שאלת המסורת בעופות בני ימינו

יהודי

משתמש ותיק
כבר האריכו בזה בעבר באשכולות ארוכים.
אני אישית לא עובר על חוברות שמסקנתם מסומנת מראש, בכל ענין ולכל צד. (אפילו שהן מאוד אובייקטיביות, וכמאמר הגרמ"מ שלוזינגר, אובייקטיבי, אבל לאיזה צד).
 

בפקודיך אשיחה

משתמש ותיק
בס"ד

אני מעלה לכאן לתועלת הרבים את הקונטרס המדובר:
הצג קובץ מצורף קונטרס אכילת עופות בזמננו מהדורה חדשה מנחם אב תשפא.pdf

בקונטרס זה מבואר באופן מאד ברור העניין של החששות על כשרות העופות הנאכלים כיום, ומובאים שם דעתם של הרבה רבנים בעניין.
ישנה שם התייחסות נרחבת גם לעניין השאלה האם יש מסורת על העופות של היום.
במהדורה החדשה שיצאה לאור ממש לאחרונה, ישנן הרבה תוספות שלא הובאו במהדורה הראשונה.

 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
מה זה בדיוק עופות פטם? כיצד אתה יודע מתי אתה אוכל את זה ומתי לא?
עופות פטם הם העופות הרגילים שהתחדשו בערך לפני שבעים שנה והם הכלאה של קורניש וראק, ויש המפקפקים על כשרותם כיון שלא ידוע איזה זנים נוספים מכליאים בתי החרושת לטיפוח עופות. וגם על הקורניש יצאו עוררים שאין לו מסורת. ויש שהתירו משום שהוא מצד הזכר ואין חוששים לזרע האב.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
חייל של הרבי אמר:
מה זה בדיוק עופות פטם? כיצד אתה יודע מתי אתה אוכל את זה ומתי לא?
עופות פטם הם העופות הרגילים שהתחדשו בערך לפני שבעים שנה והם הכלאה של קורניש וראק, ויש המפקפקים על כשרותם כיון שלא ידוע איזה זנים נוספים מכליאים בתי החרושת לטיפוח עופות. וגם על הקורניש יצאו עוררים שאין לו מסורת. ויש שהתירו משום שהוא מצד הזכר ואין חוששים לזרע האב.
בקיצור כל מה שיש בסופר?
 
 

דחד יומא

משתמש ותיק
כמדומה שכבר העלתי ידיעה זו בפורום,
שמעתי מפי אחד המשבקי"ם של ר' ניסים קרליץ זצוק"ל שהוא היה נמנע מאכילת עופות מהאי טעמא,
אמנם לבני ביתו לא אסר והם היו אוכלים עוף .
 

ישעיה123

משתמש חדש
חייל של הרבי אמר:
מה זה בדיוק עופות פטם? כיצד אתה יודע מתי אתה אוכל את זה ומתי לא?

כל העופות הנאכלים היום בכל העולם הם מזן מהונדס שהשם המקצועי שלו נקרא "ברוילר"
והשם הפשוט שלו הוא עוף פטם 
לאפוקי מזנים אחרים שמטרת גידולם הוא לצורך ביצים
האספקה של הזן הזה מגיע משתי בתי חרושת בארה"ב ששמם קוב ורוס
שהם כיום היצרנים היחידים בשוק העולמי
 

ישעיה123

משתמש חדש
אור זרוע אמר:
חייל של הרבי אמר:
מה זה בדיוק עופות פטם? כיצד אתה יודע מתי אתה אוכל את זה ומתי לא?
עופות פטם הם העופות הרגילים שהתחדשו בערך לפני שבעים שנה והם הכלאה של קורניש וראק, ויש המפקפקים על כשרותם כיון שלא ידוע איזה זנים נוספים מכליאים בתי החרושת לטיפוח עופות. וגם על הקורניש יצאו עוררים שאין לו מסורת. ויש שהתירו משום שהוא מצד הזכר ואין חוששים לזרע 


לפני כארבע שנים התברר שהקורניש הבעייתי מעורב הן בצד הזכר והן בנקבה מה שלא היה ידוע לפני כן
ולכן גם ההיתר שהיה בעבר בדיעבד לכאורה אין לו מקום לפי הידוע כיום.
 

