יום מספיק לכסות חסדי ה' ונפלאותיו, ובעניני רפואה כיון שדרכינו ברופאים זהו מצותו ולא יפסיק להתפלל שיתרפא וירבה בצדקה ומעשים טובים.
חימקו אמר:ברור שהמינימום זה מה שמספיק לפרנסתו. ויש כאלו שעדיין לא יהיו בטוחים בזה ועליהם מדבר ה'בית הלוי'.הערשלה אמר:דמי שיכול להגיע לבטוח במעט מלאכה
כמה זה מינימום??? וכמה זה מה שמספיק לפרנסתו???חימקו אמר:גם פה, ברור שיעשה את המינמום הנצרך ולא ירבה שלא לצורך.הערשלה אמר:ומעכשיו יתבאר תשובה לבקשתו, דיש לו לעסוק בפרנסה אבל ממעט אם יכול לעסוק במלאכת שמים בתורה ומצוות, ואם יעסוק חצי יום מספיק לכסות חסדי ה' ונפלאותיו, ובעניני רפואה כיון שדרכינו ברופאים זהו מצותו ולא יפסיק להתפלל שיתרפא וירבה בצדקה ומעשים טובים.
הערשלה אמר:חימקו אמר:ברור שהמינימום זה מה שמספיק לפרנסתו. ויש כאלו שעדיין לא יהיו בטוחים בזה ועליהם מדבר ה'בית הלוי'.הערשלה אמר:דמי שיכול להגיע לבטוח במעט מלאכהכמה זה מינימום??? וכמה זה מה שמספיק לפרנסתו???חימקו אמר:גם פה, ברור שיעשה את המינמום הנצרך ולא ירבה שלא לצורך.הערשלה אמר:ומעכשיו יתבאר תשובה לבקשתו, דיש לו לעסוק בפרנסה אבל ממעט אם יכול לעסוק במלאכת שמים בתורה ומצוות, ואם יעסוק חצי יום מספיק לכסות חסדי ה' ונפלאותיו, ובעניני רפואה כיון שדרכינו ברופאים זהו מצותו ולא יפסיק להתפלל שיתרפא וירבה בצדקה ומעשים טובים.
התשובה לשאלה זו מאוד רחבה וככל שאדם מרוויח יותר ה'מינימום' שלו משתנה כלפי מעלה...
מבקש אמת אמר:נכון, אבל היתה להם בחירה לא להגיע למשרה זו אלא להסתפק בסנדלרות. הבחירה שלהם להשקיע הרבה שנות לימודים וכסף כדי לקבל רשיון רופא או עו"ד הניבה להם את מלוא הקצבה משמים. ולכן, אם אדם מסופק האם לפנות לאפיק הסנדלרות או לעריכת דין - שיקח בחשבון שאם יפנה לאפיק הראשון סיכויים גבוהים מאד שלא יקבל את מלוא הקצבה שיכל לקבל. (כמובן ישנם שיקולים אחרים, והנידון הוא כאן הוא רק מצד השיקול הכלכלי).לבי במערב אמר:יש גם אפשרות נוספת: אלו שנקצב להם משמים - מגיעים למשרות רפואה ועריכת־דין. ודו"ק.
אני דווקא לא בטוח במשוואה רופא/עו"ד = כסף.מבקש אמת אמר:אחזור שוב על תיקון הטעות הנפוצה: מה שמובא במקורותינו שההשתדלות איננה מביאה את התוצאה אין משמעותה שאין לה השפעה על התוצאה. הכוונה היא שהיא לא הגורם, אלא תנאי. אבל ברור שלקיום התנאי יש השפעה על התוצאה! כפי שהחוש מעיד, וכמפורש בדברי חז"ל שציינתי לעיל.
