קל ארך אפיים או קל מלך יושב?

קשישא

משתמש רגיל
אשמח אם יעזרו לי למצוא מקור
למה בסליחות פותחים בקל ארך אפיים ובשאר הסליחות אומרים קל מלך יושב
א.למה לא אומרים הכל קל ארך אפיים או בהכל קל מלך יושב
ב. למה בסליחות הראשון הוא קל ארך אפיים ואילו ביום כיפור קטן זה להיפך כל הסליחות זה קל מלך יושב ורק באחרון קל ארך אפיים
 

סבא

משתמש ותיק
קשישא אמר:
אשמח אם יעזרו לי למצוא מקור
למה בסליחות פותחים בקל ארך אפיים ובשאר הסליחות אומרים קל מלך יושב
א.למה לא אומרים הכל קל ארך אפיים או בהכל קל מלך יושב
ב. למה בסליחות הראשון הוא קל ארך אפיים ואילו ביום כיפור קטן זה להיפך כל הסליחות זה קל מלך יושב ורק באחרון קל ארך אפיים
בספר מחשבת עם הימים הנוראים סליחות כתב בזה"ל
וטעם לעצם השינוי בזה, שבתחילה אומרים קל ארך אפיים ואח"כ מחליפים לקל מלך, כתב מרן הגר"ח שליט"א בזה"ל הראשון מתחיל ארך אפים שזה גורם הכפרה, והאחרים סגי במלכות עכ"ל.
את השאלה השניה שלך הוא גם שואל שם, אך אינו מתרץ.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אגב, דוקא התפילה 'קל מלך יושב' זה תפילה/שבח של ממש, המסכמת את פעולת הקב"ה במידות דרחמי (ומשכך, גם יותר קדומה?). בעוד קל ארך אפים זה תפילה מחורזת/פיוטית.
 

קשישא

משתמש רגיל
פותח הנושא
סבא אמר:
קשישא אמר:
אשמח אם יעזרו לי למצוא מקור
למה בסליחות פותחים בקל ארך אפיים ובשאר הסליחות אומרים קל מלך יושב
א.למה לא אומרים הכל קל ארך אפיים או בהכל קל מלך יושב
ב. למה בסליחות הראשון הוא קל ארך אפיים ואילו ביום כיפור קטן זה להיפך כל הסליחות זה קל מלך יושב ורק באחרון קל ארך אפיים
בספר מחשבת עם הימים הנוראים סליחות כתב בזה"ל
וטעם לעצם השינוי בזה, שבתחילה אומרים קל ארך אפיים ואח"כ מחליפים לקל מלך, כתב מרן הגר"ח שליט"א בזה"ל הראשון מתחיל ארך אפים שזה גורם הכפרה, והאחרים סגי במלכות עכ"ל.
את השאלה השניה שלך הוא גם שואל שם, אך אינו מתרץ.
סליחה על הבורות מי חיבר ספר זה?
 

סבא

משתמש ותיק
קשישא אמר:
סבא אמר:
קשישא אמר:
אשמח אם יעזרו לי למצוא מקור
למה בסליחות פותחים בקל ארך אפיים ובשאר הסליחות אומרים קל מלך יושב
א.למה לא אומרים הכל קל ארך אפיים או בהכל קל מלך יושב
ב. למה בסליחות הראשון הוא קל ארך אפיים ואילו ביום כיפור קטן זה להיפך כל הסליחות זה קל מלך יושב ורק באחרון קל ארך אפיים
בספר מחשבת עם הימים הנוראים סליחות כתב בזה"ל
וטעם לעצם השינוי בזה, שבתחילה אומרים קל ארך אפיים ואח"כ מחליפים לקל מלך, כתב מרן הגר"ח שליט"א בזה"ל הראשון מתחיל ארך אפים שזה גורם הכפרה, והאחרים סגי במלכות עכ"ל.
את השאלה השניה שלך הוא גם שואל שם, אך אינו מתרץ.
סליחה על הבורות מי חיבר ספר זה?
הגאון רבי עמנואל רלב"ג ממקורבי הגרח"ק
 

