כשרות החלב בא"י בימינו | חלב מומר, יוצא ונכנס מידי פעם, והמצלמות | ההבדל בין העדה החרדית/רובין/ועדת מהדרין/וועסטהיים

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
על עסק שחווה השגחת כמה הכשרים שונים, הוא האדם הכי אמין בעולם לנידו"ד
הניסיון הוכיח שדווקא כאלה יש להם 'אינטרסים' למיניהם.
אין אני מכיר לא אותו ולא את עסקו, אבל רק להעיר על ההנחה באתי.
 

שניאור

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אמונת אומן אמר:
ויחידים אשר באמת בורחים ממ''ט שערי היתר כדי לא להכשל, מקפידים על הכשר הר' לנדא במוצרי חלב
ואני מכיר כמה כאלה.

זה היה יחסית פרקטי פעם כשלשטראוס היה פס ייצור לנדא, עד שהגיע הכשר שהציע להם קולות וכו' ואין להאריך בדבר המצער.

כיום כמדומני החלב (ומוצריו) היחיד בהשגחתם הוא של חברת "י. מרדכי" מיוצר בבית גמליאל. אני משתדל לקנות רק את החלב הזה (יש לי במכולת ליד הבית), אבל בשאר מוצרים חלביים אני לוקח של העדה.
תהיה רגוע, אני בעצמי שמעתי פעם מאחד ממנהלי קונדיטוריה בהשגחת הרב לנדא שהרב לנדא זצ"ל אישר להם להשתמש בחלב ומוצריו בהשגחת העדה"ח, אחרי שעשה בירור מקיף בנושא [זה היה כשבהשגחת הרב לנדא היה רק את מחלבת החלבן ומנהל הקונדיטוריה לא הסתדר איתם, וכשראיתי בפתח המאפיה קופסאות עם חלב של תנובה שאלתי את בעה"ב והוא אמר לי שהרב לנדא ישר]
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
שניאור אמר:
חייל של הרבי אמר:
תהיה רגוע, 
אכן המציאות היא שבעסקים שבהשגחת הרב לנדא משתמשים בחלבי של העד"ח. אבל פשיטא שזהו מחוסר ברירה, מפני שבגשמיות אין מספיק מחלבות שמוכנות לקחת הכשר הרב לנדא ואין מספיק חלב כזה.

אין זה סותר שהרב לנדא לא ניחא לו העניין הזה ולו היה יכול היה נמנע מלאשר.

(וכמו שכבודו שמע מבעל עסק שמועה אמינה זו, הרי במקביל אני שמעתי באזניי מהגרחי"א לנדא שהוא שותה חלב של העדה "בלב כבד" כלשונו. ולענ"ד הדברים לא סותרים, כי ההכשר מאשר מחוסר ברירה. משא"כ טונה למשל (גם של העדה), שהגרמי"ל זעק שזה טרף ממש, וגם ניתן איכשהו להסתדר בלי לאשר לעסקים טונה בשימורים, אז באמת הם לא מאשרים. אבל חלבי זה בסיסי מאוד, וגם עיקר החילוקים זה ברמת ההקפדה שיהיה לכתחילה לכל הדעות, אבל אף אחד לא טוען שהחלב של העדה הוא איסור ח"ו)
 
 

פעלעד

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
פעלעד אמר:
zxc אמר:
2. שמעתי מכמה וכמה מתושבי ענגלנד, ששם הפרומע ציבור, לא צורכים את מוצרי הרב ווסטהיים

מוצרי הרב וועסטיים כבר מזמן לא שמורים רק לתושבי אנגליה, כל ארה"ב מלא בהם, וכל מי שמבין קצת בכשרות יודע להתרחק מזה.
מוציא שם רע בהידור.
עזוב מה אני אומר, צא לרחוב, ותשאל - דוקא כאלה שנראה לך שהם מהדרים ומנסים להקפיד ולברר מה כן ומה לא - האם הם אוכלים את ההכשר הזה, ותיווכח לבד.

