נשים בתפילת ימים נוראים, ושמירת האב על ילדיו תוך כדי התפילה

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
מחזה נפוץ (לצערנו) לראות בבתי כנסיות גם ילדים קטנים, תינוקות, והאב משלב בין התפילה ובין השמרטפות.. ואילו 'אם' הילדים נמצאת בעזרת נשים.
האם זה ראוי?

מרן הגראי"ל נשאל מאברך ת"ח, האם להתפלל במנין המצומצם של ותיקין המתקיים בשכונתו, ועל ידי כך האשה תוכל ללכת לתפילת המוספין במנין המרכזי, או שעדיף לו להתפלל במנין המרכזי שהוא יותר מעורר כי הבעל-תפילה הוא המרא דאתרא שתפילותיו מעוררות מאד, אך אז ייצא שהאשה לא תוכל לבוא להתפלל בבית המדרש, כי תצטרך לשמור על הילדים הקטנים בביתה במקומו.
ענה לו מרן נחרצות: עיקר חיוב התפילה הוא על הבעל ולא על האשה ולכן שהבעל יתפלל במנין המרכזי.

נ.ב הייתי עד למקרה אבסודרי, ילד פחות משלוש יושב ליד האב ועל ברכיו תינוקת, ובין השאר גם מלמל, והאם "הצדקנית" שהתה לה בעזרת נשים, כואב.
 

דרומאי

משתמש ותיק
מצד שני ודאי יש חשיבות גם לתפילת הנשים, ובמקומות שהנשים אינן רגילות בתפילה מורגש אצל כל המשפחה פחות קדושת היום.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
ועוד בשם מרן הגראי"ל הביא שמרן החפץ חיים אמר לאשתו בזמן שהיו הילדים קטנים בביתה שהיא פטורה מלהתפלל בבית הכנסת...
מה עם קדושת היום? כנראה שההפרעה הנגרמת לאב היא שקול מכריע.
 

סבא

משתמש ותיק
מן העניין לציין שר' מנחם שטיין מספר [באחת מדרשותיו על "מירי"], שביתו אמרה לו שכל מה שיש לה איזה שייכות לקדושת ימים נוראים היינו משום שהוא היה מקפיד בקטנותה שיהיה לה מקום נפרד מיחד משלה בבית הכנסת [הוא מתפלל בישיבת אור ישראל], וזה נתן לה חשק לשהות שם כל התפילות.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
ישר כח ר' בנציון.
בדומה למרן המשגיח ר' אל'ה לופיאן התבטא מרן הגראי"ל. "שאמא המטפלת בילדיה ובקושי מצליחה לפתוח את המחזור בימי ר"ה, אין לה מה לדאוג מכך כאילו חלילה איזו שנה תהיה לה מחמת כך, כי אדרבה בזכות המצוה הזאת שהיא צריכה לעשות שמטפלת בילדיה היא תזכה לשנה טובה" סוף ציטוט.

נ.ב מה שהוסיף ר' @סבא בזה אין ספק, שבין אשה או נערה שהילדים הקטנים לא עומדים לה למכשול, התפילה בבית הכנסת עדיפה מכמה פנים על תפילה בבית.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
ולעיתים, מדובר במעשה מצווה. אני מביא זאת כלימוד זכות.
אם האשה הורגלה מבית אביה לאוירת התפילה, וקשה לה לחוש שעובר יום הדין, והיא לא חלק מכך, והבעל רואה שלא מצליח לשכנע אותה. יתכן שלפעמים זה מצווה לבעל, לקחת את ילדיו, כמובן שישתדל שלא יפריעו.
אני לא נכנס לפרטי הפרטים והחילוקים. מה היה צריך לעשות, ואיך צריך לפתור את הקושי של האשה. אך ודאי הקב"ה רוצה מהאדם שמירה על שלום בית, מאשר תפילה בריכוז מלא.
ויהא זה לימוד זכות על כל אלו. ובדאי בימים אלו, בהם אנו משתדלים לא לעורר קיטרוגים, די לנו שהמקטרג הראשי עובד קשה נגד כלל ישראל.
 

