אשכול הצעות ורעיונות לניגוני ימים נוראים

גופא דעובדא

משתמש ותיק
ישנם קטעים שאין להם מנגינות כ"כ בתפילות של ימים נוראים, ופעמים שיש נוסח ורוצים לרענן את הציבור.
חשבתי שיהיה לתועלת שכל אחד יציע את הידוע לו ממקום תפילתו או מרעיונות ליבו, לניגונים יפים המתאימים לקטעי תפילת ימים נוראים
(כמובן לא צריך לכתוב תווים...) 
 

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
בסוף תפילת מוסף "והביאותים אל הר קדשי" במנגינה הידועה, הוסיפו אותה בשנים האחרונות אצלינו בישבה וזה נתן עוצמות אחרות לסוף התפילה (נב. יש רק בעיה עם המילה "ככתוב" שצריך להבליע אותה, אצלינו בישיבה כבר מורגלים אליה וכולם מבליעים אותה יחד)
 

בן ראם

משתמש ותיק
פיוט אמיץ המנושא בניגון של רברבין עובדיך של קרלין אם אינני טועה (הושר ע"י הזמר מב"ד באחד מתקליטיו)
 

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
ביום כיפור בקטע שקודם הווידוי. 'כי אנו בניך ואתה אבינו אנו עבדיך ואת מלכנו וגו' '
אפשר לנגן את הניגון הידוע וכמובן רק חציו הראשון המתגעגע . ולא החצי השני, הסוער.
זה מעורר לתשובה מאהבה.
 
יקיר אמר:
בה' מלך כה אמר, או מכניסי רחמים (בצורה של 3 בתים, החלק השקט החלק העולה והמנגינה שאחרי זה).
'כה אמר' כמדומה נהוג בחברון, ומשם נתפשט בכמה תפוצות.
ועם זאת לטעמי בשיבוץ זה ניכר חוסר הבנה בסיסי במלאכה זו. היכן ואיך בא לידי ביטוי התוכן 'אדירי איומה יאדירו בקול ה' מלך' במנגינה נוגה/מתגעגעת זו (וכן השניה שהזכרת)?
וזה עוד בלי לדבר על כך שה'אדירי איומה' מתכווץ ו'ה' מלך' מתרחב, ומנגינה זו מתאימה לקטעים שוים ולא לקריאה ועניה.

(אני הקטן שיבצתי להנ"ל שנה אחת את 'המלוכה והממשלה', והשמרנים שבחבורה קצפו עלי, מאז אני מנגן בזה 'כד יתבין').
 
יקיר אמר:
בה' מלך כה אמר
'כה אמר' היה מנגינה קלאסית שמתאימה כמעט לכל פיוט, החל מקל אדון (שאין השנה), דרך לעדי עד ימלוך (בעיקר של היום הראשון) וכלה באמרו לאלוקים. זה נהיה משעמם ואפילו מעצבן, כדאי לחשוב על משהו אחר.
 

הכהן

משתמש ותיק
גופא דעובדא אמר:
איזה מנגינה מתאימה ל'מלך עליון'?
הפתיח של "וכולם מקבלים" (מתחיל במלך עליון עד לעדי עד ימלוך, ולא בשיבוש הנהוג)
 
גופא דעובדא אמר:
איזה מנגינה מתאימה ל'מלך עליון'?
חלוק מלך עליון של היום הראשון, שפייט הקליר, ובו יש שלוש צלעות לכל שורה +מלך עליון ולעדי עד ימלוך
למלך עליון של שחרית היום השני, שפייט ר"ש בן יצחק, ובו יש שש צלעיות+ מלך עליון ולעדי עד ימלוך.
 
 
יקיר אמר:
בה' מלך כה אמר, או מכניסי רחמים (בצורה של 3 בתים, החלק השקט החלק העולה והמנגינה שאחרי זה).
יש את המנגינה מישיבת תפרח, מלהיבה ומבטאת היטב את תוכן הפזמון, ר' דן היה ממש רוקד במנגינה זו.
 
 

מזלג

משתמש רגיל
ה מלך במנגינת "אין ערוך" מתלבש על המילים ומתאים להמלכת הקב"ה בפיוט "ה מלך"
 
 

צפתי

משתמש רגיל
פינחס רוזנצוויג אמר:
יקיר אמר:
בה' מלך כה אמר, או מכניסי רחמים (בצורה של 3 בתים, החלק השקט החלק העולה והמנגינה שאחרי זה).
יש את המנגינה מישיבת תפרח, מלהיבה ומבטאת היטב את תוכן הפזמון, ר' דן היה ממש רוקד במנגינה זו.

אולי תזכה אותנו?
 
צפתי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
יקיר אמר:
בה' מלך כה אמר, או מכניסי רחמים (בצורה של 3 בתים, החלק השקט החלק העולה והמנגינה שאחרי זה).
יש את המנגינה מישיבת תפרח, מלהיבה ומבטאת היטב את תוכן הפזמון, ר' דן היה ממש רוקד במנגינה זו.

אולי תזכה אותנו?
איך?
 