ישעיה123

משתמש חדש
חייל של הרבי אמר:
ישעיה123 אמר:
אמנם האוסרים 



מי הם? היש מהם מישהו שחיבר פעם ספר הלכתי שהתקבל בבתי המדרש וזכה לחביבות ולכבוד אצל גדולי ישראל? היש מהם שהוא רב ומו"צ לקהילה כלשהי?

הרשימה של המפורסמים לבד היא ארוכה, חוץ מעוד רבים וטובים
מי שזכור לי כעת הם ר' משה שאול קליין ר' מנחם מנדל לובין רי שריאל רוזנברג ר' משה זורגר שליט"א
בכל אופן עיין בחוברת הנ"ל ושם תמצא תשובות לכל מה ששאלת
 

יהודי

משתמש ותיק
ישעיה123 אמר:
חייל של הרבי אמר:
ישעיה123 אמר:
אמנם האוסרים 



מי הם? היש מהם מישהו שחיבר פעם ספר הלכתי שהתקבל בבתי המדרש וזכה לחביבות ולכבוד אצל גדולי ישראל? היש מהם שהוא רב ומו"צ לקהילה כלשהי?

הרשימה של המפורסמים לבד היא ארוכה, חוץ מעוד רבים וטובים
מי שזכור לי כעת הם ר' משה שאול קליין ר' מנחם מנדל לובין רי שריאל רוזנברג ר' משה זורגר שליט"א
בכל אופן עיין בחוברת הנ"ל ושם תמצא תשובות לכל מה ששאלת
כמדומה שגם אלה שמחמירים בזה, עושים זאת רק בביתם ולא מורים כן לאחרים. לפי מה שידוע לי.
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
אור זרוע אמר:
חייל של הרבי אמר:
בקיצור כל מה שיש בסופר?

כן. חוץ מהודו ובקר.

ולהודו יש מסורה?

שאלה טובה.
הוא שאל מה פירוש "עופות פטם" ועל כך נסובה תשובתי.
על הודו [חוץ מהשאלה העתיקה על המסורת] אומרים שהחשש של הכלאת מינים זרים - נמוך.
וכיון שהכל ידוע לכבודו, נקצר.
 
 

ישעיה123

משתמש חדש
אחד התלמידים אמר:
אור זרוע אמר:
חייל של הרבי אמר:
בקיצור כל מה שיש בסופר?

כן. חוץ מהודו ובקר.

ולהודו יש מסורה?
הנצי"ב כבר התייחס לזה ופסק שנחשב שיש לו מסורת מכיוון שגדל בחצרות במשך שנים רבות ולא ראו אף פעם שדורס
 
 

mashav

משתמש רגיל
ישעיה123 אמר:
אחד התלמידים אמר:
אור זרוע אמר:
כן. חוץ מהודו ובקר.

ולהודו יש מסורה?
הנצי"ב כבר התייחס לזה ופסק שנחשב שיש לו מסורת מכיוון שגדל בחצרות במשך שנים רבות ולא ראו אף פעם שדורס

גם הפטם גדל אלצינו עשרות שנים ולא ראינו ושדורס. ולענין העדויות המוטות שטוענות שכן, אם תבדוק בהודו תראה שהוא יותר אגרסיבי ואם הפטם דורס כ"ש ההודו.
 

mashav

משתמש רגיל
ישעיה123 אמר:
לפני כשנתיים הייתי אצל הגאון הרב אופמן שליט"א חבר הבד"ץ העדה"ח והראיתי לו את ביצי עוף הפטם שיש להם סימן טומאה מפני שהם כד כד
והוא הסכים שיש להם באמת סימן טומאה
אבל בכל זאת לא הסכים לאוסרם מפני שיש מסורת על העופות עצמם
אמנם האוסרים מוכיחים באופן ברור ביותר שמפעלי הייצור של העופות מרכיבים בהם כל מיני מיני עופות שאין להם מסורת כלל ובכל שנה בערך צריך לקנות מהם את העוף מחדש
ולפי"ז אין שום היתר לאכול אותם
ב"ה שכבר מספר שנים שאני ומשפחתי איננו אוכלים עופות פטם.
שאלת שאלת רב וחלקת עליו! הרי הגאון שהבאת לו הביצים הורה להכש רמשום שיש עליהם מסורת, ואתה חולק עליו ברבים ואומר שאין להם מסורת! למה לא שאלת אותו ענין זה?
 