דרומאי

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
ועוד בשם מרן הגראי"ל הביא שמרן החפץ חיים אמר לאשתו בזמן שהיו הילדים קטנים בביתה שהיא פטורה מלהתפלל בבית הכנסת...
מה עם קדושת היום? כנראה שההפרעה הנגרמת לאב היא שקול מכריע.
ודאי שפטורה, כי עוסק במצוה פטור מן המצוה. אך עדיין אין תחליף לאוירה ולקדושה שבאים הביתה כאשר האם מתפללת בבית הכנסת. שוה לשלם הרבה כסף לבייביסיטר (שהתפללה מוקדם למשל) כדי שהאם תוכל להתפלל. אני אישית שילמתי השנה 200 ש''ח לבייביסיטר ע''מ שאשתי תוכל לבא בנחת לתפילות בבית הכנסת. בזמננו שמביאים בייביסיטר בשביל לצאת לחתונות וכדו' ולא אומרים 'עוסק במצוה פטור מן המצוה', ודאי תפילות הימים הנוראים לא גרע מזה. וגם מבחינה חינוכית כאשר הילדים רואים כמה חשוב להוריהם ענין התפילות בימים הנוראים זה מחזק ומשפיע מאד.
יתכן שאשת הח''ח היה די לה בלראות את פניו כדי להרגיש את תוקף קדושת היום אפילו בלא שהיתה בבית הכנסת.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
מענין מדוע הרב שטיינמן לא הציע זאת לאברך?
מענין מדוע הרב שטיינמן ציטט את הנהגת הח"ח בפני אברך? והלא פני האברך אינם כשל מרן הח"ח?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
מוחל וסולח אמר:
ולעיתים, מדובר במעשה מצווה. אני מביא זאת כלימוד זכות.
אם האשה הורגלה מבית אביה לאוירת התפילה, וקשה לה לחוש שעובר יום הדין, והיא לא חלק מכך, והבעל רואה שלא מצליח לשכנע אותה. יתכן שלפעמים זה מצווה לבעל, לקחת את ילדיו, כמובן שישתדל שלא יפריעו.
אני לא נכנס לפרטי הפרטים והחילוקים. מה היה צריך לעשות, ואיך צריך לפתור את הקושי של האשה. אך ודאי עדיף לקב"ה שמירה על שלום בית, מאשר תפילה בריכוז מלא.
ויהא זה לימוד זכות על כל אלו. ובדאי בימים אלו, בהם אנו משתדלים לא לעורר קיטרוגים, די לנו שהמקטרג הראשי עובד קשה נגד כלל ישראל.
מקרי קיצון מעין אלה שהאישה לא מוכנת לוותר, תקף להרבה מן המצוות אבל לא על שכאלה אנו מדברים, ראה שאלת האברך למרן הגראי"ל.
הוראת הרב שטיינמן שהתפרסמה ברבים אינה מיועדת לאזנים ספציפיות. ואין בהוראת הרב שטיינמן חלילה קיטרוג אלא דברי אמת.
 