חשבתי שכשאין מה לענות עוקצים את הצד השני ושואלים למה בחר להאמין ביהדות הרי הוא היה יכול לבחור להאמין בנצרות.חימקו אמר:תופעה ידועה, כשאין מה לענות, מתחילים להאשים בפקפוק באמונה.יושב אוהלים אמר:נראה לי שממש כבר התחלנו להיכנס לחשש פקפוקים באמונה ר"ל אז אני מסיים פה.
ועסק בהן בתורה ללא הרף, לרבות הלילות. איזו השוואה יש בכלל?!מבקש אמת אמר:הוצרך למצוא זיווג . . הפשיל שרוולים ועבד 7 שנים
עליך לדעת שכל המקורות שהבאת אינם רלוונטיים כלל!הערשלה אמר:מבקש אמת אמר:נכון, אבל היתה להם בחירה לא להגיע למשרה זו אלא להסתפק בסנדלרות. הבחירה שלהם להשקיע הרבה שנות לימודים וכסף כדי לקבל רשיון רופא או עו"ד הניבה להם את מלוא הקצבה משמים. ולכן, אם אדם מסופק האם לפנות לאפיק הסנדלרות או לעריכת דין - שיקח בחשבון שאם יפנה לאפיק הראשון סיכויים גבוהים מאד שלא יקבל את מלוא הקצבה שיכל לקבל. (כמובן ישנם שיקולים אחרים, והנידון הוא כאן הוא רק מצד השיקול הכלכלי).לבי במערב אמר:יש גם אפשרות נוספת: אלו שנקצב להם משמים - מגיעים למשרות רפואה ועריכת־דין. ודו"ק.אני דווקא לא בטוח במשוואה רופא/עו"ד = כסף.מבקש אמת אמר:אחזור שוב על תיקון הטעות הנפוצה: מה שמובא במקורותינו שההשתדלות איננה מביאה את התוצאה אין משמעותה שאין לה השפעה על התוצאה. הכוונה היא שהיא לא הגורם, אלא תנאי. אבל ברור שלקיום התנאי יש השפעה על התוצאה! כפי שהחוש מעיד, וכמפורש בדברי חז"ל שציינתי לעיל.
ישנם מספיק כאלו שהפרנסה שלהם פחות מבוססת מהרבה אברכים ובע"ב ממוצעים.
לעומתם ישנם עשירים שמעולם לא השתדלו בפרנסה וקיבלו את עושרם ללא מאמץ מירושה או בדרכים אחרות.
לעצם הדיון בעניין ההשתדלות בבירור שעשיתי במקורותינו עולה שוב ושוב ההדגשה שאין להרבות בהשתדלות!!!
הנה בסיכום הדברים שנכתבו לעיל:
1. ההשתדלות היא התנאי לתוצאה.
2. לקיום התנאי יש השפעה על הפרנסה.
3. מי שפנה בהשתדלותו לאפיק מניב סיכויו גבוהים לקבל את מלוא הקצבה שקצב עבורו הבורא בר"ה.
א"כ זועקת השאלה מדוע אין להרבות בהשתדלות????
אלא שלהבנתי ההשתדלות היא לא תנאי, היא הכלי והאמצעי שע"י מביא לו הבורא את הקיצבה.
כמעשה עם השמן באלישע וכעוד הרבה דוגמאות מגדולי הדורות.
לסיכום העניין ראיתי צורך להביא את מאמר חז"ל בירושלמי (קידושין ד) וז"ל:
"ר"מ אומר לעולם ישתדל אדם ללמד את בנו אומנות נקייה כו'. מה יעשה אדם ישתדל וילמד את בנו אומנות קטנה ויתפלל ויבקש רחמים ממי שהעושר שלו שאין לך אומנות שאין בה עניים ועשירים. אלא הכל לפי זכות האדם.