אציג בפניך שאלות אחת תמימות:
1. הכשר שבתוך שנים ספורות המון המון מהממתקים בארה"ב עוברים לכשרות שלו, עד כדי שיש מי שמכנים אותו הרב המכשיר של הממתקים, זה לא מעלה תמיהה? האם ידוע לך כמה שאלות וכמה קשה הוא הכשרות של ממתקים אשר כל אחד מהם מכיל עשרות רכיבים שונים ומשונים, ולא ראי ממתק זה כראי ממתק זה?
לא מכיר שום הכשר שהוא מכשיר כ"כ הרבה מיני ממתקים כמו הכשרות הזאת.

2. שאלה נוספת, איך זה שישנם מוצרים (קח דוגמא: דגני בוקר TRIX) שמאז ילדותי, עשרות שנים, אני זוכר שיש לזה רק OU, ופתאום אני מגלה לפני כשנה או שנתיים שגם איגוד הרבנים הצטרף לחגיגה, איך זה שעשרות שנים חברות ממתקים כאלה לוקחים רק כשרות מקילה כמו OU, ופתאום כמה וכמה חברות מעצמם קפצו ועלו לדרגה "המהודרת" של איגוד הרבנים? יש לך הסבר לזה?, ולמה דוקא איגוד הרבנים, איך זה שבין מספר חברות לא יצא שאחד לקח איגוד, ואחד וואלאווא, והשלישי גרובער?

לדעת איזה הכשר באמת טוב ואיזה לא, הוא ענין מורכב וקשה מאד, אבל צריך לפקוח עין, וכשיש כשרות שמייצרת סביב עצמה יותר מידי קושיות, או שפתאום יש אינפלציה של מוצרים בכשרותה, הרי שזה מלמד על טיב הכשרות יותר מאלף עדים. ואידך זיל גמור.
 
 

פעלעד

משתמש ותיק
לא נעים להיות מנותח על במה ציבורית :)
בכל אופן, הסיפור עם המפעל של בן משפחתי הוא כזה, מדובר במפעל ענק וידוע, שמייצר מוצרים עם מספר כשרויות שונות שכל אחד מהם נותן הכשר על מוצרים אחרים.
את המידע על הנעשה אני מקבל מבנו של בעל המפעל שהוא קרוב משפחתי כמעט מדרגה ראשונה, מדובר באברך שאין לו בעולמו מלבד תורה ותפילה, והוא יותר ישיבתי מאשר אביו... ובוודאי שאין לו אינטרס ח"ו לקלקל את עסקי אביו, אדרבה יש דברים בהם הוא מעורר לאביו בענייני הכשרות ואביו מסכים עמו ומשנה דברים, ויש דברים שבהם אביו לא מסכים איתו.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
אני הק' מצטרף לאלו שחשים אמינות מול סיפוריו של הרב @פעלעד
כידוע לכל דרדק שלומד אלו מציאות בניגוד לביטוי השגור, "טביעות עין" הוא דבר שאין רק לתלמיד חכם, אלא גם לע"ה (אלא שרק לת"ח מאמינים בזה),
והטביעות עין שלי הוא שהוא נאמן.

נראה בעליל שהוא מדבר על דברים שהוא בדק, ובלי אינטרס.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
אני הק' מצטרף לאלו שחשים אמינות מול סיפוריו של הרב @פעלעד
כידוע לכל דרדק שלומד אלו מציאות בניגוד לביטוי השגור, "טביעות עין" הוא דבר שאין רק לתלמיד חכם, אלא גם לע"ה (אלא שרק לת"ח מאמינים בזה),
והטביעות עין שלי הוא שהוא נאמן.

נראה בעליל שהוא מדבר על דברים שהוא בדק, ובלי אינטרס.