בנציון

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
ועוד בשם מרן הגראי"ל הביא שמרן החפץ חיים אמר לאשתו בזמן שהיו הילדים קטנים בביתה שהיא פטורה מלהתפלל בבית הכנסת...
מה עם קדושת היום? כנראה שההפרעה הנגרמת לאב היא שקול מכריע.
ודאי שפטורה, כי עוסק במצוה פטור מן המצוה. אך עדיין אין תחליף לאוירה ולקדושה שבאים הביתה כאשר האם מתפללת בבית הכנסת. שוה לשלם הרבה כסף לבייביסיטר (שהתפללה מוקדם למשל) כדי שהאם תוכל להתפלל. אני אישית שילמתי השנה 200 ש''ח ע''מ שאשתי תוכל לבא בנחת לתפילות בבית הכנסת. בזמננו שמביאים בייביסיטר בשביל לצאת לחתונות וכדו' ולא אומרים 'עוסק במצוה פטור מן המצוה', ודאי תפילות הימים הנוראים לא גרע מזה. וגם מבחינה חינוכית כאשר הילדים רואים כמה חשוב להוריהם ענין התפילות בימים הנוראים זה מחזק ומשפיע מאד.
יתכן שאשת הח''ח היה די לה בלראות את פניו כדי להרגיש את תוקף קדושת היום אפילו בלא שהיתה בבית הכנסת.
כל הנושא של 'אוירה' ו'הרגשת קדושה', נראה לי שאין זה דרך התורה. הקדושה הכי גדולה היא כשעושים את רצון ה', וה' לא ציוה על אשה ללכת להתפלל במנין, אם יש אפשרות לשכור בייבי סיטר וכל כיוצ"ב, מה טוב, אבל צריך לדעת לקחת את הכל בפרופורציות, ולדעת על מה לשים את הדגש.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
נ.ב הייתי עד למקרה אבסודרי, ילד פחות משלוש יושב ליד האב ועל ברכיו תינוקת, ובין השאר גם מלמל, והאם "הצדקנית" שהתה לה בעזרת נשים, כואב.
מוחל וסולח אמר:
ולעיתים, מדובר במעשה מצווה. אני מביא זאת כלימוד זכות.
אם האשה הורגלה מבית אביה לאוירת התפילה, וקשה לה לחוש שעובר יום הדין, והיא לא חלק מכך, והבעל רואה שלא מצליח לשכנע אותה. יתכן שלפעמים זה מצווה לבעל, לקחת את ילדיו, כמובן שישתדל שלא יפריעו.
אני לא נכנס לפרטי הפרטים והחילוקים. מה היה צריך לעשות, ואיך צריך לפתור את הקושי של האשה. אך ודאי עדיף לקב"ה שמירה על שלום בית, מאשר תפילה בריכוז מלא.
ויהא זה לימוד זכות על כל אלו. ובדאי בימים אלו, בהם אנו משתדלים לא לעורר קיטרוגים, די לנו שהמקטרג הראשי עובד קשה נגד כלל ישראל.
הפקדתי שומרים אמר:
מקרי קיצון מעין אלה שהאישה לא מוכנת לוותר, תקף להרבה מן המצוות אבל לא על שכאלה אנו מדברים, ראה שאלת האברך למרן הגראי"ל.

לא התייחסתי בדבריי לעצם השאלה, אלא לימדתי זכות לאותו מקרה שציינת. יעויין בדברי שוב.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
מענין מדוע הרב שטיינמן לא הציע זאת לאברך?
מענין מדוע הרב שטיינמן ציטט את הנהגת הח"ח בפני אברך? והלא פני האברך אינם כשל מרן הח"ח?
איני מתייחס לעצם השאלה, (הוספה: עצם השאלה, האם ראוי להביא ילדים לבית הכנסת כדי שהרבעצן' תוכל להתפלל)
אך גם איני חושב שניתן מסיפור זה להסיק לכל המקרים.
לא היינו שם. ואיננו יודעים את מה שראה הגראי"ל לפניו.
ויתכן שלאברך אחר היה פוסק אחרת, והיה אומר לו דברים שונים.
שהרי הכל לפי השואל.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
מוחל וסולח אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
מענין מדוע הרב שטיינמן לא הציע זאת לאברך?
מענין מדוע הרב שטיינמן ציטט את הנהגת הח"ח בפני אברך? והלא פני האברך אינם כשל מרן הח"ח?

איני מתייחס לעצם השאלה
אך גם איני חושב שניתן מסיפור זה להסיק לכל המקרים.
לא היינו שם. ואיננו יודעים את מה שראה הגראי"ל לפניו.
ויתכן שלאברך אחר היה פוסק אחרת, והיה אומר לו דברים שונים.
שהרי הכל לפי השואל.
הוראת מרן הגראי"ל התפרסמה ברבים, ד' החפץ חיים שהביא, ודבריו של ר' אלה' לופיאן שהעלה ר' @בנציון, בכל אלו חזינן נקודה אחת שישנה עדיפות לבעל על פני האישה, מקרי קיצון וכדו' לא על שכזה דובר.
 

ברל

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
מחזה נפוץ (לצערנו) לראות בבתי כנסיות גם ילדים קטנים, תינוקות, והאב משלב בין התפילה ובין השמרטפות.. ואילו 'אם' הילדים נמצאת בעזרת נשים.
האם זה ראוי?

מרן הגראי"ל נשאל מאברך ת"ח, האם להתפלל במנין המצומצם של ותיקין המתקיים בשכונתו, ועל ידי כך האשה תוכל ללכת לתפילת המוספין במנין המרכזי, או שעדיף לו להתפלל במנין המרכזי שהוא יותר מעורר כי הבעל-תפילה הוא המרא דאתרא שתפילותיו מעוררות מאד, אך אז ייצא שהאשה לא תוכל לבוא להתפלל בבית המדרש, כי תצטרך לשמור על הילדים הקטנים בביתה במקומו.
ענה לו מרן נחרצות: עיקר חיוב התפילה הוא על הבעל ולא על האשה ולכן שהבעל יתפלל במנין המרכזי.

