לדבר עם הילדים באנגלית

גבעת לוד

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
משגיח כשרות ותיק אמר:
זקיני הגה"ח רי"ח זוננפלד זי"ע שהיה מגדולי הלוחמים בציונות, אמר שבן יהודה יישב בג"ע על זה שגרם לאלפים מישראל לדבר בלשון הקודש

מעניין מנין המקור
אני מכיר שלוש מאות נכדים שלו שאומרים ההיפך
במילים אחרות נכד ממש איננו מקור
"בשעת ביקורי היומי אצלו נתגלגלה השיחה על בן יהודה, ומישהו הוסיף בהזכירו את בן יהודה 'ימח שמו', ואז אמר לי 'אתה יודע, אין אני נוהג להתבטא ככה. הקב"ה הוא בעל הרחמים ולנו אין כל מושג מגודל רחמיו. וברור שיכול הוא לרחם גם על רשעים כאלה. האמן לי שעיני לא תהיה צרה אם יוודע לי שגם בן – יהודה ירוחם מאת הקב"ה, ואפילו אם גם יבוא לעולם הבא. כשהם בעולם הזה אנו מחויבים להתנגד להם כפי שקבעה התורה. כי בעולם הזה הם מזיקים ומקלקלים את הסביבה, מה שאין כן כאשר הם עברו לעולם העליון. וכלום אתה חושב שאין כל צד טוב בבן יהודה? כלום אתה חושב שאין לו שום צד זכות, בזה שהנהיג את הדיבור בלשון הקודש? אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה, ואפילו שכר שיחה נאה, אין עבירה מכבה מצווה, וזכות אינה בטילה אפילו באלפי אלפים חובות'", (ר' משה בלוי, על חומותייך ירושלים עמ' קט"ו).
 
 

תיקו

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
ואם כבר להיבדל למה לא דברו בלה"ק?
ע"כ שהיה אילוץ קרבה תרבותית היא אילוץ גדול מאד שאין כמעט דבר העומד בפניו

ודברי היעב"ץ הללו מחודשים 
והסיבה שלא מדברים לה"ק בפשטות היא מסיבת הגלות המר שהיינו בה
האם דבריך אינם בבחינת מניח הנחה ומקשה קושיה
להעמיד את דברי היעב"ץ ככה בקלות כמחודשים ועל יסוד זה להניח הנחות
ואיזה כח יש מכח הנחה זו לתמוה על כאלו שנוקטים את דברי היעב"ץ כדא"ח והולכים לאורו אם היה לך אחד בדורו של היעב"ץ שאומר את דבריך שדבריו מחודשים נו יש מחלוקת אך שאברך בדורנו יבוא בלי סמך כלשהו לאמר על היעב"ץ שדברים מחודשים זה נראה לי דבר די מחודש
חוץ ממה שכבר צוטט לעיל דברי הכוזרי שאברהם אבינו דיבר לשון הקודש לדברי קודש וארמית לדברי חולין גם את דבריו נוקים כמחודש ? אתמהה
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אור עולם אמר:
רש"י בפרשת השבוע (דברים יא, יט) מביא מהספרי
לבי במערב אמר:
ראה הל' ת"ת לאדה"ז פ"א בקו"א סק"ב־ג, ובאג"ק כ"ק אדמו"ר מהורש"ב מליובאוויטש נ"ע (הנסמן לעיל כמ"פ) ח"ב ס"ע תתכא.
בקיצור, אינך הראשון לגלות ספרי 'נדח' זה...
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אין חכמה אמר:
ביחס לתועלת המסויימת של הבנת החלקים המסויימים שנמסרו ביידיש 
אני חושב שתועלת מרובה יותר יהיה ללמוד את השפה הערבית העתיקה ללמוד את דברי הרמב"ם וחבריו ממקורם