ג"א מצרטף.
בנוסף יש לי מכיר טוב שהוא בכיר מאד בהכשר גדול בארה"ב. אני מתייעץ איתו הרבה בעניני כשרות, ופעמים אני שולח לו קישור לאשכול כאן עבור חוות דעתו. הוא העיר כמה פעמים בהערכה לדברי פלעד [בלי ששאלתי אותו], וכתב שניכר מתוך דבריו שהוא מבין בכשרות ומדבר לענין.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
דוקא כאלה שנראה לך שהם מהדרים ומנסים להקפיד ולברר מה כן ומה לא - האם הם אוכלים את ההכשר הזה, ותיווכח לבד.
אכן כך עשיתי, ונודע לי מיודעי דבר, שהם גם ת"ח וגם מבינים ומחמירים בכשרות, שזה הכשר מהודר גם למהדרין מן המהדרין, ושזה אנשים עם 'אינטרסים' שמנסים כל הזמן לחתור תחתיו לפוסלו.
פעלעד אמר:
1. הכשר שבתוך שנים ספורות המון המון מהממתקים בארה"ב עוברים לכשרות שלו, עד כדי שיש מי שמכנים אותו הרב המכשיר של הממתקים, זה לא מעלה תמיהה? האם ידוע לך כמה שאלות וכמה קשה הוא הכשרות של ממתקים אשר כל אחד מהם מכיל עשרות רכיבים שונים ומשונים, ולא ראי ממתק זה כראי ממתק זה?
לא מכיר שום הכשר שהוא מכשיר כ"כ הרבה מיני ממתקים כמו הכשרות הזאת.
הוחכה מאוד מאוד חלשה, יש הרבה הכשרים טובים מאוד על ממתקים, ומהי"ת לומר שזה ראיה שזה הכשר חלש, אולי אדרבה אולי זה ההכשר היחיד שמוחה מספיק להכשיר כ"כ הרבה ממתקים.
פעלעד אמר:
2. שאלה נוספת, איך זה שישנם מוצרים (קח דוגמא: דגני בוקר TRIX) שמאז ילדותי, עשרות שנים, אני זוכר שיש לזה רק OU, ופתאום אני מגלה לפני כשנה או שנתיים שגם איגוד הרבנים הצטרף לחגיגה, איך זה שעשרות שנים חברות ממתקים כאלה לוקחים רק כשרות מקילה כמו OU, ופתאום כמה וכמה חברות מעצמם קפצו ועלו לדרגה "המהודרת" של איגוד הרבנים? יש לך הסבר לזה?, ולמה דוקא איגוד הרבנים, איך זה שבין מספר חברות לא יצא שאחד לקח איגוד, ואחד וואלאווא, והשלישי גרובער?
אני מסתמא יותר מבוגר ממך, ואני מכיר המון המון מוצרים שעברו מהכשרים חלשים להכשרים יותר מהודרים, והסיבה הוא כלכלי נטו, שהחברה יודעים שהיום יש המון אנשים שרוצים הכשר יותר מהודר מה-OU ולכן משתלם להם לקחת הכשר מהודר כמו של הרב וסטהיים.
פעלעד אמר:
לדעת איזה הכשר באמת טוב ואיזה לא, הוא ענין מורכב וקשה מאד, אבל צריך לפקוח עין, וכשיש כשרות שמייצרת סביב עצמה יותר מידי קושיות, או שפתאום יש אינפלציה של מוצרים בכשרותה, הרי שזה מלמד על טיב הכשרות יותר מאלף עדים. ואידך זיל גמור.
קושיות שנובעות מחוסר ידיעה/הבנה של המקשה לא עושים את ההכשר חלש יותר, אלא רק מוכיחים על חסרון של המקשה, ותו לא.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
טביעות עין" הוא דבר שאין רק לתלמיד חכם,
אלא גם לע"ה (אלא שרק לת"ח מאמינים בזה),
תוציא את המילים החשובות האלה מהסוגריים ותדגיש אותם בגדול.
 

שניאור

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
עפר ואפר אמר:
טביעות עין" הוא דבר שאין רק לתלמיד חכם,
אלא גם לע"ה (אלא שרק לת"ח מאמינים בזה),
תוציא את המילים החשובות האלה מהסוגריים ותדגיש אותם בגדול.

אל תזלזל בר' @פעלעד , כל באי אשכולות בנושאי כשרות יסכימו שהוא נראה/נשמע אמין מאוד ובלי אינטרסים, אתה לא צריך להאמין לו כמובן ואף אחד לא מכריח אותך לזה, אבל בלי לזלזל בו.
 

E. W

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
שניאור אמר:
חייל של הרבי אמר:
תהיה רגוע, 
אכן המציאות היא שבעסקים שבהשגחת הרב לנדא משתמשים בחלבי של העד"ח. אבל פשיטא שזהו מחוסר ברירה, מפני שבגשמיות אין מספיק מחלבות שמוכנות לקחת הכשר הרב לנדא ואין מספיק חלב כזה.

