בספר מחשבת עם הימים הנוראים סליחות כתב בזה"לקשישא אמר:אשמח אם יעזרו לי למצוא מקור
למה בסליחות פותחים בקל ארך אפיים ובשאר הסליחות אומרים קל מלך יושב
א.למה לא אומרים הכל קל ארך אפיים או בהכל קל מלך יושב
ב. למה בסליחות הראשון הוא קל ארך אפיים ואילו ביום כיפור קטן זה להיפך כל הסליחות זה קל מלך יושב ורק באחרון קל ארך אפיים
את השאלה השניה שלך הוא גם שואל שם, אך אינו מתרץ.וטעם לעצם השינוי בזה, שבתחילה אומרים קל ארך אפיים ואח"כ מחליפים לקל מלך, כתב מרן הגר"ח שליט"א בזה"ל הראשון מתחיל ארך אפים שזה גורם הכפרה, והאחרים סגי במלכות עכ"ל.
סליחה על הבורות מי חיבר ספר זה?סבא אמר:בספר מחשבת עם הימים הנוראים סליחות כתב בזה"לקשישא אמר:אשמח אם יעזרו לי למצוא מקור
למה בסליחות פותחים בקל ארך אפיים ובשאר הסליחות אומרים קל מלך יושב
א.למה לא אומרים הכל קל ארך אפיים או בהכל קל מלך יושב
ב. למה בסליחות הראשון הוא קל ארך אפיים ואילו ביום כיפור קטן זה להיפך כל הסליחות זה קל מלך יושב ורק באחרון קל ארך אפיים
את השאלה השניה שלך הוא גם שואל שם, אך אינו מתרץ.וטעם לעצם השינוי בזה, שבתחילה אומרים קל ארך אפיים ואח"כ מחליפים לקל מלך, כתב מרן הגר"ח שליט"א בזה"ל הראשון מתחיל ארך אפים שזה גורם הכפרה, והאחרים סגי במלכות עכ"ל.
הגאון רבי עמנואל רלב"ג ממקורבי הגרח"קקשישא אמר:סליחה על הבורות מי חיבר ספר זה?סבא אמר:בספר מחשבת עם הימים הנוראים סליחות כתב בזה"לקשישא אמר:אשמח אם יעזרו לי למצוא מקור
למה בסליחות פותחים בקל ארך אפיים ובשאר הסליחות אומרים קל מלך יושב
א.למה לא אומרים הכל קל ארך אפיים או בהכל קל מלך יושב
ב. למה בסליחות הראשון הוא קל ארך אפיים ואילו ביום כיפור קטן זה להיפך כל הסליחות זה קל מלך יושב ורק באחרון קל ארך אפיים
את השאלה השניה שלך הוא גם שואל שם, אך אינו מתרץ.וטעם לעצם השינוי בזה, שבתחילה אומרים קל ארך אפיים ואח"כ מחליפים לקל מלך, כתב מרן הגר"ח שליט"א בזה"ל הראשון מתחיל ארך אפים שזה גורם הכפרה, והאחרים סגי במלכות עכ"ל.
ווארט יפהלבלוב אמר:שמעתי ווארט יפה על זה.
שכח י"ג מידות גדול כ"כ שמושיב את השי"ת על כסא רחמים, לכן בפעם הראשונה שאומרים ה' ה', אומרים אל ארך אפיים - שעדיין לא אמרו י"ג מידות, ועדיין אינו יושב על כסא רחמים.
אבל ברגע שאמרו כבר פעם אחד ה' ה', כבר אפשר לומר קל מלך יושב על כסא רחמים
גמר חתימה טובה לכולם.
ראשית אודה לקשישא- פותח הנושא , שאלה זו מציפה תמיהה גדולה-ולא דנו בכך מספיק, גם כאן , וגם באוהחכ נידון בקיצור- וגם שם נעדרת ההפנייה למחזור גולדשמיד ראה להלן.רפאל זהבי אמר:בספרי הסליחות המודפסים עמנו כיום מוזכר לומר כהקדמה לי"ג מידות א-ל ארך אפיים יושב על כסא רחמים וכו' לבד מהפעם הראשונה שבה מזכירים י"ג מידות ששם כתוב לומר א-ל ארך אפיים אתה ובעל הרחמים נקראת בשונה מכל הפעמים הבאות, ויש להבין ראשית מי תיקן נוסח זה ועוד מדוע שינו מכל הפעמים ולא אומרים כאן ג"כ א-ל מלך יושב.
יש שסובר [יעוין כאן] שמתענים בערב ר"ח משום הא דאמרינן (שבועות ט, א) אמר ר"ל: מה נשתנה שעיר של ראש חודש שנאמר בו 'לְחַטָּאת לַה'' ? אמר הקב"ה: שעיר זה יהא כפרה על שמיעטתי את הירח.סבא אמר:בספר מחשבת עם הימים הנוראים סליחות כתב בזה"לקשישא אמר:אשמח אם יעזרו לי למצוא מקור
למה בסליחות פותחים בקל ארך אפיים ובשאר הסליחות אומרים קל מלך יושב
א.למה לא אומרים הכל קל ארך אפיים או בהכל קל מלך יושב
ב. למה בסליחות הראשון הוא קל ארך אפיים ואילו ביום כיפור קטן זה להיפך כל הסליחות זה קל מלך יושב ורק באחרון קל ארך אפיים
את השאלה השניה שלך הוא גם שואל שם, אך אינו מתרץ.וטעם לעצם השינוי בזה, שבתחילה אומרים קל ארך אפיים ואח"כ מחליפים לקל מלך, כתב מרן הגר"ח שליט"א בזה"ל הראשון מתחיל ארך אפים שזה גורם הכפרה, והאחרים סגי במלכות עכ"ל.