זו לא ערבית עתיקה אלא "ערבית יהודית" שהתפתחה בקרב היהודים בדומה ללאדינו וליידיש, או כלשונך הלעגנית: "הניב היהודי לשפת הישמעאלים".
אולי
מה שבטוח תהיה תועלת רבה יותר ללומדה יותר מלדעת איזה שיעור כללי או מאמר הנאמר ביידיש
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
אין חכמה אמר:
עמיקא וטמירא אמר:
'אבל איני רואה בזה זכות כ"כ גדולה
ואולי חסרון מעט'   מי כתב לשון זה?
אלו שזכו וקיבלו את התורה כלשון רבותיהם כנכתב בגמ' וקיבלו בלשון רבותיהם כך לפחות מתקופה של חמש מאות שנה הרי שתורתם זכה יותר כמבואר בגמ' וזכותם גדולה מאוד,


אני חוזר ואומר
לשון רבו זה דבר משתנה
האמוראים לא דברו גרמנית ובטח לא התנאים
ובאיזה שלב זה השתנה להיות גרמנית בהשפעת בני המדינה שגרו בה כמובן 
ב"ה קרה שינוי בעשרות שנים האחרונות שחזר הלשון רבו להיות לה"ק אצל רוב היראים
[אכן בהשפעת בני המדינה בדיוק כפי שהתחילה הגרמנית לחדור לבתי התלמוד שלנו]
ולכן כאשר ישנה קבוצה אחת שלשון רבם היא גרמנית וקבוצה שניה לשון רבם היא לשון הקדש איני רואה מעלה לקבוצה בעלת לשון הגרמניתאם כבר להיפך 
זה הכל
סליחה על הבורות
כמה רביים וראשי ישיבות אתה מכיר שלשונם הוא לה"ק
באחוזים
הרבה מאד
ומהדור הצעיר יותר זה רוב מניין [או לכל הפחות רוב בניין] של יושבי א"י
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
אין חכמה אמר:
אור זרוע אמר:
עם סברות לא משנים עובדות. השפה יוצרת בידול ותחושת זרות גם בין הקהילות החרדיות. ואין להאריך בדברים ידועים.
היא הנותנת
אם השפה יוצרת בידול אפי' בין יראי ה' אות הוא שאין המדובר כאן בבידול מהתרבות החילונית שכלפיה אין בידול כ"כ מחמת השפה   [וכל ילד חסיד שישב לשמוע תכנית רדיו חילוננית יבין כל מילה בשונה מרעהו באירופה שלפני המלחמות] 
החיץ בין התרבות של תושבי בני ברק דוברי לה"ק לתושבי רמת גן [החפצים בחיץ] אינו קטן משמעתית  מן החיץ שבין קהילות החסידים והדומים להם
[ואגב איני בטוח שהחיץ הזה [בין קהילות החסידים והדומים להם לשאר הקהילות ובמידה מסויימת לשאר בני ישראל ] נוצר מן השפה אלא ממרכיבים אחרים כמו לבוש שהוא ודאי שונה ומשמרנות קהילתית חזקה ועל כולנה דרכי ראיה שונים על הרבה נושאים תורנייים ושאינם]
סליחה, אבל כבודו כנראה מדבר מחוסר ידע מוחלט
אם אתה אומר...
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
מה שבטוח תהיה תועלת רבה יותר ללומדה יותר מלדעת איזה שיעור כללי או מאמר הנאמר ביידיש
זו דעת מר, ו'תקותי' כי ירשה נא לי לחלוק עליו...
 

אין חכמה

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
אין חכמה אמר:
אור זרוע אמר:
שוב, אין טעם להתווכח על עובדות.
קהילת הפרושים בירושלים ופרבריה, שומרת על ייחודה ועל בידול מהליטאים האחרים הרבה בזכות השפה השונה.
הבידול נוצר ע"י שימוש בשפה שונה, ולא באי ידיעת השפה האחרת.