 

בפקודיך אשיחה

משתמש ותיק
צבי500 אמר:
מדוע הכותב אינו מזדהה בשמו?

אם היה מדובר על חידושים של הכותב, הייתה אולי נפק"מ מי הוא הכותב, אך בחוברת הוא מביא דברים ממקורות אחרים, והוא מציין את המקורות לכל מה שמובא שם, ממילא ידיעת שם הכותב לא מוסיפה כלום ואין שום צורך לדעת אותו. כל אחד יכול בעצמו לגשת למקורות ולבחון האם נראה שיש לחשוש אליהם.
הרבה מוציאי ספרים וחוברות למיניהם מעדיפים להשאר בעילום שם מכל מיני סיבות, זה דבר מאד מקובל.
מובאים בחוברת דברים שאמרו או כתבו רבנים גדולים וידועים, וגם מידע ממקורות נאמנים, וזה מה שחשוב עבורנו.
 
 

בפקודיך אשיחה

משתמש ותיק
דחד יומא אמר:
כמדומה שכבר העלתי ידיעה זו בפורום,
שמעתי מפי אחד המשבקי"ם של ר' ניסים קרליץ זצוק"ל שהוא היה נמנע מאכילת עופות מהאי טעמא,
אמנם לבני ביתו לא אסר והם היו אוכלים עוף .

בזמנו ר' ניסים זצ"ל באמת לא אסר לבני ביתו את אכילת העופות, אך אי אפשר ללמוד מאז להיום.
היום החששות יותר כבדים ממה שהיה בזמנו, וכפי שכתוב במכתבו של הגרמ"מ לובין שליט"א, חתנו של ר' ניסים, ש"האידנא הדבר יותר חמור" (מובא בחוברת הנ"ל), וכן סוברים עוד הרבה רבנים כמובא שם.
רבים מבני ביתו ותלמידיו של ר' ניסים הפסיקו בשנים האחרונות לאכול עופות פטם.
הדיון בדבר כשרותם של העופות צריך להיות דיון חדש, לאור הנתונים והידע שיש היום, ולא ניתן להסתמך על הפסקים שניתנו בעבר.

 
 

ישעיה123

משתמש חדש
mashav אמר:
ישעיה123 אמר:
אחד התלמידים אמר:
ולהודו יש מסורה?
הנצי"ב כבר התייחס לזה ופסק שנחשב שיש לו מסורת מכיוון שגדל בחצרות במשך שנים רבות ולא ראו אף פעם שדורס

גם הפטם גדל אלצינו עשרות שנים ולא ראינו ושדורס. ולענין העדויות המוטות שטוענות שכן, אם תבדוק בהודו תראה שהוא יותר אגרסיבי ואם הפטם דורס כ"ש ההודו.
ראיתי וידאו של הפטם שאוכל עוף חי שזה נחשב דורס לפי דיעה אחת בראשונים
ובנוסף יש לו סימן טומאה מובהק כנ"ל שאחוז ניכר מביציו הם כד כד
 
 

בן אבנר

משתמש ותיק
mashav אמר:
גם הפטם גדל אלצינו עשרות שנים ולא ראינו ושדורס. ולענין העדויות המוטות שטוענות שכן, אם תבדוק בהודו תראה שהוא יותר אגרסיבי ואם הפטם דורס כ"ש ההודו.
ההכלאות בו ממשיכות כל הזמן, מלבד זה שאם תשיג אפרוחים לגדל בחצד זה מסתמא מעורבב מכל זני התרנגולים שגדלו באיזור ב70 שנה האחרונות, וא"א להביא מזה ראיה.
ומלבד זאת, הפטם הוא עוף מוכלא, ואם נניח שהוא טמא בגלל אחד מאבותיו, לכאו' זה לא מכריח שהוא ידרוס, [יש לו גם אבות טהורים], אך הוא ישאר טמא.
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
mashav אמר:
גם הפטם גדל אצלינו עשרות שנים ולא ראינו ושדורס. ולענין העדויות המוטות שטוענות שכן, אם תבדוק בהודו תראה שהוא יותר אגרסיבי ואם הפטם דורס כ"ש ההודו.