רבי שמעון בן אלעזר משום ר' מאיר ראית מימיך ארי סבל. ארי קייץ. שועל חנווני. זאב מוכר קדירות. והן מתפרנסין בלא צער. ולמה נבראו לשמשיני ואני נבראתי לשמש את קוני. והרי הדברים קל וחומר ומה אם אילו שנבראו לשמשיני כך הן מתפרנסין בלא צער. אני שנבראתי לשמש את קוני אינו דין שאהא מתפרנס בלא צער. ומי גרם לי להיות מתפרנס בצער הוי אומר חטאיי על שהירעתי מעשיי קיפחתי פרנסתי".
איך זה רלוונטי לסוגיית ההשתדלות?לבי במערב אמר:ועסק בהן בתורה ללא הרף, לרבות הלילות. איזו השוואה יש בכלל?!מבקש אמת אמר:הוצרך למצוא זיווג . . הפשיל שרוולים ועבד 7 שנים
באותה משנה כתוב גם "טוב שברופאים לגיהנום". האם הכוונה כמו שזה נשמע - שהאמורא שמואל והרמב"ם והרמב"ן שהיו רופאים מעולים הולכים לגיהנום?הערשלה אמר:לסיכום העניין ראיתי צורך להביא את מאמר חז"ל בירושלמי (קידושין ד) וז"ל:
"ר"מ אומר לעולם ישתדל אדם ללמד את בנו אומנות נקייה כו'. מה יעשה אדם ישתדל וילמד את בנו אומנות קטנה ויתפלל ויבקש רחמים ממי שהעושר שלו שאין לך אומנות שאין בה עניים ועשירים. אלא הכל לפי זכות האדם.
רבי שמעון בן אלעזר משום ר' מאיר ראית מימיך ארי סבל. ארי קייץ. שועל חנווני. זאב מוכר קדירות. והן מתפרנסין בלא צער. ולמה נבראו לשמשיני ואני נבראתי לשמש את קוני. והרי הדברים קל וחומר ומה אם אילו שנבראו לשמשיני כך הן מתפרנסין בלא צער. אני שנבראתי לשמש את קוני אינו דין שאהא מתפרנס בלא צער. ומי גרם לי להיות מתפרנס בצער הוי אומר חטאיי על שהירעתי מעשיי קיפחתי פרנסתי".
אדרבה, אולי תבאר מהי המציאות לדעתך והיאך היא מסתדרת עם המקורות. האם הינך סבור שבמציאות אין קשר בין סוג ההשתדלות לתוצאות? האם אין התאמה סטטיסטית מובהקת בין מקצועות מסויימים לרמת חיים גבוהה?אמונת אומן אמר:עליך לדעת שכל המקורות שהבאת אינם רלוונטיים כלל!
כל עוד הם לא מסתדרים עם 'המציאות', שכסף יש רק לעו''ד ורופאים.
וזה לא משנה כמה מקורות תביא. יש 'מציאות'.
והתנאים ר' מאיר ורשב''א לא יכולים לחלוק על יעקב אבינו שהפשיל שרוולים כדי להשיג כסף לזיווג!
יעקב אבינו הוסיף יותר שעות לימוד בבית לבן מאשר בבית מדרשם של שם ועבר?לבי במערב אמר:השאלה היתה אם הוסיף חצי שעת לימוד. התשובה היא: בהחלט, והרבה יותר!
כל עוד כמעט בכל ספרי רבותינו כתוב בצורה מפורשת להיפך, עליך נטל ההסבר.מבקש אמת אמר:באותה משנה כתוב גם "טוב שברופאים לגיהנום". האם הכוונה כמו שזה נשמע - שהאמורא שמואל והרמב"ם והרמב"ן שהיו רופאים מעולים הולכים לגיהנום?הערשלה אמר:לסיכום העניין ראיתי צורך להביא את מאמר חז"ל בירושלמי (קידושין ד) וז"ל:
"ר"מ אומר לעולם ישתדל אדם ללמד את בנו אומנות נקייה כו'. מה יעשה אדם ישתדל וילמד את בנו אומנות קטנה ויתפלל ויבקש רחמים ממי שהעושר שלו שאין לך אומנות שאין בה עניים ועשירים. אלא הכל לפי זכות האדם.