שוב   הבידול אינו בזכות השפה לבדה
הקהילה סגורה ושמרנית מטיבה והלבוש שונה וכו' וכו'
איני טוען שאין שום משמעות לשימוש בשפה שונה
אלא שמשמעותו פחותה הרבה יותר ולא דמי כלל למה שהיה נהוג בקהילות העבר
מנין לך מה גרם
סלליחה ממע"כ
אבל על סברות אי אפשר לבנות מציאות
אאני מכיר מבפנים
ואני אומר לך שזה אחד מחומות המבוצרות והמבצרות


אוכיח לך במקצת 
לדבריכם שעיקר החומה בין קהילת הפרושים לשאר החרדים היא השפה היה צריך להיות שלא תיווצר היבדלות בינם לבין הקהילות הליטאיות השמרניות שכן דוברות את שפתם
וכמדומה שלא כן הוא 
[איני מדבר על בריסק]
ובהכרח שהחומה אינה בשפה אלא בקהילה סגורה לבוש וכו'

 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אין חכמה אמר:
מה שבטוח תהיה תועלת רבה יותר ללומדה יותר מלדעת איזה שיעור כללי או מאמר הנאמר ביידיש
זו דעת מר, ו'תקותי' כי ירשה נא לי לחלוק עליו...
אם עיקר היהדות היא לעסוק במאמרי חב"ד הצדק איתך
אבל למי שהרמב"ם וחבריו חשובים יותר נראה לי שההעדפה היא כדברי
ונהרא נהרא ופשטיה
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
שהמדובר הוא על רוב התקופות ובשביל שינויים צריך זמן
הא מיהא, פשוט (עכ"פ לדידי ודכוותי) שלא טובים אנחנו משמעון הצדיק וחבריו, וגם לא מעולי עזרא.
 
אין חכמה אמר:
לעסוק במאמרי חב"ד
אינני סבור כי זהו הנדון. המציאות בשטח היא שרובם המוחלט של היראים לדבר ה' אינם עסוקים בלימוד ערבית־יהודית ופענוח כת"י...
 

אין חכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אין חכמה אמר:
שהמדובר הוא על רוב התקופות ובשביל שינויים צריך זמן
הא מיהא, פשוט (עכ"פ לדידי ודכוותי) שלא טובים אנחנו משמעון הצדיק וחבריו, וגם לא מעולי עזרא.
 
אין חכמה אמר:
לעסוק במאמרי חב"ד
אינני סבור כי זהו הנדון. המציאות בשטח היא שרובם המוחלט של היראים לדבר ה' אינם עסוקים בלימוד ערבית־יהודית ופענוח כת"י...
איננו טובים גם ממי שלא עלה בימי עזרא
[והם רוב בניין ומניין ישראל ואולי גדולי החכמים שהיו אז]
ומכל חכמי ישראל שהיו שנות דורות בגלות
ואפ"ה יש לראות  ביושבי ארץ הקדש בזמן האחרון את מעלת ישיבתם בה
אין בדבר סתירה כלל

אינני מדבר על פענוח כתבי יד
כל הלומד את פירוש המשניות וכו' תדיר נזקק לתרגומים משובשים 
וצריך להכריע בין כמה הבנות והרבה פעמים הדבר נוגע בפשט ממש
אם היו הת"ח דוברי ערבית בצורה טובה היה בדבר תועלת מרובה
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שוב:
אין חכמה אמר:
אם היו הת"ח דוברי ערבית[־יהודית] בצורה טובה היה בדבר תועלת מרובה
דהיינו אידיש שבימיהם ומקומם...
ידיעת ערבית 'רגילה' אינה מועילה כמעט לזה.

הזכרתי 'פענוח כת"י' מפני שבד"כ הושוו זל"ז, וק"ל.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
כל הלומד את פירוש המשניות וכו' תדיר נזקק לתרגומים משובשים 
וצריך להכריע בין כמה הבנות והרבה פעמים הדבר נוגע בפשט ממש
אם היו הת"ח דוברי ערבית בצורה טובה היה בדבר תועלת מרובה

יש את התרגום של הרב קאפח, ויש את של הרב קורח ועוד. המצב לא גרוע כל כך.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
שוב:
אין חכמה אמר:
אם היו הת"ח דוברי ערבית[־יהודית] בצורה טובה היה בדבר תועלת מרובה
דהיינו אידיש שבימיהם ומקומם...
ידיעת ערבית 'רגילה' אינה מועילה כמעט לזה.

