ולהעיר משו"ת רדב"ז סי' תתפג.שמעיה אמר:יש לנו בעיה עם השיטות שהתורה נתנה בכתב עברי, ואין סיבה לומר שבני ישראל היוצאים ממצרים הכירו את הכתב האשורי.
שמעיה אמר:יש לנו בעיה עם השיטות שהתורה נתנה בכתב עברי, ואין סיבה לומר שבני ישראל היוצאים ממצרים הכירו את הכתב האשורי.
פטנט מקורי: לראות את הקולות
גוגנהיים: מהטילים וה'לביא'
לחקר האתיות
הוא פיזיקאי, מהנדס אלקטרוניקה, שעסק בפיתוח ראשי ביות של טילים, אבל ליבו נתפס לפסוק "וכל העם רואים את הקולות". מה הם בדיוק ראו? – זו השאלה שהחל לשאול את עצמו, כשהתקרב ליהדות ולשמירת תורה ומצוות ונתקל לראשונה בפסוק הזה.
כשעיין במפרשים גילה שפרשני המקרא בכל הדורות התחבטו בהבנת טיבה של ראייה זו. מחלוקת ראשונה בעניין נמצאת בין רבי ישמעאל לרבי עקיבא, אם "רואין הנראה ושומעין הנשמע", או אולי "רואין הנשמע ושומעין הנראה". רש"י בפרשתנו מסביר: "רואין את הנשמע". ה'כלי-יקר' אומר דברים מפורשים יותר, כי במתן-תורה ראה עם-ישראל את האותיות של הדיברות. כיצד נראו אותן אותיות? שאל יעקב גוגנהיים ולא הרפה.
אהבה לשפת-הקודש
יעקב (57), בעל תואר שני בפיזיקה ואלקטרוניקה, מתגורר ברחובות. הוא חזר בתשובה בצרפת, שם עבד כמהנדס וחוקר מכ"ם ולאחר מכן כמהנדס בכיר בנושא ראשי ביות של טילים. לפני כעשרים שנה עלה ארצה. עבד בפרוייקט ה'לביא', שימש ראש פרוייקט בחברת אלתא בתחומי מכ"ם ואלקטרו-אופטיקה וכעת הוא חוקר בחברת אלאופ.
"עליתי לארץ כדי להתחבר לשורשיי היהודיים", הוא אומר. "התחלתי ללמוד עברית ויהדות במקביל. מהרגע הראשון חשתי אהבה עצומה לשפת-הקודש. כשהגעתי לפסוק 'וכל העם רואים את הקולות', הדבר היה מבחינתי פשוט פנטסטי. ניסיתי לדמיין ולהבין מה הם ראו וכיצד נראו המראות הללו. יום אחד נזכרתי במכשיר אלקטרוני שראיתי לפני שנים באוניברסיטה בפריס. מכשיר זה הציג את התנודות של גלי הקול בצורת אותות גרפיים, והמעניין הוא שציוץ של ציפורים נראה בדמות ציפור. מכשיר זה נתן לי את הכיוון וכך יצאתי לדרך".
הקול משרטט אותיות
הוא ניסה לבדוק את הצורות הגרפיות שיוצרות אותיות שונות, ובהדרגה גילה שצלילי האותיות העבריות יוצרות על הצג דמויות של אותיות הכתב. בעזרת תוכנת מחשב ייחודית שפיתח הצליח ליצור הדמיה אקוסטית של אותיות שפת-הקודש. התוצאה מדהימה: הגייה ברורה ומדוייקת של האותיות בלשון-הקודש יוצרת גרפים הדומים מאוד (ברוב המקרים) לצורת האותיות.
ארבע שנים ארך מחקרו עד שהצליח להוכיח את התאוריה שפיתח. לפני כחמש שנים רשם פטנט על המצאתו. בעת האחרונה, עם העצמת מהירות המחשבים, אפשר לבצע את הניסוי בזמן אמיתי, כלומר בקצב הדיבור. הוא מסביר כי מהירות העיבוד של המחשב נחוצה בשל הפער העצום שבין כמות המידע הנקלטת באמצעות תמונה לבין המידע המועבר על-ידי קול – פער של כאחד למאה לטובת התמונה.