רבי שמעון בן אלעזר משום ר' מאיר ראית מימיך ארי סבל. ארי קייץ. שועל חנווני. זאב מוכר קדירות. והן מתפרנסין בלא צער. ולמה נבראו לשמשיני ואני נבראתי לשמש את קוני. והרי הדברים קל וחומר ומה אם אילו שנבראו לשמשיני כך הן מתפרנסין בלא צער. אני שנבראתי לשמש את קוני אינו דין שאהא מתפרנס בלא צער. ומי גרם לי להיות מתפרנס בצער הוי אומר חטאיי על שהירעתי מעשיי קיפחתי פרנסתי".
אדרבה, אולי תבאר מהי המציאות לדעתך והיאך היא מסתדרת עם המקורות. האם הינך סבור שבמציאות אין קשר בין סוג ההשתדלות לתוצאות? האם אין התאמה סטטיסטית מובהקת בין מקצועות מסויימים לרמת חיים גבוהה?אמונת אומן אמר:עליך לדעת שכל המקורות שהבאת אינם רלוונטיים כלל!
כל עוד הם לא מסתדרים עם 'המציאות', שכסף יש רק לעו''ד ורופאים.
וזה לא משנה כמה מקורות תביא. יש 'מציאות'.
והתנאים ר' מאיר ורשב''א לא יכולים לחלוק על יעקב אבינו שהפשיל שרוולים כדי להשיג כסף לזיווג!
במקום לתקוף או לצטט, אשמח אם תוכל לבאר היטב את המהלך בו הינך מבין את היחס הנכון בין השתדלות ובטחון לתוצאות הגשמיות בעולם הזה, באופן שיסתדר הן עם המציאות הידועה והן עם מקורותינו. בינתיים חוץ ממקורות נגדיים לא הבנתי איך לשיטתך צריך לפרש את המציאות בשטח, כמו גם את המקורות המתאימים למציאות זו.
הנחת הנחה וקבעת שהמציאות שכסף יש רק לעו''ד ורופאים והקשיית קושיא על חז"ל...אמונת אומן אמר:עליך לדעת שכל המקורות שהבאת אינם רלוונטיים כלל!הערשלה אמר:מבקש אמת אמר:נכון, אבל היתה להם בחירה לא להגיע למשרה זו אלא להסתפק בסנדלרות. הבחירה שלהם להשקיע הרבה שנות לימודים וכסף כדי לקבל רשיון רופא או עו"ד הניבה להם את מלוא הקצבה משמים. ולכן, אם אדם מסופק האם לפנות לאפיק הסנדלרות או לעריכת דין - שיקח בחשבון שאם יפנה לאפיק הראשון סיכויים גבוהים מאד שלא יקבל את מלוא הקצבה שיכל לקבל. (כמובן ישנם שיקולים אחרים, והנידון הוא כאן הוא רק מצד השיקול הכלכלי).אני דווקא לא בטוח במשוואה רופא/עו"ד = כסף.מבקש אמת אמר:אחזור שוב על תיקון הטעות הנפוצה: מה שמובא במקורותינו שההשתדלות איננה מביאה את התוצאה אין משמעותה שאין לה השפעה על התוצאה. הכוונה היא שהיא לא הגורם, אלא תנאי. אבל ברור שלקיום התנאי יש השפעה על התוצאה! כפי שהחוש מעיד, וכמפורש בדברי חז"ל שציינתי לעיל.
ישנם מספיק כאלו שהפרנסה שלהם פחות מבוססת מהרבה אברכים ובע"ב ממוצעים.
לעומתם ישנם עשירים שמעולם לא השתדלו בפרנסה וקיבלו את עושרם ללא מאמץ מירושה או בדרכים אחרות.