אין זה סותר שהרב לנדא לא ניחא לו העניין הזה ולו היה יכול היה נמנע מלאשר.

(וכמו שכבודו שמע מבעל עסק שמועה אמינה זו, הרי במקביל אני שמעתי באזניי מהגרחי"א לנדא שהוא שותה חלב של העדה "בלב כבד" כלשונו. ולענ"ד הדברים לא סותרים, כי ההכשר מאשר מחוסר ברירה. משא"כ טונה למשל (גם של העדה), שהגרמי"ל זעק שזה טרף ממש, וגם ניתן איכשהו להסתדר בלי לאשר לעסקים טונה בשימורים, אז באמת הם לא מאשרים. אבל חלבי זה בסיסי מאוד, וגם עיקר החילוקים זה ברמת ההקפדה שיהיה לכתחילה לכל הדעות, אבל אף אחד לא טוען שהחלב של העדה הוא איסור ח"ו)
הרב @חייל של הרבי , תוכל להרחיב בעניין? 
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
E. W אמר:
חייל של הרבי אמר:
הרב @חייל של הרבי , תוכל להרחיב בעניין? 
קצת דיברו בזה כאן. אני לא מבין בזה מספיק. 
בקצרה - הגרמי"ל טען שבאף הכשר לא מפקחים כראוי על 'כבוש כמבושל' כשזה מגיע לאחסון הדגים על ספינת הדיג. ובדיג טונה יש אחוזים גבוהים של דגים טמאים (שלא בטלים בשישים) ונכבשים יחד עם הטונות הטהורות ומטריפות אותן.

כמובן שגם לעד"ח יש טעמים להמשיך לתת כשרות, אבל איני בקיא בטיעוני שני הצדדים.

פעם הרב לנדא נתן הכשר לטונה בשימורים, באופן שיוכל להקפיד כמו שהוא רוצה, וזה החזיק מעמד לא הרבה זמן.
​​​​​
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שניאור אמר:
אל תזלזל בר' @פעלעד , כל באי אשכולות בנושאי כשרות יסכימו שהוא נראה/נשמע אמין מאוד ובלי אינטרסים, אתה לא צריך להאמין לו כמובן ואף אחד לא מכריח אותך לזה, אבל בלי לזלזל בו.
איפה זלזלתי בו? וכי אם אומרים דעת אחרת ממנו זה נקרא לזלזל בו??
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
פעלעד אמר:
דוקא כאלה שנראה לך שהם מהדרים ומנסים להקפיד ולברר מה כן ומה לא - האם הם אוכלים את ההכשר הזה, ותיווכח לבד.
אכן כך עשיתי, ונודע לי מיודעי דבר, שהם גם ת"ח וגם מבינים ומחמירים בכשרות, שזה הכשר מהודר גם למהדרין מן המהדרין, ושזה אנשים עם 'אינטרסים' שמנסים כל הזמן לחתור תחתיו לפוסלו.
פעלעד אמר:
1. הכשר שבתוך שנים ספורות המון המון מהממתקים בארה"ב עוברים לכשרות שלו, עד כדי שיש מי שמכנים אותו הרב המכשיר של הממתקים, זה לא מעלה תמיהה? האם ידוע לך כמה שאלות וכמה קשה הוא הכשרות של ממתקים אשר כל אחד מהם מכיל עשרות רכיבים שונים ומשונים, ולא ראי ממתק זה כראי ממתק זה?
לא מכיר שום הכשר שהוא מכשיר כ"כ הרבה מיני ממתקים כמו הכשרות הזאת.
הוחכה מאוד מאוד חלשה, יש הרבה הכשרים טובים מאוד על ממתקים, ומהי"ת לומר שזה ראיה שזה הכשר חלש, אולי אדרבה אולי זה ההכשר היחיד שמוחה מספיק להכשיר כ"כ הרבה ממתקים.
פעלעד אמר:
2. שאלה נוספת, איך זה שישנם מוצרים (קח דוגמא: דגני בוקר TRIX) שמאז ילדותי, עשרות שנים, אני זוכר שיש לזה רק OU, ופתאום אני מגלה לפני כשנה או שנתיים שגם איגוד הרבנים הצטרף לחגיגה, איך זה שעשרות שנים חברות ממתקים כאלה לוקחים רק כשרות מקילה כמו OU, ופתאום כמה וכמה חברות מעצמם קפצו ועלו לדרגה "המהודרת" של איגוד הרבנים? יש לך הסבר לזה?, ולמה דוקא איגוד הרבנים, איך זה שבין מספר חברות לא יצא שאחד לקח איגוד, ואחד וואלאווא, והשלישי גרובער?
אני מסתמא יותר מבוגר ממך, ואני מכיר המון המון מוצרים שעברו מהכשרים חלשים להכשרים יותר מהודרים, והסיבה הוא כלכלי נטו, שהחברה יודעים שהיום יש המון אנשים שרוצים הכשר יותר מהודר מה-OU ולכן משתלם להם לקחת הכשר מהודר כמו של הרב וסטהיים.
פעלעד אמר:
לדעת איזה הכשר באמת טוב ואיזה לא, הוא ענין מורכב וקשה מאד, אבל צריך לפקוח עין, וכשיש כשרות שמייצרת סביב עצמה יותר מידי קושיות, או שפתאום יש אינפלציה של מוצרים בכשרותה, הרי שזה מלמד על טיב הכשרות יותר מאלף עדים. ואידך זיל גמור.
קושיות שנובעות מחוסר ידיעה/הבנה של המקשה לא עושים את ההכשר חלש יותר, אלא רק מוכיחים על חסרון של המקשה, ותו לא.