נ.ב הייתי עד למקרה אבסודרי, ילד פחות משלוש יושב ליד האב ועל ברכיו תינוקת, ובין השאר גם מלמל, והאם "הצדקנית" שהתה לה בעזרת נשים, כואב.

א. אין ספק שכאשר יש מצב שילדים מפריעים לאחרים לתפילה זה גרוע בכל צורה שלא תיהיה ובעיני הנרא מכל שילדים לומדים שבית כנסת זה מגרש משחקים.
ב. האמת שגם אני קמתי למניין נץ בר"ה למען שאוכל לתת לאישתי ללכת להתפלל כיון שמרגישה אם זה טוב. וחשבתי שזה חסד בר"ה עם האישה. אולם מניין הנץ במקומנו הוא מניין יפה מאןד בפני עצמו לכן קשה לי לקבל את דברי הרב שטיינמןואני מתרץ לעצמי מליון תרוצים למה זה שונה ויתכן שזה שונה
ג. האמת שעיקר הדבר שהאיב על עצמח בעניין הזה ששאלתי את עצמי למה גדולי ישראל לא עשו כך.

לדעתי גם אם נתכחש לעניין המציאות היום של אישה כאישה שונה עשרת מונים מזמן רבותינו זצ"ל. עד כמה שידועמלי אצלהרב שטיינמן הוא דאג לפרנסת הבית ?
והשאלה אם גם בזה לא ישתנו הדברים ?
 

יהודי

משתמש ותיק
יש פה עוד בעיה עקרונית לולא תפילת האשה, והיא שאנשים מביאים ילדים קטנים שלא מתפללים כלל כנראה כדי להרגיש את האווירה [בישיבות קוראים לזה חלות גורם לביטול עצמו - בלעדיהם הרי היתה אווירה הרבה יותר חזקה...], ולבד מכך שהם לעיתים קרובות מפריעים, הם מסתובבים חסרי מעש מחוץ לבית הכנסת [השבוע הגעתי לתפילת ותיקין וכבר הסתודדה בחוץ קבוצת ילדים בחיפוש ריגושים]. פרט לכך צ"ע האם אינו גורם לקבוע בנפש הילד שביהכנ"ס הוא מקום בידור.
אני הק' מעולם לא הבאתי ילדים קטנים ממש לתפילות שלמות, וב"ה ילדיי גדלו והם מתפללים כיאה לבני עלייה ממש.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברל אמר:
לדעתי גם אם נתכחש לעניין המציאות היום של אישה כאישה שונה עשרת מונים מזמן רבותינו זצ"ל. עד כמה שידועמלי אצלהרב שטיינמן הוא דאג לפרנסת הבית ?
והשאלה אם גם בזה לא ישתנו הדברים ?
ר' @ברל, בגלל שהאישה כיום דואגת לפרנסת הבית, הצופ'ר שניתן לה יהיה בדמות זה שנעדיף את תפילת האישה שאינה מצווה וזה לא תפקידה, על פני הבעל?
 