קשישא

משתמש רגיל
פותח הנושא
מעניין.. שאלה כ"כ פשוטה
ואין ע"ז כלל חומר
 

לבלוב

משתמש רשום
שמעתי ווארט יפה על זה.
שכח י"ג מידות גדול כ"כ שמושיב את השי"ת על כסא רחמים, לכן בפעם הראשונה שאומרים ה' ה', אומרים אל ארך אפיים - שעדיין לא אמרו י"ג מידות, ועדיין אינו יושב על כסא רחמים.
אבל ברגע שאמרו כבר פעם אחד ה' ה', כבר אפשר לומר קל מלך יושב על כסא רחמים
גמר חתימה טובה לכולם.
 

קשישא

משתמש רגיל
פותח הנושא
לבלוב אמר:
שמעתי ווארט יפה על זה.
שכח י"ג מידות גדול כ"כ שמושיב את השי"ת על כסא רחמים, לכן בפעם הראשונה שאומרים ה' ה', אומרים אל ארך אפיים - שעדיין לא אמרו י"ג מידות, ועדיין אינו יושב על כסא רחמים.
אבל ברגע שאמרו כבר פעם אחד ה' ה', כבר אפשר לומר קל מלך יושב על כסא רחמים
גמר חתימה טובה לכולם.
ווארט יפה
צריך לחפש עוד ווארט למה ביו"כ קטן זה להיפך
גמר חתימה טובה לכולם
 

רפאל זהבי

משתמש חדש
בספרי הסליחות המודפסים עמנו כיום מוזכר לומר כהקדמה לי"ג מידות א-ל ארך אפיים יושב על כסא רחמים וכו' לבד מהפעם הראשונה שבה מזכירים י"ג מידות ששם כתוב לומר א-ל ארך אפיים אתה ובעל הרחמים נקראת בשונה מכל הפעמים הבאות, ויש להבין ראשית מי תיקן נוסח זה ועוד מדוע שינו מכל הפעמים ולא אומרים כאן ג"כ א-ל מלך יושב.
ראשית כל דבר נבוא ונאמר שבסדר רב עמרם גאון אכן לא מוזכר הנוסח של א-ל ארך אפיים אתה גם לאחר הסליחה הראשונה אלא מובא שם לומר כמו שאומרים בכל הפעמים א-ל מלך יושב, ויתכן שיש ללמוד מכך שזו הוספה מאוחרת שיש לנו לבוא וללמוד מתי היא נוספה ומה עינינה.
ובספרי אחרוני זמננו (נטעי גבריאל, וכן הובא בקובץ בית אהרון וישראל) כתבו לומר שהסיבה שלאחר הסליחה הראשונה אומרים א-ל ארך אפיים בשונה משאר הסליחות הוא כיון שבתחילה יושב הקב"ה על כסא דין וע"י אמירת הי"ג מידות הוא עובר לישב על כסא רחמים ולכך בפעם הראשונה כאשר הוא עדיין על כסא דין אנו אומרים א-ל ארך אפיים אתה ובעל הרחמים נקראת והיינו שהוא עדיין במצב של דין אמנם אחר שכבר הזכרנו לפניו את הי"ג מידות כבר עבר לישב על כסא של רחמים אנו אומרים נוסח של רחמים שהוא 'א-ל מלך יושב על כסא רחמים' כיון שהוא יושב כבר עתה על כסא של רחמים.
והוסיפו והוכיחו לבאר כי ביום הכיפורים אין כלל אמירת א-ל ארך אתה ובכל הפעמים אומרים רק א-ל מלך יושב על כסא רחמים וזהו כיון שביום כיפור שהוא יום של רחמים לכך אומרים רק א-ל מלך יושב על כסא רחמים, אלא שנתקשו ממה שמובא בסדר יו"כ קטן ששם כן מובא הנוסח של א-ל ארך אפיים אתה.
 