כוונת הנצי"ב שהתרנגולים מצויים בכל החצרות, כפי שהיה מקובל בזמנו, ולכן כולם עדים בדבר שאינם דורסים. אבל בימינו רק החקלאים מגדלים תרנגולים בכלובים סגורים ואין מי שיעיד בדבר.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נושא מעניין לא שמעתיו בלתי היום.
מ''מ ראוי לדון ישירות אם איירי בענין מסורת או איירי בענין עוף טמא ממש.
מה שהביאו דלר''ת הוי דורס, צ''ע אם היינו אף כשדורס כשרעב מאוד כגון כשכולאים אותו והאם היינו רק שדרכו בכך או אף בחד פעמי, כי אפשר דאם נמצאו הסרטות לאחד מאלפי עופות ועוד בתאי רעב שהם חיים בו, אפשר דאינו ראיה.
אגב התורה מנתה את העופות הטמאים כי רוב העופות טהורים ועל כן מנתה את המעט, ולפי זה אם אנו אוסרים את מיני התרנגולים האלו (דהיינו מלבד המסורת אלא שאנו אומרים שאבותיהם אסורים ממש) א''כ אנו צריכים לבאר באיזה עוף טמא זה כלול בתורה.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לגבי הביצים שיש בהם כד כד, הלא כיון דהחלמון שלהם בפנים מסתמא הם כשרות כדאיתא בש''ס, ועוד שבשום מקום לא אמרו חז''ל לבדוק בביצים כדי לידע אם העוף כשר אלא רק כשמוצא ביצים בלא שיודע מה העוף יבדוק בסימנים אבל כשיודע שהעוף כשר אוכל הביצים בכל גווני כי אין סימני הביצים ודאי גמור אלא רק על דרך הכלל.
 

דבש לפי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
לגבי הביצים שיש בהם כד כד, הלא כיון דהחלמון שלהם בפנים מסתמא הם כשרות כדאיתא בש''ס,
?
בש"ס שלנו כתוב: "הכי קאמר ב' ראשיה כדין או ב' ראשיה חדין או חלמון מבחוץ וחלבון מבפנים ודאי טמאה, רישיה חד חד רישיה חד כד וחלבון מבחוץ וחלמון מבפנים ואמר לך של עוף פלוני וטהור הוא סמוך עליהם, בסתמא לא תסמוך עליהם דאיכא דעורבא דדמי לדיונה".
 

דבש לפי

משתמש ותיק
ישעיה123 אמר:
ובנוסף יש לו סימן טומאה מובהק כנ"ל שאחוז ניכר מביציו הם כד כד
איני זוכר את האחוז המדוייק (כמדומני קצת שזה 2%) אך ודאי שזה לא בגדר "אחוז ניכר".
ובפרט נראה לי שמכיון שאין הכד של כל הטהורים שוה זה לזה ואין החד של כל הטהורים שוה זה לזה, ויש שחד של ביצת עוף אחד ייראה ככד של ביצת עוף אחר, ממילא ייתכן שבעופות מורכבים יהא הכד כמו במין אחד והחד כמו במין אחר כך שיהו שניהם שוים, ומה שאמרו בגמרא שב' ראשיה כדין או ב' ראשיה חדין ודאי טמאה היינו בעופות רגילים ולא במורכבים (ובפרט שגם במורכבים זו תופעה נדירה כך שאין צורך להתחשב בה כשהרכבת עופות לא היתה מצויה כל כך הרבה כבזמנינו).
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
לגבי הביצים שיש בהם כד כד, הלא כיון דהחלמון שלהם בפנים מסתמא הם כשרות כדאיתא בש''ס,
?
בש"ס שלנו כתוב: "הכי קאמר ב' ראשיה כדין או ב' ראשיה חדין או חלמון מבחוץ וחלבון מבפנים ודאי טמאה, רישיה חד חד רישיה חד כד וחלבון מבחוץ וחלמון מבפנים ואמר לך של עוף פלוני וטהור הוא סמוך עליהם, בסתמא לא תסמוך עליהם דאיכא דעורבא דדמי לדיונה".
הסוגיא הזו היתה פתוחה לפני כשכתבתי את ההודעה הנ''ל, והתכוונתי דמ''מ משמע דבכה''ג רגלים לדבר דהוא כשר, על כל פנים מהו''א של הש''ס שם, והתכוונתי לכתוב דבר זה בתור צירוף למה שכתבתי בהמשך.
 
 
חלק עליון תַחתִית