ר' יושב מכובדינו, 
כב' מוערך פה מאד, 
אבל בענייני הכשרים, אינטואיציה בריאה וניסיון חשובים הרבה יותר מחכמת בית המדרש. הכשר זה מקצוע. 

עסקתי רבות בנושא ההכשרים, ויש לי ידידים רבים שעוסקים בתחום. 
המסקנה שלי חד משמעית. 
העוילם לא גוילם. 
מה שהציבור באופן כללי חושב על ההכשרים, הוא מתאים למציאות כמעט במאה אחוז. 
גם הסקר שנעשה כאן לאחרונה אימת את התחושות הללו באופן ברור. 
כמובן אחרי ניכוי ההשתייכות האישית של כל אחד. 
​​​​​​( זה שליטאים אוכלים שארית וספרדים בית יוסף ובלזאים מחזיקי הדת, ברור שאין לו משמעות לגבי המצב האמיתי )

כל ה'קושיות' שהקשה כאן הרב פעלעד, יחד עם הרבה קטעי מידע אובייקטיביים, מביאים בהכרח למסקנה העגומה שלו. 
לענ"ד אם מרכז  ההכשר היה כאן בישראל,
הוא היה מסווג יחד עם 'כתמי הדיו' שמנכסים לעצמם שמות גדולי ישראל כאומרים ראו שכשר אני. 
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הכשר זה מקצוע.
אמונת אומן אמר:
העוילם לא גוילם.
ממ"נ אם הכשר זה מקצוע, אז למה מביאים ראיות מה"עוילם" שאינם בעלי המקצוע?
וכנראה שיש שיטה שככל הנוגע להקטין את ערכם של "חכמת בית המדרש" רק לגבי זה ההכשר הוא מקצוע, ולגבי להקשיב ל"עוילם" לגבי זה לא מתייחסים להכשר כ'מקצוע.

על טענות כאלה אין לי תשובות.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
רבותי, חברי היקרים!
אני חוזר בי מהויכוחים שלי!
אני רואה שאין בהם שום תועלת, ואדרבה הם רק מרבים ומלהיבים יותר את הלכלוכים על ההכשר, וגם אני מודה שאני מרגיש שהיצה"ר כבר מתחיל להכניס פה את טלפיו * (על עצמי אני מדבר, ושכל א' יעשה חשבון לעצמו), ולכן אני מפחד להמשיך לישא וליתן בנושא זה.