 
גופא דעובדא אמר:
איזה מנגינה מתאימה ל'מלך עליון'?
ל'מלך עליון' של שחרית דיום ב' אפשר לעשות 'אבינו מלכנו' (הקלאסי), <ולכפול את החצי השני של החלק הראשון של המנגינה, כמתבקש מאורך הפיסקא>.
המינוס - זה לא כ"כ 'מיוחד', ואין בזה שום אמירה. אבל בלאו הכי קשה להלביש על טקסט כה ארוך (שלא כל מילותיו נהירות ברגע כמימריה לאומר) משהו שבאמת 'יחיה' אותו.
הפלוס - זה מאוד קליט וזורם, ונותן לבעל תפילה כמה דקות של פגרא, בלי צורך להחזיק את הציבור עם המנגינה וההתאמה למילים.

ל'מלך עליון' של מוסף הראשון, שהוא קצר יותר, יש אופציות 'חזניות' יותר, כמו מה שעושים בפוניבז', לדוגמא.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
האדרת והאמונה במנגינת המארסלייז
צ"ל "לה מרסייז".
למי שמכיר את המנגינה מהההמנון המקורי, קצת קשה להכניס את זה לתפילת יוה"כ... וביותר למי שמכיר את מילות השיר המקוריות, שמלאות בתאוות ש"ד מבית זרע "על חרבך תחיה".
 

הכהן

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
 ה' מלך במנגינת "יעלה תחנוננו" של מ.ב.ד. נפלא ממש.
אשתקד שרתי במנגינה זו "סלח נא אשמות" בליל היום הקדוש
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
למי שמכיר את המנגינה מהההמנון המקורי
הרי משו"ה העליתי דוקא את הקלטת הניגון המעובד וה'מגויר' (שאכן הוא מעודן קמעא)...

 'מארסייז' הוא שמו בצרפתית; 'מארסלייז' - כינויו באידיש (ואגב, כ"ה גם בנוגע לשם העיר 'מארסיי'־'מארשׂילייא').
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
לה' מלך יש מנגינה מוכרת כמדומני שמקורה מישיבת מיר ברכפלד קצבית ומרעננת.
כה אמר מלבד מה שהוא מחטיא את המשמעות במנגינה המינורית מאד, הוא גם מלאה את הציבור אחרי כמה פעמים, ובפרט ביום השני שארוך יותר.

למלך עליון של מוסף אפשר לעשות ולס שמוכר על מנוחה ושמחה כמדומני יש הקלטה של הזמר ישראל ויליגר שעושה את זה.
אפשר גם לעשות אותו למנגינה של אום אני חומה אבל שוב קצת מחטיא את הכוונה.
למלך עליון של שחרית (אמיץ המנושא) עשיתי לניגון קצבי שמוכר בעולם לשיר המעלות בסוף הסעודה או לקל אדון ויצא מעולה. או ל"שירו לה' של קרליבך

לקל עורך דין אפשר לשיר במנגינה של מכניסי רחמים

בשחרית יום שני אפשר לשיר את הקטעים שאומרים החזן והקהל (קדוש) בניגון של אין ערוך או ידיד נפש.

שולחתי במלאכות בנוסח אוחילה לקל של ר' שלום (להתחיל הניגון מהקטע של אשאלה ממנו מענה לשון ולא ממש מהתחלה)

בגוף התפילה אפשר לשיר את קדשנו במצוותיך במנגינה של שמחה לארצך שכל הקהל שר.
וביום שמחתכם בניגון כבקרת של יוסלה.
הללו בניגון של קה זכות אבות או מראה כהן.
בראש השנה בניגון של אבינו מלכנו אין לנו מלך.
הבן יקיר לי בניגון ישא ברכה של שטרייכר.
נודה לך של שושן
אבינו מלכנו זכור רחמיך בניגון של הברדיצובר לאום אני חומה בגרסת קרליבך.
 
עת הזמיר אמר:
כה אמר מלבד מה שהוא מחטיא את המשמעות במנגינה המינורית מאד, הוא גם מלאה את הציבור אחרי כמה פעמים, ובפרט ביום השני שארוך יותר.
חבל שהש"ץ בבית מדרש שלי פספס את השורה הזו.
הוא שר בשני הימים את 'כה אמר' על ה מלך.
אני לא מסוגל לשמוע את המנגינה הזו שנה שלימה.
ועוד ביום כיפור הוא בטח ישיר את זה על 'אמרו לאלוקים'.
 

צפתי

משתמש רגיל
פינחס רוזנצוויג אמר:
עת הזמיר אמר:
כה אמר מלבד מה שהוא מחטיא את המשמעות במנגינה המינורית מאד, הוא גם מלאה את הציבור אחרי כמה פעמים, ובפרט ביום השני שארוך יותר.
חבל שהש"ץ בבית מדרש שלי פספס את השורה הזו.
הוא שר בשני הימים את 'כה אמר' על ה מלך.
אני לא מסוגל לשמוע את המנגינה הזו שנה שלימה.
ועוד ביום כיפור הוא בטח ישיר את זה על 'אמרו לאלוקים'.
לא רק אצלך.
זה ממש מכת מדינה.
 
 

נתן10

משתמש רגיל
יש בתי כנסת ששרים על השם מלך את הניגון צוה ישועות יעקב -
ויאתיו הנגון של גולדמן על ברוך קל עליון אשר נתן מנוחה
אמנם כן יצר סוכן בנו - אבינו מלכנו אין לנו מלך אלא אתה של חב"ד פותחים עם ההקדמה של הניגון
שיתקבלו התפילות ברצון
 
חלק עליון תַחתִית