הזכרתי 'פענוח כת"י' מפני שבד"כ הושוו זל"ז, וק"ל.


מה זה רלוונטי?
מצידי שיהיה סינית
העיקר הוא שאם כבר משקיעים מאמצים בשביל ללמוד שפה זרה זו תביא תועלת רבה יותר מה"גרמנית היהודית"

לכל לומד פירוש המשניות על הסדר ידוע שפעמים רבות נזקקים לבדוק דברי תרגומו של קאפאח
והיתה תועלת מרובה ולא ברמה של פענוח כתבי יד לדעת דרכו
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אין חכמה אמר:
כל הלומד את פירוש המשניות וכו' תדיר נזקק לתרגומים משובשים 
וצריך להכריע בין כמה הבנות והרבה פעמים הדבר נוגע בפשט ממש
אם היו הת"ח דוברי ערבית בצורה טובה היה בדבר תועלת מרובה

יש התרגום של הרב קאפח, ויש את של הרב קורח ועוד. המצב לא גרוע כל כך.
הככונה משובשים על התרגום המקורי
על  קאפאח יש הנמנעים מלסמוך
וגם לשיעו"כ ולמאמרים הנדרשים יש תרגומים בד"כ
השאלה מה יותר קריטי

 
 
אין חכמה אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
אין חכמה אמר:
שוב   הבידול אינו בזכות השפה לבדה
הקהילה סגורה ושמרנית מטיבה והלבוש שונה וכו' וכו'
איני טוען שאין שום משמעות לשימוש בשפה שונה
אלא שמשמעותו פחותה הרבה יותר ולא דמי כלל למה שהיה נהוג בקהילות העבר
מנין לך מה גרם
סלליחה ממע"כ
אבל על סברות אי אפשר לבנות מציאות
אאני מכיר מבפנים
ואני אומר לך שזה אחד מחומות המבוצרות והמבצרות


אוכיח לך במקצת 
לדבריכם שעיקר החומה בין קהילת הפרושים לשאר החרדים היא השפה היה צריך להיות שלא תיווצר היבדלות בינם לבין הקהילות הליטאיות השמרניות שכן דוברות את שפתם
וכמדומה שלא כן הוא 
[איני מדבר על בריסק]
והברכח שהחומה אינה בשפה אלא בקהילה סגורה לבוש וכו'

הקהילות עליהם דיברת מדברות באידיש
אבל מכירות היטב את העברית
אתה צריך עוד להשתלם בלהכיר את ההבדלים בין הקהילות
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
הככונה משובשים על התרגום המקורי
על  קאפאח יש הנמנעים מלסמוך

בעוז והדר על זרעים טהרות יש את של הרב עזרא קורח, למי שמבקש על טהרת הקודש.
לא מאמין שיימצאו חידושים משמעותיים לאחר כל התרגומים החדשים.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
אין חכמה אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
מנין לך מה גרם
סלליחה ממע"כ
אבל על סברות אי אפשר לבנות מציאות
אאני מכיר מבפנים
ואני אומר לך שזה אחד מחומות המבוצרות והמבצרות


אוכיח לך במקצת 
לדבריכם שעיקר החומה בין קהילת הפרושים לשאר החרדים היא השפה היה צריך להיות שלא תיווצר היבדלות בינם לבין הקהילות הליטאיות השמרניות שכן דוברות את שפתם
וכמדומה שלא כן הוא 
[איני מדבר על בריסק]
והברכח שהחומה אינה בשפה אלא בקהילה סגורה לבוש וכו'

הקהילות עליהם דיברת מדברות באידיש
אבל מכירות היטב את העברית
אתה צריך עוד להשתלם בלהכיר את ההבדלים בין הקהילות


ההתנשאות הזאת מגוחכת
אני מכיר כמוך בדיוק

אני טענתי טענה פשוטה
טענו כאן שעצם דיבור שפה שניה מהווה חומה גם בלא חסרון בידיעת שפת המדינה
ולראיה הביאו מקהילת הפרושים שלדבריהם יצרו חומה אפי' בינם לשאר היראים ע"י דיבור שפה שניה
אמרתי שהדבר אינו נכון והסיבה להיבדלות הפרושים מלבד העניין המינורי של דיבור בשפה שניה הוא בעיקר הלבוש והקהילה הסגורה והמצומצת יותר
ולראיה הביאתי מזה שלא עזר להם מה שהם דוברי אותה שפה של חלק מהלטאים האחרים