* שמעתי סיפור מאאמו"ר זצ"ל שבוקר א' לפני תפילת שחרית עמד ליד מורו ורבו הגר"א קוטלר זצוק"ל, ושמעוהו מברך ברכת השחר.
כשהגיע לסוף הברכות ואמר את ה'יהי רצון שבסוף הברכות, שמע את הגרא"ק זצ"ל אומר "וְכוֹף אֶת־יִצְרֵֽנוּ לְהִשְׁתַּעְבֶּד־לָךְ" וחוזר עוד פעם ואומר וְכוֹף אֶת־יִצְרֵֽנוּ לְהִשְׁתַּעְבֶּד־לָךְ... ושוב חוזר על עצמו בקול בוכים והפצרה וְכוֹף אֶת־יִצְרֵֽנוּ לְהִשְׁתַּעְבֶּד־לָךְ...
אחר התפילה פנה אאמו"ר זצ"ל לרבו הגרא"ק ושאלו "תורה היא וללמוד אני צריך - למה חזר ראש הישיבה שוב ושוב בדווקא על המילים האלה "וְכוֹף אֶת־יִצְרֵֽנוּ לְהִשְׁתַּעְבֶּד־לָךְ"?
השיבו מרן הגרא"ק זצ"ל ואמר "אני צריך למסור שיעור בישיבה היום, וקשה מאוד למסור שיעור ולכוון לאמיתה של תורה כאשר יצר-הרע מתערב לך באמצע, לך התחננתי בפני הקב"ה וְכוֹף אֶת־יִצְרֵֽנוּ לְהִשְׁתַּעְבֶּד־לָךְ! ע"כ דבריו. והדברים נפלאים - מדובר בהגרא"ק זצוק"ל ובכל זאת חשש ליצה"ר שישבש לו אמיתת השיעור! נורא נוראות!]


ובהזדמנות זו אבקש מחילה וסליחה מאת כל מי שהרגיש נפגע באיזה דבר מדיבורי, ובשכר פרישתי מדבר המביאני לידי ניסיון יזכני ה' שלא אכשל לעולם בהתערבות יצה"ר בתוך לימודי ובתוך הגיון מחשבותי בדברי תורה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הקשר היחיד של היצה''ר לאשכול חשוב זה,
היא העקיצה המיותרת של כב' בתגובה הקודמת.
עיין שוב בכל מה שכתבתי ותראה שהתייחסתי לזה במפורש בדברי שדיברתי על עצמי.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אמונת אומן אמר:
הקשר היחיד של היצה''ר לאשכול חשוב זה,
היא העקיצה המיותרת של כב' בתגובה הקודמת.
עיין שוב בכל מה שכתבתי ותראה שהתייחסתי לזה במפורש בדברי שדיברתי על עצמי.
אם כנים דבריך היה עליך לתקן מקודם את המעוות 
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
יושב אוהלים אמר:
אמונת אומן אמר:
הקשר היחיד של היצה''ר לאשכול חשוב זה,
היא העקיצה המיותרת של כב' בתגובה הקודמת.
עיין שוב בכל מה שכתבתי ותראה שהתייחסתי לזה במפורש בדברי שדיברתי על עצמי.
אם כנים דבריך היה עליך לתקן מקודם את המעוות 
 

וכי כך דרכו של מעכ"ת נ"י להגיד לכל מי שבא לחזור בתשובה - "אם כנים דבריך היה עליך לתקן מקודם את המעוות "? אתמהה.
אכן כן כתב רבנו יונה בשערי תשובה: "ולא ימצא איחור התשובה זולתי בעמי הארץ. אשר הם ישנים שוכבים. ולא ישובו אל לבבם ולא דעת ולא תבונה להם למהר להמלט על נפשם. ויש מהם נדחים מעל ה' ב"ה לא יאמינו לעונש החטא.
ועוד התבונן ברעת המתאחר מן התשובה כי רעה הוא. כי לולי התמהמה...

