סוכה לז ע"א - שיח הדסים שעוביו ארבעה טפחים - הייתכן?

חזק וברוך

משתמש ותיק
גמ'
ומי אמר רבי יהודה ארבעת מינין אין מידי אחרינא לא, והתניא סיככה בנסרים של ארז שיש בהן ארבעה טפחים דברי הכל פסולה, אין בהן ארבעה טפחים רבי מאיר פוסל ורבי יהודה מכשיר וכו'. מאי ארז הדס, כדרבה בר רב הונא, דאמר רבה בר רב הונא אמרי בי רב עשרה מיני ארזים הן, שנאמר אתן במדבר ארז שטה והדס וגו'.

נמצא שכוונת הברייתא 'נסרים של ארז' הוא על שיח הדסים. וזה תמוה במציאות, הלא אפילו טפח לא משכחינן, ואיך יתכן נסר מעץ הדס שהוא ארבעה טפחים?
 

לבי במערב

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
ואיך יתכן נסר מעץ הדס שהוא ארבעה טפחים?
בפשטות, לא אמרו כי הענף עצמו עוביו ארבעה טפחים - ודי שיגיע לעובי זה עם עליו (ושמא אף כמה ענפים יחד, בכעין שיח).
 

בן יהוידע

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
חזק וברוך אמר:
ואיך יתכן נסר מעץ הדס שהוא ארבעה טפחים?
בפשטות, לא אמרו כי הענף עצמו עוביו ארבעה טפחים - ודי שיגיע לעובי זה עם עליו (ושמא אף כמה ענפים יחד, בכעין שיח)
1. בטוח? הרי הטעם של גזירת נסרים הינו מחמת התקרה בבית, וכי אדם משתמש בענף דק עם עליו כדי להחזיק את המעזיבה?
2. האם הדס של ארבע טפחים עם עליו כן מצאת?

ולגוף השאלה:
1. צריך לבדוק איזה סוג הדס נקרא ארז ואז אולי נמצא משהו.
2. גם שייך לעשות נסר משבבית (סיבית) של עצי הדס.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
בן יהוידע אמר:
1. צריך לבדוק איזה סוג הדס נקרא ארז ואז אולי נמצא משהו.
מר"ה כג, א (וכן בב"ב פ, סע"ב) משמע דהיינו הדס המצוי בינותינו (וכ"ה במלבי"ם ישעי' מא, יט שם).
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
בן יהוידע אמר:
הרי הטעם של גזירת נסרים הינו מחמת התקרה בבית, וכי אדם משתמש בענף דק עם עליו כדי להחזיק את המעזיבה?
ויעוי' ברש"ש שהקשה הרי עץ הדס אין דרך לעשות ממנו תקרה, וצ"ע בלאו הכי, ולאו דווקא אם הוא ענף דק עם עליו, אלא גם אם הוא הגזע, שהרי אין דרך לעשות מעץ זה תקרה אלא לוקחים עצי סרק פשוטים.
רש"ש מסכת סוכה דף יד עמוד ב
סככה בנסרים של ארז כו' לכאורה ה"נ דאתי לאפוקי של שאר מינים דמפני שאין דרך לעשות תקרה מהם לית בהו גזירת תקרה אולם הפוסקים סתמו דבריהם וכן לקמן ל"ז מוקמינן בהדס והוא לפי הנראה אין דרך לעשות ממנו תקרה.
 

שחל

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
חזק וברוך אמר:
ואיך יתכן נסר מעץ הדס שהוא ארבעה טפחים?
בפשטות, לא אמרו כי הענף עצמו עוביו ארבעה טפחים - ודי שיגיע לעובי זה עם עליו (ושמא אף כמה ענפים יחד, בכעין שיח).
לפי זה יהיה אסור לסכך בענף דקל שרוחבו יחד עם העלים מגיע לד' טפחים, ולא שמענו.
ובלא"ה לשון נסר לא משמע שכולל העלים.
 
 

שחל

משתמש ותיק
אברהם לוי אמר:
ההדס יכול לצמוח כעץ, ראיתי פעם בעיר העתיקה בצפת עץ הדסים שבעה"ב אמר שהוא בן 300 שנה, והיה גבוה יותר מקומה, וגזעו עב כ-2 טפחים.
א"כ אפשר לחתוך בעוביו עד החצי, ו'לפרוס' ולשטח אותו [יש טכניקה לשנות צורת העץ].
 
 
בן יהוידע אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
בן יהוידע אמר:
סיבית מק״ט?
לא.
הוא התכוון אין גידולו מהארץ
לא הבנתי.
הדבק שמחבר את התאית הוא אין גידולו מהארץ, וממילא כל העץ לא יכול לחשב כגידולו מהארץ, כיון שבלי הדבק היתה מתפזרת הנסורת.
 
 

יעקב יעקב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
לא הבנתי.
הדבק שמחבר את התאית הוא אין גידולו מהארץ, וממילא כל העץ לא יכול לחשב כגידולו מהארץ, כיון שבלי הדבק היתה מתפזרת הנסורת.
ובר מן דין, כיון דנעשה לשם כלי, מק"ט
 
יעקב יעקב אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
לא הבנתי.
הדבק שמחבר את התאית הוא אין גידולו מהארץ, וממילא כל העץ לא יכול לחשב כגידולו מהארץ, כיון שבלי הדבק היתה מתפזרת הנסורת.
ובר מן דין, כיון דנעשה לשם כלי, מק"ט
בזה י"ל דחשיב פשוטי כלי עץ ואינו מק"ט.
 
 
חלק עליון תַחתִית