המקרר משרת אותי, ההידור לא אמור לשרת אותי מעבר למצוותוחימקו אמר:אם אתה קונה מקרר פשוט ואת ההפרש נותן לעניים, ה"ה בד' מינים.
עמנואל אמר:המקרר משרת אותי, ההידור לא אמור לשרת אותי מעבר למצוותוחימקו אמר:אם אתה קונה מקרר פשוט ואת ההפרש נותן לעניים, ה"ה בד' מינים.
זה ראוי וחשוב, וכבר נאמר התנאה לפניו במצוות.חימקו אמר:עמנואל אמר:המקרר משרת אותי, ההידור לא אמור לשרת אותי מעבר למצוותוחימקו אמר:אם אתה קונה מקרר פשוט ואת ההפרש נותן לעניים, ה"ה בד' מינים.
אצלי חוץ מהמצוה, יש לי רצון עצמי לקיים המצוות בהידור.
חימקו אמר:אצלי חוץ מהמצוה, יש לי רצון עצמי לקיים המצוות בהידור.
מקדש שביעי כל שביעי אמר:חימקו אמר:אצלי חוץ מהמצוה, יש לי רצון עצמי לקיים המצוות בהידור.
לי ידוע שבמצוות עובדים את הי"ת לא את הרגשות והרצונות האישיים
חימקו אמר:כלומר רק על מנת לקבל פרס
מקדש שביעי כל שביעי אמר:חימקו אמר:כלומר רק על מנת לקבל פרס
רצה הקבה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות
עמנואל אמר:מה עדיף?
אשמח למקורות
לי ידוע שגם בענייני העולם (כגון רכישת מקרר שהוזכר לעיל),מקדש שביעי כל שביעי אמר:חימקו אמר:אצלי חוץ מהמצוה, יש לי רצון עצמי לקיים המצוות בהידור.
לי ידוע שבמצוות עובדים את הי"ת לא את הרגשות והרצונות האישיים
ברור.חייל של הרבי אמר:לי ידוע שגם בענייני העולם (כגון רכישת מקרר שהוזכר לעיל),
עובדית את השי"ת, לא את הרגשות והרצונות האישיים.
הלוואי שזה באמת היה כך כפי שאתה אומר, לצערי אני מכיר שני סוגי אנשים שמשלמים הרבה על ד׳ מינים בלי ההקשר שכבודו אמר:חייל של הרבי אמר:איני פוסק הלכה ולא אדע תשובה ברורה להשאלה, אבל במציאות - אלה שמאמצים את הכיס לקנות ד"מ מהודרים זה אותם תורמי צדקה נדיבים (לפי ערך כיסם), ומכלל הן כו'. עכ"פ ברוב המקרים.
אין שום אתרוג ב-100 ש״ח בשוק בו מקיימים אתרוג מהודר, אלא״כ יש לך פרוטקציות.חייל של הרבי אמר:(בשפה פשוטה - אפשר פשוט להדר בשניהם. מתלבטים אם לקנות אתרוג ב100 ש"ח ולתרום 100 ש"ח, או לקנות אתרוג ב20 ש"ח ולתרום 180 ש"ח? קנו אתרוג ב100, תרמו 180, ובעז"ה הכסף יחזור שבע פעמים ככה. וגם אם לא, אז אפשר לקנות עוף שלם במקום כרעיים, לכמה שבתות, ולחסוך את ההפרש).
כמובן ש'זרקתי' מספר עגול כדי שלא לקבוע מסמרות על מחיר רצוי. איש כמתנת ידו. עכ"פ יש אתרוגים כשרים בעשרות שקלים בודדים, מה שהופך קני' ב100 ש"ח להידור מסויים (גם אם לא הידור מובהק).לביא אמר:אין שום אתרוג ב-100 ש״ח בשוק בו מקיימים אתרוג מהודר, אלא״כ יש לך פרוטקציות.חייל של הרבי אמר:(בשפה פשוטה - אפשר פשוט להדר בשניהם. מתלבטים אם לקנות אתרוג ב100 ש"ח ולתרום 100 ש"ח, או לקנות אתרוג ב20 ש"ח ולתרום 180 ש"ח? קנו אתרוג ב100, תרמו 180, ובעז"ה הכסף יחזור שבע פעמים ככה. וגם אם לא, אז אפשר לקנות עוף שלם במקום כרעיים, לכמה שבתות, ולחסוך את ההפרש).
הפוסקים כתבו שהידור במצוות ד׳ מינים זה חובה לא רק המלצה, אז אתרוג כשר בעניין הזה זה גם אתרוג מהודר, פשוט יש דרגות בהידור.חייל של הרבי אמר:כמובן ש'זרקתי' מספר עגול כדי שלא לקבוע מסמרות על מחיר רצוי. איש כמתנת ידו. עכ"פ יש אתרוגים כשרים בעשרות שקלים בודדים, מה שהופך קני' ב100 ש"ח להידור מסויים (גם אם לא הידור מובהק).לביא אמר:אין שום אתרוג ב-100 ש״ח בשוק בו מקיימים אתרוג מהודר, אלא״כ יש לך פרוטקציות.חייל של הרבי אמר:(בשפה פשוטה - אפשר פשוט להדר בשניהם. מתלבטים אם לקנות אתרוג ב100 ש"ח ולתרום 100 ש"ח, או לקנות אתרוג ב20 ש"ח ולתרום 180 ש"ח? קנו אתרוג ב100, תרמו 180, ובעז"ה הכסף יחזור שבע פעמים ככה. וגם אם לא, אז אפשר לקנות עוף שלם במקום כרעיים, לכמה שבתות, ולחסוך את ההפרש).
