מילי דמעליותא מהגאון רבי אביגדור מילר

בני תורה

משתמש ותיק
אני הקטן כבר הייתי מתרתח על השאלה הראשונה האם הרבי מסאטמער היה גדול בתורה...
 

אברך

משתמש ותיק
סבא אמר:
מי שאינו מעוניין לשמוע דעת תורה מגדולי ישראל, אלא הולך לפי הבנתו, ומקשה עליהם מתוך הבנתו, אין לו מקום כלל בכלל ישראל!!!
זו כמדומני אחת הפעמים הבודדות שר' אביגדור זצ"ל יצא מגדרו וצעק ככרוכיא על השואל.
מי שמבין יידיש יוכל לקרוא את הדברים בתמונה המצורפת-
הצג קובץ מצורף 1
ומה יעשה מי שאינו מבין אידיש? האם יש מתנדב לתרגם? @סענדער אולי?
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
כהקדמה לדברים אלו: יש לדעת כי הרב מילר זצ"ל, היה מתרחק מאוד [עכ"פ בדרשותיו לרבים] מלהזכיר ולדון בכל ענייני הקבלה [אפילו של המהר"ל], ובאור זה יש לראות את דבריו.

ש:
האם הרב יכול לסכם את הלקח של הושענא רבא בכמה מילים? [השאלה נשאלה בליל הושענא רבא]
ת:
נראה מחר בבוקר, מה הנושא של הושענא רבא. הנושא הוא- וזה מפתיע כי רוב האנשים אפילו לא שמים לב לזה- הנושא הוא לבקש גשם! אתה מבקש גשם!

הש"ץ עובר לפני התיבה, והוא מתפלל בתחינה, הושענא, הושענא! הוא בוכה, אנא הושענא הושיעה נא! הוא בוכה, מתפלל- לגשם. זה חוזר על עצמו כל כך הרבה פעמים, וזה הנושא. והמנהג שהנביאים הנהיגו להכות את האדמה בערבה, זו תפילה לגשם. זוהי צורה של התפללות לגשם! אנשים לא יודעים מה קורה! הם חושבים על הושענא רבא כל דבר אחר חוץ מאשר על הדבר החשוב ביותר מכל הדברים שאנו מבקשים, אנו מבקשים גשם!

עכשיו דמיינו. נניח שתתקשר לחבר שלך, פעם ופעמיים, ואז מאה פעמים. ותאמר לו, בבקשה, ענה לי בבקשה, בבקשה, בוא בבקשה, בבקשה, ענני, אני צריך אותך, בבקשה בוא תבוא, בוא! ולבסוף הוא ניגש אליך. אתה מתחנן ללא הרף, אז בסוף הוא בא והוא מצלצל בפעמון. אז אתה אומר לו, "תפסיק להטריד אותי כבר!", הייתכן? והנה, אתה צועק שעות על גשם, גשם, גשם, ואז, כשהגשם מגיע, אתה מתלונן על הגשם.

אתה צריך להרגיש איזו אחריות! אם אתה הולך להתחייב מחר בבוקר, כמו שאני בטוח שתעשה, זה זמן רב - זה לוקח שעות בכמה מקומות - להתפלל לגשם, אז אתה צריך להבין כי הגשם הוא אושר גדול.
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
ש: איך לדעת הרב אנחנו צריכים לנ צלהכי טוב את הריקודים והשירים על שמחת תורה כדי לעבוד את השם?
ת:בשמחת תורה אנחנו נפגשים ביחד ואנחנו רוקדים ושוררים. אבל אתה צריך לדעת כי עבור רוב האנשים, זו הזדמנות מבוזבזת, שירה זו. נניח ששרים כי מציון תצא תורה ודבר השם מירושלים. (הרב זצ"ל שר את הניגון כאן). והם רוקדים, שרים; חבל, זה בזבוז זמן. לא כן?!
לא! זה לא בזבוז זמן; עכ"פ זה לא חייב להיות בזבוז. העובדה שאתה חוזר על המילים, צריך להיות מנוצל על ידך כדבעי. בכל פעם שאתה אומר את זה אתה חושב "מציון יום יבוא ונקבל כביכול שוב את התורה." [א"ה בביאת המשיח] ובכל פעם, אתה אומר את זה עם שכנוע פנימי, מתוך כוונה שזה צריך להיכנס עמוק יותר ובהתרשמות לתוך הנשמה שלך- כי מציון תצא תורה - זמן יבוא [בקרוב בימינו] כאשר התורה תצא מציון. תראה מה יקרה יום אחד. זה יהיה עצום. זרם שלם של תורה יזרום מתוך ציון, ואף דבר השם יבוא מתוך ירושלים.
שוב ושוב. שוב ושוב אתה אומר את אותם המילים. אבל הפעם תאמר את המילים בכוונה אחרת. לא בגלל שאתה רוצה לשמוע את הניגון שוב, לא בגלל שאתה רוצה לשמר את המנגינה. לא, אתה רוצה לשמר את המילים! אתה רוצה לשים את המילים האלה בתוך המוח שלך; אתה רוצה שזה יכנס כל כך עמוק שאתה תהפוך לאישיות חדשה. ולכן אתה אומר את המילים שוב ושוב. וכך גם כל השירים שיש להם שירי קודש - אתה אמור להכניס את המילים האלה לראש שלך. בגלל זה זה לא טוב שיש ניגון בלי מילים. לא, זה צריך להיות עם מילים. ואתה תאמר את המילים שוב ושוב. ובכל פעם, כשאתה הולך ומרקד ומרקד, אתה "חותם" את המילים לתוך הלב שלך. עם כל "חותמת", אתה מכה אותו לתוך הלב שלך עמוק יותר ויותר.
זו הדרך לשמוח בשמחת תורה, כך, שכאשר שמחת תורה נגמרת, אתה לא סתם עייף ובלוי; אלא אחרי שמחת תורה אתה כבר לא אותו אדם! אתה בן עלייה. ובכך בצעת למעשה את העיקרון הגדול של "הקול מעורר הכוונה" ו"אחר הפעולות נמשכות הלבבות" [במקור נכתב -You have practiced that great principle of making your mind follow your words. אבל בתרגום מילולי נראה לי שהמכוון לא יבוא לידי ביטוי, ולכן תרגמתי כך].
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
שמעתי פעם שכתוב בזוהר שכאשר שרים פסוק וחוזרים עליו הרבה פעמים, אז הדברים נקלטים ומשתמרים בלבו של אדם
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
סבא אמר:
ש: האם מציאות של צבא יהודי במדינת ישראל לפני שהמשיח מגיע, נחשב מרידה באומות [כתובות קיא]?
ת: מה שזה לא יהיה, זה כמו שאמרתי פעמים רבות בעבר. נניח שכלב רודף אחריך. כלב מטורף רץ אחריך. והנה מגיע אפיקורס מחזיק במקל, והוא נותן לכלב מכה עם המקל שלו, ומבריח אותו משם. אתה רוצה לראות את זה האפיקורס נופל פתאום ומת? זה האפיקורס רודף אחרי הכלב עם המקל שלו והוא מנסה להציל אותך מן הכלב הזה המסוכן. בוודאי תרצה לפחות לתת לו לחיות עד שהוא מסיים את העבודה של להציל אותך מכלב הפרא.