 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אין חכמה אמר:
הככונה משובשים על התרגום המקורי
על  קאפאח יש הנמנעים מלסמוך

בעוז והדר על זרעים טהרות יש את של הרב עזרא קורח, למי שמבקש על טהרת הקודש.
לא מאמין שיימצאו חידושים משמעותיים לאחר כל התרגומים החדשים.
לאחר הרב קורח?
יש ויש
לאחר שילמדו אחרים מהמקור איני יודע
אבל באותה המידה שביקשת שילמדו את השיעו"כ והמאמרים מהמקור ולא מתרגומים, יש הרבה יותר [ובלי שום השוואה לענ"ד ] תועלת מללמוד את דברי הרמב"ם בשפתו [בפרט למי שרגיל בדקדוק לשונות הראשונים וזה לחם חוקו]
 
אין חכמה אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
אין חכמה אמר:
אוכיח לך במקצת 
לדבריכם שעיקר החומה בין קהילת הפרושים לשאר החרדים היא השפה היה צריך להיות שלא תיווצר היבדלות בינם לבין הקהילות הליטאיות השמרניות שכן דוברות את שפתם
וכמדומה שלא כן הוא 
[איני מדבר על בריסק]
והברכח שהחומה אינה בשפה אלא בקהילה סגורה לבוש וכו'

הקהילות עליהם דיברת מדברות באידיש
אבל מכירות היטב את העברית
אתה צריך עוד להשתלם בלהכיר את ההבדלים בין הקהילות


ההתנשאות הזאת מגוחכת
אני מכיר כמוך בדיוק

אני טענתי טענה פשוטה
טענו כאן שעצם דיבור שפה שניה מהווה חומה גם בלא חסרון בידיעת שפת המדינה
ולראיה הביאו מקהילת הפרושים שלדבריהם יצרו חומה אפי' בינם לשאר היראים ע"י דיבור שפה שניה
אמרתי שהדבר אינו נכון והסיבה להיבדלות הפרושים מלבד העניין המינורי של דיבור בשפה שניה הוא בעיקר הלבוש והקהילה הסגורה והמצומצת יותר
ולראיה הביאתי מזה שלא עזר להם מה שהם דוברי אותה שפה של חלק מהלטאים האחרים
אין כאן ענין של התנשאות
יש כאן ענין של הכרת המציאות מתוך הקירבה
אני אומר שוב כאשר אתה מדבר על קהילות הפרושים ובריסק, אתה מדבר על אלו שמדברים יידיש אבל מבינים היטב עברית, שם גם אני סבר שהחומה עליהם מדברים היא סגורה
אני מדבר על עוד קהילות דוגמת סטמר ודומי' שבהם הילד הסטנדרטי עד גיל עשר בקושי מבין עברית, ואצלם זה כן יוצר קיר המפריד
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
אין חכמה אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
הקהילות עליהם דיברת מדברות באידיש
אבל מכירות היטב את העברית
אתה צריך עוד להשתלם בלהכיר את ההבדלים בין הקהילות