חייל של הרבי אמר:איני פוסק הלכה ולא אדע תשובה ברורה להשאלה, אבל במציאות - אלה שמאמצים את הכיס לקנות ד"מ מהודרים זה אותם תורמי צדקה נדיבים (לפי ערך כיסם), ומכלל הן כו'. עכ"פ ברוב המקרים.
(בשפה פשוטה - אפשר פשוט להדר בשניהם. מתלבטים אם לקנות אתרוג ב100 ש"ח ולתרום 100 ש"ח, או לקנות אתרוג ב20 ש"ח ולתרום 180 ש"ח? קנו אתרוג ב100, תרמו 180, ובעז"ה הכסף יחזור שבע פעמים ככה. וגם אם לא, אז אפשר לקנות עוף שלם במקום כרעיים, לכמה שבתות, ולחסוך את ההפרש).
לביא אמר:הפוסקים כתבו שהידור במצוות ד׳ מינים זה חובה לא רק המלצה, אז אתרוג כשר בעניין הזה זה גם אתרוג מהודר, פשוט יש דרגות בהידור.חייל של הרבי אמר:כמובן ש'זרקתי' מספר עגול כדי שלא לקבוע מסמרות על מחיר רצוי. איש כמתנת ידו. עכ"פ יש אתרוגים כשרים בעשרות שקלים בודדים, מה שהופך קני' ב100 ש"ח להידור מסויים (גם אם לא הידור מובהק).לביא אמר:אין שום אתרוג ב-100 ש״ח בשוק בו מקיימים אתרוג מהודר, אלא״כ יש לך פרוטקציות.
מיותר לציין שלרבים מן הפוסקים, ומקובלני שהחזו"א בכללם, ס"ל שעדיף אתרוג עם בלעטלעך, ואף כתם במראהו כל שאינו פוסל (ואף שינוי מראה שנידון כחזזית במקום אחד שלא בחוטמו) על פני גידול שאינו נאה אף שאין בו שמץ פסול, ששינויי גידול חיסרון הם בהד ובאנוהו, וניכר יותר. ובפשטות הכל לפי העניין.לביא אמר:מיותר לציין כי הרבה פעמים במוקדי מכירה, אני מוצא הרבה פעמים באתרוגים הפחות מהודרים, דווקא את היותר יפים ויותר חלקים, והסיבה היחידה שמורידים אותו הוא משום ״צורה״ אף שמעכב את ההידור הוא לא פוסל, ואילו במהודרים יש צורות יפות, אך הרבה פעמים הוא לא נקי.
ומה שמאד מזעזע אותי זה אנשים שקונים בקופסאות מ״נקודות מכירה שכונתיות״, יש את זה בשכונה בו אני נמצא והשכן קונה משם כל שנה ד׳ מינים ״מהודרות״, ובפועל הם לא בודקים לפנ״ז, באמת שלא יודע איך סומכים על זה. אני באופן אישי כל שנה הולך לבוכארים למקום שבו בדרך כלל יש אתרוגים תימנים יפים ובוחר באופן אישי, לא סומך על שום ממיין, ותמיד אני מוצא את האתרוג הכי נקי והכי יפה.
חזרה למעלה
האם יש מקור לדבר הזה? האם נהרוס את כל ההרגשים שלנו בעבודת ד' מפני שאנחנו לא מתרגשים בשוה מכל המצוות, זו היא עצת היצר!!!לביא אמר:וכבר פרסמו במקום אחר כאן בפורום, כי אם לאדם יש רצון מסוים לקיים רק מצווה אחת ספציפית אך אין לו את החשק והתאווה לקיים את כל המצוות באותה מידה, אסור לו לקיימה והרי זו עצת היצר.
הלוואי שזה באמת היה כך כפי שאתה אומר,
יפה לראות את הפסקנות. בטח כל הת"ח בכל הדורות שקנו אתרוגים מהודרים ביוקר שכחו את הגמ' בב"ב, חבל שכמעיין המתגבר לא הזכיר להם ...כמעיין המתגבר אמר:פשיטא דכסף לעניים, ראה בב''ב ח-ט כמה שבח יש בצדקה וכמה ברכות האריכו הכתובים והש''ס, ולא מצאנו סוגיות כאלה על הידור בד' מינים.
ורבן גמליאל שקנה באלף זוז כי לא היה לו אתרוג ביותר זול.
אם אפשר בבקשה הסבר לסיפור, כי לא הבנתי את פשרו.מָרְדֳּכַי אמר:לביא אמר:חייל של הרבי אמר:
יש סיפור, על ר' אריה לוין.
שקנה אתרוג רגיל!
ולשאלת מישהו. ענה!
2 מצוות מוזכר בהם הידור!
אתרוג. וזקן!
והוא אמר, צא וראה!
על מה מקפידים! ובמה מזלזלים!
יהודה היהודי אמר:הבעיה היא .שים לב כמעט כל מי שמקבל מקופה של צדקה[חוץ מאלמנות]קונה אתרוג יקר יותר מכפי ממונו
כשמקבלים כסף בקלות יותר נוח לבזבז אותו .