לכן, כל עוד הצבא נלחם כדי להגן על היהודים ביישוב הישן, זה בסדר. היהודים זקוקים להגנה מפני הערבים. הרי אם הערבים היו באים ונכנסים לתוך היישוב חלילה- ה' ירחם!
עכשיו, יכול להיות מאוד שהם אשמים. כלומר ייתכן מאוד שהציונים אשמים ביצירת אווירה של עוינות כלפי היהודים. כן נכון, אבל ברגע זה, זה הסיפור. הצבא מהוה הגנה בשבילנו. כמובן, הקדוש ברוך הוא יכול להגן עלינו גם בדרכים אחרות, אבל אנחנו צריכים להסתכל על הדברים הטבעיים. וכמובן, אם הצבא מהוה הגנה. אז אנחנו רוצים שהצבא יהיה מוצלח. אם הצבא כשר או לא כשר הוא משהו אחר. כאשר האפיקורס הוא זה שבא להציל אותך מן הכלב המטורף, מה אתה יכול לעשות ?! האפיקורס צריך להצליח בזה. זה הכל. זה לא עניין של הערכת הכשרות או הצידקות שלו.
TAPE # E-257 (ינואר 200
ז"א מי שמגיע לא"י מכניס עצמו בין הכלבים על סמך הגנת האפיקורס
 

יהושע מהגולן

משתמש ותיק
ש: מה דעתך על הרב מאיר כהנא?
ת: אני לא מתכוון להגיד עליו הרבה כי לא הכרתי אותו אישית. אבל דבר אחד אומר בכל זאת. דברי שבח, כן. אני רוצה להגיד עליו דווקא דברי שבח.
הוא היה המבקר הבוטה ביותר של היהודים הרפורמים, אותם רשעים המייסרים ומלקים את העם היהודי, כאן באמריקה, ובכל העולם כולו. אנשים לא יודעים את זה עליו. הוא דיבר נגד יהודים רפורמים, ונגד שאר היהודים שאינם נאמנים לתורה, יותר מכל אחד אחר. ובגלל זה הוא היה שנוי!!!
אל תחשוב שהוא היה שנוי כל כך בגלל דעותיו הפוליטיות - בגלל מה שהוא אמר על הערבים. לא, הוא היה שנוי על ידי הממסד משום שהוא מתח ביקורת על הרפורמים ועל הקונסרבטיבים. הוא דיבר מאוד בחריפות נגד הנ"ל, וזה שרף אותם. וזה דבר טוב! אף אחד לא דיבר נגד הרשעים בעם ישראל, כמו שהוא עשה בארבעים וחמש השנים האחרונות.
TAPE # 806 (אוקטובר 1990)
שמעתי מפי ראש ישיבה במודיעין עילית שהיה שכן של הרב מאיר כהנא שהרב אביגדור מילר שלח את אבא שלו (של אותו ראש ישיבה) לומר לו שיעזוב את הפוליטיקא כי זה מסוכן (וכמדומני אמר לו שיתעסק בקירוב) אך לא שמע לו וקרה מה שקרה (ואותו ראש ישיבה ייחס את הרצח למדינת ישראל ואמר לי שאמנם ערבי רצח אבל העומדים מאחורי זה זה ארצות הברית ומדינת ישראל. גם אמר לי כנ"ל על רצח בנו בנימין זאב כהנא הי"ד)
ועוד אמר לי בשם הרב אביגדור מילר שצריך ללמוד מהרב מאיר כהנא מה זה גאווה יהודית.
 
חלק עליון תַחתִית