דרומאי

משתמש ותיק
בנציון אמר:
דרומאי אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
ועוד בשם מרן הגראי"ל הביא שמרן החפץ חיים אמר לאשתו בזמן שהיו הילדים קטנים בביתה שהיא פטורה מלהתפלל בבית הכנסת...
מה עם קדושת היום? כנראה שההפרעה הנגרמת לאב היא שקול מכריע.
ודאי שפטורה, כי עוסק במצוה פטור מן המצוה. אך עדיין אין תחליף לאוירה ולקדושה שבאים הביתה כאשר האם מתפללת בבית הכנסת. שוה לשלם הרבה כסף לבייביסיטר (שהתפללה מוקדם למשל) כדי שהאם תוכל להתפלל. אני אישית שילמתי השנה 200 ש''ח ע''מ שאשתי תוכל לבא בנחת לתפילות בבית הכנסת. בזמננו שמביאים בייביסיטר בשביל לצאת לחתונות וכדו' ולא אומרים 'עוסק במצוה פטור מן המצוה', ודאי תפילות הימים הנוראים לא גרע מזה. וגם מבחינה חינוכית כאשר הילדים רואים כמה חשוב להוריהם ענין התפילות בימים הנוראים זה מחזק ומשפיע מאד.
יתכן שאשת הח''ח היה די לה בלראות את פניו כדי להרגיש את תוקף קדושת היום אפילו בלא שהיתה בבית הכנסת.
כל הנושא של 'אוירה' ו'הרגשת קדושה', נראה לי שאין זה דרך התורה. הקדושה הכי גדולה היא כשעושים את רצון ה', וה' לא ציוה על אשה ללכת להתפלל במנין, אם יש אפשרות לשכור בייבי סיטר וכל כיוצ"ב, מה טוב, אבל צריך לדעת לקחת את הכל בפרופורציות, ולדעת על מה לשים את הדגש.
אשה שיוצאת מידי פעם בערב לארוע/חתונה וכדו', ומתאמצת לשם כך ושוכרת בייביסיטר, ומשכיבה מוקדם את הילדים, וכו' וכו', וכשמגיעים הימים הנוראים פתאום היא 'נזכרת' שבעצם המצוה הכי גדולה זה לשמור על הילדים. איזה מסר חינוכי היא מעבירה בזה לילדים?!

הענין של 'אוירה' ו'הרגשת קדושה' הוא אבן יסוד בחינוך הילדים. שכן ממה יהיה לילדים טעם והרגשה בימים הנוראים, ובתפילות, ובקיום המצוות, אם לא מהאוירה בבית?
 

י.א.ל

משתמש ותיק
כבוד הרב הפקדתי שומרים ,
לא מובן מה האבסורד האם לכם הפריע או שהאברך עצמו פנה אליכם?
ועוד הוראת הרב זצ'ל אי אפשר להקיש ממנה לכל מקרה כידוע,
לעצם הענין אם מתאפשר וגם בני הבית יכולים ליטול חלק בתפילות למה לא [ואל תאמרו מה ההלכה היבשה בזה כי הדברים ידועים ]הם הרי עובדות מאד קשה גם בבית וגם בחוץ,אצלנו השנה קניתי מקום גם לבני הבית וחלקו אותו עם הילדה הגדולה ששמרה בחלק מהזמן על האחים הקטנים,
וזכור לי משנים עברו שיש נשים שחולקות מקום ביחד ועושות ביביסיטר בתורנות מי כעמך ישראל, כללו של דבר נראה לי שכל מקרה לגופו ואשריהם של האברכים היקרים שמשתפים גם את בני ביתם בתפילות הימים הנוראים
 