מילה יוצרת
גוגנהיים מוכיח כי צורת האותיות (בכתב אשורי) מתקבלת על-ידי הגייתן אך ורק בשפת-הקודש ולא בשום שפה אחרת. יעקב, העוסק בפנימיות התורה, מצביע גם על המשמעות העמוקה של האותיות בתהליך בריאת העולם והווייתו. והעולם, כידוע, נברא גם הוא באותיות לשון-הקודש.
"הגילוי הזה ממחיש לנו את משמעותה של מילה הנאמרת", אומר גוגנהיים. "למשל, כשאנחנו מברכים 'שהכול נהיה בדברו', אנחנו יוצרים בהבל פינו צורה של האותיות הללו. מכאן המסקנה בדבר האחריות הגדולה למוצא פינו".
או שכן או שלא.פינחס רוזנצוויג אמר:לפרש את 'רואים את הקולות' ברמה פיזיקאלית נמוכה כל כך,
בלי להבין את ענין הנבואה ושראית הקולות היא קליטת הדעת את הקולות,
זה חילול הקודש ומתקרב כמעט לכפירה בתורה מהשמים.
כמה שהספקתי לראות גם הרדב''ז לא פליג ע''ז שלשיטות אלו לא הכירו בני ישראל את כתב אשורית, אולי תתקנני אם טועה אני.לבי במערב אמר:ולהעיר משו"ת רדב"ז סי' תתפג.שמעיה אמר:יש לנו בעיה עם השיטות שהתורה נתנה בכתב עברי, ואין סיבה לומר שבני ישראל היוצאים ממצרים הכירו את הכתב האשורי.
מהודאת ר' '@שמעי'' לדברַי יוכל מר להסיק בבטחה כי לא שגה...קדמא ואזלא אמר:אולי תתקנני אם טועה אני.
פינחס רוזנצוויג אמר:לפרש את 'רואים את הקולות' ברמה פיזיקאלית נמוכה כל כך,
בלי להבין את ענין הנבואה ושראית הקולות היא קליטת הדעת את הקולות,
זה חילול הקודש ומתקרב כמעט לכפירה בתורה מהשמים.
פינחס רוזנצוויג אמר:לפרש את 'רואים את הקולות' ברמה פיזיקאלית נמוכה כל כך,
בלי להבין את ענין הנבואה ושראית הקולות היא קליטת הדעת את הקולות,
זה חילול הקודש ומתקרב כמעט לכפירה בתורה מהשמים.
ממש לא הגזמתי.זכרונות אמר:סליחה, אבל הגזמת!
פינחס רוזנצוויג אמר:ממש לא הגזמתי.זכרונות אמר:סליחה, אבל הגזמת!
מעמד הר סיני הוא המקור לחיוב שלנו לעשות את המצוות.
משה רבינו לא בגלל האותו האמינו בו אלא בגלל שכל ישראל היו למרגלות הר סיני ושמעו ה=באוזניהם את עשרת הדברות
ואת צווי ה' למשה 'קרב אתה ושמע'
זה הבסיס של מתן תורה.
וזהו רואים את הקולות, כלומר קליטת הענין כראיה.
לא מתקרב ממש לפירוש הססגוני שמציעה המצלמה הנ"ל.
ואם יחשוב משהו שרואים את הקולות היינו שאיזה מדיה דיגיטלית יכולה להפוך את הקולות לחזות של אותיות,
ובכך מפספס את נבואת ישראל במעמד הר סיני.
הוא גם מפספס את יחודו של המעמד הנ"ל, וקרוב להיותו אומר שאין תורה מהשמים.
מי ביקש ממך לפרש את דבריו שרק זה מה שהיה, ולמה לא תבין שגם זה היה, וגם בראיית הקולות יש דרגות לאין שיעור וערך, וכי אין לנו חיוב ללמוד את מעמד הר סיני כי אין לנו מושג כלל וכלל איך זה היה בפועל, וכי אין לנו חובה ללמוד את דרכי אבותינו כשאנו לא מתחילים לקלוט בבואה דבבואה מגדלותם, אלא חייבים ללמוד, ולדעת שאנו רחוקים מאוד מאוד מהבנת הנושא ברבדים הגבוהים מאתנו, וגם ברבדים שאנו כן מסוגלים להבין גם מזה אנו רחוקים, כי עוונותיכם מבדילים רח"לפינחס רוזנצוויג אמר:ממש לא הגזמתי.זכרונות אמר:סליחה, אבל הגזמת!