לעצם הדיון בעניין ההשתדלות בבירור שעשיתי במקורותינו עולה שוב ושוב ההדגשה שאין להרבות בהשתדלות!!!
הנה בסיכום הדברים שנכתבו לעיל:
1. ההשתדלות היא התנאי לתוצאה.
2. לקיום התנאי יש השפעה על הפרנסה.
3. מי שפנה בהשתדלותו לאפיק מניב סיכויו גבוהים לקבל את מלוא הקצבה שקצב עבורו הבורא בר"ה.
א"כ זועקת השאלה מדוע אין להרבות בהשתדלות????
אלא שלהבנתי ההשתדלות היא לא תנאי, היא הכלי והאמצעי שע"י מביא לו הבורא את הקיצבה.
כמעשה עם השמן באלישע וכעוד הרבה דוגמאות מגדולי הדורות.
לסיכום העניין ראיתי צורך להביא את מאמר חז"ל בירושלמי (קידושין ד) וז"ל:
"ר"מ אומר לעולם ישתדל אדם ללמד את בנו אומנות נקייה כו'. מה יעשה אדם ישתדל וילמד את בנו אומנות קטנה ויתפלל ויבקש רחמים ממי שהעושר שלו שאין לך אומנות שאין בה עניים ועשירים. אלא הכל לפי זכות האדם.
רבי שמעון בן אלעזר משום ר' מאיר ראית מימיך ארי סבל. ארי קייץ. שועל חנווני. זאב מוכר קדירות. והן מתפרנסין בלא צער. ולמה נבראו לשמשיני ואני נבראתי לשמש את קוני. והרי הדברים קל וחומר ומה אם אילו שנבראו לשמשיני כך הן מתפרנסין בלא צער. אני שנבראתי לשמש את קוני אינו דין שאהא מתפרנס בלא צער. ומי גרם לי להיות מתפרנס בצער הוי אומר חטאיי על שהירעתי מעשיי קיפחתי פרנסתי".
כל עוד הם לא מסתדרים עם 'המציאות', שכסף יש רק לעו''ד ורופאים.
וזה לא משנה כמה מקורות תביא. יש 'מציאות'.
והתנאים ר' מאיר ורשב''א לא יכולים לחלוק על יעקב אבינו שהפשיל שרוולים כדי להשיג כסף לזיווג!
כנראה לא הובן. נקודת־המוצא היא שאין כאן שום השוואה; עבודתו של יעקב אצל לבן היתה כולה עבודת ה' צרופה, המשכת אורות עלאין מבחי' לובן העליון.מבקש אמת אמר:יעקב אבינו הוסיף יותר שעות לימוד בבית לבן מאשר בבית מדרשם של שם ועבר?
מניין למר חידוש זה, המחודש כ"כ?לבי במערב אמר:גם ברובד הפשטני, ברור שלימוד התורה בבית לבן - גם אם הי' זה מחצית מהזמן בו עסק בישיבת שם ועבר - גדלה מעלתו לאין ערוך, ולכן אף יֵחָשב כהשתדלות רוחנית גדולה יותר.
אשמח להבין לפי דעת מר מה היה מצב לימוד התורה של יעקב בבית לבן לעומת בישיבת שם ועבר?חימקו אמר:מניין למר חידוש זה, המחודש כ"כ?לבי במערב אמר:גם ברובד הפשטני, ברור שלימוד התורה בבית לבן - גם אם הי' זה מחצית מהזמן בו עסק בישיבת שם ועבר - גדלה מעלתו לאין ערוך, ולכן אף יֵחָשב כהשתדלות רוחנית גדולה יותר.
לפענ"ד פשוט הוא בתכלית. אינו דומה ת"ת שבתנאי דחק ו'נסיונות' (לפי ערכו הרם של בחור שבאבות), לישיבה על התורה והעבודה בשבת תחכמוני מבלי מפריע.חימקו אמר:מניין למר חידוש זה, המחודש כ"כ?