ברל

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
ר' @ברל, בגלל שהאישה כיום דואגת לפרנסת הבית, הצופ'ר שניתן לה יהיה בדמות זה שנעדיף את תפילת האישה שאינה מצווה וזה לא תפקידה, על פני הבעל?
לא זה כוונתיאבל אני יאמר סוג של אמירה שכשהתפילה שלי תהיהיה כמומשהיא צריכה להיות אז אני יצפה מאישתי שתשיג התהעלות מגידול הילדים. אבל אם אני לא דורש מעצמי להגיע לדרגות רוחניות אמתיות כמו שהיה מצופה. אלא נתלה בכל מיני "הרגשים" ולא חי בדרגה רוחנית כמו שחיו אבותי, אני לא יכול להגיד לאישתי את תחיי כמו שחיו אבותינו ןההנהגה שלך בעבודת ה' תיהיה כמו פעם
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
י.א.ל אמר:
כבוד הרב הפקדתי שומרים ,
לא מובן מה האבסורד האם לכם הפריע או שהאברך עצמו פנה אליכם?
ועוד הוראת הרב זצ'ל אי אפשר להקיש ממנה לכל מקרה כידוע,
לעצם הענין אם מתאפשר וגם בני הבית יכולים ליטול חלק בתפילות למה לא [ואל תאמרו מה ההלכה היבשה בזה כי הדברים ידועים ]הם הרי עובדות מאד קשה גם בבית וגם בחוץ,אצלנו השנה קניתי מקום גם לבני הבית וחלקו אותו עם הילדה הגדולה ששמרה בחלק מהזמן על האחים הקטנים,
וזכור לי משנים עברו שיש נשים שחולקות מקום ביחד ועושות ביביסיטר בתורנות מי כעמך ישראל, כללו של דבר נראה לי שכל מקרה לגופו ואשריהם של האברכים היקרים שמשתפים גם את בני ביתם בתפילות הימים הנוראים
הרב @י.א.ל יש"כ על דבריך. אבל היכן ראית בדברינו או בהוראת מרן הרב שטיינמן לשלול שנשים לא יתפללו או שלא יעשו (הנשים) תורניות ביניהם.
האבסורד במקרה הנ"ל שהאישה 'הצדקנית' הפכה את אב המשפחה לבייביסיטר תוך כדי תפילתו, וממש כמו שתארתי: ילד לצידו ותינוק על ברכיו, זה אמור להיות כך? וכמו שבעצמך כתבת שהנטל של שמירת הילדים אצלכם לא נפלה על האב, כי אם על הילדה הגדולה, ושלא כך המקרה לו הייתי עד. וכך גם הוראת הרב שטיינמן התיחסה לשאלה פשוטה "מי בראש" -הבעל במנין שמעורר אותו או להעדיף את האישה, באופנים שהזכרת אין את הבעיה הנ"ל וא"כ מה הספק.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברל אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
ר' @ברל, בגלל שהאישה כיום דואגת לפרנסת הבית, הצופ'ר שניתן לה יהיה בדמות זה שנעדיף את תפילת האישה שאינה מצווה וזה לא תפקידה, על פני הבעל?
לא זה כוונתיאבל אני יאמר סוג של אמירה שכשהתפילה שלי תהיהיה כמומשהיא צריכה להיות אז אני יצפה מאישתי שתשיג התהעלות מגידול הילדים. אבל אם אני לא דורש מעצמי להגיע לדרגות רוחניות אמתיות כמו שהיה מצופה. אלא נתלה בכל מיני "הרגשים" ולא חי בדרגה רוחנית כמו שחיו אבותי, אני לא יכול להגיד לאישתי את תחיי כמו שחיו אבותינו ןההנהגה שלך בעבודת ה' תיהיה כמו פעם
לא זכיתי לרדת לסוף דעתך. האם יש קשר בין דרגות רוחניות ובין זה שחיוב התפילה בעיקרו הוא על האב וכפי שהורה מרן הגראי"ל שאם יש לו התעוררות במנין המרכזי יש עדיפות שיתפלל מאשר במנין אחר אף שבזה יתאפשר לאישה להתפלל. אם במקרה שאתה מציג אין לבעל התעלות במנין כזה או אחר מה הספק? מדוע שהאישה לא תתפלל?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
אשה שיוצאת מידי פעם בערב לארוע/חתונה וכדו', ומתאמצת לשם כך ושוכרת בייביסיטר, ומשכיבה מוקדם את הילדים, וכו' וכו', וכשמגיעים הימים הנוראים פתאום היא 'נזכרת' שבעצם המצוה הכי גדולה זה לשמור על הילדים. איזה מסר חינוכי היא מעבירה בזה לילדים?!

הענין של 'אוירה' ו'הרגשת קדושה' הוא אבן יסוד בחינוך הילדים. שכן ממה יהיה לילדים טעם והרגשה בימים הנוראים, ובתפילות, ובקיום המצוות, אם לא מהאוירה בבית?
אני לא מצליח להבין דבר אחד כאן. האם 'הטעם והרגשה והאוירה לילדים' זה בייביסיטר שתשמור על הילדים או אימא שמתפללת בבית מתוך רחשי הלב.
 

יהודה1

משתמש ותיק
אולי כדאי לעשות קצת סדר בבלגן. לפי מה שהבנתי מחלק מהדברים @הפקדתי שומרים כתב בשם הגראי"ל ועוד אחרים הביאו בשם ר' אלה לופיאן שאישה בימים נוראים צריכה לשמור על הילדים ולא לשלוח אותם לבית הכנסת ולהתפלל בעזרת נשים. ברור לכאורה לפי זה שגם אב צריך לחנך כך את בנותיו (כלומר שיאמר לבנות אפילו שעכשיו אתם הולכות לביה"כ תדעו שלאחר נישואיכם ייתכן שתצטרכו לוותר על כך) @מוחל וסולח טען שצריך ללמד זכות על ישראל והזכיר שאשה שקשה בעינה הדבר ואם כן אם בעלה יאמר לה להיות בביתה זה יפריע לשלום הבית אם כן כך הוא צריך לנהוג. @דרומאי טען עוד שאם האשה נוהגת לקחת ביביסיטר לילדה כדי ללכת לחתונות וכו' ואילו בימים נוראים תתפלל בבית (ובעצם לא תתפלל כי הם מפריעים לה) אז זה יפריע לחינוך הילדים.