מעמד הר סיני הוא המקור לחיוב שלנו לעשות את המצוות.
משה רבינו לא בגלל האותו האמינו בו אלא בגלל שכל ישראל היו למרגלות הר סיני ושמעו ה=באוזניהם את עשרת הדברות
ואת צווי ה' למשה 'קרב אתה ושמע'
זה הבסיס של מתן תורה.
וזהו רואים את הקולות, כלומר קליטת הענין כראיה.
לא מתקרב ממש לפירוש הססגוני שמציעה המצלמה הנ"ל.
ואם יחשוב משהו שרואים את הקולות היינו שאיזה מדיה דיגיטלית יכולה להפוך את הקולות לחזות של אותיות,
ובכך מפספס את נבואת ישראל במעמד הר סיני.
הוא גם מפספס את יחודו של המעמד הנ"ל, וקרוב להיותו אומר שאין תורה מהשמים.
אז מה? המהנדס הבכיר גוגנהיים אומר שטויות?HaimL אמר:אני זוכר את הכתבה הזאת. מרתק - אבל קצת חסר משמעות.
צורת הרישום הגרפי של גלי הקול הוא משהו שהחליטו עליו פיזיקאים ו / או מהנדסים, הוא לא מבטא איזה משהו טבעי.
אפשר היה להציג גלי קול גם דרך רישום עם לבבות וסמיילים.
קצת כמו הדיון שהתנהל כאן בנוגע לייצוג בינארי של מספרים.
נדיב לב אמר:יעקב (57), בעל תואר שני בפיזיקה ואלקטרוניקה, מתגורר ברחובות. הוא חזר בתשובה בצרפת, שם עבד כמהנדס וחוקר מכ"ם ולאחר מכן כמהנדס בכיר בנושא ראשי ביות של טילים. לפני כעשרים שנה עלה ארצה. עבד בפרוייקט ה'לביא', שימש ראש פרוייקט בחברת אלתא בתחומי מכ"ם ואלקטרו-אופטיקה וכעת הוא חוקר בחברת אלאופ.
"עליתי לארץ כדי להתחבר לשורשיי היהודיים", הוא אומר. "התחלתי ללמוד עברית ויהדות במקביל. מהרגע הראשון חשתי אהבה עצומה לשפת-הקודש. כשהגעתי לפסוק 'וכל העם רואים את הקולות', הדבר היה מבחינתי פשוט פנטסטי. ניסיתי לדמיין ולהבין מה הם ראו וכיצד נראו המראות הללו. יום אחד נזכרתי במכשיר אלקטרוני שראיתי לפני שנים באוניברסיטה בפריס. מכשיר זה הציג את התנודות של גלי הקול בצורת אותות גרפיים, והמעניין הוא שציוץ של ציפורים נראה בדמות ציפור. מכשיר זה נתן לי את הכיוון וכך יצאתי לדרך".
הקול משרטט אותיות
הוא ניסה לבדוק את הצורות הגרפיות שיוצרות אותיות שונות, ובהדרגה גילה שצלילי האותיות העבריות יוצרות על הצג דמויות של אותיות הכתב. בעזרת תוכנת מחשב ייחודית שפיתח הצליח ליצור הדמיה אקוסטית של אותיות שפת-הקודש. התוצאה מדהימה: הגייה ברורה ומדוייקת של האותיות בלשון-הקודש יוצרת גרפים הדומים מאוד (ברוב המקרים) לצורת האותיות.
ארבע שנים ארך מחקרו עד שהצליח להוכיח את התאוריה שפיתח. לפני כחמש שנים רשם פטנט על המצאתו.
וכדבריו מפורש בריטב''א מגילה ב' ב'.לבי במערב אמר:ולהעיר משו"ת רדב"ז סי' תתפג.שמעיה אמר:יש לנו בעיה עם השיטות שהתורה נתנה בכתב עברי, ואין סיבה לומר שבני ישראל היוצאים ממצרים הכירו את הכתב האשורי.