אבל כל זה הוא כותב לעורר לחזור בתשובה כמה שיותר מהר, אבל הוא לא אומר את זה לבעל תשובה אחרי שבא לשוב, וכ"ש שאינו אומר שזה הוכחה שתשובתו אינה כנה ח"ו.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אם כנים דבריך היה עליך לתקן מקודם את המעוות
ידידי היקר באמת,
כתבת רגע לפני הודעה פוגעת ומיותרת ובידך לתקנה.
במקום זה כותבים רעיונות של מוסר?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
במקום זה כותבים רעיונות של מוסר?
תיקנתי וביקשתי מחילה, לא כתבתי "רעיונות".
אם מע"כ לא הבין את דברי, וחושב שלא התכוונתי באמת אז לא נשאר לי אלא לבקש מהשי"ת שיתן בלבך להאמין לי.
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מעניין מה האינטרס של מאן דהו להתווכח בזה. וכי חסרים ממתקים בכשרויות מקובלות.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יהודי אמר:
מעניין מה האינטרס של מאן דהו להתווכח בזה. וכי חסרים ממתקים בכשרויות מקובלות.
האינטרס הוא פשוט ביותר. 
ממתקים של וועסטהיים, בעלזא וכדומה, מחירם זול עד 50 אחוז מזה של ההכשרים המהודרים. 
וכנראה שיש סיבות טובות לזה. 
 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
שניאור אמר:
ה. ברפתות של העדה שהבעלים לא שומרי שבת יש משגיח צמוד בכל חליבה
הקביעה הזו מסקרנת מאד.
כמה משגיחים העד"ח מעסיקה ברפתות?
זה נשמע קצת מופרך כמש''כ למעלה, אבל בלי נתונים ברורים קשה לקבוע הנחות.

פגשתי אברך ליטאי שהיה גר עד לאחרונה בנתיבות, והיה משגיח מטעם עדה"ח בכמה רפתות המוכרות לטרה. לדבריו הוראת עדה"ח הוא שמשגיח יהיה לפני תחילת החליבה ויראה שמיכלים נקיים לפני תחילת החליבה, וכמובן החליבה.
לדבריו זה אינו כ"כ מעשי. הוא עמד בזה, אבל לפעמים כשהיה פקקים הוא נאלץ לנסוע 120 קמ"ש בכביש שמהירות המרבי הוא 60 קמ"ש כדי להיות בתחילת החליבה. משגיח המקפיד על חוקי תנועה יפספס תחילת החליבה מפעם לפעם.
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
השאלה העיקרית בועדת מהדרין היא בכל מוצרי החלב שיש בהם רכיבים (למעט חלב ניגר). על מי בדיוק סומכים שבדק את הרכיבים ובאיזה רמה מדובר בדיוק.
התשובה כפשוטו היא שסומכים בעיקר על הרב ויטמן. לא שיש לי בעיה איתו, הוא יהודי רציני, רק צריך לדעת שכנראה זו המציאות.
אצלי אישית זו עוד סיבה לצרוך בעיקר בד"ץ, או מכשרות הרב לנדא שלצערי כמעט אינו בנמצא.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יהודי אמר:
השאלה העיקרית בועדת מהדרין היא בכל מוצרי החלב שיש בהם רכיבים (למעט חלב ניגר). על מי בדיוק סומכים שבדק את הרכיבים ובאיזה רמה מדובר בדיוק.
התשובה כפשוטו היא שסומכים בעיקר על הרב ויטמן. לא שיש לי בעיה איתו, הוא יהודי רציני, רק צריך לדעת שכנראה זו המציאות.
אצלי אישית זו עוד סיבה לצרוך בעיקר בד"ץ, או מכשרות הרב לנדא שלצערי כמעט אינו בנמצא.
הרב וייטמן הוא יותר נאמן מהבד"צים הבינוניים שבוועדת מהדרין?
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
יהודי אמר:
השאלה העיקרית בועדת מהדרין היא בכל מוצרי החלב שיש בהם רכיבים (למעט חלב ניגר). על מי בדיוק סומכים שבדק את הרכיבים ובאיזה רמה מדובר בדיוק.
התשובה כפשוטו היא שסומכים בעיקר על הרב ויטמן. לא שיש לי בעיה איתו, הוא יהודי רציני, רק צריך לדעת שכנראה זו המציאות.
אצלי אישית זו עוד סיבה לצרוך בעיקר בד"ץ, או מכשרות הרב לנדא שלצערי כמעט אינו בנמצא.
הרב וייטמן הוא יותר נאמן מהבד"צים הבינוניים שבוועדת מהדרין?
נאמן, אבל על מה?
לפי איזה סטנדרטים? 
 
 
חלק עליון תַחתִית