אם מה שהבנתי עד כאן נכון, אז נראה שברור שבמקום שהאפשרות היא לשלוח את הבנים לביה"כ או לקחת אותם לעזרת נשים הדין הוא שהם צריכים להיות בעזרת נשים (אם אינם יכולים להתפלל בעצמם) ואין לאישה שום טענה ומענה אם תשלח אותם לבעלה. אם האפשרות היא לשמור עליהם בבית ולבטל את התפילה בבית הכנסת, או לקחת אותם לביה"כ ולהפריע לאחרים. אז אכן על זה נסובו הדברים שהובאו. שאף על פי שלכאורה תפילה בבית הכנסת מעוררת יותר ואם כולם יעשו כן זה כבר יהיה המנהג המקובל, אבל ראוי להימנע מכך כי לשמור על הילד שלא יפריע לתפלות של אחרים יותר חשוב מתפילה של האישה בבית הכנסת.

אמנם על זה יש מקום לשיקול של שלום בית, שהרי הקב"ה אמר ימחה שמי על המים כדי להטיל שלום בין איש לאשתו, ובפרט שהיא טוענת "כולם עושות כך" ואם מפריע רק לתפילה של נשים בבית הכנסת הרי בלא"ה הם פטורות.

אם מפריע גם לאנשים אז לכאורה טענת שלום בית לא תועיל, שהרי אסור לעבור על הדין בשביל שלום ביתו. אבל בכל זאת יש כאן כדי ללמד זכות (שלא להרבות מקטרגים על ישראל בימי הדין) לא לומר שזה מותר.

הטענה על אישה הלוקחת שמרטף לחתונות וכו' לא הבנתי, הרי היא לא לקחה ביביסיטר כדי ללכת לביה"כ אלא הביאה אותם בעצמם. ואילו לחתונות אם לא היתה מוצאת ביביסיטר לא היתה יוצאת.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
הטענה על אישה הלוקחת שמרטף לחתונות וכו' לא הבנתי, הרי היא לא לקחה ביביסיטר כדי ללכת לביה"כ אלא הביאה אותם בעצמם. ואילו לחתונות אם לא היתה מוצאת ביביסיטר לא היתה יוצאת.
אכן, לא התכוונתי לטעון בעד לקיחת הילדים לבית הכנסת, אלא בעד לעשות מאמצי על ע''מ שהאשה תוכל לבא לביהכ''נ להתפלל, אם ע''י שהבעל יתפלל ותיקין, אם בלקיחת בייביסיטר, או חלוקת התפילה בין כמה אמהות, וכדומה. העיקרון הוא לא להסתפק בפטור- האמיתי!- של עוסק במצוה פטור מן המצוה, או באמירה -האמיתית!- שזהו תפקיד האשה, אלא להחשיב את התפילה לפחות כמו, ואף יותר, מארוע מאד מאד חשוב שמתאמצים בשבילו בכל טצדקי, ולא מחפשים תירוצים.
 
רב העיר מודיעין עילית הגאון רבי מאיר קסלר עלה בשבוע האחרון לשאול את מרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין כיצד לקיים את תפילות ראש השנה ויום הכיפורים, לאור התפרצותו המשמעותית של נגיף הקורונה. 

כשהועלתה בפני ראש הישיבה ההצעה לוותר השנה על עזרות הנשים בבתי הכנסת כדי לרווח את המקום במניין הגברים, שלל הרב בנחרצות את הרעיון, ואמר כי נשים מתעוררות יותר בתפילה במניין מאשר גברים וזה מעורר רחמי שמים יותר גדולים והאריך בחשיבות תפילתה של האשה ואסור לזלזל בזה.

בשל כך, השיב ראש הישיבה תשובה המחולקת ל-3: 1. חובה להקפיד על כל הוראות משרד הבריאות. 2. לחלק את המניינים למספר מצומצם של מתפללים כפי ההנחיות ולמצוא פתרונות כגון הוספת מניינים רבים במתחמים של תלמודי תורה, בתי ספר, סמינרים וישיבות קטנות וכדומה, כך שיהיו מניינים מצומצמים. 3. "ביטול עזרת הנשים אינו פתרון", אמר הגר"ג אדלשטיין. "לא לבטל את עזרת הנשים".