ומה תאמר עמש''כ בשו"ת הלכות קטנות ח"ב סי' שט"ז וז"ל, שאלת מה ענין רואין את הנשמע. תשובה. היה לך ללכת אחר הבחורים ללקט מן הפסקים וכתבים, אבל אפשר שלא ליקטוה וזה דעתי בקיצור, שניתנה כח הראיה לאוזן, והכי דייק מה ראתה אוזן אוזן ששמעה (רש"י משפטים), ואל תתמה, שמי שאמר לעין שתשמע יאמר לאוזן שתראה, שהחושים מוצאם ממקום אחד, גם אמרו רואין את הנשמע, והיל"ל שומעין את הנראה.פינחס רוזנצוויג אמר:לפרש את 'רואים את הקולות' ברמה פיזיקאלית נמוכה כל כך,
בלי להבין את ענין הנבואה ושראית הקולות היא קליטת הדעת את הקולות,
זה חילול הקודש ומתקרב כמעט לכפירה בתורה מהשמים.
ממש כן.בן-בנו של ק''ו אמר:ומה תאמר עמש''כ בשו"ת הלכות קטנות ח"ב סי' שט"ז וז"ל, שאלת מה ענין רואין את הנשמע. תשובה. היה לך ללכת אחר הבחורים ללקט מן הפסקים וכתבים, אבל אפשר שלא ליקטוה וזה דעתי בקיצור, שניתנה כח הראיה לאוזן, והכי דייק מה ראתה אוזן אוזן ששמעה (רש"י משפטים), ואל תתמה, שמי שאמר לעין שתשמע יאמר לאוזן שתראה, שהחושים מוצאם ממקום אחד, גם אמרו רואין את הנשמע, והיל"ל שומעין את הנראה.פינחס רוזנצוויג אמר:לפרש את 'רואים את הקולות' ברמה פיזיקאלית נמוכה כל כך,
בלי להבין את ענין הנבואה ושראית הקולות היא קליטת הדעת את הקולות,
זה חילול הקודש ומתקרב כמעט לכפירה בתורה מהשמים.
גם הוא התכוין לקליטת הדעת????
אור החכמה אמר:מה אתם אומרים על החידוש הזה?
ראו בעמ' 4
http://chabad-il.org/sh/801-900/sh838.htm
ומ"ש זולתי קול, יל"פ במ"ש חז"ל וכל העם רואים את הקולות שהיו רואים את הנשמע, וכבר פרשתי בפ' תשא (לא יח) מ"ש חז"ל שכל דבור מעשרת הדברות נחקק באש על האויר עד שהיו העם רואים את הקולות, ר"ל שקול המדבר חורת תמיד אותיות באויר דרך מהלכו רק שא"א לראות את האויר ואז בחפץ ה' נצטמצם האויר שדרכו להתפשט ושב להיות דבר ממשי ונדחק חומרו הנוזלי כ"כ עד שנתקשה כאבן ונעשה מן האויר לוחות אבנים כעין אבני ספיר כי האויר הוא ספירי והאותיות שנרשמו בו בעת הדבור נשארו כאותיות אש חרותים דרך עובי האבן שנתגלם מן האויר ונראו מצד אל צד, וזה ראו כולם בעיניהם שעז"א וכל העם רואים את הקולות וז"ש ותמונה אינכם רואים זולתי קול ר"ל רק תמונה של הקול ראו, כי הקול נצטייר כתמונת אותיות:
אני בטוח שאוכל למצוא יותר ממהנדס בכיר אחד שישלול (ח"ו) את התורה ואת מציאות הבורא. האם גם אז תשאל אותי אם המהנדס הבכיר אומר שטויות?אברך אמר:אז מה? המהנדס הבכיר גוגנהיים אומר שטויות?HaimL אמר:אני זוכר את הכתבה הזאת. מרתק - אבל קצת חסר משמעות.
צורת הרישום הגרפי של גלי הקול הוא משהו שהחליטו עליו פיזיקאים ו / או מהנדסים, הוא לא מבטא איזה משהו טבעי.
אפשר היה להציג גלי קול גם דרך רישום עם לבבות וסמיילים.
קצת כמו הדיון שהתנהל כאן בנוגע לייצוג בינארי של מספרים.