NETANEL

משתמש ותיק
רפאל זהבי אמר:
בספרי הסליחות המודפסים עמנו כיום מוזכר לומר כהקדמה לי"ג מידות א-ל ארך אפיים יושב על כסא רחמים וכו' לבד מהפעם הראשונה שבה מזכירים י"ג מידות ששם כתוב לומר א-ל ארך אפיים אתה ובעל הרחמים נקראת בשונה מכל הפעמים הבאות, ויש להבין ראשית מי תיקן נוסח זה ועוד מדוע שינו מכל הפעמים ולא אומרים כאן ג"כ א-ל מלך יושב.
             ראשית אודה לקשישא- פותח הנושא , שאלה זו  מציפה תמיהה גדולה-ולא דנו בכך  מספיק,  גם  כאן ,  וגם באוהחכ  נידון בקיצור- וגם שם נעדרת ההפנייה למחזור גולדשמיד ראה להלן.

בניגוד לנל שמצדיק את ההיעדר של  קל ארך אפיים מיום כיפור, וכתשובה לפותח הנושא  :
  הרי שגולדשמיט במחזור יוכפ עמוד נ' , מביא ש -
             " סדר הסליחות ביום כיפור  בימי הביניים  היה בראשונה בכל חלקיו, נהגו להתחיל  ב-קל ארך אפיים-  וכו,וגם את הפסוקים (זכור רחמיך) ,,
מפאת קוצר הזמן מספר הסליחות נדלדלו מעשר לארבע,  ובהמשך  לשתיים\ אחת,  ,,,,בהמשך נשמט   קל ארך אפיים ,,,מאידך נשאר  החלק שלאחר הסליחות,,
במנהג פולין נשארו שתי סליחות ,ואומרים רק חצייה של של כל אחת,   ורק  את  כותרות של פזמונים, והפזמון ה' ה'  בשלמותו    כל הפסוקים גם שלאחר הסליחות נשמטו,"

     ובקיצור תחילה נהגו בסליחות ובכיפור אותו דבר , ההשמטות היו לאורך השנים ,וזה חל בעיקר על החלקים הראשונים , [ יש הגיון בתהליך ,מקצרים ומדלגים לסוף  -או רק לכותרות !    ובסוף  -  הנוסח הקיים זה מה שנשאר לנו .

חתימה טובה , וצדקנו במשפט  - המלך המשפט.
 
 
סבא אמר:
קשישא אמר:
אשמח אם יעזרו לי למצוא מקור
למה בסליחות פותחים בקל ארך אפיים ובשאר הסליחות אומרים קל מלך יושב
א.למה לא אומרים הכל קל ארך אפיים או בהכל קל מלך יושב
ב. למה בסליחות הראשון הוא קל ארך אפיים ואילו ביום כיפור קטן זה להיפך כל הסליחות זה קל מלך יושב ורק באחרון קל ארך אפיים
בספר מחשבת עם הימים הנוראים סליחות כתב בזה"ל
וטעם לעצם השינוי בזה, שבתחילה אומרים קל ארך אפיים ואח"כ מחליפים לקל מלך, כתב מרן הגר"ח שליט"א בזה"ל הראשון מתחיל ארך אפים שזה גורם הכפרה, והאחרים סגי במלכות עכ"ל.
את השאלה השניה שלך הוא גם שואל שם, אך אינו מתרץ.
יש שסובר [יעוין כאן] שמתענים בערב ר"ח משום הא דאמרינן (שבועות ט, א) אמר ר"ל: מה נשתנה שעיר של ראש חודש שנאמר בו 'לְחַטָּאת לַה'' ? אמר הקב"ה: שעיר זה יהא כפרה על שמיעטתי את הירח.
ואם נאמר שהסליחות הם בהקשר לתענית זו. הרי שיש מקום לבאר שבכל הסליחות מקדימים אנו את הגורם לכפרה ואח"כ את המלכות, אך כאשר כביכול אומרים אנו סליחות עליו ית' הרי שמקדימים אנו וממליכים אותו ורק אח"כ מזכירים ענין הכפרה.
 
 
חלק עליון תַחתִית