בעקבות תשובותיו של ראש הישיבה, הורה הרב קסלר לגבאי בתי הכנסת לחלק את המניינים בצורה בטיחותית לפי ההוראות של משרד הבריאות. במכתב שיועד עבורם, מקבלים הגבאים אישור מטעם לשכת הרב ועיריית מודיעין עילית לקחת כל מבנה של בית ספר בעיר ולהשתמש בו לתפילות הימים הנוראים. כן ציין הרב קסלר במכתב הנחיות ורעיונות נוספים לשמירה מוחלטת של כללי הזהירות.

"יש בתי כנסיות שהגדילו השנה את שטח בית הכנסת על חשבון מקומות לנשים. אולם בימים הנוראים יש לתת אפשרות גם לנשים, כפי שהורה ראש הישיבה", לשון אחד הסעיפים במכתב. הרב קסלר העביר את ההנחיה לרבני השכונות בעיר, והם דרשו בעניין בשבת האחרונה, תוך שהם מצטטים את הנחייתו של מרן הרב אדלשטיין, כאמור, לחלק את המניינים לפי ההוראות ועם זאת לשמור כי הנשים יכללו בהם בכל מתווה שיהיה.
 

מבולבל

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
נ.ב הייתי עד למקרה אבסודרי, ילד פחות משלוש יושב ליד האב ועל ברכיו תינוקת, ובין השאר גם מלמל, והאם "הצדקנית" שהתה לה בעזרת נשים, כואב.

אתה יודע מידיעה שהאמא הייתה בעזרת נשים?
ואם כן האם אתה יודע שהיא יכלה לשמור על הילדים בבית או בגינה ובחרה להתפלל ושבעלה יהיה עם הילדים? אולי האמא לא מרגישה טוב ואין לה אפשרות לשמור על הילדים ובין כה וכה האבא עם הילדים אז האמא כבר באה לבית כנסת.
האם אתה בטוח שהאבא לא התפלל נץ והגיע לבית הכנסת בשביל ילדיו?
זה הלימוד זכות שעלה לי כרגע.
נ.ב. כתבתי בנוסח של טענה עליך. אבל חלילה מלחשוב שיש לי טענה. אני מביא אפשרויות ללימוד זכות.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
מבולבל אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
נ.ב הייתי עד למקרה אבסודרי, ילד פחות משלוש יושב ליד האב ועל ברכיו תינוקת, ובין השאר גם מלמל, והאם "הצדקנית" שהתה לה בעזרת נשים, כואב.

אתה יודע מידיעה שהאמא הייתה בעזרת נשים?
ואם כן האם אתה יודע שהיא יכלה לשמור על הילדים בבית או בגינה ובחרה להתפלל ושבעלה יהיה עם הילדים? אולי האמא לא מרגישה טוב ואין לה אפשרות לשמור על הילדים ובין כה וכה האבא עם הילדים אז האמא כבר באה לבית כנסת.
האם אתה בטוח שהאבא לא התפלל נץ והגיע לבית הכנסת בשביל ילדיו?
זה הלימוד זכות שעלה לי כרגע.
נ.ב. כתבתי בנוסח של טענה עליך. אבל חלילה מלחשוב שיש לי טענה. אני מביא אפשרויות ללימוד זכות.
אתה מגיב להפקדתי שומרים.
כמדומני ש@הפקדתי שומרים  אינו נוכח בפורום מאז 21 באוקטובר 2018.
או שהחליף ניק. (למרות שאין עוד ניק שדומה לו בסגנונו.) ויותר נראה שפרש מהפורום.
 

מבולבל

משתמש ותיק
כיף לו שפרש. הלואי עלי. זה ממכר. אולי הוא בכלל עבר לפורום אחר? כי לפרוש זה קשהההה ואם הצליח, כל הכבוד לו.
נ.ב. אין כוונתי לפגוע באלו שהתועלת שלהם מהפורום רבה על הנזק. אני מדבר על אנשים כמוני שנהנים אבל מרגישים שבשבילם הנזק גדול.
 
חלק עליון תַחתִית