ההתנשאות הזאת מגוחכת
אני מכיר כמוך בדיוק

אני טענתי טענה פשוטה
טענו כאן שעצם דיבור שפה שניה מהווה חומה גם בלא חסרון בידיעת שפת המדינה
ולראיה הביאו מקהילת הפרושים שלדבריהם יצרו חומה אפי' בינם לשאר היראים ע"י דיבור שפה שניה
אמרתי שהדבר אינו נכון והסיבה להיבדלות הפרושים מלבד העניין המינורי של דיבור בשפה שניה הוא בעיקר הלבוש והקהילה הסגורה והמצומצת יותר
ולראיה הביאתי מזה שלא עזר להם מה שהם דוברי אותה שפה של חלק מהלטאים האחרים
אין כאן ענין של התנשאות
יש כאן ענין של הכרת המציאות מתוך הקירבה
אני אומר שוב כאשר אתה מדבר על קהילות הפרושים ובריסק, אתה מדבר על אלו שמדברים יידיש אבל מבינים היטב עברית, שם גם אני סבר שהחומה עליהם מדברים היא סגורה
אני מדבר על עוד קהילות דוגמת סטמר ודומי' שבהם הילד הסטנדרטי עד גיל עשר בקושי מבין עברית, ואצלם זה כן יוצר קיר המפריד
מה נעשה שהנושא לא היה סטמר
הנושא היה בדיוק על הפרושים ובריסק 

 
 
אין חכמה אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
אין חכמה אמר:
ההתנשאות הזאת מגוחכת
אני מכיר כמוך בדיוק

אני טענתי טענה פשוטה
טענו כאן שעצם דיבור שפה שניה מהווה חומה גם בלא חסרון בידיעת שפת המדינה
ולראיה הביאו מקהילת הפרושים שלדבריהם יצרו חומה אפי' בינם לשאר היראים ע"י דיבור שפה שניה
אמרתי שהדבר אינו נכון והסיבה להיבדלות הפרושים מלבד העניין המינורי של דיבור בשפה שניה הוא בעיקר הלבוש והקהילה הסגורה והמצומצת יותר
ולראיה הביאתי מזה שלא עזר להם מה שהם דוברי אותה שפה של חלק מהלטאים האחרים
אין כאן ענין של התנשאות
יש כאן ענין של הכרת המציאות מתוך הקירבה
אני אומר שוב כאשר אתה מדבר על קהילות הפרושים ובריסק, אתה מדבר על אלו שמדברים יידיש אבל מבינים היטב עברית, שם גם אני סבר שהחומה עליהם מדברים היא סגורה
אני מדבר על עוד קהילות דוגמת סטמר ודומי' שבהם הילד הסטנדרטי עד גיל עשר בקושי מבין עברית, ואצלם זה כן יוצר קיר המפריד
מה נעשה שהנושא לא היה סטמר
הנושא היה בדיוק על הפרושים ובריסק 
אם אני לא טועה הענין היה כוללני על השפה
והרי זהו גופו של דיון
על העברית ועל דיבורה
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
אין חכמה אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
אין כאן ענין של התנשאות
יש כאן ענין של הכרת המציאות מתוך הקירבה
אני אומר שוב כאשר אתה מדבר על קהילות הפרושים ובריסק, אתה מדבר על אלו שמדברים יידיש אבל מבינים היטב עברית, שם גם אני סבר שהחומה עליהם מדברים היא סגורה
אני מדבר על עוד קהילות דוגמת סטמר ודומי' שבהם הילד הסטנדרטי עד גיל עשר בקושי מבין עברית, ואצלם זה כן יוצר קיר המפריד
מה נעשה שהנושא לא היה סטמר
הנושא היה בדיוק על הפרושים ובריסק 
אם אני לא טועה הענין היה כוללני על השפה
והרי זהו גופו של דיון
על העברית ועל דיבורה
לא
המקום שאתה נכנסת לדיון עסק בשאלה הספציפית הזאת
האם ישנה תועלת בעצם קיום השפה השניה גם אחר ידיעת שפת המדינה כמעט [או ממש] ברמת שפת אם
 
 
אין חכמה אמר:
איטשע מאיר לורנץ אמר:
אין חכמה אמר:
מה נעשה שהנושא לא היה סטמר
הנושא היה בדיוק על הפרושים ובריסק 
אם אני לא טועה הענין היה כוללני על השפה
והרי זהו גופו של דיון
על העברית ועל דיבורה
לא
המקום שאתה נכנסת לדיון עסק בשאלה הספציפית הזאת
האם ישנה תועלת בעצם קיום השפה השניה גם אחר ידיעת שפת המדינה כמעט [או ממש] ברמת שפת אם
יכול להיות שמבחינתך
אבל אני כן חושב שהענין עלה פה לאוויר
 
 
חלק עליון תַחתִית